abonnement Unibet Coolblue
pi_170179359
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar heb ik het dan ook niet over, dat moeder fout is wil niet zeggen dat TS niet zorgvuldig met de situatie om moet gaan.

Als moeder de reclassering meldt dat Puber is weggelopen en TS hem niet naar huis wil sturen heeft TS in eerste instantie een probleem...
In de OP staat duidelijk dat ik hem wél direct naar huis heb gestuurd maar dat hij direct weer de straat op werd gestuurd.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:53 schreef Allures het volgende:

[..]

vooral als jeugdzorg dan ook nog ter oren komt dat huisgenoot en TS drugs in huis hebben
Dit is al de derde keer... Waar baseer je de stelling dat ik drugs gebruik op?
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  woensdag 12 april 2017 @ 21:54:20 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170179379
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:51 schreef DenHeldert het volgende:
Voor het geval dit is 'overspoeld' met andere reacties:

Laten we er nou eens van uit gaan dat de leefomstandigheden geschikt zijn voor Puber,
en dat hij hier tijdelijk verblijft totdat de storm wat is geweken.
Wat moeten we rechtshalve doen?
Zorgen dat de instanties die zich sowieso al met Puber bemoeien op de hoogte zijn van het feit dat z'n moeder hem op straat heeft gezet en hij bij jullie onderdak heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170179393
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:48 schreef Allures het volgende:

[..]

in de bron


Het is niet dat ik wil of zo dat moeder dit mag, maar als de 17jarife bijvoorbeeld een leerwerk traject doet en een inkomen heeft en bijna 18 word zou het allemaal wel eens niet zo recht toe recht aan kunnen zijn

Maar nogmaals, waarom wil je hier een juridisch getouwtrek van maken. Door die houding heb je straks echt geen enkele 'winnaar' of ongeschonden partij. Dit kan echt ugly gaan worden. Bijvoorbeeld zoals gezegd jeugdzorg op je eigen stoep

Maar ik val in herhaling en het is aan dovemansoren gericht dus ik zal er maar mee ophouden -O-
Er staat dat de moeder haar minderjarige kind uit huis mag zetten als zij ervoor zorgt dat hij onderdak heeft, de financiële middelen en beschikt over de vaardigheden om zelfredzaam te zijn.

Zij is dus verplicht ervoor te zorgen dat Puber over al die dingen beschikt.. Nou lijkt het me duidelijk dat dat in deze situatie niet het geval is (het onderdak dat hij heeft, wil ze hem zelfs ontnemen zonder een alternatief te bieden/regelen)

Dus de moeder is zonder enige twijfel in overtreding..
pi_170179445
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:47 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

NOTED
Dank u wel.

[..]

Bron?

Laten we er nou eens van uit gaan dat de leefomstandigheden geschikt zijn voor Puber,
en dat hij hier tijdelijk verblijft totdat de storm wat is geweken.
Wat moeten we doen?
Meest verstandig lijkt mij om de politie in te lichten.

Afhankelijk van hoe druk ze zijn met spoedmeldingen kan het dan zijn dat ze vanavond nog in gesprek gaan met moeder en/of bij jou thuis aan bellen om de geschiktheid van het tijdelijk verblijf te bekijken en het verhaal van Puber aan te horen.

Als jouw situatie redelijk geschikt is als tijdelijk onderdak en het verhaal van moeder en Puber redelijk overeen komt met jouw verhaal zal de politie het er waarschijnlijk voor nu verder bij laten. Het is immers niet verboden dat een 17-jarige uit logeren gaat. Je zal dan van de politie wel het advies krijgen om onder andere contact te zoeken met jeugdzorg als moeder nog enkele dagen blijft weigeren om haar zoon terug in huis te nemen.
pi_170179450
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:54 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er staat dat de moeder haar minderjarige kind uit huis mag zetten als zij ervoor zorgt dat hij onderdak heeft, de financiële middelen en beschikt over de vaardigheden om zelfredzaam te zijn.

