abonnement Unibet Coolblue
pi_170192055


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

  donderdag 13 april 2017 @ 15:56:51 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170192388
Langere treinen wil nog niet zeggen dat er ook meer stoelen beschikbaar zijn. De trein waar ik in zit heeft 2x VIRM-VI maar slechts 1 stel is toegankelijk -O-
So we just called him Fred
  Redactie Sport donderdag 13 april 2017 @ 16:06:07 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170192562
Het zal wel van een losse ICM-III (of ICM-IV als je geluk hebt) naar 7 bakken ICM gaan. Met VIRM zit je al snel aan een extra hc vast namelijk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 13 april 2017 @ 16:12:33 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170192684
Waar is die HC dan voor nodig, behalve voor het warm houden van een 1e klas stoel of een van de stoelen in de machinistcabine's?

Ik krijg er als sardienpassagier de kriebels van dat geneuzel dat een trein niet langer kan omdat er een vent (m/v) op stoel moet zitten.
So we just called him Fred
pi_170192793
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 10:17 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat hoeft niet groter te zijn dan een Raspberry Pi, een 22" beeldscherm en wat zend/ontvangst apparatuur.
Ik denk niet dat je er bent met één scherm. Maar in een VIRM-cabine is ruimte voor drie van die dingen. Er hoeven geen fysieke knoppen meer in een trein te zitten, een paar touchscreens is voldoende. De gebruikte hardware zal me verder worst wezen, als ze er een 386 achter plakken mag dat ook (worden nog steeds gemaakt), zolang het maar werkt.
Bier.
pi_170192811
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Dit moest dus gewoon 5 maanden duren sinds nieuwe dienstregeling voordat ze erachter kwamen dat te druk was daar?

Vingerverfclubje daar

quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:12 schreef FredvZ het volgende:
Waar is die HC dan voor nodig, behalve voor het warm houden van een 1e klas stoel of een van de stoelen in de machinistcabine's?

Ik krijg er als sardienpassagier de kriebels van dat geneuzel dat een trein niet langer kan omdat er een vent (m/v) op stoel moet zitten.
Gelimiteerde uitgave van sudokuboekjes bij NS. Raken veel te snel op met extra HC's
  donderdag 13 april 2017 @ 16:22:26 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170192847
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je er bent met één scherm. Maar in een VIRM-cabine is ruimte voor drie van die dingen. Er hoeven geen fysieke knoppen meer in een trein te zitten, een paar touchscreens is voldoende. De gebruikte hardware zal me verder worst wezen, als ze er een 386 achter plakken mag dat ook (worden nog steeds gemaakt), zolang het maar werkt.
Automobilisten kunnen het met een schermpje ter grootte van een telefoon en die moeten tijdens het maken van snelheid en afremmen nog eens keuzes maken ook.

Zo'n machinist hoeft alleen maar te zorgen dat zijn trein de juiste snelheid heeft op het juiste moment.
So we just called him Fred
pi_170192913
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:22 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Automobilisten kunnen het met een schermpje ter grootte van een telefoon en die moeten tijdens het maken van snelheid en afremmen nog eens keuzes maken ook.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het onhandig is. En sowieso is het totaal onvergelijkbaar met autorijden natuurlijk, kom nou.

quote:
Zo'n machinist hoeft alleen maar te zorgen dat zijn trein de juiste snelheid heeft op het juiste moment.
Daarom moet uiteraard alles geautomatiseerd worden maar zover is het nog lang niet.
Bier.
  donderdag 13 april 2017 @ 18:10:17 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170194610
quote:
11s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:28 schreef Flodder450 het volgende:
waren bezetmelders 30 jaar terug dan al een ding in de modelspoorwereld?
Zeker, Märklin was eind '70 al bezig met de ontwerpen van hun automatische treinbesturing, die in je jaren '80 op de markt is gekomen. Nog net aan het einde van de jaren '80 kwam ook Fleischmann met zijn systeem.

Menig werknemer in de spoorwegbranche heeft dan ook met treinen gespeeld die in potentie geavanceerder waren dan treinen waar ze nu mee werken. Sterker nog, van alle modelbouwhobby's zijn modeltreinen de enige waarvan het "speelgoed" geavanceerder is dan het voorbeeld, zelfs een freewarepakket als "Koploper" biedt meer automatisering dan de NS en ProRail samen kunnen organiseren.

Ik kan dan maar ook moeilijk begrijpen dat zo moeilijk is om in no-time de treinenloop te beveiligen met ERTMS en zo te automatiseren dat de machinist alleen nog maar hoeft toe te kijken dat de trein de aangeleverde opdrachten uitvoert.
In een wereld waar vliegtuigen ter grootte van flatgebouw computergestuurd rond vliegen, containerschepen ter grootte van wolkenkrabbers computergestuurd van haven naar haven gaan, zee containers geheel automatisch gelost en over de terminal vervoerd worden en auto's bijna automatisch kunnen rijden moet het toch appeltje-eitje zijn om apparaat dat altijd op twee geleiders op exact dezelfde afstand, niet zelf hoeft te sturen, dat geen rekening hoeft te worden gehouden met spontane dwarsstromen of luchtzakken, waarvan exact bekend is welke snelheid waar mogelijk is op het juiste moment met de juiste capaciteit voor te laten rijden?
So we just called him Fred
pi_170194648
Is dit een herkenbare hobby voor de machinisten onder ons: http://www.dumpert.nl/med(...)st_aan_het_werk.html
  donderdag 13 april 2017 @ 18:26:40 #12
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_170194835
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zeker, Märklin was eind '70 al bezig met de ontwerpen van hun automatische treinbesturing, die in je jaren '80 op de markt is gekomen. Nog net aan het einde van de jaren '80 kwam ook Fleischmann met zijn systeem.

Menig werknemer in de spoorwegbranche heeft dan ook met treinen gespeeld die in potentie geavanceerder waren dan treinen waar ze nu mee werken. Sterker nog, van alle modelbouwhobby's zijn modeltreinen de enige waarvan het "speelgoed" geavanceerder is dan het voorbeeld, zelfs een freewarepakket als "Koploper" biedt meer automatisering dan de NS en ProRail samen kunnen organiseren.

Ik kan dan maar ook moeilijk begrijpen dat zo moeilijk is om in no-time de treinenloop te beveiligen met ERTMS en zo te automatiseren dat de machinist alleen nog maar hoeft toe te kijken dat de trein de aangeleverde opdrachten uitvoert.
In een wereld waar vliegtuigen ter grootte van flatgebouw computergestuurd rond vliegen, containerschepen ter grootte van wolkenkrabbers computergestuurd van haven naar haven gaan, zee containers geheel automatisch gelost en over de terminal vervoerd worden en auto's bijna automatisch kunnen rijden moet het toch appeltje-eitje zijn om apparaat dat altijd op twee geleiders op exact dezelfde afstand, niet zelf hoeft te sturen, dat geen rekening hoeft te worden gehouden met spontane dwarsstromen of luchtzakken, waarvan exact bekend is welke snelheid waar mogelijk is op het juiste moment met de juiste capaciteit voor te laten rijden?
Dat marklin 30 jaar terug al een digitaal systeem had wist ik (ik zit zelf ook diep in modelspoor) maar dat ze toen ook al een automatisch systeem hadden digitaal wist ik niet, ik dacht dat dat pas veel later kwam! (jaren 90 oid) Je had natuurlijk eerst het analoge automatiseren wat een clusterfuck aan kabels gaf (nog meer dan tegenwoordig)

Maar ja, automatisering is heel goed mogelijk, maar dan moet er altijd nog een machinist op de bok zitten anders krijg je rare dingen, marklin treinen rijden immers ook gewoon door al ligt er iets op het spoor ;)
  donderdag 13 april 2017 @ 18:27:17 #13
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_170194848
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:12 schreef b2py het volgende:
Is dit een herkenbare hobby voor de machinisten onder ons: http://www.dumpert.nl/med(...)st_aan_het_werk.html
Verrekt Incompetente Ruk Machinist
  donderdag 13 april 2017 @ 18:42:41 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170195103
quote:
3s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:26 schreef Flodder450 het volgende:
Maar ja, automatisering is heel goed mogelijk, maar dan moet er altijd nog een machinist op de bok zitten anders krijg je rare dingen, marklin treinen rijden immers ook gewoon door al ligt er iets op het spoor ;)
Daar zijn ook allerlei technieken voor, zoals een meisje van 16 vanmiddag heeft laten zien bij RTL Live met een autootje dat altijd vooruit wil rijden, behalve als het een obstakel voor zich ziet.

En een machinist is geen garantie dat het wel goed gaat, zoals we vandaag nog hebben kunnen lezen.
So we just called him Fred
pi_170195251
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:12 schreef b2py het volgende:
Is dit een herkenbare hobby voor de machinisten onder ons: http://www.dumpert.nl/med(...)st_aan_het_werk.html
er sorry ik krijg geen stijfje van treinen
pi_170195712
Jezus, die verlengde treinen hebben zelfs 101 gehaald :')
pi_170197247
Vraagje! Iemand enig idee waar deze dingen voor zijn?

  Redactie Sport donderdag 13 april 2017 @ 20:08:32 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170197365
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:04 schreef Proz het volgende:
Vraagje! Iemand enig idee waar deze dingen voor zijn?

[ afbeelding ]
Ja, dat is om de trein bij een ontsporing toch een beetje te kunnen leiden. Je ziet het vaak op bruggen of onder viaducten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_170197401
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:08 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ja, dat is om de trein bij een ontsporing toch een beetje te kunnen leiden. Je ziet het vaak op bruggen of onder viaducten.
Aha, duidelijk. Dankjewel!
  Redactie Sport donderdag 13 april 2017 @ 20:12:00 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170197447
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:09 schreef Proz het volgende:

[..]

Aha, duidelijk. Dankjewel!
Hier nog wat meer functies ervan trouwens: http://www.somda.nl/forum/13879/Rails+tussen+de+rails/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_170197568
Ontsporingsgeleiding heeft het officieel in ieder geval :)
pi_170197586
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 18:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zeker, Märklin was eind '70 al bezig met de ontwerpen van hun automatische treinbesturing, die in je jaren '80 op de markt is gekomen. Nog net aan het einde van de jaren '80 kwam ook Fleischmann met zijn systeem.
En ver daarvoor maakten hobbyelectronica-idioten er al gebruik van. Reed-contacten waren en zijn nog steeds erg populair en makkelijk bijvoorbeeld.
Bier.
  donderdag 13 april 2017 @ 20:33:43 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170198081
quote:
"Ik heb echt het idee dat ik in een verkeerd toneelstuk terecht ben gekomen."
Dat heb ik nou ook elke morgen dat ik in de trein stap
So we just called him Fred
pi_170198162
quote:
Van Boxtel zegt dat de NS zich heeft gehouden aan de voorwaarden van de concessie.
Over het houden aan de voorwaarden van de concessie gesproken:
Is er eigenlijk OOIT een incident geweest, waarbij NS erin geslaagd is om treinvervangend vervoer binnen de in de concessie geëiste tijd op de in de concessie geëiste sterkte te hebben?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')