abonnement Unibet Coolblue
pi_170086127
Ik heb hier een wat oudere dual core computer uit 2008, met een stock snelheid van 2Ghz. De computer heeft tevens 3GB ram en een 40GB Kingston ssd.

Het moederbord dat er ligt betreft een Asus M2N MX bord

https://www.asus.com/Motherboards/M2NMX/

Op het bord past maximaal 4GB geheugen en het beschikt maar over 1 PCI-e x16 slot. (dus geen 2.0 of 3.0 slot).

Zou het toch mogelijk kunnen zijn met de juiste videokaart om deze combinatie als HTPC te gebruiken bij een Samsung 55" 4K TV? (4K 60hz)? Of gaat dit systeem het em niet trekken?
pi_170086216
Nee, gaat hem niet worden.
  zaterdag 8 april 2017 @ 15:04:09 #3
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_170086219
Voor 4K heb je een GTX 650 of hoger nodig,
Ik zou gewoon een nieuwe PC halen voor 4K.
Je kan deze computer altijd nog gebruiken als office of internet-PC.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_170087470
Ja gaat prima, gewoon doen :Y
pi_170087612
Nee tuurlijk gaat dat niet. Heb thuis eens getest met een core2duo e4400 (die jij denk ik ook hebt) en dat ding kon niet eens full hd Youtube afspelen. Niet lullig bedoeld maar als je wel een 4K kan betalen dan kun je ook wel investeren in een HTPC die 4K aankan?
pi_170090473
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 17:08 schreef dennissch het volgende:
Nee tuurlijk gaat dat niet. Heb thuis eens getest met een core2duo e4400 (die jij denk ik ook hebt) en dat ding kon niet eens full hd Youtube afspelen. Niet lullig bedoeld maar als je wel een 4K kan betalen dan kun je ook wel investeren in een HTPC die 4K aankan?
Maar wat voor videokaart had je er in liggen dan?

Video afspelen is iets heel anders dan gamebeelden ''on the fly" renderen. Video is eigenlijk al bestaande data dat enkel afgespeeld moet worden. Het lijkt me dat je daarvoor niet zo verschrikkelijke veel CPU kracht voor nodig bent. Een goede GPU daarentegen helpt wel.

In elk geval, de bovenstaande reacties spreken elkaar enigszins tegen, want de ene zegt, 'kan prima' en de andere zegt 'kan niet'.
  zaterdag 8 april 2017 @ 19:52:11 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170090677
Het hangt er dus helemaal van af.

Groot probleem met YouTube is dat veel videos ge-encode zijn met VP8/9. Die worden op vrijwel geen enkele computer hardwarematig gedecode. Alleen de laatste Kaby Lake CPUs van Intel hebben dat aan boord, naar mijn weten.

Bepaalde combinaties van OS en browser zorgen ervoor dat je op YouTube netjes H.264 ge-encode video krijgt geserveerd en vrijwel altijd wordt dat hardwarematig gedecode. Als je videokaart dat support, en ook op 4K support, dan gaat het wel werken denk ik.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170090806
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 19:44 schreef Phalon het volgende:

[..]

Maar wat voor videokaart had je er in liggen dan?

Video afspelen is iets heel anders dan gamebeelden ''on the fly" renderen. Video is eigenlijk al bestaande data dat enkel afgespeeld moet worden. Het lijkt me dat je daarvoor niet zo verschrikkelijke veel CPU kracht voor nodig bent. Een goede GPU daarentegen helpt wel.

In elk geval, de bovenstaande reacties spreken elkaar enigszins tegen, want de ene zegt, 'kan prima' en de andere zegt 'kan niet'.
Die opmerking van Vanillekwark lijkt me sarcastisch. Ook al zou je een dikke GPU er in steken dan nog gaat die cpu nooit 4K trekken lijkt me. Ben zelf geen 4K gebruiker maar ik weet dat het gewoon heavy is ook qua CPU.

Ehm er zat een MSI geforce 210 is geloof ik. Ik heb namelijk 2 vergelijkbare kaartjes. Nu draait die ene in een Phenom X4 955 BE gebaseerde machine. En die andere in een core2duo e8400 machine. En nu gaat full hd wel soepel. Dusja
pi_170110365
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 17:08 schreef dennissch het volgende:
Nee tuurlijk gaat dat niet. Heb thuis eens getest met een core2duo e4400 (die jij denk ik ook hebt) en dat ding kon niet eens full hd Youtube afspelen. Niet lullig bedoeld maar als je wel een 4K kan betalen dan kun je ook wel investeren in een HTPC die 4K aankan?
Denk 't niet, aangezien link in OP naar een AMD (socket AM2) moederbord verwijst. Dus nog ouder dan Athlon II/Phenom II
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_170134595
Ik heb ook al even verder rondgekeken, de hoeveelheid aanbod quad core procossors voor dit type moederbord is zeer beperkt of zelfs helemaal niet bestaand.

Dit moederbord dateert nog uit een tijdperk dat quad core processors net begonnen te komen. Dus de ondersteuning is minimaal.

Ik vind het wel jammer, want voor de rest is het systeempje aardig vlot, alhoewel ik liever een quad core processor heb, want de dual core 2,0 Ghz is eigenlijk niet meer snel genoeg voor deze tijd.
Hooguit voor simpel internetten, administratief, kleine spelletjes, mp3's draaien en divx-jes kijken voldoet het nog.
pi_170136914
je moet dat moederbord gewoon wegtyfen. Een upgrade naar een net zo oude quad core gaat je niet helpen.

Een moderne dual core 2GHz CPU met H.265 ondersteuning speelt die 4K video met 3 vingers in zijn neus af.
pi_170137077
Misschien een nieuwe Chromecast Ultra?
pi_170145461
Wat is precies je bedoeling dan?
En is je samsung tv niet al een smart tv?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170146009
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 19:52 schreef Hallmark het volgende:
Het hangt er dus helemaal van af.

Groot probleem met YouTube is dat veel videos ge-encode zijn met VP8/9. Die worden op vrijwel geen enkele computer hardwarematig gedecode. Alleen de laatste Kaby Lake CPUs van Intel hebben dat aan boord, naar mijn weten.

Het hangt er helemaal vanaf of je de GPU de decodering af kunt laten handelen en of de GPU en de gebruikte software daar geschikt voor zijn, de CPU speelt dan geen rol van betekenis meer. Met recente versies van het K-Lite Codec Pack is het prima mogelijk 10-bits HEVC en 8-bits VP9 door de GPU te laten afhandelen. Maar inderdaad zit TS onnodig moeilijk te doen, zijn recente 4k TV kan alles wat hij wil afspelen moeiteloos aan.
  dinsdag 11 april 2017 @ 15:35:13 #15
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_170147876
De Videocard kan het toch afspelen met Cuda?
pi_170148427
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 15:35 schreef THEFXR het volgende:
De Videocard kan het toch afspelen met Cuda?
Nee, zo simpel is het niet. Om te beginnen weet je helemaal niet of TS een Nvidia kaart heeft, want alleen die ondersteunen CUDA. Verder moet ook de hardware op de kaart accelerated HEVC/H265 decoding ondersteunen, en dat is alleen bij nieuwere kaarten het geval.
pi_170153885
hardware decoding is gewoon briljant. :) mijn Pentium Quadcore 1.5ghz (2.6ghz turbo boost, Passief gekoeld) met zn IGP decode gewoon 4K 10bit UHD op zn slofjes..
mn I5 laptop met NVS3100 kan een gewone 8bit file amper verwerken :(
pi_170173441
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 17:08 schreef dennissch het volgende:
Nee tuurlijk gaat dat niet. Heb thuis eens getest met een core2duo e4400 (die jij denk ik ook hebt) en dat ding kon niet eens full hd Youtube afspelen. Niet lullig bedoeld maar als je wel een 4K kan betalen dan kun je ook wel investeren in een HTPC die 4K aankan?
Ik heb ook nog zo'n oud ding liggen, precies dezelfde en daar heb ik mijn afgedankte gaming grafische kaart met 1Gb in gestopt (mijn oude kaart AMD Radeon HD 5700 uit 2010) en sindsdien speelt ie perfect alle video af op de hoogste kwaliteit die mijn scherm kan weergeven. Ok, 4K heb ik niet geprobeerd . maar youtube of sport streams in HD is geen probleem (ik kijk er bv vaak F1 races op, SkySports HD
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_170173918
GPU doet bij video-decoding (afspelen) helemaal niks. Het gaat hier om de CPU.

Met de nieuwste codecs denk ik overigens wel dat het moet lukken. Codecs en players maken een wereld van verschil. Ik kon een tijdje terug op mijn systeem (i7 3770) niet eens 4K streamen op YouTube maar na een codec update wel. Ik denk dat je het met het K-Lite Codec Pack al een heel eind komt.
pi_170186717
Het ligt er aan wat TS precies van plan is met die computer en of er geen makkelijker manieren zijn om het zelfde te bereiken.
Maar ik maak uit de OP ook niet helemaal op of TS nu wel of geen smart tv heeft.
Want daar kun je ook al vrij veel mee bereiken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170187485
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 19:51 schreef matigeuser het volgende:
GPU doet bij video-decoding (afspelen) helemaal niks. Het gaat hier om de CPU.
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Alle grafische kaarten die niet al te antiek zijn kunnen video decoding doen in hardware, de CPU speelt dan nauwelijks meer een rol. Dat is goed te zien als je in Windows taakbeheer naar de CPU load kijkt tijdens het afspelen van een (HD) video via de GPU en dat vergelijkt met de CPU load tijdens het afspelen van diezelfde video via de CPU.
quote:
Met de nieuwste codecs denk ik overigens wel dat het moet lukken. Codecs en players maken een wereld van verschil. Ik kon een tijdje terug op mijn systeem (i7 3770) niet eens 4K streamen op YouTube maar na een codec update wel.
Ja, en hoe denk je dat dat komt?
quote:
Ik denk dat je het met het K-Lite Codec Pack al een heel eind komt.
Als je een recente versie van het K-Lite Codec Pack gebruikt, dan is die gebaseerd op LAV dat nagenoeg alle video- en audioformaten kan afspelen. Kijk maar eens naar de settings van LAV (Start --> K-Lite Codec Pack --> Configuration --> LAV Video) dan zie je dat je daar onder Hardware Decoder to use kunt kiezen voor None, NVIDIA CUVID, Intel® Quicksync, DXVA2 (copy back) en DXVA2 (native):

pi_170187573
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 10:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het ligt er aan wat TS precies van plan is met die computer en of er geen makkelijker manieren zijn om het zelfde te bereiken.
Maar ik maak uit de OP ook niet helemaal op of TS nu wel of geen smart tv heeft.
Want daar kun je ook al vrij veel mee bereiken.
TS heeft een recente (want: 4k) 55 inch Samsung TV. Die zijn allemaal 'smart' en in staat zelfstandig alle courante videoformaten af te spelen via USB, ook 4k UHD video (HEVC/H265). Ingebakken selecteerbare ondertiteling aan of uit zetten (zoals bij .mkv) en kiezen tussen verschillende audiotracks (indien aanwezig in het bestand) is tegenwoordig ook geen probleem meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')