FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Welke auto zoek ik?
sangermaandag 10 april 2017 @ 16:20
Ik rij momenteel in een leasebak, welke ik eind augustus moet inleveren door een andere baan, zonder leasebak. Ik heb echter wel een auto nodig... Nu ben ik in het wilde weg aan het kijken op Marktplaats enzo, maar ik zie nu niet direct iets waarvan ik denk, ja die wil ik.

Ik heb niet echt heel veel eisen. Die ik wel heb zijn:
• Minimaal trekgewicht moet 1.300 kg zijn (ivm caravan), bij voorkeur ook een echt goede trekauto
• Zo zuinig mogelijk en dus goedkoop mogelijk. Ook in vaste lasten. Kilometrage is nog niet echt bekend.
• Budget is zo rond de 4k

Iemand hier suggesties?
Hiddendoemaandag 10 april 2017 @ 16:23
*knip*
dat mag je in ONZ doen.

[ Bericht 94% gewijzigd door derLudolf op 10-04-2017 17:44:51 ]
Ferrari_Tapemaandag 10 april 2017 @ 16:26
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:20 schreef sanger het volgende:

Ik heb niet echt heel veel eisen. Die ik wel heb zijn:
• Minimaal trekgewicht moet 1.300 kg zijn (ivm caravan), bij voorkeur ook een echt goede trekauto
• Zo zuinig mogelijk en dus goedkoop mogelijk. Ook in vaste lasten.
Gaat niet echt samen. Een goede trekauto is niet zuinig.

Zo zuinig mogelijk is een suzuki alto maar die trekt geen caravan.

Ik zou gewoon een VW Golf zoeken.
Barrahmaandag 10 april 2017 @ 16:31
Te rijden kilometers zijn nog niet bekend, maar heb je een ruwe schatting? Om in elk geval een idee te hebben van bijvoorbeeld benzine of diesel.

Bij de combinatie van trekkracht en zuinigheid denk ik als eerste aan een TDI, bijvoorbeeld een VW Golf of Skoda Octavia. Voor 4k heb je nog aardig wat aanbod maar dan heb je het wel over auto's met aardig wat kilometers op de teller, is dat bezwaarlijk?
r0binhoodmaandag 10 april 2017 @ 16:40
Kia rio
#ANONIEMmaandag 10 april 2017 @ 16:45
Een oudere Avensis of S60 ofzo?

Zuinig en trekken wordt geen succes. Ook niet als je niet trekt ;)
ErkendFokkermaandag 10 april 2017 @ 18:02
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:45 schreef Blue_note het volgende:
Een oudere Avensis of S60 ofzo?

Zuinig en trekken wordt geen succes. Ook niet als je niet trekt ;)
Valt mee hoor, 1.9tdi trekt prima en is in normaal gebruik zuinig.
vaduzmaandag 10 april 2017 @ 18:16
ford focus?
#ANONIEMmaandag 10 april 2017 @ 18:56
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 18:02 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Valt mee hoor, 1.9tdi trekt prima en is in normaal gebruik zuinig.
Klopt. Maar wel hogere maandlasten.
fukforcemaandag 10 april 2017 @ 19:45
Blijf in ieder geval uit de buurt van de TFSI / TSI motoren en de DSG bakken van VAG
sangermaandag 10 april 2017 @ 20:09
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:26 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Gaat niet echt samen. Een goede trekauto is niet zuinig.

Zo zuinig mogelijk is een suzuki alto maar die trekt geen caravan.

Ik zou gewoon een VW Golf zoeken.
Daarom zeg ik inderdaad ook zo zuinig als mogelijk. Ik zoek het beste compromis eigenlijk.
sangermaandag 10 april 2017 @ 20:10
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 16:31 schreef Barrah het volgende:
Te rijden kilometers zijn nog niet bekend, maar heb je een ruwe schatting? Om in elk geval een idee te hebben van bijvoorbeeld benzine of diesel.

