abonnement Unibet Coolblue
pi_170129632
Ik heb me laten inspireren door de Netflix serie '13 Reasons why'. De serie heeft me aangegrepen.

De serie is echt een aanrader.
Het gaat over een meisje dat zelfmoord pleegt, vooral door pesterijen.
Wordt jij gepest en je durft er met niemand over te praten? Doe dan in dit topic anoniem je verhaal. Het luchten van je hart kan al helpen. Er zullen hier vast en zeker (ervarings-)deskundigen zijn die je van de nodige adviezen kunnen voorzien.

Pesterijen kunnen op school voorkomen, maar ook online of op het werk. In Nederland hebben niet lang geleden ook mensen zelfmoord gepleegd door pesterijen.

[ Bericht 1% gewijzigd door polderturk op 10-04-2017 17:16:55 ]
pi_170129776
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:49 schreef polderturk het volgende:
Echt een aanrader.
Het gaat over een meisje dat zelfmoord pleegt, vooral door pesterijen.
Zelfmoord is nooit een aanrader, ook niet als je (denkt dat je) gepest wordt imo.
pindazakje
  maandag 10 april 2017 @ 17:00:10 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170129836
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:56 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Zelfmoord is nooit een aanrader, ook niet als je (denkt dat je) gepest wordt imo.
Dat is ook de boodschap van de film.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170129946
Als iemand zelfmoord wil plegen, wie zijn wij dan om daar tegen te zijn?
Eigen vrije keuze.
pi_170130275
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:07 schreef Hiddendoe het volgende:
Als iemand zelfmoord wil plegen, wie zijn wij dan om daar tegen te zijn?
Eigen vrije keuze.
Het is wel vrije keuze, maar zo iemand mag best hulp van mij krijgen. Misschien dat er van zelfmoord afgezien kan worden. Iemand die gepest wordt kan best gelukkig worden. Als een persoon van school of van werk verandert, dan is er een grote kans dat het pesten stopt en dat die persoon toch gelukkig wordt.
  maandag 10 april 2017 @ 17:33:13 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_170130308
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:07 schreef Hiddendoe het volgende:
Als iemand zelfmoord wil plegen, wie zijn wij dan om daar tegen te zijn?
Eigen vrije keuze.
Je wilt niet praten over de problematiek die pesten met zich meebrengt?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_170131370
Ik kijk ook 13 Reasons Why met mijn vriendin. Maar volgens die serie zijn ALLE mannen klootzakken. Het riekt naar seksisme. :(
Uitvinder van de biersmiley.
pi_170132033
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:30 schreef polderturk het volgende:

[..]

Het is wel vrije keuze, maar zo iemand mag best hulp van mij krijgen. Misschien dat er van zelfmoord afgezien kan worden. Iemand die gepest wordt kan best gelukkig worden. Als een persoon van school of van werk verandert, dan is er een grote kans dat het pesten stopt en dat die persoon toch gelukkig wordt.
Moet je vaak wel iets aan je eigen gedrag en weerbaarheid doen want anders begint het ergens anders gewoon weer opnieuw.
pi_170132236
Als je gepest wordt, pest dan harder terug. Na een tijdje sta je niet meer onderaan de sociale ladder maar er boven. Let wel op, bereid jezelf voor met alle negatieve dingen die je over de pester kan verzinnen. Als je door de mand valt met je aanval dan ben je voor je hele schoolcarričre, die dappere loser.

Tevens raad ik af om fysiek geweld te gebruiken en geen familie / kennissen als Dr Phill naar de pesters de sturen
pi_170132297
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 19:06 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:

[..]

Moet je vaak wel iets aan je eigen gedrag en weerbaarheid doen want anders begint het ergens anders gewoon weer opnieuw.
Klopt.
Maar we moeten natuurlijk niet de schuld bij het slachtoffer leggen.
Bedrijven en scholen moet een streng anti-pest beleid hebben.
Misschien dat er extra lessen op school moeten komen. Zeg maar 10 uur voorlichting per jaar over pesten. Slachtoffers van pesterijen die niet meer gepest worden kunnen een verhaal houden en met de leerlingen in discussie gaan. Er kan een anti-pest campagne op scholen en bedrijven gestart worden met posters enzo.
Misschien kan er een landelijk telefoonnummer in het leven worden geroepen voor mensen die gepest worden.
  maandag 10 april 2017 @ 19:31:28 #12
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170132632
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:14 schreef Kermit. het volgende:
Als je gepest wordt, pest dan harder terug. Na een tijdje sta je niet meer onderaan de sociale ladder maar er boven. Let wel op, bereid jezelf voor met alle negatieve dingen die je over de pester kan verzinnen. Als je door de mand valt met je aanval dan ben je voor je hele schoolcarričre, die dappere loser.

Tevens raad ik af om fysiek geweld te gebruiken en geen familie / kennissen als Dr Phill naar de pesters de sturen
Meestal zijn degenen die worden gepest nou net degenen die niet zo goed voor zichzelf kunnen opkomen/ wat 'zachter' van aard zijn waar misbruik van word gemaakt..

Ik vind trouwens zelf dat je tip niet echt werkt. Tenminste bij mij was het juist zo dat zodra ik reageerde ze het alleen maar leuk vonden.. en als ik nog heviger tegenstribbelde/ terug probeerde te doen. Dan liep het tot vechten uit.

Ik vind het eerder echt erg dat gepeste kinderen altijd maar tips krijgen om hoe je met pesterijen omgaat, maar dat pesters nooit tips krijgen met hoe je met anderen respectvol omgaat. Er wordt veel te weinig besproken en aan kinderen geleerd met hoe je met anderen omgaat vind ik. Maar alsof volwassenen ook het goede voorbeeld geven :') *kuch* (op mijn school wordt een lerares en leraar gepest door andere leraren :') )
pi_170132741
Komt pesten echt zo veel voor dan? Ik heb nog nooit in een klas gezeten waarin ik wist dat iemand gepest werd.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_170132804
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 19:31 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Meestal zijn degenen die worden gepest nou net degenen die niet zo goed voor zichzelf kunnen opkomen/ wat 'zachter' van aard zijn waar misbruik van word gemaakt..

Ik vind trouwens zelf dat je tip niet echt werkt. Tenminste bij mij was het juist zo dat zodra ik reageerde ze het alleen maar leuk vonden.. en als ik nog heviger tegenstribbelde/ terug probeerde te doen. Dan liep het tot vechten uit.

Ik vind het eerder echt erg dat gepeste kinderen altijd maar tips krijgen om hoe je met pesterijen omgaat, maar dat pesters nooit tips krijgen met hoe je met anderen respectvol omgaat. Er wordt veel te weinig besproken en aan kinderen geleerd met hoe je met anderen omgaat vind ik. Maar alsof volwassenen ook het goede voorbeeld geven :') *kuch* (op mijn school wordt een lerares en leraar gepest door andere leraren :') )
Daar geef ik je gelijk in. Iemand die gepest wordt zou daar van melding moeten kunnen maken bij de school of bij het werk. Die moet dan hard actie ondernemen. Is de school of het bedrijf niet in staat het pesten te stoppen, dan moet de persoon die gepest wordt aangifte kunnen doen bij de politie.
Er moet hoe dan ook voorlichting worden gegeven op scholen.
pi_170132898
Maar goed, met de labiele opmerkingen die je alweer ziet komen in dit topic geloof ik nooit dat dit topic gaat werken. En dat is best zonde.

Online je verhaal doen is sowieso al een uitdaging, dan moet je al sterk in je schoenen staan. Maar props voor de poging.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_170137663
quote:
14s.gif Op maandag 10 april 2017 17:33 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Je wilt niet praten over de problematiek die pesten met zich meebrengt?
Jawel hoor. Kan jij er iets zinnigs over zeggen?
pi_170138682
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 19:06 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:

[..]

Moet je vaak wel iets aan je eigen gedrag en weerbaarheid doen want anders begint het ergens anders gewoon weer opnieuw.
Ik denk niet echt dat het daar aan ligt. De weerbaarheid, gedrag en zelfs het uiterlijk van de gepeste is vaak prima in orde, het probleem ligt alleen bij de pester. Dat is meestal iemand die te dom is om te poepen en daarbij ook nog ontzettend laf is en slechts op deze manier een stel meelopers om zich heen weet te verzamelen.
Later wordt dit soort mensen een collega die alleen maar naar beneden kan trappen en naar boven kan likken en slijmen.
pi_170138712
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:17 schreef polderturk het volgende:

[..]

Klopt.
Maar we moeten natuurlijk niet de schuld bij het slachtoffer leggen.
Bedrijven en scholen moet een streng anti-pest beleid hebben.
Misschien dat er extra lessen op school moeten komen. Zeg maar 10 uur voorlichting per jaar over pesten. Slachtoffers van pesterijen die niet meer gepest worden kunnen een verhaal houden en met de leerlingen in discussie gaan. Er kan een anti-pest campagne op scholen en bedrijven gestart worden met posters enzo.
Misschien kan er een landelijk telefoonnummer in het leven worden geroepen voor mensen die gepest worden.
Daar zijn ze al jaren mee bezig. Helpt dus geen zak.
pi_170138775
Mensen doen ook vaak andere mensen pesten of naar beneden halen zodat ze zich boven die andere kunnen plaatsen.
Status ding.

Soms hebben ze gelijk, maar net zo vaak kijken ze naar de zwakke plekken bij die ene persoon en verhullen ze hun eigen problemen.
Hell To The Liars
pi_170139476
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:40 schreef polderturk het volgende:

[..]

Daar geef ik je gelijk in. Iemand die gepest wordt zou daar van melding moeten kunnen maken bij de school of bij het werk. Die moet dan hard actie ondernemen. Is de school of het bedrijf niet in staat het pesten te stoppen, dan moet de persoon die gepest wordt aangifte kunnen doen bij de politie.
Er moet hoe dan ook voorlichting worden gegeven op scholen.
Wat de een ziet als pesten, ziet de ander als een onschuldig grapje..

Ik ben het met je eens dat echt bewust pesten, hard aangepakt dient te worden. Maar wanneer is er sprake van echt bewust pesten en wanneer is er sprake van dollen dat anders wordt geďnterpreteerd door 'het slachtoffer'?
pi_170140608
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 22:44 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik denk niet echt dat het daar aan ligt. De weerbaarheid, gedrag en zelfs het uiterlijk van de gepeste is vaak prima in orde, het probleem ligt alleen bij de pester. Dat is meestal iemand die te dom is om te poepen en daarbij ook nog ontzettend laf is en slechts op deze manier een stel meelopers om zich heen weet te verzamelen.
Later wordt dit soort mensen een collega die alleen maar naar beneden kan trappen en naar boven kan likken en slijmen.
Het heeft ook te maken met de gepeste. Nu praat ik dit niet goed, maar het is geen toeval dat iemand die 3x van school gewisseld is alsnog gepest wordt.
pi_170140675
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 00:44 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het heeft ook te maken met de gepeste. Nu praat ik dit niet goed, maar het is geen toeval dat iemand die 3x van school gewisseld is alsnog gepest wordt.
Ik geloof je meteen, maar daarmee is de vraag niet beantwoord. Wat heeft zo iemand dat hij/zij continue het pispaaltje is van een stelletje losers?
pi_170140756
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 00:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik geloof je meteen, maar daarmee is de vraag niet beantwoord. Wat heeft zo iemand dat hij/zij continue het pispaaltje is van een stelletje losers?
Weinig zelfvertrouwen, geen durf om ertegen in te gaan.
  dinsdag 11 april 2017 @ 08:14:34 #24
416020 K44S
The bearded man
pi_170141656
Vroeger ben ik op de middelbare gepest.
Hier werd vrijwel niks mee gedaan door leraren (hooguit een hoogwoordje).

