abonnementen ibood.com bol.com
  zaterdag 15 april 2017 @ 23:46:39 #1
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170250713
registreer om deze reclame te verbergen
Weet niet hoeveel p(ta) kennis hier aanwezig is, maar ik was benieuwd naar jullie mening over de huidige brevettenstructuur. Onder het EASA systeem hebben we natuurlijk het bekende PPL, het nieuwe LAPL, maar vanwege een maas in de wetgeving ook nog het oude RPL-MLA. Dit komt doordat er nog geen Europees-brede MLA classificatie bestaat. Op korte termijn is het vrij gunstig om dit RPL-MLA nog te halen, omdat je kunt lessen met een RFI ipv een FI die vaak zo'n 20 euro per uur goedkoper is, wat toch aanzienlijk is op een minimum van 30 stuks. Daarnaast zijn MLA-kisten doorgaans ook een paar tientjes per uur goedkoper dan SEP-kisten (bijv c152) in de huur, waardoor je 'relatief' gunstig lest (vergelijkbaar met LAPL-TMG)

De grote vraag is echter wat het RPL-MLA precies waard is nadat de overige RPL varianten vanaf (maart?) 2018 ongeldig worden. Op het moment dat je gunstig kont converteren naar het nieuwe LAPL-SEP is dat ok, maar het is natuurlijk vervelend als je door wilt voor PPL-SEP en dan alle uren opnieuw moet draaien (niet vanwege kunde, maar vanwege wetgeving) omdat je instructeur destijds geen FI was maar RFI. Op die manier is het de vraag of RPL-MLA wel zo gunstig is.

Wat is de mening van de ingewijden hierover? :)
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170253038
Patatje pinda, 2 frikandellen en een vlampijp wmb 8)7 |:( :Y

Maar je hebt je proeflesje gehad dus als ik het een beetje meekrijg? ;)

Inb4 Barcaconia iig :7
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 16 april 2017 @ 03:29:55 #3
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170253093
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 03:17 schreef Sounddragon het volgende:
Patatje pinda, 2 frikandellen en een vlampijp wmb 8)7 |:( :Y

Maar je hebt je proeflesje gehad dus als ik het een beetje meekrijg? ;)

Inb4 Barcaconia iig :7
Ehm, ja :+
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zondag 16 april 2017 @ 03:40:09 #4
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_170253148
registreer om deze reclame te verbergen
Simpel. Met de kennis van de toekomst van nu gaan brevetten met de tekortkomingen van dan is gewoon op de blaren zitten.
pi_170253914
Ik weet niet wat er met je brevet gebeurd na 3-2018 maar kun je in 11 maanden sowieso nog je rpl-mla halen? Ligt aan je inzet. Een brevet in een jaar is taai als je fulltime werkt erbij.
Daarnaast kun je altijd beter voor ppl-sep gaan omdat vliegen in NL saai en duur is. Huur toestel, landingsrecht en brandstof allemaal te duur. Als je niet in den helder woont zou ik dan ook serieus overwegen een sep te halen in Belgie of Duitsland en het hele rpl te vergeten.

Verder ben ik absoluut niet op de hoogte van de nieuwe structuur onder easa, zal me eens gaan inlezen.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
  zondag 16 april 2017 @ 09:27:33 #6
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170254134
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 08:56 schreef Barcaconia het volgende:
Ik weet niet wat er met je brevet gebeurd na 3-2018 maar kun je in 11 maanden sowieso nog je rpl-mla halen? Ligt aan je inzet. Een brevet in een jaar is taai als je fulltime werkt erbij.
Daarnaast kun je altijd beter voor ppl-sep gaan omdat vliegen in NL saai en duur is. Huur toestel, landingsrecht en brandstof allemaal te duur. Als je niet in den helder woont zou ik dan ook serieus overwegen een sep te halen in Belgie of Duitsland en het hele rpl te vergeten.

Verder ben ik absoluut niet op de hoogte van de nieuwe structuur onder easa, zal me eens gaan inlezen.
Ik wil niet in 11 maanden. Maar dat hoeft ook niet, want zoals ik al zei blijft RPL MLA bestaan onder het nieuwe systeem als de rest afgeschaft is. De vraag is echter of het slim is dat te doen.

Je tweede redenering snap ik nog niet, omdat het duur is moet ik ook maar gelijk voor het duurste PPL brevet gaan? Met MLA zou het juist nog een beetje binnen de relatieve perken vallen!

Hoezo Den Helder, is dat wel goedkoop? Wat is qua tarief ongeveer het verschil met B elgie en Duitsland eigenlijk?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170254372
registreer om deze reclame te verbergen
Belgie omdat je dan het duurste brevet hebt voor de kosten van een rpl mla in NL. Den Helder omdat je dan nogal ver van BE af zit om iedere keer voor een lesje te gaan reizen.
Als je overweging puur op kosten gedreven is, ga dan ook geen rpl halen in NL want je kosten als je je brevet hebt blijven schrikbarend hoog. Al mijn ppl vluchten gaan naar het buitenland, nooit in NL simpel vanwege kosten. Tanken, landingsgelden etc.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
  zondag 16 april 2017 @ 10:53:19 #8
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170254967
Interessant, waar in Belgie zou dat kunnen dan zet ik het even naast elkaar incl reiskosten.