Zij is dus verplicht ervoor te zorgen dat Puber over al die dingen beschikt.. Nou lijkt het me duidelijk dat dat in deze situatie niet het geval is (het onderdak dat hij heeft, wil ze hem zelfs ontnemen zonder een alternatief te bieden/regelen)

Dus de moeder is zonder enige twijfel in overtreding..
en dat een 17jarige als uitzondering kan worden gezien als ie zelfredzaam is omdat die bijvoorbeeld ook al op kamers gaan
Staat er gewoon hoor
pi_170179477
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar heb ik het dan ook niet over, dat moeder fout is wil niet zeggen dat TS niet zorgvuldig met de situatie om moet gaan.

Als moeder de reclassering meldt dat Puber is weggelopen en TS hem niet naar huis wil sturen heeft TS in eerste instantie een probleem, en niet alleen met betrekking tot Puber, mogelijk ook mbt z'n eigen kind, en zie dat maar eens terug te draaien als blijkt dat Puber helemaal niet weggelopen is, maar moeder hem op straat heeft gezet.
Hoezo zorgvuldig? Hij vangt iemand in nood op, familie dus. Hoe is dit ook maar enigszins zijn probleem te maken?

Ik zou wel naar de politie bellen in eerste instantie en de situatie uitleggen en advies vragen, en zeker geen jeugdzorg inschakelen maar een neutrale instantie met adviesrecht en geen uithuisplaatsing rechten..
  woensdag 12 april 2017 @ 21:56:32 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170179484
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:53 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

In de OP staat duidelijk dat ik hem wél direct naar huis heb gestuurd maar dat hij direct weer de straat op werd gestuurd.
Dat kan wel zijn, maar dat hoeft niet te zijn wat moeder de instanties vertelt.

Daarbij; als moeder voorwaarden aan zijn verblijf thuis heeft gesteld (bijvoorbeeld: geen drugs, anders ben je hier niet welkom meer) en Puber daar niet aan wil voldoen is het alweer een ander verhaal, qua op straat zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170179529
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:54 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er staat dat de moeder haar minderjarige kind uit huis mag zetten als zij ervoor zorgt dat hij onderdak heeft, de financiële middelen en beschikt over de vaardigheden om zelfredzaam te zijn.

Onderdak - Check
Financiële middelen - Nee, al kunnen wij wel iets voor hem betekenen, zoals eten en douchen en kleren wassen etc.
Vaardigheden - No way.
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  woensdag 12 april 2017 @ 21:57:38 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170179534
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:56 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Hoezo zorgvuldig? Hij vangt iemand in nood op, familie dus. Hoe is dit ook maar enigszins zijn probleem te maken?

Ik zou wel naar de politie bellen in eerste instantie en de situatie uitleggen en advies vragen, en zeker geen jeugdzorg inschakelen maar een neutrale instantie met adviesrecht en geen uithuisplaatsing rechten..
Omdat de moeder van Puber roept dat Puber van TS en zijn vriendin drugs krijgt, en TS zelf ook nog een kind in huis heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170179540
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:53 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

In de OP staat duidelijk dat ik hem wél direct naar huis heb gestuurd maar dat hij direct weer de straat op werd gestuurd.

[..]

Dit is al de derde keer... Waar baseer je de stelling dat ik drugs gebruik op?
je posthistorie en je eigen reacties hier waarin je aangeeft dat tante niet wil dat ie drugs met jullie doet en de reactie van tante op je vriendin
Maar prima als je nog iets hoog wil houden daar in. Maar het is een risico dat je loopt
  woensdag 12 april 2017 @ 21:58:35 #62
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170179562
Ja, dan ben je strafbaar.