Ik ben wel eens min of meer uit gevallen (puur iemand naar de keel gegrepen zonder enige vorm van verwonding).

Het is dat die gasten beren van kerels waren en ik zelf een tenger ventje was.

Als ik er wel eens over terug nadenk had ik waarschijnlijk zo nu en dan beter met een blauw oog thuis kunnen komen.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_170142184
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 08:14 schreef K44S het volgende:
Vroeger ben ik op de middelbare gepest.
Hier werd vrijwel niks mee gedaan door leraren (hooguit een hoogwoordje).

Ik ben wel eens min of meer uit gevallen (puur iemand naar de keel gegrepen zonder enige vorm van verwonding).

Het is dat die gasten beren van kerels waren en ik zelf een tenger ventje was.

Als ik er wel eens over terug nadenk had ik waarschijnlijk zo nu en dan beter met een blauw oog thuis kunnen komen.
Jij hebt moed getoond. Jammer dat de school er niks mee gedaan heeft. Scholen zouden verplicht moeten straffen als er gepest wordt. Ik vind het een beetje krom. Kinderen worden wel gestraft voor te laat op school komen, maar niet voor het pesten. Terwijl het pesten toch veel ingrijpender is. Gelijk 2 uur nablijven voor eerste vergrijp en brief naar ouders. 4 uur bij tweede vergrijp en 6 uur bij derde vergrijp. Als kinderen zien dat een school streng optreedt, dan zullen kinderen die gepest worden eerder naar de schoolleiding stappen en het zal pesters afschrikken.
  dinsdag 11 april 2017 @ 11:56:31 #26
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_170144281
Ik ben vroeger ontzettend gepest, ben veel uitgescholden, maar ben ook aangevallen en in elkaar geslagen. (Ben zelfs een keer gestoken, gelukkig geen litteken aan overgehouden) Of dat de hele klas achter me aan zat om me in elkaar te gaan trappen, en de leraren deden geen flikker :') ( Ja, uiteindelijk hebben ze de klas apart genomen zonder mij er bij, werd het alleen maar veel erger van :')) Had dus ook geen vrienden in de schooltijd.

Hierdoor durfde ik ook helemaal niks en kroop ik in mijn schulp en kwam er nooit uit. (Mijn moeder probeerde me zelfs om te kopen door me geld te geven als ik voor mezelf opkwam)

Dit ging de hele basisschool zo door en ook in de 1e van de middelbare maar toen was ik het opeens zat, en heb ik een jongen midden in een klas een klap verkocht. (Mooiste was nog dat hij in de problemen zat en ik helemaal niet want het was de klas van mijn mentor, en die was alleen maar blij dat ik eens van mij afbeet) Maar na die klap was het gepest over, en heb ik best een leuke tijd gehad op school. Tot het in het MBO ook weer een beetje mis ging maar daar gaf ik minder om want die meiden waren vreselijk en mocht ik ook voor geen meter :') Was voornamelijk negeren en achter me om praten wat ze deden.

Maar door al dat gepest was ik erg stil en in mezelf gekeerd, Heb ook een paar keer een assertiviteitcursus gedaan en dat hielp wel. Kan eigenlijk zeggen dat ik pas sinds een paar jaar echt er overheen ben en echt vrolijk en open ben geworden.

(En al dat gepest was bijna alleen omdat ik raar loop door een medische oorzaak en omdat ik overgewicht had :'))

[ Bericht 7% gewijzigd door LPFAN op 11-04-2017 12:03:07 ]
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_170144377
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 23:14 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat de een ziet als pesten, ziet de ander als een onschuldig grapje..

Ik ben het met je eens dat echt bewust pesten, hard aangepakt dient te worden. Maar wanneer is er sprake van echt bewust pesten en wanneer is er sprake van dollen dat anders wordt geďnterpreteerd door 'het slachtoffer'?
Dit probeer ik op mijn werk (bso) ook vaak duidelijk te maken. Het bewustworden dat iets voor iemand grappig kan zijn, dat het ook kwetsend kan zijn voor een ander. Dit kan per ongeluk gaan en niet zo bedoeld, maar dat we wel rekening met elkaar dienen te houden en voor elkaar dienen te zijn.

Sowieso is er ieder jaar een anti-pestweek waar wij dit onderwerp naar boven halen. Maar tussendoor geef ik hier ook altijd nog aandacht aan.

Ook ik vind dat er al snel gekeken wordt naar het slachtoffer van pesten ipv de pestkoppen. Waarom niet allebei?

Btw iemand zei dat in de serie alle mannen als klootzakken werden gezien. Sorry hoor, maar ik stond ook al te stampvoeten bij 2 dames 😬 (Ik ben nog pas bij aflevering 5!).
pi_170145451
Ik vond het een mooie en geloofwaardige serie. Wel vond ik de hoofdpersonage Hannah een vrij dramatisch persoon die zich wel iets teveel aantrok van anderen en zich lekker in de slachtofferrol verschuilde.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je gepest wordt denk ik dat je ook wel goed naar jezelf moet kijken. Begrijp mij niet verkeerd, ik praat pesten niet goed. Maar ik denk dat als je beseft dat de wereld gewoon heel hard kan zijn en je daarop wat weerbaarder moet opstellen je al een heel eind opschiet. Het maakt in principe niet uit dat je iets anders bent dan de rest, als je je maar kunt verdedigen. Ik vind dat de nadruk soms iets teveel ligt op de gemene pestkop, terwijl er ook wat meer aandacht zou mogen gaan naar het ruggengraatloze slachtoffer.

Ik ben zelf wel eens gepest omdat ik vroeger scheel keek. Als ik er op terug kijk hebben die pesterijen nooit lang stand gehouden omdat ik redelijk sterk in mijn schoenen stond en gewoon iets terug riep. Ook wel eens iemand met mijn broodtrommeltje geslagen die eigenlijk meteen ophield. Wat dat betreft ben ik het eens dat je de pester terug moet pesten, ook al lijkt dat moreel gezien niet juist.

Ik heb ook wel eens gepest, ook al was het niet zo bedoeld. Ik ben een vrij sarcastisch persoon en ik hou van satire. Ik spot dan ook wel eens regelmatig met iemand. Iemand in mijn klas die niet zo sterk in zijn schoenen stond kon dat niet handelen en deed dat vervolgens bij de mentor af als pesten. Hoewel ik heus wel eens spijt heb van mijn woorden en er van bewust ben dat ik niet altijd even subtiel ben vind ik nog altijd dat hij zich wel een klein beetje weerbaarder kon opstellen.

Maar goed, dat is misschien ook een klein beetje mijn kijk op deze wereld. Iedereen is wel eens een klootzak en je kunt niet met iedereen vrienden zijn. Mensen kwetsen en worden gekwetst.
pi_170145606
Ik denk dat pestgedrag vrij natuurlijk is bij mensen.
Beter pak je de oorzaak aan, de opvoeding van een kind.
Vaak zijn die pesters kinderen met een ontwricht gezin en/of asiociale ouders.
Twiddel
pi_170145625
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:07 schreef Hiddendoe het volgende:
Als iemand zelfmoord wil plegen, wie zijn wij dan om daar tegen te zijn?
Eigen vrije keuze.
rt
pi_170145814
Ik ben zelf nooit gepest maar stond vaak aan de kant van de pesters, iets waar ik totaal niet trots op ben.

Bij mij op de basisschool is er nooit veel gebeurd pas toen ik naar de middelbare school ging en meer lichamelijk een vrouw werd en dus ging samenhangen met de meisjes die dat ook hadden begon het bij de meisjes die wat minder volwassen waren.

Heb mij er persoonlijk nooit fijn bij gevoeld maar je word behoorlijk meegesleurd in die dingen, helemaal als je jong bent. Groepsdruk is een naar fenomeen.
Geen interesse.
pi_170146218
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:33 schreef GobSmacked- het volgende:
Ik ben zelf nooit gepest maar stond vaak aan de kant van de pesters, iets waar ik totaal niet trots op ben.

Bij mij op de basisschool is er nooit veel gebeurd pas toen ik naar de middelbare school ging en meer lichamelijk een vrouw werd en dus ging samenhangen met de meisjes die dat ook hadden begon het bij de meisjes die wat minder volwassen waren.

Heb mij er persoonlijk nooit fijn bij gevoeld maar je word behoorlijk meegesleurd in die dingen, helemaal als je jong bent. Groepsdruk is een naar fenomeen.
Knap dat je dat toe durft te geven ^O^
Ik denk dat groepsdruk veels te veel onderschat wordt op scholen ibt pesten. Het is nogal wat om nee tegen een groepje van 10 vriendinnen te zeggen. En al helemaal voor kinderen.
Twiddel
pi_170146304
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:57 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Knap dat je dat toe durft te geven ^O^
Ik denk dat groepsdruk veels te veel onderschat wordt op scholen ibt pesten. Het is nogal wat om nee tegen een groepje van 10 vriendinnen te zeggen. En al helemaal voor kinderen.
Dank je wel :) Het is ook pas sinds een aantal jaren dat ik me er bewust van ben dat ik een kutwijf was in mijn tienerjaren. En precies wat jij zegt, als je 10 vriendinnen hebt die iets willen doen dan is dat (op die leeftijd) heel moeilijk om als enige een ander standpunt te hebben.
Ik wil mij niet verschuilen daar achter maar het is gewoon wel zo.
Geen interesse.
pi_170146417
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:22 schreef summer2bird het volgende:
Ik denk dat pestgedrag vrij natuurlijk is bij mensen.
Beter pak je de oorzaak aan, de opvoeding van een kind.
Vaak zijn die pesters kinderen met een ontwricht gezin en/of asiociale ouders.
Heb je daar een bron van?
pi_170146495
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 14:02 schreef GobSmacked- het volgende:

[..]

Dank je wel :) Het is ook pas sinds een aantal jaren dat ik me er bewust van ben dat ik een kutwijf was in mijn tienerjaren. En precies wat jij zegt, als je 10 vriendinnen hebt die iets willen doen dan is dat (op die leeftijd) heel moeilijk om als enige een ander standpunt te hebben.
Ik wil mij niet verschuilen daar achter maar het is gewoon wel zo.
Je zou je in principe ook niet moeten verantwoorden voor iets wat je in je kinderjaren hebt gedaan vind ik, als je nu maar bewust bent dat het niet tof was. Een oud klasgenootje van mij zie ik vaak verhalen schrijven op social media over dat ze als kind heel erg gepest werd. Ik beschouw mij niet als pester, maar kan ook zeker niet ontkennen dat ik wel eens meedeed, dus voel ik mij ook wel op een bepaalde manier aangesproken.

Maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik oprecht spijt heb. Ik was een kind en er mij niet van bewust. Je groeit, je verandert, je raakt je bewust van bepaalde dingen. Zo gaat het.
pi_170146781
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 14:09 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van?
Van de antipest site, 1e hit op google:
quote:
A common reason that a kid is a bully is because he/she lacks attention from a parent at home and lashes out at others for attention. This can include neglected children, children of divorced parents, or children with parents under the regular influence of drugs/alcohol.

Older siblings can also be the cause of the problem. If they’ve been bullied, they are more apt to bully a younger sibling to feel more secure or empower themselves.

And we cannot rule out the fact that an adult role model is a bully. This can include parents, teachers, coaches, etc

Very often parents are bullies, are angry, or don't handle conflict well.

Kids usually bully because they learn this behavior at home. It is learned behavior which can be unlearned.

Some kids are just more aggressive, dominating and impulsive by nature. It doesn't always mean that they are bullies.
http://www.stompoutbullyi(...)g/why-do-kids-bully/

Deze legt het nog beter uit:
https://www.education.com/reference/article/why-do-kids-bully/
Twiddel
pi_170147241
Pesten zouden ze gewoon met knetterharde repressie vanuit jusitie moeten aanpakken. Gewoon daders zo afschrikwekkend aanpakken dat men zich wel bedenkt om dat te gaan doen. Eigenlijk ben je gewoon ziek in je hoofd als je pest. Dus degenen die niet ophouden moeten uiteindelijk gewoon in het gesticht worden gestopt.

En degenen die roepen dat slachtoffers zich maar aan moeten passen praten eigenlijk pesten gewoon goed.
pi_170147513
Ik ben vroeger gepest, het begon rond mijn 8e levensjaar tot aan middelbare school derde klas, waar ik uiteindelijk bleef zitten door het gepest. (resultaten school waren onder de maat daardoor)

Aannemelijke motieven van de pester waren: ik was (ben) dik, lang en intelligent. In elk geval anders dan anderen.
Dingen die ze deden: uitschelden, dingen afpakken, stelen, spugen, in elkaar trappen, belachelijk maken, mijn uitspraken anders verwoorden en tegen me gebruiken. Ook een tweetal leraren deden 'leuk' mee. Eentje vond het nodig om me te laten zitten meermaals in de week na schooltijd en de ander liet van zich spreken door me voor schut te zetten voor de hele klas toen ik iets niet snapte, door mijn voortgang voor dat vak aan de hele klas te laten zien (waardoor ik door de hele klas werd uitgelachen).
Ik kwam elke dag met blauwe plekken thuis - sommige verse nieuwe en anderen van een paar dagen oud. Van het zoveelste keer dat ik omver werd geduwd of de pesters met rugby tijdens schoolpauzes deden alsof ik de bal had.

Verder zijn er op een avond nog keiharde snoepjes (van die roze, bloemvormige) tegen de ramen van het huis gegooid, waarna de buurman de snoepjesgooiers met hard stemgeluid en halve klopjacht heeft verjaagd (achterna gerend).

Ik had twee vrienden vroeger, één daarvan koos uiteindelijk de kant van de pester omdat hij daar mee beter kon spelen zei die (heb hem gevraagd in groep 7, hij koos dus uiteindelijk de pester)

Op mijn 10e werd mijn buurvrouw vermoord, haar dochter was mijn vriendinnetje. Ineens vriendinnetje weg, 30 km verderop - niet weer teruggezien. Toen ik weer op school kwam stond ik opeens in het middelpunt van de aandacht, door die moord. Ik snapte opeens hoe mijn klas pesters in elkaar zat; ik werd vergezeld door een stel morbide sadisten.

Middelbare school was ronduit klote; geen vrienden, pester werd ingedeeld bij mij in de klas, herhaling van basisschool vond plaats. Ondanks gepest twee jaar lang goede cijfers kunnen halen. Derde klas dus blijven zitten, tweede derde klas was goed, fijn, niks mis mee. Weer vrienden kunnen maken door (ver) familielid in klas, tweede derde jaar verliep goed, tevens vierde klas verliep goed, examen, examen gehaald.

mbo
Zoals je kan verwachten op een gemiddelde klassikale opleiding op middelbaar beroepsniveau, wordt groepsbelang geacht te worden nagestreefd in de vorm van een pikorde. Ook hier was dat ingesteld. Een Turk nam de leiding, samen met een sidekick. Ik kon niet goed met hem samenwerken, zeg maar ronduit slecht; door de jaren heen wist ik hoe zulke types in elkaar staken. Op een gegeven moment hadden we een project samen en het boterde al niet, tot op een gegeven moment thuis achter de computer het bericht kreeg 'ik kom je in elkaar slaan na school' - een heuse bedreiging aan mijn adres. Overwogen om met school te stoppen en dat dan ook gedaan.

Nadien nog drie opleidingen gedaan, op hetzelfde niveau. Telkens één jaar een opleiding gedaan, na één jaar weer stoppen - om verschillende redenen. Op de een-na-laatste daarvan was het pesten ook weer aan de orde, tevens de reden dat ik met die opleiding gestopt ben. Na vier pogingen op het mbo besloten om te werken aan mijn computerverslaving (welke aanwezig sinds mijn 15e, vluchtgedrag door pesten), een beslissing van 11 jaar geleden.

In die 11 jaar vele dagbestedingen gehad, allen op sociale werkplaatsen, talloze consultants, ambulant hulpverleners, casemanagers, psychologen, psychiaters, een aantal diagnoses gesteld (ADD, depressie, complex ptss) therapieën gehad, cursussen omtrent mentale gezondheid gevolgd. Nu begeleid wonen en eigenlijk niet weten hoe ik verder moet.

Advies aan ouders met kinderen die gepest worden: stuur je kind naar een vechtsport, laat dit zijn of haar klasgenoten niet vertellen en laat het kind de pester in elkaar slaan. Of in elk geval op een non-verbale manier de pester laten weten dat het kind niet gediend is van dergelijk gedrag. Daarna vrienden laten worden (op kind niveau gebeurt dat meestal automatisch, ergens gelezen) en het aantrekkingsvermogen van de pester gebruiken om meer vrienden te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 11-04-2017 15:37:27 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_170148067
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 14:59 schreef Noriega het volgende:
Pesten zouden ze gewoon met knetterharde repressie vanuit jusitie moeten aanpakken. Gewoon daders zo afschrikwekkend aanpakken dat men zich wel bedenkt om dat te gaan doen. Eigenlijk ben je gewoon ziek in je hoofd als je pest. Dus degenen die niet ophouden moeten uiteindelijk gewoon in het gesticht worden gestopt.

En degenen die roepen dat slachtoffers zich maar aan moeten passen praten eigenlijk pesten gewoon goed.
:')
pi_170148400
Ga jij je gewoon maar eens diep schamen voor wat jij jouw slachtoffers aangedaan hebt.
  dinsdag 11 april 2017 @ 16:07:37 #41
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170148492
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:57 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Knap dat je dat toe durft te geven ^O^
Ik denk dat groepsdruk veels te veel onderschat wordt op scholen ibt pesten. Het is nogal wat om nee tegen een groepje van 10 vriendinnen te zeggen. En al helemaal voor kinderen.
Dat groepsdruk gebeuren herken ik wel ja maar het is ook best heel lastig. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat er één persoon is die de populairste is zeg maar van die groep en waar de rest van bang is maar ik herkende dat helemaal niet. Al die kinderen die mij pesten waren allemaal even eng/ gemeen maar er heerste wel degelijk groepdruk..
  dinsdag 11 april 2017 @ 16:10:26 #42
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170148545
Ik vind ook dat negeren, erg buitensluiten, en herhaaldelijk sarcastische denegrerende opmerkingen maken etc erg wordt onderschat.. Ik hoor vrijwel alleen maar super heftige gevallen, maar dit soort gevallen als buitensluiten, en negeren is wel iets wat heel erg veel mensen doen en vaak ook niet doorhebben dat ze zelf aan het pesten zijn..
  † In Memoriam † dinsdag 11 april 2017 @ 16:27:53 #43
460494 naoomx
pi_170148872
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 april 2017 13:57 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Knap dat je dat toe durft te geven ^O^
Ik denk dat groepsdruk veels te veel onderschat wordt op scholen ibt pesten. Het is nogal wat om nee tegen een groepje van 10 vriendinnen te zeggen. En al helemaal voor kinderen.
Toch blijft het een keuze om wel of niet toe te geven aan groepsdruk.


Ik ben zelf overigens licht gepest en dit komt voor een groot deel doordat ik te eigenzinnig geweest ben, te óngevoelig voor groepsdruk. Dat is ook niet goed, je te weinig aanpassen. Dus het is niet alsof ik meelopers zie als slechter dan ik (sterker nog: het is in de meeste gevallen juist beter om een meeloper te zijn en ik heb het mezelf dan ook wel vaak verweten dat ik niet meer zo ben/was).
Maar ik zie groepsdruk niet als excuus; mensen moeten volledige eigen verantwoordelijkheid nemen voor de daden, die ze daardoor verricht hebben imo.
pi_170149073
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:15 schreef polderturk het volgende:

[..]

Jij hebt moed getoond. Jammer dat de school er niks mee gedaan heeft. Scholen zouden verplicht moeten straffen als er gepest wordt. Ik vind het een beetje krom. Kinderen worden wel gestraft voor te laat op school komen, maar niet voor het pesten. Terwijl het pesten toch veel ingrijpender is. Gelijk 2 uur nablijven voor eerste vergrijp en brief naar ouders. 4 uur bij tweede vergrijp en 6 uur bij derde vergrijp. Als kinderen zien dat een school streng optreedt, dan zullen kinderen die gepest worden eerder naar de schoolleiding stappen en het zal pesters afschrikken.
Snitches get stitches denk ik in dat geval. Dan wachten ze je buiten school wel ergens op
pi_170149271
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 april 2017 15:12 schreef Metalfrost het volgende:
Ik ben vroeger gepest, het begon rond mijn 8e levensjaar tot aan middelbare school derde klas, waar ik uiteindelijk bleef zitten door het gepest. (resultaten school waren onder de maat daardoor)

Aannemelijke motieven van de pester waren: ik was (ben) dik, lang en intelligent. In elk geval anders dan anderen.
Dingen die ze deden: uitschelden, dingen afpakken, stelen, spugen, in elkaar trappen, belachelijk maken, mijn uitspraken anders verwoorden en tegen me gebruiken. Ook een tweetal leraren deden 'leuk' mee. Eentje vond het nodig om me te laten zitten meermaals in de week na schooltijd en de ander liet van zich spreken door me voor schut te zetten voor de hele klas toen ik iets niet snapte, door mijn voortgang voor dat vak aan de hele klas te laten zien (waardoor ik door de hele klas werd uitgelachen).
Ik kwam elke dag met blauwe plekken thuis - sommige verse nieuwe en anderen van een paar dagen oud. Van het zoveelste keer dat ik omver werd geduwd of de pesters met rugby tijdens schoolpauzes deden alsof ik de bal had.

