FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Fiat 126 - niet meer Polski
monsterd.maandag 10 april 2017 @ 20:59
En we gaan door:)

Het achtergrondverhaal :)
SPOILER
Zo, hier zijn we weer. Met hopelijk een projectje dat ik wel aankan. De 133 bleek toch teveel werk, dus we hebben afgelopen week een fiat 126 aangeschaft. Deze mooie bolide is in 1991 door fsm gemaakt - een echte Polski fiat dus.

De fiat hebben we in Polen gekocht zo'n 150 km vanaf de Duitse grens. Ik zag hem toevallig al op de Poolse marktplaats staan, de contactgegevens waren een beetje vaag dus we zijn eerst bij een andere gaan kijken in dezelfde plaats.

rodefiat.png
Die bleek helemaal rot inclusief kale banden en het contactslot was ook stuk. Verder moest hij aangeduwd worden, wat voor ons niet handig was als we er ook mee terug moesten rijden naar Nederland. Uiteindelijk kwam de eigenaar (of nouja eigenlijk 3 eigenaren, een groepje jongens die voor de hobby die maluchy doorverkochten) ermee dat ze nog een garage hadden met nog meer fiatjes en of we daar wilden kijken.

Daar aangekomen voldeden er twee aan de criteria: gebouwd voor 1996 in verband met het ontbreken van de lambda sonde en hij moest in redelijke staat zijn zodat ie rijdend naar NL zou kunnen. De groene die we zagen was eigenlijk al via een veiling via marktplaats verkocht, maar de koper had nog niets van zich laten horen. Helaas bleek de accu dood en was er niemand die startkabels mee had :'). Zodoende hebben de jongens nog geprobeerd de fiat aan te duwen maar dat faalde.
aanduwen.jpg

Uiteindelijk zijn we met de blauwe vertrokken. Hij had een mooi schoon blokje, reed verder als een zonnetje en remde goed. Dat misten we vooral in die andere fiat, dus de keus was snel gemaakt. Omgerekend 375 euro voor betaald. Daarnaast kon ik gelijk gaan tanken, kon maar net met heel veel moeite bijna 17 liter in. Benzineprijzen lagen in Polen wat lager, dus dat was lachend tanken. O+

Dit is hem:
fiatje.jpeg
6.jpeg
9.jpeg
11.jpeg
12.jpeg
8.jpeg

De eerste rit bedroeg 125 km terug naar Zielona Góra, waar we een overnachting geregeld hadden. De fiat heeft een luchtgekoeld motortje, dus we zijn na ongeveer 50 km gestopt om even te kijken hoe het ervoor stond. Heb constant 80 gereden, dus hij was goed warm geworden.

fiattrip3%20%28Custom%29.png

Motor zag er goed schoon uit. We hebben even 10 minuten met de klep open gestaan om de motor af te laten koelen en zijn daarna doorgereden naar het hotel. Toen nogmaals gekeken en bleek dat de motor een aantal druppels olie zweette. Nouja goed, is niet per sé een ramp. Hij was waarschijnlijk zulke snelheden toch niet gewend. :+

De volgende dag zouden we teruggaan naar Nederland. Eerst maar eens flinke boodschappen gedaan en ook heel goedkoop ruitenwissers ingeslagen (6 paar voor in totaal ¤12,50). Ook wilden we graag nog wat motorolie halen. Wij dus naar de shell, waar de pompbediende vertelde dat hij zelf ook een maluch had. Na een korte inspectie van zijn kant zei hij dat de auto in goede staat is. Een klein rot plekje kunnen vinden die we zelf niet eens gezien hadden: in de kofferbak onder het reservewiel. Verder heeft hij voor ons de kentekenplaat even goed vastgezet, want die schoot er bijna onderuit. Nog wat tips meegekregen en we konden weer op weg. Hulde trouwens aan de Polen die allemaal behulpzaam waren, ook uiteindelijk tijdens de rit naar Nederland zijn we in Duitsland nog door een aantal Poolse mensen aangesproken. :s)

Tijdens een aantal tussencontroles is gebleken dat de motor toch meer olie lust dan dat we aanvankelijk gedacht hadden. Hij heeft in totaal bijna een liter extra gedronken. Het blok werd ook ondergedruppeld. Ik vermoed puur door het feit dat ik hem tot waanzin heb gedreven door 100-105 te rijden.

Goed, we hebben Nederkand gehaald en hij wisselt nu zo om de tijd tussen onze stoep en de oprit van mijn ouders. Verder heb ik het blok even weer schoongemaakt en het ziet ernaar uit dat hij geen olie meer lekt. Het zal dus wel overdruk zijn door de snelheid toen.

Zo stond hij er vandaag bij met zijn grote broer (de 133 links):
samen.jpg

Ik zou graag willen dat hij binnen nu en een periode van ongeveer 1,5 maand op Nederlands kenteken komt te staan. Heb op de website van het RDW gelezen dat het mogelijk is om de apk over te nemen, dus dan zou hij tot december in ieder geval mogen rijden. Wel wil ik de banden vervangen aangezien die overal droogtescheurtjes vertonen. Daarnaast mag er ook een stuurkogel vervangen worden. Ook hele nieuwe olie zal de fiat wat goed doen, dus dat moet ook nog gebeuren. Ten slotte het gat ten hoogte van het reservewiel lassen.