Vliegen in NL is duur, maar als je elke x dat je huurt dubbele uren moet boeken om in BE of DE te landen is dat uiteindelijk een stuk duurder, dus wat bedoel je?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170257602
Welke regio woon je? Genk, Keiheuvel, Grimbergen, volgens mij Brasschaat ook nog hebben allemaal vliegclubs met lessen. En wat bedoel je met dubbele uren?
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
  zondag 16 april 2017 @ 15:05:03 #10
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170259015
Woon in Zuid-Holland, regio Leiden (helaas is Valkenburg dicht :'( . Antwerpen is te rijden, maar het is de vraag of dat dan wel gunstiger is dan de optie die ik nu bovenaan heb staan: Hilversum.

Vliegveld Hoevenen ten noorden van Antwerpen ligt het dichtst bij (EBHN). Landingsgeld is hier 5, staat niets vermeld over apart tarief voor touch/go. Dat is de helft van EHHV, maar niet genoeg de reiskosten goed te maken als de opleiding/vliegtuighuur vergelijkbaar is (dat is niet te vinden op de site).

Vliegveld Malle-Zoersel (EBZR) ligt iets verder oostwaards. Op de site enkel opleidingsprijzen uit 2009, waarbij men aangeeft dat PPL daar 9.8k kost. Dat zal anno 2017 wel minimaal 11k zijn, landingsgeld daar NB.

Vliegveld Weelde (EBWE) is een voorm. NAVO-strip zoals er wel meer zijn in Belgi, op basis van internet-informatie krijg ik echter het idee dat daar enkel zweefvliegactiviteiten plaats mogen vinden (uitgezonderd towplanes).

Vliegveld Brasschaat (EBBT) kent landingsgeld van 5 (gratis voor leden plaatselijke club). Geeft aan dat PPL ongeveer 10k kost.

Ik bedoel dat als je van NL naar BE vliegt om daar goedkoop landingen te oefenen je natuurlijk wel extra vliegtijd moet rekenen. Voor een halfuur vliegtuig huren a 60 euro (en dat is goedkoopste) kan je op EHHV toch 6x een landing oefenen.

[ Bericht 6% gewijzigd door mpc007 op 16-04-2017 15:33:19 ]
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 21 april 2017 @ 11:02:53 #11
160693 Me.
"Normale" user
pi_170377679
Heb me niet zo verdiept in het hele RPL / LAPL verhaal, maar ben sinds een half jaar bezig met m'n PPL. Destijds die keuze gemaakt op aanraden van de instructeur aangezien ik wellicht in de toekomst nog een CPL / MEP / IFR er bij wil gaan halen.

Je moet dus vooral voor jezelf gaan beslissen wat je er eigenlijk mee wil gaan doen, als je alleen af en toe een uurtje lokaal wil gaan vliegen kan een RPL voldoende zijn, wil je wat meer ga je toch al snel een stapje hoger.

Als je op kosten moet letten is het wellicht in eerste instantie al geen geschikte hobby, zoals hierboven al gezegd is vliegen in NL enorm duur. De eerste 2000 euro was ik al kwijt voordat ik een meter de lucht in was geweest.

De kosten die je op internet kan vinden gaan allemaal uit van het minimaal aantal uren, daar zul je ongetwijfeld nog wel wat uurtjes bij op mogen tellen (en dan gaat het hard met de kosten).
Not guilty by reason of insanity
pi_170377727
Leuk topic stel ik wil van die kleine vliegtuigjes vliegen als 21 jarige. Wat kost mij dat?
Op vrijdag 16 september 2016 10:27 schreef Frozen_Glitterpen het volgende: Gezegend door de beste DJ van het forum :')
Op donderdag 1 december 2016 19:20 schreef Henkelientje het volgende:Aaaahh hou ook van jou hoor tail
Op donderdag 13 april 2017 02:27 schreef Stien_Struis het volgende:
Hij bedoelt het wel goed die Tailfox maar het komt wat ongelukkig zijn strot uit.
  vrijdag 21 april 2017 @ 11:45:24 #13
160693 Me.
"Normale" user
pi_170378483
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 11:06 schreef tailfox het volgende:
Leuk topic stel ik wil van die kleine vliegtuigjes vliegen als 21 jarige. Wat kost mij dat?
10-20k, waarbij 10k echt wel het minimum is en 20k als je zelf helemaal los gaat qua headset en flightgear en nog wat extra uren bovenop de verplichte 40 moet maken.

Daarna betaal je rond de 150 euro per uur voor de huur van een vliegtuig.
Not guilty by reason of insanity
pi_170379920
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 11:45 schreef Me. het volgende:

[..]

10-20k, waarbij 10k echt wel het minimum is en 20k als je zelf helemaal los gaat qua headset en flightgear en nog wat extra uren bovenop de verplichte 40 moet maken.

Daarna betaal je rond de 150 euro per uur voor de huur van een vliegtuig.
40 uur per jaar?
Op vrijdag 16 september 2016 10:27 schreef Frozen_Glitterpen het volgende: Gezegend door de beste DJ van het forum :')
Op donderdag 1 december 2016 19:20 schreef Henkelientje het volgende:Aaaahh hou ook van jou hoor tail
Op donderdag 13 april 2017 02:27 schreef Stien_Struis het volgende:
Hij bedoelt het wel goed die Tailfox maar het komt wat ongelukkig zijn strot uit.
pi_170380161
12 uur verplicht per jaar, niet 40.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
pi_170382004
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 12:59 schreef Barcaconia het volgende:
12 uur verplicht per jaar, niet 40.
dus als ik voor 12 uur een vliegtuig huur per jaar kan ik vliegen?
Op vrijdag 16 september 2016 10:27 schreef Frozen_Glitterpen het volgende: Gezegend door de beste DJ van het forum :')
Op donderdag 1 december 2016 19:20 schreef Henkelientje het volgende:Aaaahh hou ook van jou hoor tail
Op donderdag 13 april 2017 02:27 schreef Stien_Struis het volgende:
Hij bedoelt het wel goed die Tailfox maar het komt wat ongelukkig zijn strot uit.
pi_170385616
Natuurlijk niet. Je doet je theorie, je praktijk, bent tussen 10 en 20k verder en dan moet je nog 12 uur per jaar vliegen + 1 uur instructie per jaar om het niet te laten verlopen.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
pi_170396163
PPL gewoon over de grens halen. In het Oosten van Europa kan je het doen voor 4 tot 6k.
  zaterdag 22 april 2017 @ 08:14:11 #19
160693 Me.
"Normale" user
pi_170397297
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 02:05 schreef Carlos93 het volgende:
PPL gewoon over de grens halen. In het Oosten van Europa kan je het doen voor 4 tot 6k.
Ook weer: in het gunstigste geval. Dan moet je nog kost en inwoning regelen, een langere periode vakantie opnemen en als het weer een beetje tegenzit kan het zomaar 2x zo lang gaan duren.
Not guilty by reason of insanity
pi_170406131
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 17:41 schreef Barcaconia het volgende:
Natuurlijk niet. Je doet je theorie, je praktijk, bent tussen 10 en 20k verder en dan moet je nog 12 uur per jaar vliegen + 1 uur instructie per jaar om het niet te laten verlopen.
wat mag je dan vliegen?
Op vrijdag 16 september 2016 10:27 schreef Frozen_Glitterpen het volgende: Gezegend door de beste DJ van het forum :')
Op donderdag 1 december 2016 19:20 schreef Henkelientje het volgende:Aaaahh hou ook van jou hoor tail
Op donderdag 13 april 2017 02:27 schreef Stien_Struis het volgende:
Hij bedoelt het wel goed die Tailfox maar het komt wat ongelukkig zijn strot uit.
  zaterdag 22 april 2017 @ 17:33:22 #21
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170407161
Dank voor de reacties. Inmiddels ook proefles MLA (klasse voor lichte vliegtuigen) gedaan in Hilversum en dat beviel wel. Als je genoegen neemt met MLA kost je brevet echt geen 10-20k, zoveel is me na uitrekenen en navragen wel duidelijk geworden. LAPL is iets duurder en PPL inderdaad de hoofdprijs.

@tailfox, leuk dat je ook interesse hebt. PPL kost idd hoop, maar je kunt dus oook goedkoper met MLA of TMG (motorzweefvliegen) en dan vlieg je bijna dezelfde toestellen (Sirius tl 3000 MLA is al sneller dan Cessna 152). Vergeet ook niet dat je het bedrag over langere tijd kunt verdelen. Bijna niemand heeft naast of na zn studie zo even 15k liggen (ik zelf dus ook absoluut niet) maar als je er mee kunt leven maandelijks je hobby te financieren kan het wel.

Polen ga ik niet doen. Ten eerste omdat ik dan wel het hele bedrag klaar moet hebben liggen, ten tweede omdat reis daar naartoe en maand verblijf ook niet niks kost, en ten derde omdat het af en toe een les doen al deel is van de hobby dus waarom dat er zsm doorjagen. Hetzelfde geldt voor de VS, met de huidige wisselkoers ben je dan waarschijnlijk zelfs duurder uit dan hier.

Belgi kan wel optie zijn als je niet te ver woont, ben ik nog aan uitzoeken. Hoor graag meer ervaringen :)
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')