Artikel 279 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het
wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Als je een weggelopen jongere opvangt ben je altijd strafbaar, tenzij je het meldt bij de politie en die een proces verbaal opmaakt en dat voorlegt aan de officier van justitie. Van de beschikking van de officier hangt het af of de jongere tijdelijk bij je mag verblijven.
Prrrrr
pi_170179572
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:55 schreef Allures het volgende:

[..]

en dat een 17jarige als uitzondering kan worden gezien als ie zelfredzaam is omdat die bijvoorbeeld ook al op kamers gaan
Staat er gewoon hoor
Quote het stukje waar dat staat eens.. Ik zie het namelijk niet staan..
  woensdag 12 april 2017 @ 21:58:57 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170179575
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:57 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Onderdak - Check
Financiële middelen - Nee, al kunnen wij wel iets voor hem betekenen, zoals eten en douchen en kleren wassen etc.
Vaardigheden - No way.
Moeder heeft niet voor het onderdak gezorgd hè, sterker nog; moeder vindt dat je hem heen onderdak mag verlenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170179629
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:57 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Onderdak - Check
Financiële middelen - Nee, al kunnen wij wel iets voor hem betekenen, zoals eten en douchen en kleren wassen etc.
Vaardigheden - No way.
Zijn moeder heeft niet voor dat onderdak gezorgd toch?
pi_170179634
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:58 schreef mrspoeZ het volgende:
Ja, dan ben je strafbaar.

Artikel 279 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het
wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Als je een weggelopen jongere opvangt ben je altijd strafbaar, tenzij je het meldt bij de politie en die een proces verbaal opmaakt en dat voorlegt aan de officier van justitie. Van de beschikking van de officier hangt het af of de jongere tijdelijk bij je mag verblijven.
onderdak bieden is niet het zelfde als onttrekken aan het gezag
pi_170179640
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omdat de moeder van Puber roept dat Puber van TS en zijn vriendin drugs krijgt, en TS zelf ook nog een kind in huis heeft.
Moeder kan zoveel roepen.. Zou wat zijn zeg.

Jeugdzorg mag niet zomaar even inmengen op basis van wat geroep van een moeder die zelf geen grip op haar eigen kind meer heeft. Maar goed, met jeugdzorg verbaasd niets meer, dus die zou ik zo ver mogelijk weghouden inderdaad.

Dus zeker goed advies hoor!
pi_170179755
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:00 schreef Allures het volgende:

[..]

onderdak bieden is niet het zelfde als onttrekken aan het gezag
Maar melden bij politie is wel noodzakelijk, al was het om je eigen intenties goed duidelijk te hebben voordat er onduidelijkheid zou kunnen ontstaan.
pi_170179756
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:58 schreef mrspoeZ het volgende:
Ja, dan ben je strafbaar.

Artikel 279 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het
wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Als je een weggelopen jongere opvangt ben je altijd strafbaar, tenzij je het meldt bij de politie en die een proces verbaal opmaakt en dat voorlegt aan de officier van justitie. Van de beschikking van de officier hangt het af of de jongere tijdelijk bij je mag verblijven.
Opvangen staat niet gelijk aan onttrekken van het ouderlijk gezag.

Melding doen bij de politie is echter wel aan te raden om te zorgen dat je niet de schijn tegen je hebt.
pi_170179759
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:00 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Moeder kan zoveel roepen.. Zou wat zijn zeg.

Jeugdzorg mag niet zomaar even inmengen op basis van wat geroep van een moeder die zelf geen grip op haar eigen kind meer heeft. Maar goed, met jeugdzorg verbaasd niets meer, dus die zou ik zo ver mogelijk weghouden inderdaad.

Dus zeker goed advies hoor!
jeugdzorg mag waarschijnlijk wel dingen in de zaak van het neefje van TS omdat die ook al bij reclassering loopt en thuis blijkbaar geen leefbare situatie is
Als TS dan het neefje onderdak bied mag jeugdzorg daarin waarschijnlijk wel dingen en als ze dan op dingen stuiten die weer schadelijk zijn voor het eigen kind van TS...
pi_170179796
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:02 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Maar melden bij politie is wel noodzakelijk, al was het om je eigen intenties goed duidelijk te hebben voordat er onduidelijkheid zou kunnen ontstaan.
ja ik zeg in mijn eerste of 2e post al dat ie instanties in moet schakelen. En dat dit een shit storm gaat worden die wel eens in iedereens nadeel kan uitlopen :')
pi_170179802
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:02 schreef Allures het volgende:

[..]

jeugdzorg mag waarschijnlijk wel dingen in de zaak van het neefje van TS omdat die ook al bij reclassering loopt en thuis blijkbaar geen leefbare situatie is
Als TS dan het neefje onderdak bied mag jeugdzorg daarin waarschijnlijk wel dingen en als ze dan op dingen stuiten die weer schadelijk zijn voor het eigen kind van TS...
Goed plan, die organisatie is een smet op de jeugdzorg zelf..
pi_170179827
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:03 schreef Allures het volgende:

[..]

ja ik zeg in mijn eerste of 2e post al dat ie instanties in moet schakelen. En dat dit een shit storm gaat worden die wel eens in iedereens nadeel kan uitlopen :')
Je kunt het niet vaak genoeg reoepen!
pi_170179834
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:58 schreef mrspoeZ het volgende:
Ja, dan ben je strafbaar.

Artikel 279 Wetboek van Strafrecht

1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het
wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Als je een weggelopen jongere opvangt ben je altijd strafbaar, tenzij je het meldt bij de politie en die een proces verbaal opmaakt en dat voorlegt aan de officier van justitie. Van de beschikking van de officier hangt het af of de jongere tijdelijk bij je mag verblijven.
Dit is een andere situatie..
1.moeder heeft kind zelf uit huis gezet.
2.ts heeft de moeder direct op de hoogte gesteld en Puber naar huis gebracht.
3. moeder heeft Puber opnieuw uit huis gezet
4. moeder heeft niet voor onderdak, financiële middelen gezorgd voor Puber
  woensdag 12 april 2017 @ 22:05:02 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170179863
quote:
7s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:00 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Moeder kan zoveel roepen.. Zou wat zijn zeg.

Jeugdzorg mag niet zomaar even inmengen op basis van wat geroep van een moeder die zelf geen grip op haar eigen kind meer heeft. Maar goed, met jeugdzorg verbaasd niets meer, dus die zou ik zo ver mogelijk weghouden inderdaad.

Dus zeker goed advies hoor!
Er zijn al diverse instanties bij deze Puber betrokken, de reclassering zelfs, dus dat Puber niet thuis woont wordt snel genoeg duidelijk, en je hebt met een klein kind in huis gewoon geen zin in het gezeik dat je krijgt als die instanties van moeder gaan horen dat Puber nu in het drugshol van TS zit, want zo gaan ze dat in eerste instantie benaderen, en daar word je niet vrolijk van.
Als je dat kunt voorkomen door zelf de instanties op de hoogte te brengen dan kan je dat een hoop gezeik schelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 12 april 2017 @ 22:06:14 #76
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170179937
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Opvangen staat niet gelijk aan onttrekken van het ouderlijk gezag.

Melding doen bij de politie is echter wel aan te raden om te zorgen dat je niet de schijn tegen je hebt.
Het kind onttrekt zich aan dat gezag en jij faciliteert het. Woordenkluiverij ik weet het.
Prrrrr
pi_170179946
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er zijn al diverse instanties bij deze Puber betrokken, de reclassering zelfs, dus dat Puber niet thuis woont wordt snel genoeg duidelijk, en je hebt met een klein kind in huis gewoon geen zin in het gezeik dat je krijgt als die instanties van moeder gaan horen dat Puber nu in het drugshol van TS zit, want zo gaan ze dat in eerste instantie benaderen, en daar word je niet vrolijk van.
Als je dat kunt voorkomen door zelf de instanties op de hoogte te brengen dan kan je dat een hoop gezeik schelen.
Ben het dan ook geheel eens Leandra!
pi_170180059
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Moeder heeft niet voor het onderdak gezorgd hè, sterker nog; moeder vindt dat je hem heen onderdak mag verlenen.
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:00 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zijn moeder heeft niet voor dat onderdak gezorgd toch?
Nee, hij verscheen hier zelf aan de deur.
Sterker nog: Moeder verbied hem hier te verblijven.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:03 schreef Allures het volgende:

[..]

