abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170122740
Hallo allemaal,

Sinds een ruime 8 maanden heb ik een geweldig lieve vriend. Ik ben 26 jaar en hij 33. We hebben veel plezier samen, doen leuke dingen, kunnen met elkaar praten en zijn gewoon erg gek op elkaar. We zijn ook vrij snel gaan samenwonen, omdat we toch al dag en nacht samenzaten leek ons dat niet meer dan logisch.

Onlangs echter las ik een artikel in een tijdschrift over dat steeds meer (oud)studenten een enorme studieschuld opbouwen. Ikzelf heb het geluk gehad dat ik uit een gezin kom waarbij genoeg geld en steun was, ondanks dat ik altijd ambieerde om eigen centjes te verdienen naast mijn studie. Maar zelf mijn studie betaalde hoefde ik niet als ik alles haalde. Ik heb daarom ook nauwelijks een schuld opgebouwd en dat is dus allemaal afgehandeld.

Mijn vriend echter had het vroeger niet breed, vanuit thuis, dus heeft alles zelf betaald. Hij heeft bijbaantjes gehad, maar hij wist niet wat hij wilde met zijn studie en toekomst. Het komt erop neer dat hij vier jaar heeft gestudeerd en het niet heeft afgemaakt. Hij leefde wat onbezonnen en deed volgens zijn eigen woorden vooral "wat anderen en de maatschappij van hem wilden". Toen werd hij geconfronteerd met DUO door zijn schuld en was hij jaren vrijwel depressief vanwege de angst en de deurwaarders. Hij ging met iemand in zee als zakenpartner en daar heeft hij, ik weet echt niet waarom, bijna gratis voor gewerkt. Weer geen goede keuze, hij wijdt het aan een laag zelfvertrouwen en opnieuw niet weten wat te doen.

Nu heeft hij sinds twee jaar een eigen bedrijf en daar heeft hij geen lening voor aangevraagd. Hij heeft altijd quitte gespeeld of wat omzet gedraaid (en kleine winst). Dat vind ik erg knap. Hij zegt ook dat hij nu echt doet wat hij heel graag wil, dat zie ik ook aan hem. Echter vroeg ik hem na het lezen van dat ene artikel hoeveel schuld hij dan had, en ondanks dat ik nog steeds geen exact bedrag weet is dat rond de 60.000 euro. Ik raakte wat in paniek, ik ben dat natuurlijk ook niet gewend, ik dacht hij zal een schuld hebben van bv. 15.000 maar het gaat dus echt om een, naar mijn mening, enorm hoog bedrag. Zeker als we bij elkaar blijven en huisje willen kopen ooit enz, geeft dit gegeven mij angst. Hijzelf snapt deze angst, heeft hij zelf ook gehad, maar daar wil hij niet meer naar terug. Nu afbetalen wil hij niet, zijn winst is nog te laag volgens DUO maar ik zie dat hij echt wel iedere maand IETS kan missen. Al is het maar 100 euro. Voor mijn gevoel moet er IETS gebeuren, anders loopt het enorme bedrag alleen maar op. Hij zegt zelf nu door te willen pakken met zijn bedrijf, omdat het nu net begint te lopen, en dan vervolgens inderdaad weer af te betalen. Ik heb de discussie laten varen, omdat ik erg bang was ook dat het ons uit elkaar zou drijven omdat we er zo anders instaan voor mijn gevoel. Oké, hij handelt wel maar pas later als dat ik zou hopen. Het zou mij geruststellen als hij er maar iets mee deed. Ik stelde hem voor dat ik hem enorm graag wilde helpen, eventuele kosten op mij zou willen nemen, als we er maar naar zouden kijken samen in rust. Maar hij zegt dat hij tijd nodig heeft omdat hij zich kapot schaamt. Nu hebben weet er dus een paar dagen niet over gehad, maar ik maak me nog steeds erg zorgen. Zijn ouders weten hier ook "niets" van af.

Wat moet ik nou doen, wat zouden jullie doen en wat vinden jullie van de situatie?
  maandag 10 april 2017 @ 09:54:31 #2
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_170122773
dit hoor ik toch zo vaak he. het lijkt wel alsof je word gestraft om goed bezig te zijn. ik vind echt dat het DUO verkeerd bezig is soms.
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_170122803
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 09:54 schreef Anthonie24 het volgende:
dit hoor ik toch zo vaak he. het lijkt wel alsof je word gestraft om goed bezig te zijn. ik vind echt dat het DUO verkeerd bezig is soms.
Dit vind ik ook zeker waar.

Als men fouten maakt waardoor miljoenen verbrast worden in verkeerde projecten in de regering of de gemeente is er niets aan de hand. Als iemand iets voor zichzelf probeert op te zetten en je raakt in de schulden, moet je doodbloeden en op een achterlijk minimum leven in de schuldsanering.

Scheve maatschappij.

