FOK!forum / Muziek / Muzikanten die een instrument of bepaald geluid/effect hebben bedacht
SonicVolcanodinsdag 11 april 2017 @ 14:01
Zat toevallig naar 10CC te luisteren. En toen kwam het nummer Old Wise Men voorbij. Daar wordt een zogenaamde 'Gizmo' gitaar gebruikt. Een effect om met je gitaar synthesizer-achtige geluiden te maken, bedacht door het duo Godley & Creme in 1973.

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Gizmo

nw-lolplays.png

Meer voorbeelden? :)

(TT is wat vaag, I know :') )
possetjedinsdag 11 april 2017 @ 16:01
Veel van dat soort uitvindingen blijven ook geheim in de studio, net zoals een kok ook vaak zijn geheimen niet prijsgeeft!
possetjedinsdag 11 april 2017 @ 16:11
Brian eno, weet niet of hij het bedacht heeft maar iig werd hij er wel beroemd mee, "a prepared piano"

dan was er een piano, en tussen de snaren van de piano deed hij dan stukjes hout ( bijv wasknijpers of muntjes ) en dan begon de piano opeens heel weird te klinken!

pipsterdinsdag 11 april 2017 @ 16:15
Frederick Lincoln 'Link' Wray (Dunn (North Carolina), 2 mei 1929 - Kopenhagen, 5 november 2005) was een Amerikaanse rock-'n-roll-gitarist. Vooral zijn invloed op de elektrische gitaar is groot. Hij introduceerde in 1958 met het instrumentale nummer Rumble de powerchord, waarmee hij de schakel vormde tussen de rustige, jazzy gitaarstijl van de eerste blues- en rock-'n-rollplaten en het latere, krachtiger gitaarspel van muzikanten als Jimi Hendrix, Jeff Beck, Jimmy Page, Pete Townshend en Eric Clapton.

+

- At a session one day, using a pencil, Wray punched holes in the speaker of his amplifier, and thereby invented what guitar players know today as fuzz-tone.

bazbodinsdag 11 april 2017 @ 22:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 16:11 schreef possetje het volgende:
Brian eno, weet niet of hij het bedacht heeft maar iig werd hij er wel beroemd mee, "a prepared piano"

dan was er een piano, en tussen de snaren van de piano deed hij dan stukjes hout ( bijv wasknijpers of muntjes ) en dan begon de piano opeens heel weird te klinken!

Dat deed John Cage een paar decennia ervoor al.
Nee, dan de léode die Claude Leonetti van de band Lazuli bespeelt. Zie hier hoe hij daartoe gekomen is:


:Y
#ANONIEMdinsdag 11 april 2017 @ 23:27
Het Zweedse Wintergatan bedacht een grote knikkermachine als muziekinstrument:

Meike26dinsdag 11 april 2017 @ 23:33
Wat er nu zo als eerst in mij opkomt is het unieke stemgeluid van Buddy Holly, zijn hik/snik/tik hoorde je terug in elke plaat en was echt zijn handelsmerk.
MPC60dinsdag 11 april 2017 @ 23:45
quote:
The first guitar amplifiers were relatively low-fidelity, and would often produce distortion when their volume (gain) was increased beyond their design limit or if they sustained minor damage.[3] Around 1945, Western-swing guitarist Junior Barnard began experimenting with a rudimentary humbucker pick-up and a small amplifier to obtain his signature "low-down and dirty" bluesy sound.
Zelvadinsdag 11 april 2017 @ 23:52
Bosbeetlewoensdag 12 april 2017 @ 08:54
Robert Fripp heeft natuurlijk zijn frippertronics (al zijn er mensen die eerder dat soort dingen gedaan hebben)
Bosbeetlewoensdag 12 april 2017 @ 08:58
Verder zijn er legio artiesten die instrumenten bedacht hebben, harry partch is bekende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Partch
cafcawoensdag 12 april 2017 @ 09:37
Ik moet meteen aan Moondog denken.

