abonnement bol.com Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 april 2017 @ 11:25:38 #1
862 Arcee
Look closer
pi_170083614


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
  zaterdag 8 april 2017 @ 13:05:45 #2
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_170084759
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:40 schreef Lingue het volgende:
Topic is bijna dicht maar stel de vraag toch even.

Ik wil een combinatie maken van een clustered and stacked grafiek in excel. Om zo data met elkaar te vergelijken waar we staan.
Bijv het budget vergelijken tov de actuals en verwachte kosten en geplande kosten.
Waarbij budget 1 kolom moet zijn en de andere die 1 gestapelde kolom moet zijn. Maar waarbij de waardes van actuals ed niet opgeteld worden maar in elkaar overlopen. Zodat het verschil met budget makkelijk gezien kan worden en wat het eventuele verschil (positief /negatief) tov budget is.

Nu heb ik wel de 2 grafieken zover voor elkaar maar telt hij dus de waarde vd gestapelde kolommen op :(

Iemand een idee hoe ik dat anders kan doen? Ik werk in excel 2010
Gaan we gewoon hier er op in.

Truuk is je budget serie naar een tweede as zetten (hier excel 2013, maar zou allemaal in 2010 ook moeten gelden). En de combo chart optie voor het trekken van een lijn van het budget.

Voorbeeld data set:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Wat      Maand Voor      Bedrag
Budget    1    Alles     30
Uitgaven  1    Tafels    10
Uitgaven  1    Stoelen   10
Uitgaven  1    Tapijt     9
Budget    2    Alles     40
Uitgaven  2    Tafels    10
Uitgaven  2    Stoelen    5
Uitgaven  2    Tapijt    22
Budget    3    Alles     40
Uitgaven  3    Tafels    20
Uitgaven  3    Stoelen   10
Uitgaven  3    Tapijt     8
Budget    4    Alles     35
Uitgaven  4    Tafels     5
Uitgaven  4    Stoelen   15
Uitgaven  4    Tapijt    17

Met een pivot chart (stacked column):
1
2
3
Legend Series:     "Voor"
Axis(categories"): "Maand"
Sum Values:        "Bedrag"

Dan krijg je in eerste instantie alles opgestapeld.
vervolgens, selecteer serie "Alles" en rechts klik -> format dataseries -> series options -> secondary axis.

dan, selecteer serie "Alles" en rechts klik -> change series chart datatype -> charted type -> stacked line.

daarna,
rechtsklik linker of rechter verticale as (die met laagste waarde) -> format axis -> axis options - bound maximum = 45.

Is het voor éénmalig gebruik of ga je het vaker hergebruiken? Dit daar bij het refreshen van een pivotchart het hele zaakje weer naar een "basis" stacked column terug kan vallen en de combo /secondary axis weggooit.

Maar dat kan met wat code worden opgelost.

[ Bericht 4% gewijzigd door The_vice op 08-04-2017 13:20:15 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  zondag 9 april 2017 @ 14:01:14 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170105007
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 17:51 schreef Fiscaal101 het volgende:
Hallo allemaal,

Zo te zien is mijn topic die ik eerder vandaag plaatste niet online dus hier nogmaals de vraag. Ik ben nogal een leek op het gebied van Excel (versie 2016) en heb hierover een vraag. Om mijn vraag concreet te maken stel ik het volgende:

In cel A1 staat een bepaalde variabele waarde. Deze waarde verandert dus steeds zodra ik bepaalde waardes in een andere cel verander. Nu wil ik in cel B1 een formule invoeren waarbij cel B1 de waarde in A1 analyseert en hiervan de waarde tussen 0 en 75.000 met een bepaald percentage vermenigvuldigd. Als in A1 bijvoorbeeld een waarde van 100.000 staat, moet in B1 van deze waarde dus 75.000 met een percentage worden vermenigvuldigd. Weet iemand wat ik hiermee bedoel? Bij voorbaat dank!
Ik neem je vraag even mee naar dit topic. Hier komen de FOK! Excel guru's vaak langs en is de kans groot dat je sneller een antwoord krijgt.
So we just called him Fred
  zondag 9 april 2017 @ 15:15:43 #4
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_170106729
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 19:42 schreef Fiscaal101 het volgende:
..Gezien de aangepaste wetgeving voor wat betreft de box 3-heffing ben ik....
Ik neem aan dat Fiscaal101 hier een sommetje op wil loslaten?
..belastingdienst.nl..inkomsten_uit_vermogen_vanaf_2017
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_170111607
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 17:51 schreef Fiscaal101 het volgende:
Hallo allemaal,

Zo te zien is mijn topic die ik eerder vandaag plaatste niet online dus hier nogmaals de vraag. Ik ben nogal een leek op het gebied van Excel (versie 2016) en heb hierover een vraag. Om mijn vraag concreet te maken stel ik het volgende:

In cel A1 staat een bepaalde variabele waarde. Deze waarde verandert dus steeds zodra ik bepaalde waardes in een andere cel verander. Nu wil ik in cel B1 een formule invoeren waarbij cel B1 de waarde in A1 analyseert en hiervan de waarde tussen 0 en 75.000 met een bepaald percentage vermenigvuldigd. Als in A1 bijvoorbeeld een waarde van 100.000 staat, moet in B1 van deze waarde dus 75.000 met een percentage worden vermenigvuldigd. Weet iemand wat ik hiermee bedoel? Bij voorbaat dank!
Je wilt dus de waarde van A1 gebruiken met een maximum van 75k?
=min(A1;75000)
en dan natuurlijk nog * je percentage

Mocht je op zoek zijn naar bepaalde verschillende bereik dingen, geef dan nog een paar voorbeelden zodat ik het gedrag van je berekening snap
pi_170293509
Ik vermoed dat googlespreadsheets hier ook onder valt, zo niet hoor ik dat graag.