Verder nog wat aandachtspuntjes:
- Er is aan de kilometerteller geknoeid, die liep tijdens de rit naar Polen ineens 10.000 km verder door en daarnaast heb ik een klein barstje in het ruitje van het dashboardding ontdekt.
- Het interieur klopt niet helemaal: voorstoelen en achterstoelen zijn niet gelijk. Daarnaast is de achterkant een keer vervangen geweest en zit er nu een hoes overheen. Deze hoes kan ik niet verwijderen tenzij ik met een kapotgeknipte-nepleer-variant wil blijven zitten. :')
- Ik had nieuwe banden besteld. Deze zijn vandaag geleverd, maar ik had van te voren niet goed gecheckt of ik tubeless velgjes heb. Niet dus. Ik ga dus opzoek naar andere velgen. Moet even de juiste steek opzoeken ,maar ik vermoed dat de velgjes van een cinquecento ook wel zouden passen.
- Het blok rammelt ergens tegen een metaalstukje aan, wat een irritant geluid produceert. Ik heb zo gauw de oorzaak vandaag niet kunnen vinden. Maargoed, dat is geen struikelpunt waaraan nu gewerkt moet worden.

Dit is alsnog een lap tekst geworden, respect voor diegenen die het helemaal willen uitlezen. Ik hoop in ieder geval veel plezier te hebben aan mijn nieuwe fiatje in de toekomst. En oja, ik lach me rot wat betreft de kosten: verzekering komt uit op ongeveer 20 euro en belasting op 12 in de maand. Verder laat ik een mooie uitlaatgassengeur achter, jeeuh :6 ^O^

Buziak,
inhalen.jpg
En hier de aankoop van de tweede fiat
SPOILER
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 18:35 schreef monsterd. het volgende:
En heb hem gekocht. Omgerekend 250 euro voor betaald dus geen slechte deal. Heb ook nog een extra versnellingsbak en twee velgen erbij gekregen.

Verder was de staat wel iets minder goed dan de eerste die ik heb maar motorisch issie iig in goede staat. Morgen moeten de remmen alleen nog opnieuw ontlucht worden want hij trok een beetje naar rechts terwijl alle remdelen net vervangen waren. Nouja we zullen we het wel zien

0s.gif Op donderdag 27 december 2012 18:18 schreef monsterd. het volgende:
Wat een prut. Komen we bij de garage aan is er niemand. De verkoper had nota bene speciaal voor ons een afspraak gemaakt. Heb nog aangebeld en er kwam een andere bedrijfsbuurman naar buiten die de kerels van de garage heeft gebeld, maar ze namen blijkbaar niet op. Nouja toen zijn we maar met de auto naar huis gegaan. Na een aantal km trok ie ineens niet meer naar rechts met remmen en kwamen de remmen beter op druk. Maargoed, wil voor de zekerheid toch nog even kijken of het beter kan. Dus morgen nog eventueel langs een garage.

Vanmiddag nog snel even wat foto's gemaakt en nog achter wat dingen gekomen. Ik heb er gisteren niet goed op gelet maar de klep op de voorste kofferbak open te doen is afgebroken. Heb het proberen open te krijgen maar dat mocht niet baten. Misschien dat het met een tang los te krijgen is want met de hand is dat lastig ivm uitstekende deeltjes. Verder blijkt dat het slotje van de passagiersdeur niet strookt met de enige sleutel die ik heb. Van binnenuit opent het allemaal prima, maar van buiten opent hij dus niet als de deur op slot zit.

Verder heb ik nog wat onderdelen ingekocht waaronder: 3 wiellagers (winkel had maar 1 achterste op voorraad), v-riempje, 1 koplamp, remschoenen rondom en plastic wieldoppen voor de "oude" fiat.
Hierbij dan nog foto's van de slechte plekken, variërend van kleine scheurtjes in de carosserie (wielkast) tot aan paar kleine roestplekjes). Je kunt iig goed zien dat in '94 de fiatjes onbeschermd zonder laklaag buiten hebben gestaan tijdens productie. De carosserie van deze fiat is namelijk veel poreuzer dan van mijn 91-er. Nouja, het is in ieder geval wel bij te werken, maar kost even wat moeite.

Nog even de foto's van de slechte plekken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb ook nog foto's van het mooie nineties-interieur. Toevallig zag ik op de achterbank een stukje licht sky uitsteken, dus ik hoop dat het fraaie stofje slechts een hoesje is. Ik had geen zin om de versnellingsbak en banden eruit te halen anders had ik het kunnen zien. :+ Verder zitten de voorste stoelen ontzettend fijn. De bestuurdersstoel is wel uitgezeten maar door de hoge rugsteun zit je in principe prettig. Mocht de auto op kenteken komen dan wil ik die stoelen graag een beetje opknappen en opnieuw bekleden. *O*
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ten slotte beschikt de fiat over een heuse voltmeter met een toerenteller. Is momenteel niet aangsloten, maar kan direct op de accu gezet worden. Moet nog ooit checken of het echt werkt. :+
[ afbeelding ]

[..]

De achterlampen vind ik opzich wel wat fouts-leuks hebben dus als het apk-waardig is laat ik het zitten (geen zin om daar geld aan uit te geven) :P

Wat betreft slechter/beter dan de andere hier het volgende:
- de oude rijdt echt als een dweil, snel veel afwijking in stuurgedrag. Deze stuurt aardig precies en standvast
- de oude trekt hem sneller door naar 100. Heb het maar eventjes in deze lichte gereden maar het duurde ontzettend lang totdat hij uberhaupt 80 haalde. Het kan ook wel aan het andere landschap liggen hoor. Het is hier namelijk heel erg heuvelachtig.
- De naald van de snelheidsteller trilt in de lichte niet zo, geen idee of hij toevallig een beetje vast zit of dat het een verbetering is van fiat
- Mijn accu van de oude is brak in verhouding tot deze die net vervangen is en alles mooi op spanning houdt. Alles werkt samen zonder uberhaupt uit te vallen. Dat gebeurt met de oude nog wel eens. Ik heb ondertussen daar handigheid in gebouwd om zo snel mogelijk de radio en alle andere overbodigheden uit te zetten haha :P
- De lichte vliegt gemakkelijk uit de eerste versnelling. Bij andere versnellingen geen problemen ondervonden, schakelt verder soepel etc.

