abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  dinsdag 7 november 2017 @ 14:57:25 #126
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174922615
registreer om deze reclame te verbergen
Hi allen
Win 10, Excel 2016

Ik zit met een datum probleem.
Mijn excel staat op NL maar mijn datafeed (CSV bestand) is US format in een NOW() timestamp (datum + tijdstip).
Nu kan ik dit met left en rights best omzetten naar een NL format maar dat lukt me niet omdat hij het volgende US timestamp "11/01/17 00:33" ziet als "42746" als ik hem benader met een left.
Dat ziet hij dus als de NL 11 januari, maar dus eigenlijk 1 november is.
In dezelfde kolom staat dus ook een US "10/31/2017 11:36:53 PM" daar kan hij dus geen NL datum van maken dus mijn Left(timestamp,10) is dus ook gewoon 10/31/2017 als TEXT.

Ik zou dit graag met een formule op willen lossen, waar google vaak met formatting of left/right/mid oplossingen komt. Kom ik hier niet aan uit.

Iemand een idee?

[edit]
Deze oplossing werkt niet:
https://stackoverflow.com(...)o-european-date-date
N/A
  Redactie Frontpage dinsdag 7 november 2017 @ 16:30:17 #127
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_174924176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 14:57 schreef nils7 het volgende:
Hi allen
Win 10, Excel 2016

Ik zit met een datum probleem.
Mijn excel staat op NL maar mijn datafeed (CSV bestand) is US format in een NOW() timestamp (datum + tijdstip).
Nu kan ik dit met left en rights best omzetten naar een NL format maar dat lukt me niet omdat hij het volgende US timestamp "11/01/17 00:33" ziet als "42746" als ik hem benader met een left.
Dat ziet hij dus als de NL 11 januari, maar dus eigenlijk 1 november is.
In dezelfde kolom staat dus ook een US "10/31/2017 11:36:53 PM" daar kan hij dus geen NL datum van maken dus mijn Left(timestamp,10) is dus ook gewoon 10/31/2017 als TEXT.

Ik zou dit graag met een formule op willen lossen, waar google vaak met formatting of left/right/mid oplossingen komt. Kom ik hier niet aan uit.

Iemand een idee?

[edit]
Deze oplossing werkt niet:
https://stackoverflow.com(...)o-european-date-date

Het kan in ieder geval met

=DATE(MID(A1;4;2);LEFT(A1;2);MID(A1;7;2)+2000)

Misschien is er wel een charmantere oplossing, maar die ken ik ook niet. Waarom wil je eigenlijk een oplossing zonder LEFTs en MIDs?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 7 november 2017 @ 17:00:18 #128
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_174924731
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het kan in ieder geval met

=DATE(MID(A1;4;2);LEFT(A1;2);MID(A1;7;2)+2000)

Misschien is er wel een charmantere oplossing, maar die ken ik ook niet. Waarom wil je eigenlijk een oplossing zonder LEFTs en MIDs?
Nee mag best met Left en Mids maar kreeg het er niet uit.
Ik zal met deze eens gaan proberen.
N/A
pi_174948900
Hi mede fokkers!
Win 10, Excel 2013 incl plugin PowerQuery

Ik hoop hier een Excel-expert te vinden die me verder kan helpen met het volgende:

Via Power-Querie (officiele Excel plugin) doe ik iedere vijf minuten een poll via:
https://api.coinmarketcap.com/v1/ticker/

Deze gegevens komen in Excel op een apart tabblad. Hieruit haal ik enige waarden die voor mij interessant zijn. (een aantal prijswaarden) Vervolgens reken ik aan de hand van een zelf ingevoerd getal de waarde uit die ik wil hebben.

Het resultaat is dat ik iedere vijf minuten op een apart tabblad een aantal waarden heb die steeds anders zijn vanwege de aard van cryptocurrency.

Nou de vraag:
ik zou deze waarden bij change (of per vijf minuten) willen wegschrijven in een tabel. Wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen, maar internet maakt me niet veel wijzer.

Wie weet of dit mogelijk is, en zo ja, hoe ik dit kan uitvoeren?
Alle hulp is welkom en uiteraard als de vraag niet helemaal duidelijk is van harte bereid toe te lichten.

Groet,
langverhaal.
pi_174949426
Aanvulling op mijn bovenstaande vraag; ik heb een macro opgenomen, maar bij uitvoer doet deze precies wat ik ervan verwacht, namelijk op de rij waar ik de macro opnam de waarden wegschrijven.
Hoe pas ik deze macro aan zodat deze wegschrijft vanuit de cel die op dat moment is geselecteerd?
Dat zou al voor een deel werken, zei het nog niet geautomatiseerd.

Dus vanaf het dikgedrukte wil ik de macro vanaf de op dat moment geselecteerde cel laten wegschrijven.

' Waarden Macro
'

'
Range("D2:J2").Select
Selection.Copy
Range("D14").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
Range("K13").Select
Application.CutCopyMode = False
Selection.AutoFill Destination:=Range("K13:K14"), Type:=xlFillDefault
Range("K13:K14").Select
Range("L13").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("L13:L14"), Type:=xlFillDefault
Range("L13:L14").Select
Range("K15:L15").Select
Selection.ClearContents
Range("D15").Select
End Sub
  woensdag 8 november 2017 @ 22:21:14 #131
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_174950299
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:46 schreef langverhaal het volgende:
Aanvulling op mijn bovenstaande vraag; ik heb een macro opgenomen, maar bij uitvoer doet deze precies wat ik ervan verwacht, namelijk op de rij waar ik de macro opnam de waarden wegschrijven.
Hoe pas ik deze macro aan zodat deze wegschrijft vanuit de cel die op dat moment is geselecteerd?
Opgenomen macro's zijn niet zo geschikt om flexibel te maken, daar er harde verwijzingen in komen (A1 etc.). (Maar wel handig om even snel iets te bedenken en te kijken welke methodes er zijn.)
Ik zou het iets anders doen. Gebruik de Cells(row,column) verwijzing. Dan kan je numeriek gaan werken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Sub Macro1()
Dim SheetnaamBron As String
Dim SheetnaamDoel As String
SheetnaamBron = "Sheet2"
SheetnaamDoel = "Sheet1"
Dim Rij As Long
Dim Kolom As Long
'data uit 5 kolommen, 1 rij over te halen
Rij = 1
Kolom = 5

For j = 1 To Rij
'Insert Row Above Row 2
'met bijv kolomnamen op eerste rij
Sheets(SheetnaamDoel).Rows(2).Insert Shift:=xlDown, _
    CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove 'or xlFormatFromRightOrBelow
    'dan door kolommen wandelen.
    For i = 1 To Kolom
    '+0 aanpassen in geval van offset op bron sheet
    Sheets(SheetnaamDoel).Cells(2, i).Value = Sheets(SheetnaamBron).Cells(j + 0, i + 0).Value
    Next i
Next j

End Sub
Met boven staande lees je de waarde uit een broncell en schrijf je die weg naar een doelcell.
Door vooraf een rij in te voegen op het doel sheet weet je zeker dat het daar leeg is. (Je kan ook iets onderaan een tabel toevoegen, maar dan moet eerst te weten komen waar het einde van de tabel is)

[ Bericht 64% gewijzigd door The_vice op 08-11-2017 22:43:29 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_175084575
Goedemorgen,

in het verre verleden heb ik redelijk wat met Excel gedaan maar helaas is veel kennis verdwenen.

Ik zit met het volgende:

Ik heb twee sheets met data. Ik wil kolommen in sheet 1 met kolommen in sheet 2 vergelijken.

Oftwel:

komt waarde voor in kolom 1 en in kolom 2 dan ja en indien niet dan nee.

Is zoiets te gieten in een formule?
  Redactie Frontpage woensdag 15 november 2017 @ 11:34:52 #133
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_175084804
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:23 schreef edward_v het volgende:
Goedemorgen,

in het verre verleden heb ik redelijk wat met Excel gedaan maar helaas is veel kennis verdwenen.

Ik zit met het volgende:

Ik heb twee sheets met data. Ik wil kolommen in sheet 1 met kolommen in sheet 2 vergelijken.

Oftwel:

Misschien kun je iets met de functie VERGELIJKEN()
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175085368
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:23 schreef edward_v het volgende:
Goedemorgen,

Ik zit met het volgende:

Oftwel:

en die waardes moeten wel gelijk zijn?
volstaat dan niet het volgende:
1=IF(Sheet1!B3=Sheet2!B3;TRUE;FALSE)

geen nederlandse variant beschikbaar, dus nederlandse commando's moet je even uitzoeken.. Echt, welke idioot maakte daar ooit nederlandse functienamen voor
pi_175085751
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:05 schreef mschol het volgende:

[..]

en die waardes moeten wel gelijk zijn?
volstaat dan niet het volgende:
[ code verwijderd ]

geen nederlandse variant beschikbaar, dus nederlandse commando's moet je even uitzoeken.. Echt, welke idioot maakte daar ooit nederlandse functienamen voor
waar staat die b3 voor in dit geval?
pi_175085777
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:27 schreef edward_v het volgende:

[..]

waar staat die b3 voor in dit geval?
De cel op het werkblad (respectievelijk werkblad 1 en werkblad 2 in mijn voorbeeld, waar je de daadwerkelijke naam van moet gebruiken)
dus als je werkbladen jantje en pietje heten en je cellen A3 en D10 moet vergelijken wordt het:

1=IF(jantje!A3=pietje!D10;TRUE;FALSE)
de cel waarin je deze formule plaatst toont het resultaat
pi_175086573
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:28 schreef mschol het volgende:

[..]

De cel op het werkblad (respectievelijk werkblad 1 en werkblad 2 in mijn voorbeeld, waar je de daadwerkelijke naam van moet gebruiken)
dus als je werkbladen jantje en pietje heten en je cellen A3 en D10 moet vergelijken wordt het:
[ code verwijderd ]

de cel waarin je deze formule plaatst toont het resultaat
wat als ik alle waarden uit kolom a met alle waarden in kolom b wil vergelijken.

oftewel komen ze zowel voor in a en b dan true. maakt niet uit welk positie
pi_175089306
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:10 schreef edward_v het volgende:

[..]

wat als ik alle waarden uit kolom a met alle waarden in kolom b wil vergelijken.

oftewel komen ze zowel voor in a en b dan true. maakt niet uit welk positie
Met MATCH, COUNTIF of VLOOKUP kan je bepalen of een bepaalde waarde voorkomt in een een kolom. Als je wil weten of die waarde voorkomt in zowel kolom A als B, dan kan je er nog een AND eromheen plaatsen. :)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')