mondurinoir | woensdag 12 april 2017 @ 12:07 |
Dag allen, Ik heb mijn oude benzine Seat 1.8 Turbo 20VT ingeruild en bijbetaald voor een prachtige en snelle Audi A5 coupé 3.0 TDI. Deze auto is nog iets gechipt. Wat me irriteert is dat mijn Seat binnen 10 min al op bedrijfstemperatuur zat. Maar met deze Audi, ik overdrijf niet. Maar pas rond 30 min is alles een beetje warm. Hoe kan ik dit sneller laten opwarmen? Zonder gelijk volgas te rijden. Ik wil hem heel houden nl | |
Cultuur058 | woensdag 12 april 2017 @ 12:39 |
Stuk karton voor de radiator plakken. Maar het lijkt me niet dat deze auto zo langzaam op tempratuur hoort te komen. | |
mandarijnfestijn | woensdag 12 april 2017 @ 12:46 |
Ther.Mos.Taat. En ook je seat was niet 'op bedrijfstemperatuur' na 10 minuten. Dat je koelvloeistof 90 graden is na 10 minuten wil ik wel geloven. Maar dat is niet het zelfde. | |
Sounddragon | woensdag 12 april 2017 @ 13:10 |
Tis een grote bonk metaal in het vooronder, duurt gewoon effe. Zou kunnen dat de thermostaat niet goed sluit, dan koelt hij terwijl dat nog niet zou moeten.. kun je laten vervangen.. kans is groot dat dat het niet iis, en dat je gewoon geduld moet hebben. Mijn 3 liter V6 is na een km of 6,7 al aardig uit de hoek met heel relaxed cruisen naar de snelweg.. overigens telt niet de koelwatertemperatuur, maar het gaat om je olietemp.. en dat duurt langer als de KVS. | |
Diemux | woensdag 12 april 2017 @ 13:22 |
30 minuten is vrij gangbaar voor een grote motor. | |
mondurinoir | woensdag 12 april 2017 @ 13:29 |
Ja, maar in 30 min ben ik al op werk. | |
mondurinoir | woensdag 12 april 2017 @ 13:30 |
Moet een oplossing zijn | |
Diemux | woensdag 12 april 2017 @ 13:52 |
Tja, dan heb je pech. Standkachel in je motorblok bouwen en die lekker de hele nacht je blok verwarmen. Doen ze in de F1 ook! | |
OxygeneFRL | woensdag 12 april 2017 @ 13:58 |
En daar koop je een diesel voor? | |
reeybehn | woensdag 12 april 2017 @ 13:58 |
Heb je feitelijk de verkeerde auto/ motorisering gekocht dus | |
Diemux | woensdag 12 april 2017 @ 13:59 |
Maar volgens mij is TS een trollollol. | |
Vlinderbom | woensdag 12 april 2017 @ 13:59 |
Bazen auto | |
reeybehn | woensdag 12 april 2017 @ 14:00 |
Mn 3.0 6 cilinder diesel warmt trager op dan Mn 1.8 viercilinder benzine. Joh | |
butz0rs | woensdag 12 april 2017 @ 14:02 |
Een beetje ethanol of zonnebloemolie bij de diesel doen (1 op 25 of minder kan denk ik geen kwaad). Dit heeft een hogere ontbrandingstemperatuur waardoor het blok sneller zal opwarmen. | |
Sounddragon | woensdag 12 april 2017 @ 14:21 |
Zou ik ook doen bij een moderne diesel, mits het jouw auto is. | |
Sounddragon | woensdag 12 april 2017 @ 14:22 |
Ja, die thermostaat preventief laten vervangen.. voor de rest doe je er weinig aan ben ik bang. | |
OxygeneFRL | woensdag 12 april 2017 @ 14:23 |
Vooral handig als het regent enzo. Lekker dat karton tussen je radiateur pulken. | |
Sounddragon | woensdag 12 april 2017 @ 14:29 |
Dat zijn tips van mensen die nog dingen aannemen van hun opa en oma, en die lekkages repareren met purschuim en ducttape | |
Palomar | woensdag 12 april 2017 @ 14:54 |
Hoe rij je dan die 30 minuten? Is dat 30 minuten snelweg bij 120km/u of 30 minuten filerijden/stadsverkeer? In dat laatste geval warmt de motor niet echt op. Moet zelf met mn 1.6 diesel altijd een kwartiertje naar mn werk, waarvan het grootste deel langzaam rijden de stad uit. Als ik op mn werk ben is de koelvloeistof nog lang niet op temperatuur. En de olie al helemaal niet. Voor zulke korte stukjes is een diesel eigenlijk niet gemaakt. En een 3.0 diesel al helemaal niet. | |