Wat je ermee moet? Goeie vraag TS... Als jij potentie ziet in zijn bedrijf, doe daar aan mee en maak het een succes. Dat is de snelste manier waarop je uit deze schulden/situatie kan komen. Tenzij je een punt achter de relatie wil zetten vanwege dit, iets wat moreel gezien not-done is, maar ik het me goed voor zou kunnen stellen. Je gaat een onzekere periode tegemoet, ook jij.
Lambo of Rekt
  maandag 10 april 2017 @ 09:59:27 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170122833
Mayonaisee, je weet dat de rente op DUO-leningen vrij laag is?

60.000 blijft een heel bedrag, maar met het oplopen van de schuld loopt het ws. zo'n vaart niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_170122865
60k valt te overzien, dat is 400 per maand voor 15 jaar. Gewoon hard werken, komt goed.

Hopelijk heeft hij voor dat geld wel een studie gedaan waar je ook een baan mee kan vinden.
  maandag 10 april 2017 @ 10:02:44 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_170122873
quote:
14s.gif Op maandag 10 april 2017 09:56 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Dit vind ik ook zeker waar.

Als men fouten maakt waardoor miljoenen verbrast worden in verkeerde projecten in de regering of de gemeente is er niets aan de hand. Als iemand iets voor zichzelf probeert op te zetten en je raakt in de schulden, moet je doodbloeden en op een achterlijk minimum leven in de schuldsanering.

Scheve maatschappij.
WAt een vergelijking en wat een aanname's zeg _O_
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_170122880
Maarrehm, wat ik niet snap... DUO klopt vanzelf bij je aan dat je terug moet gaan betalen en zij komen dan zelf met een bedrag op de proppen. Je kunt geloof ik de eerste twee jaar besluiten dat nog niet meteen te doen, en volgens mij heb je ook recht op een 'pauze' van 5 jaar.

Hoe zit dat bij jouw vriend dan? Wanneer heeft hij zijn eerste bericht gekregen om terug te betalen?

Als het idd 60K schuld is, en je moet het binnen 15 jaar aflossen (=180 maanden), dan kom je op een bedrag uit van 333 euro p/m.

Natuurlijk niet écht een leuk bedrag om af te lossen, maar toch wel te doen in een tweepersoons huishouden (waarmee ik niet wil zeggen dat jíj effectief voor hem moet betalen, maar in het totaalplaatje moet dat toch wel passen?)
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_170122888
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

WAt een vergelijking en wat een aanname's zeg _O_
Ja, het is een vergelijking wanneer mensen fouten maken en de één daarvoor keihard moet branden en de ander niet :)
Lambo of Rekt
pi_170122912
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:03 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja, het is een vergelijking wanneer mensen fouten maken en de één daarvoor keihard moet branden en de ander niet :)
Integendeel, de ander krijgt nog vaak een bonus of een gouden handdruk.
pi_170122972
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:03 schreef LuNaTiC het volgende:
Maarrehm, wat ik niet snap... DUO klopt vanzelf bij je aan dat je terug moet gaan betalen en zij komen dan zelf met een bedrag op de proppen. Je kunt geloof ik de eerste twee jaar besluiten dat nog niet meteen te doen, en volgens mij heb je ook recht op een 'pauze' van 5 jaar.

Hoe zit dat bij jouw vriend dan? Wanneer heeft hij zijn eerste bericht gekregen om terug te betalen?

Als het idd 60K schuld is, en je moet het binnen 15 jaar aflossen (=180 maanden), dan kom je op een bedrag uit van 333 euro p/m.

Natuurlijk niet écht een leuk bedrag om af te lossen, maar toch wel te doen in een tweepersoons huishouden (waarmee ik niet wil zeggen dat jíj effectief voor hem moet betalen, maar in het totaalplaatje moet dat toch wel passen?)
Dat klopt. Hij heeft volgens mij al iets van vijf jaar geleden een gesprek/bericht gehad met/van DUO dat hij zo'n schuld had en moest gaan afbetalen. Dus die eerste twee jaar waren toen al voorbij + hij heeft een keer 1 jaar pauze gedaan. Vervolgens heeft hij in het begin wel wat afbetaald zegt hij, maar nu dus ruim twee jaar niet meer. Sinds hij voor zichzelf bezig is dus. Dit komt omdat ze dan aan het eind van ieder jaar zeggen of hij obv zijn inkomen moet afbetalen en hoeveel. Dat is dus bij hem 0 euro. Ik zei hem dat ik hiernaar wil kijken, omdat ik zie dat hij wel wat kan missen iedere maand, en dat ik met hem zijn bedrijf wil uitbouwen op mijn vrije dag. Maar wel alleen als hij gaat afbetalen (ik weet dat ik misschien hard heb gereageerd, maar nogmaals, ik was/ben in paniek). Hij heeft nu nog 10 jaar af te lossen. Dus je snapt dat het maandbedrag al een stuk hoger is, ook al zegt hij dat hij eigenlijk dit jaar ook nog niets wil aflossen en verwacht dat hij gedurende dit jaar meer zal gaan verdienen en dus volgend jaar weer begint met aflossen. Maar nu nog heel het jaar niets eraan doen? Dat kan ik echt niet begrijpen... En daar gaat het tussen ons in mis :(
pi_170122975
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:03 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja, het is een vergelijking wanneer mensen fouten maken en de één daarvoor keihard moet branden en de ander niet :)
Maar de vriend van TS heeft toch vier jaar geleend om te feesten?

Nu is feesten natuurlijk een aanname maar het wordt wel atypisch in de OP verwoord

En het doet er nu niet toe want TS zit met een vraag en wat gebeurd is in het verleden daar kan nu niks meer aan veranderd worden.
pi_170122979
60000 schuld met 4 jaar studeren? Wat heeft hij in hemelsnaam gedaan? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator maandag 10 april 2017 @ 10:10:27 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170122991
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
60000 schuld met 4 jaar studeren? Wat heeft hij in hemelsnaam gedaan? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dit inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_170123043
Duo klopt vanzelf bij hem aan en geeft hem dan een realistisch aflossingsvoorstel. Hij is toch nog van de generatie waarbij je tien jaar hebt om af te lossen en waarna de rest wordt kwijtgescholden?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 10 april 2017 @ 10:13:25 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123051
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:08 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Dat klopt. Hij heeft volgens mij al iets van vijf jaar geleden een gesprek/bericht gehad met/van DUO dat hij zo'n schuld had en moest gaan afbetalen. Dus die eerste twee jaar waren toen al voorbij + hij heeft een keer 1 jaar pauze gedaan. Vervolgens heeft hij in het begin wel wat afbetaald zegt hij, maar nu dus ruim twee jaar niet meer. Sinds hij voor zichzelf bezig is dus. Dit komt omdat ze dan aan het eind van ieder jaar zeggen of hij obv zijn inkomen moet afbetalen en hoeveel. Dat is dus bij hem 0 euro. Ik zei hem dat ik hiernaar wil kijken, omdat ik zie dat hij wel wat kan missen iedere maand, en dat ik met hem zijn bedrijf wil uitbouwen op mijn vrije dag. Maar wel alleen als hij gaat afbetalen (ik weet dat ik misschien hard heb gereageerd, maar nogmaals, ik was/ben in paniek). Hij heeft nu nog 10 jaar af te lossen. Dus je snapt dat het maandbedrag al een stuk hoger is, ook al zegt hij dat hij eigenlijk dit jaar ook nog niets wil aflossen en verwacht dat hij gedurende dit jaar meer zal gaan verdienen en dus volgend jaar weer begint met aflossen. Maar nu nog heel het jaar niets eraan doen? Dat kan ik echt niet begrijpen... En daar gaat het tussen ons in mis :(
DUO gaat nooit meer per maand aan aflossing vragen dan op basis van draagkracht nog enigszins redelijk is.

En ik vraag me af of die tien jaar niet langer zijn omdat aflossen is opgeschort wegens te weinig verdiensten.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 10 april 2017 @ 10:14:18 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123073
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:13 schreef Jordy-B het volgende:
Duo klopt vanzelf bij hem aan en geeft hem dan een realistisch aflossingsvoorstel. Hij is toch nog van de generatie waarbij je tien jaar hebt om af te lossen en waarna de rest wordt kwijtgescholden?
Minstens 15 jaar, volgens mij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_170123097
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:13 schreef Jordy-B het volgende:
Duo klopt vanzelf bij hem aan en geeft hem dan een realistisch aflossingsvoorstel. Hij is toch nog van de generatie waarbij je tien jaar hebt om af te lossen en waarna de rest wordt kwijtgescholden?
Dat klopt, maar het is een grijs gebied hoe die periode wordt verlengd als je alleen al samenwoont met iemand, zonder contract, dus nogmaals wil ik dat goed uitzoeken maar daar heeft hij geen trek in. Dat maakt het dus lastig... Ik snap dat ik er minder van begrijp als hij, maar ieder centje afgelost is er 1 toch?
  maandag 10 april 2017 @ 10:15:46 #18
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_170123105
DUO verlaagt het maandbedrag naar draagkracht. Als je vindt dat het maandbedrag te hoog is, dan kun je ze altijd verzoeken om een nieuwe draagkrachtmeting te doen.

Het is alleen wel zo dat er een bedrag gevorderd wordt als er al een achterstand is ontstaan. Die vordering kun je niet opschorten, maar die wordt gelijk overgedragen aan het deurwaarderskantoor (die er nog even een flinke schep bovenop doet). Als je het niet kan betalen, moet je dat met het deurwaarderskantoor onderling regelen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_170123113
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
60000 schuld met 4 jaar studeren? Wat heeft hij in hemelsnaam gedaan? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Als je je studie niet afmaakt, dan krijg je al een flinke mop erop geloof ik, en inderdaad hij zal erg onbezonnen hebben geleefd. Dat maakt sympathie ervoor moeilijk, ook al heeft hij studiekeuzes gemaakt op basis van andermans wensen (ouders bv)
pi_170123140
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:15 schreef Stoney3K het volgende:
DUO verlaagt het maandbedrag naar draagkracht. Als je vindt dat het maandbedrag te hoog is, dan kun je ze altijd verzoeken om een nieuwe draagkrachtmeting te doen.

Het is alleen wel zo dat er een bedrag gevorderd wordt als er al een achterstand is ontstaan. Die vordering kun je niet opschorten, maar die wordt gelijk overgedragen aan het deurwaarderskantoor (die er nog even een flinke schep bovenop doet). Als je het niet kan betalen, moet je dat met het deurwaarderskantoor onderling regelen.
Ik vind juist dat het maandbedrag te laag is, ze kijken naar zijn winst en die valt nog onder het minimum per jaar dus moet hij 0 euro afbetalen per maand. Ik denk dan, betaal gewoon af wat je kunt!
pi_170123158
Hij moet gewoon per direct beginnen met betalen, het gaat naar draagkracht. Als hij dat netjes volhoudt is hij over 15 jaar klaar.
  maandag 10 april 2017 @ 10:18:59 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123163
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:17 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Ik vind juist dat het maandbedrag te laag is, ze kijken naar zijn winst en die valt nog onder het minimum per jaar dus moet hij 0 euro afbetalen per maand. Ik denk dan, betaal gewoon af wat je kunt!
Dat kan, hoor. Hij mag altijd zelf (extra) aflossen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_170123175
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:17 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Ik vind juist dat het maandbedrag te laag is, ze kijken naar zijn winst en die valt nog onder het minimum per jaar dus moet hij 0 euro afbetalen per maand. Ik denk dan, betaal gewoon af wat je kunt!
Nee, hij moet zich gewoon 15 jaar conformeren naar de regels van DUO.

Het laatste wat je moet doen is meer afbetalen dan DUO wenst.
pi_170123179
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat kan, hoor. Hij mag altijd zelf (extra) aflossen.
Precies, maar daar heeft hij nog geen trek in...
pi_170123191
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:19 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Nee, hij moet zich gewoon 15 jaar conformeren naar de regels van DUO.

Het laatste wat je moet doen is meer afbetalen dan DUO wenst.
Waarom zou je dat niet moeten doen? Met rente loopt het bedrag alleen maar op. Plus ik geloof niet dat ze na de resterende 10 jaar een enorm bedrag zomaar kwijtschelden.
pi_170123192
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:19 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Precies, maar daar heeft hij nog geen trek in...
Er is dan ook geen enkele reden om dat te doen.
pi_170123195
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:15 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Dat klopt, maar het is een grijs gebied hoe die periode wordt verlengd als je alleen al samenwoont met iemand, zonder contract, dus nogmaals wil ik dat goed uitzoeken maar daar heeft hij geen trek in. Dat maakt het dus lastig... Ik snap dat ik er minder van begrijp als hij, maar ieder centje afgelost is er 1 toch?
Ieder centje kwijtgescholden is er een, toch? Als hij van DUO niet hoeft af te lossen, hoeft hij niet af te lossen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170123203
Volgens mij betaal je als je het niet afrond ook je ovkaart (2000/j) en je basisbeurs (90?/maand) terug. Ik heb bijna drie jaar 800/maand geleend. Heb een schuld van 23000.. Dus hij heeft wel erg veel geleend inderdaad. Zonde!overigens schuift de tijd van elk jaar of maand dat je niet betaald gewoon op. Dus als hij nu 2 jaar niet betaald heeft ie nog 12 jaar over.
pi_170123205
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:20 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet moeten doen? Met rente loopt het bedrag alleen maar op. Plus ik geloof niet dat ze na de resterende 10 jaar een enorm bedrag zomaar kwijtschelden.
Dat doen ze wel. Als jij 15 jaar naar draagkracht aftikt dan maakt niet uit wat er nog open staat. Dat vervalt.
pi_170123222
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:20 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet moeten doen? Met rente loopt het bedrag alleen maar op. Plus ik geloof niet dat ze na de resterende 10 jaar een enorm bedrag zomaar kwijtschelden.
Lees je even in zou ik zeggen: duo.nl

Hji betaalt nu naar draagkracht (0 euro). Als hij dat 15 jaar netjes doet is hij in principe klaar. Bij de volgende meting zal hij jouw inkomen waarschijnlijk ook mee moeten laten tellen, dus dan gaat hij automatisch meer betalen.
  maandag 10 april 2017 @ 10:22:41 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123228
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:20 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet moeten doen? Met rente loopt het bedrag alleen maar op. Plus ik geloof niet dat ze na de resterende 10 jaar een enorm bedrag zomaar kwijtschelden.
Temeer daar jullie samenwonen en jouw inkomen ook meegerekend zou moeten worden voor zijn draagkracht. Als je ervoor kiest om dat inkomen niet mee te laten tellen, wordt de aflostermijn verlengd.

Kwijtschelding gebeurt, ook van hoge bedragen, maar dat betekent wel dat je lange tijd weinig inkomen moet hebben gehad.
The love you take is equal to the love you make.
pi_170123236
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:20 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet moeten doen? Met rente loopt het bedrag alleen maar op. Plus ik geloof niet dat ze na de resterende 10 jaar een enorm bedrag zomaar kwijtschelden.
De rente van Duo is superlaag. Je kan precies opvragen hoeveel dat is als je weet wanneer zijn studie eindigde

Waarom geloof je dat niet? Dat zijn vermoedelijk de voorwaarden waaronder je vriend geleend heeft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170123250
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:20 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet moeten doen? Met rente loopt het bedrag alleen maar op. Plus ik geloof niet dat ze na de resterende 10 jaar een enorm bedrag zomaar kwijtschelden.
De rente is erg laag.
En die openstaande schuld wordt kwijtgescholden. Maar dat is dus bij mensen die een kaag inkomen hebben gehad en dus de mogelijkheid niet hebben gehad om alles terug te betalen.
Jij weet misschien niet hoe het werkt maar jouw vriend net zo min. Zijn verhaal, strookt niet helemaal.

Wel wil ik je zeggen, terugbetalen moet niet het doel zijn. Het is wel erg aardig, braaf etcetera maar als je weinig verdient, dan moet je dat recht nemen
  maandag 10 april 2017 @ 10:24:12 #34
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170123253
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:17 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Ik vind juist dat het maandbedrag te laag is, ze kijken naar zijn winst en die valt nog onder het minimum per jaar dus moet hij 0 euro afbetalen per maand. Ik denk dan, betaal gewoon af wat je kunt!
Er is vast een reden waarom je dit R&P hebt gepost en niet in WGR. Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt, en dat is eigenlijk dat hij zijn kop uit het zand moet halen en zijn probleem moet aanpakken. Het is alleen stap 1 hoe je het aan zijn verstand kan brengen dat je dit kan doen, en stap 2 hoe.

Stap 1 is er ook achter te komen waar zijn bezwaren zitten. De meeste mensen met schulden vertonen struisvogelgedrag. Kijken niet op hun bankrekening, openen hun post niet, hebben eigenlijk geen idee hoe groot de problemen echt zijn. Als ze het niet weten, bestaat het probleem niet.

Lijkt me goed om eens samen te zitten met hem, voor zover je dat nog niet hebt gedaan, om het nu eens écht goed inzichtelijk te maken en het in kaart te brengen. Eventueel met een financieel coach erbij of mbv een website als https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/stappenplan/stap1

Het heeft niet zoveel zin om terug te kijken toen het mis is gegaan, maar wel om te kijken naar de omvang van het probleem een een plan van aanpak te maken wat er aan te doen valt. Denken in mogelijkheden en niet in de problemen om het nog verder uit te stellen.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_170123262
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:23 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De rente van Duo is superlaag. Waarom geloof je dat niet? Dat zijn vermoedelijk de voorwaarden waaronder je vriend geleend heeft.
Omdat mijn vriend er niet samen met mij naar wil kijken. Als ik zulke dingen zoals lage rente enz. met hem kon uitzoeken zou ik er zelf al wat rustiger onder zijn.
  Moderator maandag 10 april 2017 @ 10:25:17 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170123277
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:24 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Omdat mijn vriend er niet samen met mij naar wil kijken. Als ik zulke dingen zoals lage rente enz. met hem kon uitzoeken zou ik er zelf al wat rustiger onder zijn.
Dus dit gaat niet om de schuld zelf, maar zijn instelling hier in?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_170123288
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:24 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Omdat mijn vriend er niet samen met mij naar wil kijken.
Een relatie hoort op wederzijds vertrouwen gebaseerd te zijn. Dumpen die hap.
  maandag 10 april 2017 @ 10:26:42 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123309
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Een relatie hoort op wederzijds vertrouwen gebaseerd te zijn. Dumpen die hap.
Kort door de bocht, maar inderdaad. Hij loopt weg voor zijn eigen verantwoordelijkheid. Geen wonder dat TS een lichte paniek voelt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_170123319
Los van de hoogte van die schuld en wat en hoe die terugbetaald wordt...

Probeer hem duidelijk te maken dat het initieel gewoon om eerlijkheid tegenover elkaar en transparantie gaat.
Volgens mij kun je zulke zaken altijd in een relatie overwinnen, maar enkel als hij bereid is ook volledig open kaart te spelen.

Juist wat je aangeeft dat hij depressief raakte door die schuld en angst voor deurwaarders had en ook mogelijk gerelateerd daaraan een erg onhandige zakenrelatie aanging doet afvragen of hij zich net juist door de angst laat verleiden tot fout gedrag....
Tevens dat veel mensen in zijn direkte omgeving kennelijk niks ervan weten en ook jij niets hort over de exacte hoogte is zorgelijk, mogelijk steekt hij ook zelf een beetje zn kop in et zand nu, probeert die schuld gewoon 'weg te denken' en dat gaat altijd mis.

Het eerste wat hij dan moet leren is iemand anders werkeljk te vertrouwen en mogelijk ook moet hij zelf die schuld heel duidelijk onder ogen durven te zien.
Uiteindelijk is er vermoedelijk nog een hoop aan te doen en is het zeker niet het einde vand e wereld, maar daarvoor is het wel essentieel dat je dat nu serieus en samen dat aanpakt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_170123328
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:24 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Er is vast een reden waarom je dit R&P hebt gepost en niet in WGR. Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt, en dat is eigenlijk dat hij zijn kop uit het zand moet halen en zijn probleem moet aanpakken. Het is alleen stap 1 hoe je het aan zijn verstand kan brengen dat je dit kan doen, en stap 2 hoe.

Stap 1 is er ook achter te komen waar zijn bezwaren zitten. De meeste mensen met schulden vertonen struisvogelgedrag. Kijken niet op hun bankrekening, openen hun post niet, hebben eigenlijk geen idee hoe groot de problemen echt zijn. Als ze het niet weten, bestaat het probleem niet.

Lijkt me goed om eens samen te zitten met hem, voor zover je dat nog niet hebt gedaan, om het nu eens écht goed inzichtelijk te maken en het in kaart te brengen. Eventueel met een financieel coach erbij of mbv een website als https://www.zelfjeschuldenregelen.nl/stappenplan/stap1

Het heeft niet zoveel zin om terug te kijken toen het mis is gegaan, maar wel om te kijken naar de omvang van het probleem een een plan van aanpak te maken wat er aan te doen valt. Denken in mogelijkheden en niet in de problemen om het nog verder uit te stellen.
Dit is het inderdaad meer... Schuld is schuld, dat is zeer klote maar daar kun je aan werken en dan vervolgens nog fijn samen leven en fun maken. Ik vroeg me inderdaad meer af of hij zijn probleem (samen met mij) niet 'ziet'. Hij zegt van wel, maar hij laat dat aan mij zien door er met mij samen naar te kijken. Geloof me aub als ik zeg dat ik geen tiran ben, het enige wat ik vraag is samen de exacte hoogte van de schuld bekijken, bekijken wat de rente is, enz. Dus inderdaad, het probleem samen aangaan. Ik wil hem echt juist helpen, maar hij wil volgens mij niet geholpen worden.
pi_170123345
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus dit gaat niet om de schuld zelf, maar zijn instelling hier in?
Eigenlijk wel, ik ben wat in paniek en wil het gewoon samen even bekijken zodat we exact weten hoe het zit. Hij zegt dat hij dat jaren geleden allang lang en breed heeft gedaan en het nu eerst zelf wil uitzoeken om er vervolgens met mij naar te kijken. Maar ik heb zo het gevoel dat dat niet gebeurd, hij gaat lachend verder en ik maal erover...
pi_170123360
Een vriend met 60.000 schuld.... dat zou mijn relatie niet zijn, was er niet eens aan begonnen.
Wat een ongelofelijke afknapper, iemand zonder enig verantwoordelijkheidsbesef, die het zo ver heeft laten komen en ook nu niet zijn verantwoordelijkheden wil nemen.
pi_170123375
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:27 schreef mayonaisee het volgende:
... maar hij wil volgens mij niet geholpen worden
Als dat zo is, vrees ik dat de relatie vroeg of laat niet te redden zal zijn.
Ook hem moet duidelijk zijn dat hj hierin open kaart moet spelen; dat je dat in een relatie verplicht bent, juist omdat je ook de risico's samen draagt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_170123386
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:24 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Omdat mijn vriend er niet samen met mij naar wil kijken. Als ik zulke dingen zoals lage rente enz. met hem kon uitzoeken zou ik er zelf al wat rustiger onder zijn.
Hij is 33. Dan komt hij toch uit het tijdperk van afbetaling in tien jaar, waarna kwijtschelding volgt? Als hij jou brieven heeft laten zien dat hij niet hoeft terug te betalen, dan hoeft hij dat niet (en ook niet als hij het alleen gezegd heeft).

Ja, die schuld heeft hij, en dat zal betekenen dat hij, zodra hij wel goed zou gaan verdienen, toch nog even zuiniger moet blijven leven (Watt lastig is voor een hypotheek). Maar zolang hij niet zoveel winst maakt, laat duo hem met rust.

Je maakt je werkelijk druk om niks.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator maandag 10 april 2017 @ 10:32:29 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170123396
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:28 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, ik ben wat in paniek en wil het gewoon samen even bekijken zodat we exact weten hoe het zit. Hij zegt dat hij dat jaren geleden allang lang en breed heeft gedaan en het nu eerst zelf wil uitzoeken om er vervolgens met mij naar te kijken. Maar ik heb zo het gevoel dat dat niet gebeurd, hij gaat lachend verder en ik maal erover...
Dit is natuurlijk een raar verhaal he. Hij heeft al jaren geleden al lang en breed gekeken naar hoe het exact zit, maar nu wil hij eerst zelf uitzoeken om er vervolgens met jou naar te kijken?

Dat is bullshit. Hij steekt zijn kop in de zand. Wil je verder, zowel in je leven als in je relatie, dan moet je weten waar je aan toe bent, dat is stap 1. Als je niet weet wat je per maand moet terug betalen etc, dan wordt het lastig met het betalen van een hypotheek etc etc, want je weet niet welk deel terug moet naar DUO maandelijks.

Maar goed, even los van de praktische kant, hij wil dus niet met jou er naar kijken. Nou, dat zou voor mij wel een dingetje zijn omdat dat iets zegt over hoe hij jou en jullie ziet.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 10 april 2017 @ 10:33:03 #46
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_170123406
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:21 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dat doen ze wel. Als jij 15 jaar naar draagkracht aftikt dan maakt niet uit wat er nog open staat. Dat vervalt.
Leuk allemaal, maar vergeet niet dat zijn studieschuld enorm drukt op de maximale hypotheek die je kan krijgen. Het kan zomaar zijn dat je daardoor 120.000 euro minder kan lenen tot de hele schuld is afbetaald of kwijtgescholden.

Wil je nog 15 jaar blijven zitten zonder dat je een fatsoenlijk huis kan kopen?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_170123431
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een raar verhaal he. Hij heeft al jaren geleden al lang en breed gekeken naar hoe het exact zit, maar nu wil hij eerst zelf uitzoeken om er vervolgens met jou naar te kijken?

Dat is bullshit. Hij steekt zijn kop in de zand. Wil je verder, zowel in je leven als in je relatie, dan moet je weten waar je aan toe bent, dat is stap 1. Als je niet weet wat je per maand moet terug betalen etc, dan wordt het lastig met het betalen van een hypotheek etc etc, want je weet niet welk deel terug moet naar DUO maandelijks.

Maar goed, even los van de praktische kant, hij wil dus niet met jou er naar kijken. Nou, dat zou voor mij wel een dingetje zijn omdat dat iets zegt over hoe hij jou en jullie ziet.
Misschien ben ik te direct voor hem. Ik kan uit paniek voor zulke situaties nogal direct reageren, hij is juist heel erg rond de pot draaierig. Toch heb ik wel het idee dat hij met mij verder wil. Hij is vanaf het begin enorm serieus met me geweest. Dit was ook de eerste relatie voor hem waarin hij wilde samenwonen, hij zegt vaak dat hij oud met me wil worden, ik denk dat het meer ligt aan het feit dat hij zich schaamt en bang is voor reacties. Al denk ik dat als ik enorm kalm en positief alles benader rondom zijn schuld, dat hij het dan nog niet wil bekijken...
  maandag 10 april 2017 @ 10:39:15 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123465
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Hij is 33. Dan komt hij toch uit het tijdperk van afbetaling in tien jaar, waarna kwijtschelding volgt? Als hij jou brieven heeft laten zien dat hij niet hoeft terug te betalen, dan hoeft hij dat niet (en ook niet als hij het alleen gezegd heeft).

Ja, die schuld heeft hij, en dat zal betekenen dat hij, zodra hij wel goed zou gaan verdienen, toch nog even zuiniger moet blijven leven (Watt lastig is voor een hypotheek). Maar zolang hij niet zoveel winst maakt, laat duo hem met rust.

Je maakt je werkelijk druk om niks.
15 jaar. En het inkomen van zijn vriendin telt ook mee.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 10 april 2017 @ 10:39:26 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170123468
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:35 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Misschien ben ik te direct voor hem. Ik kan uit paniek voor zulke situaties nogal direct reageren, hij is juist heel erg rond de pot draaierig. Toch heb ik wel het idee dat hij met mij verder wil. Hij is vanaf het begin enorm serieus met me geweest. Dit was ook de eerste relatie voor hem waarin hij wilde samenwonen, hij zegt vaak dat hij oud met me wil worden, ik denk dat het meer ligt aan het feit dat hij zich schaamt en bang is voor reacties. Al denk ik dat als ik enorm kalm en positief alles benader rondom zijn schuld, dat hij het dan nog niet wil bekijken...
Je rekent jezelf rijk. Het maakt niet uit wat hij ZEGT, het maakt wel uit wat hij DOET. Wat hij DOET is niet serieus naar dit issue kijken, omdat hij dat niet wil. Dat dat vervolgens in de weg staat van wat hij ZEGT te willen, nl met jou verder etc, is blijkbaar niet belangrijk genoeg, want anders was hij er wél serieus (met jou) naar gaan kijken.

Hij kan praten tot morgenvroeg, maar zijn acties zijn niet in lijn met wat hij tegen je zegt, en zijn acties zijn uiteindelijk datgene wat iemand doet, en waar hij/zij dus op af te rekenen is.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 10 april 2017 @ 10:40:26 #50
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_170123483
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:35 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Misschien ben ik te direct voor hem. Ik kan uit paniek voor zulke situaties nogal direct reageren, hij is juist heel erg rond de pot draaierig. Toch heb ik wel het idee dat hij met mij verder wil. Hij is vanaf het begin enorm serieus met me geweest. Dit was ook de eerste relatie voor hem waarin hij wilde samenwonen, hij zegt vaak dat hij oud met me wil worden,
Dan zul je toch aan hem duidelijk moeten maken dat het een voorwaarde is om samen inzichtelijk te krijgen hoe jullie er financieel voorstaan dan. Lijkt me wel handig als je ooit eens een hypotheek wil, misschien aan kinderen wil beginnen, enz.

Als hij het meent dan zal hij toch ook wel moeten toegeven dat het belangrijk is voor je verder gaat.

quote:
ik denk dat het meer ligt aan het feit dat hij zich schaamt en bang is voor reacties. Al denk ik dat als ik enorm kalm en positief alles benader rondom zijn schuld, dat hij het dan nog niet wil bekijken...
Toch proberen te overtuigen dat het fijn is als je straks overzicht hebt. Hoe slecht het er ook voorstaat, je weet iig wat je te doen staat en waar je aan kan werken (en je weet ook meteen óf je daar aan wilt werken. Is hij daar dan misschien bang voor? Hoe dan ook wil je in elk geval niet voor verrassingen komen te staan als je over 2 jaar bv besluit een huis te willen gaan kopen, maar je dan in de problemen komt. Nu heb je de tijd om er iets aan te doen.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_170123528
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

15 jaar. En het inkomen van zijn vriendin telt ook mee.
hij komt toch van de oude regeling?

Oh, ik zie dat die termijn is verlengd.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170123533
Als je serieus een relatie wilt, dan lijkt het mij na 8 maanden toch best logisch dat je de boekhouding ook wilt openen.
Zeker als hij er psychisch onder lijd.

Stel jij wilt hem volgend jaar ten huwelijk vragen, of hij vraagt jou ten huwelijk.
Dan zou het niet raar zijn als jij denkt, terwijl hij op zijn knieeen zit, nou nee ik hou van je maar ik wil ook weten wat ik qua financien voor mijn kiezen krijg.
Hell To The Liars
  maandag 10 april 2017 @ 10:45:08 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170123534
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:44 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

hij komt toch van de oude regeling?
Ja, dat is de oude regeling.
The love you take is equal to the love you make.
pi_170123599
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:16 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Als je je studie niet afmaakt, dan krijg je al een flinke mop erop geloof ik, en inderdaad hij zal erg onbezonnen hebben geleefd. Dat maakt sympathie ervoor moeilijk, ook al heeft hij studiekeuzes gemaakt op basis van andermans wensen (ouders bv)
Ja, dat weet ik, maar dat betekent ook dat hij er toch 15000 per jaar doorheen heeft gedraaid aan god weet waaraan. Dan heb je het over meer dan euro per maand als je de kosten van zijn OV er vanaf trekt. Dat vind ik behoorlijk stevig, dan heb je toch flink gefeest en geen uur gewerkt. Althans, zo lijkt het.

Maar goed die schuld is er nu en zal dus terug moeten worden gedraaid. Ik zou zeggen stop met je eigen onderneming en zoek een baan waar je voldoende inkomsten uit genereert.

Ik denk alleen dat het meer met moraal te maken heeft dan met weinig verdienen. 60000 euro er doorheen jassen in 4 jaar zonder over de gevolgen na te denken, werken zonder betaald te worden, etc. Het lijkt me iemand die vooral doet wat leuk is, en niet wat verantwoordelijk is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_170123675
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 10:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik denk alleen dat het meer met moraal te maken heeft dan met weinig verdienen. 60000 euro er doorheen jassen in 4 jaar zonder over de gevolgen na te denken, werken zonder betaald te worden, etc. Het lijkt me iemand die vooral doet wat leuk is, en niet wat verantwoordelijk is.
hij is vermoedelijk tien jaar ouder.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170123772
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 10:57 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

hij is vermoedelijk tien jaar ouder.
Dan nog is het onverantwoord gedrag.
pi_170123804
Ervoor zorgen dat je iedere week achter je boekhouding gaat zitten. En op de gebakken peren gaan zitten, helaas.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 10 april 2017 @ 11:08:10 #58
165633 eriksd
The grand facade...
pi_170123846
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 09:54 schreef Anthonie24 het volgende:
dit hoor ik toch zo vaak he. het lijkt wel alsof je word gestraft om goed bezig te zijn. ik vind echt dat het DUO verkeerd bezig is soms.
Hoezo goed bezig? Eerst 60k zonder resultaat erdoorheen getrapt en nu een bedrijf hebben dat quitte speelt. Prima dat de duimschroeven dan even aangedraaid zijn. Die 60k moet wel door anderen gefinancierd worden, dat vergeet je even.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_170123870
Je moet zoiets maar willen. Als ik jou reacties zo eens lees, zou ik er nog maar eens goed over nadenken.
Hij heeft zijn studie niet afgemaakt en het lijkt erop dat hij flink wat geld heeft uitgegeven in die tijd. Daar mag jij nu aan mee betalen..
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  maandag 10 april 2017 @ 11:12:21 #60
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_170123915
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2017 11:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hoezo goed bezig? Eerst 60k zonder resultaat erdoorheen getrapt en nu een bedrijf hebben dat quitte speelt. Prima dat de duimschroeven dan even aangedraaid zijn. Die 60k moet wel door anderen gefinancierd worden, dat vergeet je even.
Dat inderdaad. Mensen vergeten wel even dat die 60k die dan wordt "kwijtgescholden" wel betaald wordt uit onze belastingcenten.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')