abonnement Unibet Coolblue
pi_170226329
Hallo :) Wij hebben een achtertuin aan het water wat zo'n 2 meter lager ligt dan onze tuin zelf. Als kantafwerking is er nu gewoon een talud van zo'n 45 graden waarboven/in wij een vlonder/steiger willen gaan maken van zo'n 4 x 3 meter. Gezien het benodigde materiaal willen wij de kosten beperken door dit zelf uit te voeren, maar daar komen nogal wat vragen bij kijken...

1) Ik twijfel nog of we de planken van hardhout doen of composiet; hardhout kunnen we over een tijdje nog beitsen/lakken, maar ik vraag mij af of ik dat elk jaar (?) consequent ga doen en dus eindig met een lelijk verkleurde steiger. We zoeken nu een mooie bruin/rode houten uitstraling.
In geval van composiet ben ik weer bang voor extreme vervorming door uitzetten/krimpen en eventuele lelijke verkleuring waar je dan helemaal niks tegen kan doen qua lakken/beitsen

Praktijkervaringen gewenst :)

2) Toch neig ik momenteel meer naar composiet omdat je daar echt veel keuze in hebt qua look, massief of hol, houtnerven en diverse kleuren en dus minder de neppe uitstraling hebt van vroeger. Ik vraag mij alleen af of we bij massieve planken ook dat aluminium regel-systeem nodig hebben van 30 cm h.o.h. of dat we dat prima rechtstreeks op de balken/palen van 60 (?) cm h.o.h. kunnen bevestigen.

3) Daarmee gelijk op het constructieve deel aan beland; op websites kom je veel varianten tegen in welke afmetingen palen (ik kies nu naar 60x60 hardhout) ik moet gebruiken en op welke afstand van elkaar je ze moet slaan (ik kies nu voor ca. 800/850 mm h.o.h.) met daarbovenop balken van 70x45 mm. Is dit allemaal sterk genoeg of merk ik straks doorbuiging als ik erop loop? Dat is namelijk iets wat ik absoluut wil vermijden qua comfortgevoel, maar ook weer niet onnodig wil overdimensioneren..

Enkele impressies:
Het uiteindelijke doel:


Huidige opzet constructieve deel:

- Palen 850 mm h.o.h. (60x60 mm, variërend van 3050 mm tot 1050 mm lang)
- Balken 70 x 45 mm h.o.h.

Indien composiet, noodzakelijke onderconstructie van aluminium regels?


Of toch rechtstreeks op de balken?

Dit beinvloed dan ook de legrichting..

Alle praktijkervaringen, tips of adviezen van mensen in een soortgelijke situatie méér dan welkom! :)
  vrijdag 14 april 2017 @ 22:35:44 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170226720
Leuk project! En voor de doe het zelver met twee rechter handen goed te doen.

Composiet blijft een soort kunststof en gaat daarom na enkele jaren hoe dan ook vervormen en verkleuren. Ik zou daar met een grote boog omheen lopen.

Als je bij hardhout aan de slag gaat met olie of beits dan mag je dat elk jaar herhalen en dan nog houdt het niet de uitstraling die jij mooi vindt.

Ik zou voor hardhout of larix/douglas gaan en dit op natuurlijke wijze laten vergrijzen. Voor de duurzaamheid maakt het weinig uit (hardhout gaat iets langer mee naar douglas is minder belastend voor het milieu en de bossen).

Wat die HoH betreft, beter ga je voor 50 of 60. 80 is echt teveel, dat gaat doorbuigen.

Waarom doe je dat schot aan de voorkant niet met liggende planken trouwens? Dan kun je ze direct op je staanders vastschroeven.

Edit:

Hier vind je heel veel praktische info:
https://gadero.nl/vlonder-bouwen/
Ook goede ervaringen met deze partij voor de levering.
  vrijdag 14 april 2017 @ 22:41:29 #3
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170226906
2m is trouwens serieus hoog. Meestal liggen vlonders wel wat verdiept. Al zou je in jouw geval met 1m verdiept én erg laag tov je tuin zitten én alsnog vrij hoog boven het water. Je zou een boothuis onder je vlonder kunnen maken :')
pi_170227750
Dat schot aan de voorkant heb ik in sketchup nu op basis van composiet (dus met onderbalken t.b.v. de clips) gemodelleerd, waardoor je op je palen weer horizontale balkjes monteert en dan verticaal de planken schroeft.

