abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170128833
Ik ging maar even niet samenwonen, iemand die zo laks is met zijn schulden aflossen omdat hij er even geen trek in heeft geeft mij niet echt het whoehoe gevoel.
  maandag 10 april 2017 @ 16:15:25 #177
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_170128901
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:06 schreef Jaeger85 het volgende:
Heel onverstandig. Dan is de kans aanwezig dat je de maandlasten niet meer kunt betalen en je komt niet meer voor een NHG in aanmerking wanneer het verzwijgen achteraf blijkt.
Je hele studieschuld verzwijgen vind ik zelf ook verkeerd, maar het werkelijk openstaande bedrag vermelden in plaats van de hoofdsom (vooral als je al de helft hebt afgelost) vind ik moreel iets heel anders.

Dat er bij het berekenen van een hypotheek een 'alles of niets' berekening gedaan wordt vind ik een beetje achterlijk.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 10 april 2017 @ 16:23:51 #178
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170129117
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Je hele studieschuld verzwijgen vind ik zelf ook verkeerd, maar het werkelijk openstaande bedrag vermelden in plaats van de hoofdsom (vooral als je al de helft hebt afgelost) vind ik moreel iets heel anders.

Dat er bij het berekenen van een hypotheek een 'alles of niets' berekening gedaan wordt vind ik een beetje achterlijk.
Ze rekenen volgens mij met het bedrag dat je maandelijks zou moeten aflossen, dus het lijkt me dat je gewoon de oorspronkelijke som kunt noemen. Eenderde weglaten als je al eenderde hebt afgelost als je op eenderde in je aflossingstermijn zit, heeft dan niet zoveel zin. Die som per maand blijft hetzelfde.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 10 april 2017 @ 16:26:22 #179
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_170129168
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 16:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ze rekenen volgens mij met het bedrag dat je maandelijks zou moeten aflossen, dus het lijkt me dat je gewoon de oorspronkelijke som kunt noemen. Eenderde weglaten als je al eenderde hebt afgelost als je op eenderde in je aflossingstermijn zit, heeft dan niet zoveel zin. Die som per maand blijft hetzelfde.
Als ze die aflossing nu eens annuïtair zouden maken dan zou het mensen een stuk meer motiveren om sneller af te lossen. Nu heeft het echt nul impact als je maandelijks meer aflost dan je verplichte maandbedrag, tenzij je echt grote sprongen kan maken. Geen wonder dat mensen het dan op hun beloop laten en gokken op de kwijtschelding na 15 jaar.

Maak het maandbedrag afhankelijk van hoeveel je al hebt afgelost, dan wordt je maximale hypotheek ook hoger als je meer aflost, en dan motiveert het veel meer om ook een deel af te lossen. Niet iedereen kan eventjes 30.000-50.000 euro in één keer ophoesten.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 10 april 2017 @ 16:27:39 #180
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_170129201
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
60000 schuld met 4 jaar studeren? Wat heeft hij in hemelsnaam gedaan? Hoe krijg je dat voor elkaar?
1250 euro per maand lenen inderdaad, wtf wat doe je met je geld dan.

Maargoed, die schuld is er nu eenmaal, los hem af. Bel het DUO, maak een regeling en begin met aflossen. Na in 4 jaar 60k erdoor heen gejast te hebben kan je moeilijk achteraf zielig gaan doen dat het duo zo slecht is, je hebt het zelf geleend.

Maak een plan en betaal het terug.

En TS, meng je hier NIET in. ga niet trouwen in gemeenschap van goederen en laat het hém oplossen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_170129300
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 16:01 schreef Droopie het volgende:

[..]

Maar wil het niet laten zien, dus ik snap die argwaan wel.
O, op die manier. Ja, dat is raar.

Ik was al een beetje bang dat hij de hoogte moest gaan verantwoorden (zoals hier enkelen daar ook overmatige interesse voor hebben).
pi_170129352
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:27 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

1250 euro per maand lenen inderdaad, wtf wat doe je met je geld dan.

Maargoed, die schuld is er nu eenmaal, los hem af. Bel het DUO, maak een regeling en begin met aflossen. Na in 4 jaar 60k erdoor heen gejast te hebben kan je moeilijk achteraf zielig gaan doen dat het duo zo slecht is, je hebt het zelf geleend.

Maak een plan en betaal het terug.

En TS, meng je hier NIET in. ga niet trouwen in gemeenschap van goederen en laat het hém oplossen.
500 kamer. 200 ov kaart. 200 collegegeld. 50 boeken. Dan hou je nog maar 300 over voor eten drinken en zuipen.

Zo gek is dat toch niet?
pi_170129608
Het grootste probleem is ook gewoon dat hij een studieschuld van 60k heeft opgebouwd en geen diploma heeft gehaald. Even voor de duidelijkheid, die 60k bestaat dan niet alleen uit een lening. Hier komt nog bij de basis beurs, aanvullende beurs en ov schuld dat niet wordt kwijtgescholden. Wat normaal wel gebeurt als je binnen 10 jaar afstudeert.

Daarbij wil ik nog even het volgende aankaarten. Dat je een studieschuld van 60k hebt is geen probleem (als je gewoon je diploma haalt). Mijn studieschuld is ook 60k wat ik heb opgebouwd in 5 jaar HBO en 2 jaar master (studeer bijna af). Er vanuit gaande dat ik een baan vind is het voor mij 15 jaar 350 euro per maand aflossen. Die 350 euro ga ik sowieso wel meer verdienen vergeleken met het salaris van een ongediplomeerde. Na 15 jaar en klaar zijn met aflossen is het gewoon een heel goede investering geweest.
  maandag 10 april 2017 @ 16:56:51 #184
441440 aquawoman
Bitch please
pi_170129785
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:47 schreef Desmosedici het volgende:
Het grootste probleem is ook gewoon dat hij een studieschuld van 60k heeft opgebouwd en geen diploma heeft gehaald. Even voor de duidelijkheid, die 60k bestaat dan niet alleen uit een lening. Hier komt nog bij de basis beurs, aanvullende beurs en ov schuld dat niet wordt kwijtgescholden. Wat normaal wel gebeurt als je binnen 10 jaar afstudeert.

Daarbij wil ik nog even het volgende aankaarten. Dat je een studieschuld van 60k hebt is geen probleem (als je gewoon je diploma haalt). Mijn studieschuld is ook 60k wat ik heb opgebouwd in 5 jaar HBO en 2 jaar master (studeer bijna af). Er vanuit gaande dat ik een baan vind is het voor mij 15 jaar 350 euro per maand aflossen. Die 350 euro ga ik sowieso wel meer verdienen vergeleken met het salaris van een ongediplomeerde. Na 15 jaar en klaar zijn met aflossen is het gewoon een heel goede investering geweest.
Heb je achteraf geen spijt? Ik heb niet extra geleend voor mijn studie en er heel hard naast gewerkt, maar dat was daardoor een vroege investering van 4 jaar keihard werken aan werk en studie naast alle leuke dingen. Als dat me 60000 euro heeft gescheeld ben ik daar heel, heel blij mee.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  maandag 10 april 2017 @ 16:58:32 #185
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_170129807
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 16:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

500 kamer. 200 ov kaart. 200 collegegeld. 50 boeken. Dan hou je nog maar 300 over voor eten drinken en zuipen.

Zo gek is dat toch niet?
Je hebt meestal niet én een kamer én een OV. Daarnaast kan je ook werken tijdens je studie en had ie 10 jaar geleden al kunnen beginnne met aflossen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_170129876
Wat ik trouwens ook niet snap:

Met het Nieuwe Leenstelsel (dus na 2016) is de aflossingstermijn 35 jaar ipv 15 jaar, en is de rente ook nog eens hoger dan in het oude stelsel (2012-2016). Je krijgt, als je in het oude stelsel zat, de keuze voor het oude of het nieuwe. Maar het oude is toch vele malen beter?

Het enige voordeel van het nieuwe stelsel is dat je betalingen over veel meer jaar uitgesmeerd zijn. Maar de rente is hoger en over 35 jaar gaat er een hoop rente bovenop je studieschuld komen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170129923
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:56 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Heb je achteraf geen spijt? Ik heb niet extra geleend voor mijn studie en er heel hard naast gewerkt, maar dat was daardoor een vroege investering van 4 jaar keihard werken aan werk en studie naast alle leuke dingen. Als dat me 60000 euro heeft gescheeld ben ik daar heel, heel blij mee.
Ik heb ook maximaal geleend. Als je een beetje goed verdient zijn dit echt bedragen waar je je schouders over ophaalt.

Met dat extra geld kun je bijvoorbeeld een jaar naar het buitenland, wat vaak een hele nuttige ervaring is.

Als je het gaat lenen om meer te zuipen kun je daar vraagtekens bij zetten, al zou ik dat niet snel doen. Een beetje lol maken is ook nuttig. ;)
  maandag 10 april 2017 @ 17:07:45 #188
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170129953
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
Wat ik trouwens ook niet snap:

Met het Nieuwe Leenstelsel (dus na 2016) is de aflossingstermijn 35 jaar ipv 15 jaar, en is de rente ook nog eens hoger dan in het oude stelsel (2012-2016). Je krijgt, als je in het oude stelsel zat, de keuze voor het oude of het nieuwe. Maar het oude is toch vele malen beter?

Het enige voordeel van het nieuwe stelsel is dat je betalingen over veel meer jaar uitgesmeerd zijn. Maar de rente is hoger en over 35 jaar gaat er een hoop rente bovenop je studieschuld komen.
Je studieschuld is door het verdwijnen van de basis(prestatie)beurs per definitie al stukken hoger, dus dan is het wel fijn als je het over meer jaren kunt uitsmeren. Je kunt altijd zelf nog bepalen of je meer aflost natuurlijk.

Wat ik ervan begrepen heb, tenminste.

(ben wel blij dat ik dat nieuwe leenstelsel niet meer in hoef ;))
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_170129964
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Je hebt meestal niet én een kamer én een OV. Daarnaast kan je ook werken tijdens je studie en had ie 10 jaar geleden al kunnen beginnne met aflossen.
Is dat zo? Is dat tegenwoordig optioneel? Maar dan heb je wel weer vervoerskosten (vast minder dan die 200).

En natuurlijk kun je werken.

Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Hij heeft die schuld nu. En moet er nu mee dealen.
pi_170129994
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:56 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Niet echt spijt, ik kan er namelijk niets meer aan veranderen. Achteraf gezien zou ik bepaalde dingen wel anders aangepakt hebben. Zoals idd een bijbaan nemen en beter met geld omgaan. Mijn studieschuld had dan makkelijk de helft kunnen zijn.
pi_170130378
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 17:10 schreef Desmosedici het volgende:

[..]

Niet echt spijt, ik kan er namelijk niets meer aan veranderen. Achteraf gezien zou ik bepaalde dingen wel anders aangepakt hebben. Zoals idd een bijbaan nemen en beter met geld omgaan. Mijn studieschuld had dan makkelijk de helft kunnen zijn.
Okay stel dmv een bijbaan kun je 5000 euro van je studieschuld afhalen.Als student verdien je vaak tussen de 7 en 10 euro per uur (laten we even uitaan van 10 euro per uur wat echt wel aan de hoge kant is voor een student). Als je na je studie echter een normale baan krijgt, is dat toch al gauw 15 euro per uur, minstens.

Dus als je dat tijdens je studie wil doen dan moet je ongeveer 62 dagen werken. Als je het na je studie wil doen hoef je maar 42 dagen te wekren.

Laten we er dan nog eens bij optellen dat hoe meer je werkt tijdens je studie, hoe meer je studie eronder lijdt.

De conclusie is dat je beter echt je prioriteiten bij je studie kunt leggen en beter maximaal kunt bijlenen dan een bijbaantje doen tijdens je studie. Het bijbaantje moet echt voor de extra dingen zijn, zoals vakanties en zo, die je echt meteen op dat moment wil, en niet voor later te sparen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170131126
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:02 schreef NightH4wk het volgende:
60k valt te overzien, dat is 400 per maand voor 15 jaar. Gewoon hard werken, komt goed.

Hopelijk heeft hij voor dat geld wel een studie gedaan waar je ook een baan mee kan vinden.
400 euro per maand 15 jaar lang, is behoorlijk veel. Tenzij je minstens 3000 netto hebt per maand.
pi_170131149
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:12 schreef LittleLady het volgende:
Ik ging maar even niet samenwonen, iemand die zo laks is met zijn schulden aflossen omdat hij er even geen trek in heeft geeft mij niet echt het whoehoe gevoel.
Die 100 euro p/m schiet hij ook niks mee op. Kan hij beter in zn zak steken.
  maandag 10 april 2017 @ 18:26:25 #194
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_170131172
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 18:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

400 euro per maand 15 jaar lang, is behoorlijk veel. Tenzij je minstens 3000 netto hebt per maand.
Vooral als je je realiseert dat hij nu 33 is en pas moet beginnen met aflossen.