Verder zijn me nog weinig dingen echt opgevallen. Wil morgen nog even de tijd nemen voor de auto om te kijken etc. :)

Mijn huidige barrels:
2013-01-04%2015.39.26%20%28Small%29.jpg
klawiemaandag 10 april 2017 @ 21:04
Heey top monsterd als je dat voor mij zou doen graag

Heb jij niet toevallig ool nog die zijpanelen achter nog gebruikt liggen :P
Dingestmaandag 10 april 2017 @ 21:20
Ow, het zijn die plastic bekledingspanelen :P Ik dacht dat je iets van een afdekplaat voor de binnenkant van de wielkast.

Koop gewoon eens de Haynes ;) Zoveel kosten die nou ook weer niet....
Dingestmaandag 10 april 2017 @ 21:28
De mijne liet zich een paar weken geleden ook weer eens van z'n beste kant zien :')

IMG_9965_zpscyibwmyv.jpg
monsterd.maandag 10 april 2017 @ 22:26
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 21:04 schreef klawie het volgende:
Heey top monsterd als je dat voor mij zou doen graag

Heb jij niet toevallig ool nog die zijpanelen achter nog gebruikt liggen :P
Nee die heb ik niet meer :P, maar die kun je elders nog wel opscharrelen toch?
monsterd.maandag 10 april 2017 @ 22:33
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 21:28 schreef Dingest het volgende:
De mijne liet zich een paar weken geleden ook weer eens van z'n beste kant zien :')

[ afbeelding ]
Dat ziet er minder mooi uit. Wat was er gebeurd?
lipjemaandag 10 april 2017 @ 22:37
Gereedschap vergeten _O-
klawiemaandag 10 april 2017 @ 22:40
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 22:26 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Nee die heb ik niet meer :P, maar die kun je elders nog wel opscharrelen toch?
Tis mooi klote nu haha


Weten jullie of die van een 500 hrt zelfde zijn?
Dingestmaandag 10 april 2017 @ 23:34
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 22:33 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Dat ziet er minder mooi uit. Wat was er gebeurd?
Ik was op weg naar een kennis in Den Bosch, en 7 kilometer voordat ik er was hield hij er opeens mee op onderweg. Nog net een afrit op kunnen duiken en daar op de vluchtstrook kunnen wachten op de ANWB-man ;(

Maar ik had de dag ervoor de lagers in de dynamo vervangen, want die waren grondig kapot gegaan. En toen heb ik ook de koolborstels vervangen, dus die stekkertjes moesten los. Kennelijk is daardoor eentje te wijd gaan zitten, en die is onderweg losgetrild waardoor de accu niet meer opgeladen werd. Normaal krijg je dan dat het rode laadlampje gaat branden, maar juist dit stekkertje stuurt ook dat lampje aan en die ging dus nu niet branden _O- Oftewel; accu leeggereden :+

De ANWB-man vond het wel een geinig ding, en ook handig dat ik zelf het probleem al had vastgesteld. Even het stekkertje aangeknepen, starthulp erop en ik kon weer verder.
Dingestmaandag 10 april 2017 @ 23:35
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 22:40 schreef klawie het volgende:

[..]

Tis mooi klote nu haha

Weten jullie of die van een 500 hrt zelfde zijn?
Dat lijkt mij niet, eigenlijk. De 126 heeft toch wel een heel andere carrosserievorm.
monsterd.dinsdag 11 april 2017 @ 08:15
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 23:34 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik was op weg naar een kennis in Den Bosch, en 7 kilometer voordat ik er was hield hij er opeens mee op onderweg. Nog net een afrit op kunnen duiken en daar op de vluchtstrook kunnen wachten op de ANWB-man ;(

Maar ik had de dag ervoor de lagers in de dynamo vervangen, want die waren grondig kapot gegaan. En toen heb ik ook de koolborstels vervangen, dus die stekkertjes moesten los. Kennelijk is daardoor eentje te wijd gaan zitten, en die is onderweg losgetrild waardoor de accu niet meer opgeladen werd. Normaal krijg je dan dat het rode laadlampje gaat branden, maar juist dit stekkertje stuurt ook dat lampje aan en die ging dus nu niet branden _O- Oftewel; accu leeggereden :+

De ANWB-man vond het wel een geinig ding, en ook handig dat ik zelf het probleem al had vastgesteld. Even het stekkertje aangeknepen, starthulp erop en ik kon weer verder.
Aah dat geintje heb ik ook wel eens gehad. Kan me voorstellen dat mannetjes van de ANWB een 126 niet vaak te zien krijgen. :P
klawiedinsdag 11 april 2017 @ 09:30
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 23:35 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet, eigenlijk. De 126 heeft toch wel een heel andere carrosserievorm.
Dacht ik al maar dat is de enige die bij vd laan staan
monsterd.dinsdag 11 april 2017 @ 10:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:30 schreef klawie het volgende:

[..]

Dacht ik al maar dat is de enige die bij vd laan staan
Op eBay gekeken? Of ricambi?
klawievrijdag 14 april 2017 @ 00:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 10:37 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Op eBay gekeken? Of ricambi?
Yes gwn niets te vinden :(
Zolderkamervrijdag 14 april 2017 @ 00:33
Deze klassieker moet in dit topic *O*

SPOILER
Ik heb zelf een mooie rooie Zastava Yugo gehad.. maar behalve roest en dan bedoel ik echt roest.. zijn die dingen gewoon saai betrouwbaar en degelijk qua motor.. Had ik al gezegd dat roest een probleem was?

2xvZFlE.jpg
Dit.. maar dan kon je via de achterpanelen zo naar binnen stappen zo ongeveer.. verder had het bakkie wel wat..