Bij de combinatie van trekkracht en zuinigheid denk ik als eerste aan een TDI, bijvoorbeeld een VW Golf of Skoda Octavia. Voor 4k heb je nog aardig wat aanbod maar dan heb je het wel over auto's met aardig wat kilometers op de teller, is dat bezwaarlijk?
Nee dat is eigenlijk totaal nog niet bekend. Ik ga ook met een nieuwe, nog te vinden baan beginnen. Maar afhankelijk van locatie e.d. wordt dat OV of een auto. En dan is het ook afhankelijk van de afstand woon/werk.
sangermaandag 10 april 2017 @ 20:11
quote:
4s.gif Op maandag 10 april 2017 19:45 schreef fukforce het volgende:
Blijf in ieder geval uit de buurt van de TFSI / TSI motoren en de DSG bakken van VAG
Omdat? Een automaat is op zich wel aantrekkelijk.
fukforcemaandag 10 april 2017 @ 20:17
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 20:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Omdat? Een automaat is op zich wel aantrekkelijk.
Ja zo lang het maar geen DSG is :Y
Meike26maandag 10 april 2017 @ 20:21
Als ik je eisen bekijk, moet ik denken aan een Ford Mondeo, met diesel (mits voldoende km's), fijne trek- & reisauto, krachtige motor en kan qua verbruik ook verrassend goed scoren !

Maar dan moet je ook wel rustig kunnen en willen rijden wanneer de aanhangwagen er niet achter hangt. Andere optie een Mercedes wellicht, niet zozeer zuinig, maar met mazzel vind je er 1 laag in de 200k kilometerstand en kan je er nog eens 200k bij rijden.
Barrahmaandag 10 april 2017 @ 20:23
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 20:10 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee dat is eigenlijk totaal nog niet bekend. Ik ga ook met een nieuwe, nog te vinden baan beginnen. Maar afhankelijk van locatie e.d. wordt dat OV of een auto. En dan is het ook afhankelijk van de afstand woon/werk.
Misschien kun je deze vraag dan beter bewaren tot je dat wel weet.

En in de tussentijd maar even het OV gebruiken (of ter overbrugging voor 150 euro + 1 blauwe Twingo een BMW 316I Compact kopen :7 ).

[ Bericht 0% gewijzigd door Barrah op 10-04-2017 20:54:16 ]
#ANONIEMmaandag 10 april 2017 @ 20:24
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 20:10 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee dat is eigenlijk totaal nog niet bekend. Ik ga ook met een nieuwe, nog te vinden baan beginnen. Maar afhankelijk van locatie e.d. wordt dat OV of een auto. En dan is het ook afhankelijk van de afstand woon/werk.
Weet je zeker dat je geen lease auto krijgt bij een nieuwe job? Dan zou je in de tussentijd kunnen huren indien nodig.
niepleujemaandag 10 april 2017 @ 20:53
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 20:23 schreef Barrah het volgende:

[..]

Misschien kun je deze vraag dan beter bewaren tot je dat wel weet.

En in de tussentijd maar even het OV gebruiken (of ter overbrugging voor 150 euro + 1 blauwe Clio een BMW 316I Compact kopen :7 ).
Twingo :{w
Barrahmaandag 10 april 2017 @ 20:54
quote:
12s.gif Op maandag 10 april 2017 20:53 schreef Voszje het volgende:

[..]

Twingo :{w
o|O

Die BMW's zijn gewild tegenwoordig hoor!
sangermaandag 10 april 2017 @ 20:55
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 20:24 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je geen lease auto krijgt bij een nieuwe job? Dan zou je in de tussentijd kunnen huren indien nodig.
Ja vrijwel zeker. In de tak van sport is het geen gemeengoed er eentje te krijgen.
niepleujemaandag 10 april 2017 @ 20:58
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 20:54 schreef Barrah het volgende:

[..]

o|O

Die BMW's zijn gewild tegenwoordig hoor!
Stiekem wil ik er ook eentje :@
Fermaandag 10 april 2017 @ 20:59
Mazda 6 of Skoda Octavia
sangermaandag 10 april 2017 @ 21:00
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 20:23 schreef Barrah het volgende:

[..]