2 meter is even ruwweg geschat als maximale hoogte, maar lager dan 1,50 zal het zeker niet zijn.. hier een foto van de huidige situatie:



Ik heb nu alle prijzen en info ook gebaseerd op gadero.nl, staat veel op inderdaad.

Je argumenten met betreft hout helpen mij niet echt in het kiezen voor hardhout :P Het vrouwtje houdt (no pun intended) absoluut niet van de vergrijsde look van hout en wil graag kleurbehoud van het warme oranje/rode tintje dat we nu van een paar monsters hier in huis hebben liggen (woodcomposiet.nl).

Hout daarentegen vervormt natuurlijk ook, ook een natuurproduct en met het bijbehorende onderhoud voor mij nog geen aantrekkelijk alternatief (ook lijkt de prijs van composiet goedkoper uit te vallen dan mijn calculatie van hardhout (bankirai))
  vrijdag 14 april 2017 @ 23:16:19 #5
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170227991
Hout vervormt veel minder dan plastic. Geloof me.

En je vrouw moet misschien haar wensen wat bijstellen. Ik zou ook graag azuurblauw water in de sloot willen en nooit onkruid in de tuin, maar dat is gewoon niet realistisch.

Volledig onderhoudsvrij materiaal dat zijn oorspronkelijke kleur behoudt bestaat simpelweg niet.

Vergrijsd op zichzelf is niet bijzonder mooi, maar in combinatie met bijvoorbeeld wat groen op je terras en geschilderde meubels en bloembakken lijkt het al heel anders.
pi_170229222
Ik heb en hardhout vlonders, geïmpregneerd zachthout pad naar de kippenren en een douglas trap. Dat geïmpregneerd spul is echt aan z'n eind na 12 jaar en ziet er ondanks meerere keren beitsen, niet meer uit. Het douglas is van later datum, sterk vergrijsd en nog mechanisch in oorspronkelijke staat.

het oudst zijn de hardhouten vlonders (masturbenduba o.i.d.), na 15 wel duidelijk verkleurd (fletser) maar niet grijs en nog 100% in orde.

Kunststof ken ik niet, maar uiteindelijk ga ik toch weer voor (een) hardhoutsoort
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 14 april 2017 @ 23:57:04 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170229302
Beitsen boven water is overigens geen aanrader.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170229563
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 23:53 schreef blomke het volgende:
Ik heb en hardhout vlonders, geïmpregneerd zachthout pad naar de kippenren en een douglas trap. Dat geïmpregneerd spul is echt aan z'n eind na 12 jaar en ziet er ondanks meerere keren beitsen, niet meer uit. Het douglas is van later datum, sterk vergrijsd en nog mechanisch in oorspronkelijke staat.

het oudst zijn de hardhouten vlonders (masturbenduba o.i.d.), na 15 wel duidelijk verkleurd (fletser) maar niet grijs en nog 100% in orde.

Kunststof ken ik niet, maar uiteindelijk ga ik toch weer voor (een) hardhoutsoort
_O- Massaranduba bedoel je denk ik? Heb je toevallig een foto van de huidige staat?
pi_170230158
Merbau ! mooie bruinrode kleur en zeer duurzaam!

Wij hadden het jaren liggen als vlonder bleef erg mooi! het verkleurd wel iets met de jaren maar met
om de zoveel tijd wat olie erin borstelen en het is weer als nieuw.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_170232096
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 00:07 schreef Thrilled het volgende:

-O- Massaranduba bedoel je denk ik? Heb je toevallig een foto van de huidige staat?
Zal in de loop van de ochtend foto's maken en plaatsen.









[ Bericht 31% gewijzigd door blomke op 15-04-2017 11:12:24 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170232099
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 april 2017 00:40 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Merbau ! mooie bruinrode kleur en zeer duurzaam!