Verder zijn er op een avond nog keiharde snoepjes (van die roze, bloemvormige) tegen de ramen van het huis gegooid, waarna de buurman de snoepjesgooiers met hard stemgeluid en halve klopjacht heeft verjaagd (achterna gerend).

Ik had twee vrienden vroeger, één daarvan koos uiteindelijk de kant van de pester omdat hij daar mee beter kon spelen zei die (heb hem gevraagd in groep 7, hij koos dus uiteindelijk de pester)

Op mijn 10e werd mijn buurvrouw vermoord, haar dochter was mijn vriendinnetje. Ineens vriendinnetje weg, 30 km verderop - niet weer teruggezien. Toen ik weer op school kwam stond ik opeens in het middelpunt van de aandacht, door die moord. Ik snapte opeens hoe mijn klas pesters in elkaar zat; ik werd vergezeld door een stel morbide sadisten.

Middelbare school was ronduit klote; geen vrienden, pester werd ingedeeld bij mij in de klas, herhaling van basisschool vond plaats. Ondanks gepest twee jaar lang goede cijfers kunnen halen. Derde klas dus blijven zitten, tweede derde klas was goed, fijn, niks mis mee. Weer vrienden kunnen maken door (ver) familielid in klas, tweede derde jaar verliep goed, tevens vierde klas verliep goed, examen, examen gehaald.

mbo
Zoals je kan verwachten op een gemiddelde klassikale opleiding op middelbaar beroepsniveau, wordt groepsbelang geacht te worden nagestreefd in de vorm van een pikorde. Ook hier was dat ingesteld. Een Turk nam de leiding, samen met een sidekick. Ik kon niet goed met hem samenwerken, zeg maar ronduit slecht; door de jaren heen wist ik hoe zulke types in elkaar staken. Op een gegeven moment hadden we een project samen en het boterde al niet, tot op een gegeven moment thuis achter de computer het bericht kreeg 'ik kom je in elkaar slaan na school' - een heuse bedreiging aan mijn adres. Overwogen om met school te stoppen en dat dan ook gedaan.

Nadien nog drie opleidingen gedaan, op hetzelfde niveau. Telkens één jaar een opleiding gedaan, na één jaar weer stoppen - om verschillende redenen. Op de een-na-laatste daarvan was het pesten ook weer aan de orde, tevens de reden dat ik met die opleiding gestopt ben. Na vier pogingen op het mbo besloten om te werken aan mijn computerverslaving (welke aanwezig sinds mijn 15e, vluchtgedrag door pesten), een beslissing van 11 jaar geleden.

In die 11 jaar vele dagbestedingen gehad, allen op sociale werkplaatsen, talloze consultants, ambulant hulpverleners, casemanagers, psychologen, psychiaters, een aantal diagnoses gesteld (ADD, depressie, complex ptss) therapieën gehad, cursussen omtrent mentale gezondheid gevolgd. Nu begeleid wonen en eigenlijk niet weten hoe ik verder moet.

Advies aan ouders met kinderen die gepest worden: stuur je kind naar een vechtsport, laat dit zijn of haar klasgenoten niet vertellen en laat het kind de pester in elkaar slaan. Of in elk geval op een non-verbale manier de pester laten weten dat het kind niet gediend is van dergelijk gedrag. Daarna vrienden laten worden (op kind niveau gebeurt dat meestal automatisch, ergens gelezen) en het aantrekkingsvermogen van de pester gebruiken om meer vrienden te krijgen.
Zeer spijtig om dit te lezen. Bedankt voor het delen van je verhaal. Schandalig dat de leraren meededen met het pesten. Was het voor jou duidelijk waar je je kon melden mbt het pesten? Had de school een pestbeleid? Ik neem aan dat er op jouw school niet opgetreden werd tegen pesten.
pi_170149320
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 09:15 schreef polderturk het volgende:

[..]

Jij hebt moed getoond. Jammer dat de school er niks mee gedaan heeft. Scholen zouden verplicht moeten straffen als er gepest wordt. Ik vind het een beetje krom. Kinderen worden wel gestraft voor te laat op school komen, maar niet voor het pesten. Terwijl het pesten toch veel ingrijpender is. Gelijk 2 uur nablijven voor eerste vergrijp en brief naar ouders. 4 uur bij tweede vergrijp en 6 uur bij derde vergrijp. Als kinderen zien dat een school streng optreedt, dan zullen kinderen die gepest worden eerder naar de schoolleiding stappen en het zal pesters afschrikken.
Tsjah, wanneer is het pesten? Wanneer geef je een pester 2 uur straf? Wanneer 8 uur?
pi_170149324
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 11:56 schreef LPFAN het volgende:
Ik ben vroeger ontzettend gepest, ben veel uitgescholden, maar ben ook aangevallen en in elkaar geslagen. (Ben zelfs een keer gestoken, gelukkig geen litteken aan overgehouden) Of dat de hele klas achter me aan zat om me in elkaar te gaan trappen, en de leraren deden geen flikker :') ( Ja, uiteindelijk hebben ze de klas apart genomen zonder mij er bij, werd het alleen maar veel erger van :')) Had dus ook geen vrienden in de schooltijd.

Hierdoor durfde ik ook helemaal niks en kroop ik in mijn schulp en kwam er nooit uit. (Mijn moeder probeerde me zelfs om te kopen door me geld te geven als ik voor mezelf opkwam)

Dit ging de hele basisschool zo door en ook in de 1e van de middelbare maar toen was ik het opeens zat, en heb ik een jongen midden in een klas een klap verkocht. (Mooiste was nog dat hij in de problemen zat en ik helemaal niet want het was de klas van mijn mentor, en die was alleen maar blij dat ik eens van mij afbeet) Maar na die klap was het gepest over, en heb ik best een leuke tijd gehad op school. Tot het in het MBO ook weer een beetje mis ging maar daar gaf ik minder om want die meiden waren vreselijk en mocht ik ook voor geen meter :') Was voornamelijk negeren en achter me om praten wat ze deden.

Maar door al dat gepest was ik erg stil en in mezelf gekeerd, Heb ook een paar keer een assertiviteitcursus gedaan en dat hielp wel. Kan eigenlijk zeggen dat ik pas sinds een paar jaar echt er overheen ben en echt vrolijk en open ben geworden.

(En al dat gepest was bijna alleen omdat ik raar loop door een medische oorzaak en omdat ik overgewicht had :'))
Bedankt voor het delen van je verhaal. Sommigen in dit topic leggen de schuld deels bij het slachtoffer. Jij kan er niks aan doet dat jij door een afwijking iets anders loopt.
Zijn de pesters op jouw school ooit gestraft voor het pesten?
Misschien zou er ook een anti-pest commissie op scholen moeten komen die uit leerlingen bestaat. Leerlingen weten beter wie er gepest worden en wie niet. Het is misschien ook laagdrempeliger om contact te zoeken voor een leerling.
pi_170149415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 16:58 schreef polderturk het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen van je verhaal. Sommigen in dit topic leggen de schuld deels bij het slachtoffer. Jij kan er niks aan doet dat jij door een afwijking iets anders loopt.
Zijn de pesters op jouw school ooit gestraft voor het pesten?
Misschien zou er ook een anti-pest commissie op scholen moeten komen die uit leerlingen bestaat. Leerlingen weten beter wie er gepest worden en wie niet. Het is misschien ook laagdrempeliger om contact te zoeken voor een leerling.
De schuld wordt niet bij het slachtoffer gelegd. Er wordt gezegd dat de oplossing vanuit het slachtoffer kan komen.
pi_170149749
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 00:44 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het heeft ook te maken met de gepeste. Nu praat ik dit niet goed, maar het is geen toeval dat iemand die 3x van school gewisseld is alsnog gepest wordt.
Ja, ik ben vroeger ook gepest. Dacht na het tweede jaar van de middelbare school ook wel even ergens anders een nieuwe start te maken. Dat viel dus tegen. Heb op die nieuwe school in twee verschillende klassen gezeten en werd daar ook weer gepest.
Tja, dan kan het niet anders dan dat ik er zelf ook een aandeel in gehad heb.
pi_170149803
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 22:47 schreef Droopie het volgende:
Mensen doen ook vaak andere mensen pesten of naar beneden halen zodat ze zich boven die andere kunnen plaatsen.
Status ding.


Soms hebben ze gelijk, maar net zo vaak kijken ze naar de zwakke plekken bij die ene persoon en verhullen ze hun eigen problemen.
Volgens mij is het juist onderzocht en bewezen dat dit niet zo is. Men pest niet om zich beter te voelen, men voelt zich al beter en pest daarom.

Het is ook bewezen dat gepeste kinderen veel minder ontstekingsremmende stoffen hebben in hun bloed dan pesters, het "loont" dus ook om te pesten, evolutionair gezien. Dus ik denk dat je pesten heel lastig kan stoppen, het zit ingebakken in ons systeem.

Kom je toch weer bij het slachtoffer uit die weerbaarder gemaakt moet worden en hulp moet krijgen, in plaats van dat je de oorzaak oplost...
pi_170149846
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 16:54 schreef polderturk het volgende:

[..]

Zeer spijtig om dit te lezen. Bedankt voor het delen van je verhaal.
Ja. Ik zou zeggen 'graag gedaan' maar aangezien ik me nog steeds klote voel omdat ik het (alweer) heb neer getypt, is het dat niet.
quote:
Schandalig dat de leraren meededen met het pesten.
Jup.
quote:
Was het voor jou duidelijk waar je je kon melden mbt het pesten?
Ik heb in groep 6 een juf aangesproken met de zegswijze "Juf, ik word gepest". Waarop ze zei: "Niet klikken!" Ik zie nog steeds de vrouw met dat opgestoken vingertje, dat witte shirt, vage sjaal, haar zwarte opgestoken haar, die scheve tanden en die gezichtsuitdrukking naar me staren als ik eraan denk. Alsmede de klasgenoten die daarna lachten.
quote:
Had de school een pestbeleid?
In groep 8 zei een juf tegen me 'je mag wel terugslaan hoor'. Als je dat bedoelt? Verder niet.
quote:
Ik neem aan dat er op jouw school niet opgetreden werd tegen pesten.
Nee, ik heb geen idee wat de leraren dachten, maar leuk was het in elk geval niet.
Google is your friend, abuse your friends
pi_170149880
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:33 schreef Metalfrost het volgende:

*knip
Heb je het gepeste kind al uit jezelf kunnen halen, of zit het er nog in.. Ergens diep?

Best wel erg dat het je nog van je stuk kan brengen. Hoop dat je ooit heelt! O+
pi_170149883
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:30 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Volgens mij is het juist onderzocht en bewezen dat dit niet zo is. Men pest niet om zich beter te voelen, men voelt zich al beter en pest daarom.

Het is ook bewezen dat gepeste kinderen veel minder ontstekingsremmende stoffen hebben in hun bloed dan pesters, het "loont" dus ook om te pesten, evolutionair gezien. Dus ik denk dat je pesten heel lastig kan stoppen, het zit ingebakken in ons systeem.

Kom je toch weer bij het slachtoffer uit die weerbaarder gemaakt moet worden en hulp moet krijgen, in plaats van dat je de oorzaak oplost...
Het is een bewezen feit dat mensen die zelf niet goed in hun vel zitten, eerder pesten dan vrolijke mensen.

Met een groep iemand pesten, draagt bij aan een groepsgevoel en zorgt ervoor dat je je beter voelt omdat sociale aandacht enzo.

Maar ik het onderzoek waar je naar refereert graag hoor.

Slachtoffers kunnen zich idd. weerbaarder maken..
Maar kom niet met verhalen de pesters kunnen er niets aan doen.

Als je status wilt door andere mensen te pesten, moet je bij jezelf eens ten rade gaan waar je mee bezig bent en tegen welke prijs je status wilt behalen/ behouden.
Hell To The Liars
pi_170149995
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:35 schreef Droopie het volgende:
Het is een bewezen feit dat mensen die zelf niet goed in hun vel zitten, eerder pesten dan vrolijke mensen.

Met een groep iemand pesten, draagt bij aan een groepsgevoel en zorgt ervoor dat je je beter voelt omdat sociale aandacht enzo.

Maar ik het onderzoek waar je naar refereert graag hoor.

Slachtoffers kunnen zich idd. weerbaarder maken..
Maar kom niet met verhalen de pesters kunnen er niets aan doen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is een stuk uit de volkskrant, maar die mag ik geloof ik niet plaatsen hier.. Indien ja, haal het dan maar weer weg. ;)

Ik zei niet dat ze er niets aan konden doen, ik zei dat het een evolutionair voordeel heeft en dat het lastig te stoppen is.

Nog elke dag als ik vergaderingen in stap, of gesprekken, wordt als eerste de dominantie getest onderling. Het zit diep in ons, veels te diep om het in 10 uurtjes in een jaar af te doen. Dan zal je kinderen al van jongs af aan moeten leren omgaan met leiden, macht en manipulatie, want dit doen ze al in groep 1. (zie documentaire het geheime leven van 4 jarigen)

Edit na je edit: het is geen bewuste behoefte aan status, dat zeg ik juist. Het is een onbewust proces wat plaatsvindt in groepen. Dan moet je dat elimineren.. Best een klus me dunkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Droopie op 11-04-2017 17:45:08 ]
pi_170150004
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:34 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Heb je het gepeste kind al uit jezelf kunnen halen, of zit het er nog in.. Ergens diep?
Nee, dat zit er nog wel in. Ik heb zware moeite met het huis verlaten, en scholen vermijd ik. Ook een pesthekel aan verjaardagen. Wel ga ik naar festivals, vreemde mensen geen last. Bekende mensen wel.

quote:
Best wel erg dat het je nog van je stuk kan brengen.
Ja.
quote:
Hoop dat je ooit heelt! O+
In totaal 12 jaar lang gepest, daarnaast sinds 2005 hulpverlening. Straks EMDR, hoop dat ik het dan een plek kan geven. Echt kwijt raak ik het nooit.
Google is your friend, abuse your friends
pi_170150078
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:41 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Nee, dat zit er nog wel in. Ik heb zware moeite met het huis verlaten, en scholen vermijd ik. Ook een pesthekel aan verjaardagen. Wel ga ik naar festivals, vreemde mensen geen last. Bekende mensen wel.

[..]

Ja.

[..]

In totaal 12 jaar lang gepest, daarnaast sinds 2005 hulpverlening. Straks EMDR, hoop dat ik het dan een plek kan geven. Echt kwijt raak ik het nooit.
Goed om te horen dat je er in ieder geval nog het vertrouwen in hebt dat er wat aan te doen is! Hoop dat je ooit gaat geloven dat het geen deel van jou is en dus ook totaal kan verdwijnen. Maar stapje voor stapje. Succes met de EMDR. Dapper dat je die stap neemt! _O_
pi_170150191
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:41 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is een stuk uit de volkskrant, maar die mag ik geloof ik niet plaatsen hier.. Indien ja, haal het dan maar weer weg. ;)

Ik zei niet dat ze er niets aan konden doen, ik zei dat het een evolutionair voordeel heeft en dat het lastig te stoppen is.

Nog elke dag als ik vergaderingen in stap, of gesprekken, wordt als eerste de dominantie getest onderling. Het zit diep in ons, veels te diep om het in 10 uurtjes in een jaar af te doen. Dan zal je kinderen al van jongs af aan moeten leren omgaan met leiden, macht en manipulatie, want dit doen ze al in groep 1. (zie documentaire het geheime leven van 4 jarigen)

Edit na je edit: het is geen bewuste behoefte aan status, dat zeg ik juist. Het is een onbewust proces wat plaatsvindt in groepen. Dan moet je dat elimineren.. Best een klus me dunkt.
Populair betekent niet automatisch dat ze gelukkig zijn.
Zat populaire mensen die niet pesten of outcast die ook pesten.

Het is vaak een stuk onzekerheid van beide kanten, overcompensatie en groepsgedrag.

"Doe ik niet mee, dan hoor ik er niet bij"
"Als ik mij naar voel, mogen jullie ook geen plezier hebben"
"Negatieve aandacht is ook aandacht"
Hell To The Liars
pi_170150216
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:30 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Volgens mij is het juist onderzocht en bewezen dat dit niet zo is. Men pest niet om zich beter te voelen, men voelt zich al beter en pest daarom.

Het is ook bewezen dat gepeste kinderen veel minder ontstekingsremmende stoffen hebben in hun bloed dan pesters, het "loont" dus ook om te pesten, evolutionair gezien. Dus ik denk dat je pesten heel lastig kan stoppen, het zit ingebakken in ons systeem.

Kom je toch weer bij het slachtoffer uit die weerbaarder gemaakt moet worden en hulp moet krijgen, in plaats van dat je de oorzaak oplost...
Als een crimineel een oud vrouwtje berooft moet je dat ook bestraffen. En niet laten gaan omdat hij een evolutionair voordeel heeft. Als samenleving bepalen we wie een evolutionair voordeel krijgt. Als jij vindt dat straatrovers niet gestraft hoeven te worden, dan geef je hun een evolutionair voordeel.

Ik was een van de sterkste jongens van de school. Niemand durfde ruzie te zoeken met mij. Ik heb een paar keer ingegrepen toen iemand gepest werd. Ik heb de pesters laten weten dat ze dat niet meer mochten doen, en dat ze anders met mij te maken zouden krijgen. Vervolgens heb ik het nog een tijdje in de gaten gehouden. Ik heb bij die jongen de vinger op de pols gehouden en in de pauze ging ik weleens bij hem langs. Hij werd niet meer gepest. Hij werd zelfs populairder omdat ik weleens met hem ging babbelen. Misschien levert het spelen van politieagent ook een soort van een evolutionair voordeel op. Een leraar heeft me een keer beledigd in de klas. Iedereen begon te lachen. Ik ben op de leraar afgestapt en ik heb tegen hem gezegd "dat ga jij niet meer tegen mij zeggen, en anders zal je zien wat er met jou gebeurt". De hele klas was stil. Hij had mij de klas uitgestuurd. Na de les heeft hij zijn excuses aangeboden en gezegd dat hij nooit meer zulke dingen tegen mij zou zeggen.
pi_170150274
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:44 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Goed om te horen dat je er in ieder geval nog het vertrouwen in hebt dat er wat aan te doen is!
Vertrouwen. Nee dat is het niet. Het is meer in de trant van omdat het moet, ik het kan opeisen. Maar vertrouwen, nee.
quote:
Hoop dat je ooit gaat geloven dat het geen deel van jou is en dus ook totaal kan verdwijnen.
Ik ben een realist. Datgene wat je beleeft wordt een deel van je. Wat ik heb meegemaakt, kan niet verdwijnen. Het zijn lessen die ik heb geleerd en lering uit trek naargelang er weer eenzelfde situatie optreedt. Ik heb bijvoorbeeld ongeveer 1,5 maand geleden een hulpverlener een half uur lang genegeerd omdat ie onzin uit zat te kramen, waarna hij uit zichzelf weer wegging. Wat ik weer kan linken aan het pesten; ik kon pesters negeren zodat ze vanzelf ophielden.
quote:
Maar stapje voor stapje.
De tering wat ik heb een hekel aan dat zinsdeel. Heb ik ongeveer 8 jaar nu aan moeten horen. Stapje voor stapje dit, stapje voor stapje dat.
quote:
Succes met de EMDR.
Dankje.
quote:
Dapper dat je die stap neemt! _O_
Hetgeen dat moet, is onvermijdelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 11-04-2017 17:58:54 ]
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 11 april 2017 @ 17:54:43 #60
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_170150327
Vreemd, het lijkt dat er zoveel meer gepest wordt op school en op / via sociale media.
daarom vind ik die sociale media dan ook echt iets voor de "wat minder" socialen.
maar daar gaat het niet om. Ik las vandaag via Blendl (een selectie van 20 kranten- en tijdschriften-artikelen worden je dagelijks aangeboden) een artikel dat de huidige jeugd dan wel veel minder buiten komt en speelt en ravot, maar daarentegen wel veel socialer zijn en makkelijk kontakten legt. Echter ook een artikel dat net met name de jeugdige mensen de deur plat lopen bij de psycholoog en zoveel mensen aan autisme, Asperger ADHD enz. lijden. Vreemd, vind dat tegenstrijdig.

Zelf denk ik dat de jeugd veel minder (fatsoens)normen heeft. Wij werden opgevoed met ... zo iets doe je niet. Tuurlijk werd er wel eens gepest, maar tot op bepaalde hoogte en dan greep ook weer de groep in, zo van, ophouden, het is genoeg geweest. Net als met vechten, had je vroeger ruzie en er was een bloedneus of een lag op de grond, dan was het gevecht afgelopen. Nu trappen ze met 5 man tegen je hoofd. Ja, voeden is nog geen opvoeden, daar komt meer bij kijken!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_170150421
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:50 schreef polderturk het volgende:

Als een crimineel een oud vrouwtje berooft moet je dat ook bestraffen. En niet laten gaan omdat hij een evolutionair voordeel heeft. Als samenleving bepalen we wie een evolutionair voordeel krijgt. Als jij vindt dat straatrovers niet gestraft hoeven te worden, dan geef je hun een evolutionair voordeel.

Ik was een van de sterkste jongens van de school. Niemand durfde ruzie te zoeken met mij. Ik heb een paar keer ingegrepen toen iemand gepest werd. Ik heb de pesters laten weten dat ze dat niet meer mochten doen, en dat ze anders met mij te maken zouden krijgen. Vervolgens heb ik het nog een tijdje in de gaten gehouden. Ik heb bij die jongen de vinger op de pols gehouden en in de pauze ging ik weleens bij hem langs. Hij werd niet meer gepest. Hij werd zelfs populairder omdat ik weleens met hem ging babbelen. Misschien levert het spelen van politieagent ook een soort van een evolutionair voordeel op. Een leraar heeft me een keer beledigd in de klas. Iedereen begon te lachen. Ik ben op de leraar afgestapt en ik heb tegen hem gezegd "dat ga jij niet meer tegen mij zeggen, en anders zal je zien wat er met jou gebeurt". De hele klas was stil. Hij had mij de klas uitgestuurd. Na de les heeft hij zijn excuses aangeboden en gezegd dat hij nooit meer zulke dingen tegen mij zou zeggen.
We hebben besloten dat stelen strafbaar is, dat is pesten niet. Daarnaast is pesten vaak arbitrair, een strafbaar feit is dat doorgaans niet. Slechte vergelijking.

Je hebt dus je leraar bedreigt om hem iets aan te doen, dreigen met geweld. Das wel strafbaar. Jammer dat je gelijk overgaat op dreigen als je je voor schut gezet voelt. Typisch.

Maar even serieus.. Ik zeg niet dat je het moet laten gaan, maar dat het gedrag niet "zo maar" even te wijzigen is. Die jongen die jij hebt geholpen wordt dat misschien niet meer gepest, kans is wel groot dat de agressie doorgaat, maar dan op iemand anders die nu lager staat op de sociale ladder.

Probeer het gesprek er juist op te krijgen wat er wel gedaan kan worden, in plaats van de huidige methodes die allemaal niet blijken te werken.
pi_170150451
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:41 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Nee, dat zit er nog wel in. Ik heb zware moeite met het huis verlaten, en scholen vermijd ik. Ook een pesthekel aan verjaardagen. Wel ga ik naar festivals, vreemde mensen geen last. Bekende mensen wel.

[..]

Ja.

[..]

In totaal 12 jaar lang gepest, daarnaast sinds 2005 hulpverlening. Straks EMDR, hoop dat ik het dan een plek kan geven. Echt kwijt raak ik het nooit.
Ik hoop echt dat je het allemaal achter je kan laten. Succes.
Heb jij op dit moment vrienden? Of andere sociale contacten?
Kom je geregeld buiten de deur?
pi_170150458
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:49 schreef polderturk het volgende:
Ik heb me laten inspireren door de Netflix serie '13 Reasons why'. De serie heeft me aangegrepen.

De serie is echt een aanrader.
Het gaat over een meisje dat zelfmoord pleegt, vooral door pesterijen.
Wordt jij gepest en je durft er met niemand over te praten? Doe dan in dit topic anoniem je verhaal. Het luchten van je hart kan al helpen. Er zullen hier vast en zeker (ervarings-)deskundigen zijn die je van de nodige adviezen kunnen voorzien.

Pesterijen kunnen op school voorkomen, maar ook online of op het werk. In Nederland hebben niet lang geleden ook mensen zelfmoord gepleegd door pesterijen.
Pesten kan overal voorkomen waar mensen zijn. Hierbij moet wel onderscheid gemaakt worden tussen pesten (dat als doel heeft het slachtoffer te beschadigen) en plagen (dat voor alle betrokken partijen als speels en positief wordt gezien).

Het bespreekbaar maken van pesten is bijna onbegonnen werk.

Dat mensen door de gevolgen van pesten dermate beschadigd raken dat het hun complete leven ontwricht, ben ik wel bekend mee ja.

Er zijn al meer topics over pesten geweest, ik geef je weinig hoop dat dit topic voor strukturele verandering zal zorgen (hooguit wordt het onder het tapijt geveegd, maar de onderliggende oorzaken worden nooit net zo hard aangepakt als het slachtoffer zelf).

edit: Pesten is als gedrag allang al overbodig, we zijn allang al geen chimpansees meer die moeten vechten om de stok met de laatste klodder honing.

[ Bericht 4% gewijzigd door magnetronkoffie op 11-04-2017 18:06:12 ]
pi_170150509
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:07 schreef Hiddendoe het volgende:
Als iemand zelfmoord wil plegen, wie zijn wij dan om daar tegen te zijn?
Eigen vrije keuze.
Als iemand gepest wordt, is dat ook geen vrije keus. Wel is het een keus om zelf te gaan pesten en zolang dit oogluikend wordt toegestaan en niet wordt bestraft, nodigt dit alleen maar uit tot verder pestgedrag.

Zelfmoord plegen (en dit niet tegenhouden) is 1 ding, maar er zijn veel verschillende redenen om zelfmoord te willen plegen. Meestal doen mensen dit als ze dermate psychisch beschadigd zijn, dat ze geen uitweg meer zien. Het is geen keus om een gevangene van je eigen trauma's te zijn, dus wat dat betreft vind ik je opmerking wel heel kort door de bocht.
pi_170150526
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:52 schreef Metalfrost het volgende:

[..]


Het zijn lessen die ik heb geleerd en lering uit trek naargelang er weer eenzelfde situatie optreedt. Hetgeen dat moet, is onvermijdelijk.
Kan alleen maar zeggen, succes en hopelijk werken de psychologen en behandelingen net zo goed bij jou als bij mij :Y
Hell To The Liars
pi_170150557
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 19:31 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Meestal zijn degenen die worden gepest nou net degenen die niet zo goed voor zichzelf kunnen opkomen/ wat 'zachter' van aard zijn waar misbruik van word gemaakt..

Ik vind trouwens zelf dat je tip niet echt werkt. Tenminste bij mij was het juist zo dat zodra ik reageerde ze het alleen maar leuk vonden.. en als ik nog heviger tegenstribbelde/ terug probeerde te doen. Dan liep het tot vechten uit.

Ik vind het eerder echt erg dat gepeste kinderen altijd maar tips krijgen om hoe je met pesterijen omgaat, maar dat pesters nooit tips krijgen met hoe je met anderen respectvol omgaat. Er wordt veel te weinig besproken en aan kinderen geleerd met hoe je met anderen omgaat vind ik. Maar alsof volwassenen ook het goede voorbeeld geven :') *kuch* (op mijn school wordt een lerares en leraar gepest door andere leraren :') )
En laten "we" niet ontkennen hoeveel geld dit kost en hoeveel leed pesten genereert.
pi_170150563
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:52 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Vertrouwen. Nee dat is het niet. Het is meer in de trant van omdat het moet, ik het kan opeisen. Maar vertrouwen, nee.

[..]

Ik ben een realist. Datgene wat je beleeft wordt een deel van je. Wat ik heb meegemaakt, kan niet verdwijnen. Het zijn lessen die ik heb geleerd en lering uit trek naargelang er weer eenzelfde situatie optreedt. Ik heb bijvoorbeeld ongeveer 1,5 maand geleden een hulpverlener een half uur lang genegeerd omdat ie onzin uit zat te kramen, waarna hij uit zichzelf weer wegging. Wat ik weer kan linken aan het pesten; ik kon pesters negeren zodat ze vanzelf ophielden.

[..]

De tering wat ik heb een hekel aan dat zinsdeel. Heb ik ongeveer 8 jaar nu aan moeten horen. Stapje voor stapje dit, stapje voor stapje dat.

[..]

Dankje.

[..]

Hetgeen dat moet, is onvermijdelijk.
Ik laat hem lopen... Wat ik zei meende ik, sterkte!
pi_170150565
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:00 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik hoop echt dat je het allemaal achter je kan laten. Succes.
Dankje.
quote:
Heb jij op dit moment vrienden?
Nee.
quote:
Of andere sociale contacten?
Ik woon begeleid en er komt minstens twee keer in de week iemand langs om te kijken hoe het met me gaat. Verder is er een inloop waar je elke dag terecht kunt maar ik voel me er niet zo voor. Ook is er gezamenlijk eten, dat probeer ik nu wel vaker te doen.
quote:
Kom je geregeld buiten de deur?
Vaak genoeg.
Google is your friend, abuse your friends
pi_170150584
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:58 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

We hebben besloten dat stelen strafbaar is, dat is pesten niet. Daarnaast is pesten vaak arbitrair, een strafbaar feit is dat doorgaans niet. Slechte vergelijking.

Je hebt dus je leraar bedreigt om hem iets aan te doen, dreigen met geweld. Das wel strafbaar. Jammer dat je gelijk overgaat op dreigen als je je voor schut gezet voelt. Typisch.

Maar even serieus.. Ik zeg niet dat je het moet laten gaan, maar dat het gedrag niet "zo maar" even te wijzigen is. Die jongen die jij hebt geholpen wordt dat misschien niet meer gepest, kans is wel groot dat de agressie doorgaat, maar dan op iemand anders die nu lager staat op de sociale ladder.

Probeer het gesprek er juist op te krijgen wat er wel gedaan kan worden, in plaats van de huidige methodes die allemaal niet blijken te werken.
Ik heb wel gedreigd, maar ik heb niet met geweld gedreigd.
Ik ben er niet trots op.
De belediging was van zeer ernstige aard. Dat was tijdens de derde les van dat jaar en hij had in de andere lessen nog andere opmerkingen gemaakt.
Ik had niet tegen hem moeten zeggen "anders zal je zien wat er met jou gebeurt"
Alleen op een strenge manier laten weten dat ik er niet van gediend was, was beter geweest.
pi_170150597
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:03 schreef Droopie het volgende:

[..]

Kan alleen maar zeggen, succes en hopelijk werken de psychologen en behandelingen net zo goed bij jou als bij mij :Y
Ja, laten we het hopen.

quote:
14s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:06 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik laat hem lopen... Wat ik zei meende ik, sterkte!
Vanuit mijn verleden ben ik op persoonlijk vlak nogal een pessimist, dus het optimisme kun je amper vinden. Ik probeer het wel, maar het is ontiegelijk moeilijk. Toch bedankt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_170150603
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:07 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik heb wel gedreigd, maar ik heb niet met geweld gedreigd.
Ik ben er niet trots op.
De belediging was van zeer ernstige aard. Dat was tijdens de derde les van dat jaar en hij had in de andere lessen nog andere opmerkingen gemaakt.
Ik had niet tegen hem moeten zeggen "anders zal je zien wat er met jou gebeurt"
Alleen op een strenge manier laten weten dat ik er niet van gediend was, was beter geweest.
Held. :7
pi_170150618
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:46 schreef truthortruth het volgende:
Maar goed, met de labiele opmerkingen die je alweer ziet komen in dit topic geloof ik nooit dat dit topic gaat werken. En dat is best zonde.

Online je verhaal doen is sowieso al een uitdaging, dan moet je al sterk in je schoenen staan. Maar props voor de poging.
Mijn ervaring is dat het niks uitmaakt hoe sterk je in je schoenen staat met je verhaal. Genoeg mensen die het gewoon niet willen horen. Er zijn idd al meer van dit soort topics geweest en hoe leuk en aardig ook, het pesten gaat gewoon door zolang de daders ermee weg blijven komen.

Dat soms zelfs docenten meedoen met het pesten vind ik toch echt van de gekke, maar dit heb ik al van meerdere mensen gehoord die dit zelf overkomen is :')
pi_170150631
Gewoon structureel eens optreden
Werkstraffen ofzo, 16 uur vegen op zaterdagen
----


Pesten en de wet
Is pesten strafbaar? Pesten is in principe niet strafbaar, want in de wet staat de term ‘pesten’ nergens vermeld. Toch kunnen bepaalde vormen van pesten wel strafbaar worden als een bepaalde grens wordt overschreden. Hieronder een overzicht van een aantal gedragingen die wel strafbaar zijn:

belaging is het opzettelijk inbreuk maken op iemand anders zijn persoonlijke levenssfeer (art. 285b Sr);
belediging is opzettelijk iemands goede naam aantasten in woord, geschrift of afbeelding (art. 266 en 271 Sr);
bedreiging is het plegen van geweld tegen een persoon of diens goederen (art. 285 Sr);
discriminatie is het aanzetten tot haat of onderscheid maken tussen mensen op grond van hun ras, levensovertuiging, geslacht, geaardheid of handicap (art. 137d Sr);
hacken is het zonder toestemming binnendringen in (een deel van) de computer of netwerk van iemand anders (art. 138ab Sr);
identiteitsmisbruik is het vervalsen van gegevens, het opzettelijk verkrijgen van gegevens van betaalmiddelen of een valse naam aannemen om daar voordeel uit te halen (art. 225, 232 en 326 Sr);
laster / smaad is iemand beledigen met als doel om daar veel ruchtbaarheid aan te geven (art. 261, 262 en 268 Sr);
stalking valt onder belaging (art. 285b Sr);
oplichting is het bedriegen van iemand andere om daar financieel beter van te worden (art. 326 Sr)
Hell To The Liars
pi_170150672
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:06 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Dankje.

[..]

Nee.

[..]

Ik woon begeleid en er komt minstens twee keer in de week iemand langs om te kijken hoe het met me gaat. Verder is er een inloop waar je elke dag terecht kunt maar ik voel me er niet zo voor. Ook is er gezamenlijk eten, dat probeer ik nu wel vaker te doen.

[..]

Vaak genoeg.
Nu ik dit lees krijg ik bijna de behoefte om bij je langs te komen voor koffie. Of om je mee te nemen naar een goede bioscoopfilm ofzo.

Misschien is het een idee om lid te worden van een sportclub ofzo. Tafeltennis bijvoorbeeld. Of een zwemverenging. Iets wat je leuk vindt om te doen. Je kan het proberen te toch? Als je het geen zak aan vindt, dan stop je er gewoon mee.
pi_170150698
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:17 schreef polderturk het volgende:

[..]

Klopt.
Maar we moeten natuurlijk niet de schuld bij het slachtoffer leggen.
Bedrijven en scholen moet een streng anti-pest beleid hebben.
Misschien dat er extra lessen op school moeten komen. Zeg maar 10 uur voorlichting per jaar over pesten. Slachtoffers van pesterijen die niet meer gepest worden kunnen een verhaal houden en met de leerlingen in discussie gaan. Er kan een anti-pest campagne op scholen en bedrijven gestart worden met posters enzo.
Misschien kan er een landelijk telefoonnummer in het leven worden geroepen voor mensen die gepest worden.
Is de grote vraag eigenlijk niet "Wat doe je tegen onwil?"

Naar mijn idee zit het grootste struikelblok hier in het feit dat het veel mensen (met name de pesters of mensen die andere persoonlijke motieven hebben weg te blijven kijken) simpelweg niks kan boeien. En waar geen wil is, is geen weg.

Het gaat om bewustwording en opvoeding zal een hoofdrol moeten spelen om dit chimpanseegedrag dat pesten heet net zo te bestraffen als fysieke mishandeling, psychische mishandeling en dingen zoals vandalisme/zakkenrollerij en aanranding.

het wordt gewoon weggelachen! Of het wordt weggemoffeld zodra de harde feiten ze -te- pijnlijk worden...tsja, zo zal het nergens heen gaan.

Verder vind ik je topic heel nobel hoor Polderturk, maar reken er maar niet op dat de kleur van het water onder al dat kroos hierdoor zal veranderen.
pi_170150704
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:11 schreef Droopie het volgende:
Gewoon structureel eens optreden
Werkstraffen ofzo, 16 uur vegen op zaterdagen
----

Pesten en de wet
Is pesten strafbaar? Pesten is in principe niet strafbaar, want in de wet staat de term ‘pesten’ nergens vermeld. Toch kunnen bepaalde vormen van pesten wel strafbaar worden als een bepaalde grens wordt overschreden. Hieronder een overzicht van een aantal gedragingen die wel strafbaar zijn:

belaging is het opzettelijk inbreuk maken op iemand anders zijn persoonlijke levenssfeer (art. 285b Sr);
belediging is opzettelijk iemands goede naam aantasten in woord, geschrift of afbeelding (art. 266 en 271 Sr);
bedreiging is het plegen van geweld tegen een persoon of diens goederen (art. 285 Sr);
discriminatie is het aanzetten tot haat of onderscheid maken tussen mensen op grond van hun ras, levensovertuiging, geslacht, geaardheid of handicap (art. 137d Sr);
hacken is het zonder toestemming binnendringen in (een deel van) de computer of netwerk van iemand anders (art. 138ab Sr);
identiteitsmisbruik is het vervalsen van gegevens, het opzettelijk verkrijgen van gegevens van betaalmiddelen of een valse naam aannemen om daar voordeel uit te halen (art. 225, 232 en 326 Sr);
laster / smaad is iemand beledigen met als doel om daar veel ruchtbaarheid aan te geven (art. 261, 262 en 268 Sr);
stalking valt onder belaging (art. 285b Sr);
oplichting is het bedriegen van iemand andere om daar financieel beter van te worden (art. 326 Sr)
Daarom moet de school zelf ook regels met betrekking tot pesten hebben. Gewoon aanvullende regels, waarbij de school straft voor het pesten.
Een leerlingencommissie tegen pesten kan in het leven geroepen worden, die de boel in de gaten houdt en optreedt wanneer er sprake is van pestgedrag.
pi_170150721
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:16 schreef polderturk het volgende:

[..]

Daarom moet de school zelf ook regels met betrekking tot pesten hebben. Gewoon aanvullende regels, waarbij de school straft voor het pesten.
Een leerlingencommissie tegen pesten kan in het leven geroepen worden, die de boel in de gaten houdt en optreedt wanneer er sprake is van pestgedrag.
Ik zou eerder de school wat meer buitenspel zetten, want dat werkte niet zo goed, lijkt zo aan de verhalen te horen.
In zo commissie een agent zetten ofzo?

Serieuzer nemen.
Maar kinderen mogen sowieso wel weerbaarder worden, dat ook.
Hell To The Liars
pi_170150734
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:16 schreef polderturk het volgende:

[..]

Daarom moet de school zelf ook regels met betrekking tot pesten hebben. Gewoon aanvullende regels, waarbij de school straft voor het pesten.
Een leerlingencommissie tegen pesten kan in het leven geroepen worden, die de boel in de gaten houdt en optreedt wanneer er sprake is van pestgedrag.
Dan ga je weer straffen, daar geloof ik niet in. Zou het niet beter zijn om gewoon vanaf groep 1 lessen te gaan geven in (persoonlijk) empathisch leiderschap?

Gewoon een idee..

We kunnen namelijk niet allemaal handenarbeidleraar worden, sommigen van ons gaan later mensen leiden en hebben die empathische ontwikkeling wel nodig, hoe slecht het ook klinkt. :@
pi_170150746
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:13 schreef polderturk het volgende:

[..]

Nu ik dit lees krijg ik bijna de behoefte om bij je langs te komen voor koffie. Of om je mee te nemen naar een goede bioscoopfilm ofzo.
Ik heb alleen oploskoffie en bioscopen vermijd ik wegens de geringe voetenruimte. Ik ben 2.04m met schoenmaat 50,5 , een en ander past dan niet. Je kunt al wel voorin gaan zitten, maar van 2,5 uur lang een stijve nek krijgen, daar zit ik niet op te wachten.

quote:
Misschien is het een idee om lid te worden van een sportclub ofzo.
Tafeltennis bijvoorbeeld. Of een zwemverenging. Iets wat je leuk vindt om te doen. Je kan het proberen te toch? Als je het geen zak aan vindt, dan stop je er gewoon mee.
Iets wat ik leuk vind om te doen is lezen, mensen helpen en informatie zoeken over vanalles. Dat kan allemaal op internet. Helaas niet (altijd) gewaardeerd door de omgeving.
Google is your friend, abuse your friends
pi_170150755
Het is trouwens ook wel vreemd te verwachten dat een kind dat nog nieteens in de pubertijd zit al weet hoe het zich tegen een grote groep hardnekkige pesters kan blijven verweren. Juist tijdens de opvoeding moet je zelfvertrouwen opdoen en dat gaat niet als je hele karakter steeds weer opnieuw en opnieuw en opnieuw opzettelijk wordt beschadigd doordat pesters hun handen (en tong) niet thuis kunnen houden.

Als er iemand verkracht wordt, wordt dat toch ook gezien als een crimineel iets? En bij iets zoals zakkenrollen is de schade meestal nog een heel stuk kleiner ook. het is superkrom :')
pi_170150787
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:20 schreef Metalfrost het volgende:

[..]


Iets wat ik leuk vind om te doen is lezen, mensen helpen en informatie zoeken over vanalles. Dat kan allemaal op internet. Helaas niet (altijd) gewaardeerd door de omgeving.
Vrijwilligerswerk doen?
De dankbaarheid van die mensen doet de slechte mensen een beetje op de achtergrond houden ;)
Hell To The Liars
pi_170150806
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:19 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dan ga je weer straffen, daar geloof ik niet in. Zou het niet beter zijn om gewoon vanaf groep 1 lessen te gaan geven in (persoonlijk) empathisch leiderschap?

Gewoon een idee..

We kunnen namelijk niet allemaal handenarbeidleraar worden, sommigen van ons gaan later mensen leiden en hebben die empathische ontwikkeling wel nodig, hoe slecht het ook klinkt. :@
Ja en dan komt de brugklas en andere soorten mensen erbij.
Iedereen op Judo of Karate ofzo.

En de daders straffen, niet 3 of 4 keer dat praatje, gaat oor in en oor uit.
Hell To The Liars
  dinsdag 11 april 2017 @ 18:25:57 #83
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170150813
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het is trouwens ook wel vreemd te verwachten dat een kind dat nog nieteens in de pubertijd zit al weet hoe het zich tegen een grote groep hardnekkige pesters kan blijven verweren. Juist tijdens de opvoeding moet je zelfvertrouwen opdoen en dat gaat niet als je hele karakter steeds weer opnieuw en opnieuw en opnieuw opzettelijk wordt beschadigd doordat pesters hun handen (en tong) niet thuis kunnen houden.

Als er iemand verkracht wordt, wordt dat toch ook gezien als een crimineel iets? En bij iets zoals zakkenrollen is de schade meestal nog een heel stuk kleiner ook. het is superkrom :')
Een oude huisgenoot van studeerde rechten en heeft een scriptie gemaakt over hoe pesten strafbaar gesteld moet worden in de wet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170150850
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:25 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ja en dan komt de brugklas en andere soorten mensen erbij.
Iedereen op Judo of Karate ofzo.

En de daders straffen, niet 3 of 4 keer dat praatje, gaat oor in en oor uit.
Dan gaan die lessen toch gewoon door, maar dan toegespitst op die leeftijd. Omgaan met jezelf en anderen mag van mij wel een vast ontwikkelingstraject worden tijdens de schooltijd. Net als omgaan met stress.

En welke straffen wil je waar voor invoeren? Dat lijkt mij alleen maar averechts werken. Maar ik laat me graag overtuigen. :P
pi_170150872
Zijn pesters ook welkom ?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_170150883
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:31 schreef DoubleUU het volgende:
Zijn pesters ook welkom ?
Om mijn part wel. Nu je wat ouder bent, een en ander kunt relativeren, zul je ook littekens van het pesten zelf ervaren lijkt me?
Google is your friend, abuse your friends
pi_170150901
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:32 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Om mijn part wel. Nu je wat ouder bent, een en ander kunt relativeren, zul je ook littekens van het pesten zelf ervaren lijkt me?
Wat een gekke aanname? Waarom denk je dat?
pi_170150920
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:32 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Om mijn part wel. Nu je wat ouder bent, een en ander kunt relativeren, zul je ook littekens van het pesten zelf ervaren lijkt me?
Hmm misschien kwalificeer ik het verkeerd. Ik denk dat ik steeds meer ben gaan "pesten" sinds ik me steeds meer ben gaan verdiepen in "de wondere wereld". Simpelweg een punt maken is tegenwoordig te sensatieloos om uberhaupt gehoord te worden door de medemens. Dan wordt het snel pesten.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_170150935
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:29 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dan gaan die lessen toch gewoon door, maar dan toegespitst op die leeftijd. Omgaan met jezelf en anderen mag van mij wel een vast ontwikkelingstraject worden tijdens de schooltijd. Net als omgaan met stress.

En welke straffen wil je waar voor invoeren? Dat lijkt mij alleen maar averechts werken. Maar ik laat me graag overtuigen. :P
Omdat je ook tijdens sport gepest kan worden.
Of tijdens het buitenspelen.

Weerbaarder maken een persoonlijke aanpak vereist (waar laten veel vaders dit liggen dan tegenwoordig).

School moet onderwijzen, ouders moeten opvoeden en psychologische problemen horen niet bij meester Daan of Fleur die met hun 23 jaar en zesjes op de Pabo net weet hoe hij rekenen aan kleuters uit kan leggen. (Nuance mensen ;))

Gewoon op zaterdagochtend om 0500 uur in de ochtend onbetaald asperges plukken bij de boer of afval prikken op straat.

Tuurlijk niet bij de eerste keer als je een meisje plaagt.
Maar stelselmatig mensen stalken of grof pesten mag je best belonen met een bezoek aan Bureau Halt.
Hell To The Liars
pi_170150964
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:33 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Wat een gekke aanname? Waarom denk je dat?
Omdat ik pakweg anderhalf jaar geleden een gesprek heb gehad met de pester van de basisschool, waar ik me mijn verhaal aan hem heb verteld, hoe het nu met me was, hoe ik het pesten heb ervaren. Hij antwoordde met 'dat is zeker allemaal mijn schuld', ik zei dat het deels zijn schuld was, maar dat er ook andere factoren meespeelden (andere pesters). Hij sloot het gesprek af met 'als ik iets voor je kan doen dan hoor ik het graag'.

Dit laat zien dat een en ander niet vergeten is en zijn gezichtsuitdrukking sprak ook boekdelen.

Misschien wat Stockholmsyndroom van mijn kant. Ik weet het niet zeker.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 11 april 2017 @ 18:37:34 #91
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_170150977
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:36 schreef FlippingCoin het volgende:
Komt pesten echt zo veel voor dan? Ik heb nog nooit in een klas gezeten waarin ik wist dat iemand gepest werd.
Dat had ik dus ook. Dat gevoel.

Laatst had ik een reunie en ik vroeg mij af of er werkelijk kinderen in mijn klas zaten die gepest werden.
Misschien het meisje dat altijd zulke vieze voeten had dat ze ze eerst moest wassen voordat ze mee mocht doen met gym. Ze heette Plas van achternaam en daar rook ze ook naar. Ook omdat haar ouders honden fokten en een kattenpension hadden.
Dus heb ik het gevraagd, maar ze gaf aan niet het gevoel gehad te hebben dat ze gepest werd. Gelukkig.
Maar een ander meisje dus wel. UHHH???

Misschien hebben ze mij ook wel proberen te pesten. Zoja dan had ik dat niet eens gemerkt. Ik was een beetje een vaag typje. Beetje anders ook. Bord voor mn kop. Einzelganger. Lachte er gewoon om.

En bepaalde mensen trekken het zich wel enorm aan en gaan eraan onderdoor.

Lastig onderwerp.
To BG or not to BG!
pi_170150980
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:34 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Hmm misschien kwalificeer ik het verkeerd. Ik denk dat ik steeds meer ben gaan "pesten" sinds ik me steeds meer ben gaan verdiepen in "de wondere wereld". Simpelweg een punt maken is tegenwoordig te sensatieloos om uberhaupt gehoord te worden door de medemens. Dan wordt het snel pesten.
Als jij in principe feiten onderuit haalt en geen mensen. Zit daar wel onderscheid in..
En op Fok! heb ik ook wel eens reacties geplaatst om mensen uit hun tent te lokken..

Maar dat hoort soms ook bij discusseren.
Hell To The Liars
pi_170151031
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:37 schreef Droopie het volgende:

[..]

Als jij in principe feiten onderuit haalt en geen mensen. Zit daar wel onderscheid in..
En op Fok! heb ik ook wel eens reacties geplaatst om mensen uit hun tent te lokken..

Maar dat hoort soms ook bij discusseren.
Dat is precies het onderscheid wat te maken valt inderdaad. Ik zal ook altijd zo blijven "pesten" om op een interessante manier mensen aan het denken proberen te zetten. Of dat pesten is...Iemand persoonlijk kapotmaken is verder niet echt mn style.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_170151074
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:41 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat is precies het onderscheid wat te maken valt inderdaad. Ik zal ook altijd zo blijven "pesten" om op een interessante manier mensen aan het denken proberen te zetten. Of dat pesten is...Iemand persoonlijk kapotmaken is verder niet echt mn style.
Als je in het ene topic een sneer uitdeelt en een ander topic met diezelfde persoon prima overweg kan.

Dat is een forum, zo gaat het in de politiek ook.
Pechtold zit ook vaak genoeg aan de koffie met Wilders..

Dingen niet te persoonlijk maken, sommige mensen kunnen dat, andere niet.
Hell To The Liars
pi_170151103
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:43 schreef Droopie het volgende:

[..]

Als je in het ene topic een sneer uitdeelt en een ander topic met diezelfde persoon prima overweg kan.

Dat is een forum, zo gaat het in de politiek ook.
Pechtold zit ook vaak genoeg aan de koffie met Wilders..

Dingen niet te persoonlijk maken, sommige mensen kunnen dat, andere niet.
Het is fijn om af en toe mensen teksten te zien typen waar ik het roerend mee eens ben :)
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_170151202
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:36 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Omdat ik pakweg anderhalf jaar geleden een gesprek heb gehad met de pester van de basisschool, waar ik me mijn verhaal aan hem heb verteld, hoe het nu met me was, hoe ik het pesten heb ervaren. Hij antwoordde met 'dat is zeker allemaal mijn schuld', ik zei dat het deels zijn schuld was, maar dat er ook andere factoren meespeelden (andere pesters). Hij sloot het gesprek af met 'als ik iets voor je kan doen dan hoor ik het graag'.

Dit laat zien dat een en ander niet vergeten is en zijn gezichtsuitdrukking sprak ook boekdelen.

Misschien wat Stockholmsyndroom van mijn kant. Ik weet het niet zeker.
Als het jou helpt dat te denken, gewoon blijven doen. En anders hebben ze wel littekens van andere zaken die ze meegemaakt hebben.

Vond het een beetje een suggestieve vraagstelling, vandaar. Wel tof je zo eerlijk antwoord geeft. Heeft het jou geholpen om hem te spreken en enigszins empathie te zien in zijn gezicht? En heb je hem al aan zijn belofte gehouden?
pi_170151211
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:54 schreef LeesFoknl het volgende:
Vreemd, het lijkt dat er zoveel meer gepest wordt op school en op / via sociale media.
daarom vind ik die sociale media dan ook echt iets voor de "wat minder" socialen.
maar daar gaat het niet om. Ik las vandaag via Blendl (een selectie van 20 kranten- en tijdschriften-artikelen worden je dagelijks aangeboden) een artikel dat de huidige jeugd dan wel veel minder buiten komt en speelt en ravot, maar daarentegen wel veel socialer zijn en makkelijk kontakten legt. Echter ook een artikel dat net met name de jeugdige mensen de deur plat lopen bij de psycholoog en zoveel mensen aan autisme, Asperger ADHD enz. lijden. Vreemd, vind dat tegenstrijdig.

Zelf denk ik dat de jeugd veel minder (fatsoens)normen heeft. Wij werden opgevoed met ... zo iets doe je niet. Tuurlijk werd er wel eens gepest, maar tot op bepaalde hoogte en dan greep ook weer de groep in, zo van, ophouden, het is genoeg geweest. Net als met vechten, had je vroeger ruzie en er was een bloedneus of een lag op de grond, dan was het gevecht afgelopen. Nu trappen ze met 5 man tegen je hoofd. Ja, voeden is nog geen opvoeden, daar komt meer bij kijken!
Het lijkt alsof er meer en erger gepest wordt omdat het,​ door de komst van mobieltjes en social media, nu veel zichtbaarder is.

Misschien heb jij het in jouw tijd niet meegemaakt, maar ook in jouw tijd werd er op deze manier gepest, het is iets van alle tijden namelijk.. Vroeger werd er net zo goed en net zo veel gepest, alleen toen gebeurde het stiekem achter het fietsenhok en zag niemand het, nu wordt dat gefilmd en op social media gezet en kan de hele wereld het zien..
pi_170151271
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:37 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

En bepaalde mensen trekken het zich wel enorm aan en gaan eraan onderdoor.

Lastig onderwerp.
En dit..
Ik sluit mijn ogen echt niet voor het probleem, maar sommige mensen zijn al door hele kleine opmerkingen al diep gekwetst.
Hell To The Liars
pi_170151289
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:19 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dan ga je weer straffen, daar geloof ik niet in. Zou het niet beter zijn om gewoon vanaf groep 1 lessen te gaan geven in (persoonlijk) empathisch leiderschap?

Gewoon een idee..

We kunnen namelijk niet allemaal handenarbeidleraar worden, sommigen van ons gaan later mensen leiden en hebben die empathische ontwikkeling wel nodig, hoe slecht het ook klinkt. :@
Op zich heeft het zeker wel zin om kinderen te leren op te komen voor kinderen die gepest worden. Dat gaat volgens mij wel helpen.

Als kinderen leren dat pestgedrag onacceptabel is, dan zou er weleens een vorm van zelfregulering kunnen ontstaan.
pi_170151352
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 18:52 schreef polderturk het volgende:

[..]

Op zich heeft het zeker wel zin om kinderen te leren op te komen voor kinderen die gepest worden. Dat gaat volgens mij wel helpen.

Als kinderen leren dat pestgedrag onacceptabel is, dan zou er weleens een vorm van zelfregulering kunnen ontstaan.
Of ze leren om (dat prettige gevoel wat) macht/status (je geeft) op een andere manier te behalen. :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')