Misschien kun je deze vraag dan beter bewaren tot je dat wel weet.
Ja misschien wel voor de uiteindelijke aanschaf. Maar ik orienteer me graag vooraf.
Glijdt_lichtmaandag 10 april 2017 @ 21:10
Ford focus of Mondeo met 2 liter motor?
Zoiets:
Ford Mondeo 2.0-16V Futura Automaat Clima/NAP/Cruise/Trekhaa
¤ 4.250,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons

Die ¤250 teveel natuurlijk eraf lullen

Of dit:
Ford MONDEO 2.0 16V Ghia Executive, Clima, Navigatie,Cruise
¤ 3.650,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
Hiddendoemaandag 10 april 2017 @ 22:37
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 16:23 schreef Hiddendoe het volgende:
*knip*
dat mag je in ONZ doen.
Solly :@
derLudolfdinsdag 11 april 2017 @ 06:35
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 21:10 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ford focus of Mondeo met 2 liter motor?
Zoiets:
Ford Mondeo 2.0-16V Futura Automaat Clima/NAP/Cruise/Trekhaa
¤ 4.250,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons

Die ¤250 teveel natuurlijk eraf lullen

Of dit:
Ford MONDEO 2.0 16V Ghia Executive, Clima, Navigatie,Cruise
¤ 3.650,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
Zou ik liever voor die Ghia gaan. Voorruitverwarming is echt ideaal _O_

Die Mondeo's zijn trouwens wel serieus fijne auto's om in te rijden :)
Glijdt_lichtdinsdag 11 april 2017 @ 06:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 06:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zou ik liever voor die Ghia gaan. Voorruitverwarming is echt ideaal _O_

Die Mondeo's zijn trouwens wel serieus fijne auto's om in te rijden :)
Die Futura heeft ook vooruitverwarming hoor.

Tussen Futura en Ghia zit niet zoveel verschil..
sangerdinsdag 11 april 2017 @ 12:42
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 21:10 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ford focus of Mondeo met 2 liter motor?
Zoiets:
Ford Mondeo 2.0-16V Futura Automaat Clima/NAP/Cruise/Trekhaa
¤ 4.250,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons

Die ¤250 teveel natuurlijk eraf lullen

Of dit:
Ford MONDEO 2.0 16V Ghia Executive, Clima, Navigatie,Cruise
¤ 3.650,00
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
Natuurlijk lul ik nog wel wat van de prijs af hoor. En als hij het echt waard is dan kan ik het budget ook wel oprekken hoor.

Mooie voorbeelden! Thanks :)
sangerdinsdag 11 april 2017 @ 12:42
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 20:59 schreef Fer het volgende:
Mazda 6 of Skoda Octavia
Mazda 6 is volgens mij best prijzig voor de leeftijd en km's? In verhouding dan he.
Ferdinsdag 11 april 2017 @ 17:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 12:42 schreef sanger het volgende:

[..]

Mazda 6 is volgens mij best prijzig voor de leeftijd en km's? In verhouding dan he.
Ja zijn schaarser he, over de modellen die popi in de lease waren val je zowat. Meganes, Focussen en Peugeots.
sangerdinsdag 18 april 2017 @ 09:10
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 april 2017 17:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja zijn schaarser he, over de modellen die popi in de lease waren val je zowat. Meganes, Focussen en Peugeots.
Dus zou je feitelijk beter voor een popi lease model kunnen gaan? Goedkoper is aanschaf, onderdelen meer en beter verkrijgbaar, onderhoud vaak wat goedkoper, meer info te vinden op bv. problemcar etc.
sangerdonderdag 20 april 2017 @ 13:38
Het lijkt er op dat een nieuwe baan vooral zo rond de 30 km enkele reis van huis zal zijn. Daar is simpelweg het meeste aanbod.