Hyperdude | woensdag 12 april 2017 @ 15:02 |
Terug naar de verkopert en onder garantie laten fixen. Trolloll Is het niet een VAG sjoemeldiesel? Die worden nooit warm. | |
Cultuur058 | woensdag 12 april 2017 @ 15:02 |
Ik was ook niet echt serieus. (al werkt het wel natuurlijk) | |
OxygeneFRL | woensdag 12 april 2017 @ 15:03 |
cambuur | |
Scale | woensdag 12 april 2017 @ 19:01 |
Van welk jaar is ie? Mogelijk is de electronische thermostaat niet meer goed. Dure klusjes bij de 3.0 TDI omdat die achter de distrubutie zit | |
Fer | woensdag 12 april 2017 @ 20:20 |
hulpkachel ombouwen naar remote standkachel. | |
-Richard- | woensdag 12 april 2017 @ 20:42 |
De olie temperatuur van mijn BMW zescilinder bereikt 70 graden na zo'n 15 minuten. Tel daar 5-10 bij op en hij staat op 90 graden. Verder stijgen doet hij dan niet meer. Dus in theorie mag ik van mezelf het gas in trappen als de meter fatsoenlijk van z'n stokkie is. | |
Juup© | woensdag 12 april 2017 @ 20:46 |
Wat is daar mis mee? | |
Tango5Romeo | woensdag 12 april 2017 @ 22:11 |
Wat hebben jullie allemaal vreemde auto's? Mijn Volvo begint na 2 km al warme lucht te blazen en de koelvloeistof is binnen 8 km op bedrijfstemperatuur (dubbel koelcircuit). Ook de koelvloeistoftemperatuur van mijn 2 cyl Fiat zit binnen 7km op bedrijfstemperatuur. En dan heb ik het over 1500m in de stad en de rest op een 70km n-weg. Van een Audi van 62000 euro mag je toch verwachten dat hij een dubbel koelcircuit (klein-groot) heeft? | |
PascalDutch | woensdag 12 april 2017 @ 22:18 |
Alles wat ik dur, dur ik met pur | |
Jism | donderdag 13 april 2017 @ 06:36 |
Een diesel heeft nu eenmaal langer de tijd nodig om op te warmen. | |
kaasplankje | donderdag 13 april 2017 @ 07:18 |
Nee, denk dat ie stuk is. Mijn diesel is ook binnen 10min warm en 's zomers nog eerder. | |
Mano_ | donderdag 13 april 2017 @ 07:22 |
Koelvloeistoftemp zegt bar weinig over de bedrijfstemp van je blok. Olietemp moet goed zijn, daar gaat het om. | |
BoneThugss | donderdag 13 april 2017 @ 07:27 |
Dus? Is volledig normaal bij een 3.0 V6. | |
EasyLife | donderdag 13 april 2017 @ 09:05 |
Duurde bij mijn 2.0 TFSI ook erg lang, kwam zelfs niet verder dan 80 graden, heb alle thermostaten laten vervangen en het motorblok laten flushen, daarna nieuwe oliezeef, oliefilter en verse olie erin. Zit nu meestal in 5-10 minuten op 90 graden. Verwarming begint bij mij idd na 2-3 minuten ook al lekker warme lucht te blazen. Weet niet meer of het bij een diesel sowieso langer duurde, had hiervoor een 1.9 TDI, maar volgens mij duurde dat geen 30 minuten, dan was het me wel opgevallen. | |
yup | donderdag 13 april 2017 @ 09:52 |
3.0 TDi zal zeker wel een vorm van hulpverwarming hebben, dus hoort snel op te warmen. Of dat is stuk of de thermostaat. Mercedes w211 E320 CDi (3.0 V6) met 224 pk stond binnen 4 kilometer op 90 graden overigens. (maar dat is uiteraard niet de olietemperatuur). Wat TS schetst is echt niet normaal. Zelfs mijn Golf 2 turbodiesel (van 1990) had na het vervangen van de thermostaat rond de 4-5 km nodig om op 90 graden te staan. (wel stadsverkeer, misschien is dat meer belastend omdat je steeds moet starten en stoppen?). | |
Mano_ | donderdag 13 april 2017 @ 10:06 |
Je kvs is dan op temperatuur ja. Je olie echt nog niet. | |
Jism | donderdag 13 april 2017 @ 17:08 |
Hulpverwarming? De enige echte hulpverwarming die ik in auto's ken is een standkachel en die worden niet in NL geleverd omdat we helemaal geen sneeuwklimaat hebben. Een diesel heeft gloeipluggen, om het binnenin de cilinders daar waar alle actie gebeurd te verwarmen. Meer niet. Ik heb een 2.0 TDI gehad, en die had gerust 10 min nodig om op te warmen. Mijn benzine V6 2.7 Bi-turbo (440PK RS4) heeft nog geen 5 minuten rijden nodig om op temperatuur te geraken. De olie duurt altijd langer dan KVS, maar das normaal. | |
Straatcommando. | donderdag 13 april 2017 @ 17:14 |
Diesel heeft een lagere verbrandingstemperatuur dan benzine, dus dat KVS trager op temperatuur komt is normaal. Zo lang als TS schetst echter niet. Ik weet vrijwel zeker dat die blokken het kleine circuit bijverwarmen zodat je binnen niet zit te vernikkelen. | |
matigeuser | donderdag 13 april 2017 @ 17:37 |
Vind het ook niet gek klinken. Zelfs een teken dat de koeling goed werkt. Beter een te koude motor die iets langzamer op temperatuur komt, dan andersom lijkt me Grote dieselblokken zijn nou eenmaal niet gemaakt voor korte afstanden. Wel jammer dat je het eerste half uur dus niet echt 'los kunt gaan' met dat ding. Verder mooie auto! | |
yup | donderdag 13 april 2017 @ 18:25 |
Mijn Seat Leon had gloeisbougies in het koelreservoir om de KVS warm te krijgen: http://wiki.tdiclub.nl/GloeispiralenKoelsysteem En ik heb een E39 530d gehad die had een standkachel die met koude motor bijsprong om de motor warm te krijgen, en dat is standaard in alle e39 530d's in Nederland. | |
Fer | donderdag 13 april 2017 @ 18:27 |
Ik heb alleen goedkope diesels gehad, die hadden allemaal een electrisch element voor de kachel, anders komt er geen lauwe lucht uit de roosters na 3 minuten. | |
Jism | donderdag 13 april 2017 @ 21:54 |
Staat met koeieletters "Beneden het vriespunt" Ik blijf erbij - een diesel heeft normaliter langer nodig om op temperatuur te komen. Ik heb zelf een 2.0 TDI DSG gehad. Die had ook gerust 10 min nodig nog voordat er beweging in KVS-temperatuur te zien was. | |
Sounddragon | vrijdag 14 april 2017 @ 15:11 |
De mijne vandaag effe in de peiling gehouden; na 4 km (30/50/80km) op 60 graden, na 8 km (4km 80km weg) net onder de 80, toen de snelweg op en dan ist net na het invoegen volle bak warm. Dit alles bij 9 - 10 graden buitentemp trouwens, en het is een 3.0 V6 CDI. Tussen de 40 en 60 graden KVS begint de kachel ook een beetje te leven. | |
Tango5Romeo | vrijdag 14 april 2017 @ 18:53 |
'Bar weinig'? Really? Je koelvloeistof heeft toch echt een bron nodig om warm te worden. Die bron is je motorblok. Je olietemperatuur zal best ietsje na ijlen, maar als je koelvloeistof op temperatuur is, zijn je blok en je olie zeker niet meer koud. Ik bedoel, je rijdt op de openbare weg, niet op het circuit. | |
Mano_ | vrijdag 14 april 2017 @ 18:55 |
Ja really. | |
Tango5Romeo | vrijdag 14 april 2017 @ 18:57 |
Als je koelvloeistof op temperatuur is, zal je olie rond de 60 graden zitten. Minder dan 5 minuten later is ook die op bedrijfstemperatuur. Alleen als je heel interessant wil doen, gebruik je de woorden 'bar weinig' in deze context. | |
Mano_ | vrijdag 14 april 2017 @ 19:09 |
Interessant doen door 'bar weinig' te zeggen? Ben je zo snel onder de indruk? Maar wat jij wil. Mijn olietemperatuurmeter is het niet met je eens. | |
Tango5Romeo | vrijdag 14 april 2017 @ 19:11 |
Niet van jou, in ieder geval. Bij een echte auto kloppen mijn getallen. Had je misschien gewoon een betere auto moeten kopen. | |