Ben je gewoon 48 voordat je je eerste eigen huis kan kopen. (Mits je dan genoeg pensioen hebt opgebouwd dat de hypotheekverstrekker niet gaat zeuren.)
  maandag 10 april 2017 @ 18:45:21 #195
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170131524
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 16:26 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Als ze die aflossing nu eens annuïtair zouden maken dan zou het mensen een stuk meer motiveren om sneller af te lossen. Nu heeft het echt nul impact als je maandelijks meer aflost dan je verplichte maandbedrag, tenzij je echt grote sprongen kan maken. Geen wonder dat mensen het dan op hun beloop laten en gokken op de kwijtschelding na 15 jaar.

Maak het maandbedrag afhankelijk van hoeveel je al hebt afgelost, dan wordt je maximale hypotheek ook hoger als je meer aflost, en dan motiveert het veel meer om ook een deel af te lossen. Niet iedereen kan eventjes 30.000-50.000 euro in één keer ophoesten.
Als je het verplichte maandbedrag betaalt, dan los je de hele som af binnen 15 jaar.
pi_170131582
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 09:52 schreef mayonaisee het volgende:
Hallo allemaal,

Sinds een ruime 8 maanden heb ik een geweldig lieve vriend. Ik ben 26 jaar en hij 33. We hebben veel plezier samen, doen leuke dingen, kunnen met elkaar praten en zijn gewoon erg gek op elkaar. We zijn ook vrij snel gaan samenwonen, omdat we toch al dag en nacht samenzaten leek ons dat niet meer dan logisch.
Het zou ook heel logisch zijn dat je voorafgaand aan intrekken een en ander bespreekt. Bijvoorbeeld hoe jullie de financiële huishouding gaan doen. Heeft hij daar enig initiatief mee genomen of ging hij go with the flow met jou daarin mee? Zitten jullie nu in jouw stulpje? Zo te lezen delen jullie niet officieel, maar hoe gaat het onofficieel? Splitten jullie vaste lasten? De boodschappen? Om en om, gezamelijk of naar draagkracht?

quote:
Mijn vriend echter had het vroeger niet breed, vanuit thuis, dus heeft alles zelf betaald. Hij heeft bijbaantjes gehad, maar hij wist niet wat hij wilde met zijn studie en toekomst. Het komt erop neer dat hij vier jaar heeft gestudeerd en het niet heeft afgemaakt. Hij leefde wat onbezonnen en deed volgens zijn eigen woorden vooral "wat anderen en de maatschappij van hem wilden". Toen werd hij geconfronteerd met DUO door zijn schuld en was hij jaren vrijwel depressief vanwege de angst en de deurwaarders. Hij ging met iemand in zee als zakenpartner en daar heeft hij, ik weet echt niet waarom, bijna gratis voor gewerkt. Weer geen goede keuze, hij wijdt het aan een laag zelfvertrouwen en opnieuw niet weten wat te doen.
Heeft hij iets aan die depressie gedaan, bijvoorbeeld professionele hulp, medicijnen? Hoe kon hij in zee gaan met een partner als hij niet zoveel centjes had? Werkte hij daarom misschien vrijwel gratis?
Hoe zou jij kunnen merken dat hij nu wel voldoende zelfvertrouwen heeft en wel pro-actief zijn zaakjes regelt?

quote:
Nu heeft hij sinds twee jaar een eigen bedrijf en daar heeft hij geen lening voor aangevraagd. Hij heeft altijd quitte gespeeld of wat omzet gedraaid (en kleine winst). Dat vind ik erg knap.
Wat vindt je knap daaraan? Is dat een emodingetje of weet je wet iets van hoe hij zakelijk door heeft kunnen pakken ofzo?
Als hij geen lening heeft aangevraagd, waar kwam zijn startkapitaal dan wel vandaan? Heeft die oude zakenpartner hem uitgekocht of wat?

quote:
Hij zegt ook dat hij nu echt doet wat hij heel graag wil, dat zie ik ook aan hem. Echter vroeg ik hem na het lezen van dat ene artikel hoeveel schuld hij dan had, en ondanks dat ik nog steeds geen exact bedrag weet is dat rond de 60.000 euro. Ik raakte wat in paniek, ik ben dat natuurlijk ook niet gewend, ik dacht hij zal een schuld hebben van bv. 15.000 maar het gaat dus echt om een, naar mijn mening, enorm hoog bedrag.
Waarom zou jij in paniek moeten raken? Hij is toch knap bezig met zijn business en je deelt niet officieel, dus in principe kun jij niet ongevraagd ineens voor zijn eerdere shit op hoeven draaien, toch?

quote:
Zeker als we bij elkaar blijven en huisje willen kopen ooit enz, geeft dit gegeven mij angst. Hijzelf snapt deze angst, heeft hij zelf ook gehad, maar daar wil hij niet meer naar terug.
Hij had deze angst, maar zonder die oorzaak ook daadwerkelijk bij de wortel aan te pakken, is deze nu weg zogenaamd? Maar toch geen inzicht willen geven uhuh. Ook niet in een plan van aanpak, zeg maar datgene waardoor je zekerder weet dat je daar niet meer naar terug hoeft..

quote:
Nu afbetalen wil hij niet, zijn winst is nog te laag volgens DUO maar ik zie dat hij echt wel iedere maand IETS kan missen. Al is het maar 100 euro. Voor mijn gevoel moet er IETS gebeuren, anders loopt het enorme bedrag alleen maar op. Hij zegt zelf nu door te willen pakken met zijn bedrijf, omdat het nu net begint te lopen, en dan vervolgens inderdaad weer af te betalen.
En hoe kun jij zien dat hij wel wat kan missen dan? Hoe kun jij erop vertrouwen dat hij ook echt aan het doorpakken is met zijn bedrijf? Wat gebeurt er nu met die 'extra' centjes?
Is hij echt aan het bufferen? Ligt er een investeringsplan?

quote:
Ik heb de discussie laten varen, omdat ik erg bang was ook dat het ons uit elkaar zou drijven omdat we er zo anders instaan voor mijn gevoel. Oké, hij handelt wel maar pas later als dat ik zou hopen. Het zou mij geruststellen als hij er maar iets mee deed. Ik stelde hem voor dat ik hem enorm graag wilde helpen, eventuele kosten op mij zou willen nemen, als we er maar naar zouden kijken samen in rust. Maar hij zegt dat hij tijd nodig heeft omdat hij zich kapot schaamt. Nu hebben weet er dus een paar dagen niet over gehad, maar ik maak me nog steeds erg zorgen. Zijn ouders weten hier ook "niets" van af.
Schaamte is één ding, maar that cat is out of the bag nu dus waarom kan hij geen inzicht geven als hij er daadwerkelijk boven op zou zitten? Er is wat voor te zeggen dat hij dat het zelf op wil lossen, maar hoe kan jij erop vertrouwen dat hij dat daadwerkelijk dan ook doet? (Heeft hij jou überhaupt gevraagd om advies of hulp bij het uitbouwen van zijn bedrijf? In hoeverre ben jij bekend met ondernemerschap in het algemeen en zijn sector in het bijzonder?)
Zijn daden komen vooralsnog niet zo pro-actief uit de verf en dan kan hij moeilijk verwachten dat jij gezien zijn track record en gebrek aan transparantie daar financieel je mede aan zou kunnen verbranden.
In dat opzicht zou ik als ik jou was dan ook zeker alleen financieel gaan ondersteunen als die transparantie er wel is. Met zo een zelf willen oplossen instelling zou hij ook niet moeten willen dat jij hem kan sussen, zodat hij zelf minder hoeft te doen lijkt me..

quote:
Wat moet ik nou doen, wat zouden jullie doen en wat vinden jullie van de situatie?
Jezelf voor je kop slaan dat je bent gaan samenwonen zonder duidelijkheid op zoiets precairs als jullie financiën. Eens heel erg kritisch gaan kijken naar hoe hij met het geld omgaat, zowel zakelijk als huishoudelijk en alert zijn op patronen van ontwijkend gedrag. (Zie Mevrouw voor jou's reactie nog eens goed)
pi_170131587
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 18:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je het verplichte maandbedrag betaalt, dan los je de hele som af binnen 15 jaar.
Niet als je maandbedrag 0 euro is.
  maandag 10 april 2017 @ 18:48:45 #198
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170131604
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 18:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Niet als je maandbedrag 0 euro is.
Dan zit je op bijstandsniveau. Nou, leuk.
pi_170131692
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 18:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Het zou ook heel logisch zijn dat je voorafgaand aan intrekken een en ander bespreekt. Bijvoorbeeld hoe jullie de financiële huishouding gaan doen. Heeft hij daar enig initiatief mee genomen of ging hij go with the flow met jou daarin mee? Zitten jullie nu in jouw stulpje? Zo te lezen delen jullie niet officieel, maar hoe gaat het onofficieel? Splitten jullie vaste lasten? De boodschappen? Om en om, gezamelijk of naar draagkracht?