[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 14-04-2017 00:52:14 ]
klawiedinsdag 18 april 2017 @ 22:12
Nog meer moeilijke vragen van mijn kant

Ik kan een fiat kopen van 1989 zouden de interieur delen het zelfde zijn als diw van mujn 75er ??
monsterd.woensdag 19 april 2017 @ 12:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 22:12 schreef klawie het volgende:
Nog meer moeilijke vragen van mijn kant

Ik kan een fiat kopen van 1989 zouden de interieur delen het zelfde zijn als diw van mujn 75er ??
Grotendeels wel.. Echter is het dashboard niet hetzelfde en kunnen stoelen net wat groter zijn. Ik vraag mij verder af of de gordelpunten etc hetzelfde zijn. Het is een gokje zo :+
klawiewoensdag 19 april 2017 @ 21:51
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:03 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Grotendeels wel.. Echter is het dashboard niet hetzelfde en kunnen stoelen net wat groter zijn. Ik vraag mij verder af of de gordelpunten etc hetzelfde zijn. Het is een gokje zo :+
Ik hoop een goed gokje ik heb hem nl wel gekocht :P
klawiewoensdag 19 april 2017 @ 21:53
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:03 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Grotendeels wel.. Echter is het dashboard niet hetzelfde en kunnen stoelen net wat groter zijn. Ik vraag mij verder af of de gordelpunten etc hetzelfde zijn. Het is een gokje zo :+
Ik hoop een goed gokje ik heb hem nl wel gekocht :P


Zi op de foto ziet het er hetzelfde uit


Iemand nog opzoek naar onderdelen???
monsterd.woensdag 19 april 2017 @ 22:40
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 21:53 schreef klawie het volgende:

[..]

Ik hoop een goed gokje ik heb hem nl wel gekocht :P


Zi op de foto ziet het er hetzelfde uit


Iemand nog opzoek naar onderdelen???
Foto? :+
klawiewoensdag 19 april 2017 @ 23:52
http://i66.tinypic.com/2bt9on.png
Dingestdonderdag 20 april 2017 @ 00:04
Een versnellingsbak, misschien :P
En eigenlijk ben ik op zoek een onderblok, maar dat is een beetje zonde tenzij je een slopert hebt gekocht die het niet meer doet :+
klawiedonderdag 20 april 2017 @ 00:25
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 00:04 schreef Dingest het volgende:
Een versnellingsbak, misschien :P
En eigenlijk ben ik op zoek een onderblok, maar dat is een beetje zonde tenzij je een slopert hebt gekocht die het niet meer doet :+
hij loopt nog als een zonnetje volgens zeggen

Motor en bak zijn net een paar onderdelen die ik zelf wil houden :P kan ik het op mijn gemak reviseren en klaar maken voor mijn eigen 126 je
Dingestdonderdag 1 juni 2017 @ 18:12
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 21:53 schreef klawie het volgende:

[..]

Ik hoop een goed gokje ik heb hem nl wel gekocht :P

Zi op de foto ziet het er hetzelfde uit

Iemand nog opzoek naar onderdelen???
Als je nog onderdelen hebt; een beetje spelingsvrij stuurhuis? O~) Die van mij klappert nu behoorlijk en snelweg is nu wel heel veel zwalken... Lijkt erop dat de worm/tandwielen wat zijn ingesleten.

Of anders Monsterd/House die nog een Pools adresje weten? 160e voor een gereviseerde is eigenlijk nogal wat :@
monsterd.zaterdag 3 juni 2017 @ 08:14
In Polen zijn ze veel goedkoper: http://allegro.pl/przekla(...)zja-i6650348733.html
Dingestzondag 4 juni 2017 @ 10:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 08:14 schreef monsterd. het volgende:
In Polen zijn ze veel goedkoper: http://allegro.pl/przekla(...)zja-i6650348733.html
Ik ben even afhankelijk van Google Translate hier :+ Maar 'The subject works without jams, and has been further refurbished to give it a similar appearance to the original.' klinkt niet echt als een gereviseerd exemplaar, enkel als eentje die een likje verf heeft gehad (zoals duidelijk op de foto's te zien is) :P
monsterd.zondag 4 juni 2017 @ 17:57
Hij schrijft dat het een visuele revisie was maar dat het wel naar behoren werkt :P Tsja voor een volledig gereviseerde betaal je gewoon stukken meer. Ik heb ze ook nog veel goedkoper gezien maar die komen rechtstreeks uit een oude bak.
Dingestzondag 4 juni 2017 @ 18:18
Is een beetje een gok natuurlijk. Voor 45e kan ik het proberen, en eventueel hier zelf er nieuwe lagers en keerringen in zetten :)

Wat zijn geaccepteerde betalingsmiddelen op die site? Ik kan het deels allemaal zelf invullen via translate, verzendmethode is een beetje een gok :P, maar ik heb geen creditcard oid.
monsterd.zondag 4 juni 2017 @ 20:06
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 18:18 schreef Dingest het volgende:
Is een beetje een gok natuurlijk. Voor 45e kan ik het proberen, en eventueel hier zelf er nieuwe lagers en keerringen in zetten :)

Wat zijn geaccepteerde betalingsmiddelen op die site? Ik kan het deels allemaal zelf invullen via translate, verzendmethode is een beetje een gok :P, maar ik heb geen creditcard oid.
Het beste is om de verkoper te contacteren en te vragen of hij Paypal accepteert. Meestal kan het ook met een bankoverschrijving, alleen zit je dan moeilijk te doen met de wisselkoers.
Dingestmaandag 5 juni 2017 @ 02:13
Ik heb ook twee verkopers in de UK gevonden: 65e voor een gebruikte, 135e voor een gereviseerde zonder dat ik de oude terug hoef te sturen. Die taal ben ik toch iets meer machtig - en Paypal is standaard geaccepteerd :P
Dingestwoensdag 7 juni 2017 @ 11:20
Nou, toch maar een gebruikte }:| Die UK-vent is uitverkocht, en die van mij heb ik uit elkaar moeten halen met behulp van een pers. Het plaatje onder de pitmanarm, waar ook de keerring in zit, is verbogen en niemand heeft zo'n plaatje liggen. Dus ik kan de mijne niet reviseren, en ook niet omruilen voor een gereviseerde want hij is nu incompleet (of het kost 250e voor een stuurhuis zonder borg).
Zolderkamerwoensdag 7 juni 2017 @ 12:33
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 11:20 schreef Dingest het volgende:
Nou, toch maar een gebruikte }:| Die UK-vent is uitverkocht, en die van mij heb ik uit elkaar moeten halen met behulp van een pers. Het plaatje onder de pitmanarm, waar ook de keerring in zit, is verbogen en niemand heeft zo'n plaatje liggen. Dus ik kan de mijne niet reviseren, en ook niet omruilen voor een gereviseerde want hij is nu incompleet (of het kost 250e voor een stuurhuis zonder borg).
En dat plaatje is niet na te maken bij een metaalbedrijf/machinefabriek?
lipjewoensdag 7 juni 2017 @ 15:48
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 11:20 schreef Dingest het volgende:
Nou, toch maar een gebruikte }:| Die UK-vent is uitverkocht, en die van mij heb ik uit elkaar moeten halen met behulp van een pers. Het plaatje onder de pitmanarm, waar ook de keerring in zit, is verbogen en niemand heeft zo'n plaatje liggen. Dus ik kan de mijne niet reviseren, en ook niet omruilen voor een gereviseerde want hij is nu incompleet (of het kost 250e voor een stuurhuis zonder borg).
doe eens foto van goede plaatje
Dingestwoensdag 7 juni 2017 @ 21:50
Ik heb momenteel geen camera meer voor handen. Maar het is het plaatje inclusief de opstaande cirkel voor de keerring direct onder de pitmanarm, waar de twee boutjes inzitten:fiat500flsteeringboxrebuilt.jpg

quote:
14s.gif Op woensdag 7 juni 2017 12:33 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En dat plaatje is niet na te maken bij een metaalbedrijf/machinefabriek?
Vast wel. De vraag is alleen of het loont in tijd/geld/moeite. Ze zijn er ook genoeg, alleen zitten ze allemaal vast aan een stuurhuis die je erbij moet kopen :+ Ik heb nu een gebruikte besteld (en een nieuw hulpstuurhuis, als ik toch bezig ben), en bestel wel een revisiesetje. Ik zet de gebruikte er zo onder, alleen even de olie erin verversen, en gooi de revisieset in de doos met noodonderdelen die standaard in de auto ligt :P

Als het nodig is kan ik altijd deze gebruikte opsturen voor een revisie-exemplaar: dat is op deze manier nog atlijd goedkoper dan het aanschaffen van een revisie-exemplaar en dan de omruil-borg te moeten lappen _O-
klawiedonderdag 8 juni 2017 @ 03:47
Heey dingest ik moet mijn andere fiat nog halen dus ik heb hem nog niet maar het stuurhuis mag je dan evt wel hebben hoor moet je alleen geen haast hebben
Dingestzaterdag 10 juni 2017 @ 18:15
Dank je, maar het is mijn dagelijkse auto :P Dus ik heb een gebruikte eronder gezet - via fiatonderdelentweedekans.nl, best een schappelijke vent volgens mij :Y - en ook maar een nieuw hulpstuurhuis.

Het heeft alleen niet enorm veel geholpen, geloof ik :X Ik kwam er ook achter dat de moer van de wiellager linksvoor een tandje te los zat, die heb ik (voor voorlopig) maar aangedraaid en opnieuw ingetikt. Hij maakt verder geen lawaai. Rechtsachter voelde ik een vergelijkbare speling, zelfde gedaan, en in eerste instantie voelde het weer spelingsvrij aan. Maar na een proefritje zit er toch weer wat speling op, en ik betwijfel nu of dat het lager of speling op de as in de bak is. Ik houd het even in de gaten, in ieder geval.

Ik zit wel te overwegen om met de auto op vakantie te gaan, maar dan zal ik nog wel best wat onderdelen (preventief) moeten vervangen of meenemen ter reserve.
monsterd.zondag 11 juni 2017 @ 14:57
Wiellager los vind ik wel een linke anders. Vreemd dat dat los komt. Zou je dat niet voor de zekerheid helemaal correct vervangen voor een nieuwe?

Volgens mij is het gevoel van een beetje speling wel normaal, al zit er verschil in of het voelt als een dweil of subtiel sponsje :').
Zolderkamerzondag 11 juni 2017 @ 15:02
Wiellagers aandraaien is idd een versleten wiellager verhullen... (deden sjacheraars ook altijd voor de apk/verkoop) maar na 100 km zitten ze weer los..
Dat is gewoon 1 keer vervangen, afstellen en niet meer aankomen tot ze weer herrie maken.. Dan gewoon weer vervangen.. etc..

Je kan het wel horen als je een wiel draait op een krik of brug en je je oor bij de centermoer houd.. Daar hoef je net eens voor te voelen, hoor je geluid, dan kun je ze direct vervangen..
Zolderkamerzondag 11 juni 2017 @ 15:04
Oh.. draagarmrubbers vervangen, evt voor nylon bussen scheelt ook enorm in strak rijgedrag
Dingestzondag 11 juni 2017 @ 15:13
Ik verwacht eerder dat ik het wiellager destijds net niet strak genoeg heb aangezet. Hij is nog geen jaar oud. Op zich hoor en voel ik hem niet bij het ronddraaien van het wiel, dus ik kijk het voorlopig even aan. Als het wel lawaai gaat maken of terugkomt heb ik wel een ander setje liggen.

Tsja, draagarmen lijken nog niet echt speling te hebben, en is ook niet opgemerkt bij de laatste APK (en toen vond ik hem al wat zwalkerig; schokdempers heb ik het jaar ervoor ook al preventief vervangen) en speling op het stuurhuis wel. Kan van alles en nog wat preventief blijven vervangen, maar dan gaat ook zo'n kleine autootje alsnog wel in de papieren lopen :+

Misschien zit het ook wel deels tussen mijn oren, omdat ik ook de helft van de tijd in een moderne C-Max rijdt :P
vaduzzondag 11 juni 2017 @ 18:58
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 20:06 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Het beste is om de verkoper te contacteren en te vragen of hij Paypal accepteert. Meestal kan het ook met een bankoverschrijving, alleen zit je dan moeilijk te doen met de wisselkoers.
hoezo dat? Beetje Nederlandse bank kan toch gewoon PLN overmaken?
monsterd.maandag 12 juni 2017 @ 06:20
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 18:58 schreef vaduz het volgende:

[..]

hoezo dat? Beetje Nederlandse bank kan toch gewoon PLN overmaken?
Dat kan ook, enkel worden hier wel kosten voor in rekening gebracht en het kan zijn dat de ontvanger ook een provisie berekend krijgt wegens een buitenlandse betaling. Dat is althans wat ik heb meegemaakt.
frumslegnulkmaandag 12 juni 2017 @ 22:18
Wat een leuk topic, ik heb vorig jaar in Krakau veel van deze autootjes gezien en ben me er toen eens in gaan verdiepen en toen snapte ik waarom er daar zoveel waren. Sindsdien heb ik er al een aantal in Nederland gezien met Pools kenteken. Wheeler Dealers heeft een Polen special aflevering waarbij ze een Maluch pimpen en verkopen op een Poolse autoshow, ik vond het leuk. Staat vast wel op YouTube.

Wel jammer dat de foto's uit de fipo niet meer werken, though
Dingestzaterdag 24 juni 2017 @ 14:37
Dit stuurhuis lekt (en kraakt), dus ik moet die alsnog reviseren.

Ik denk dat ik hem dinsdag even op de brug zet en hem verder bij langs loop. Kijken of er nog veel echt aan mankeert, voordat ik besluit of ik er wel of niet mee op vakantie ga. Dat mag best wat kosten - deels in reserve-onderdelen - maar het moet ook niet zo zijn dat hij na terugkomst op bijv. roest alsnog meteen afgekeurd gaat worden voor de APK. Of ik moet na 1 augustus gaan, dan kan ik hem 2 maanden voor tijd laten keuren en met verse APK weg.

Sowieso moet er (voor de APK) dan ook niet teveel meer aan mankeren. Het is een leuk ding, maar het is al 2,5 jaar mijn dagelijkse auto en al rijd ik vrij weinig, als ik echt veel moet uitgeven dan misschien toch maar liever aan een iets praktischere auto met enigzins fatsoenlijke verwarming in de winter :+
monsterd.zaterdag 24 juni 2017 @ 18:43
Tja ik kan mij goed voorstellen dat een gewone auto met verwarming al meer luxe is, zeker in de winter. Wat verwacht je verder bij Apk dan?
Dingestzaterdag 24 juni 2017 @ 19:52
Ik verwacht sowieso het ergste, daarom valt het tot nu toe altijd wel mee :+ Alleen komt er wel een moment dat er gaten gaan verschijnen. De mijne houdt zich daar tot nu toe bovengemiddeld goed in, slechts één keer een stukje van de dorpel moeten laten lassen, maar als ze wel serieus komen gaat-ie dus terug naar hobby-status.

Vanmiddag heb ik al een snel rondje rond de auto gedaan. Volgens mij hoor ik linksvoor het wiellager (rechtsvoor heb ik vorige week wat strakker gezet, en dat komt kennelijk vaker voor; de lagers zijn conisch dus zolang ze geen speling hebben of geluid maken mag het), lijkt er rechtsvoor iets in de ophanging te tikken, loopt de linker aandrijfas met een onregelmatig geroffel, is er een bakrubber gescheurd (zoals altijd :')), en zweten de plastic aansluitingen naar het remvloeistofreservoir op de hoofdremcilinder. Beetje raar want die is maar 2 jaar oud, maar de hoofdremcilinder is niet duur dus die vervang ik dan nog maar een keer (en gelijk weer nieuwe remvloeistof in het systeem). Rechts kan ik beter de rubberen klos van de aandrijfas eens vervangen. Links heb ik vorig jaar al eens moeten doen toen een bout afbrak en die bleek nogal uitgelubberd, dus rechts zal wel niet veel beter zijn. En er zit roest op de onderkant van de tank.

Als ik er wel mee weg wil moet ik daarna nog kijken wat er aan gewoon onderhoud, preventief onderhoud en reserve-onderdelen bijkomt. Ow, en dit camouflagemotief is weer verkrijgbaar als plakplastic - dan moet ik de boel wel een beetje bijwerken :7
Dingestvrijdag 30 juni 2017 @ 16:18
Ik kwam er pas vandaag aan toe om de 126 op de brug te krijgen. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, niets wat ik niet verwacht had eigenlijk.
- Wiellager linksvoor is flauw hoorbaar.
- Wiellager linksachter mag nog een tandje strakker, al is het niet rampzalig. Er zit zo'n afstandsbus in die krimpt bij het aandraaien, en nadat ik de rubberen klos heb vervangen is die moer misschien niet vast genoeg aangedraaid tot aan die afstandsbus.
- Revisie stuurhuis dus.
- Hoofdremcilinder en aanvoerslangen vervangen. Waarschijnlijk komt de lekkage door uitgedroogde aanvoerslangen vanaf het reservoir, die de aansluitrubbers op de cilinder onder spanning zetten zodat vloeistof er doorheen kan zweten. Voor de werking van de remmen heeft het geen invloed, maar voor 20e pak ik de cilinder maar meteen mee.
- Bakrubbers zijn weer eens gaar.
- Lekkage uit de bak bij de aandrijfassen. Is op zich al heel lang zo en kreeg het toen al niet goed opgelost. Met periodiek bijvullen kan het ook, maar ik ga toch even kijken of een tweede poging nog wat effect heeft.
- Bodem lijkt nog altijd in vrij goede staat (voor een 126 op deze leeftijd) :P
- Verder niet zo noodzakelijk: klos van de aandrijfas rechts dus vervangen omdat ik vermoed dat die ook wel redelijk ingesleten is, carterpanpakking vervangen om te kijken of dat iets helpt tegen zweten olie (als ik toch de olie ga vervangen), vrije slag koppeling iets afstellen, remmen nalopen en als ik wel ermee weg ga; eventueel preventief vervangen voor eigen gemoedsrust, en kijken of ik het verwarmingsklepje goed kan laten afsluiten.