Wij hadden het jaren liggen als vlonder bleef erg mooi! het verkleurd wel iets met de jaren maar met
om de zoveel tijd wat olie erin borstelen en het is weer als nieuw.
Geeft dat geen splinters onder je teennagels???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170257875
Qua legrichting van de planken kan je er voor kiezen om je balken een kwartslag te draaien?
Daarnaast zou ik zelf kiezen voor hardhouten planken bij een houthandel als Pontmeyer, Stiho, BMN of Jongeneel vandaan. Afstand tussen de balken waar de planken opkomen niet meer dan 60cm icm met planken van minimaal 25mm dik. dit ivm het veren/doorbuigen van de planken bij belasting.
draagbalken dmv slotbouten 8mm bevestigen aan de palen. Vlonderschroeven van Dynafix, is geen RVS maar heb er vorige week 500 geschroefd en geen enkele die was gebroken, met RVS zou ik er minimaal 10 gebroken hebben.
  Moderator zondag 16 april 2017 @ 14:51:51 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170258702
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 14:12 schreef Vinz0r het volgende:
Qua legrichting van de planken kan je er voor kiezen om je balken een kwartslag te draaien?
Daarnaast zou ik zelf kiezen voor hardhouten planken bij een houthandel als Pontmeyer, Stiho, BMN of Jongeneel vandaan. Afstand tussen de balken waar de planken opkomen niet meer dan 60cm icm met planken van minimaal 25mm dik. dit ivm het veren/doorbuigen van de planken bij belasting.
draagbalken dmv slotbouten 8mm bevestigen aan de palen. Vlonderschroeven van Dynafix, is geen RVS maar heb er vorige week 500 geschroefd en geen enkele die was gebroken, met RVS zou ik er minimaal 10 gebroken hebben.
Terras wat bij m'n ouders ligt heb ik ook zoveel Heco RVS ingedraaid, ook niks afgebroken :)

Heco hoeft schroeven met een kleine kop, mooi voor deze toepassing.

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170300138
Tof project! Hoe zorg je eigenlijk dat die palen niet wegzakken in de slootkant?
Spoilers!
  dinsdag 18 april 2017 @ 08:47:31 #15
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170300391
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Tof project! Hoe zorg je eigenlijk dat die palen niet wegzakken in de slootkant?
Kwestie van diep genoeg in de grond slaan. Bij een constructie als deze zou ik 1,5 meter de grond in toch zeker wel aanraden. Uiteraard een beetje afhankelijk van de grondsoort waar je op zit.

Als de staanders, zoals hier, ook een flink stuk boven de grond uit zullen steken zou ik er ook regels onder een hoek van 45 graden tegenaan zetten om torderen te voorkomen. Vooral haaks op het talud en dan met de hoge kant aan de waterkant.
  Moderator dinsdag 18 april 2017 @ 08:48:27 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170300398
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Tof project! Hoe zorg je eigenlijk dat die palen niet wegzakken in de slootkant?
Genoeg palen gebruiken en vastzetten tot het vaste.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 18 april 2017 @ 09:02:59 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170300525
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:47 schreef Barrah het volgende:

[..]

Kwestie van diep genoeg in de grond slaan. Bij een constructie als deze zou ik 1,5 meter de grond in toch zeker wel aanraden.
Gewoon tot het vaste. Soms is dat 50cm en soms 2,50m...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 18 april 2017 @ 09:16:10 #18
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170300666
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Gewoon tot het vaste. Soms is dat 50cm en soms 2,50m...
Eens.

Al is 50cm wel echt veel te weinig mijns inziens. Je hebt, zeker in dit geval waar er flink de hoogte in wordt gebouwd, meer krachten dan alleen recht naar beneden.
pi_170308369
We hadden van het weekend een tuinman op bezoek die hier andere tuinen heeft aangelegd; hij had vorig jaar een vlonder gemaakt in de straat en de palen met een pneumatische hamer erin geslagen. Toen had hij veel problemen met de ondergrond (gebroken puin) en het torderen van de palen bij het inslaan. Hij vond het een lastige klus en zat er niet om te springen om de constructie voor ons te maken..

