abonnement Unibet Coolblue
pi_170072691
Ik heb een plaatje van 3 mm spaanplaat en wil een kubusvorm hiervan maken, maar weet niet hoe ik dit het eenvoudigst kan monteren. bij voorkeur wil ik hem van binnenuit monteren, maar wat is de eenvoudigste montage methode ?

moet ik dan met beugeltjes werken, of zijn er handigere manieren ?
pi_170072930
3 mm dik van binnenuit? Dan zijn beugels niet mogelijk, want zulke korte schroefjes heb je niet.

Lijmen dus. Maar 3 mm is wel erg dun.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 7 april 2017 @ 20:53:23 #3
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170072997
Wat ga je met de kubus doen? 3mm is wel heel erg dun.

Ik zou een frame van balkjes maken (33x33mm) en hier de platen met houtlijm en koploze spijkers op bevestigen.
pi_170073046
Ik wil hier een robotje van maken. heb nu iets van 10mm MDF, maar dat wordt erg zwaar.

Een frame is wel een idee !
pi_170073138
De mooiste en lichtste manier is volgens mij elke zijkant aan alle kanten van tanden voorzien, zodat het precies goed in elkaar grijpt. Maar dat stelt wel hoge eisen aan degene die die tanden maakt, tenzij je het kunt laten frezen bij een CNC-machine.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:11 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170073268
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 20:54 schreef Piet200 het volgende:
Ik wil hier een robotje van maken. heb nu iets van 10mm MDF, maar dat wordt erg zwaar.

Een frame is wel een idee !
Hoe dik dat frame dan moet zijn hangt ook af van het formaat van je werkstuk. Een zelfdragende constructie kan echter heel licht en toch sterk zijn. Maar dan zou ik eerder kiezen voor minimaal 8mm multiplex, met geprofileerde of getande verbindingen.

Spaanplaat 3mm is qua stijfheid en sterkte vergelijkbaar met karton.
pi_170074284
Je vergeet erbij te zetten hoe lang je ribben zijn. Dat scheelt nog al voor de stevigheid. Vertanding in spaanplaat zal wel niet meevallen denk ik.
pi_170074951
Ik heb een puzzelbox (zo'n schuifpuzzel) gemaakt van berkenmultiplex van 4mm dik en die zit helemaal aan elkaar met houtlijm. Dat gaat prima.
  vrijdag 7 april 2017 @ 22:15:02 #9
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_170075512
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 20:42 schreef Piet200 het volgende:
Ik heb een plaatje van 3 mm spaanplaat en wil een kubusvorm hiervan maken,
Dat zal eerder mdf zijn? Spaanplaat van die dikte bestaat niet. Hoe groot moet je kubus worden?

Er zijn een aantal opties, afhankelijk van de grootte.

-edit- klinkt als een leuk projectje trouwens!
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_170076837
Blokjes in de hoeken en dan gewoon van buiten naar binnen schroeven?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170084087
Dat is ook een goede suggestie van die blokjes. lijkt me praktisch goed uitvoerbaar.

Bedankt voor de tip !

Het robotje zal als hart een Arduino hebben, daarnaast zullen er een paar servo's worden gebruikt om o.a. het hoofd te laten draaien.
pi_170084616
Je moet alleen even opletten dat de schroeven elkaar niet raken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170112671
Je kunt dit eventueel ook met een lasersnijder doen.

  zondag 9 april 2017 @ 20:59:17 #14
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_170115356
Waarom geen hard karton? Stevig en makkelijk te bewerken.
pi_170115482
Als het 3 mm is, triplex. Spaanplaat is er niet zo dun en heel zwaar.
Als het licht moet zijn, berken-triplex.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_170132123
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 19:30 schreef MissEnergy het volgende:
Je kunt dit eventueel ook met een lasersnijder doen.

[ afbeelding ]
Dat ziet er helemaal waanzinnig uit. zal ff kijken maar denk niet dat ik dat ik een lasersnijder in m'n gereedschapskist zitten :)
pi_170133754
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:10 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Dat ziet er helemaal waanzinnig uit. zal ff kijken maar denk niet dat ik dat ik een lasersnijder in m'n gereedschapskist zitten :)
Via een fablab regelen, zit er vast wel eentje bij je in de buurt!
  maandag 10 april 2017 @ 20:38:09 #18
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_170134201
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2017 19:10 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Dat ziet er helemaal waanzinnig uit. zal ff kijken maar denk niet dat ik dat ik een lasersnijder in m'n gereedschapskist zitten :)
Ik ken een paar gasten die er een hebben staan en ook met dat soort elektronica werken. Doen laseren in opdracht erbij, omdat dat ding er toch staat. Zelf eens wat laten snijden, ging allemaal erg makkelijk.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_170197413
Inderdaad Fablabs en diverse scholen hebben deze apparatuur wel in huis.
pi_170197562
Foam core sheets is ook een optie. Erg eenvoudig te verlijmen en een stuk lichter.

https://www.google.nl/sea(...)h&q=core+foam+sheets
pi_170198971
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 20:17 schreef Stratotanker het volgende:
Foam core sheets is ook een optie. Erg eenvoudig te verlijmen en een stuk lichter.

https://www.google.nl/sea(...)h&q=core+foam+sheets
En vrij makkelijk te snijden met een warme draad. Wel goed om af te vragen of hetgeen wat je erin zet niet een bepaalde hoeveelheid warmte genereerd... iets met veiligheid
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')