[..]

Heeft hij iets aan die depressie gedaan, bijvoorbeeld professionele hulp, medicijnen? Hoe kon hij in zee gaan met een partner als hij niet zoveel centjes had? Werkte hij daarom misschien vrijwel gratis?
Hoe zou jij kunnen merken dat hij nu wel voldoende zelfvertrouwen heeft en wel pro-actief zijn zaakjes regelt?

[..]

Wat vindt je knap daaraan? Is dat een emodingetje of weet je wet iets van hoe hij zakelijk door heeft kunnen pakken ofzo?
Als hij geen lening heeft aangevraagd, waar kwam zijn startkapitaal dan wel vandaan? Heeft die oude zakenpartner hem uitgekocht of wat?

[..]

Waarom zou jij in paniek moeten raken? Hij is toch knap bezig met zijn business en je deelt niet officieel, dus in principe kun jij niet ongevraagd ineens voor zijn eerdere shit op hoeven draaien, toch?

[..]

Hij had deze angst, maar zonder die oorzaak ook daadwerkelijk bij de wortel aan te pakken, is deze nu weg zogenaamd? Maar toch geen inzicht willen geven uhuh. Ook niet in een plan van aanpak, zeg maar datgene waardoor je zekerder weet dat je daar niet meer naar terug hoeft..

[..]

En hoe kun jij zien dat hij wel wat kan missen dan? Hoe kun jij erop vertrouwen dat hij ook echt aan het doorpakken is met zijn bedrijf? Wat gebeurt er nu met die 'extra' centjes?
Is hij echt aan het bufferen? Ligt er een investeringsplan?

[..]

Schaamte is één ding, maar that cat is out of the bag nu dus waarom kan hij geen inzicht geven als hij er daadwerkelijk boven op zou zitten? Er is wat voor te zeggen dat hij dat het zelf op wil lossen, maar hoe kan jij erop vertrouwen dat hij dat daadwerkelijk dan ook doet? (Heeft hij jou überhaupt gevraagd om advies of hulp bij het uitbouwen van zijn bedrijf? In hoeverre ben jij bekend met ondernemerschap in het algemeen en zijn sector in het bijzonder?)
Zijn daden komen vooralsnog niet zo pro-actief uit de verf en dan kan hij moeilijk verwachten dat jij gezien zijn track record en gebrek aan transparantie daar financieel je mede aan zou kunnen verbranden.
In dat opzicht zou ik als ik jou was dan ook zeker alleen financieel gaan ondersteunen als die transparantie er wel is. Met zo een zelf willen oplossen instelling zou hij ook niet moeten willen dat jij hem kan sussen, zodat hij zelf minder hoeft te doen lijkt me..

[..]

Jezelf voor je kop slaan dat je bent gaan samenwonen zonder duidelijkheid op zoiets precairs als jullie financiën. Eens heel erg kritisch gaan kijken naar hoe hij met het geld omgaat, zowel zakelijk als huishoudelijk en alert zijn op patronen van ontwijkend gedrag. (Zie Mevrouw voor jou's reactie nog eens goed)
Spijker. Kop. Scary_Mary strikes again.
Op donderdag 9 juni 2016 08:43 schreef -supergirl- het volgende:
Jij bent ook gewoon een aandachtshoer hoor. Maak jezelf niks wijs
pi_170131763
Wait a minute,

Iemand met 60k studieschuld heeft zijn eigen bedrijf? En er is geen sprake van een starterskrediet? Dit verhaal rammelt financieel aan alle kanten. Al denk ik wel dat je het DUO niet helemaal begrijpt, als zij zeggen dat je niet meer hoeft af te lossen dan moet je dat simpelweg gewoon niet doen, zij geven je ademruimte. Je kijkt een gegeven paard toch niet in de bek?

Wat ik me wel afvraag is hoe je dan precies een bedrijf en een gezamelijke huishouding runt. Kost toch gewoon geld? Is hij goed in wat hij doet voor zijn bedrijf? Dat brengt brood op de plank namelijk.

Ik zou er mijn twijfels bij hebben in ieder geval. Als je je zorgen maakt om de financiën van je partner, en aangeeft dat het je echt wakker houdt, dan moet je dat inzicht toch gewoon kunnen krijgen?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')