abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170125366

Dit topic is voor iedereen die aan mountainbiken doet. Of je nou net met je gezicht in de modder ligt, al een tijdje de heuvels aan het beklimmen bent, of al jarenlange ervaring hebt en een flink stukje door kan trappen. Hier kunnen we elkaar tips en adviezen geven, foto's delen en uiteraard een leuke anekdote de ether in gooien.


Om alle vorige topicdelen te bekijken ga je naar: [Centraal] Mountainbike Topic


Trek
Specialized
Cannondale Scott
Giant
Cube
Canyon
Fuji
Merida
Stevens
Focus
GT Bergamont
Gary Fisher
Kona
Bulls


slangetje.gif BORRREETJEEE
fokava.jpg kanovinnie
crazy.gif Crazy-M
wielrenner.png MarcoD
2hhdcup.png Poiuytr
icon.jpg Flipmoehoe


Hoofdpagina's:
Dirty-Pages
Mountainbike.nl
MTB Routes NL
MTB Routes BE
Pagina's voor beginners:
Dé pagina voor beginners! (bevat info over verschillende discipline's, onderdelen, fietskeuze, onderhoud etc.)
Sleutelen en onderhoud:
Park Tool site met guides voor al je sleutelwerk
Sleuteltips door bikers, voor bikers
Reviews en info over onderdelen
Bandenreviews

Online (MTB) Winkels
Cyclewear (Vooral kleding)
Futurumshop
Bobshop
Chain Reaction Cycles (Engelse webwinkel)
Bike Components (Duitse webwinkel)
Bikester (Nederlands, verzend uit Duitsland)
Mantel Bikeparts
Fietssportief Onderdelen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_170125509
Gisteren een rondje Veldhoven Vessem gedaan van 33 km.
http://mtbroutes.nl/route/1021/Veldhoven-Vessem

Niet echt een technisch parcour, wel flinke stukken waar je even het gas kunt open trekken.
Algemeen gezien ging het lekker gisteren, eerste 15km reed er niemand voor me en af en toe wat inhalers gehad. Was wel wat aan het stampen dus merkte eigenlijk dat ik wat gas moest terug geven. Vervolgens reed er iemand voor me die dezelfde route reed en aardig doorreed maar kon hem goed bij houden, daar lekker aan opgetrokken en toch de snelheid redelijk hoog kunnen houden voor mijn doen.

Echter zit er 1 lastig stuk in het parcour, langs de snelweg. Daar heb je een soort golfslagbad om het maar te noemen. Continue kleine hobbels waardoor je geen snelheid kunt maken, zodra je uit dat stuk komt krijg je gelijk een stuk door een dennenbos waar een hoop wortels over het pad lopen. Ook niet echt fijn om gas te geven, in mn strava zie je op dat complete stuk ook mn snelheid onder de 20 km zakken.

Hoe schieten jullie snel over de wortels en over een stuk waar je continue omlaag en omhoog gaat. In het wortel gedeelte had ik de voorvering aangezet om wat meer op te vangen.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_170162054
quote:
2s.gif Op maandag 10 april 2017 12:51 schreef Crazy-M het volgende:
Hoe schieten jullie snel over de wortels en over een stuk waar je continue omlaag en omhoog gaat. In het wortel gedeelte had ik de voorvering aangezet om wat meer op te vangen.
Niet, juist bij van die dwarslopende wortels gooi ik m'n snelheid omlaag (en volgens mij doet iedereen dat).
Ik heb geen zin om kneiterhard op m'n plaat te lazeren vanwege die gladde wortels.
Hard rijden doe ik waar het kan, technische stukken zie ik juist als plekken om m'n techniek te verbeteren. Ik ben geen wedstrijdrijder met fullface helm en bodyprotection dus daar gedraag ik me ook naar.

Ohw en vering is er natuurlijk niet voor niets. Waarom zou je die uitzetten?
Dat zou ik alleen bij een lange vlakke klim doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2017 09:45:27 ]
pi_170162369
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 09:43 schreef Elvander het volgende:

[..]

Niet, juist bij van die dwarslopende wortels gooi ik m'n snelheid omlaag (en volgens mij doet iedereen dat).
Ik heb geen zin om kneiterhard op m'n plaat te lazeren vanwege die gladde wortels.
Hard rijden doe ik waar het kan, technische stukken zie ik juist als plekken om m'n techniek te verbeteren. Ik ben geen wedstrijdrijder met fullface helm en bodyprotection dus daar gedraag ik me ook naar.
Gladheid van de wortels viel dit weekend mee, komend weekend zullen ze wel gladder zijn als we de komende dagen weer wat regen krijgen.

Ik ben zelf ook geen racer, maar probeer mezelf altijd wat meer uit te dagen door sneller te zijn dan de vorige keer, en vooral in dat stuk met veel wortels was ik langzaam. Voornamelijk dus de techniek die daar misschien nog wat beter kan.
quote:
Ohw en vering is er natuurlijk niet voor niets. Waarom zou je die uitzetten?
Dat zou ik alleen bij een lange vlakke klim doen.
Vering zet ik uit op de wat rechte stukken en op asfalt. Je verliest toch wat energie als je voorvering aanstaat.

Dit keer tijdens het schoonmaken voor het eerst de ketting eraf gehaald. Wordt toch een stuk schoner zo. Had voorheen geen ketting die ik met een tangetje kon los maken, nu wel. Tijdens schoonmaken van de fiets netjes in een bak met een ontvetter, tandwielen schoonmaken en daarna weer terug leggen en smeren werkt toch beter dan tandwielen schoonmaken als er nog een ketting opzit
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_170165402
Deze toffe gasten hebben twee instructiefilmpjes gemaakt over wortels en off-camber-wortels

Wellicht heb je daar wat aan.
Ik blijf erbij dat technische stukken niet de aangewezen stukken zijn om te knallen.
Goede lijnen kiezen als je het parcours goed kent zal je wel vlotter maken denk ik.
pi_170235032
Thanks. Zal ze eens bekijken vandaag.

Zit er over na te denken om side bars op m'n mtb te gaan zetten.

Meeste hier rijden volgens mij al met side bars. Wat is het voordeel ervan?
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_170746264
Jaren terug (2005) een Rotwild alu hardtail gekocht, een RCC1.1. Paar jaar later bijna complete XTR groep erop gezet. Hij moet helaas weg want hij wordt nauwelijks meer gebruikt. Beetje lastig in te schatten maar ik denk dat er niet meer dan 2000 km mee gereden is, alleen asfalt.

Geen idee wat zoiets nog zou moeten opbrengen. Iemand een idee?
pi_170746695
Wat de gek ervoor geeft en die verouderde xtr groep is meer een handicap dan een pre.
Onderdelen zijn duur en vrijwel niet uitwisselbaar met goedkopere varianten.
pi_170824816
Ik overweeg een poging tot mountainbiken, volledig recreatief en dan vooral om hier lekker in de buurt (zuid-limburg) te fietsen.

Gelet op de link voor beginners kom ik op het volgende uit:

** ; Recreatieve rijders.
Personen die op regelmatige basis er met hun fiets op uit trekken en een redelijk goede werking van hun spullen eisen.

Cross Country / XC
Uithoudingsvermogen, fitheid en controle over de fiets gecombineerd. Dat is kortweg waar Cross Country om draait. Klimmen, dalen, singletracks (smalle paadjes) en technische secties zijn allemaal zaken die een XC-er tegen kan komen. Cross Country rijden doet men bij voorkeur in heuvelachtig terrein, met hobbels en kleine obstakels, zoals rotsen, boomwortels of kuilen.

Gelet op deze 2 gegevens vraag ik me af in welke prijsklasse ik het beste kan zoeken (wil niet teveel of te weinig geld uitgeven en er later spijt van krijgen) en welke merken/modellen dan aan te raden zijn.

Bedankt :)
pi_170825577
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 12:04 schreef Questular het volgende:
Ik overweeg een poging tot mountainbiken, volledig recreatief en dan vooral om hier lekker in de buurt (zuid-limburg) te fietsen.

Gelet op de link voor beginners kom ik op het volgende uit:

** ; Recreatieve rijders.
Personen die op regelmatige basis er met hun fiets op uit trekken en een redelijk goede werking van hun spullen eisen.

Cross Country / XC
Uithoudingsvermogen, fitheid en controle over de fiets gecombineerd. Dat is kortweg waar Cross Country om draait. Klimmen, dalen, singletracks (smalle paadjes) en technische secties zijn allemaal zaken die een XC-er tegen kan komen. Cross Country rijden doet men bij voorkeur in heuvelachtig terrein, met hobbels en kleine obstakels, zoals rotsen, boomwortels of kuilen.

Gelet op deze 2 gegevens vraag ik me af in welke prijsklasse ik het beste kan zoeken (wil niet teveel of te weinig geld uitgeven en er later spijt van krijgen) en welke merken/modellen dan aan te raden zijn.