Kan ik in meerdere spreadsheets data laten invullen in hetzelfde format en deze realtime samenvoegen in één bestand? Uitdaging hierbij is dat het levende bestanden zijn waardoor er elke dag meerdere regels bijkomen en verdwijnen.

Of nog beter, kan ik filters aanmaken met wat welke gebruiker mag zien en wat niet? Een deel van de data is niet bedoeld voor elke persoon die informatie aanlevert, vandaar.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_170463494
Heb een behoorlijk probleem met missing values (ongeveer 300.000 observations). Iemand die hier truucjes mee weet met STATA of Excel, zo ja wie wil mij helpen?

Ik heb twee Excel-data files uit CompuStat gehaald:

1. Maandelijkse MSCI-World index prices

2. Maandelijkse financial statement data (zoals P/E ratio, B/P ratio) van verschillende bedrijven over de periode 1990-2017. De bedrijven hebben allemaal een company-key als filter-optie in Excel.

Wat ik moet doen, en waar ik niet uit kom, is het volgende:

- In dataset 2 zijn er een hoop missing values:

* sommige bedrijven hebben geen waarden voor één of meerdere variabelen op bepaalde tijdspunten.

Dan is mijn vraag dus, hoe los ik dit op en hoe kan ik dit het beste mergen in Excel/STATA?

Het zou fijn zijn als ik in Excel/STATA een functie heb waarbij alle rows van de desbetreffende firm en dus de firm uit de data wordt verwijderd op het moment dat er missing values zijn.

Met Excel kan ik automatisch rows laten verwijderen op het moment dat er missing values zijn, maar dan verwijdert Excel alleen één of meerdere jaren van een bepaalde firm. Nog steeds zit de firm er dan in, met 'gebroken' jaren, bijvoorbeeld 1995-2010 en dan 2013-2016.... En ik wil dan gewoon dat dan de firm dan gewoon helemaal uit de sample wordt verwijderd.

Handmatig is grofweg onmogelijk met zowat 200.000 observaties... :(

Iemand die mij hieruit kan helpen?

Dus op het moment dat er één of meerdere variabelen (kolommen) een missing value heeft in één of meerdere rijen (jaren) ---> dan gewoon alle rijen m.b.t. de firm verwijderen... Het ziet er ongeveer zo uit:



Stel dus dat er een missing value is in één van de jaren van AAR CORP, dan wil ik dat alle rows van AAR CORP verwijderd worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Super-B op 24-04-2017 21:27:30 ]
  maandag 24 april 2017 @ 22:01:42 #8
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_170465015
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 21:10 schreef Super-B het volgende:
....

Handmatig is grofweg onmogelijk met zowat 200.000 observaties... :(

Iemand die mij hieruit kan helpen?

Dus op het moment dat er één of meerdere variabelen (kolommen) een missing value heeft in één of meerdere rijen (jaren) ---> dan gewoon alle rijen m.b.t. de firm verwijderen... Het ziet er ongeveer zo uit:
....
Stel dus dat er een missing value is in één van de jaren van AAR CORP, dan wil ik dat alle rows van AAR CORP verwijderd worden.
Ten eerste zou ik ze niet fysiek verwijderen, maar bijv. met een extra formule in een kolom ervoor iets van "Void" laten opzoeken. Dan kan je daar later op filteren.

Met 200.000 records lijkt Access me een beter programma, maar met wat trucs moet het met excel ook lukken.

Is het een publiek beschikbare set, en zo ja waar?
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_170465322
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 22:01 schreef The_vice het volgende:

[..]

Ten eerste zou ik ze niet fysiek verwijderen, maar bijv. met een extra formule in een kolom ervoor iets van "Void" laten opzoeken. Dan kan je daar later op filteren.

Met 200.000 records lijkt Access me een beter programma, maar met wat trucs moet het met excel ook lukken.

Is het een publiek beschikbare set, en zo ja waar?
Maakt mij echt niet uit hoe het gedaan wordt, zolang het maar lukt. :D

Het is beschikbaar op Compustat, ik kan ook de file hier posten.. als dat handiger is?
  maandag 24 april 2017 @ 22:21:33 #10
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_170465611
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 22:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Maakt mij echt niet uit hoe het gedaan wordt, zolang het maar lukt. :D
Het is beschikbaar op Compustat, ik kan ook de file hier posten.. als dat handiger is?
een linkje, als het kan.

Ondertussen, als het in de regel lege cellen betreft, dan kan je bijv met CountA of Countblank het aantal (on)-gevulde cellen per regel tellen, bijv:
1=COUNTA(F2:K2)

CountA en Countblank willen wel eens niet werken als er spaties of verborgen characters in de cellen staan.

of, als er een waarde in de cel staat om missende data aan te geven bijv met Countif
1=COUNTIF(G2:K2;"No Data")

Mochten beiden geen soelaas geven, kan je ook van elk van de cellen de lengte opzoeken, in dit voorbeeld in M2:
1=Len(G2)
etc. naar rechts slepen
en dan achter de laatste Kolom
1=Min(M2:Q2)
Dan weet je in iedergeval of er een cel is met 0,1, etc characters.

Vervolgens, er van uitgaande dat CountA/CountBlank of CountIf gewerkt heeft.
Maak een pivot table aan met Rows: Company Name, Values: CountA/If/Blank
Zet Values property naar Min (in geval van CountA) of Max, voor overige

Dan, nog een kolom zetten voor of achter je data.
1=GETPIVOTDATA("Max of Blank";$R$1;"Company";"Heisler Beer")
Door te linken naar je te zoeken cell
Dan wijzig de link naar:
1=GETPIVOTDATA("Max of Blank";$R$1;"Company";H2)
Dan maakt de formule de dynamische verwijzing in naar de waarde in je bedrijfnamen kolom.

Dan het hele zwikje sorteren op je kolom met GetPivot Data formule. De hoogste of laagste series kan je nu weggooien

[ Bericht 38% gewijzigd door The_vice op 24-04-2017 22:41:55 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_170465871
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 22:21 schreef The_vice het volgende:

[..]

een linkje, als het kan.

Ondertussen, als het in de regel lege cellen betreft, dan kan je bijv met CountA of Countblank het aantal (on)-gevulde cellen per regel tellen, bijv:
[ code verwijderd ]

CountA en Countblank willen wel eens niet werken als er spaties of verborgen characters in de cellen staan.

of, als er een waarde in de cel staat om missende data aan te geven bijv met Countif
[ code verwijderd ]

Mochten beiden geen soelaas geven, kan je ook van elk van de cellen de lengte opzoeken, in dit voorbeeld in L2:
[ code verwijderd ]

etc. naar rechts slepen
en dan achter de laatste Kolom
[ code verwijderd ]

Dan weet je in iedergeval of er een cel is met 0,1, etc characters.

https://ufile.io/64mqs

Disclaimer:

De volgende kolommen moeten niet meegenomen worden in het 'if blank then delete rows for firm' :

- Preferred Dividends in Arrears

- Preferred/Preference Stock (Capital) - Total

- Treasury Stock - Preferrred

- Interest and Related Expense - Total

Voor deze kolommen geldt: dat als het blank is, dan moet het gewijzigd worden in 0. Dit laatste kan ik zelf ook wel, het gaat er in ieder geval omdat de hierboven genoemde kolommen niet meegenomen moeten worden. Het geldt alleen voor alle andere kolommen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Super-B op 24-04-2017 22:39:36 ]
  maandag 24 april 2017 @ 23:26:15 #12
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_170467308
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 22:32 schreef Super-B het volgende:
Voor deze kolommen geldt: dat als het blank is, dan moet het gewijzigd worden in 0.
Ik heb ze nu even geskipt, door meer bereiken aan te maken:
1=COUNTA(D6:S6;U6;W6;Z6:AC6)

https://ufile.io/3d425.
zoals ik het nu zie blijft er slechts 30% over. nog steeds 36000 regels

Wel wat traag aan het worden met al die formules, vaak is het handig om "tussen-formules" te kopieren en te plakken als waarden over de formule zelf, dat schiet een hoop op met sorteren.

Cellen in geel zijn terugwerkend van kolom D naar B als waarden geplakt om het wat sneller te krijgen, anders blijft ie rekenen bij sorteren etc.

[ Bericht 5% gewijzigd door The_vice op 25-04-2017 00:10:51 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_170468325
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 23:26 schreef The_vice het volgende:

[..]

Ik heb ze nu even geskipt, door meer bereiken aan te maken:
[ code verwijderd ]

https://ufile.io/3d425.
zoals ik het nu zie blijft er slechts 30% over. nog steeds 36000 regels

Wel wat traag aan het worden met al die formules, vaak is het handig om "tussen-formules" te kopieren en te plakken als waarden over de formule zelf, dat schiet een hoop op met sorteren.

Cellen in geel zijn terugwerkend van kolom D naar B als waarden geplakt om het wat sneller te krijgen, anders blijft ie rekenen bij sorteren etc.

Super bedankt! Ik ga hier eens even mee aan de slag om te kijken of nog iets kan wijzigen om mijn sample te vergroten. Ik kom hier nog op terug !
pi_170560786
Ik wil graag in een excel files een data range met een begin datum en een eind datum opsplitsen in single rows, zoals in het plaatje hieronder.

Iemand een idee hoe je dit met VBA kan doen?

  zaterdag 29 april 2017 @ 13:13:26 #15
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_170561933
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 11:59 schreef johnykamau het volgende:
Ik wil graag in een excel files een data range met een begin datum en een eind datum opsplitsen in single rows, zoals in het plaatje hieronder.

Iemand een idee hoe je dit met VBA kan doen?

[ afbeelding ]
Dit kan eenvoudig middels een Pivot Table met zowel een Minimum alsmede een Maximum van datum in het Value field. Alleen als bijv. A101,X ergens in december nog een keer X invult, krijg je dat als einddatum. Dus dan wordt X ineens er lang.

Als je doel is om het aantal van absence codes per employee te tellen is, dan lijkt een Count optie me beter, in het pivot value field.

In VBA is het ook wel te doen, maar dan zal je een bijv. een klasse Emp moeten maken met de eigenschappen [name,nr, code, start, end].
Vervolgens de een collectie vullen met alle [name, nr, code] combinaties, door steeds te controleren of ie uniek is.
En daarna nog een keer je bereik nalopen, en in min datum veld kijken of de huidige te bekijken datum kleiner is, zoja nieuwe min.
Dit ook voor je maximum veld doen.
Al met al leuk programmeer klusje, maar wellicht wat te complex voor het doel dat je wil bereiken. zeker als de standaard tools van Excel het ook zouden kunnen doen.

Wat is je einddoel met deze conversie?

[ Bericht 0% gewijzigd door The_vice op 29-04-2017 13:30:07 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  donderdag 4 mei 2017 @ 23:07:10 #16
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_170694827
Het zou simpel moeten zijn maar vooralsnog lukt het mij niet:
Het overplaatsen van macro's die staan in PERSONAL.XLS van de ene PC naar de andere.

Ik heb nu voor nood het bestand pesonal.xls via een sticky naar de nieuwe PC overgezet en open dit bestand als nieuw om in te werken maar de bedoeling is dat ie weer als verborgen bestand op de achtergrond meegeopend wordt. Beide PC's zijn Windows 7 pro
Wie dit leest is gek
  zaterdag 27 mei 2017 @ 10:53:24 #17
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_171241060
Hoi, weet iemand misschien hoe je de hoogte en breedte van één enkele vakje/ cel in excel kan aanpassen? Zodra ik de hoogte of breedte aanpas gaan al die andere cellen in die kolom of rij ook aanpassen en dat wil ik niet.


Ik heb excel 2016
  zaterdag 27 mei 2017 @ 10:56:23 #18
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_171241089
Ik weet al hoe je het moet doen :P Antwoorden is dus niet meer nodig!
  zaterdag 27 mei 2017 @ 18:38:37 #19
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_171251704
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 10:56 schreef -Phineas- het volgende:
Ik weet al hoe je het moet doen :P Antwoorden is dus niet meer nodig!
Wil ik ook wel graag weten Want kan helemaal niet denk ik. Sowieso altijd heel fijn om je eigen gevonden oplossing te posten daar leren anderen vast weer wat van
  zaterdag 27 mei 2017 @ 18:40:28 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171251752
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 18:38 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Wil ik ook wel graag weten Want kan helemaal niet denk ik. Sowieso altijd heel fijn om je eigen gevonden oplossing te posten daar leren anderen vast weer wat van
Op basis van het andere topic van de user is zijn oplossing 'cellen samenvoegen'.

Op een andere manier kan het natuurlijk ook helemaal niet, want wat zou er anders met de cellen B1, C1, D1, etc. moeten gebeuren als je cel A1 hoger wil maken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171336654
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 10:53 schreef -Phineas- het volgende:
Hoi, weet iemand misschien hoe je de hoogte en breedte van één enkele vakje/ cel in excel kan aanpassen? Zodra ik de hoogte of breedte aanpas gaan al die andere cellen in die kolom of rij ook aanpassen en dat wil ik niet.


Ik heb excel 2016
Eigenlijk moet je dat niet willen. En cellen samenvoegen is niet aan te bevelen. Zodoende bederf je de databasefunctie. Als je te lange tekst hebt kun je die met alt-enter over meer regels in 1 cel verdelen. Wel even de rij-hoogte aanpassen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_171371081
Hoi!

Ik zit met een databestand met leveranciers, hun leveringen en de tijd hiervan. Echter op 1 dag komt bijvoorbeeld 1 leveranciers met verschillende producten, welke apart zijn gescand. Hierdoor kan die leverancier per dag er wel 3x op staan, terwijl hij maar 1x is geweest. Hier wil ik een analyse uittrekken, maar dan wil ik dat per dag diezelfde leverancier wel maar 1x meegeteld wordt. Volgen we het nog? :D

Hoe doe ik dit?
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  donderdag 1 juni 2017 @ 17:30:12 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171378400
quote:
14s.gif Op donderdag 1 juni 2017 11:28 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Hoi!

Ik zit met een databestand met leveranciers, hun leveringen en de tijd hiervan. Echter op 1 dag komt bijvoorbeeld 1 leveranciers met verschillende producten, welke apart zijn gescand. Hierdoor kan die leverancier per dag er wel 3x op staan, terwijl hij maar 1x is geweest. Hier wil ik een analyse uittrekken, maar dan wil ik dat per dag diezelfde leverancier wel maar 1x meegeteld wordt. Volgen we het nog? :D

Hoe doe ik dit?
Dat is niet zo moeilijk. Hulpkolommetje maken, met een AANTAL.ALS even kijken hoe vaak de leverancier tot daar toe voorkomt in de lijst, een 1 of een 0 meegeven en dan die kolom optellen.

Is het alleen wel van belang dat de leveranciers exact hetzelfde gespeld zijn (of genummerd), anders werkt het niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171385610
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 17:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is niet zo moeilijk. Hulpkolommetje maken, met een AANTAL.ALS even kijken hoe vaak de leverancier tot daar toe voorkomt in de lijst, een 1 of een 0 meegeven en dan die kolom optellen.

Is het alleen wel van belang dat de leveranciers exact hetzelfde gespeld zijn (of genummerd), anders werkt het niet.
Oke top, dankjewel! Ga het proberen
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_171386781
quote:
14s.gif Op donderdag 1 juni 2017 22:34 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]

Oke top, dankjewel! Ga het proberen
Extra tip: verdiep je in het fenomeen draaitabellen (Engels: Pivot Tables). Voordat je allerlei aantal.als combinaties maakt.
Extra tip bij aantal.als: Je kunt een kolom maken met alle unieke leveranciersnamen.
Copieer dan de kolom met alle leveranciersnamen (waar dus heel veel meerdere bijzitten). Zet die ergens anders neer. En doe dan
Data, Remove dublicates.
Dan blijven alleen de unieke benamingen over. En daarna daarnaast aantal.als
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_171392292
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Extra tip: verdiep je in het fenomeen draaitabellen (Engels: Pivot Tables). Voordat je allerlei aantal.als combinaties maakt.
Extra tip bij aantal.als: Je kunt een kolom maken met alle unieke leveranciersnamen.
Copieer dan de kolom met alle leveranciersnamen (waar dus heel veel meerdere bijzitten). Zet die ergens anders neer. En doe dan
Data, Remove dublicates.
Dan blijven alleen de unieke benamingen over. En daarna daarnaast aantal.als
Draaitabel gebruik ik hier al voor. Maar ik krijg er rare waardes uit, omdat de koppeling niet juist is.

Maar thanks voor de tips iig! ^O^ Ga het ff proberen :+
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_171392909
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 10:13 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]

Draaitabel gebruik ik hier al voor. Maar ik krijg er rare waardes uit, omdat de koppeling niet juist is.

Maar thanks voor de tips iig! ^O^ Ga het ff proberen :+
Vaak is het ook handiger om "de output" op een ander blad te deponeren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_171777871
Vraagje, ik heb een 500.000-tal records.
Per record zijn naast een aantal standwaarden een drietal start en einddatums opgenomen. Voorbeeld:
Record 1:
Startdatum X - Einddatum X - Startdatum Y - Einddatum Y - Startdatum Z - Einddatum Z.

Nu wil ik per record weten: Is er een overlap in periode JA of NEE, de periode zelf hoef ik niet te weten.
Voorbeeld:
1-1-2017 - 31-12-2017 - 1-7-2016 - 1-7-2017 - 1-9-2016 - 1-9-2018 --> Overlap (1-1-2017 - 1-7-2017)
1-1-2017 - 31-12-2017 - 1-7-2016 - 31-12-2016 - 1-1-2018 - 1-1-2019 --> Geen overlap

Iemand een idee hoe ik dit met een formule kan berekenen. Bvd!

webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  zondag 18 juni 2017 @ 21:24:08 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171777997
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:19 schreef webbyplus het volgende:
Vraagje, ik heb een 500.000-tal records.
Per record zijn naast een aantal standwaarden een drietal start en einddatums opgenomen. Voorbeeld:
Record 1:
Startdatum X - Einddatum X - Startdatum Y - Einddatum Y - Startdatum Z - Einddatum Z.

Nu wil ik per record weten: Is er een overlap in periode JA of NEE, de periode zelf hoef ik niet te weten.
Voorbeeld:
1-1-2017 - 31-12-2017 - 1-7-2016 - 1-7-2017 - 1-9-2016 - 1-9-2018 --> Overlap (1-1-2017 - 1-7-2017)
1-1-2017 - 31-12-2017 - 1-7-2016 - 31-12-2016 - 1-1-2018 - 1-1-2019 --> Geen overlap

Iemand een idee hoe ik dit met een formule kan berekenen. Bvd!

webster
Als die data in de kolommen B t/m G staan, en in chronologische volgorde (is dat zo?), dan voor de willekeurige rij 37:

=ALS(OF(D37<C37;F37<E37);"Overlap";"Geen overlap")

Als dezelfde eind- en startdatum ook telt als overlap, de < vervangen door <=.
Als ze niet op volgorde staan is het een stuk ingewikkelder, trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171778368
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als die data in de kolommen B t/m G staan, en in chronologische volgorde (is dat zo?), dan voor de willekeurige rij 37:

=ALS(OF(D37<C37;F37<E37);"Overlap";"Geen overlap")

Als dezelfde eind- en startdatum ook telt als overlap, de < vervangen door <=.
Als ze niet op volgorde staan is het een stuk ingewikkelder, trouwens.
Bedankt voor de reactie!


Hij is nog wat moeilijker. Een deel van ALLE drie de tijdframes moet overeenkomen, voorbeeld;
1-1-2017 - 31-12-2017 1-7-2017 - 1-7-2018 1-1-2018 - 1-1-2019 --> Geen overlap. (geen overlap tussen 1e en 3e frame.)
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  zondag 18 juni 2017 @ 21:39:18 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171778389
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:38 schreef webbyplus het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie!

Thanks, alleen licht ie nog wat moeilijker. Een deel van ALLE drie de tijdframes moet overeenkomen, voorbeeld;
1-1-2017 - 31-12-2017 1-7-2017 - 1-7-2018 1-1-2018 - 1-1-2019 --> Geen overlap. (geen overlap tussen 1e en 3e frame.)
Oh, op die fiets. Daar moet ik even over nadenken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171778553
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh, op die fiets. Daar moet ik even over nadenken.
Leuke uitdaging voor de zondag avond.... :-) ik ga zelf ook nog ff denken.
Maar mijn eerste brainstorm:
Er moet een vergelijking komen tussen:
- Range 1 + Range 2 geeft Overlap Range X
- Range X + Range 3 geeft Overlap Periode Y
Als overlap periode Y bestaat, is er volgens mij overlap over alle 3 de perioden..
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  zondag 18 juni 2017 @ 21:46:03 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171778568
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:45 schreef webbyplus het volgende:

[..]

Leuke uitdaging voor de zondag avond.... :-) ik ga zelf ook nog ff denken.
Maar mijn eerste brainstorm:
Er moet een vergelijking komen tussen:
- Range 1 + Range 2 = Overlap Range X
- Range X + Range 3 = Overlap Periode Y
Als overlap periode Y bestaat = er volgens mij overlap over alle 3 de perioden..
Ik denk dat ie ook wel kan met een combinatie van MIN- en MAX-functies.

Je moet hem even testen, maar ik denk dat
=ALS(MAX(B37;D37;F37)<MIN(C37;E37;G37);"Overlap";"Geen overlap")

Het zou moeten doen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Janneke141 op 18-06-2017 21:51:56 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 juni 2017 @ 11:51:01 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171786708
En?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171830913
Korte vraag:

In A1 heb ik een datum als tekst staan DDMMJJJJ bijvoorbeeld 21062017
Hier wil ik een datum met streepjes van maken dus heb ik in A2:

1=DATUM(LINKS(A1;2);DEEL(A1;3;2);DEEL(A1;5;4))

Het resultaat hiervan is echter onjuist.

Terwijl als ik de formule ombouw en in A1 de tekst heb staan als JJJJMMDD ofwel 20170621
en in B1

1=DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2);DEEL(A1;7;2))

Dan werkt het wel goed ;(

Wat doe ik verkeerd?
pi_171831913
quote:
7s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:03 schreef racerdkb het volgende:
Korte vraag:

In A1 heb ik een datum als tekst staan DDMMJJJJ bijvoorbeeld 21062017
Hier wil ik een datum met streepjes van maken dus heb ik in A2:
[ code verwijderd ]

Het resultaat hiervan is echter onjuist.

Terwijl als ik de formule ombouw en in A1 de tekst heb staan als JJJJMMDD ofwel 20170621
en in B1
[ code verwijderd ]

Dan werkt het wel goed ;(

Wat doe ik verkeerd?
De formule is altijd =DATUM(jaar;maand;dag) dus dat wordt in het bovenste geval:
1=DATUM(DEEL(A1;5;4);DEEL(A1;3;2);LINKS(A1;2))
pi_171832007
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:55 schreef Rectum het volgende:

[..]

De formule is altijd =DATUM(jaar;maand;dag) dus dat wordt in het bovenste geval:
[ code verwijderd ]

Ah okee, op zich logisch.

Van rechts naar links werken dus in dit geval.

Dank!
pi_171857247
Edit: Al opgelost, je kan dan gewoon COUNTIFS ipv COUNTIF gebruiken :D

Lieve mensen,

Even een praktische casus voor jullie waar ik niet uitkom, maar die voor een Exceltijger misschien wel leuk is. O-)

We hebben 2 seizoenskaarten voor Feyenoord met 4 man en dus zullen de 17 voetbalwedstrijden telkens door verschillende tweetallen bezocht worden.

Het scherm van een gedeelde (google docs) excel-sheet ziet er nu zo uit:



Onder de namen staat per wedstrijd een 0 (persoon gaat niet), 1 (persoon gaat) of 2 (persoon gaat en gebruikt ook de kaart van een ander om iemand buiten ons groepje mee te nemen). Zoals je ziet is dat allemaal nog niet echt gedaan, maar ik wil even testen.

De twee kolommen rechts in beeld worden automatisch gegenereerd. De bovenste ("Aantal wedstrijden per persoon") is eenvoudig en klopt nu wel. Heb daar naast de M gewoon "=COUNTIF(E2:E18,">0")" ingevuld.

Van de kolom eronder ("Aantal wedstrijden per team", waarbij "team" eigenlijk "tweetal" betekent, dus twee van onze vrienden) weet ik echter niet hoe ik het moet aanpakken. We willen graag een beetje na de verdeling kunnen checken of we wel een beetje allemaal met elkaar gaan en daarom lijkt het me chill of deze tool automatisch bijhoudt hoe vaak welke tweetallen samen gaan. De diagonaal geeft aan dat 'je met jezelf gaat' (wat in dit geval kan, wanneer er een 2'tje staat). Die is redelijk eenvoudig en heb ik in de cel linksboven van deze kolom gefixed met "=COUNTIF(E2:E18,">1")".

Maar de moeilijke is dus hoe ik het voor die andere cellen doe. Ik wil dus in de cel 'linksbovenin-en daar eentje onder' (dus cel K10) automatisch laten tellen hoe vaak het gebeurt dat persoon F en persoon M beiden een 1'tje hebben staan bij dezelfde wedstrijd. Iemand een idee hoe ik dat kan doen?

[ Bericht 4% gewijzigd door Kaas- op 22-06-2017 14:07:45 ]
  donderdag 22 juni 2017 @ 15:26:55 #39
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_171859949
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:33 schreef Kaas- het volgende:
Edit: Al opgelost, je kan dan gewoon COUNTIFS ipv COUNTIF gebruiken :D

Lieve mensen,

Even een praktische casus voor jullie waar ik niet uitkom, maar die voor een Exceltijger misschien wel leuk is. O-)

We hebben 2 seizoenskaarten voor Feyenoord met 4 man en dus zullen de 17 voetbalwedstrijden telkens door verschillende tweetallen bezocht worden.

Het scherm van een gedeelde (google docs) excel-sheet ziet er nu zo uit:

[ afbeelding ]

Onder de namen staat per wedstrijd een 0 (persoon gaat niet), 1 (persoon gaat) of 2 (persoon gaat en gebruikt ook de kaart van een ander om iemand buiten ons groepje mee te nemen). Zoals je ziet is dat allemaal nog niet echt gedaan, maar ik wil even testen.

De twee kolommen rechts in beeld worden automatisch gegenereerd. De bovenste ("Aantal wedstrijden per persoon") is eenvoudig en klopt nu wel. Heb daar naast de M gewoon "=COUNTIF(E2:E18,">0")" ingevuld.

Van de kolom eronder ("Aantal wedstrijden per team", waarbij "team" eigenlijk "tweetal" betekent, dus twee van onze vrienden) weet ik echter niet hoe ik het moet aanpakken. We willen graag een beetje na de verdeling kunnen checken of we wel een beetje allemaal met elkaar gaan en daarom lijkt het me chill of deze tool automatisch bijhoudt hoe vaak welke tweetallen samen gaan. De diagonaal geeft aan dat 'je met jezelf gaat' (wat in dit geval kan, wanneer er een 2'tje staat). Die is redelijk eenvoudig en heb ik in de cel linksboven van deze kolom gefixed met "=COUNTIF(E2:E18,">1")".

Maar de moeilijke is dus hoe ik het voor die andere cellen doe. Ik wil dus in de cel 'linksbovenin-en daar eentje onder' (dus cel K10) automatisch laten tellen hoe vaak het gebeurt dat persoon F en persoon M beiden een 1'tje hebben staan bij dezelfde wedstrijd. Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Je antwoord klopt niet. Volgens jouw tabel gaan M en F 1 keer samen naar een wedstrijd, maar dat blijkt niet uit je data. M gaat maar 1x maar neemt dan wel beide seizoenskaarten mee ;) En F gaat naar 2 wedstrijden, in zn eentje :P Je zou moeten tellen hoevaak er op 1 regel 2 namen staan..

(ik werk nog even uit hoe dat moet)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_171860414
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 15:26 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je antwoord klopt niet. Volgens jouw tabel gaan M en F 1 keer samen naar een wedstrijd, maar dat blijkt niet uit je data. M gaat maar 1x maar neemt dan wel beide seizoenskaarten mee ;) En F gaat naar 2 wedstrijden, in zn eentje :P Je zou moeten tellen hoevaak er op 1 regel 2 namen staan..

(ik werk nog even uit hoe dat moet)
Oh, maar op het moment van de screenshot had ik de juiste code nog niet overal neergezet. Inmiddels ben ik eruit en het is allemaal - achteraf erg simpel maar ik wist niet dat deze optie ook bestond - gelukt met "countifs". :P Desalniettemin bedankt.
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:41:54 #41
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_171871288
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 15:41 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Oh, maar op het moment van de screenshot had ik de juiste code nog niet overal neergezet. Inmiddels ben ik eruit en het is allemaal - achteraf erg simpel maar ik wist niet dat deze optie ook bestond - gelukt met "countifs". :P Desalniettemin bedankt.
Ah, ok ^O^
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_171873723
Ik heb al enige tijd een vraag over een volgens mij simpel probleem.Ik werk er nu altijd omheen, maar het moet op te lossen zijn.

In regel 2 staat: =(D2*J3)+(E2*J4)
In regel 3 staat: =(D3*J3)+(E3*J4)
In regel 4 staat: =(D4*J3)+(E4*J4)

Het komt er op neer dat in Kolom D staat: Aantal Volwassenen, in Kolom E: Aantal Kinderen. In J3 staat het bedrag per volwassene, in J4 staat het bedrag per kind. Per regel staat de families die al betaald hebben voor een evenement.

Nu heb ik tot op heden 31 regels.
In regel 30 staat: =(D30*J3)+(E30*J4)
In regel 31 staat: =(D31*J3)+(E31*J4)

Nu moet ik nog tien regels erbij hebben waarbij de formule doorrekent. Als ik alles selecteer en hetgeen doortrek komt er in regel 32: =(D32*J5)+(E32*J6).

Op de een of andere manier ziet Excel niet dat J3 en J4 statische velden blijven en dat enkel de D en E kolom moeten doorrekenen. Dit lijkt mij toch wel op te lossen?
- Met zuidelijke groet -
pi_171874125
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 22:52 schreef Schnitzels het volgende:
Ik heb al enige tijd een vraag over een volgens mij simpel probleem.Ik werk er nu altijd omheen, maar het moet op te lossen zijn.

In regel 2 staat: =(D2*J3)+(E2*J4)
In regel 3 staat: =(D3*J3)+(E3*J4)
In regel 4 staat: =(D4*J3)+(E4*J4)

Het komt er op neer dat in Kolom D staat: Aantal Volwassenen, in Kolom E: Aantal Kinderen. In J3 staat het bedrag per volwassene, in J4 staat het bedrag per kind. Per regel staat de families die al betaald hebben voor een evenement.

Nu heb ik tot op heden 31 regels.
In regel 30 staat: =(D30*J3)+(E30*J4)
In regel 31 staat: =(D31*J3)+(E31*J4)

Nu moet ik nog tien regels erbij hebben waarbij de formule doorrekent. Als ik alles selecteer en hetgeen doortrek komt er in regel 32: =(D32*J5)+(E32*J6).

Op de een of andere manier ziet Excel niet dat J3 en J4 statische velden blijven en dat enkel de D en E kolom moeten doorrekenen. Dit lijkt mij toch wel op te lossen?
Als ik het goed begrijp moet alleen de D kolom wijzigen. Eenvoudig op te lossen door gebruik van $. Het wordt dan:

In regel 30 staat: =(D30*$J$3)+(E30*$J$4)

Daarna doortrekken.

De $ locked kolom en rij in dit geval.
pi_171877802
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 23:05 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp moet alleen de D kolom wijzigen. Eenvoudig op te lossen door gebruik van $. Het wordt dan:

In regel 30 staat: =(D30*$J$3)+(E30*$J$4)

Daarna doortrekken.

De $ locked kolom en rij in dit geval.
Voor de vorm zet ik hem hier ook altijd nog voor de D en voor de E, maar dat is eigenlijk niet nodig nee.
pi_171878315
Bedankt allebei,het werkt nu! _O_
- Met zuidelijke groet -
pi_172044229
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
En?
Hi,

Ik heb uiteindelijk een functie geschreven die twee ranges(a,b) vergelijkt, en de overlap uitspuugt als nieuwe range(x). Vervolgens kun je de functie nogmaals gebruiken om opnieuwe een range te vergelijken range(x,c). Als daar dan overlap is, is hij er tussen de drie ranges.
De functie;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Public Function ShowOverlap(aRangeStart, aRangeEnd, bRangeStart, bRangeEnd As Date) As Variant
Dim xRangeStart, xRangeEnd As Date
Dim xOutput(1) As Variant
  
  'Initieer resultaat
  xOutput(0) = "NO OVERLAP"
  xOutput(1) = "NO OVERLAP"
  
  'Als einddata kleiner zijn dan begindata
  If (aRangeEnd < aRangeStart) Or (bRangeEnd < bRangeStart) Then
    GoTo Einde
  End If
  
  'Volledige overlap A over B
  If (aRangeStart <= bRangeStart) And (bRangeEnd < aRangeEnd) Then
    xOutput(0) = bRangeStart
    xOutput(1) = bRangeEnd
    GoTo Einde
  End If
  
  'Volledige overlap B over A
  If (aRangeStart >= bRangeStart) And (bRangeEnd > aRangeEnd) Then
    xOutput(0) = aRangeStart
    xOutput(1) = aRangeEnd
    GoTo Einde
  End If
  
  'B start in A, eindigt niet in A
  If (aRangeStart < bRangeStart) And (bRangeStart >= aRangeStart) And (bRangeStart < aRangeEnd) And (bRangeEnd > aRangeEnd) Then
    xOutput(0) = bRangeStart
    xOutput(1) = aRangeEnd
    GoTo Einde
  End If
  
  'B eindigt in A, start niet in A
  If (bRangeStart < aRangeStart) And (aRangeStart >= bRangeStart) And (aRangeStart < bRangeEnd) And (aRangeEnd > bRangeEnd) Then
    xOutput(0) = aRangeStart
    xOutput(1) = bRangeEnd
    GoTo Einde
  End If
  
  'B VOOR A
  If (bRangeEnd < aRangeStart) Then
    lResultaat = "NO OVERLAP"
    GoTo Einde
  End If
  
  'B NA A
  If (bRangeStart > aRangeEnd) Then
    lResultaat = "NO OVERLAP"
    GoTo Einde
  End If
  
  'A = B
  If (aRangeStart = bRangeStart) And (aRangeEnd = bRangeEnd) Then
    xOutput(0) = aRangeStart
    xOutput(1) = aRangeEnd
    GoTo Einde
  End If

    
  
Einde:
  ShowOverlap = xOutput

End Function


[ Bericht 1% gewijzigd door webbyplus op 29-06-2017 15:30:31 ]
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  dinsdag 4 juli 2017 @ 16:17:02 #47
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_172166749
Misschien vrij simpel op te lossen, maar ik kom er even niet uit.

Wil twee rijen van data vergelijken en in en een grafiek gieten, in maandvorm. Weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar goed. Zoiets:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Datum Waarde1  Waarde2

1jan  2    3
2jan      6
3jan  
4jan 5
5jan 7
[code]

Probleem is dat de data uit verschillende pivots komt, met de ene zonder data en waarde en de andere wel, ze lopen dus niet gelijk.

Dus zoiets:

Ene column aan data is niet gelijk aan de andere:

[code]
1jan  1jan
3jan  3jan
10jan 5 jan
12jan16 jan

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele maand getoond wordt en de waarde die niet synchroon lopen op 0 worden gezet?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_172168791
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 16:17 schreef static het volgende:
Misschien vrij simpel op te lossen, maar ik kom er even niet uit.

Wil twee rijen van data vergelijken en in en een grafiek gieten, in maandvorm. Weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar goed. Zoiets:
[ code verwijderd ]

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele maand getoond wordt en de waarde die niet synchroon lopen op 0 worden gezet?
Erg onduidelijk allemaal.
Wat is de bedoeling. De gegevens van verschillende data optellen en sommeren per maand?
Hoe kan ik in dit overzicht zijn welke data gelden en welke waarden er bij horen?
Je kunt een extra kolom =maand(..) geven en dan met Som.als werken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 4 juli 2017 @ 18:10:47 #49
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_172169438
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 17:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Erg onduidelijk allemaal.
Daar was ik al bang voor. :+

Zal straks een screenshot plaatsen voor de duidelijkheid.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 4 juli 2017 @ 22:54:48 #50
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_172178285
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 16:17 schreef static het volgende:
Misschien vrij simpel op te lossen, maar ik kom er even niet uit.

Wil twee rijen van data vergelijken en in en een grafiek gieten, in maandvorm. Weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar goed. Zoiets:
[ code verwijderd ]
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de gehele maand getoond wordt en de waarde die niet synchroon lopen op 0 worden gezet?
Ik zou het niet op nul zetten, dan duiken je lijnen naar de nul.
Als ik lege cellen heb, dan vul ik altijd de (engelse) formule =NA() in. In de lege cellen.

Als je dan een scatter (X-Y) grafiek met lijnen over je datarange toepast, dan zal Excel interpoleren door de NA cellen heen (lees, de punten netjes aanelkaar verbinden)

Als het veel lege cellen zijn dan kan je middels https://www.extendoffice.(...)ith-value-above.html snel de NA() invoeren (in voorbeeld,ipv A2, =NA() doen)
Als het slechts twee kolommen zijn kan je ook even op de kolomwaarden sorteren, invullen en dan weer op datum terug sorteren.

[ Bericht 1% gewijzigd door The_vice op 04-07-2017 23:47:43 ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')