ja ik zeg in mijn eerste of 2e post al dat ie instanties in moet schakelen. En dat dit een shit storm gaat worden die wel eens in iedereens nadeel kan uitlopen :')
Nergens heeft u gezegd dat dat MOET.
Het blijkt u slechts verstandig.
En dat u ons incapabel vind weet ik nu -na de zoveelste keer dat u dat u iets dergelijks oppert- wel.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er zijn al diverse instanties bij deze Puber betrokken, de reclassering zelfs, dus dat Puber niet thuis woont wordt snel genoeg duidelijk, en je hebt met een klein kind in huis gewoon geen zin in het gezeik dat je krijgt als die instanties van moeder gaan horen dat Puber nu in het drugshol van TS zit, want zo gaan ze dat in eerste instantie benaderen, en daar word je niet vrolijk van.
Als je dat kunt voorkomen door zelf de instanties op de hoogte te brengen dan kan je dat een hoop gezeik schelen.
Ik heb alleen de Reclassering genoemd, dzt is de enigste instantie waar hij 'loopt'.
Jullie doen het erger klinken dan het is.
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
pi_170180095
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:06 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Het kind onttrekt zich aan dat gezag en jij faciliteert het. Woordenkluiverij ik weet het.
Nee de moeder zet het kind uit huis en onttrekt zich aan haar verantwoordelijkheid als gezaghebbende.
pi_170180104
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:09 schreef DenHeldert het volgende:

[..]


[..]

Nee, hij verscheen hier zelf aan de deur.
Sterker nog: Moeder verbied hem hier te verblijven.

[..]

Nergens heeft u gezegd dat dat MOET.
Het blijkt u slechts verstandig.
En dat u ons incapabel vind weet ik nu -na de zoveelste keer dat u dat u iets dergelijks oppert- wel.
juridisch gezien hoeft het ook niet. Moreel wat mij betreft wel
Maar los daarvan is het ook de enige verstandige te bewandelen route in deze
En zoals je leest ben ik verre van de enige met dat advies
Het zou trouwens ook mijn advies zijn aan mensen die ik super capabel vind, omdat het de enige juist en logische route is vooral omdat er al instanties bij betrokken zijn
pi_170180112
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:06 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Het kind onttrekt zich aan dat gezag en jij faciliteert het. Woordenkluiverij ik weet het.
Kind is uit huis gezet. TS faciliteert onderdak voor een minderjarige die bij hem aanklopt omdat gezaghebbende ouder het onderdak thuis heeft ontzegt.

Totaal andere situatie noem ik dat.

Gezag ontnemen is tegen wil van de ouder in het kind weg houden van huis of dit faciliteren. Hoe je dat als vergelijkbaar kunt zien snap ik werkelijk niets van.
  woensdag 12 april 2017 @ 22:12:44 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170180170
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:09 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Nergens heeft u gezegd dat dat MOET.
Het blijkt u slechts verstandig.
En dat u ons incapabel vind weet ik nu -na de zoveelste keer dat u dat u iets dergelijks oppert- wel.
Dit soort reacties nodigen niet echt uit tot helpen.
Als je wilt gaan lopen sneren naar iemand die je gewoon advies geeft, en dat in de discussie die ontstaat misschien wel een paar keer herhaalt, moet je dat zelf weten, maar ervaring leert dat het aantal antwoorden waar je wat aan hebt heel snel ophoudt als je zo reageert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170180194
Mensen, ik snap jullie goede bedoelingen en adviezen en de vele berichten.

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAT IK VAN RECHTSWEGE BEHOOR TE DOEN??
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
  woensdag 12 april 2017 @ 22:14:43 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170180238
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:09 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Ik heb alleen de Reclassering genoemd, dzt is de enigste instantie waar hij 'loopt'.
Jullie doen het erger klinken dan het is.
Ga er maar vanuit dat jeugdzorg erbij komt zodra de reclassering meldt dat hij niet meer thuis woont en volgens z'n moeder wordt opgevangen door iemand ziens vriendin drugs met hem doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 12 april 2017 @ 22:15:37 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170180272
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:13 schreef DenHeldert het volgende:
Mensen, ik snap jullie goede bedoelingen en adviezen en de vele berichten.

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAT IK VAN RECHTSWEGE BEHOOR TE DOEN??
Informeer de instanties waarmee hij te maken heeft, in ieder geval de reclassering dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170180538
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Informeer de instanties waarmee hij te maken heeft, in ieder geval de reclassering dus.
Wederom een advies, of is dat het enigste wat ik volgens het recht behoor te doen?
Zo ja; bron?
Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht.
pi_170180689
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:13 schreef DenHeldert het volgende:
Mensen, ik snap jullie goede bedoelingen en adviezen en de vele berichten.

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAT IK VAN RECHTSWEGE BEHOOR TE DOEN??
Zoals ik al zei: neem vanavond nog contact op met Veilig Thuis, zij zijn 24 uur per dag bereikbaar, je kunt ze dus nu direct bellen.

0800-2000
  woensdag 12 april 2017 @ 22:29:51 #88
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170180905
Dit beter naar ieders zin?

quote:
Volgens het wetboek van strafrecht geldt, dat wanneer jij jonger dan 18 jaar bent en bij ons verblijft, wij dit moeten melden aan jouw ouder(s) of voogd. Wanneer wij dit niet zouden doen, dan staat dit als het ware gelijk aan ontvoering, waar maximaal 9 jaar celstraf op staat. (Art. 279 Wetboek van Strafrecht)
Maar je moet het wel melden:

quote:
De Raad van de Kinderbescherming zegt het volgende:
Weggelopen kinderen kunnen worden opgevangen, ook door particulieren. Iedereen die een weggelopen kind opvangt, is verplicht om dat direct te melden. Als degene die het kind opvangt dat niet meldt, dan is diegene strafbaar. (
Art. 280 Wetboek van Strafrecht)

In principe blijven de ouders of voogd(en) verantwoordelijk voor de ziektekosten en andere verzekeringen.
http://www.weglopen.nl/wetten
Prrrrr
pi_170181278
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:29 schreef mrspoeZ het volgende:
Dit beter naar ieders zin?

[..]

Maar je moet het wel melden:

[..]

http://www.weglopen.nl/wetten
We hebben het hier echter niet over een weggelopen kind, maar om een kind dat op straat gezet is.
pi_170181394
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:55 schreef Allures het volgende:

[..]

en dat een 17jarige als uitzondering kan worden gezien als ie zelfredzaam is omdat die bijvoorbeeld ook al op kamers gaan
Staat er gewoon hoor
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 21:58 schreef madam-april het volgende:

[..]

Quote het stukje waar dat staat eens.. Ik zie het namelijk niet staan..
??
pi_170181906
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

We hebben het hier echter niet over een weggelopen kind, maar om een kind dat op straat gezet is.
Dit. En de verblijfplaats is al bij de ouders bekend. TS is in dus niet strafbaar zolang hij niet probeert tegen te houden dat ouders Puber weer komen halen.
  woensdag 12 april 2017 @ 22:56:09 #92
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170181991
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

We hebben het hier echter niet over een weggelopen kind, maar om een kind dat op straat gezet is.
okay
quote:
Artikel 280 1. Hij die opzettelijk een minderjarige die onttrokken is of zich onttrokken heeft aan het wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, verbergt of aan de nasporing van de ambtenaren van de justitie of politie onttrekt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie of, indien de minderjarige beneden de twaalf jaren oud is, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Het voorgaande is niet van toepassing op a. hem die de raad voor de kinderbescherming onverwijld de verblijfplaats van de minderjarige meedeelt; of b. de jeugdhulpaanbieder, bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet, in zoverre hij handelt overeenkomstig de Jeugdwet c. hem die handelt in het kader van zorgvuldige hulpverlening aan de minderjarige.
3. Van zorgvuldige hulpverlening vormen de onverwijlde melding dat hulp wordt verleend alsmede de onverwijlde bekendmaking van de identiteit van de hulpverlener en zijn plaats van verblijf of vestiging aan degene die het gezag over de minderjarige uitoefent, bestanddelen.
De jongen is niet in de tuin gebleven, waar moeder toezicht op hem had kunnen houden. Hij verblijft op een plek waar ze dat niet meer kan doen, en waarover ze heeft gezegd dat ze niet wil dat hij daar is.

Melden dus, dat moet. Verder: super lief dat je hem opvangt, Denheldert.
Prrrrr
pi_170182145
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:56 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

okay

[..]

De jongen is niet in de tuin gebleven, waar moeder toezicht op hem had kunnen houden. Hij verblijft op een plek waar ze dat niet meer kan doen, en waarover ze heeft gezegd dat ze niet wil dat hij daar is.

Melden dus, dat moet. Verder: super lief dat je hem opvangt, Denheldert.
Het gezag heeft opdracht gegeven thuis te vertrekken. Puber heeft die opdracht van 'het gezag' opgevolgd, Puber is bereikbaar voor het gezag en ontrekt zich dus niet aan het gezag.

Bovendien sla jij in elke passage die je quote voor het je eigen gelijk maar even over dat de voorwaarde voor de strafbaarstelling is dat de minderjarige verborgen gehouden moet worden van de gezaghebbende ouder of verzorger. TS heeft juist verblijfplaats bekend gemaakt en contact gezocht met moeder. Zolang verder contact tussen ouder en Puber niet wordt tegengewerkt is hij niet strafbaar.


Maar blijft staan dat om "gezeik" met instanties te voorkomen, al dan niet gebaseerd op onjuiste verklaringen, contact te zoeken met minimaal 1 van de eerder in dit topic genoemde instanties.

[ Bericht 24% gewijzigd door Ivo1985 op 12-04-2017 23:09:09 ]
pi_170182286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:56 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

okay

[..]

De jongen is niet in de tuin gebleven, waar moeder toezicht op hem had kunnen houden. Hij verblijft op een plek waar ze dat niet meer kan doen, en waarover ze heeft gezegd dat ze niet wil dat hij daar is.

Melden dus, dat moet. Verder: super lief dat je hem opvangt, Denheldert.
Maar hij heeft zich niet onttrokken aan het gezag, ze heeft hem op straat gezet en hij moest zichzelf maar zien te redden.

Lees punt 2c & 3 van je eigen bron anders nog een keer.
pi_170182318
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het gezag heeft opdracht gegeven thuis te vertrekken. Puber heeft die opdracht van 'het gezag' opgevolgd, Puber is bereikbaar voor het gezag en ontrekt zich dus niet aan het gezag.
Dit. En verder zijn punt 2c en 3 van jouw bron van toepassing.
pi_170182549
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:13 schreef DenHeldert het volgende:
KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAT IK VAN RECHTSWEGE BEHOOR TE DOEN??
Niets.

Het enige juiste antwoord: Helemaal niets.

De ouder weet waar het kind verblijft, je houd het kind niet vast en alles is vrijwillig.

Zo simpel is het, en geen idee waarom dit topic zo lang is.

Doe je er goed aan om jeugdzorg o.i.d. te bellen om hen vroegtijdig hierover te informeren, jazeker, moet dat: Nee.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 12 april 2017 @ 23:44:49 #97
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170183270
^O^
Okay. Sorry dat ik niet goed las.
Prrrrr
pi_170184281
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:13 schreef DenHeldert het volgende:
Mensen, ik snap jullie goede bedoelingen en adviezen en de vele berichten.

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAT IK VAN RECHTSWEGE BEHOOR TE DOEN??
Het gebeurt niet zo vaak, dus vandaar dat het antwoord ook niet helder is. Mijn punt hieronder is deels juridisch en deels inhoudelijk met het oog op de toekomst.

Feit is dat puber nog onder gezag van moeder staat. Puber heeft bovendien reclasseringsmaatregel. Moeder vindt jullie verblijfsadres niet oké, maar jullie houden puber niet tegen pubers zin vast. Feitelijk moet moeder aangifte gaan doen (of reclassering inschakelen) van bijv. vermissing, gijzeling of weglopen. Zij is degene die het juridische pad moet bewandelen. Politie wordt dan betrokken, die zullen indien nodig contact leggen met Jeugdzorg en reclassering, en dus met jullie. Zij zullen de bal moeten oppakken, de claims onderzoeken en moeten (laten) interveniëren. Jullie hoeven niets, behalve (schriftelijk en bewijsbaar!) bekend maken bij moeder dat Puber bij jullie is.

Verder sluit ik me aan bij hottentot: als je BJZ, JR en politie alvast inlicht en over jullie goede intenties vertelt, sta je er een stuk beter voor dan wanneer ze een eventuele claim van moeder horen over een 'drugshol, kind weggekaapt' etc. Reken erop dat instanties kritisch zullen zijn, vooral aangezien Puber al een historie heeft. Het kan dus wijs zijn je enigszins in te dekken en preventief te handelen.
Schip ahoy!
  donderdag 13 april 2017 @ 07:37:44 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170184978
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:21 schreef DenHeldert het volgende:

[..]

Wederom een advies, of is dat het enigste wat ik volgens het recht behoor te doen?
Zo ja; bron?
Nee joh, ik probeer je alleen maar te helpen en vooral te voorkomen dat je met je eigen kind in de shit komt.
Maar als je dat niet belangrijk vindt zou ik vooral niets doen omdat er zo geen wettelijke bron voor handen is, de boel op z'n beloop laten en de shitstorm over je heen laten komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170185229
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:13 schreef DenHeldert het volgende:
Mensen, ik snap jullie goede bedoelingen en adviezen en de vele berichten.

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAT IK VAN RECHTSWEGE BEHOOR TE DOEN??
Hoi, dit lees ik nu voor de derde keer en volgens mij zijn er voldoende tips gegeven. Het lijkt mij sowieso dat deze situatie nogal een grijs gebied is.

In eenzelfde situatie zou ik als EERSTE de politie inlichten over de situatie, al is het alleen maar om te voorkomen dat de situatie verandert in jouw nadeel. Er is welwiswaar geen sprake van 'opzettelijk onttrekken aan het ouderlijk gezag', maar als de moeder daarvan aangifte doet (en jij geen melding), heb je wel een probleem.

Als tweede kan je de reclassering danwel jeugdzorg bellen en vragen om advies.

En nee, ik heb geen bron. Maar iedere actie is beter dan geen actie en er een afwachtende houding op na houden op Fok! :')
  Redactie Frontpage donderdag 13 april 2017 @ 08:20:50 #101
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_170185239
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:06 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Het kind onttrekt zich aan dat gezag en jij faciliteert het. Woordenkluiverij ik weet het.
Het kind onttrekt zich aan het gezag? Het is herhaaldelijk de deur gewezen door een moeder die de opvoeding blijkbaar niet aan kan.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage donderdag 13 april 2017 @ 08:30:19 #102
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_170185317
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 22:56 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

okay

[..]

De jongen is niet in de tuin gebleven, waar moeder toezicht op hem had kunnen houden. Hij verblijft op een plek waar ze dat niet meer kan doen, en waarover ze heeft gezegd dat ze niet wil dat hij daar is.

Melden dus, dat moet. Verder: super lief dat je hem opvangt, Denheldert.
Wat? Niet in de tuin gebleven? De moeder heeft haar zoon (wellicht uit onkunde) uit huis gezet en daarna nog eens vertelt dat hij niet welkom was. Daarbij is de ouder verplicht onderdak te bieden aan een kind van 17, tenzij duidelijk is dat het kind zichzelf kan redden. Een drugs gebruikende tiener lijkt me nu niet 100% zelfredzaam.

Daarbij MOET de moeder dan verplicht vervangend onderdak regelen. Dat is niet het verbieden van onderdak, of roepen: "hij gaat maar naar vrienden". Ze MOET een plaats regelen waar het kind kan verblijven. Dat heeft ze niet gedaan. TS biedt onderdak aan een kind dat anders in de goot zou moeten slapen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')