abonnement Unibet Coolblue
pi_170061841
Hoi,

Ik zou graag wat advies krijgen hoe ik de volgende situatie het beste kan aanpakken. Ik hoop dat het niet te vaag is, maar ik wil niet te veel in detail treden om het zo anoniem mogelijk te houden.

Vorig jaar heb ik mijn bachelor behaald. Naast mijn studie heb ik altijd al parttime gewerkt in mijn sector bij hetzelfde bedrijf. Dit verdiende eigenlijk vrij weinig, maar het was tenslotte een soort van bijbaantje. Toen ik nog studeerde is beloofd (en in het contract vermeld) dat ik redelijke loonsverhoging zou krijgen na mijn bachelor. Ik heb er toen zelf voor gekozen - door een uniek aanbod - nog een speciale opleiding / cursus van ongeveer een halfjaar te gaan volgen, ter verdieping om mijn skills. Het is een beetje een lang verhaal, maar deze cursus kon ik gratis volgen, Ik moest daarvoor alleen wel een extra dag per week kosteloos komen werken bij datzelfde bedrijf. Hier heb ik daarom ook een nieuw (soort van stage) contract gekregen. Voor de rest is alles hetzelfde gebleven. Voor het bedrijf heeft het verder niks extra gekost. Fair enough, eerlijke deal. tl;dr: het in dienst treden bij het bedrijf gebeurt hierdoor een halfjaar later. En intern is de situatie veranderd: financieel gaat het niet goed en er zijn intern nogal wat struggles, waardoor een van de oprichters eruit stapt (totaal werken we met +/- 5 man).

Ze willen mij erg graag houden en dus een nieuw (parttime) contract aanbieden. Ik ben namelijk een ontzettend belangrijke schakel in het bedrijf. Ik heb gezegd dat ik dat ook graag wil, maar wel eerst wel onderhandelen over mijn nieuwe contract, onder andere omdat mij eerder loonsverhoging is beloofd. Ik kreeg de reactie dat het 'waarschijnlijk niet mogelijk is, want financieel zitten we in een moeilijke periode. Over een tijdje kan ik dat geven, het komt allemaal goed, vertrouw daarop'. Ja leuk, maar daar heb ik niks aan. :{

Nu is er gezegd dat ze misschien eerst voor een maandje een 0-uren contract willen geven, tot de storm is gaan liggen. En mijn vakantiedagen - die ik niét heb opgenomen tijdens mijn "cursus", maar bewust heb bewaard - zouden wellicht komen te vervallen. Daarna waarschijnlijk weer door met contract onder oude voorwaarden. Heb ik wettelijk sowieso 'recht' om deze dagen nog te claimen?

Anyway, ik snap dat de situatie ingewikkeld is en dat er even minder geld is. Maar ik ga simpelweg niet akkoord met mijn huidige loon. Ik voel me best wel genaaid. Het ligt namelijk in de buurt van het minimumloon. Ik heb inmiddels al redelijk veel werkervaring en een mooi portfolio. En ik vraag echt verre van de hoofdprijs en zou echt véél meer kunnen krijgen.

Tl;dr bachelor gehaald en daarna zou ik een parttime contract krijgen met beter loon. Halfjaar uitgesteld omdat ik nog een mini-opleiding / cursus ben gaan volgen. Situatie veranderd: financieel staat het er slecht voor en interne struggles. Er wordt gezegd gezegd dat ik voor nu genoegen moet nemen met oude contract. Maar ik weet dat ze me nodig hebben en dat ik meer kan krijgen.

Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Ik ben niet de beste onderhandelaar en laat mensen snel over me heen lopen, maar dat weiger ik dit keer te laten gebeuren. Ja ik weet dat ik eventueel naar een ander bedrijf zou kunnen gaan, maar die optie sla ik voor nu even over. In feite zou ik later deze maand al moeten beginnen met mijn nieuwe parttime contract.

Graag advies! Eventueel in PM kan ik wat meer toelichten.

Thanks!
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:08:17 #2
286575 Roces18
Chef de party
pi_170062489
Waarom zou je bij een bedrijf willen werken van 5 man waar het financieel er slecht voor staat?
Zoek lekker buiten de deur en laat je niet aan het lijntje houden.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:09:56 #3
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_170062507
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:30 schreef Astr0b het volgende:
Toen ik nog studeerde is beloofd (en in het contract vermeld) dat ik redelijke loonsverhoging zou krijgen na mijn bachelor. Ik heb er toen zelf voor gekozen - door een uniek aanbod - nog een speciale opleiding / cursus van ongeveer een halfjaar te gaan volgen.
[...]

Ze willen mij erg graag houden en dus een nieuw (parttime) contract aanbieden.
[...]

