abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170125029
Het aantal boetes voor kleine snelheidsovertredingen stijgt explosief. Ook wie slechts 1 kilometer per uur te hard rijdt, is dankzij nieuwe verkeerscamera's de pineut. De politiebond vindt dat justitie doorslaat.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

In 2016 zijn 3,1 miljoen bekeuringen uitgedeeld voor snelheidsoverschrijdingen tot en met 5 kilometer per uur, tegen 2,4 miljoen in 2014: een stijging van 31 procent. Het totale aantal snelheidsboetes steeg in diezelfde periode veel minder hard, met 18 procent.

Dat blijkt uit gegevens die deze krant heeft opgevraagd met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Vooral op wegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden, regende het vorig jaar bekeuringen. 69.000 automobilisten kregen een prent omdat ze daar - na meetcorrectie - 1 kilometer per uur te hard reden, tegen 12.000 in 2014.

'Verkapte vorm van belasting'
Die boete is 20 euro, inclusief 9 euro administratiekosten. ,,Belachelijk”, vindt Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV. ,,Soms is het nodig om een paar kilometer per uur harder te rijden, bijvoorbeeld om veilig in te halen of om een gevaarlijke situatie te voorkomen.”

Volgens Priem gaat het Openbaar Ministerie te ver door automobilisten op grote schaal te bekeuren voor kleine snelheidsovertredingen. ,,Dit frustreert mensen. Het is een verkapte vorm van belasting. Ook schaadt dit het gezag en de geloofwaardigheid van de politie. Het is veel belangrijker om huftergedrag harder aan te pakken, zoals bumperkleven en rechts inhalen.”

Sinds vorig jaar zijn alle flitspalen in Nederland vernieuwd en gedigitaliseerd. Dat betekent dat ze 24 uur per dag en zeven dagen per week aan staan. Ook is het aantal trajectcontroles uitgebreid.

Snelheidsovertreding
,,Daardoor neemt het aantal boetes substantieel toe”, zegt Ernst Koelman van het OM. ,,Op 130-wegen geldt een meetcorrectie van 5 kilometer. Je hebt dus gewoon flink te hard gereden als je die boete van 11 euro krijgt, want je gemeten snelheid was 136 kilometer per uur.”

De kleine boetes leverden de overheid vorig jaar in totaal 113 miljoen euro op. In 2014 was dat nog 80 miljoen euro. Op de meeste wegen – met uitzondering van 130-wegen – wordt pas bekeurd bij een snelheidsoverschrijding vanaf 4 kilometer per uur.

Flitspaal
De flitspaal die het meeste geld in het laatje van de gemeente of het Rijk brengt, staat in Hilversum. Om precies te zijn: aan het Oostereind. De ,,lucratieve flitspaal'' leverde vorig jaar gemiddeld 710 euro per uur op, wat neerkomt op bijna twaalf boetes per uur. Elke vijf minuten was het raak: 102.966 boetes ter waarde van 6.237.365 euro.

http://www.ad.nl/binnenla(...)ard-rijden~a280b7fa/

Ze kondigden het twee jaar geleden al aan. Dat ze strenger gingen controleren om meer geld binnen te halen. Ze doen het nog ook. Die situatie in Hilversum. :D :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_170125087
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 12:23 schreef tong80 het volgende:
,,Belachelijk”, vindt Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV. ,,Soms is het nodig om een paar kilometer per uur harder te rijden, bijvoorbeeld om veilig in te halen of om een gevaarlijke situatie te voorkomen.”

Volgens Priem gaat het Openbaar Ministerie te ver door automobilisten op grote schaal te bekeuren voor kleine snelheidsovertredingen. ,,Dit frustreert mensen. Het is een verkapte vorm van belasting. Ook schaadt dit het gezag en de geloofwaardigheid van de politie. Het is veel belangrijker om huftergedrag harder aan te pakken, zoals bumperkleven en rechts inhalen.”
Hij heeft natuurlijk gelijk, maar ja, bumperkleven en rechts inhalen aanpakken kost geld. Dit automatiseer je en dan heb je er alleen nog maar wat onderhoud aan ipv. blauw op de snelweg.
Aging is a gradual process of answering more and more questions with "meh, it depends"
  maandag 10 april 2017 @ 12:28:50 #3
78680 Nielsch
Al 40 jaar op FOK!
pi_170125118
1 kilometer te hard na correctie, dan reed je 136 kilometer per uur. Als je gewoon je cruise control op 132 ofzo zet heb je nergens last van.
Op zaterdag 8 oktober 2016 23:29 schreef Braindead2000 het volgende: Als je een vrouw vooraf gaat vragen of je haar bij haar kutje mag grijpen dan ben je wel een enorme sukkel.
  Redactie Frontpage maandag 10 april 2017 @ 12:29:28 #4
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_170125129
_O_ Keihard aanpakken _O_
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 10 april 2017 @ 12:31:34 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170125164
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
_O_ Keihard aanpakken _O_
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Redactie Frontpage maandag 10 april 2017 @ 12:32:58 #6
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_170125198
Overigens: al gaan ze nog twee keer zo veel mensen beboeten voor kleine overtredingen, het zal me een worst wezen. Maar laten ze het geld dat ze daarmee ophalen dan inzetten voor het daadwerkelijk verbeteren van de verkeersveiligheid, want daar heeft deze manier van omzet vergaren natuurlijk niets mee te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_170125204
Stelletje naaiers
Zonder wrijving geen glans
  maandag 10 april 2017 @ 12:44:27 #8
331634 Messina
He-le-maal niks
pi_170125394
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 12:28 schreef Nielsch het volgende:
1 kilometer te hard na correctie, dan reed je 136 kilometer per uur. Als je gewoon je cruise control op 132 ofzo zet heb je nergens last van.
Dit inderdaad.
Gewoon niet (of 2 a 3km/u) te hard rijden en je krijgt ook geen bekeuring. Het leven kan zo simpel zijn.
Powiedz mi, czy próbowałeś to przetłumaczyć?
pi_170125492
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 12:28 schreef Nielsch het volgende:
1 kilometer te hard na correctie, dan reed je 136 kilometer per uur. Als je gewoon je cruise control op 132 ofzo zet heb je nergens last van.
Waar zou toch die 'correctie' voor staan in 'meetcorrectie'.

Nog even en we gaan weer met de fabel: dan staat je snelheidsmeter op 145 werken. Wat dat betreft valt het nog mee.
  maandag 10 april 2017 @ 12:55:02 #10
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_170125547
quote:
Het is veel belangrijker om huftergedrag harder aan te pakken, zoals bumperkleven en rechts inhalen.”
Symptoombestrijding :{ . Ze moeten al die linksplakkers aanpakken.
  maandag 10 april 2017 @ 13:00:55 #11
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_170125634
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 12:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waar zou toch die 'correctie' voor staan in 'meetcorrectie'.

Nog even en we gaan weer met de fabel: dan staat je snelheidsmeter op 145 werken. Wat dat betreft valt het nog mee.
Idd. Die correctie is er niet voor niks. Misschien reed je wel 131 en is de flitser slecht, maar binnen de marges, afgesteld.
  maandag 10 april 2017 @ 13:01:56 #12
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_170125644
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 12:32 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens: al gaan ze nog twee keer zo veel mensen beboeten voor kleine overtredingen, het zal me een worst wezen. Maar laten ze het geld dat ze daarmee ophalen dan inzetten voor het daadwerkelijk verbeteren van de verkeersveiligheid, want daar heeft deze manier van omzet vergaren natuurlijk niets mee te maken.
Deze manier van omzet vergaren heeft alles met verkeersveiligheid te maken.
De overheid voelt zich veel veiliger als jouw geld in hun zak verkeert.
wooblabalurg
  maandag 10 april 2017 @ 13:42:52 #13
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_170126117
quote:
17s.gif Op maandag 10 april 2017 13:01 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Deze manier van omzet vergaren heeft alles met verkeersveiligheid te maken.
De overheid voelt zich veel veiliger als jouw geld in hun zak verkeert.
_O_
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
  maandag 10 april 2017 @ 13:44:27 #14
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170126141
quote:
17s.gif Op maandag 10 april 2017 13:01 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Deze manier van omzet vergaren heeft alles met verkeersveiligheid te maken.
De overheid voelt zich veel veiliger als jouw geld in hun zak verkeert.
Het gaat al verkeerd op het moment dat je het ziet als omzet vergaren en niet als middel om hardrijden te bestraffen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170126176
Een limiet is een limiet.
pi_170126327
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 13:47 schreef Toefjes het volgende:
Een limiet is een limiet.
En muggeziften is muggeziften. ;)
pi_170126534
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 13:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En muggeziften is muggeziften. ;)
Tja. Leg je m naar 131, heb je dezelfde discussie op 132.
pi_170126598
Ik dacht trouwens dat op snelwegen de correctie 10% was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_170126971
Dat mensen hierover zeuren. Gewoon niet te hard rijden. Je hebt zelfs de correctie die ons al tegemoet komt. Stel er is een situatie waar je 200km per uur moet rijden ivm je eigen veiligheid, zullen ze een boete echt wel kwijt schelden indien je dit kunt aantonen.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  maandag 10 april 2017 @ 14:36:46 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_170127010
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
_O_ Keihard aanpakken _O_
Dit is geen ' Keihard aanpakken', dit is genereren van extra belastingen. Maak iemand maar eens duidelijk wat 1km te hard is..

Niemand gaat extra dood van 1km te hard op de snelweg, waar wat in het verkeer wel irritant is, is het onnodig links rijden en bellen achter het stuur, of een flitspaal bij een school.
Dat is gevaarlijk, maar he, dat is niet makkelijk om te beboeten natuurlijk of levert geen drol op.

Moraalridders.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_170127276
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 13:47 schreef Toefjes het volgende:
Een limiet is een limiet.
befehl ist befehl
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 10 april 2017 @ 15:07:36 #22
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170127486
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 14:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit is geen ' Keihard aanpakken', dit is genereren van extra belastingen. Maak iemand maar eens duidelijk wat 1km te hard is..

Niemand gaat extra dood van 1km te hard op de snelweg, waar wat in het verkeer wel irritant is, is het onnodig links rijden en bellen achter het stuur, of een flitspaal bij een school.
Dat is gevaarlijk, maar he, dat is niet makkelijk om te beboeten natuurlijk of levert geen drol op.

Moraalridders.
Wat is er mis met een flitspaal bij een school?
pi_170127590
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 14:09 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Tja. Leg je m naar 131, heb je dezelfde discussie op 132.
Niet echt.

Al zou ik zeggen dat tot 5 km/u je beter geen boete uit kan delen.
  maandag 10 april 2017 @ 15:14:21 #24
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_170127626
Tja administratie kosten worden tegenwoordig verrekent/d kan niet uitblijven dan.
  maandag 10 april 2017 @ 15:27:46 #25
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170127900
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 15:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Niet echt.

Al zou ik zeggen dat tot 5 km/u je beter geen boete uit kan delen.
Zoiets ja. Maximumsnelheid gewoon handhaven zoals hij is, maar bij de benoeming marge inbouwen voor bijvoorbeeld inhalen. 5 km per uur vind ik dan zeer redelijk.

Als je harder gaat dan de maximumsnelheid loop je gewoon een risico. Kun je het niet eens zijn met de regels, ze zijn er wel en dus moet je ergens gaan beginnen met handhaven.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')