abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 april 2017 @ 17:01:07 #101
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170240548
quote:
Politiek gereedschap voor de ja stem morgen.
pi_170240644
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 17:01 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Politiek gereedschap voor de ja stem morgen.
Saillant detail is wel dat als Erdogan inhoudelijk gelijk heeft over wat hij over Kilicdaroglu beweert is er in Turkije iig wel een breed draagvlak voor herinvoering van de doodstraf. Dan heb je het al over 87% van de Turkse kiezers namelijk
  zaterdag 15 april 2017 @ 17:08:08 #103
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170240703
quote:
3s.gif Op zaterdag 15 april 2017 17:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Saillant detail is wel dat als Erdogan inhoudelijk gelijk heeft over wat hij over Kilicdaroglu beweert is er in Turkije iig wel een breed draagvlak voor herinvoering van de doodstraf. Dan heb je het al over 87% van de Turkse kiezers namelijk
Maar betekent het feit dat die 2 dat willen per se dat 87% dat steunt? Lijkt me toch een persoonlijke afweging per Turk?
pi_170240819
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 17:08 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Maar betekent het feit dat die 2 dat willen per se dat 87% dat steunt? Lijkt me toch een persoonlijke afweging per Turk?
Nee niet perse over het hele volk, maar ik bekijk het meer over de zetelverdeling. de AKP is goed voor zo een 45/50% van de stemmen, de CHP goed voor een 25/28% en de MHP goed voor zo een 13/15% van de stemmen. ( gemiddelde uitslagen bij verkiezingen). Als de CHP er mee instemt houdt Erdogan niets meer tegen om de doodstraf in te voeren, gezien de MHP en AKP al fervente voorstanders zijn.
  zaterdag 15 april 2017 @ 17:22:46 #105
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170241075
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 17:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee niet perse over het hele volk, maar ik bekijk het meer over de zetelverdeling. de AKP is goed voor zo een 45/50% van de stemmen, de CHP goed voor een 25/28% en de MHP goed voor zo een 13/15% van de stemmen. ( gemiddelde uitslagen bij verkiezingen). Als de CHP er mee instemt houdt Erdogan niets meer tegen om de doodstraf in te voeren, gezien de MHP en AKP al fervente voorstanders zijn.
Ah ok zo. Ik zat in referendum vorm te denken.
pi_170241353
Kilicdaroglu is er principieel iig niet tegen:

quote:
“15 Temmuz’dan sonra meydanlarda idam istendi mi? İstendi. Yenikapı mitinginde idam istendi. Aradan geçti aylar, anayasa değişikliği geldi. Niye idamı koymadılar. Hem AK Parti hem MHP istiyordu. İkisi beraber yaptılar niye idamı koymadılar? Biz mi engel olduk? Çünkü niyetleri yok, milleti kandırmanın alemi yok. Bir tarafa söyleyeceksiniz, dönüp öbür taraftan başka bir şey yapacaksınız. Siyaset bunlardan bıktı. Bir şeyi yapıyorsanız biz yapıyoruz dersiniz gereğini yaparsanız yaparsınız. Yapmıyoruz derseniz hangi gerekçeyle yapmayacağınızı çıkıp anlatırsınız bu kadar basit. İşin özeti, birlikte huzur içinde yaşamak istiyoruz. Hapishanelerin boş olduğu bir Türkiye istiyoruz. Hiçbir vatandaşımızın mağdur olmadığı bir Türkiye istiyoruz. Muhtarın, belediye başkanının, milletvekilinin, bakanların, başbakanların ve Sayın Cumhurbaşkanının görevini yaptığı bir Türkiye istiyoruz. Herkes kendi görev alanı içinde, görevini yerine getirirse, başımızın üstünde yeri vardır. Sonuçta milletin takdiridir. Milletin takdirine biz her zaman saygı duyarız. Bize dediler ki Anayasa Mahkemesine gidin, bir milletin kaderini bir mahkeme belirlemez. Bir milletin kaderini belirleyecek olan o milletin kendisidir. Onun için AYM’ye gitmedik. Demokrasiyi istiyorsan oyunu vereceksin, demokrasiyi istemiyorum otoriter bir sistem istiyorsan yine oyunu vereceksin. Takdir milletin takdiridir. Ben demokrasiyi isterim vatandaşımın büyük bir kısmı demokrasiyi istemez, ‘başımızda bir adam olsun elinde bir sopa olsun, kim konuşursa kafasına vursun’ o da bir sistemdir. Takdir vatandaşındır. Milletin kaderini, milletin azim ve kararı belirleyecek diyorsak burada da millete gidiyoruz. Bütün Müslüman dünyasına örnektik şuana kadar. Demokrasisi gelişmiş dünyada ter Müslüman ülkeyiz. Parlamentosu, saygınlığı olan, büyümesini, kalkınmasını sağlayan en önemli ülkelerinden birisiyiz İslam dünyasının. Bu başarıyı sürdürecek miyiz? Yoksa bu başarıdan geri adım mı atacağız. Mesele bu kadar basittir.”
Is er na 15 juli een wens van de podia gekomen om de doodstraf in te voeren? Ja, tijdens de Yenikap meeting ( hebben de 3 partijen aan deelgenomen na de coup ) is er om gevraagd. Er zijn maanden vestreken, wijzigingen voor de grondwet zijn aangekomen. Waarom hebben ze doodstraf er niet bij genoemd. Zowel de AKP als de MHP wouden het. Ze hebben samen de grondwetswijzingen gemaakt, waarom hebben ze de doodstraf er niet bij gezet? Hebben wij ze belemmerd? De reden is dat ze het niet willen, er is geen behoefte om het volk te bedriegen. Enerzijds iets zeggen, maar dan omdraaien en iets anders doen. De politiek is het zat. Als jullie iets doen, zeggen jullie dat jullie het doen en dan doe je ook wat nodig is om het te doen. Als je het niet doet leg je uit met welke redenen je het niet doet, zo simpel is het.

Punt is, we willen allemaal in vrede met elkaar leven. We willen een Turkije waar de gevangenissen leeg zijn. Een Turkije waar geen burger onrecht is aangedaan. Een Turkije waarin de burgemeester, volksvertegenwoordiger, minister, premier en president zijn functie uitvoert. Als iedereen zijn taak uitvoert binnen de kaders van zijn taak, dragen we hen op onze schouders. Uiteindelijk is het uitbesteed aan het volk, de wil van onze volk, daar hebben we altijd respect voor.
Ze zeggen tegen ons ga naar het hooggerechtshof, een rechtbank gaat niet over het lot van het volk, alleen het volk gaat over het lot van het volk. Daarom zijn we niet naar het hooggerechtshof gegaan.

Als je democratie wilt zal je moeten stemmen. Als je zegt dat je geen democratie wilt maar een autoritair systeem, zal je weer moeten stemmen. Het volk beslist. Ik wil democratie, een grote gedeelte van mijn volk wil geen democratie. 'Laat een man boven ons zijn met een knuppel in zijn handen waarmee hij iedereen die praat slaat" is ook een systeem. De burger zal beslissen over het lot van het volk. Als we zeggen dat het volk gaat beslissen met haar wil en wens, dan is het ook een vraag waarmee we dus naar het volk gaan. Tot nu toe waren we een voorbeeld voor heel de moslimwereld. In een democratische ontwikkelde wereld zijn wij de enige democratische moslimland, Haar parlement met gezag en eerbied, een een van de belangrijkste ontwikkelende en groeiende landen zijn wij in de moslimwereld. Gaan we door met onze successen? Of gaan we stappen terugnemen van onze successen. Zo simpel is alles.
________________________________________________________________________________________________________


Als Kilicdaroglu ook voor de doodstraf gaat, waar het deels op lijkt, zijn heel veel militairen echt de lul.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2017 17:36:15 ]
pi_170241517
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 17:22 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ah ok zo. Ik zat in referendum vorm te denken.
Nee, opmerkelijk genoeg is het niet als onderdeel van het referendum opgenomen.
pi_170241628
Jammer dat Kilicdaroglu's interview met de staatsomroep niet ondertiteld is, zijn kritiek is grotendeels terecht en is zeldzaam genoeg scherp. Normaal is het een idioot die niet uit zijn woorden komt en Erdogan prijst terwijl hij hem wil bekritiseren.

Voor de Turkstalige:



[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2017 17:46:20 ]
pi_170243125
Stel Erdo haalt het toch net niet, wat dan?
I´m back.
pi_170243200
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 18:50 schreef Ryan3 het volgende:
Stel Erdo haalt het toch net niet, wat dan?
Erdo haalt het zeker, al moet hij het zelf gaan halen.
pi_170243333
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 18:53 schreef quirina het volgende:

[..]

Erdo haalt het zeker, al moet hij het zelf gaan halen.
Het wordt een close call sws, dat betekent dat vriendje Erdo ook kan verliezen.
I´m back.
pi_170243911
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 18:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het wordt een close call sws, dat betekent dat vriendje Erdo ook kan verliezen.
Het wordt alleen een close call wanneer de AKP-achterban zelf niet volledig overtuigd is, met een volledige steun van de AKP + MHP wordt het geheid 60%
pi_170244911
quote:
3s.gif Op zaterdag 15 april 2017 19:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het wordt alleen een close call wanneer de AKP-achterban zelf niet volledig overtuigd is, met een volledige steun van de AKP + MHP wordt het geheid 60%
Akp achterban is sws niet volledig overtuigd.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170244927
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 18:50 schreef Ryan3 het volgende:
Stel Erdo haalt het toch net niet, wat dan?
Durmak yok, yola devam ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170245022
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

Akp achterban is sws niet volledig overtuigd.
Gulenisten zijn geen achterban meer.
pi_170245030
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:04 schreef Slayage het volgende:
Durmak yok, yola devam
Sonra 2019 yılında Erdoğan için sadece bitti
I´m back.
pi_170245078
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Sonra 2019 yılında Erdoğan için sadece bitti
Daarna is het voor Erdogan in het jaar 2019 alleen maar afgelopen?
pi_170245117
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daarna is het voor Erdogan in het jaar 2019 alleen maar afgelopen?
Dan blijft-ie tot 2019 ceremonieel president en daarna moet-ie het stokje overdragen.
I´m back.
pi_170245145
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan blijft-ie tot 2019 ceremonieel president en daarna moet-ie het stokje overdragen.
hij kan tot 2024 ceremonieel aanblijven. Je mag je nu al 2x verkiesbaar stellen.
pi_170245205
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hij kan tot 2024 ceremonieel aanblijven. Je mag je nu al 2x verkiesbaar stellen.
O, nou ja, best kans dat-ie het dan in 2024 niet wordt. Gegokt en verloren, carrière voorbij. Omzien naar opvolgers.
I´m back.
pi_170245461
quote:
'Het is wij of zij. Meer smaken zijn er nu niet', zegt socioloog Ferhat Kentel van de Sehir Universiteit in Istanbul. 'Het referendum versterkt die polarisatie: alle verschillen in de samenleving zijn gereduceerd tot de simpele vraag ja of nee.'

Een oude Turk wandelt over de Atatürk-brug in Istanbul.
Een oude Turk wandelt over de Atatürk-brug in Istanbul. © Guus Dubbelman / de Volkskrant
Het politieke klimaat is volgens velen het resultaat van decennia van onderdrukte woede over repressie in het seculiere Turkije. Kemal Atatürk hoopte na de val van het Ottomaanse Rijk de verschillen tussen christenen, Koerden, seculieren, conservatieve moslims, de stedelijke elite, de boeren en anderen weg te nemen. Maar met de stichting van de Turkse seculiere republiek in 1923 heeft hij ze volgens Kentel juist onbedoeld versterkt. 'De manier waarop hij met harde hand secularisme en moderniteit heeft opgelegd, heeft mensen juist doen vastbijten in hun eigen groep.'

Nu draait de contrarevolutie op volle toeren, zegt Kentel. 'Erdogan heeft de lang onderdrukte gevoelens van onveiligheid en wantrouwen weten te kanaliseren én te verbinden tot een nieuw soort nationalisme. Maar ondertussen vertrouwt niemand elkaar. Iedereen is bang voor wat er gebeurt als 'de ander' aan de macht komt. Dus zoekt men excuses om 'de ander' te vernederen, demoniseren en zelfs te ontmenselijken, zoals je ziet gebeuren in de felle reacties op de zuiveringen en arrestaties. Vervolgens klampt men zich vast aan wat nu veilig voelt: Erdogan en de AK-partij. Erdogan heeft de angst net als andere populisten in de wereld feilloos weten te bespelen en zich gepresenteerd als de sterke leider die de verschillen kan overbruggen en het volk tegen alle gevaren beschermt.'
Lees meer... http://www.volkskrant.nl/(...)referendum~a4487311/
I´m back.
pi_170245547
Zo voorspelbaar. Ze willen het voor de buitenwereld even als een eerlijke referendum laten lijken, lekker spannend. De winnaar was al beslist voor de hele circus begon.
Why stay small, if you can grow big..
pi_170245667
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hij kan tot 2024 ceremonieel aanblijven. Je mag je nu al 2x verkiesbaar stellen.
Ook als hij het referendum verliest?
pi_170245797
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:27 schreef Cubs het volgende:

[..]

Ook als hij het referendum verliest?
Als hij het verliest kan hij gewoon 2 x president zijn, waarbij huidig presidentschap wordt meegerekend. Dus tot 2024.
Als hij wint kan hij 2 x president zijn, maar dat begint dan pas te lopen na de volgende verkiezingen, omdat de GW is aangepast en dus wordt zijn huidige periode niet meegerekend. Dus dan kan hij 2 x 5 jaar + 2019 tot 2029 president blijven en dan is hij dus 75.
I´m back.
pi_170245825
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:27 schreef Cubs het volgende:

[..]

Ook als hij het referendum verliest?
Ja, op dit moment is het al twee termijnen.
pi_170245877
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Sonra 2019 yılında Erdoğan için sadece bitti
perhaps, las het een NEE wordt kan erdo misschien de MHP paaien met wat wisselgeld en zullen ze erdo steunen in de 2019 verkiezingen :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170245889
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan blijft-ie tot 2019 ceremonieel president en daarna moet-ie het stokje overdragen.
blijkt weinig van het ceremoniele van zijn huidige functie :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170245890
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, nou ja, best kans dat-ie het dan in 2024 niet wordt. Gegokt en verloren, carrière voorbij. Omzien naar opvolgers.
Hij is dan al 70, dus kan best dat hij tzt van slechte gezondheid is of zichzelf terugtrekt idd.
pi_170245926
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

blijkt weinig van het ceremoniele van zijn huidige functie :P
De Turkse president is natuurlijk nooit echt ceremonieel geweest, Kenan Evren, Turgut Ozal, Suleyman Demirel en Necdet Sezer hebben wel allemaal een voor een laten zien wie de echt baas van Turkije is. Alleen Abdullah Gul was grotendeels ceremonieel omdat hij echt geen zin meer had in dat soort gezeik. Soms denk ik wel dat het met Abdullah Gul een act was, good cop / bad cop scenario.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2017 20:37:08 ]
pi_170245933
timurkuran twitterde op zaterdag 15-04-2017 om 19:31:46 Erdogan's prosecutors are in overdrive. Camus (1913-60), Spinoza (1632-77) just charged w/ terrorism. https://t.co/yhScXi13JN @cumhuriyetgzt reageer retweet
I´m back.
pi_170246064
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als hij het verliest kan hij gewoon 2 x president zijn, waarbij huidig presidentschap wordt meegerekend. Dus tot 2024.
Als hij wint kan hij 2 x president zijn, maar dat begint dan pas te lopen na de volgende verkiezingen, omdat de GW is aangepast en dus wordt zijn huidige periode niet meegerekend. Dus dan kan hij 2 x 5 jaar + 2019 tot 2029 president blijven en dan is hij dus 75.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, op dit moment is het al twee termijnen.
Wat gaat er gebeuren als hij verliest om zijn macht te behouden?

Yildirim weg en Albayrak premier of hijzelf of toch nieuwe verkiezingen?
pi_170246137
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:41 schreef Cubs het volgende:

[..]

[..]

Wat gaat er gebeuren als hij verliest om zijn macht te behouden?

Yildirim weg en Albayrak premier of hijzelf of toch nieuwe verkiezingen?
Als hij verliest behoudt hij zijn macht alsnog, het is een misvatting dat het referendum verkiezingen zijn om zijn macht uit te behouden/uitbreiden. Met het referendum probeert men zijn macht te hervormen, dus rechtstreeks uit te oefenen ipv via een Yildirim proxy. Het is niet alsof het referendum revolutionaire machtselementen met zich mee brengt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2017 20:45:59 ]
pi_170246158
Ceritm twitterde op zaterdag 15-04-2017 om 20:44:04 CHP parlementariër: Er zijn geruchten dat als morgen 'Ja' wint dat 300 duizend ambtenaren ontslagen zullen worden!… https://t.co/uNpwAYzeJN reageer retweet
I´m back.
pi_170246175
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:46 schreef Ryan3 het volgende:
Ceritm twitterde op zaterdag 15-04-2017 om 20:44:04 CHP parlementariër: Er zijn geruchten dat als morgen 'Ja' wint dat 300 duizend ambtenaren ontslagen zullen worden!… https://t.co/uNpwAYzeJN reageer retweet
dan begint pas de echte purge :B
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170246201
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:46 schreef Slayage het volgende:

[..]