Mijn conclusie; als zelfs iemand die je er voor wilt betalen al tegenstribbelt dan is de klus echt geen pretje; we zoeken nu een bedrijfje dat de constructie voor ons wilt maken zodat we zelf de afwerking kunnen gaan maken :')
  dinsdag 18 april 2017 @ 16:39:32 #20
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170309186
Klein schetsje van de diagonale schoren die ik ergens hierboven aanraadde vanwege de hoogte:

pi_170312380
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 16:39 schreef Barrah het volgende:
Klein schetsje van de diagonale schoren die ik ergens hierboven aanraadde vanwege de hoogte:

[ afbeelding ]
Duidelijk :) Ik zou dan nog wel een kruis maken tussen de twee donkerblauwe in, nu heb je eigenlijk twee halve vlonders die los van elkaar kunnen bewegen, waarbij de planken ertussen de vervormingen op gaan vangen
  dinsdag 18 april 2017 @ 19:16:30 #22
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170313258
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 18:42 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Duidelijk :) Ik zou dan nog wel een kruis maken tussen de twee donkerblauwe in, nu heb je eigenlijk twee halve vlonders die los van elkaar kunnen bewegen, waarbij de planken ertussen de vervormingen op gaan vangen
Dat kun je natuurlijk altijd doen.

Zelf denk ik niet dat het nodig is. De planken die op de vlonder komen te liggen zorgen er wel voor dat de liggers onderling dezelfde afstand houden, ook als ze niet geschoord worden.

Maar wat extra steun kan nooit kwaad.

Ik zie nu dat ik de blauwe schoren boven je vloer heb laten komen. Mijn bedoeling was om ze uit het zicht te houden, dus dat klopt dan niet helemaal.
pi_170771707
Nu een aantal offertes binnen, vanavond komt de eerste gegadigde de situatie eens beoordelen en kennismaken..

Ik ben daarom alvast aan het verzinnen hoe ik de (verticale) constructie ga bekleden i.c.m. de onderconstructie en de afwerking:


Ervanuitgaande dat de constructie voor ons gemaakt word (palen en balken) starten we vanaf links; alleen een rij palen. Mijn uitgangspunt is dat ik de bovenkant van de uiteindelijke balustrade netjes afgewerkt wil hebben. Volgens mij kan dat het mooiste door één massieve composiet plank als afdekking/afwerking te gebruiken en die vast te schroeven.

Om dat te kunnen doen moet de hele constructie-dikte binnen de breedte van één plank blijven (150 mm). Ik denk dat als volgt te doen:


Tussen de palen wil ik hardhouten balkjes schroeven van 30 mm dik, precies in het midden van de palen. Daarop komen de aluminium onderregels van de composiet planken, deze zijn ook 30 mm dik. Op de onderregels komen dan weer de planken van 25 mm dik. In totaal is dit dan 140 mm dik (beide kanten), wat zorgt voor 5 mm overstek van de plank bovenop.



Zo ziet het er dan uit, volgens mij best een goed principe :?

Zie ik iets over het hoofd, mis ik iets of hebben jullie betere ideeën?
pi_170771878
Composiet van UPM ziet er na 10 jaar nog perfect uit.
Ze raden dan wel aan de constructie (balken oid) met 40 cm tussenruimte te plaatsen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Azobe is een goede harde houtsoort, en niet duur vanwege beschikbaarheid.
pi_170772070
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 13:13 schreef rival het volgende:
Composiet van UPM ziet er na 10 jaar nog perfect uit.
Ze raden dan wel aan de constructie (balken oid) met 40 cm tussenruimte te plaatsen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Azobe is een goede harde houtsoort, en niet duur vanwege beschikbaarheid.
De hoofddraagconstructie zal waarschijnlijk iets van 60 cm h.o.h. worden en de onderregels daarbovenop circa 35 cm h.o.h., daarbovenop komen dan de planken. Volgens mij zit dat wel goed :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')