Ik kom letterlijk met feiten. Toch worden die door hem blind genegeerd. Er is zich een moslimhaat aan het creëren in deze samenleving. Ookal ben ik zelf geen moslim. Ik begin hier wel de kriebels van te krijgen. Denk toch eens bij jezelf na hoe geweldig het zou zijn als iedereen elkaars geloof, uiterlijk, afkomst etc. Zou respecteren. De wereld zou dan zoveel malen beter zijn.quote:Op maandag 3 april 2017 23:35 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
[..]
71% Nederlanders, zeker weer zo'n cbs statistiekje wat jij en je gelijkgestemden weer negeren. Vanaf de 2e generatie allochtonen worden ze geregistreerd als Nederlanders. *met dubbel paspoort niet.
Blijf maar goedpraten, het gezwel genaamd de islam komt met de dag meer bloot te liggen en de dag dat er actie tegen word genomen komt steeds dichterbij. Wil je er iets aan doen, dan ga je maar de straat op hysterisch staan te roepen als er weer radicalen je geloof kapen. Maar jij bent net zoals 99% van de rest van de moslims, daar geen woord over maar wel paraat om te schreeuwen en te demonstreren als er mensen via woord of geschrift kritiek geven op de islam.
En voor mij is het klaar nu, zoals ik al zei ik ga geen discussies over homo's voeren met personen die er een dubbele achterliggende islamitische agenda op na kunnen houden. Bij ieder argument moet ik me dan afvragen of je de waarheid spreekt of liegt om je geloof te beschermen.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de moslims bij de kopten iets anders dan liefde opwekken.quote:Het christendom deed al vroeg zijn intrede in Alexandrië, vanuit Syrië en Palestina. Volgens de overlevering gebeurde de kerstening door de evangelist Marcus. De patriarchen van Alexandrië beschouwen zich dan ook de opvolgers van Marcus die volgens hen de eerste bisschop was. In het jaar 312 (Edict van Milaan) werd het christendom een toegestane godsdienst van het Romeinse Rijk en in 385 de staatsgodsdienst. Rond deze periode begon ook het historisch onduidelijke verval van de beroemde bibliotheek van Alexandrië, met haar vele geschriften uit de Oudheid. Het Serapeum van de bibliotheek, een heidense tempel, werd geplunderd na 391. Koptische monniken uit Wadi Natroen namen rond 398 veel heidense geschriften uit de bibliotheek over voor bibliotheken in hun kloosters, het gebouw raakte in verval doordat het als bouwmateriaal gebruikt werd. Ondertussen verdween mogelijk een groot deel van de geschriften naar Constantinopel, de hoofdstad van het Oost-Romeinse Rijk. Volgens Arabische bronnen zijn de boeken uit de kloosters alsook een keizerlijke bibliotheek in Alexandrië rond 642 verloren gegaan bij de islamitische verovering van Neder-Egypte. Egypte maakte - sinds 323 na Christus - deel uit van het Oostelijke gebied van het inmiddels gesplitste Romeinse Rijk (later bekend als Byzantijnse Rijk).
In de 4e, 5e en 6e eeuw waren er opeenvolgende geschillen tussen de patriarchen van Alexandrië (Cyrillus en Dioscurus) en deze van Constantinopel (Nestorius en Eutyches). De richtlijnen uit Constantinopel werden in Egypte steeds meer als bemoeizuchtig en onderdrukkend ervaren en als reactie daarop werd de Koptische Kerk steeds meer een nationale kerk met zeer uitgesproken liturgische, theologische en spirituele kenmerken. Ten slotte werd zelfs het Grieks, de taal van de Byzantijnse 'onderdrukkers', verworpen en werd de voorname Egyptische ambtstaal, het Oudegyptisch oftewel het Demotisch, als kerkelijke taal aangenomen. De Oudegyptische taal ontwikkelde zich in de loop der tijd tot het moderne Koptisch. In de liturgie wordt nog steeds het Koptisch gebruikt.
De eigenlijke oorsprong van de Koptisch-orthodoxe Kerk gaat terug tot het Concilie van Chalcedon in 451. De Koptische Kerk verwierp de uitspraken van dit concilie en scheidde zich uiteindelijk af van het Patriarchaat van Alexandrië dat als verlengstuk van de Byzantijnen werd gezien. Hiermee verloor de Oosters-orthodoxe Kerk bijna al haar leden in Egypte. Veel had te maken met de voortdurende strijd tussen de patriarchen van Constantinopel en Alexandrië. Politieke elementen hebben zeker ook meegespeeld. Volgens de kopten beoogde dit laatste concilie de politieke overheersing van het Byzantijnse Rijk. Inderdaad stond Constantinopel meestal vijandig tegenover de koptische onderdanen en geregeld werden er zelfs door de Byzantijnse overheid vervolgingen uitgevoerd om geëxcommuniceerde ketters terug te voeren naar de Grieks-orthodoxe moederkerk.
De Arabische inval (639-642) resulteerde niet in een onmiddellijke islamisering van Egypte omdat de grotendeels monofysitische koptische christenen de Arabieren als 'bevrijders van het Byzantijnse (Grieks-Orthodoxe juk) zagen en hen aanvankelijk verwelkomden. Onder de Omajjaden-dynastie (658–750) bleek echter, dat de moslims de kopten niet gunstig gezind waren. De kopten, die toen nog in de grote meerderheid waren, probeerden in zes opstanden tussen 725 en 773 zich van het Omajjadische juk te ontdoen. Sinds de islamitische overheersing waren ze lange tijd gedwongen tot het dragen van een bijzondere dracht (donker gewaad met blauwe of zwarte tulband). De christenen bleven minstens tot aan het einde van de 9e eeuw in de meerderheid, volgens sommige historici zelfs tot de 14e eeuw.[3] Geleidelijk namen de tot de islam overgegane koptische christenen het Arabisch over als dagelijkse omgangstaal; het Oudegyptisch is weliswaar geen semitische taal, maar wel een Afro-Aziatische en daarmee in de verte ook verwant aan het Arabisch. Het Arabisch dat in het moderne Egypte gesproken wordt, ook wel Arabisch-Egyptisch genoemd, heeft veel leenwoorden uit het Koptisch overgenomen.
Onder de Fatimiden (969-1171) werd het lot van de christenen iets draaglijker, maar rond 1000 woedden er onder de godsdienstwaanzinnige kalief al-Hakim weer bloedige christenvervolgingen, waarbij veel kerken en vele rijke kloosterbibliotheken en -scholen verwoest werden.
Tijdens de nieuwe vervolgingen onder de mammelukken (1250-1517) werd zelfs het merendeel van de tot meer dan duizend jaar oude kerken en kloosters verwoest. Na 1300 moest het Koptisch als taal ook wettelijk wijken voor het Arabisch.
Verder naar het zuiden, in Nubië, handhaafde het christendom in zijn koptische vorm zich veel langer en kon de islamisering pas in de Nieuwe Tijd doorgevoerd worden (zie 1484).
Sinds Mehemed Ali (1805-1849) was er officieel geen discriminatie van de koptische christenen, maar in de praktijk veranderde er weinig ten gunste van de kopten. De 19e eeuw bracht relatieve stabiliteit, hoewel het aandeel van de kopten in de totale bevolking door migratiegolven en huwelijken met moslims sterk terugliep. In het Egyptische leger dat in de 20e eeuw een sterke politieke stempel kon drukken op de staat, worden moslims bevoorrecht.
Bij de protesten in Egypte in 2011 die tot de val van het regime Hosni Moebarak leidden, traden moslims en kopten gezamenlijk op. Hoewel de kopten het Arabisch nationalisme omarmden en zich sterk met Egypte identificeerden, nam de emigratie van kopten sterk toe. De koptische kerken prediken al onder het regime Moebarak een langzame terugtrekking van kopten uit de politiek, onder invloed van het politiek islamisme. Dit draagt bij aan de versterking van de isolatie van kopten in Egypte, terwijl aanslagen tegen koptische kerken en kloosters in hevigheid toenemen.
Je ziet dat in de recente geschiedenis er een periode was van vreedzaam samenleven. Dat was in de dorpen vrij gewoon. Pas in de 2e helft van de 20e eeuw verandert dat, binnen een politieke context. Het eerdere Arabisch nationalisme onder Nasser week voor islamisme.quote:Op zondag 9 april 2017 14:00 schreef deedeetee het volgende:
Sinds Mehemed Ali (1805-1849) was er officieel geen discriminatie van de koptische christenen, maar in de praktijk veranderde er weinig ten gunste van de kopten. De 19e eeuw bracht relatieve stabiliteit, hoewel het aandeel van de kopten in de totale bevolking door migratiegolven en huwelijken met moslims sterk terugliep. In het Egyptische leger dat in de 20e eeuw een sterke politieke stempel kon drukken op de staat, worden moslims bevoorrecht.
Bij de protesten in Egypte in 2011 die tot de val van het regime Hosni Moebarak leidden, traden moslims en kopten gezamenlijk op. Hoewel de kopten het Arabisch nationalisme omarmden en zich sterk met Egypte identificeerden, nam de emigratie van kopten sterk toe. De koptische kerken prediken al onder het regime Moebarak een langzame terugtrekking van kopten uit de politiek, onder invloed van het politiek islamisme. Dit draagt bij aan de versterking van de isolatie van kopten in Egypte, terwijl aanslagen tegen koptische kerken en kloosters in hevigheid toenemen.
Je ziet wat JIJ wilt zien. Het gaat om vele eeuwen van moslim geweld, dat kun je niet uitvlakken. Maar dát wil je liever negeren. Je gaat je gang maar.quote:Op zondag 9 april 2017 15:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je ziet dat in de recente geschiedenis er een periode was van vreedzaam samenleven. Dat was in de dorpen vrij gewoon. Pas in de 2e helft van de 20e eeuw verandert dat, binnen een politieke context. Het eerdere Arabisch nationalisme onder Nasser week voor islamisme.
Dat denk ik niet.quote:Op zondag 9 april 2017 13:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En de armoede en ellende in islamitische landen worden niet door het vigerende islamitische systeem veroorzaakt?
Dat is religie in het algemeen (niet specifiek islam). Zo leun je zelf, als modern mens, op de verworvenheden van voorbije eeuwen, waarin Europa ook in het teken stond van religie. In feite is de klassieke Griekse beschaving een belangrijk houvast gebleken (de enige die het CDA niet erkent met zijn typering van de Nederlandse cultuur & waarden als Joods-Christelijk).quote:Op zondag 9 april 2017 13:45 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk. Daarmee misken je een aantal fundamentele eigenschappen van religie die veel verder gaan dan het fanatisme dat je ziet bij andere ideologieën. De spirituele eigenschappen, de hogere macht, de beloning na dit leven etc. zijn eigenschappen waarin religie zich onderscheidt en wat mij betreft ook gevaarlijker maakt.
POL / Overpeinzingen / commentaar naar aanleidig van het Howard Zinn topicquote:Op zondag 9 april 2017 15:54 schreef MagicIsland1 het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamist_terrorist_attacks
zou er een heeel misschien een verband zijn?
Jij legt op basis van correlatie causale verbanden. Al die aanslagen zijn gepleegd door mensen. Mens zijn is dus de oorzaak. Heb je ook gelijk alle aanslagen verklaard die niet door mensen met een islamitische achtergrond gepleegd worden. Je kunt het een plaat voor je kop noemen, maar het kan ook je eigen domheid zijn.quote:Op zondag 9 april 2017 16:47 schreef truthortruth het volgende:
Het gaat echt maar door, niet alleen Egypte, nu ook weer Somalie.....
En dan nog religie vrij willen pleiten, wat een plaat voor je kop moet je dan hebben. Hoe hard en apathisch moet je dan ook zijn om dat te kunnen.
Kortom, niets doen, gewoon afwachten wat gebeurd. Af en toe geschokt zijn, stille mars, vlaggetje op Facebook-profiel, kaarsen aansteken, zeggen dat het westen ook vroeger erge dingen deed en woorden als verbinden, samen en tolerantie gebruiken.quote:Op zondag 9 april 2017 17:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij legt op basis van correlatie causale verbanden. Al die aanslagen zijn gepleegd door mensen. Mens zijn is dus de oorzaak. Heb je ook gelijk alle aanslagen verklaard die niet door mensen met een islamitische achtergrond gepleegd worden. Je kunt het een plaat voor je kop noemen, maar het kan ook je eigen domheid zijn.
Ah de persoonlijke aanvallen zijn er weer... Jij moet eens beseffen dat je uitgangspunt is de islam vrij te pleiten en dat je dan op zoek gaat naar argumenten daarvoor. Dat is de verkeerde volgorde en van daaruit ook je verkeerde conclusie.quote:Op zondag 9 april 2017 17:23 schreef deelnemer het volgende:
Jij legt op basis van correlatie causale verbanden. Al die aanslagen zijn gepleegd door mensen. Mens zijn is dus de oorzaak. Heb je ook gelijk alle aanslagen verklaard die niet door mensen met een islamitische achtergrond gepleegd worden. Je kunt het een plaat voor je kop noemen, maar het kan ook je eigen domheid zijn.
Je begint zelf (plaat voor je kop).quote:Op zondag 9 april 2017 17:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ah de persoonlijke aanvallen zijn er weer...
Mijn uitgangspunt is niet om de islam vrij te pleiten. Het denken zoekt altijd naar een beginpunt om een redenering op te bouwen. Zo werkt de axiomatisch deductieve redenering. Alleen zijn die beginpunten zelden echte beginpunten. Want hoe verklaar jij het geloof in de islam. Toch niet met de islam, want dan ben je zelf een islamiet. Wat is volgens jou zo onduidelijk aan het gegeven dat er ook veel politieke conflicten in het midden-oosten bestaan? Die hebben toch ook een rol. En hoe verklaar je dat de aanslagen iets zijn van de laatste 20 jaar. De islam bestond daarvoor toch ook.quote:Jij moet eens beseffen dat je uitgangspunt is de islam vrij te pleiten en dat je dan op zoek gaat naar argumenten daarvoor. Dat is de verkeerde volgorde en van daaruit ook je verkeerde conclusie.
Het is jammer dat je dat niet inziet. Als men dat namelijk eens zou inzien dan zou dat voor vele hun ogen openen.quote:Op zondag 9 april 2017 17:54 schreef deelnemer het volgende:
Mijn uitgangspunt is niet om de islam vrij te pleiten.
Te filosofisch naar mijn zin. Men ontdekt en gaat een redenering zoeken is wetenschappelijk een beter startpunt.quote:Het denken zoekt altijd naar een beginpunt om een redenering op te bouwen. Zo werkt de axiomatisch deductieve redenering.
Te hak op de tak. Dit is een discussie op zich en in deze niet relevant.quote:Alleen zijn die beginpunten zelden echte beginpunten. Want hoe verklaar jij het geloof in de islam. Toch niet met de islam, want dan ben je zelf een islamiet.
Uiteraard hebben allerlei macht en politieke spelletjes een rol, maar dat vrijwaard de kwalijke rol van religie niet.quote:Wat is volgens jou zo onduidelijk aan het gegeven dat er ook veel politieke conflicten in het midden-oosten bestaan? Die hebben toch ook een rol.
Het is dan ook niet iets van de laatste 20 jaar. Daarnaast, ervoor waren het oorlogen, de geopolitiek is daarin veranderd.quote:En hoe verklaar je dat de aanslagen iets zijn van de laatste 20 jaar. De islam bestond daarvoor toch ook.
Waar komt het dan vandaan?quote:Elk persoon met een iq hoger dan 1 weet dat je zo'n aanslag niet moet linken aan elke aanhanger van het geloof
Het probleem is dat de moslims een hemel in Nederland willen, waar ze bediend worden door Nederlandse maagden, dit omdat Nederlandse maagden vele malen mooier en knapper zijn dan de moslims. De Nederlandse maagden worden dus niet bijzonder gerespecteerd om hun uiterlijk door de moslims. Of wel soms.?quote:Op zondag 9 april 2017 13:58 schreef deedeetee het volgende:
Ik merk, zelf op fok, op dat er steeds meer haat gecreërd wordt tegen moslims.
Dit is onder andere een voorbeeld:
[..]
Ik kom letterlijk met feiten. Toch worden die door hem blind genegeerd. Er is zich een moslimhaat aan het creëren in deze samenleving. Ookal ben ik zelf geen moslim. Ik begin hier wel de kriebels van te krijgen. Denk toch eens bij jezelf na hoe geweldig het zou zijn als iedereen elkaars geloof, uiterlijk, afkomst etc. Zou respecteren. De wereld zou dan zoveel malen beter zijn.
Waar onstaat deze moslimhaat. En waarom groeit die zo snel? "Ja, maar aanslagen" is geen reden. Elk persoon met een iq hoger dan 1 weet dat je zo'n aanslag niet moet linken aan elke aanhanger van het geloof. Er zijn uitzonderingen. (Zie hierboven.)
Heeft iemand enig idee hoe dit tot stand is gekomen?
Hier verder.
Ben jij misschien een voorstander van kindhuwelijken, meisjesbesnijdenis, intolerantie tegen homo's, vrouwen en niet-moslims, intolerantie in woord en daad?quote:Op zondag 9 april 2017 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
De islamhaters zijn een spiegel van de islam zelf.
Kopten waren er eerder, dus zouden meer rechten moeten hebben. Een andere plek. Het Indisch subcontinent. Ook hier wekten de moslims geen liefde op. Waar wel eigenlijk?quote:Op zondag 9 april 2017 14:00 schreef deedeetee het volgende:
Ik wil eik iets kwijt over het * vreedzaam * samenleven van de moslims en de kopten.
[..]
Ik kan me zomaar voorstellen dat de moslims bij de kopten iets anders dan liefde opwekken.
Moslims kunnen wel degelijk protesteren: tegen cartoons, tegen Israël, tegen Wilders. Als het misstanden in de eigen kring gaat geeft men niet thuis. De schuld van iemand anders enz.quote:Op zondag 9 april 2017 19:17 schreef Tamabralski het volgende:
Het valt mij op dat de Moslimgemeenschap zelf geen ene moer zegt of veroordeelt. Alsof het deze mensen te veel last is om iets over de extremistische Moslimterreur te zeggen. Terwijl het henzelf en hun aanzien binnen de Nederlandse maatschappij wel aangaat. Zulke gedesinteresseerde mensen zou ik niet willen opnemen in een land.
Het enige wat ik hoor is dat zwakzinnigenmuziek op balkons deze lentedagen. Met herhalingen en rare stemmen die mij doen denken aan zwarte oerwoudrituelen. Na 60 jaar theedrinken en zogenaamde integratie is dit de cultuurverrijking waar ik voor pas.
Er zijn echt genoeg moslims die zich hebben uitgesproken tegen de aanslagen. Er lopen ook genoeg mee in van die herdenkingstochten en weet ik het allemaal. Dat zag je bijvoorbeeld ook goed in Brussel destijds.quote:Op zondag 9 april 2017 19:32 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Moslims kunnen wel degelijk protesteren: tegen cartoons, tegen Israël, tegen Wilders. Als het misstanden in de eigen kring gaat geeft men niet thuis. De schuld van iemand anders enz.
Dat geeft geen hoop op aanpassing of verbetering. Het probleem ligt bij de ontvangers, die zijn niet kosmopolitisch, islamofoob, enz. Moslims doen niks verkeerd.
Je hebt een punt, niet alle moslims zijn pro-aanslagen.quote:Op zondag 9 april 2017 19:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Er zijn echt genoeg moslims die zich hebben uitgesproken tegen de aanslagen. Er lopen ook genoeg mee in van die herdenkingstochten en weet ik het allemaal. Dat zag je bijvoorbeeld ook goed in Brussel destijds.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |