abonnement Unibet Coolblue
pi_170131330
Ik heb een aantal jaren geleden mijn zolder afgetimmerd met gipsplaten, maar ergens twijfel ik of dit wel veilig is gedaan ivm houtrot:

Voor situatie:
Dakbeschot; 2-5% asbest platen


Na situatie:
-Plastic landbouwfolie op het dakbeschot geniet
-Gipsplaten op het dakbeschot getimmerd

In eerste instantie wilde ik de gipsplaten monteren zonder met folie te werken, maar vanwege de asbestplaten leek het mij een veiliger idee om eerst folie te monteren. Ik wilde voorkomen dat als ik ooit per ongeluk door een gipsplaat zou gaan en een asbestplaat zou raken, er altijd nog een folie laag is die wat bescherming kan bieden.

- De vraag is nu, is dit veilig? Bestaat er een kans dat de balken waar het dakbeschot op ligt gaan rotten? Het plastic is redelijk gemonteerd, er zijn plaatsen waar het vocht toch richting mijn dakbeschot zou kunnen trekken. Maarja ik dacht dat dit vocht dan vanzelf wel via het dakbeschot naar buiten zou verdampen.

BlaBlaBla
pi_170132572
Landbouwfolie is uit den boze!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_170132635
Ik heb eerst balkjes geplaatst van boven naar beneden tussen de balken, toen speciale folie, glaswol, en toen de gipsplaten uit 1 stuk van boven naar beneden geschroefd.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_170132997
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 18:36 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb een aantal jaren geleden mijn zolder afgetimmerd met gipsplaten, maar ergens twijfel ik of dit wel veilig is gedaan ivm houtrot:

- De vraag is nu, is dit veilig? Bestaat er een kans dat de balken waar het dakbeschot op ligt gaan rotten? Het plastic is redelijk gemonteerd, er zijn plaatsen waar het vocht toch richting mijn dakbeschot zou kunnen trekken. Maarja ik dacht dat dit vocht dan vanzelf wel via het dakbeschot naar buiten zou verdampen.

Je hebt dus in het geheel geen isolatie gebruikt?? In dat geval is er geen reden tot zorg: je dak is een (redelijk) warm dak door het contact met je zolder. Je laatste aanname klopt ook; het beetje vocht dat er vanaf de gipsplaatkant in kan trekken, verdampt weer via de buitenluchtkant.

Overigens zou ik serieus overwegen, het dak alsnog wel te isoleren met steenwol o.i.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170138113
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:28 schreef halfway het volgende:
Landbouwfolie is uit den boze!
Waarom, prima dampdichte laag lijkt me...
Laat die handjes wapperen!
pi_170138817
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Je hebt dus in het geheel geen isolatie gebruikt?? In dat geval is er geen reden tot zorg: je dak is een (redelijk) warm dak door het contact met je zolder. Je laatste aanname klopt ook; het beetje vocht dat er vanaf de gipsplaatkant in kan trekken, verdampt weer via de buitenluchtkant.

Overigens zou ik serieus overwegen, het dak alsnog wel te isoleren met steenwol o.i.d.
Klopt helemaal, ik heb geen isolatie gebruikt. Als er geen reden tot zorg is ben ik op dit moment helemaal tevreden :)
BlaBlaBla
pi_170139139
Ik heb ons asbest-dak met b-keus pir platen geisoleerd. Randjes afpurren, en de naden afplakken met alu-folie. Geen folie gebruikt o.i.d.

De asbestplaten zijn dampopen, dus volgens mij is dat niet nodig. En als je geen isolatie hebt toegepast zou ik me al helemaal geen zorgen maken...

[ Bericht 9% gewijzigd door Knuppel1983 op 10-04-2017 23:06:51 ]
  dinsdag 11 april 2017 @ 10:50:10 #8
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_170143414
Je opbouw klopt idd wel en landbouwplastic is een prima dampdichte folie.

Ik ben ooit eens een woning tegengekomen die geheel van hout was. Hierbij hebben ze tijdens de bouw het dakbeschot aan de buitenzijde voorzien van bitumen om de boel tijdelijk waterdicht te maken ivm een akkefietje met de aannemer. Daarna gewoon de panlatten erop geschoten en vrolijk de pannen erop. Binnenzijde ook netjes met dampdichte folie en gips afgewerkt. Resultaat: houtrot, paddenstoelen die normaal in de kelder zitten en een compleet nieuw dak tot gevolg. Schade dik 30.000,-

Een juiste opbouw van materialen bij een kap is heel belangrijk!
pi_170143634
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 10:50 schreef elhasa het volgende:
Binnenzijde ook netjes met dampdichte folie en gips afgewerkt. Resultaat: houtrot, paddenstoelen die normaal in de kelder zitten en een compleet nieuw dak tot gevolg. Schade dik 30.000,-

Een juiste opbouw van materialen bij een kap is heel belangrijk!
Wat dat betreft, ben ik opeens niet meer zo zeker van de juiste opbouw bij de TS; als die asbestplaten dampdicht zijn, zit het dakbeschot opgesloten tussen twee dampdicht lagen, met als gevolg jouw verhaal.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170143904
Ik zou maar geen risico's nemen en het folie eruit halen.
  dinsdag 11 april 2017 @ 11:30:50 #11
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_170143914
dat klopt idd, maar die platen zijn zover ik weet niet dampdicht maar dampopen. Stel je voor dat hij een shingle (bitumen) afwerking aan de buitenzijde heeft ipv pannen dan heeft soldier wel een probleem
pi_170146069
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:30 schreef elhasa het volgende:
dat klopt idd, maar die platen zijn zover ik weet niet dampdicht maar dampopen. Stel je voor dat hij een shingle (bitumen) afwerking aan de buitenzijde heeft ipv pannen dan heeft soldier wel een probleem
Ik weet bijna 100% zeker dat ik dat niet heb, volgens mij is het redelijk simpel:

Dakpannen - daklatten - dakbeschot.

Ik weet nog wel toen ik de landbouwfolie aan het aanbrengen was ik wat lichtstralen in de nok van het dak kon zien. Daarom dacht ik dat een beetje vocht wel weg zou verdampen.

Ik ben niet van plan om alles maar te verwijderen, dat is te veel werk, ik heb een paar plaatsen waar ik geen gipsplaten heb gemonteerd maar wel de folie heb aangebracht. Ik zou daar wel eens achter kunnen kijken hoe het eruit ziet. Maar ook liever alleen als dat echt nodig zou zijn.
BlaBlaBla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')