Wat is het omslagpunt voor benzine/diesel? Lees verschillende dingen eigenlijk. Als ik per dag 60 km woon/werk zal rijden komt dat op ruim 13k per jaar. Tel daarbij mijn prive km's op en dan zit ik rond de 20-25k per jaar.

Ik besefte me gister ook nog iets anders. Ik heb ook nog een motor, en kan ook op de motor en voor daarnaast een benzine auto nemen die de caravan mag trekken. En dan benzine omdat daarmee de vaste lasten lager zijn. Of ik koop een diesel zodat mijn vriendin daarmee kan gaan rijden, en ik zal dan sporadisch in haar benzine autootje gaan rijden (en vooruit lopend of evt samenwonen that is, zij krijgt dan 45 km enkele reis aan woon/werkverkeer).
Ferdonderdag 20 april 2017 @ 19:58
De MRB van een middenklasser van 1200kg is 544¤ op benzine. Een diesel van 1300kg kost 1168¤ per jaar een belasting. Verschil 624¤.

Stel de benzineauto verbruikt 7l/100km a 1,55¤/l is 10,85¤
Diesel 5l/100km a 1,25¤/l is 6,25¤

Verschil is benzine is 4,60¤ duurder per 100km.

Het omslagpunt zal op 13500km/jr liggen.

Maar houdt er rekening mee, dat verzekering iets duurder is en daarnaast een 10 jaar oude diesel minstens 250000km gereden heeft en de onderhoudskosten daardoor hoger zijn. Denk daarbij aan dat we tegenwoordig roetfilters, turbo's en cr-injectors hebben die geen autoleven lang meegaan. Tenslotte mag hij na 15 jaar bepaalde steden niet meer in en zal de waarde helemaal inzakken.
Sounddragondonderdag 20 april 2017 @ 20:54
Ik kijk naar wat ik lekker en leuk vind om te rijden, en dan verzin ik of ik dat het geld waard vind..

Autorijden moet ook nog een beetje leuk zijn vind ik.. je doet het tenslotte elke dag, en als ik na een kloterigekutdag beulen in de regen lekker in mijn luxe bak stap, vind ik dat een soort van fijn, en is die klotedag weer snel vergeten..

Je kunt ook in een vlaag van Hollandsche verstandverbijstering domweg gaan uitknibbelen wat de allergoedkoopste optie is om van A naar B te komen, dan maak je de agony van je dag nog een half uurtje langer door in je hobbelkarretje naar huis te tokkelen in de hoop dat je thuis dan kunt relaxen.
Tis maar wat je interessant vindt. Ik heb er wel een paar honderd per jaar voor over om elke dag in een lekkere 'dikke' bak te kunnen rijden.
Meike26donderdag 20 april 2017 @ 22:29
quote:
14s.gif Op donderdag 20 april 2017 20:54 schreef Sounddragon het volgende:
Ik kijk naar wat ik lekker en leuk vind om te rijden, en dan verzin ik of ik dat het geld waard vind..

Autorijden moet ook nog een beetje leuk zijn vind ik.. je doet het tenslotte elke dag, en als ik na een kloterigekutdag beulen in de regen lekker in mijn luxe bak stap, vind ik dat een soort van fijn, en is die klotedag weer snel vergeten..

Je kunt ook in een vlaag van Hollandsche verstandverbijstering domweg gaan uitknibbelen wat de allergoedkoopste optie is om van A naar B te komen, dan maak je de agony van je dag nog een half uurtje langer door in je hobbelkarretje naar huis te tokkelen in de hoop dat je thuis dan kunt relaxen.
Tis maar wat je interessant vindt. Ik heb er wel een paar honderd per jaar voor over om elke dag in een lekkere 'dikke' bak te kunnen rijden.
_O_

Eigenlijk daarom ook, geef iets meer geld uit want je budget is vrij karig. Ga voor een luxe aangeklede Mondeo wagon (wel netjes onderhouden uiteraard) en ik denk dat je dan wel zo'n dikke bak hebt dat je er a-la Sounddragon van kan genieten + dat je wagen praktisch is etc etc..

http://www.speurders.nl/o(...)6-bak-162310859.html

Dit lijkt me een eerlijke advertentie. Mondeo wagon, nieuw model, bouwjaar 2008, km stand van van ca 221.000km wat geen schande is, je komt ze in Duitsland en omringende landen tegen van over de 5 ton. 125pk is niet veel, maar kan met een chipje van ca 200 tot 300,- naar de 150 gaan en daar worden ze een stuk levendiger van ^O^
Pizza_Boomvrijdag 21 april 2017 @ 00:27
2010-2014 Megane Station op diesel moet je wel voor 4-5k kunnen krijgen met 150-200.000 km op de teller. Ze staan iets hoger geprijsd in de markt, maar je lult er nog wat vanaf en ik ga er gemakshalve vanuit dat je een mogelijke kandidaat niet meteen afschiet als deze je 4100 in aanschaf zou kosten. Trekt 1500 kg en zou 3 tot 4 liter per 100km moeten doen, volgens de papieren. De nieuwe Megane is pas uit, maar de oude, zoals hier bedoelt, is niet voor niets een voertuig dat lang in de verhuur blijft zitten, compleet met trekhaak. Gaan er pas na 1 of 2 jaar uit, in plaats van enkele maanden.

308 SW op diesel zit in hetzelfde schuitje, maar ik vraag mij af of er daar al zoveel van verkrijgbaar zijn. Renault doet het goed in de lease.
Pizza_Boomvrijdag 21 april 2017 @ 00:32
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 22:29 schreef Meike26 het volgende:

[..]

_O_

Eigenlijk daarom ook, geef iets meer geld uit want je budget is vrij karig. Ga voor een luxe aangeklede Mondeo wagon (wel netjes onderhouden uiteraard) en ik denk dat je dan wel zo'n dikke bak hebt dat je er a-la Sounddragon van kan genieten + dat je wagen praktisch is etc etc..

http://www.speurders.nl/o(...)6-bak-162310859.html

Dit lijkt me een eerlijke advertentie. Mondeo wagon, nieuw model, bouwjaar 2008, km stand van van ca 221.000km wat geen schande is, je komt ze in Duitsland en omringende landen tegen van over de 5 ton. 125pk is niet veel, maar kan met een chipje van ca 200 tot 300,- naar de 150 gaan en daar worden ze een stuk levendiger van ^O^
Ik vraag mij alleen af in hoeverre deze goed verzorgd is. Als je voor een verkoopadvertentie al niet eens de moeite neemt een gebruikte papieren zakdoek uit het deurvak te halen of een paar grote blaadjes uit je matje te halen, hoe staat het dan met de rest van het onderhoud. De auto is nat, bevalt mij ook niet echt.
sangervrijdag 21 april 2017 @ 08:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 00:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
2010-2014 Megane Station op diesel moet je wel voor 4-5k kunnen krijgen met 150-200.000 km op de teller. Ze staan iets hoger geprijsd in de markt, maar je lult er nog wat vanaf en ik ga er gemakshalve vanuit dat je een mogelijke kandidaat niet meteen afschiet als deze je 4100 in aanschaf zou kosten. Trekt 1500 kg en zou 3 tot 4 liter per 100km moeten doen, volgens de papieren. De nieuwe Megane is pas uit, maar de oude, zoals hier bedoelt, is niet voor niets een voertuig dat lang in de verhuur blijft zitten, compleet met trekhaak. Gaan er pas na 1 of 2 jaar uit, in plaats van enkele maanden.

308 SW op diesel zit in hetzelfde schuitje, maar ik vraag mij af of er daar al zoveel van verkrijgbaar zijn. Renault doet het goed in de lease.
Ik had een Megane van 2011 als vorige leasebak. Fijne auto inderdaad en staat ook zeker op de shortlist. Verbruik was in praktijk stuk hoger dan op papier overigens.