dan begint pas de echte purge :B
Opzouten met de Gulenisten. _O_
pi_170246221
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Opzouten met de Gulenisten. _O_
w/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170246269
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:48 schreef Slayage het volgende:

[..]

w/
pi_170246313
quote:
topunuz gelin! :7
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170246331
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:46 schreef Slayage het volgende:

[..]

dan begint pas de echte purge :B
De lijsten liggen al klaar.
I´m back.
pi_170246345
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

topunuz gelin! :7

Niet fucken met Erdo.
pi_170246346
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De lijsten liggen al klaar.
sws ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170246365
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als hij verliest behoudt hij zijn macht alsnog, het is een misvatting dat het referendum verkiezingen zijn om zijn macht uit te behouden/uitbreiden. Met het referendum probeert men zijn macht te hervormen, dus rechtstreeks uit te oefenen ipv via een Yildirim proxy. Het is niet alsof het referendum revolutionaire machtselementen met zich mee brengt.
Dat bedoel ik, nu oefent hij zijn macht uit via Yildirim en noodtoestand. Maar dat waren tijdelijke middelen waarmee hij kon leven tot het referendum. Ik heb niet het gevoel dat hij in die lijn verder wil gaan als hij het referendum verliest. Erdogan is in tegenstelling tot die andere namen niet iemand die om de tijd op het toneel verschijnt, maar iemand die dagelijks zelf invloed wil uitoefenen.
pi_170246413
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170246428
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:53 schreef Cubs het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, nu oefent hij zijn macht uit via Yildirim en noodtoestand. Maar dat waren tijdelijke middelen waarmee hij kon leven tot het referendum. Ik heb niet het gevoel dat hij in die lijn verder wil gaan als hij het referendum verliest. Erdogan is in tegenstelling tot die andere namen niet iemand die om de tijd op het toneel verschijnt, maar iemand die dagelijks zelf invloed wil uitoefenen.
Ook als hij het referendum wint veranderd er niet veel meteen he, pas in 2019 (als hij wordt verkozen) zal hij pas een regering kunnen vormen, tot 2019 is het sowieso nog Yildirim en of een ander poppetje van de AKP-loyalisten.
  zaterdag 15 april 2017 @ 20:58:07 #146
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170246488
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook als hij het referendum wint veranderd er niet veel meteen he, pas in 2019 (als hij wordt verkozen) zal hij pas een regering kunnen vormen, tot 2019 is het sowieso nog Yildirim en of een ander poppetje van de AKP-loyalisten.
Is er geen plan B of andere optie waardoor het op een andere manier zou kunnen?
pi_170246498
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:55 schreef Slayage het volgende:

[..]

B:)B
Je bent toch echt levensmoe als je met een stoet motorrijders tijdens een noodtoestand de verkeerde te pakken hebt.
pi_170246521
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:58 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Is er geen plan B of andere optie waardoor het op een andere manier zou kunnen?
Dat Erdogan het regeren rechtstreeks overneemt bedoel je?
pi_170246580
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je bent toch echt levensmoe als je met een stoet motorrijders tijdens een noodtoestand de verkeerde te pakken hebt.
tja motorrijders...
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 15 april 2017 @ 21:01:00 #150
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170246581
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat Erdogan het regeren rechtstreeks overneemt bedoel je?
Ja niet hoeven te wachten tot 2019. Speciaal decreet?
pi_170246672
quote:
Zijn dat politie-agenten?
I´m back.
pi_170246707
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:01 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ja niet hoeven te wachten tot 2019. Speciaal decreet?
Nope, onmogelijk, alleen in een oorlogscenario.
pi_170246717
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zijn dat politie-agenten?
Directe bodyguards van the man himself.
pi_170246748
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Directe bodyguards van the man himself.
Ja, en dan politie?
Trouwens die body-guards van Erdo maakte zich ook niet geliefd tijdens laatste bezoek van erdo aan VS dacht ik hè. Of wat was dat ook weer.
I´m back.
pi_170246950
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en dan politie?
Trouwens die body-guards van Erdo maakte zich ook niet geliefd tijdens laatste bezoek van erdo aan VS dacht ik hè. Of wat was dat ook weer.
Nee zijn geen politie, diegene die zijn dirigeren.
pi_170247000
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee zijn geen politie, diegene die zijn dirigeren.
Strafbaar feit dan, beetje gaan dreigen met een vuurwapen. Staat op camera, dus meteen oppakken die debielen.
Toch?
I´m back.
pi_170247004
Je bent echt debiel als je zo'n conservatieve krankzinnige moslimidioot meer macht geeft. Wanneer komt de dag dat mensen zullen nadenken? De dag dat mensen niet zomaar anderen napraten ("Ja, Erdogan is de beste, is gewoon zo"), mensen met steekhoudende argumenten komen en mensen niet zomaar geloven wat hun ouders vertellen/er in boeken als de bijbel en koran staan.
pi_170247097
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:16 schreef Mr.Maul het volgende:
Je bent echt debiel als je zo'n conservatieve krankzinnige moslimidioot meer macht geeft. Wanneer komt de dag dat mensen zullen nadenken? De dag dat mensen niet zomaar anderen napraten ("Ja, Erdogan is de beste, is gewoon zo"), mensen met steekhoudende argumenten komen en mensen niet zomaar geloven wat hun ouders vertellen/er in boeken als de bijbel en koran staan.
Hier staat wat over de motieven http://www.volkskrant.nl/(...)referendum~a4487311/
Er zijn er bij die Erdo zien als papa, maar mensen geven motieven op die voor hen valide zijn. Voor NL'ers kan dat nooit valide zijn, maar ja, wij hebben een geheel andere geschiedenis natuurlijk.
I´m back.
pi_170247286
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hier staat wat over de motieven http://www.volkskrant.nl/(...)referendum~a4487311/
Er zijn er bij die Erdo zien als papa, maar mensen geven motieven op die voor hen valide zijn. Voor NL'ers kan dat nooit valide zijn, maar ja, wij hebben een geheel andere geschiedenis natuurlijk.
Turken zijn verblind door hun trotsheid ten opzichte van Turkije zelf en de Islam. Ze (veel Turken die ik ken en bijna elke Turk die ik op internet zie) lijken er ook niet open voor te staan om het eens vanuit een ander perspectief te bekijken.
pi_170247479
Turkije is gewoon een schurkenstaat.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_170247551
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:16 schreef Mr.Maul het volgende:
Je bent echt debiel als je zo'n conservatieve krankzinnige moslimidioot meer macht geeft. Wanneer komt de dag dat mensen zullen nadenken? De dag dat mensen niet zomaar anderen napraten ("Ja, Erdogan is de beste, is gewoon zo"), mensen met steekhoudende argumenten komen en mensen niet zomaar geloven wat hun ouders vertellen/er in boeken als de bijbel en koran staan.
Remember Hitler? It happens.
pi_170247583
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:27 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Turken zijn verblind door hun trotsheid ten opzichte van Turkije zelf en de Islam. Ze (veel Turken die ik ken en bijna elke Turk die ik op internet zie) lijken er ook niet open voor te staan om het eens vanuit een ander perspectief te bekijken.
Ja, allemaal historisch gegroeid. Turkije heeft nu eenmaal toch een vrij getroubleerde geschiedenis vanaf het moment dat het de zieke man van Europa werd, nog onder de Ottomanen voor WO1. Absoluut niet te vergelijken met de geschiedenis van een land als NL.
I´m back.
pi_170248864
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Strafbaar feit dan, beetje gaan dreigen met een vuurwapen. Staat op camera, dus meteen oppakken die debielen.
Toch?
In een postcoup periode tijdens een noodtoestand in een land als Turkije? Je mag nog blij zijn dat je geen kogel door je kop hebt gekregen.
  zaterdag 15 april 2017 @ 22:38:44 #164
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170249223
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 21:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nope, onmogelijk, alleen in een oorlogscenario.
Ok, dat scheelt opzich dan weer.
pi_170253308
Als 't een nee wordt, hef ik mijn account op.

Met de kanttekening dat ik dan niet op tafel ga staan juichen, want zelfs bij een nee is de zon nog lang niet achter de wolken vandaan. Ten eerste kan er met het oog op de uitslag en de coup worden besloten dat grote groepen nee-stemmers vijanden van de staat zijn. Daarbij kan Erdogan per decreet blijven regeren en het kan een 'langzame' ja worden met de tijd. De AKP kan voor lange tijd een Putin - Medvedev rotatiespelletje opzetten en alsnog naar de gewenste uitkomst toewerken. En die doodstraf gaat er ook wel komen. Kortom het hele referendum is een illusie van keuzes.

[ Bericht 43% gewijzigd door Beathoven op 16-04-2017 04:32:53 ]
pi_170253954
quote:
14s.gif Op zondag 16 april 2017 04:24 schreef Beathoven het volgende:
Als 't een nee wordt, hef ik mijn account op.

Met de kanttekening dat ik dan niet op tafel ga staan juichen, want zelfs bij een nee is de zon nog lang niet achter de wolken vandaan. Ten eerste kan er met het oog op de uitslag en de coup worden besloten dat grote groepen nee-stemmers vijanden van de staat zijn. Daarbij kan Erdogan per decreet blijven regeren en het kan een 'langzame' ja worden met de tijd. De AKP kan voor lange tijd een Putin - Medvedev rotatiespelletje opzetten en alsnog naar de gewenste uitkomst toewerken. En die doodstraf gaat er ook wel komen. Kortom het hele referendum is een illusie van keuzes.
wat heeft je account met het referendum te maken?

overigens is wat we democratie noemen een illusie van keuzes :B

kies je rutte krijg je klaver erbij. kies je buma krijg je pechtold erbij B:)B
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170253986
emine (vrouw van erdogan) ga het balkon schoonmaken



Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 16 april 2017 @ 09:19:22 #168
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170254066
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 09:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat heeft je account met het referendum te maken?

overigens is wat we democratie noemen een illusie van keuzes :B

kies je rutte krijg je klaver erbij. kies je buma krijg je pechtold erbij B:)B
maar die kunnen over 4 jaar weer weg en mogen geen rechters ontslaan, alleen voorstellen doen voor een wet, en dan moet de tweede kamer stemmen en de eerste kamer en dan de koning ook tekenen en dan kan het een wet worden

en een dictator als chavez of maduro of poetin of Assad kan alles en gaan nooit meer weg en Erdogan straks ook en dat hebben jullie zelf voor gekozen net als in venevzuela


in venezulea en in zimbabwe is de munt ook niks meer waard
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170254150
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 11:38 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als we de school uitlopen slaat mijn vriendin Hülya haar arm om mij heen en zegt „Niet zo sip kijken. Van jou gaan we ook een ‘Erdogancı’ maken.”

Ze meent het.
Hahahahaha!
quote:
Bedankt Erdo. Wat niemand eerder was gelukt, is jou in 15 jaar wel gelukt. Het verdelen van Turkije.
Ter compensatie:
pi_170254165
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 09:31 schreef Bilge het volgende:

Ter compensatie:
_O_
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 16 april 2017 @ 09:39:36 #171
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170254191



down the drain

volgend jaar is het 10 eurocent
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170254435
Is er een reden dat ze op Eerste Paasdag gaan stemmen?
pi_170254545
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
Is er een reden dat ze op Eerste Paasdag gaan stemmen?
Nee, puur toeval.

In de wet op het wijzigen van de grondwet middels een referendum staat dat een voorgenomen grondwetswijziging eerst in het Staatsblad wordt gepubliceerd, en 60 dagen later op de eerstvolgende zondag het referendum plaats dient te vinden.
pi_170254560
Twee op de drie Nederlandse Turken stemt op Erdogan, volgens de Volkskrant. Ik zie het een beetje zo, eenderde is bereid tegen Nederland de wapens op te nemen, eenderde kijkt goedkeurend toe en eenderde is ertegen.
pi_170254605
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:21 schreef Loekie1 het volgende:
Twee op de drie Nederlandse Turken stemt op Erdogan, volgens de Volkskrant. Ik zie het een beetje zo, eenderde is bereid tegen Nederland de wapens op te nemen, eenderde kijkt goedkeurend toe en eenderde is ertegen.
als dat je samenvatting is van dat artikel ^O^
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170254620
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
Is er een reden dat ze op Eerste Paasdag gaan stemmen?
om die paar duizend christenen te stangen, als je de volkskrant moet geloven :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170254655
"Van democratie naar dictatuur in 15 jaar"

Erdo zou een boekje hierover moeten schrijven. Een groots voorbeeld voor toekomstige dictators.
-géén blogabet, bvd-
  zondag 16 april 2017 @ 10:33:22 #178
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_170254696
Laat Turkije maar lekker de afgrond in glijden. Ze leren het nooit in die regio.
pi_170254760
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 10:27 schreef Slayage het volgende:

[..]

om die paar duizend christenen te stangen, als je de volkskrant moet geloven :')
Zitten die nog niet in de cel dan?
pi_170254823
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:21 schreef Loekie1 het volgende:
Twee op de drie Nederlandse Turken stemt op Erdogan, volgens de Volkskrant. Ik zie het een beetje zo, eenderde is bereid tegen Nederland de wapens op te nemen, eenderde kijkt goedkeurend toe en eenderde is ertegen.
Het is irrationeel om als absolute minderheid van 400.000 personen de wapens op te pakken tegen 16.400.000 man. We maken geen schijn van kans. Ik denk dat niemand dat in zijn hoofd haalt.

Wel neemt de binding met Nederland af. Nederlandse politici en media struikelen al 15 jaar over elkaar heen om minderheden in dit land als bedreiging voor de meerderheid neer te zetten, terwijl die meerderheid 99% van alle vermogen, politieke instanties, rechterlijke instanties, politiemacht, legermacht en media bezit. Erdogan daarentegen steekt juist een hand uit naar deze uitgekotste mensen. Als je dan raar opkijkt dat Erdogan zoveel stemmen krijgt van Nederlandse Turken, mis je zelfreflecterend vermogen.
pi_170254832
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:38 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zitten die nog niet in de cel dan?
nee zal pas gebeuren wanneer het een JA wordt vandaag *O*
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170254874
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 10:41 schreef Bilge het volgende:

[..]

Het is irrationeel om als absolute minderheid van 400.000 personen de wapens op te pakken tegen 16.400.000 man. We maken geen schijn van kans. Ik denk dat niemand dat in zijn hoofd haalt.

Wel neemt de binding met Nederland af. Nederlandse politici en media struikelen al 15 jaar over elkaar heen om minderheden in dit land als bedreiging voor de meerderheid neer te zetten, terwijl die meerderheid 99% van alle vermogen, politieke instanties, rechterlijke instanties, politiemacht, legermacht en media bezit. Erdogan daarentegen steekt juist een hand uit naar deze uitgekotste mensen. Als je dan raar opkijkt dat Erdogan zoveel stemmen krijgt van Nederlandse Turken, mis je zelfreflecterend vermogen.
Nou, dan gaan ze toch lekker terug naar Turkije als het hier zo slecht is?
  zondag 16 april 2017 @ 10:47:48 #183
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_170254899
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nou, dan gaan ze toch lekker terug naar Turkije als het hier zo slecht is?
Geen oejtkiering en hoersoepsiedie daar.
pi_170254909
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nou, dan gaan ze toch lekker terug naar Turkije als het hier zo slecht is?
Als het je ergens niet bevalt, kun je er ook voor kiezen om die plek bevallig te maken. Vluchten is niet de enige optie.
pi_170254923
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 10:48 schreef Bilge het volgende:

[..]

Als het je ergens niet bevalt, kun je er ook voor kiezen om die plek bevallig te maken.
Hoe?
pi_170254987
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Hoe?
Goede vraag.

In DENK's verkiezingsprogramma staan een aantal interessante voorstellen, zoals de contacttaakstraf.
pi_170255021
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 10:55 schreef Bilge het volgende:

[..]

Goede vraag.

In DENK's verkiezingsprogramma staan een aantal interessante voorstellen, zoals de contacttaakstraf.
Wat is contacttaakstraf?
pi_170255039
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:59 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat is contacttaakstraf?
dat jij en ik koffie gaan drinken *;
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170255051
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat jij en ik koffie gaan drinken *;
Daar staat straf op?
pi_170255060
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 11:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Daar staat straf op?
muts
pi_170255174
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat jij en ik koffie gaan drinken *;
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

muts
Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
  zondag 16 april 2017 @ 11:13:54 #192
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170255184
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:30 schreef MagicIsland1 het volgende:
"Van democratie naar dictatuur in 15 jaar"

Erdo zou een boekje hierover moeten schrijven. Een groots voorbeeld voor toekomstige dictators.
of hoe vernietig ik een land, dan kan ie ook in de leer bij Mugabe
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170255260
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 11:13 schreef Bilge het volgende:

[..]

[..]

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
Ik ben benieuwd naar jouw antwoord op mijn vraag.
pi_170255263
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 11:13 schreef Bilge het volgende:

[..]

[..]

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
quote:
For those less enthusiastic about the proposed changes, questions remain. If 50 to 60 percent of the population forms a politically coherent majority and monopolizes the state, what is the minority to do? If state institutions are closed to a significant portion of the population, they could look for alternative areas of politics. That should be one of the lessons of the 40-year Kurdish insurgency in the southeast.

Professor Ihsan Fazlioglu, a historian of science and philosophy, once explained that the classical Arab historiographer Ibn Khaldun distinguished between two kinds of rule. “Hukuma” is — through good or evil means — rule according to the nature of circumstances. “Tahakkum,” however, is the ruler forcing himself onto circumstances.

Turkey today is a highly connected, fairly globalized society that is used to a certain standard of individual freedoms. With the upcoming constitutional changes, the most pressing question isn’t necessarily whether they fit democratic norms, but whether they align with the nature of Turkey’s circumstances today.
dus?
pi_170255423
Bestaan er eigenlijk nog enigszins betrouwbare peilingen van de laatste weken?
٩๏̯͡๏)۶
pi_170255436
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 11:13 schreef Bilge het volgende:

Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit artikel. (Vooral de laatste 3 alinea's)
quote:
With the upcoming constitutional changes, the most pressing question isn’t necessarily whether they fit democratic norms, but whether they align with the nature of Turkey’s circumstances today.
alles wat we vandaag de dag zien is heel erg passend aan de omstandigheden van het land, maar ook passend aan de turkse (politieke) cultuur. waarin politiek wordt gezien als machtsmiddel om de belangen te behartigen van jouw electoraat. wat dat betreft is wat AKP binnen de turkse politieke traditie geen vreemde eend in de bijt, maar of het wenselijk is vanuit "democratisch" oogpunt is uiteraard de vraag, maar in een land waar democratie niet meer is dan "stemmen", is ook dat wat we nu zien en wat ook de amendementen impliceren niet tegenstrijdige met de turkse invulling van "democratie", immers het volk zal nog steeds het parlement en de president kiezen.

ik kan het artikel overigens niet lezen, krijg een inlog iets op het scherm
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170255452
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 11:29 schreef Ronaldsen het volgende:
Bestaan er eigenlijk nog enigszins betrouwbare peilingen van de laatste weken?
bijna elke pollster laat een nek aan nek race zien, dus ik denk dat ze gemiddeld genomen redelijk betrouwbaar zullen blijken aan het einde van de dag.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170255551
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:30 schreef Slayage het volgende:
ik kan het artikel overigens niet lezen, krijg een inlog iets op het scherm
quote:
n the night of June 16, 1826, blood ran on the streets of Istanbul. Mobs of the sultan’s loyalists raided buildings belonging to the Janissaries, hunting down anyone affiliated with the group. The Janissaries had once been the elite fighting force that spearheaded Ottoman armies. By this time, however, they were also a vested interest group occupying key positions in business and government. They had de facto power over government policy and had deposed more than one sultan who displeased them.

But when their 1826 coup went south, Sultan Mahmud II sought to extinguish their political power once and for all. In what came to be known as the “Auspicious Incident,” thousands of Janissaries were killed and many more went into self-imposed exile.

Nearly two centuries later, in April 2016, President Recep Tayyip Erdogan said during a state visit in Croatia: “My greatest opponent in the bureaucracy has always been the bureaucratic oligarchy. Politicians are only as successful to the degree that they defeat the bureaucratic oligarchy. This I believe.”

To Erdogan, politics isn’t merely a matter of competing with different political parties in a clearly defined public space. It is also a deeper struggle, fought in the bowels of the state, against forces that may or may not be represented in the electoral system. And if governing is a war against vested interest groups, then the constitutional referendum scheduled for Sunday is meant to be the definitive battle.

The proposed system is designed to link all branches of government to the person of the president. Presidential and parliamentary elections would henceforth be held simultaneously, with the president permitted to serve as party bosses. In Turkey, those bosses have the last say over lists of parliament candidates before elections, which means the president could use party discipline to control major factions of parliament. The president would also largely determine the makeup of the Supreme Board of Judges and Prosecutors.

This system, Erdogan said in a recent speech, will “break the back of the bureaucratic oligarchy.” This will mark a dramatic change for Turkish politics. For as long as the Turkish state existed, certain religious, ethnic, and ideological groups have cooperated within it to varying degrees. Some only nurture distant sympathy toward one another, while others collude on which officials receive key promotions, influence policy, and line their pockets. Today, Alevis, who are often socialists, are strong in the judiciary. The “Ulkucu,” the base of the Nationalist Movement Party, are strong in the police and army special forces. Military officers can be pro-Russian Eurasianists, and it’s not uncommon to find Freemasons among the diplomatic corps, or Central Bank economists. There are also religious networks, usually named after a founder — like the Gulenists, Suleymanists, Menzil, Iskender Pashaists, or Cerrahiists. Traditionally, most of these religious networks have been loose associations.

Overseeing these, and many other such groups, is what Erdogan’s government today calls the vesayet, often translated as “tutelage.” The term refers to the Kemalist elite that occupied the commanding heights of the state until the mid-2000s.

The mental image many Turks get here is senior judges and generals in smoke-filled rooms

The mental image many Turks get here is senior judges and generals in smoke-filled rooms, talking about whom to promote, where to distribute rents, and how to hold down Communists and Islamists.

In order to get things done in government, elected politicians traditionally were obliged to constantly bargain with the groups that composed this “bureaucratic oligarchy.” Most of Turkey’s political trends, such as the Leftists or Nationalists, have long had their natural networks in the corridors of the state, and would leverage them to get things done. The prime minister would be from one of these groups and be responsible for the day-to-day business of government. The president would always represent the Kemalist order and oversee the senior cadre of the Constitutional Court and senior military officials. The basic rhythm of government was not one of formal checks and balances, but tension between the president and prime minister.

The Islamists were left out of this, because Turkey’s state ideology long considered them a threat. That is why they had to find other methods of governing when they came to power in 2002 — ways around the entrenched interest groups. In its early years, Erdogan’s Justice and Development Party (AK Party) softened the state’s opposition to it by emphasizing liberal reforms, accession to the European Union, and economic discipline.

But the government was a hostile place for Islamists. When President Ahmet Necdet Sezer stepped down, Kemalist politicians and judges managed to block the AK Party from appointing its own candidate, and the military threatened a coup through its website. In 2008, the AK Party barely survived an attempt to shut it down.

The AK Party leadership found that it had to fight back, and a key ally in this endeavor were the Gulenists, an unusually large and cohesive Islamist group that been undertaking a parallel process to infiltrate the state. By allying themselves with the group, the AK Party government gained the leverage it needed to supplant hard-line Kemalists in the military and judiciary. The government initiated a series of high-profile court cases, which effectively purged the military, and organized a referendum in 2010 that allowed the Gulenists to stack the judiciary.

By 2013, however, the Gulenists were simply too powerful for the AK Party’s comfort. Like the Janissaries, they eventually tried to strong-arm the ruler to get what they wanted. Like Mahmud II, Erdogan purged them — not only from the state, but from the country. It is difficult to get a ballpark estimate of those who were fired or suspended, but the number is probably well over 100,000.

In a certain sense, Erdogan’s promise to break the “bureaucratic oligarchy’s” back has already been fulfilled. Critical parts of the state are now staffed with people and groups loyal to Erdogan, or at least don’t have affiliations that could get in the way.

So why the referendum? Partly because years of intense bureaucratic battles have done lasting damage to state institutions. Both the president and prime minister are now elected by popular vote, so the old system of balancing political and nonpolitical offices is no longer tenable. There are gaping holes in the bureaucracy where competent soldiers, intelligence officers, central bankers, and judges should be. It’s as if there was a bar fight, people are bleeding all over the floor, broken bottles scattered about, and among the wreckage, one rather tall man remains standing.

The constitutional amendments that are up for a vote in the upcoming referendum are designed to consolidate this victory and set up a new order. In the proposed system, the will of the majority is crystallized in the president, then reflected through all three branches of government. All actions of the state are an uncompromised extension of this single person’s will. There will surely still be groups within the state, but they will exist only to the extent that they can serve the president. The president will think of them as appendages, rather than allies.

According to the “Yes” campaign, this system will allow Turkey to finally seize its destiny as a great power. “Terror will end,” they say, and the economy will flourish. The assumption is that the state hasn’t solved its problems because it wasn’t in touch with the majority of the population. After the referendum, it would be imbued with the virtue of the people, and would cut through serious problems like a hot knife through butter.

These campaign promises are more than ambitious.

The “Yes” campaign’s absolute faith in people power is reminiscent of the French, Soviet, and Iranian revolutions.

The “Yes” campaign’s absolute faith in people power is reminiscent of the French, Soviet, and Iranian revolutions. “Have you noticed that this is not quiet, our people are loudly making a Revolution,” tweeted Mehmet Ucum, a chief advisor to Erdogan. “The people are taking a step to establish their own State. May April 16 be blessed.”

Leading pro-government columnist Ibrahim Karagul echoed the revolutionary language, calling the referendum a “miracle” and “not a domestic political struggle, but a struggle of history, a struggle of geography, and the struggle of absorbing the blows directed at our country.”

For those less enthusiastic about the proposed changes, questions remain. If 50 to 60 percent of the population forms a politically coherent majority and monopolizes the state, what is the minority to do? If state institutions are closed to a significant portion of the population, they could look for alternative areas of politics. That should be one of the lessons of the 40-year Kurdish insurgency in the southeast.

Professor Ihsan Fazlioglu, a historian of science and philosophy, once explained that the classical Arab historiographer Ibn Khaldun distinguished between two kinds of rule. “Hukuma” is — through good or evil means — rule according to the nature of circumstances. “Tahakkum,” however, is the ruler forcing himself onto circumstances.

Turkey today is a highly connected, fairly globalized society that is used to a certain standard of individual freedoms. With the upcoming constitutional changes, the most pressing question isn’t necessarily whether they fit democratic norms, but whether they align with the nature of Turkey’s circumstances today.
pi_170255637
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
Is er een reden dat ze op Eerste Paasdag gaan stemmen?
Volgend jaar een Erdogan paasei.

Een Erdogan Passion opnieuw vertolkt door een door The Voice of Erdogan zanger.

De wederopstanding van Erdogan. :)
pi_170255734
@Triggershot: Als ik het artikel correct interpreteer, stelt de schrijver dat de controle over het Turkse staatsapparaat is verdeeld over allerlei groeperingen. De rechters zijn vaak Kemalistische Alevieten, de agenten vaak nationalisten, het leger bestaat uit pro-Russische en anti-Amerikaanse Euraziaten; na de grondwetswijziging zullen met name Alevieten hun geprivatiseerde status verliezen, omdat de rechters door 3/5e van het parlement en de president worden benoemd. De vraag is hoe ze hierop reageren: democratisch of ondemocratisch. Laten ze hun Kemalistische ideologie wat los om coalities te smeden met conservatievere Turken en Koerden, of proberen ze voortaan buiten de democratie om hun macht te consolideren (Denk bijvoorbeeld aan de Celali- opstand)
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2017 11:30 schreef Slayage het volgende:

[..]

[..]

alles wat we vandaag de dag zien is heel erg passend aan de omstandigheden van het land, maar ook passend aan de turkse (politieke) cultuur. waarin politiek wordt gezien als machtsmiddel om de belangen te behartigen van jouw electoraat. wat dat betreft is wat AKP binnen de turkse politieke traditie geen vreemde eend in de bijt, maar of het wenselijk is vanuit "democratisch" oogpunt is uiteraard de vraag, maar in een land waar democratie niet meer is dan "stemmen", is ook dat wat we nu zien en wat ook de amendementen impliceren niet tegenstrijdige met de turkse invulling van "democratie", immers het volk zal nog steeds het parlement en de president kiezen.

ik kan het artikel overigens niet lezen, krijg een inlog iets op het scherm
Ja het past ongetwijfeld in de Turkse traditie, maar of het verstandig is... het is sowieso eerlijker dat een meerderheid regeert over een minderheid dan andersom, maar voor de stabiliteit van Turkije zou het beter zijn als we die minderheden ook een redelijk stuk van de taart konden geven. Nu zijn Kemalisten in het Westen van Turkije vaak vermogend, ik zie ze niet zo snel in opstand komen, maar de Kemalistische in centraal-Turkije...?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')