De rubbers van de ophanging lijken allemaal nog wel aardig goed, er zit geen overmatige speling op de draagarmen voor of achter. Ik bestel de rubbers wel alvast, dan heb ik ze voor het geval dat.
Dingestdonderdag 5 april 2018 @ 11:15
Flinke schop, maar heeft één van jullie inmiddels toevallig nog een versnellingsbak over?

Die van mij is vorig jaar kapot gegaan: andere bak gekocht bij de Fiat 500 'dokter'; die bleek uiteindelijk nog kapotter te zijn dan de mijne omdat hij alleen de 1ste versnelling had gecontroleerd. Gebruikt zijn de bakken niet te vinden. Alles gaat naar de 500-handel en wordt omgebouwd en/of gereviseerd, en een bak voor 500 euro is voor mij nu echt even veel te duur.
monsterd.donderdag 5 april 2018 @ 20:12
Momenteel niet, weet zelf niet de staat van de mijne.. dus kan de reserve dan niet weg doen. Maar balen joh, is het niet meer te maken op korte termijn?

Ik heb trouwens ook wel nieuws. Mijn groene Fiat heeft groen licht van RDW om ingevoerd te worden. Ga dus weer binnenkort onderdelen bestellen zodat ik weer aan de gang kan. :) Via de Italiaanse overheid heb ik de benodigde technische gevevens ontvangen uiteindelijk, zelfs in een net officieel schrijven vanuit Italië :D

UOm8od7.jpg
Dingestdonderdag 5 april 2018 @ 20:36
Jawel, ik kan er nieuwe lagers inzetten. Maar dat is ook minimaal 130 euro aan onderdelen waarbij echt de hele bak uit elkaar moet en bovendien moet dan de speling van het differentiaal opnieuw afgesteld worden - en dat is weer een specialistenklus.
Dingestdonderdag 1 augustus 2019 @ 21:09
In november heb ik een Poolse 126 gevonden die ik voor een klein bedrag kon ophalen voor onderdelen (bouwjaar '97, zou dus ook niet op NL-kenteken komen).
Helaas blijkt de bak hiervan in z'n 4 ook te janken, maar hij loopt nu wel weer. En na nog tal van onderhoud, zit er sinds gisteren ook weer APK op de mijne *O*

Oké, het is mechanisch nog niet perfect dus direct naar de Alpen zal wel niet gebeuren, het plakplastic is onderhand in vrij slechte staat, het interieur moet nog weer terug, hij begint ook wel aardig te roesten (paar gaatjes in de dorpel, procentueel nu nog te weinig voor APK-afkeur)... maar hij mag wel weer de weg op ^O^
monsterd.donderdag 1 augustus 2019 @ 21:31
Ik vind het zo tof dat je ermee blijft tuffen, gelukkig is het met de bak gelukt. ;)

Wij hebben in augustus 2018 trouwens een tweede 126 gekocht, hele toffe kleur; Avorio meteor. Hij staat nu alleen ook weer stil, ivm verbouwing van ons huis. Vervangen van de tank, gordels en wat kleine grut staat nog op de planning :)
Dingestdonderdag 1 augustus 2019 @ 21:54
Nou ja, half gelukt :P Uiteindelijk heeft hij wel 2 jaar stilgestaan. De andere bak, waarvan ik de lagers heb vervangen, zit weer helemaal in elkaar, maar de differentieellagers moeten dus afgesteld worden en dat is vrij secuur/specialistisch werk. Ik denk dat ik van de winter er nog eens door een deskundige naar laat kijken, maar voor nu doet-ie het met de bak uit die sloper.

En omdat onderdelen vrij goedkoop zijn, kan ik er mee bezig blijven. In ieder geval langer dan echt rendabel zou zijn...
Denk wel dat dit z'n laatste jaar is. Daarna zal er wel serieus aan gelast moeten worden, en dan wordt het restaureren en ik verwacht niet dat het de komende jaren uitkomt. Weg doe ik hem zo snel niet, wordt dan denk ik stallen.

Avorio meteor, is dat die vaaggele/groengele kleur die ik op Google zie? Wel apart kleurtje ja, tof ^O^
Soms kriebelt het wel een beetje om zelf op zoek te gaan naar een net jaren '70 exemplaar, of een 500tje :@ Als ik de Saab ooit weg moet doen, doe ik dat misschien wel.
klawievrijdag 2 augustus 2019 @ 22:44
Gaaf om te lezen dat jullie ook nog bezig zijn met jullie fiat !

Die van mij staat ook nog lekker in de garage wordt een winter project (voor de 10de keer :P)

Maar dit jaar gaat hij echt tuffe
monsterd.zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:25
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 21:54 schreef Dingest het volgende:
Nou ja, half gelukt :P Uiteindelijk heeft hij wel 2 jaar stilgestaan. De andere bak, waarvan ik de lagers heb vervangen, zit weer helemaal in elkaar, maar de differentieellagers moeten dus afgesteld worden en dat is vrij secuur/specialistisch werk. Ik denk dat ik van de winter er nog eens door een deskundige naar laat kijken, maar voor nu doet-ie het met de bak uit die sloper.

En omdat onderdelen vrij goedkoop zijn, kan ik er mee bezig blijven. In ieder geval langer dan echt rendabel zou zijn...
Denk wel dat dit z'n laatste jaar is. Daarna zal er wel serieus aan gelast moeten worden, en dan wordt het restaureren en ik verwacht niet dat het de komende jaren uitkomt. Weg doe ik hem zo snel niet, wordt dan denk ik stallen.

Avorio meteor, is dat die vaaggele/groengele kleur die ik op Google zie? Wel apart kleurtje ja, tof ^O^
Soms kriebelt het wel een beetje om zelf op zoek te gaan naar een net jaren '70 exemplaar, of een 500tje :@ Als ik de Saab ooit weg moet doen, doe ik dat misschien wel.
Het lassen is nog wel te doen? Of wordt het te krokant? ;)

Het is inderdaad dat gele kleurtje, we hebben de groene ook nog in de garage staan. Die gaat nog wat langer wachten of restauratie vrees ik. Is nog wel mijn grote droom. Zit zelfs serieus te overwegen om het blok om te bouwen naar elektrisch. Daar zijn tegenwoordig (wel prijzige) kits voor. Het is anderzijds vloeken in de kerk, want het geluid van het oorspronkelijke blok is een groot deel van zijn charme. Dilemma dus, eerst maar sparen :P
monsterd.zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:44 schreef klawie het volgende:
Gaaf om te lezen dat jullie ook nog bezig zijn met jullie fiat !

Die van mij staat ook nog lekker in de garage wordt een winter project (voor de 10de keer :P)

Maar dit jaar gaat hij echt tuffe
Hoe ver ben je gekomen uiteindelijk?
Dingestdinsdag 6 augustus 2019 @ 20:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 08:25 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Het lassen is nog wel te doen? Of wordt het te krokant? ;)

Het is inderdaad dat gele kleurtje, we hebben de groene ook nog in de garage staan. Die gaat nog wat langer wachten of restauratie vrees ik. Is nog wel mijn grote droom. Zit zelfs serieus te overwegen om het blok om te bouwen naar elektrisch. Daar zijn tegenwoordig (wel prijzige) kits voor. Het is anderzijds vloeken in de kerk, want het geluid van het oorspronkelijke blok is een groot deel van zijn charme. Dilemma dus, eerst maar sparen :P
Bijna al het plaatwerk is wel verkrijgbaar, en (bijna) alles valt te lassen. Het is alleen wel altijd een bult werk, en ik kan (nog maar) een beetje lassen/plaatwerken. Bovendien is het niet alleen APK-plekjes die vervangen moeten worden uiteindelijk, en imho loont het dan eigenlijk alleen als je het allemaal aanpakt.

Elektrisch, ja? Interessant :P Ik denk niet dat ik dát zou doen, neemt idd wel wat van de charme weg. Afgezien van het blokje, wat mankeert er nog meer aan dan?
monsterd.dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 20:13 schreef Dingest het volgende:

[..]

Bijna al het plaatwerk is wel verkrijgbaar, en (bijna) alles valt te lassen. Het is alleen wel altijd een bult werk, en ik kan (nog maar) een beetje lassen/plaatwerken. Bovendien is het niet alleen APK-plekjes die vervangen moeten worden uiteindelijk, en imho loont het dan eigenlijk alleen als je het allemaal aanpakt.

Elektrisch, ja? Interessant :P Ik denk niet dat ik dát zou doen, neemt idd wel wat van de charme weg. Afgezien van het blokje, wat mankeert er nog meer aan dan?
Hmm, wel gelegenheid om het leren lassen dan serieus op te pakken :P. Maar ik snap het, zou er ook tegen op zien.

Met het blokje is niets mis overigens hoor, vrees idd dat je een beetje charme verliest al lijkt elektrisch mij ook wel gaaf. Verder zou ik eens een keer langs het RDW moeten gaan om het ingevoerd te krijgen. Maar ja, geen tijd, prio blijft op ons huis. En de garage moet nodig weer opgeruimd worden voordat de fiat eruit kan :+. Zoek eigenlijk nog alternatieve stallingsruimte in de buurt.
Dingestdonderdag 8 augustus 2019 @ 12:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 20:50 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Hmm, wel gelegenheid om het leren lassen dan serieus op te pakken :P. Maar ik snap het, zou er ook tegen op zien.

Met het blokje is niets mis overigens hoor, vrees idd dat je een beetje charme verliest al lijkt elektrisch mij ook wel gaaf. Verder zou ik eens een keer langs het RDW moeten gaan om het ingevoerd te krijgen. Maar ja, geen tijd, prio blijft op ons huis. En de garage moet nodig weer opgeruimd worden voordat de fiat eruit kan :+. Zoek eigenlijk nog alternatieve stallingsruimte in de buurt.
Lasprojecten heb ik nooit gebrek aan gehad, lasapparatuur en plaatwerkspul is alleen zo duur ;) Ik kan het nu een beetje doen bij m'n garage.

Nou ja, staat het ding nog gewoon binnen? Want dan heeft het idd niet zo'n haast.
klawiedonderdag 8 augustus 2019 @ 16:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 08:25 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Hoe ver ben je gekomen uiteindelijk?
Hij staat nog steeds in de zelfde modus in de garage :P
NoCommentvrijdag 9 augustus 2019 @ 08:19
Zijn wel grappige wagentjes :) Van de week heb ik er eentje zien staan in zijn natuurlijke omgeving, Polen :P