De 308 SW is mijn huidige leasebak en dat ik ook een heel fijne bak. Maar die is nog te nieuw om voor mijn budget te krijgen.
Fervrijdag 21 april 2017 @ 15:05
Die leasebakken rijden goed inderdaad. Maar ik heb wel het gevoel dat tegen 200000km zo'n klein opgefokt dieselblokje wel klaar is. Mijn 1.5 had na 120000 al een nieuwe krukas nodig en die 1.6 HDiF was ook niet gelijk geweldig na introductie.
sangermaandag 22 mei 2017 @ 09:13
Nou, een update is op zijn plaats :) Uiteraard is het allemaal anders gelopen als verwacht :P

Ik heb inmiddels zekerheid over mijn nieuwe werklocatie.... En dat is een locatie waar ik niet kan parkeren (althans niet betaalbaar). Ik heb dus besloten om op de motor woon/werkverkeer te gaan doen.

Desalniettemin zal ik aan een autootje moeten om na het werk de kinderen uit de BSO te kunnen halen en naar de voetbal te kunnen brengen.
Nu heb ik ook een vriendin met wie het onderwerp samenwonen aan de orde is. Weliswaar pas vanaf ergens september ofzo, maar toch. En dat zou betekenen dat zij vanaf dat moment iedere dag rond de 90-100 km alleen al woon/werk zal gaan rijden. En dan zal ze ook nog af en toe met vriendinnen en familie afspreken en dus km's maken. Ze rijdt nu een Corsa op benzine.
En ik moet vanaf volgende zomer ook de caravan kunnen trekken met de auto, al is dat niet nu direct noodzakelijk (dat kan ik deze zomer nog met de leasebak doen).

Dat geeft mij eigenlijk de volgende 3 opties:
• Ik koop een benzine autootje erbij a la Alto/C1/Aygo etc. Zuinig, weinig vaste lasten etc. Ik loop niet vooruit op het evt samenwonen.
• Ik koop een dieseltje, maar niet al te groot. Formaat a la Corsa (minimaal). Daar gaat mijn vriendin dan in rijden omdat die genoeg km's maakt om een kleine diesel rendabel te maken (als de diesel zuinig genoeg is tenminste). Zodra het nodig is ruil ik de benzine Corsa in voor een grotere auto die de caravan mag trekken (ook benzine dan).
• Ik koop een grotere diesel die de caravan mag trekken. Vriendin gaat er dan mee rijden om de keuze voor diesel rendabel te maken. Voordeel is dat ik maar 1x de hort op moet om een auto te zoeken.

Ik neig het meest naar optie 2. Zeker ook omdat er, mocht het echt nodig zijn, ook een auto met trekhaak geleend kan worden om de caravan te vervoeren. Desnoods gehuurd.

Als iemand een suggestie heeft voor een leuke, niet al te grote diesel a la Corsa ofzo. Eisen zijn;
• Lage vaste lasten (MRB en verbruik)
• Niet te klein, ze moet er veel snelweg mee rijden
• Cruise control (is zuiniger en ook nodig vanwege probleempjes met haar knieen na lange stukken)
• Airco
• Als het kan ook navigatie
• Als het er op zit een trekhaak, zou doorslaggevend kunnen zijn (ik gebruik trekhaak wel vaker buiten caravan om)
• Moet wel een beetje een leuke bak zijn ook om te zien

Budget is tot max ¤ 5.000 maar hoeft niet op :)
leolinedancedinsdag 23 mei 2017 @ 22:51
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 09:13 schreef sanger het volgende:
Nou, een update is op zijn plaats :) Uiteraard is het allemaal anders gelopen als verwacht :P

Ik heb inmiddels zekerheid over mijn nieuwe werklocatie.... En dat is een locatie waar ik niet kan parkeren (althans niet betaalbaar). Ik heb dus besloten om op de motor woon/werkverkeer te gaan doen.

Desalniettemin zal ik aan een autootje moeten om na het werk de kinderen uit de BSO te kunnen halen en naar de voetbal te kunnen brengen.
Nu heb ik ook een vriendin met wie het onderwerp samenwonen aan de orde is. Weliswaar pas vanaf ergens september ofzo, maar toch. En dat zou betekenen dat zij vanaf dat moment iedere dag rond de 90-100 km alleen al woon/werk zal gaan rijden. En dan zal ze ook nog af en toe met vriendinnen en familie afspreken en dus km's maken. Ze rijdt nu een Corsa op benzine.
En ik moet vanaf volgende zomer ook de caravan kunnen trekken met de auto, al is dat niet nu direct noodzakelijk (dat kan ik deze zomer nog met de leasebak doen).

Dat geeft mij eigenlijk de volgende 3 opties:
• Ik koop een benzine autootje erbij a la Alto/C1/Aygo etc. Zuinig, weinig vaste lasten etc. Ik loop niet vooruit op het evt samenwonen.
• Ik koop een dieseltje, maar niet al te groot. Formaat a la Corsa (minimaal). Daar gaat mijn vriendin dan in rijden omdat die genoeg km's maakt om een kleine diesel rendabel te maken (als de diesel zuinig genoeg is tenminste). Zodra het nodig is ruil ik de benzine Corsa in voor een grotere auto die de caravan mag trekken (ook benzine dan).
• Ik koop een grotere diesel die de caravan mag trekken. Vriendin gaat er dan mee rijden om de keuze voor diesel rendabel te maken. Voordeel is dat ik maar 1x de hort op moet om een auto te zoeken.

Ik neig het meest naar optie 2. Zeker ook omdat er, mocht het echt nodig zijn, ook een auto met trekhaak geleend kan worden om de caravan te vervoeren. Desnoods gehuurd.

Als iemand een suggestie heeft voor een leuke, niet al te grote diesel a la Corsa ofzo. Eisen zijn;
• Lage vaste lasten (MRB en verbruik)
• Niet te klein, ze moet er veel snelweg mee rijden
• Cruise control (is zuiniger en ook nodig vanwege probleempjes met haar knieen na lange stukken)
• Airco
• Als het kan ook navigatie
• Als het er op zit een trekhaak, zou doorslaggevend kunnen zijn (ik gebruik trekhaak wel vaker buiten caravan om)
• Moet wel een beetje een leuke bak zijn ook om te zien

Budget is tot max ¤ 5.000 maar hoeft niet op :)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI AIRCO/LMV 11-2011
¤ 4.995,00

http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
Kriegelwoensdag 24 mei 2017 @ 05:01
^ Ewww, de 1.2 TDI. Dan liever toch zoiets als je het mij vraagt:

https://www.marktplaats.n(...)-cruise-5-deurs.html

$_85.JPG

$_85.JPG

Scheelt een hoop potentiële narigheid, en dan trekt die JTD nog fijner ook.

[ Bericht 17% gewijzigd door Kriegel op 24-05-2017 05:12:17 ]
sangerdinsdag 27 juni 2017 @ 08:22
Ok, alweer even verder in de tijd maar nog steeds niets gekocht :')

Op de shortlist staan nu:
• Fiat Punto 1.3 M-Jet
• Renault Clio 15.Dci
• Opel Corsa 1.5 CDTi
• Seat Ibiza 1.2 TDI

Alledrie zijn extreem zuinig (rond 1 op 25) tegen een acceptabele wegenbelasting. Aanschaf ligt ook bij allenzo ongeveer gelijk. Trekkracht is dik in het voordeel van de Clio, maar daar wil ik het niet op laten afhangen.

Ga deze 4 een stukje proefrijden denk ik :)
Graf..Coudenhove..Kalergidinsdag 27 juni 2017 @ 09:21
Opgelost slotje

http://www.gaspedaal.nl/T(...)&brnst=Diesel&srt=df
Joenedinsdag 27 juni 2017 @ 09:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:22 schreef sanger het volgende:
Ok, alweer even verder in de tijd maar nog steeds niets gekocht :')

Op de shortlist staan nu:
• Fiat Punto 1.3 M-Jet
• Renault Clio 15.Dci
• Opel Corsa 1.5 CDTi
• Seat Ibiza 1.2 TDI

Alledrie zijn extreem zuinig (rond 1 op 25) tegen een acceptabele wegenbelasting. Aanschaf ligt ook bij allenzo ongeveer gelijk. Trekkracht is dik in het voordeel van de Clio, maar daar wil ik het niet op laten afhangen.

Ga deze 4 een stukje proefrijden denk ik :)
Uit dit rijtje zou ik de Clio kiezen. Puur vanwege het rij comfort van een franse auto.

Echter Prive een Renault ik weet niet of ik dat weer zou doen heb wat slechte garage ervaringen met Renault.
blomkedinsdag 27 juni 2017 @ 12:58
Ford Focus met 1.6 HDi? Die heeft ook 6 versnellingen; een pre IMO.
blomkedinsdag 27 juni 2017 @ 13:02
quote:
8s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:43 schreef Joene het volgende:
Echter Prive een Renault ik weet niet of ik dat weer zou doen heb wat slechte garage ervaringen met Renault.
Zoiets heb ik met Peugeot; maar dat zat 'm in de garage, niet in de Peugeot.
sangervrijdag 30 juni 2017 @ 08:43
quote:
8s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:43 schreef Joene het volgende:

[..]

Uit dit rijtje zou ik de Clio kiezen. Puur vanwege het rij comfort van een franse auto.

Echter Prive een Renault ik weet niet of ik dat weer zou doen heb wat slechte garage ervaringen met Renault.
Ik ken ze allemaal qua rijden op de Punto na.

Ik heb zelf zowel goede als slechte ervaringen met Renault, dus dat helpt niet echt :')
sangervrijdag 30 juni 2017 @ 08:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:58 schreef blomke het volgende:
Ford Focus met 1.6 HDi? Die heeft ook 6 versnellingen; een pre IMO.
Waarom zou dat zo een pre zijn als het verbruik gelijkblijvend is tov een andere auto met 5 bak?
sangervrijdag 30 juni 2017 @ 08:45
quote:
Ietwat aan de (veel) grotere kant dan ik zoek :P
blomkevrijdag 30 juni 2017 @ 16:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 08:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Waarom zou dat zo een pre zijn als het verbruik gelijkblijvend is tov een andere auto met 5 bak?
Dat van het gelijkblijvende gebruik vraag ik u af...
sangerdinsdag 18 juli 2017 @ 13:40
Oke…. Weer een update :’)

Nog steeds geen andere auto gekocht en wel serieus aan het kijken nu. Nog steeds hink ik op meerdere gedachten.

• Een kleinere diesel tot ca. EUR 4.000; denk aan een Fiat Punto 1.3 M-Jet. Voor dat budget is die nog met een leuke kmstand te krijgen. Hier gaat mijn vriendin dan in rijden, met wie ik na de vakantie ook echt ga samenwonen. Die mag de caravan weliswaar niet trekken, maar dan kan er volgend jaar een wat grotere benzine bijgekocht worden welke de caravan mag trekken. Nadeel is dus dat er nog een keer een auto gekocht zal moeten worden.
• Een grotere diesel tot ca. EUR 6.000; denk aan een Ranult Megane, Fiat Bravo. In ieder geval een model die 1.300 mag trekken. Hier gaat mijn vriendin dan ook in rijden. Mag de caravan trekken maar is in wegenbelasting en verbruik duurder dan de optie hierboven. Voordeel is wel dat er volgend jaar niet nog een keer een auto bijgekocht hoeft te worden. Nog een nadeel is dat deze diesels veelal best al wat km’s er op hebben staan en dus hoe houden die opgefokte turbootjes van bv. Renault zich tegen de 200k km aan?
• Ik koop alleen een auto om de caravan te trekken. Een wat grotere benzine auto dan. Denk aan een Laguna of e.d. Nadeel is dat vriendin dan relatief duur blijft rijden in haar benzine autootje.