Bedankt :)
Nieuw beginnen degelijke hardtails bij 1 a 1,1k; dan heb je vaak Deore/ SLX groep, Reba vork, prima fietsen waar je jaren plezier van kunt hebben en duurzaam zijn. Bij fullies mag je er rustig 1 a 1,2k bij op tellen. Heb voor mijn fully 1,7k betaald maar ging puur voor de kleur, rest zelf opgebouwd, dropper a 400¤, wielset 800¤, remmen 200¤, xt der 70¤ en er valt nog wel het nodige te upgraden. Tweedehands kun je voor 50% van nieuwwaarde leuke fietsen tegenkomen.
pi_171051555
quote:
Decathlon roept zijn mountainbikes van het merk BTWIN terug omdat de frames kunnen breken. Daardoor kunnen fietsers vallen en ernstig letsel oplopen, waarschuwt de winkelketen.
Het gaat om de mountainbikes Rockrider 520 en 540, die verkocht werden tussen 1 oktober vorig jaar en 6 maart van dit jaar. Het gevaarlijke mankement werd tijdens een standaard veiligheidstest vastgesteld.

Klanten kunnen hun fiets terugbrengen naar de winkel om hem om te ruilen voor een verbeterd identiek model. Ze kunnen ook hun geld terugkrijgen.
http://www.nu.nl/lifestyl(...)breekbaar-frame.html

Zo zie je maar, beter wat meer geld uitgeven aan een goede fiets, dan 1 van decathlon en halverwege een tocht met een halve fiets zitten
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_171121790
Afgelopen winter heb ik een domme fout gemaakt. Moest 's avonds de stad in, maar de band van mijn normale fiets was lek, dus pakte ik voor één keer mijn Scott MTB. Ding aan een paal gezet recht tegenover de kroeg waar ik in stond, slot om mijn frame gedaan. Nogal stom achteraf, maargoed: hebben ze het fucking achterwiel gestolen :{

Inclusief remschijf en tandwielen. Derailleur nog wel aanwezig.

Wil eigenlijk overstappen op een racefiets, maar dat ligt er ook een beetje aan wat de reparatie van zo'n geintje gaat kosten. Betreft een fiets uit 2013 met een nieuwwaarde van 800 euro. Iemand enig idee?
pi_171121954
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 17:52 schreef BoesB het volgende:
Afgelopen winter heb ik een domme fout gemaakt. Moest 's avonds de stad in, maar de band van mijn normale fiets was lek, dus pakte ik voor één keer mijn Scott MTB. Ding aan een paal gezet recht tegenover de kroeg waar ik in stond, slot om mijn frame gedaan. Nogal stom achteraf, maargoed: hebben ze het fucking achterwiel gestolen :{

Inclusief remschijf en tandwielen. Derailleur nog wel aanwezig.

Wil eigenlijk overstappen op een racefiets, maar dat ligt er ook een beetje aan wat de reparatie van zo'n geintje gaat kosten. Betreft een fiets uit 2013 met een nieuwwaarde van 800 euro. Iemand enig idee?
Had ik ook een keer, dacht ik slim te zijn door het slot door beide wielen heen te halen, is mijn zadel gestolen (of eigenlijk verwisseld met een zadel van een gewone stadsfiets, maar ik heb mijn zadel nooit meer teruggevonden). Nochtans in de kelder van mijn appartementencomplex, dus het moet een van mijn buren zijn geweest. Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel, weet niet hoeveel dat gaat kosten.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_171122674
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 18:02 schreef Felagund het volgende:

[..]

Had ik ook een keer, dacht ik slim te zijn door het slot door beide wielen heen te halen, is mijn zadel gestolen (of eigenlijk verwisseld met een zadel van een gewone stadsfiets, maar ik heb mijn zadel nooit meer teruggevonden). Nochtans in de kelder van mijn appartementencomplex, dus het moet een van mijn buren zijn geweest. Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel, weet niet hoeveel dat gaat kosten.
Hoewel een klotestreek is een zadel gelukkig nog makkelijk te vervangen.

Als ik online kijk kom ik op een prijs van minimaal 400 euro. En dat is nog exclusief band en remschijf. Vraag me af of het nog zin heeft om voor 500 euro te investeren in een 4 jaar oude fiets van nog geen 800 euro nieuw.

Weet iemand hier toevallig of de meeste (race) fiets handelaren doen aan inruil?
  maandag 22 mei 2017 @ 19:38:48 #15
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_171123698
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 18:49 schreef BoesB het volgende:

[..]

Hoewel een klotestreek is een zadel gelukkig nog makkelijk te vervangen.

Als ik online kijk kom ik op een prijs van minimaal 400 euro. En dat is nog exclusief band en remschijf. Vraag me af of het nog zin heeft om voor 500 euro te investeren in een 4 jaar oude fiets van nog geen 800 euro nieuw.