Mano_ | vrijdag 14 april 2017 @ 19:16 |
Ja | |
Doev | woensdag 19 april 2017 @ 13:01 |
Misschien een idee om je auto eerst eens uit te laten lezen? | |
Metro2005 | woensdag 19 april 2017 @ 13:06 |
Het is een diesel, en nog een groot motorblok ook. Dat duurt echt wel even voor die op temperatuur is, niet te vergelijken met een benzineblok. Benzine is vaak na 10-15km wel op temperatuur (de olie dan, koelwater vaak eerder) maar diesel kan best een stukje langer duren. 30km vind ik dan niet zo vreemd. | |
Apekoek | woensdag 19 april 2017 @ 13:07 |
Een jas aan doen | |
tong_poh | woensdag 19 april 2017 @ 13:37 |
Mijn BMW zescilinder diesel is na zo'n 15 min al op 90 tot 100 graden. Verbaast mij hoe snel ie warm is. Overigens klagen al mijn collega's die AUDI 3.0 tdi's dat ze langzaam warm worden. Edit: ik heb een olie temp meter dus het is niet de temp van de kvs. | |
-Richard- | woensdag 19 april 2017 @ 23:02 |
Heeft er denk ik ook mee te maken dat de modernere BMW's elektrische waterpompen hebben. Die staan dus stil bij de koude start en gaan pas iets later mee doen. Achja hoe het precies werkt weet ik niet, maar het werkt wel goed! Heb overigens een benzine motor. In de zomer gaat het opwarmen wel veel sneller overigens, dan staat hij na 10 minuten op 70 graden, in de winter ben ik daar minimaal 15 voor nodig. | |
Fer | donderdag 20 april 2017 @ 11:43 |
Nou vanochtend even opgelet bij mijn ecodiesel. Leon 1.6 Tdi.Buitentemperatuur 3.5c Na 3km en 7 minuten door de stad werd ging de koelvloeistof van --- naar 50c. Ik was toen net bij de oprit en ben met 110 verder gereden over de snelweg. Na 7km en 10 minuten was de vloeistof 90c en werd de oliemeter net wakker met 50c. Die had wel langer nodig, pas na 17km en 21 minuten stonden beide meters op 90 en 90. Redelijk vlot, maar was ik in de file gekomen of in de stad gebleven zou het veel langer duren. | |
Tango5Romeo | zaterdag 22 april 2017 @ 12:37 |
Nog een reden erbij om geen diesel te rijden. Lekker een beetje in de winter een half uur zitten vernikkelen, omdat je auto van 62000 euro niet in staat is om warme lucht te leveren. | |
Charged | zaterdag 22 april 2017 @ 13:35 |
Niet te dom ouwehoeren..mijn 316 cdi blaast met een paar minuten al warme lucht. Gelijk aan m'n S70 op benzine. | |
Sounddragon | zaterdag 22 april 2017 @ 14:21 |
Er is natuurlijk ook maar één goede auto in jouw wereld. Als jij en de A5 uit de OP allebei plankgas heel Duitsland door moeten weet ik welke auto er aankomt op zijn eigen wielen, en dat is niet jouw hok. Mócht hij het wél redden dan is het een uur later omdat je 4 keer moest tanken onderweg. | |
Fer | zaterdag 22 april 2017 @ 15:01 |
Diesels hebben al jaren een electrische heater of een hulpverwarming op brandstof. | |
Hyperdude | zaterdag 22 april 2017 @ 15:10 |
Daar komen de Dieselfanboys. Diesel fapvoer in 4K. Als je internet tenminste sneller is dan je dieselgebakkie. Stelling: Over 10 jaar is er volgens mij geen nieuwe dieselpersonenauto meer te koop. [ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 22-04-2017 15:30:21 ] | |
Charged | zaterdag 22 april 2017 @ 15:30 |
Zeg,ben eens lief,dat deze user zo'n (ahum) is,is geen reden om een roffel een hok te noemen. Schooljuf modus uit. | |
Hendroit | zaterdag 22 april 2017 @ 15:31 |
Even langs de garage om na te laten kijken. Kan thermostaat zijn, kachelkleppen , of je kachelradiateur is verstopt. Dat laatste heb ik een keer meegemaakt bij een a6 van 2008 ook 3.0 tdi. Vervangen valt opzich mee het dashboard hoeft namelijk niet (geheel) gedemonteerd te worden. | |
Sounddragon | zaterdag 22 april 2017 @ 15:34 |
Door deze user wil ik er niet eens meer één. Altijd nog eens willen rijden, maar ik krijg al buikpijn als ik er eentje zie.. Moet ze ook tegenwoordig standaard inhalen, in de hoop dat hij het is | |
Charged | zaterdag 22 april 2017 @ 15:40 |
Als je de kans krijgt,doen! Zal je zeker niet tegenvallen maar voor de rest begrijp ik je heel goed. | |
Tango5Romeo | zondag 23 april 2017 @ 08:40 |
Niet per se. Maar het is in ieder geval geen diesel. :-) Dat heb ik vaker gehoord. Van een BMW en een Audi-eigenaar waarmee ik op wintersport ging. Ze hebben allebei de reis naar Italie niet gehaald. De ene bleef bij Oberhausen achter en hebben we een week na de wintersport opgehaald. De andere moest bij Munchen naar de garage voor een nood-reparatie. En de R roffelde lekker verder. Als ik was doorgereden was ik niet 1 uur, maar 5 uur eerder op bestemming geweest. :-) Let there be light. :-) [ Bericht 23% gewijzigd door Tango5Romeo op 23-04-2017 09:05:30 ] | |
Tango5Romeo | zondag 23 april 2017 @ 08:43 |
Met jouw Mercedes? Kleine kans. | |
OxygeneFRL | donderdag 11 mei 2017 @ 13:15 |
Captain Obvious | |
Sounddragon | donderdag 11 mei 2017 @ 16:52 |
Boven de 130 heb je geen kont meer te vertellen met dat krachteloze ding jongeh.. ik heb 510nm ipv jouw 300 en ik heb ook een gaatje meer in de bak De sprint ga je denk ik dik winnen, maar wel netjes rechts houden op de snelweg daarna dan he. | |
Juup© | donderdag 11 mei 2017 @ 16:56 |
Een "wie heeft de grootste piemel" topic is het aan het worden, jammer het was zo'n leuke reeks. | |
Sounddragon | vrijdag 12 mei 2017 @ 13:59 |
kansloze poging tot trollen gespot. | |
fathank | vrijdag 12 mei 2017 @ 14:40 |
510 nm is leuk en een 6 bak ook. Alles om een gebrek aan toeren te compenseren. | |
Juup© | vrijdag 12 mei 2017 @ 14:47 |
Als jij dat als trollen ziet | |
Sounddragon | vrijdag 12 mei 2017 @ 17:35 |
valt best mee hoor, maar met maar één dikke turbo zit je vlot op de top van je koppelcurve, en daarna komt er niks meer bij, dus die laatste 2k rpm's kun je beter lekker laten voor wat ze zijn en de föhn onderin zijn bereik laten werken. Rijden op koppel is effe anders als rijden op vermogen; doortrekken met een koppelrijke motor is nergens voor nodig, kost alleen maar brandstof en je wint er helemaal niks mee. Gaat TS ook ondervinden, van een benzineturbo naar een dikke diesel turbo is nogal een verschilletje.. Vraag maar aan Anne, die had een Cupra en rijdt momenteel in mijn Benz (als ik weg ben), same shit. Die moest serieus wennen aan het feit dat je eigenlijk gewoon op 12-1300 toeren opschakelt binnen de kom, en dan ben je nog bovengemiddeld vlot ook. | |
Fer | vrijdag 12 mei 2017 @ 18:45 |
Mijn moeder heeft trouwens onlangs zonder koelwater gereden, snel heet dat dat blok was. | |
Tango5Romeo | zaterdag 13 mei 2017 @ 09:13 |
Charged heeft gelijk. Ik laat het er bij. Jouw 6-cylinder diesel uit 2008 kan waarschijnlijk mijn 2.3ltr benzine uit 1994 wel bijhouden. Gefeliciteerd. Hier nog even een stukje Natuurkunde 101: http://www.autoblog.nl/ar(...)ermogen-wat-is-beter [ Bericht 13% gewijzigd door Tango5Romeo op 14-05-2017 16:49:44 ] | |
Charged | zaterdag 13 mei 2017 @ 10:01 |
Serieus,blijf je zuigen om het laatste woord te hebben? En om ot te blijven,waar is ts met updates? |