240px-Trimba1.jpg
De Trimba


Volgens mij moet je wel lange witte haren en een baard hebben om het te bespelen:

Gehennawoensdag 12 april 2017 @ 15:50
Moondog!
SonicVolcanowoensdag 12 april 2017 @ 15:57
Leuke toevoegingen :Y
Gehennawoensdag 12 april 2017 @ 15:58
Max Crook (toetsenist van Del Shannon) vond de Musitron uit

Die natuurlijk te horen is op deze klassieker :Y
cafcawoensdag 12 april 2017 @ 15:59
quote:
17s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:50 schreef Gehenna het volgende:
Moondog!
Ja. Hij heeft nog meer instrudingesen ontworpen, maar daar kan ik nergens beeldmateriaal van vinden.
cafcawoensdag 12 april 2017 @ 16:00
En deze mag hier ook niet ontbreken :
af_gaffophone_by_kanyiko.jpg
Gehennawoensdag 12 april 2017 @ 16:04
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 15:59 schreef cafca het volgende:

[..]

Ja. Hij heeft nog meer instrudingesen ontworpen, maar daar kan ik nergens beeldmateriaal van vinden.
Hij had sowieso nog 'The Dragons Teeth' als variatie op de Trimba:
the-dragons-teeth.jpg

quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:00 schreef cafca het volgende:
En deze mag hier ook niet ontbreken :
[ afbeelding ]
De Flaterfoon _O_
Bosbeetlewoensdag 12 april 2017 @ 16:06
quote:
1s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:00 schreef cafca het volgende:
En deze mag hier ook niet ontbreken :
[ afbeelding ]
O+ _O_ flaterfoon O+
cafcawoensdag 12 april 2017 @ 16:07
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 16:04 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Hij had sowieso nog 'The Dragons Teeth' als variatie op de Trimba:
[ afbeelding ]

Hij had ook nog de Oo

Gehennawoensdag 12 april 2017 @ 16:11
Simeon van Silver Apples soldeerde ook z'n eigen oscilator in elkaar:
SA_01-1010.jpg?GmopoGYTHEPq4Z__pRJzAKSL5gSgUVSp=&itok=ah-cMczu

En maakte daarmee deze psychedelische geluiden:
bazbowoensdag 12 april 2017 @ 16:11
Pete Drake was de man die als eerste de talking steel guitar opnam:

Pete-Drake-770.jpg


:Y
bazbodonderdag 13 april 2017 @ 14:58
De SynthAxe, dan?
Ontworpen door Bill Aitken, Mike Dixon en Tony Sedivy in de jaren tachtig. Het is een type gitaarsynthesizer, destijds revolutionair maar uiteindelijk niet succesvol.
Allan Holdsworth is een van de weinigen die er veel gebruik van heeft gemaakt. Hoor zijn platen Avatachron en Sand.

hqdefault.jpg



:Y
n00biedoobiedoodonderdag 13 april 2017 @ 15:14
quote:
The Nickelodeon story
(taken from the official SAILOR biography):

By the time the first SAILOR album was finished the complexity of the group sound created a new challenge for SAILOR: How were four musicians going to successfully deliver the sound of about ten instruments on stage without increasing their line-up? (Bear in mind that this was 1974, long before the advent of computer keyboards which can play any sound at the touch of a button.)
Within a very short time, in fact possibly as little as a month after the final mix of the SAILOR album, Georg had come up with the solution: a custom-designed all-purpose machine, the constituents of which were two upright pianos, two synthesizers, mini organs and glockenspiels all mechanically linked and contained within a wooden frame also designed by Georg.
Construction work took place above a pub, appropriately in one of the seedier parts of London.
Henry: "I remember standing next to Georg handing him hammers, nails, glue, sandwiches and anything else required, as he set about his creation like a man possessed! After the final staining of the wood which made it resemble some strange piece of antique furniture, I recall standing back, looking at it and thinking: 'He actually expects us to play the bloody thing?'"
The basic keyboards were back to back, enabling Phil and Henry to face each other when playing, and also to talk to each other when bored. Phil played what was referred to as the bass side, Henry the treble side, and so the Nickelodeon was born.
kl1172donderdag 13 april 2017 @ 16:25
Michael Angelo Batio _O- (maar ook _O_ ) De 'quad' gitaar


quote:
The Quad Guitar
As well as the Double Guitar, Michael Angelo also invented and designed the Quad Guitar.[19] The guitar was originally built in conjunction with Gibson, and built by Wayne Charvel in California. The top two guitars have seven strings, while the bottom two have the regular six. The first Quad, as used in the video for Nitro's "Freight Train", was stolen in El Paso, Texas after the second show of Nitro's O.F.R. tour. When Batio was performing in November 2004, a young fan named Simon Jones and his father turned up with a guitar case which held inside the two top guitars of the Quad, as found by Mick Seymour. Dean designed and had Mike Lipe build a new Quad Guitar in 2008.

The Quad Guitar was recently named as the 2nd "coolest guitar in rock" by online music magazine Gigwise
SonicVolcanozaterdag 15 april 2017 @ 18:49
De Deacy Amp - een gitaarversterker gemaakt door John Deacon van Queen. Brian May gebruikte deze onder andere voor de bekende solo van Bohemian Rhapsody. Hij kon daarmee bepaalde instrumenten nabootsen, zoals een klarinet of trombone.

9108423_orig.jpg

Mooiste voorbeeld is op Good Company, waar hij een Dixieland orkest imiteert met zijn gitaar:

Ferzaterdag 15 april 2017 @ 19:48
Gated Reverb

Voor een album van Peter Gabriel was Phil Collins alvast aan het warmdrummen in de studio. De producer/technicus hoorden het geluid van het drumstel via een kanaal dat bedoeld was voor communicatie tussen studio en controlekamer. Het bestond uit een microfoon in de muur, via een noisegate (die het geluid afkapt als er niks gezegd wordt) naar een speakertje. Door de galm uit de studioruimte, de heftige compressie van het kanaal en de noisegate klonken de drums veel krachtiger dan normaal. Die nacht liet de technicus het kanaal zo aansluiten dat het via de mengtafel opgenomen kon worden en is sindsdien te horen op heel veel Phil Collins platen.

Ook is het effect een standaard galm geworden op effectbakken en proberen veel techneuten het effect ook na te bootsen met meerdere microfoons, losse noisegates en compressors.



Vanaf 3.16
bazbomaandag 17 april 2017 @ 08:34
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:58 schreef bazbo het volgende:
De SynthAxe, dan?
Ontworpen door Bill Aitken, Mike Dixon en Tony Sedivy in de jaren tachtig. Het is een type gitaarsynthesizer, destijds revolutionair maar uiteindelijk niet succesvol.
Allan Holdsworth is een van de weinigen die er veel gebruik van heeft gemaakt. Hoor zijn platen Avatachron en Sand.

[...]

:Y
En nou is Allan Holdsworth dood. Gisteren overleden. :'(
Mocht hem twee keer in Gigant zien, hier in ons zo majestueuze Apeldoorn.
Deze plaat is van 18 maart 2009 aldaar:

p1140847.jpg

:Y
MPC60maandag 17 april 2017 @ 10:13
Marley Marl mag niet ontbreken natuurlijk. _O_

marley-marl-56a7d9c85f9b58b7d0ee70b3.jpg

quote:
Unless you’re just totally new to this movement called hip hop and have no sense of history whatsoever, you know the legendary name Marley Marl. The DJ/producer behind the mighty Juice Crew is a pioneer in the hip hop genre and has crafted production for numerous classic albums. You probably know this. What you may not know is just how significant Marley was in shaping the way modern hip hop records are created. Simply put, he is the man who introduced sampling to hip hop production. Now, this was not a case of the then up and coming D.J. coming to the revelation of lifting everything from drums and effects to musical snippets from existing records into a sampler to create new tracks. Rather,he stumbled upon this technique in the same fashion that Grand Wizard Theodore discovered scratching…..by accident.
“He immediately recognized the importance of his discovery. Excitedly, he asked the engineer “do you know what we just did?” The engineer had no clue.”
marley marl producerPrevious to Marley’s discovery, drum machines were the status quo for creating hip hop beats. We’re talking pre-1985. Now, rappers had been rhyming over popular break beats since hip hop’s inception but no one thought to sample say, a great James Brown drum loop then layer other samples over top of it. Primitive sounding drum machines such as the DMX drum kit were used to create records such as Run DMC’s Sucker M.C.’s and Davey DMX’s One For The Treble. While these particular records were groundbreaking and new at the time, a lot of other records sounded like cheap knock offs and it was only so far this technology could go before it hit a creative wall. Marley Marl’s own musical background is rooted in dance and electronica music, even before hip hop. The usage of multi layered sampling was common in creating dance mixes but it had never been done in hip hop.
The Architect
While doing an internship at Unique Studios, Marley was working in the studio one day. He instructed the engineer to sample a vocal line while remixing a Captain Rock song. In doing so, the snare was accidentally picked up by the sampler. While playing the sample over a beat, he noticed that the sample’s snare actually sounded better than the original snare playing. Marley immediately recognized the importance of his discovery. Excitedly, he asked the engineer “do you know what we just did?” The engineer had no clue. Marley realized that he could use the drum riffs off any of the records in his vast collection at will. Nothing was off limits, everything from James Brown to some obscure foreign record could now be incorporated into a musical creation that sounded light years better than the traditional drum machines. This would eventually lead to the initial sample renaissance in hip hop that would be the James Brown sound which dominated the mid to late 80’s and early 90’s. The fashion in which hip hop records were produced was changed forever. Marley says he immediately left the studio that now historic day never to return to his intern position.
He immediately purchased three samplers, went home and set to creating the blueprint for the modern hip hop sound, never looking back. What followed was an extraordinary run of production for landmark sets of everyone from MC Shan, Big Daddy Kane, Bizmarkie, Kool G. Rap, Roxanne Shante and other Juice Crew alumni to Eric B. & Rakim, LL. Cool J, Lords Of The Underground and numerous other acts. Make no mistake about it,the transition of hip hop’s sound from it’s beginnings to the golden eras of the late 80’s and 90’s going until current times can be traced back to one man, one producer, one D.J. the great D.J. Marley Marl.
Stokken_en_stenenmaandag 17 april 2017 @ 10:35
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 april 2017 16:15 schreef pipster het volgende:
Frederick Lincoln 'Link' Wray (Dunn (North Carolina), 2 mei 1929 - Kopenhagen, 5 november 2005) was een Amerikaanse rock-'n-roll-gitarist. Vooral zijn invloed op de elektrische gitaar is groot. Hij introduceerde in 1958 met het instrumentale nummer Rumble de powerchord, waarmee hij de schakel vormde tussen de rustige, jazzy gitaarstijl van de eerste blues- en rock-'n-rollplaten en het latere, krachtiger gitaarspel van muzikanten als Jimi Hendrix, Jeff Beck, Jimmy Page, Pete Townshend en Eric Clapton.

+

- At a session one day, using a pencil, Wray punched holes in the speaker of his amplifier, and thereby invented what guitar players know today as fuzz-tone.

Leuk om weer eens te horen heerlijk nummer ook voor tijdens het autorijden 8-)
Stokken_en_stenenmaandag 17 april 2017 @ 10:41
quote:
10s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:58 schreef bazbo het volgende:
De SynthAxe, dan?
Ontworpen door Bill Aitken, Mike Dixon en Tony Sedivy in de jaren tachtig. Het is een type gitaarsynthesizer, destijds revolutionair maar uiteindelijk niet succesvol.
Allan Holdsworth is een van de weinigen die er veel gebruik van heeft gemaakt. Hoor zijn platen Avatachron en Sand.

[ afbeelding ]



:Y
RIP Allan -O-
Weltschmerzmaandag 17 april 2017 @ 13:38
SevenWonderswoensdag 19 april 2017 @ 10:39
Lindsey Buckingham (Fleetwood Mac) die op lege Kleenexdozen drumde, liggend op de vloer van zijn badkamer (voor het album Tusk), Pink Floyd met talloze wekkers voor het nummer ' Time' , Beatles die experimenteerden met allerlei effecten op Sgt. Peppers .... in het analoge tijdperk waren ze heel vindingrijk met effecten. Tellen die ook mee ?
Ceased2Bewoensdag 19 april 2017 @ 10:42
Chris Carter (o.a. Throbbing Gristle) die destijds allerlei DIY effecten pedaaltjes e.d. heeft gebouwd.
De 'Gristleizer' was toch wel de bekendste


http://gristleizer.com/