Weet iemand hier toevallig of de meeste (race) fiets handelaren doen aan inruil?
Dan kijk je verkeerd of je wilt een heel duur wiel. Kijk voor een los wiel eens bij superstarcomponents.com of actionsports.de Voor cassette schijf ook bij actionsports.de of bike-components.de
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_171165986
2e hands vind ik helaas niet veel hier in de buurt dus ik zit te kijken naar een betaalbare instap fiets.

https://www.giant-bicycles.com/nl/revel-29-1
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-2-ltd

Is dit niet voldoende voor iemand met 0 ervaring op de mountanbike die vooral recreatief wilt fietsen op onverharde wegen in het mooie Zuid-Limburg? :)
  woensdag 24 mei 2017 @ 13:14:54 #17
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_171168286
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:29 schreef Questular het volgende:
2e hands vind ik helaas niet veel hier in de buurt dus ik zit te kijken naar een betaalbare instap fiets.

https://www.giant-bicycles.com/nl/revel-29-1
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-2-ltd

Is dit niet voldoende voor iemand met 0 ervaring op de mountanbike die vooral recreatief wilt fietsen op onverharde wegen in het mooie Zuid-Limburg? :)
Ik zou dan kijken of je tweedehands een leuk fietsje kan vinden.
op die manier heb ik ook een hele beste fiets voor een belachelijk lage prijs in elkaar geknald.



Deze heeft me 300 a 350 gekost, incl. ombouwen naar 1x10 set-up.
Nadeel is mogelijk dat je een 26" hebt in dit geval, maar dat boeit me niet ik fiets er met plezier op.
Ga nu voor de fun een 29" fully bouwen als volgende want het sleutelen is net zo leuk als het fietsen ^O^
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_171169325
Zoek maar eens op Cube Reaction in 26" voldoende keuze en erg stevig gebouwd.
Daar val je niet snel een buil aan.
Wel opletten dat de cassette en de kettingbladen voor niet aan gort zijn anders zit je wel meteen aan 100 euro onderhoudskosten. 40 voor cassette, 40 voor kettingblad en 20 voor ketting.
pi_171169521
Op 50 km van mijn postcode op marktplaats 0 resultaten :P
  woensdag 24 mei 2017 @ 15:19:32 #20
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_171171316
Die link is naar marktplaats home pagina ;)
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_171311517
Hey!

ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.

Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?

Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?

Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
pi_171316272
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef vivelafete het volgende:
Hey!

ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.

Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?

Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?

Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
In ieder geval een leuk budget om wat voor uit te zoeken. Heb zelf goede ervaringen met Canyon. Heb een Neuron (fully voornamelijk zelf opgebouwd) en Canyon SL carbon (hardtail). In de hardtail zit een M1700 set en compleet XT afgemonteerd. M1700 set zit ongeveer in het midden segment qua fabriekswielen zeer degelijk en zit een heerlijke ratel in. DT Swiss velgen worden tegenwoordig door wielbouwers veel gebruikt als basis, zegt iets over het merk (degelijk en betrouwbaar). Heb er zelf 11.000 kilometers meegereden in twee jaar tijd in mogelijke condities, nog nooit geserviced/ aangespannen en nog steeds recht, pas nog laten meten door wielbouwer. De Neuron is opgebouwd met handgespaakte wielen, aandrijflijn voornamelijk shimano SLX (behalve achter der XT) en remmen en dropper SRAM. Grootste verschil tussen SLX en XT zit hem bij mij vooral in de voor der en achter der shifter, maar als net als mij recreatief fietst tussen de 6-10uur in de week, is dit verwaarloosbaar. Met wedstrijden zou ik me er wel aan kunnen irriteren. Dit wat betreft vergelijk tussen de twee Canyons. De Speci is tov de Canyons schraler afgemonteerd; crank, remmen en wielen zijn dikke min in vergelijk. De beide Canyons zijn wat meer allrounders (100mm vork) tov 80/95mm van Specialized, al schijn je dit in te kunnen stellen. Wielen en crank vervang je niet gauw in deze prijsklasse fietsen omdat het dan gauw in de papieren loop wil je upgraden. Met jou budget kun je ook naar carbon kijken, dit is een zeer interessante optie dan:
http://www.radon-bikes.de(...)/jealous/jealous-60/

De Jealous is echt een belachelijk dikke racebak van Radon. Canyon (Exceed) loopt samen met Radon qua hardtails aardig voor op de concurrentie. Jealous en Exceed zijn op het moment de meeste innovatiefste mountainbikes op hardtail gebied. Die 1600 voor die fiets is echt een lachertje, daar betaal je bij Cannondale en Speci twee keer zoveel voor. Met dit budget (1500-2000) was ik altijd voor carbon gegaan, dat fietst zoveeeeeel prettiger. Alleen kom je dan wel vaak in de minder afgemonteerde fietsen, behalve bovengenoemde fiets. Vork heb ik alleen geen ervaring mee.

Succes met je zoektocht
  dinsdag 30 mei 2017 @ 08:19:28 #23
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_171319461
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef vivelafete het volgende:
Hey!

ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.

Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?

Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?

Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
Ik vind dat je altijd zo hoog als je budget toe laat moet gaan. Ga je dat verschil in wielen en schakelen voelen? Mss niet direct maar je wil toch niet bij een klein schakelprobleempje zitten denken. Had ik maar...
pi_171338288
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 23:37 schreef poiuytr het volgende:

[..]

In ieder geval een leuk budget om wat voor uit te zoeken. Heb zelf goede ervaringen met Canyon. Heb een Neuron (fully voornamelijk zelf opgebouwd) en Canyon SL carbon (hardtail). In de hardtail zit een M1700 set en compleet XT afgemonteerd. M1700 set zit ongeveer in het midden segment qua fabriekswielen zeer degelijk en zit een heerlijke ratel in. DT Swiss velgen worden tegenwoordig door wielbouwers veel gebruikt als basis, zegt iets over het merk (degelijk en betrouwbaar). Heb er zelf 11.000 kilometers meegereden in twee jaar tijd in mogelijke condities, nog nooit geserviced/ aangespannen en nog steeds recht, pas nog laten meten door wielbouwer. De Neuron is opgebouwd met handgespaakte wielen, aandrijflijn voornamelijk shimano SLX (behalve achter der XT) en remmen en dropper SRAM. Grootste verschil tussen SLX en XT zit hem bij mij vooral in de voor der en achter der shifter, maar als net als mij recreatief fietst tussen de 6-10uur in de week, is dit verwaarloosbaar. Met wedstrijden zou ik me er wel aan kunnen irriteren. Dit wat betreft vergelijk tussen de twee Canyons. De Speci is tov de Canyons schraler afgemonteerd; crank, remmen en wielen zijn dikke min in vergelijk. De beide Canyons zijn wat meer allrounders (100mm vork) tov 80/95mm van Specialized, al schijn je dit in te kunnen stellen. Wielen en crank vervang je niet gauw in deze prijsklasse fietsen omdat het dan gauw in de papieren loop wil je upgraden. Met jou budget kun je ook naar carbon kijken, dit is een zeer interessante optie dan:
http://www.radon-bikes.de(...)/jealous/jealous-60/

De Jealous is echt een belachelijk dikke racebak van Radon. Canyon (Exceed) loopt samen met Radon qua hardtails aardig voor op de concurrentie. Jealous en Exceed zijn op het moment de meeste innovatiefste mountainbikes op hardtail gebied. Die 1600 voor die fiets is echt een lachertje, daar betaal je bij Cannondale en Speci twee keer zoveel voor. Met dit budget (1500-2000) was ik altijd voor carbon gegaan, dat fietst zoveeeeeel prettiger. Alleen kom je dan wel vaak in de minder afgemonteerde fietsen, behalve bovengenoemde fiets. Vork heb ik alleen geen ervaring mee.

Succes met je zoektocht
Thanks voor je uitgebreide antwoord!
De Specialized valt sowieso af. Ik had het wel leuk gevonden om bij een lokale shop iets te kopen en vond de fiets an sich ook gewoon mooi, maar als dat in afwerking zo veel scheelt dan wil ik dat niet.
Door de door jou aangeraden fiets (wow!) ook nog naar de carbon fietsen gaan kijken. Eerder heb ik daar niet eens naar gekeken omdat ik dacht dat dat helemaal niet binnen het budget paste. Vind de fiets van Radon ook wel erg mooi en ook de carbon instapper van Canyon ziet er goed uit, maar dat gaat hem voor mij toch niet worden. Gevoelsmatig wil ik niet een instapper van een bepaalde lijn, weet niet precies wat het is.
Gaat dus zeeeer waarschijnlijk de Grand Canyon AL SLX 29 SL worden, in de kleur Blue-Lime. Daar kan ik wel even mee vooruit. Ik zal wel wat foto's plaatsen als ik hem binnen heb.

Nu nog wat pedaaltjes en schoenen zoeken die er bij kunnen. Heb je wat pedalen betreft nog voorkeuren? Denk dat het de XT PD-M 8000 gaan worden. Zit daar nog veel verschil in met de goedkopere varianten? Ik heb ook nog naar pedalen met een breder platform gekeken omdat ik nog geen schoenen heb en dan wel alvast even wat kan fietsen, maar volgens mij zijn er in de wat duurdere range geen pedalen waar je de plastic buitenrand kan verwijderen van de pedalen.
pi_171338326
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 08:19 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Ik vind dat je altijd zo hoog als je budget toe laat moet gaan. Ga je dat verschil in wielen en schakelen voelen? Mss niet direct maar je wil toch niet bij een klein schakelprobleempje zitten denken. Had ik maar...
Idd, eens.
Maar door de verschillende fietsen met verschillende kenmerken vind ik het best moeilijk om in te schatten wat nog toevoegt ten opzichte van het iets mindere materiaal. En het is ook onzinnig om veel geld uit te gaan geven aan zaken waar je als amateur helemaal niets van merkt.
pi_171341347
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 23:21 schreef vivelafete het volgende:

[..]
Nu nog wat pedaaltjes en schoenen zoeken die er bij kunnen. Heb je wat pedalen betreft nog voorkeuren? Denk dat het de XT PD-M 8000 gaan worden. Zit daar nog veel verschil in met de goedkopere varianten? Ik heb ook nog naar pedalen met een breder platform gekeken omdat ik nog geen schoenen heb en dan wel alvast even wat kan fietsen, maar volgens mij zijn er in de wat duurdere range geen pedalen waar je de plastic buitenrand kan verwijderen van de pedalen.
Heb drie setjes PD520 (dacht ik) liggen en een set XT. XT zijn wat fijner maar zijn ook dubbel zo prijzig. Verschil is minimaal.
  woensdag 31 mei 2017 @ 18:44:21 #27
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_171355079
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 23:23 schreef vivelafete het volgende:

[..]

l. En het is ook onzinnig om veel geld uit te gaan geven aan zaken waar je als amateur helemaal niets van merkt.
Nee dat vind ik nou niet, hier ook weer het hele wat als verhaal. Als je het kan betalen gewoon doen'. Ik rij met edge 820, maar meer als veredelde kmteller met hrm gebruik ik 'm eigenlijk nooit. Maat aldms ik 's een keertje wil navigeren kan dat wel. Ik rij op een epic fsr full xt, overkill voor iemand met mijn conditie en skills? Absoluut maar ik ben blij dat ik niet voor minder ben gegaan.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 10:42:53 #28
130803 Gripper
Get a grip
pi_171392784
De nieuwe MTB -zoektocht is met een goed resultaat afgesloten :)

Ik kwam een Specialized Epic tegen op Marktplaats in prima staat, en voor een prima prijsje. XTR 2x10 afmontage, fox achter en rockshox reba voor, en helemaal mijn maat. Ik kreeg een compleet nieuwe aandrijflijn erbij: cassette ketting en buitenblad want die waren precies op, dus kan m echt als nieuw rijden.
Mooi dat het een lang weekend is, kan ik m 3 dagen uitgebreid aan de tand voelen!



Enige wat ik me nu kan bedenken om te doen is de stuurpen omdraaien voor een iets diepere zit, en uiteindelijk het stuur nog eens een cm inkorten, want dat is voor mn gevoel zo belachelijk breed. Maar ja, als je af komt van een 26" hardtail, dan is elk modern stuur onwennig.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_171393062
Lekker hoor, hier nog steeds niks tegengekomen op marktplaats helaas.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 11:24:18 #30
130803 Gripper
Get a grip
pi_171393495
je moet er ook maar net tegenaan lopen en dat ie nog niet weg is he. Er stonden de laatste tijd veel ouwe barrels op, niet de juiste maat, of met teveel werk. Deze was precies wat ik zocht :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 2 juni 2017 @ 13:21:04 #31
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_171395761
Cool me broer heeft een fiets voor Jeffrey Herlings afgeleverd!
https://www.instagram.com/p/BU1QoZaB1J0/
Kek fietsje!
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_171440509
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 10:42 schreef Gripper het volgende:
De nieuwe MTB -zoektocht is met een goed resultaat afgesloten :)

Ik kwam een Specialized Epic tegen op Marktplaats in prima staat, en voor een prima prijsje. XTR 2x10 afmontage, fox achter en rockshox reba voor, en helemaal mijn maat. Ik kreeg een compleet nieuwe aandrijflijn erbij: cassette ketting en buitenblad want die waren precies op, dus kan m echt als nieuw rijden.
Mooi dat het een lang weekend is, kan ik m 3 dagen uitgebreid aan de tand voelen!

[ afbeelding ]

Enige wat ik me nu kan bedenken om te doen is de stuurpen omdraaien voor een iets diepere zit, en uiteindelijk het stuur nog eens een cm inkorten, want dat is voor mn gevoel zo belachelijk breed. Maar ja, als je af komt van een 26" hardtail, dan is elk modern stuur onwennig.
Hoi Grip, mooie bike, demper en voorvork ook pas geleden nog onderhoud gehad? Dat is vaak een grotere kostenpost. Strikt genomen moet ze jaarlijks onderhouden worden, maar ligt ook aan het aantal kilometers wat je wegtrapt. Veel plezier er iig mee.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 14:14:50 #33
130803 Gripper
Get a grip
pi_171498259
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 10:51 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Hoi Grip, mooie bike, demper en voorvork ook pas geleden nog onderhoud gehad? Dat is vaak een grotere kostenpost. Strikt genomen moet ze jaarlijks onderhouden worden, maar ligt ook aan het aantal kilometers wat je wegtrapt. Veel plezier er iig mee.
Ja dat is dus nog wel effe een dingetje. De demper was volgens de eigenaar 1,5 jaar geleden nog onderhouden en hij reed er sindsdien weinig op omdat hij zelf nu de Carbon worldcup epic had.
Maar toen ik zaterdag de demper op mijn gewicht wilde instellen (waarvoor je m oppompt tot 300 psi en daarna aflaat tot ie vanzelf op de goeie sag instelling staat) ging er toch wat mis en lekte er vet uit. Mee naar een specialized dealer geweest en die vindt toch dat we m moeten uitwisselen met een gereviseerde van bij specialized vandaan, er is een roulatie systeem voor de epic dempers. Mijn demper wordt dan straks weer de donor van een andere pechvogel. Dus ik heb nog wel een onverwachte kostenpost te slikken nu maar daarna wel een als nieuwe fiets. Hou ik mezelf dan maar voor. :'(

