Niet, juist bij van die dwarslopende wortels gooi ik m'n snelheid omlaag (en volgens mij doet iedereen dat).quote:Op maandag 10 april 2017 12:51 schreef Crazy-M het volgende:
Hoe schieten jullie snel over de wortels en over een stuk waar je continue omlaag en omhoog gaat. In het wortel gedeelte had ik de voorvering aangezet om wat meer op te vangen.
Gladheid van de wortels viel dit weekend mee, komend weekend zullen ze wel gladder zijn als we de komende dagen weer wat regen krijgen.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:43 schreef Elvander het volgende:
[..]
Niet, juist bij van die dwarslopende wortels gooi ik m'n snelheid omlaag (en volgens mij doet iedereen dat).
Ik heb geen zin om kneiterhard op m'n plaat te lazeren vanwege die gladde wortels.
Hard rijden doe ik waar het kan, technische stukken zie ik juist als plekken om m'n techniek te verbeteren. Ik ben geen wedstrijdrijder met fullface helm en bodyprotection dus daar gedraag ik me ook naar.
Vering zet ik uit op de wat rechte stukken en op asfalt. Je verliest toch wat energie als je voorvering aanstaat.quote:Ohw en vering is er natuurlijk niet voor niets. Waarom zou je die uitzetten?
Dat zou ik alleen bij een lange vlakke klim doen.
Nieuw beginnen degelijke hardtails bij 1 a 1,1k; dan heb je vaak Deore/ SLX groep, Reba vork, prima fietsen waar je jaren plezier van kunt hebben en duurzaam zijn. Bij fullies mag je er rustig 1 a 1,2k bij op tellen. Heb voor mijn fully 1,7k betaald maar ging puur voor de kleur, rest zelf opgebouwd, dropper a 400¤, wielset 800¤, remmen 200¤, xt der 70¤ en er valt nog wel het nodige te upgraden. Tweedehands kun je voor 50% van nieuwwaarde leuke fietsen tegenkomen.quote:Op woensdag 10 mei 2017 12:04 schreef Questular het volgende:
Ik overweeg een poging tot mountainbiken, volledig recreatief en dan vooral om hier lekker in de buurt (zuid-limburg) te fietsen.
Gelet op de link voor beginners kom ik op het volgende uit:
** ; Recreatieve rijders.
Personen die op regelmatige basis er met hun fiets op uit trekken en een redelijk goede werking van hun spullen eisen.
Cross Country / XC
Uithoudingsvermogen, fitheid en controle over de fiets gecombineerd. Dat is kortweg waar Cross Country om draait. Klimmen, dalen, singletracks (smalle paadjes) en technische secties zijn allemaal zaken die een XC-er tegen kan komen. Cross Country rijden doet men bij voorkeur in heuvelachtig terrein, met hobbels en kleine obstakels, zoals rotsen, boomwortels of kuilen.
Gelet op deze 2 gegevens vraag ik me af in welke prijsklasse ik het beste kan zoeken (wil niet teveel of te weinig geld uitgeven en er later spijt van krijgen) en welke merken/modellen dan aan te raden zijn.
Bedankt
http://www.nu.nl/lifestyl(...)breekbaar-frame.htmlquote:Decathlon roept zijn mountainbikes van het merk BTWIN terug omdat de frames kunnen breken. Daardoor kunnen fietsers vallen en ernstig letsel oplopen, waarschuwt de winkelketen.
Het gaat om de mountainbikes Rockrider 520 en 540, die verkocht werden tussen 1 oktober vorig jaar en 6 maart van dit jaar. Het gevaarlijke mankement werd tijdens een standaard veiligheidstest vastgesteld.
Klanten kunnen hun fiets terugbrengen naar de winkel om hem om te ruilen voor een verbeterd identiek model. Ze kunnen ook hun geld terugkrijgen.
