Pas op, badslippers!
Op Goede Vrijdag 2016 had ik een dagje vrij en in combinatie met het voorspelde grijze weertype ben ik mijn geluk gaan zoeken in de omgeving Twente op plekken waar je met zon minder uit de voeten kan.
Na een flinke fietstocht kwam de 1621 van Captrain in Assel voorbij met een uit 26 ketelwagens bestaande trein vanaf de Kijfhoek naar Bad Bentheim. Vanaf daar zal ITL de trein overnemen naar de Duits/Tsjechische grensplaats Bad Schandau. De trein heeft als het goed is het Tsjechische Kralupy nad Vltavou als eindpunt.
Omdat verdere treinen richting het oosten nog wel even zouden wegblijven, besloot ik om de tijd te gebruiken om zelf ook richting het oosten te rijden. Dat bleek een goede keus...
Captrain's hoofdvervoer via de grensovergang bij Bad Bentheim is het GEFCO-autovervoer tussen Tsjechië/Slowakije en Oosterhout/Zeebrugge. Op vrijdag 14 april 2017 is de 1618 onderweg met een lege autotrein naar Bad Bentheim en heeft zojuist op volle snelheid het station van Oldenzaal gepasseerd.
Tot december 2009 reden er meerdere bonte treinen Kijfhoek-Seelze per dag, maar sinds de opening van de Betuweroute werd het vervoer voor Seelze herverdeeld over andere treinen en via Gremberg en/of Hagen afgewikkeld. Gelukkig voor de Twentenaren is er sinds december 2015 op di-za weer één treinpaar per dag bijgekomen tussen Kijfhoek en Seelze v.v.
Op Goede Vrijdag 2017 reed trein 45752 zoals meestal keurig op tijd de grens bij Oldenzaal. Direct achter de lok bevonden zich vandaag vijf Tams'n en samen met een paar ketelwagens en schuifwandwagens zet de trein koers tot Deventer Goederen. Als gevolg van werkzaamheden bij Weesp reden de meeste cargo's vandaag via Utrecht, maar deze bonte trein naar Kijfhoek maakte kop in Deventer en reed via Arnhem en de Betuweroute richting het Rotterdamse.
De opzet van de transittreinen tussen de Volvofabrieken in het Zweedse Älmhult en het Belgische Gent is sinds december 2016 gewijzigd. De schuifwandwagens type Laaeilprss worden nu separaat van de Volvocontainers vervoerd. Tussen Rangierbahnhof Maschen en Gent wordt tevens sindsdien doorgaand met een lok van de reeks 28 gereden.
Omdat Bad Bentheim vol zou gaan lopen vanuit Nederland besloot de plaatselijke treindienstleider om kort na de bonte trein Seelze-Kijfhoek ook deze B-Logistics 2819 met trein 41528 te laten vertrekken. De Volvotrein werd in Oldenzaal aan de kant genomen om het pad richting Roosendaal afwachten.
DB Cargo lok 189 049 heeft een lege trein uit Zeebrugge op de Kijfhoek aan de haak geslagen en is er mee via Breda en Utrecht onderweg naar Bad Bentheim. Als trein 48575 naar het bij Bremen gelegen Delmenhorst passeert het geheel hier bij Oldenzaal onder lastige lichtomstandigheden.
Op Goede Vrijdag 2016 reden er ondanks de feestdag behoorlijk wat (extra) treinen via de grensovergang bij Bad Bentheim. Ook RRF was van de partij met een ketelwagentrein van de Poolse vervoerder Lotos.
RRF 4402 heeft een lange sleep ketelwagens op IJsselmonde aangehaakt en is er mee op weg naar Bad Bentheim. De route verliep ditmaal via Dordrecht, Tilburg en Utrecht dit ivm werkzaamheden bij Weesp. Onder vrij lastige lichtomstandigheden passeert het geheel hier even na station Oldenzaal.
Nadat Captrain/Raillogix de lege GEFCO autotrein in Bad Bentheim heeft afgeleverd, werd een beladen trein voor Zeebrugge mee terug genomen. De Raillogix/Captrain 1618 passeert hier even voor Oldenzaal met trein 46268 richting Roosendaal.
Terwijl achter mij de lichtomstandigheden alleen maar verslechterden, kwam het licht wel ten goede voor treinen in westelijke richting.
Naast Captrain mocht ook RRF een retourtrein uit Bad Bentheim meenemen. Vermoedelijk hebben RRF en Lotos van trein gewisseld in het grensstation, want een uur na de heentrein rolde de tegentrein alweer de grens over.
Omdat op blokafstand de Berlijn-IC uit Bad Bentheim vertrok werd de RRF 4402 in Oldenzaal aan de kant gezet. Na passage hiervan en het vertrek van de Syntus-stopper richting Hengelo mocht RRF haar weg vervolgen richting de Botlek, in het Rotterdamse havengebied.
Na de klik in Oldenzaal moest RRF ruim een kwartier aan de kant om de Internationale trein uit Berlijn en Syntus voor te laten. Hierdoor was het mogelijk de trein onderweg nogmaals te maken.
Omdat de verwachte opklaringen in het oosten uitbleven besloot ik de trein niet voor te blijven tot rond Apeldoorn/Amersfoort, maar van de bewolking te profiteren vanaf het parkeerdek bij station Almelo.
Al roestrijdend passeerde om 17:42 de 4402 van Rotterdam Railfeeding met een lange sleep Lotos ketelwagens het station van Almelo op weg naar de Botlek. Geheel links is een deel van het busstation van Almelo te zien.
Vanaf morgen zijn er weer wat plaatjes dichterbij huis te verwachten, want de buitendienststelling bij Assen gaat in en er wordt een diversiteit aan omleidingen verwacht via Leeuwarden.