Volgens de dealer had ik er ook tijdens de proefrit weinig aan kunnen merken maar dat oppompen tot de max druk en dan laten leeglopen is voor elke demper een zware beproeving van de pakkingen en seals.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_171498698
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ja dat is dus nog wel effe een dingetje. De demper was volgens de eigenaar 1,5 jaar geleden nog onderhouden en hij reed er sindsdien weinig op omdat hij zelf nu de Carbon worldcup epic had.
Maar toen ik zaterdag de demper op mijn gewicht wilde instellen (waarvoor je m oppompt tot 300 psi en daarna aflaat tot ie vanzelf op de goeie sag instelling staat) ging er toch wat mis en lekte er vet uit. Mee naar een specialized dealer geweest en die vindt toch dat we m moeten uitwisselen met een gereviseerde van bij specialized vandaan, er is een roulatie systeem voor de epic dempers. Mijn demper wordt dan straks weer de donor van een andere pechvogel. Dus ik heb nog wel een onverwachte kostenpost te slikken nu maar daarna wel een als nieuwe fiets. Hou ik mezelf dan maar voor. :'(

Volgens de dealer had ik er ook tijdens de proefrit weinig aan kunnen merken maar dat oppompen tot de max druk en dan laten leeglopen is voor elke demper een zware beproeving van de pakkingen en seals.
Ai kloten is dat. Dat vind ik meteen ook het grootste nadeel van een Specialized mountainbikes en is reden dat ik er zelf (denk ik) nooit één koop. Als hij gereviseerd/ geserviced moet worden ben je afhankelijk van Specialized, lees op mountainbike forum momenteel over levertijd van 2-4 weken. Zelf iemand bij de club fietsen die momenteel met zijn vierde of vijfde demper bezig is hij heeft de fiets net een jaar of anderhalf. Nog iemand anders bij de club heeft exact hetzelfde probleem alleen verslijt hij er minder. Gelukkig wordt het uit coulance wel goed opgepakt, dacht dat je na revisie ook garantie krijgt op een demper van Specialized. Fully rijden is stukken duurder dan hardtail rijden. Belangrijkste is daarom altijd voorvork en demper,bussen en lagers goed te controleren bij aankoop van een fully, voor zover dat kan. Scheelt dat je er nieuwe aandrijving bij hebt, dan heb je hem straks bijna weer klaar, je woont iig in een mooi gebied om hem uit te laten.
pi_172067969
Hi, ik ben aan het kijken voor een mountainbike voor de herfst/winter maanden. Nu zat ik wat op MP te neuzen en kwam wel het 1 en ander tegen. Budget is voorlopig max 300 euro om mee te starten.

Heeft iemand tips voor een leuke fiets/frame in mijn maat (1.96)?

Ik kwam o.a deze tegen: https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=27

Kleurstelling boeit me niet zo heel veel.
pi_172068068
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Najieto het volgende:
Hi, ik ben aan het kijken voor een mountainbike voor de herfst/winter maanden. Nu zat ik wat op MP te neuzen en kwam wel het 1 en ander tegen. Budget is voorlopig max 300 euro om mee te starten.

Heeft iemand tips voor een leuke fiets/frame in mijn maat (1.96)?

Ik kwam o.a deze tegen: https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=27

Kleurstelling boeit me niet zo heel veel.
Ik zou deze laten staan, merk is totaal onbekend. De groep is niet vermeld en velgremmen is bij MTB's allang verleden tijd. voor 300 euro moet wel wat beters te vinden zijn :)
pi_172068210
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:41 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

Ik zou deze laten staan, merk is totaal onbekend. De groep is niet vermeld en velgremmen is bij MTB's allang verleden tijd. voor 300 euro moet wel wat beters te vinden zijn :)
Daar heb je gelijk in. Het was me eigenlijk geeneens opgevallen dat er geen schijfremmen op zaten.

Ik wil eigenlijk het liefst een 29er omdat de bedoeling is er ook W-W mee te gaan rijden.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 15:46:20 #38
130803 Gripper
Get a grip
pi_172069704
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Najieto het volgende:
Hi, ik ben aan het kijken voor een mountainbike voor de herfst/winter maanden. Nu zat ik wat op MP te neuzen en kwam wel het 1 en ander tegen. Budget is voorlopig max 300 euro om mee te starten.

Heeft iemand tips voor een leuke fiets/frame in mijn maat (1.96)?

Ik kwam o.a deze tegen: https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=27

Kleurstelling boeit me niet zo heel veel.
Als ik dit eerder geweten had, dan had ik mn ouwe fiets liever aan jou dan aan Roman de gekke Oekraiener verkocht. Helaas!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_172070259
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Als ik dit eerder geweten had, dan had ik mn ouwe fiets liever aan jou dan aan Roman de gekke Oekraiener verkocht. Helaas!
Ja helaas. Ik heb ook niet gezien dat je jouw oude mtb in de verkoop had staan.
pi_172189540
https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=34

Kan iemand met wat meer verstand van mountainbikes kijken of dit wat is ? Sowieso vraag ik me af op deze frame maat wel voldoende is voor mijn lengte (1,86) vind de beschrijving 170cm-190cm wel erg ruim. Bedankt :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Questular op 05-07-2017 14:46:05 ]
  woensdag 5 juli 2017 @ 17:19:24 #41
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_172193735
19" lijkt me aan de kleine kant voor jou lengte, en even zo inschattend vanaf de foto lijkt het een 26" te zijn maar schijn kan bedriegen. Afmontage (mits in goede staat) lijkt ook goed voor elkaar met XT spul. Vorken/vering ben ik niet zo in thuis.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_172218994
19 inch is te klein ben zelf ok 1.86m lang en ik heb een 21 inch mtb
  donderdag 6 juli 2017 @ 17:16:27 #43
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_172219985
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 16:42 schreef amp25 het volgende:
19 inch is te klein ben zelf ok 1.86m lang en ik heb een 21 inch mtb
Om direct te stellen dat 19 inch te klein is is wel wat kort door de bocht. Ligt helemaal aan de geometrie. Ik zit met 1.88 goed op mijn 19 inch.

Deze 19" lijkt wel te klein.

Dit is misschien ook wel wat:
http://link.marktplaats.nl/m1178294155

[ Bericht 11% gewijzigd door BORRREETJEEE op 06-07-2017 17:22:07 ]
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_172313311
Ben het zoeken naar een goede 2 hands een beetje zat dus maar voor een nieuwe gegaan.



Cannondale xtrail 2.
Uiteindelijk 899.- betaald.
  maandag 10 juli 2017 @ 21:03:53 #45
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_172328168
Lekker fietsje Quest. Ik heb ook een nieuwe fiets sinds dit weekend nadat m'n vorige is gejat.


Trek X-Caliber 9 2x10
RockShox Recon Silver RL
XT shadow achterderailleur
SRAM X7 voorderailleur
XT shifters

Moet alleen ff wennen dat ik geen lockout meer op het stuur heb. En raar genoeg zat ik nu op een Trek direct veel beter dan op een Cube, terwijl het hiervoor andersom was. Maar kan ook zijn dat de vorige verkopen me op een te grote Trek heeft gezet toendertijd. Terwijl ik nu met proberen om 21" cube werd gezet omdat een 19" te klein was. Maar nu een 18,5" Trek gekocht :D .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zaterdag 15 juli 2017 @ 20:16:15 #46
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_172443831
Ik ben een nieuwe mtb aan het bouwen. 29 Inch carbon frame van proceed. Single xt groep erop. Verder vandaag een dt Swiss OPM O.D.L 100 voorvork besteld.

Deel afmontage ook al binnen. Moet nog een headset, wielen (ik dacht aan Mavic crossmax?) zadel en zadelpen. Komende maanden rustig maar bij elkaar kopen.

Nu fiets ik voornamelijk op de racer en soms op een singlespeed mtb.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_172577995
Eindelijk een mtb voor mijn lengte gevonden,

https://www.marktplaats.n(...)usPage=mijnberichten

Is dit een degelijke keuze om mee te beginnen?

edit: het is dichtbij dus ik ga gewoon kijken en een stukje proefrijden

[ Bericht 9% gewijzigd door Najieto op 21-07-2017 17:31:51 ]
pi_172639114
1e ritje of de fiets 12 km dr op zitten breekt de ketting over.....
pi_172642257
Cannonfail dus.

De tip is om altijd een quick-link en een ketting-tooltje mee te nemen dan ben je in 2 minuten weer onderweg. Wel de juiste kopen: sram voor sram en kmc voor shimano.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 13:50:36 #50
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_172758527
Ben begonnen met de opbouw: zie foto's in spoilertag.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu nog rustig een mooie wielset uitkiezen.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')