Had ik ook een keer, dacht ik slim te zijn door het slot door beide wielen heen te halen, is mijn zadel gestolen (of eigenlijk verwisseld met een zadel van een gewone stadsfiets, maar ik heb mijn zadel nooit meer teruggevonden). Nochtans in de kelder van mijn appartementencomplex, dus het moet een van mijn buren zijn geweest. Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel, weet niet hoeveel dat gaat kosten.quote:Op maandag 22 mei 2017 17:52 schreef BoesB het volgende:
Afgelopen winter heb ik een domme fout gemaakt. Moest 's avonds de stad in, maar de band van mijn normale fiets was lek, dus pakte ik voor één keer mijn Scott MTB. Ding aan een paal gezet recht tegenover de kroeg waar ik in stond, slot om mijn frame gedaan. Nogal stom achteraf, maargoed: hebben ze het fucking achterwiel gestolen
Inclusief remschijf en tandwielen. Derailleur nog wel aanwezig.
Wil eigenlijk overstappen op een racefiets, maar dat ligt er ook een beetje aan wat de reparatie van zo'n geintje gaat kosten. Betreft een fiets uit 2013 met een nieuwwaarde van 800 euro. Iemand enig idee?
Hoewel een klotestreek is een zadel gelukkig nog makkelijk te vervangen.quote:Op maandag 22 mei 2017 18:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Had ik ook een keer, dacht ik slim te zijn door het slot door beide wielen heen te halen, is mijn zadel gestolen (of eigenlijk verwisseld met een zadel van een gewone stadsfiets, maar ik heb mijn zadel nooit meer teruggevonden). Nochtans in de kelder van mijn appartementencomplex, dus het moet een van mijn buren zijn geweest. Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel, weet niet hoeveel dat gaat kosten.
Dan kijk je verkeerd of je wilt een heel duur wiel. Kijk voor een los wiel eens bij superstarcomponents.com of actionsports.de Voor cassette schijf ook bij actionsports.de of bike-components.dequote:Op maandag 22 mei 2017 18:49 schreef BoesB het volgende:
[..]
Hoewel een klotestreek is een zadel gelukkig nog makkelijk te vervangen.
Als ik online kijk kom ik op een prijs van minimaal 400 euro. En dat is nog exclusief band en remschijf. Vraag me af of het nog zin heeft om voor 500 euro te investeren in een 4 jaar oude fiets van nog geen 800 euro nieuw.
Weet iemand hier toevallig of de meeste (race) fiets handelaren doen aan inruil?
Ik zou dan kijken of je tweedehands een leuk fietsje kan vinden.quote:Op woensdag 24 mei 2017 11:29 schreef Questular het volgende:
2e hands vind ik helaas niet veel hier in de buurt dus ik zit te kijken naar een betaalbare instap fiets.
https://www.giant-bicycles.com/nl/revel-29-1
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-2-ltd
Is dit niet voldoende voor iemand met 0 ervaring op de mountanbike die vooral recreatief wilt fietsen op onverharde wegen in het mooie Zuid-Limburg?
In ieder geval een leuk budget om wat voor uit te zoeken. Heb zelf goede ervaringen met Canyon. Heb een Neuron (fully voornamelijk zelf opgebouwd) en Canyon SL carbon (hardtail). In de hardtail zit een M1700 set en compleet XT afgemonteerd. M1700 set zit ongeveer in het midden segment qua fabriekswielen zeer degelijk en zit een heerlijke ratel in. DT Swiss velgen worden tegenwoordig door wielbouwers veel gebruikt als basis, zegt iets over het merk (degelijk en betrouwbaar). Heb er zelf 11.000 kilometers meegereden in twee jaar tijd in mogelijke condities, nog nooit geserviced/ aangespannen en nog steeds recht, pas nog laten meten door wielbouwer. De Neuron is opgebouwd met handgespaakte wielen, aandrijflijn voornamelijk shimano SLX (behalve achter der XT) en remmen en dropper SRAM. Grootste verschil tussen SLX en XT zit hem bij mij vooral in de voor der en achter der shifter, maar als net als mij recreatief fietst tussen de 6-10uur in de week, is dit verwaarloosbaar. Met wedstrijden zou ik me er wel aan kunnen irriteren. Dit wat betreft vergelijk tussen de twee Canyons. De Speci is tov de Canyons schraler afgemonteerd; crank, remmen en wielen zijn dikke min in vergelijk. De beide Canyons zijn wat meer allrounders (100mm vork) tov 80/95mm van Specialized, al schijn je dit in te kunnen stellen. Wielen en crank vervang je niet gauw in deze prijsklasse fietsen omdat het dan gauw in de papieren loop wil je upgraden. Met jou budget kun je ook naar carbon kijken, dit is een zeer interessante optie dan:quote:Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef vivelafete het volgende:
Hey!
ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.
Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?
Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?
Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
Ik vind dat je altijd zo hoog als je budget toe laat moet gaan. Ga je dat verschil in wielen en schakelen voelen? Mss niet direct maar je wil toch niet bij een klein schakelprobleempje zitten denken. Had ik maar...quote:Op maandag 29 mei 2017 21:31 schreef vivelafete het volgende:
Hey!
ben nu ca 10 jaar aan het wielrennen en wil dit gaan afwisselen met mountainbiken. Een paar keer een fiets gehuurd en daarmee lekker gaan fietsen en dat beviel me zeer goed.
Beetje georiënteerd op verschillende fietsen, waar onder meer uit is gekomen dat ik een 29er hardtail wil. Ik wil een fiets die flink wat jaren mee kan.
Nu ben ik ook bij Canyon terecht gekomen en zie daar de volgende twee modellen:
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 SL (https://www.canyon.com/nl(...)n-al-slx-9-9-sl.html)
* GRAND CANYON AL SLX 9.9 (https://www.canyon.com/nl(...)nyon-al-slx-9-9.html)
Iemand een idee of het prijsverschil van 300 euro eht waard is om voor de SL versie te gaan? Ik zie vooral verschil in wielset (DT SWISS M 1900 SPLINE vs. DT SWISS M 1700 SPLINE) en in afmontage (XT vs. XLS). Verder is het hetzelfde frame, maar zien zit er nog meer verschil in de SL versie?
Heb ik bij een lokale bikeshop ook nog de Specialized epic (https://www.specialized.c(...)epic-hardtail/115227) gezien (min of meer in dezelfde prijsklasse). Deze vind ik ook erg mooi. Het leuke is dat hij van een lokale bikeshop af komt en ik die mensen wel wat gun, maar tegelijkertijd is de fiets kwalitatief volgens mij wat minder. Hoe verhoudt deze fiets zich tov de bovenstaande twee? Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut aan moet denken bij het (online) kopen van een MTB?
Ik heb de modellen beperkt gehouden omdat ik het lastig vind om de verschillen van al de fietsen goed in te kunnen schatten.
Thanks voor je uitgebreide antwoord!quote:Op maandag 29 mei 2017 23:37 schreef poiuytr het volgende:
[..]
In ieder geval een leuk budget om wat voor uit te zoeken. Heb zelf goede ervaringen met Canyon. Heb een Neuron (fully voornamelijk zelf opgebouwd) en Canyon SL carbon (hardtail). In de hardtail zit een M1700 set en compleet XT afgemonteerd. M1700 set zit ongeveer in het midden segment qua fabriekswielen zeer degelijk en zit een heerlijke ratel in. DT Swiss velgen worden tegenwoordig door wielbouwers veel gebruikt als basis, zegt iets over het merk (degelijk en betrouwbaar). Heb er zelf 11.000 kilometers meegereden in twee jaar tijd in mogelijke condities, nog nooit geserviced/ aangespannen en nog steeds recht, pas nog laten meten door wielbouwer. De Neuron is opgebouwd met handgespaakte wielen, aandrijflijn voornamelijk shimano SLX (behalve achter der XT) en remmen en dropper SRAM. Grootste verschil tussen SLX en XT zit hem bij mij vooral in de voor der en achter der shifter, maar als net als mij recreatief fietst tussen de 6-10uur in de week, is dit verwaarloosbaar. Met wedstrijden zou ik me er wel aan kunnen irriteren. Dit wat betreft vergelijk tussen de twee Canyons. De Speci is tov de Canyons schraler afgemonteerd; crank, remmen en wielen zijn dikke min in vergelijk. De beide Canyons zijn wat meer allrounders (100mm vork) tov 80/95mm van Specialized, al schijn je dit in te kunnen stellen. Wielen en crank vervang je niet gauw in deze prijsklasse fietsen omdat het dan gauw in de papieren loop wil je upgraden. Met jou budget kun je ook naar carbon kijken, dit is een zeer interessante optie dan:
http://www.radon-bikes.de(...)/jealous/jealous-60/
De Jealous is echt een belachelijk dikke racebak van Radon. Canyon (Exceed) loopt samen met Radon qua hardtails aardig voor op de concurrentie. Jealous en Exceed zijn op het moment de meeste innovatiefste mountainbikes op hardtail gebied. Die 1600 voor die fiets is echt een lachertje, daar betaal je bij Cannondale en Speci twee keer zoveel voor. Met dit budget (1500-2000) was ik altijd voor carbon gegaan, dat fietst zoveeeeeel prettiger. Alleen kom je dan wel vaak in de minder afgemonteerde fietsen, behalve bovengenoemde fiets. Vork heb ik alleen geen ervaring mee.
Succes met je zoektocht
Idd, eens.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 08:19 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik vind dat je altijd zo hoog als je budget toe laat moet gaan. Ga je dat verschil in wielen en schakelen voelen? Mss niet direct maar je wil toch niet bij een klein schakelprobleempje zitten denken. Had ik maar...
Heb drie setjes PD520 (dacht ik) liggen en een set XT. XT zijn wat fijner maar zijn ook dubbel zo prijzig. Verschil is minimaal.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 23:21 schreef vivelafete het volgende:
[..]
Nu nog wat pedaaltjes en schoenen zoeken die er bij kunnen. Heb je wat pedalen betreft nog voorkeuren? Denk dat het de XT PD-M 8000 gaan worden. Zit daar nog veel verschil in met de goedkopere varianten? Ik heb ook nog naar pedalen met een breder platform gekeken omdat ik nog geen schoenen heb en dan wel alvast even wat kan fietsen, maar volgens mij zijn er in de wat duurdere range geen pedalen waar je de plastic buitenrand kan verwijderen van de pedalen.
Nee dat vind ik nou niet, hier ook weer het hele wat als verhaal. Als je het kan betalen gewoon doen'. Ik rij met edge 820, maar meer als veredelde kmteller met hrm gebruik ik 'm eigenlijk nooit. Maat aldms ik 's een keertje wil navigeren kan dat wel. Ik rij op een epic fsr full xt, overkill voor iemand met mijn conditie en skills? Absoluut maar ik ben blij dat ik niet voor minder ben gegaan.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 23:23 schreef vivelafete het volgende:
[..]
l. En het is ook onzinnig om veel geld uit te gaan geven aan zaken waar je als amateur helemaal niets van merkt.
Hoi Grip, mooie bike, demper en voorvork ook pas geleden nog onderhoud gehad? Dat is vaak een grotere kostenpost. Strikt genomen moet ze jaarlijks onderhouden worden, maar ligt ook aan het aantal kilometers wat je wegtrapt. Veel plezier er iig mee.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 10:42 schreef Gripper het volgende:
De nieuwe MTB -zoektocht is met een goed resultaat afgesloten
Ik kwam een Specialized Epic tegen op Marktplaats in prima staat, en voor een prima prijsje. XTR 2x10 afmontage, fox achter en rockshox reba voor, en helemaal mijn maat. Ik kreeg een compleet nieuwe aandrijflijn erbij: cassette ketting en buitenblad want die waren precies op, dus kan m echt als nieuw rijden.
Mooi dat het een lang weekend is, kan ik m 3 dagen uitgebreid aan de tand voelen!
[ afbeelding ]
Enige wat ik me nu kan bedenken om te doen is de stuurpen omdraaien voor een iets diepere zit, en uiteindelijk het stuur nog eens een cm inkorten, want dat is voor mn gevoel zo belachelijk breed. Maar ja, als je af komt van een 26" hardtail, dan is elk modern stuur onwennig.
Ja dat is dus nog wel effe een dingetje. De demper was volgens de eigenaar 1,5 jaar geleden nog onderhouden en hij reed er sindsdien weinig op omdat hij zelf nu de Carbon worldcup epic had.quote:Op zondag 4 juni 2017 10:51 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Hoi Grip, mooie bike, demper en voorvork ook pas geleden nog onderhoud gehad? Dat is vaak een grotere kostenpost. Strikt genomen moet ze jaarlijks onderhouden worden, maar ligt ook aan het aantal kilometers wat je wegtrapt. Veel plezier er iig mee.
Ai kloten is dat. Dat vind ik meteen ook het grootste nadeel van een Specialized mountainbikes en is reden dat ik er zelf (denk ik) nooit één koop. Als hij gereviseerd/ geserviced moet worden ben je afhankelijk van Specialized, lees op mountainbike forum momenteel over levertijd van 2-4 weken. Zelf iemand bij de club fietsen die momenteel met zijn vierde of vijfde demper bezig is hij heeft de fiets net een jaar of anderhalf. Nog iemand anders bij de club heeft exact hetzelfde probleem alleen verslijt hij er minder. Gelukkig wordt het uit coulance wel goed opgepakt, dacht dat je na revisie ook garantie krijgt op een demper van Specialized. Fully rijden is stukken duurder dan hardtail rijden. Belangrijkste is daarom altijd voorvork en demper,bussen en lagers goed te controleren bij aankoop van een fully, voor zover dat kan. Scheelt dat je er nieuwe aandrijving bij hebt, dan heb je hem straks bijna weer klaar, je woont iig in een mooi gebied om hem uit te laten.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 14:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ja dat is dus nog wel effe een dingetje. De demper was volgens de eigenaar 1,5 jaar geleden nog onderhouden en hij reed er sindsdien weinig op omdat hij zelf nu de Carbon worldcup epic had.
Maar toen ik zaterdag de demper op mijn gewicht wilde instellen (waarvoor je m oppompt tot 300 psi en daarna aflaat tot ie vanzelf op de goeie sag instelling staat) ging er toch wat mis en lekte er vet uit. Mee naar een specialized dealer geweest en die vindt toch dat we m moeten uitwisselen met een gereviseerde van bij specialized vandaan, er is een roulatie systeem voor de epic dempers. Mijn demper wordt dan straks weer de donor van een andere pechvogel. Dus ik heb nog wel een onverwachte kostenpost te slikken nu maar daarna wel een als nieuwe fiets. Hou ik mezelf dan maar voor.
Volgens de dealer had ik er ook tijdens de proefrit weinig aan kunnen merken maar dat oppompen tot de max druk en dan laten leeglopen is voor elke demper een zware beproeving van de pakkingen en seals.
Ik zou deze laten staan, merk is totaal onbekend. De groep is niet vermeld en velgremmen is bij MTB's allang verleden tijd. voor 300 euro moet wel wat beters te vinden zijnquote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Najieto het volgende:
Hi, ik ben aan het kijken voor een mountainbike voor de herfst/winter maanden. Nu zat ik wat op MP te neuzen en kwam wel het 1 en ander tegen. Budget is voorlopig max 300 euro om mee te starten.
Heeft iemand tips voor een leuke fiets/frame in mijn maat (1.96)?
Ik kwam o.a deze tegen: https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=27
Kleurstelling boeit me niet zo heel veel.
Daar heb je gelijk in. Het was me eigenlijk geeneens opgevallen dat er geen schijfremmen op zaten.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:41 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Ik zou deze laten staan, merk is totaal onbekend. De groep is niet vermeld en velgremmen is bij MTB's allang verleden tijd. voor 300 euro moet wel wat beters te vinden zijn
Als ik dit eerder geweten had, dan had ik mn ouwe fiets liever aan jou dan aan Roman de gekke Oekraiener verkocht. Helaas!quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Najieto het volgende:
Hi, ik ben aan het kijken voor een mountainbike voor de herfst/winter maanden. Nu zat ik wat op MP te neuzen en kwam wel het 1 en ander tegen. Budget is voorlopig max 300 euro om mee te starten.
Heeft iemand tips voor een leuke fiets/frame in mijn maat (1.96)?
Ik kwam o.a deze tegen: https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=27
Kleurstelling boeit me niet zo heel veel.
Ja helaas. Ik heb ook niet gezien dat je jouw oude mtb in de verkoop had staan.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:46 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als ik dit eerder geweten had, dan had ik mn ouwe fiets liever aan jou dan aan Roman de gekke Oekraiener verkocht. Helaas!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |