abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170254620
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
Is er een reden dat ze op Eerste Paasdag gaan stemmen?
om die paar duizend christenen te stangen, als je de volkskrant moet geloven :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_170254655
"Van democratie naar dictatuur in 15 jaar"

Erdo zou een boekje hierover moeten schrijven. Een groots voorbeeld voor toekomstige dictators.
-gn blogabet, bvd-
  zondag 16 april 2017 @ 10:33:22 #178
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_170254696
Laat Turkije maar lekker de afgrond in glijden. Ze leren het nooit in die regio.
pi_170254760
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 10:27 schreef Slayage het volgende:

[..]

om die paar duizend christenen te stangen, als je de volkskrant moet geloven :')
Zitten die nog niet in de cel dan?
pi_170254823
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:21 schreef Loekie1 het volgende:
Twee op de drie Nederlandse Turken stemt op Erdogan, volgens de Volkskrant. Ik zie het een beetje zo, eenderde is bereid tegen Nederland de wapens op te nemen, eenderde kijkt goedkeurend toe en eenderde is ertegen.
Het is irrationeel om als absolute minderheid van 400.000 personen de wapens op te pakken tegen 16.400.000 man. We maken geen schijn van kans. Ik denk dat niemand dat in zijn hoofd haalt.

Wel neemt de binding met Nederland af. Nederlandse politici en media struikelen al 15 jaar over elkaar heen om minderheden in dit land als bedreiging voor de meerderheid neer te zetten, terwijl die meerderheid 99% van alle vermogen, politieke instanties, rechterlijke instanties, politiemacht, legermacht en media bezit. Erdogan daarentegen steekt juist een hand uit naar deze uitgekotste mensen. Als je dan raar opkijkt dat Erdogan zoveel stemmen krijgt van Nederlandse Turken, mis je zelfreflecterend vermogen.
pi_170254832
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:38 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zitten die nog niet in de cel dan?
nee zal pas gebeuren wanneer het een JA wordt vandaag *O*
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_170254874
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 10:41 schreef Bilge het volgende:

[..]

Het is irrationeel om als absolute minderheid van 400.000 personen de wapens op te pakken tegen 16.400.000 man. We maken geen schijn van kans. Ik denk dat niemand dat in zijn hoofd haalt.

Wel neemt de binding met Nederland af. Nederlandse politici en media struikelen al 15 jaar over elkaar heen om minderheden in dit land als bedreiging voor de meerderheid neer te zetten, terwijl die meerderheid 99% van alle vermogen, politieke instanties, rechterlijke instanties, politiemacht, legermacht en media bezit. Erdogan daarentegen steekt juist een hand uit naar deze uitgekotste mensen. Als je dan raar opkijkt dat Erdogan zoveel stemmen krijgt van Nederlandse Turken, mis je zelfreflecterend vermogen.
Nou, dan gaan ze toch lekker terug naar Turkije als het hier zo slecht is?
  zondag 16 april 2017 @ 10:47:48 #183
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_170254899
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nou, dan gaan ze toch lekker terug naar Turkije als het hier zo slecht is?
Geen oejtkiering en hoersoepsiedie daar.
pi_170254909
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nou, dan gaan ze toch lekker terug naar Turkije als het hier zo slecht is?
Als het je ergens niet bevalt, kun je er ook voor kiezen om die plek bevallig te maken. Vluchten is niet de enige optie.
pi_170254923
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 10:48 schreef Bilge het volgende:

[..]

Als het je ergens niet bevalt, kun je er ook voor kiezen om die plek bevallig te maken.
Hoe?
pi_170254987
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Hoe?
Goede vraag.

In DENK's verkiezingsprogramma staan een aantal interessante voorstellen, zoals de contacttaakstraf.
pi_170255021
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 10:55 schreef Bilge het volgende:

[..]

Goede vraag.

In DENK's verkiezingsprogramma staan een aantal interessante voorstellen, zoals de contacttaakstraf.
Wat is contacttaakstraf?
pi_170255039
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:59 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat is contacttaakstraf?
dat jij en ik koffie gaan drinken *;
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_170255051
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat jij en ik koffie gaan drinken *;
Daar staat straf op?
  zondag 16 april 2017 @ 11:02:55 #190
61100 Triggershot
Pro-Gay=OKAY.
pi_170255060
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 11:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Daar staat straf op?
muts
pi_170255174
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat jij en ik koffie gaan drinken *;
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

muts
Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
  zondag 16 april 2017 @ 11:13:54 #192
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170255184
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:30 schreef MagicIsland1 het volgende:
"Van democratie naar dictatuur in 15 jaar"

Erdo zou een boekje hierover moeten schrijven. Een groots voorbeeld voor toekomstige dictators.
of hoe vernietig ik een land, dan kan ie ook in de leer bij Mugabe
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_170255260
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 11:13 schreef Bilge het volgende:

[..]

[..]

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
Ik ben benieuwd naar jouw antwoord op mijn vraag.
  zondag 16 april 2017 @ 11:19:08 #194
61100 Triggershot
Pro-Gay=OKAY.
pi_170255263
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 11:13 schreef Bilge het volgende:

[..]

[..]

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
quote:
For those less enthusiastic about the proposed changes, questions remain. If 50 to 60 percent of the population forms a politically coherent majority and monopolizes the state, what is the minority to do? If state institutions are closed to a significant portion of the population, they could look for alternative areas of politics. That should be one of the lessons of the 40-year Kurdish insurgency in the southeast.

Professor Ihsan Fazlioglu, a historian of science and philosophy, once explained that the classical Arab historiographer Ibn Khaldun distinguished between two kinds of rule. “Hukuma” is — through good or evil means — rule according to the nature of circumstances. “Tahakkum,” however, is the ruler forcing himself onto circumstances.

Turkey today is a highly connected, fairly globalized society that is used to a certain standard of individual freedoms. With the upcoming constitutional changes, the most pressing question isn’t necessarily whether they fit democratic norms, but whether they align with the nature of Turkey’s circumstances today.
dus?
pi_170255423
Bestaan er eigenlijk nog enigszins betrouwbare peilingen van de laatste weken?
٩๏̯͡๏)۶
pi_170255436
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 11:13 schreef Bilge het volgende:

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
quote:
With the upcoming constitutional changes, the most pressing question isn’t necessarily whether they fit democratic norms, but whether they align with the nature of Turkey’s circumstances today.
alles wat we vandaag de dag zien is heel erg passend aan de omstandigheden van het land, maar ook passend aan de turkse (politieke) cultuur. waarin politiek wordt gezien als machtsmiddel om de belangen te behartigen van jouw electoraat. wat dat betreft is wat AKP binnen de turkse politieke traditie geen vreemde eend in de bijt, maar of het wenselijk is vanuit "democratisch" oogpunt is uiteraard de vraag, maar in een land waar democratie niet meer is dan "stemmen", is ook dat wat we nu zien en wat ook de amendementen impliceren niet tegenstrijdige met de turkse invulling van "democratie", immers het volk zal nog steeds het parlement en de president kiezen.

ik kan het artikel overigens niet lezen, krijg een inlog iets op het scherm
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_170255452
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 11:29 schreef Ronaldsen het volgende:
Bestaan er eigenlijk nog enigszins betrouwbare peilingen van de laatste weken?
bijna elke pollster laat een nek aan nek race zien, dus ik denk dat ze gemiddeld genomen redelijk betrouwbaar zullen blijken aan het einde van de dag.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
  zondag 16 april 2017 @ 11:38:34 #198
61100 Triggershot
Pro-Gay=OKAY.
pi_170255551
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:30 schreef Slayage het volgende:
ik kan het artikel overigens niet lezen, krijg een inlog iets op het scherm
quote:
n the night of June 16, 1826, blood ran on the streets of Istanbul. Mobs of the sultan’s loyalists raided buildings belonging to the Janissaries, hunting down anyone affiliated with the group. The Janissaries had once been the elite fighting force that spearheaded Ottoman armies. By this time, however, they were also a vested interest group occupying key positions in business and government. They had de facto power over government policy and had deposed more than one sultan who displeased them.

But when their 1826 coup went south, Sultan Mahmud II sought to extinguish their political power once and for all. In what came to be known as the “Auspicious Incident,” thousands of Janissaries were killed and many more went into self-imposed exile.

Nearly two centuries later, in April 2016, President Recep Tayyip Erdogan said during a state visit in Croatia: “My greatest opponent in the bureaucracy has always been the bureaucratic oligarchy. Politicians are only as successful to the degree that they defeat the bureaucratic oligarchy. This I believe.”

To Erdogan, politics isn’t merely a matter of competing with different political parties in a clearly defined public space. It is also a deeper struggle, fought in the bowels of the state, against forces that may or may not be represented in the electoral system. And if governing is a war against vested interest groups, then the constitutional referendum scheduled for Sunday is meant to be the definitive battle.

The proposed system is designed to link all branches of government to the person of the president. Presidential and parliamentary elections would henceforth be held simultaneously, with the president permitted to serve as party bosses. In Turkey, those bosses have the last say over lists of parliament candidates before elections, which means the president could use party discipline to control major factions of parliament. The president would also largely determine the makeup of the Supreme Board of Judges and Prosecutors.

This system, Erdogan said in a recent speech, will “break the back of the bureaucratic oligarchy.” This will mark a dramatic change for Turkish politics. For as long as the Turkish state existed, certain religious, ethnic, and ideological groups have cooperated within it to varying degrees. Some only nurture distant sympathy toward one another, while others collude on which officials receive key promotions, influence policy, and line their pockets. Today, Alevis, who are often socialists, are strong in the judiciary. The “Ulkucu,” the base of the Nationalist Movement Party, are strong in the police and army special forces. Military officers can be pro-Russian Eurasianists, and it’s not uncommon to find Freemasons among the diplomatic corps, or Central Bank economists. There are also religious networks, usually named after a founder — like the Gulenists, Suleymanists, Menzil, Iskender Pashaists, or Cerrahiists. Traditionally, most of these religious networks have been loose associations.

Overseeing these, and many other such groups, is what Erdogan’s government today calls the vesayet, often translated as “tutelage.” The term refers to the Kemalist elite that occupied the commanding heights of the state until the mid-2000s.

The mental image many Turks get here is senior judges and generals in smoke-filled rooms

The mental image many Turks get here is senior judges and generals in smoke-filled rooms, talking about whom to promote, where to distribute rents, and how to hold down Communists and Islamists.

In order to get things done in government, elected politicians traditionally were obliged to constantly bargain with the groups that composed this “bureaucratic oligarchy.” Most of Turkey’s political trends, such as the Leftists or Nationalists, have long had their natural networks in the corridors of the state, and would leverage them to get things done. The prime minister would be from one of these groups and be responsible for the day-to-day business of government. The president would always represent the Kemalist order and oversee the senior cadre of the Constitutional Court and senior military officials. The basic rhythm of government was not one of formal checks and balances, but tension between the president and prime minister.

The Islamists were left out of this, because Turkey’s state ideology long considered them a threat. That is why they had to find other methods of governing when they came to power in 2002 — ways around the entrenched interest groups. In its early years, Erdogan’s Justice and Development Party (AK Party) softened the state’s opposition to it by emphasizing liberal reforms, accession to the European Union, and economic discipline.

But the government was a hostile place for Islamists. When President Ahmet Necdet Sezer stepped down, Kemalist politicians and judges managed to block the AK Party from appointing its own candidate, and the military threatened a coup through its website. In 2008, the AK Party barely survived an attempt to shut it down.

The AK Party leadership found that it had to fight back, and a key ally in this endeavor were the Gulenists, an unusually large and cohesive Islamist group that been undertaking a parallel process to infiltrate the state. By allying themselves with the group, the AK Party government gained the leverage it needed to supplant hard-line Kemalists in the military and judiciary. The government initiated a series of high-profile court cases, which effectively purged the military, and organized a referendum in 2010 that allowed the Gulenists to stack the judiciary.

By 2013, however, the Gulenists were simply too powerful for the AK Party’s comfort. Like the Janissaries, they eventually tried to strong-arm the ruler to get what they wanted. Like Mahmud II, Erdogan purged them — not only from the state, but from the country. It is difficult to get a ballpark estimate of those who were fired or suspended, but the number is probably well over 100,000.

In a certain sense, Erdogan’s promise to break the “bureaucratic oligarchy’s” back has already been fulfilled. Critical parts of the state are now staffed with people and groups loyal to Erdogan, or at least don’t have affiliations that could get in the way.

So why the referendum? Partly because years of intense bureaucratic battles have done lasting damage to state institutions. Both the president and prime minister are now elected by popular vote, so the old system of balancing political and nonpolitical offices is no longer tenable. There are gaping holes in the bureaucracy where competent soldiers, intelligence officers, central bankers, and judges should be. It’s as if there was a bar fight, people are bleeding all over the floor, broken bottles scattered about, and among the wreckage, one rather tall man remains standing.

The constitutional amendments that are up for a vote in the upcoming referendum are designed to consolidate this victory and set up a new order. In the proposed system, the will of the majority is crystallized in the president, then reflected through all three branches of government. All actions of the state are an uncompromised extension of this single person’s will. There will surely still be groups within the state, but they will exist only to the extent that they can serve the president. The president will think of them as appendages, rather than allies.

According to the “Yes” campaign, this system will allow Turkey to finally seize its destiny as a great power. “Terror will end,” they say, and the economy will flourish. The assumption is that the state hasn’t solved its problems because it wasn’t in touch with the majority of the population. After the referendum, it would be imbued with the virtue of the people, and would cut through serious problems like a hot knife through butter.

These campaign promises are more than ambitious.

The “Yes” campaign’s absolute faith in people power is reminiscent of the French, Soviet, and Iranian revolutions.

The “Yes” campaign’s absolute faith in people power is reminiscent of the French, Soviet, and Iranian revolutions. “Have you noticed that this is not quiet, our people are loudly making a Revolution,” tweeted Mehmet Ucum, a chief advisor to Erdogan. “The people are taking a step to establish their own State. May April 16 be blessed.”

Leading pro-government columnist Ibrahim Karagul echoed the revolutionary language, calling the referendum a “miracle” and “not a domestic political struggle, but a struggle of history, a struggle of geography, and the struggle of absorbing the blows directed at our country.”

For those less enthusiastic about the proposed changes, questions remain. If 50 to 60 percent of the population forms a politically coherent majority and monopolizes the state, what is the minority to do? If state institutions are closed to a significant portion of the population, they could look for alternative areas of politics. That should be one of the lessons of the 40-year Kurdish insurgency in the southeast.

Professor Ihsan Fazlioglu, a historian of science and philosophy, once explained that the classical Arab historiographer Ibn Khaldun distinguished between two kinds of rule. “Hukuma” is — through good or evil means — rule according to the nature of circumstances. “Tahakkum,” however, is the ruler forcing himself onto circumstances.

Turkey today is a highly connected, fairly globalized society that is used to a certain standard of individual freedoms. With the upcoming constitutional changes, the most pressing question isn’t necessarily whether they fit democratic norms, but whether they align with the nature of Turkey’s circumstances today.
pi_170255637
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
Is er een reden dat ze op Eerste Paasdag gaan stemmen?
Volgend jaar een Erdogan paasei.

Een Erdogan Passion opnieuw vertolkt door een door The Voice of Erdogan zanger.

De wederopstanding van Erdogan. :)
pi_170255734
@Triggershot: Als ik het artikel correct interpreteer, stelt de schrijver dat de controle over het Turkse staatsapparaat is verdeeld over allerlei groeperingen. De rechters zijn vaak Kemalistische Alevieten, de agenten vaak nationalisten, het leger bestaat uit pro-Russische en anti-Amerikaanse Euraziaten; na de grondwetswijziging zullen met name Alevieten hun geprivatiseerde status verliezen, omdat de rechters door 3/5e van het parlement en de president worden benoemd. De vraag is hoe ze hierop reageren: democratisch of ondemocratisch. Laten ze hun Kemalistische ideologie wat los om coalities te smeden met conservatievere Turken en Koerden, of proberen ze voortaan buiten de democratie om hun macht te consolideren (Denk bijvoorbeeld aan de Celali- opstand)
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:30 schreef Slayage het volgende:

[..]

[..]

alles wat we vandaag de dag zien is heel erg passend aan de omstandigheden van het land, maar ook passend aan de turkse (politieke) cultuur. waarin politiek wordt gezien als machtsmiddel om de belangen te behartigen van jouw electoraat. wat dat betreft is wat AKP binnen de turkse politieke traditie geen vreemde eend in de bijt, maar of het wenselijk is vanuit "democratisch" oogpunt is uiteraard de vraag, maar in een land waar democratie niet meer is dan "stemmen", is ook dat wat we nu zien en wat ook de amendementen impliceren niet tegenstrijdige met de turkse invulling van "democratie", immers het volk zal nog steeds het parlement en de president kiezen.

ik kan het artikel overigens niet lezen, krijg een inlog iets op het scherm
Ja het past ongetwijfeld in de Turkse traditie, maar of het verstandig is... het is sowieso eerlijker dat een meerderheid regeert over een minderheid dan andersom, maar voor de stabiliteit van Turkije zou het beter zijn als we die minderheden ook een redelijk stuk van de taart konden geven. Nu zijn Kemalisten in het Westen van Turkije vaak vermogend, ik zie ze niet zo snel in opstand komen, maar de Kemalistische in centraal-Turkije...?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')