Nu is er gezegd dat ze misschien eerst voor een maandje een 0-uren contract willen geven [...]
Is je huidig contract nu verlopen? Of wil men jou een nieuw contract aanbieden naar aanleiding van het afronden van je opleiding en die cursus? Als je oorspronkelijk contract nog niet is afgelopen dan is het vrij simpel: als daarin heldere afspraken staan over loonsverhoging bij het behalen van je diploma dan kun je nakoming van die afspraken vragen. Als dat contract nu inderdaad eindigt van rechtswege (jaarcontract dat bijvoorbeeld afloopt) dan houdt het op. In dat geval zul je opnieuw moeten onderhandelen.

Ik heb de indruk dat je als werknemer zeer betrokken bent bij deze firma. Nu is betrokken zijn niet direct verkeerd. Maar bij contracten gaat het vrij simpel gezegd om zakelijke afspraken die je met elkaar maakt. Niets meer, niets minder. Mogelijk dat je er verstandiger aan doet om nu met je diploma en de nodige werkervaring op zak elders te gaan kijken. Ik heb namelijk de indruk dat je al op 1-0 achterstand staat in de onderhandeling, juist doordat men jou zo goed kent van toen je nog studeerde. Als starter mag je wel iets andere eisen stellen dan als student.

Voor wat de 0-urencontract-optie betreft: als je voor je inkomen sterk afhankelijk bent van deze werkgever dan zou ik dat overwegen. Anders niet. Immers kun je slechts een beperkt aantal contracten krijgen voordat een vast contract moet volgen ( https://www.rijksoverheid(...)in-een-vast-contract ). Als men nu met een 0-urencontract op de proppen komt voor slechts een maand dan verwacht ik niet dat men hierna een vast contract gaat aanbieden. Een 0-urencontract voor een langere periode dan een maand is ook discutabel, op enig moment ontstaat er ' rechtsvermoeden van arbeidsomvang', en kun je dus een contract met 'x' uren afdwingen. Maar dat levert waarschijnlijk vooral gezeik op tussen jou en je baas. Beter maak je gewoon gelijk goede afspraken.

quote:
[...] En mijn vakantiedagen - die ik niét heb opgenomen tijdens mijn "cursus", maar bewust heb bewaard - zouden wellicht komen te vervallen. Daarna waarschijnlijk weer door met contract onder oude voorwaarden. Heb ik wettelijk sowieso 'recht' om deze dagen nog te claimen? [...]
Alle opgebouwde vakantierechten moeten worden uitbetaald door je werkgever. Tenzij je contractverlenging krijgt. Opnemen kan belastingtechnisch wel voordeliger zijn dan uitbetalen.

quote:
[...] Anyway, ik snap dat de situatie ingewikkeld is en dat er even minder geld is. Maar ik ga simpelweg niet akkoord met mijn huidige loon. Ik voel me best wel genaaid. Het ligt namelijk in de buurt van het minimumloon. Ik heb inmiddels al redelijk veel werkervaring en een mooi portfolio. En ik vraag echt verre van de hoofdprijs en zou echt véél meer kunnen krijgen. [...] Ja ik weet dat ik eventueel naar een ander bedrijf zou kunnen gaan, maar die optie sla ik voor nu even over. [...]
Laat je niet piepelen. Je moet dit in de eerste plaats zakelijk bekijken. Als het verder een fijne firma is dan snap ik dat je er graag wil blijven werken. Maar ik heb echt de indruk dat je beter elders een frisse start kan maken op basis van je cv. Althans, ik verwacht niet dat je hier de hoofdprijs gaat verdienen. Dit simpelweg vanwege het feit dat men je blijkbaar toch vooral ziet als hulpkracht/student. Althans, zakelijk qua contractonderhandeling.

Succes!
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_170062543
Mijn advies : ga op zoek naar een bedrijfsmaatschappelijk ze wel normaal met hun personeel omgaan.

Als je echt zoveel hart voor de zaak hebt en een goede extra cursus hebt gedaan is er vast ergens wel een plekje.
Whatever...
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:13:31 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170062555
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:30 schreef Astr0b het volgende:
Ja ik weet dat ik eventueel naar een ander bedrijf zou kunnen gaan, maar die optie sla ik voor nu even over. In feite zou ik later deze maand al moeten beginnen met mijn nieuwe parttime contract.
En hiermee laat je natuurlijk je sterkste troef varen :Y

Zelf ben ik ook geen onderhandelingsdeskundige, maar ik weet wel wat m'n BATNA is, Best Alternative To Negotiated Agreement. Zorg ervoor dat je een BATNA hebt. Dat is helaas in 9 van de 10 gevallen een ander aanbod. Je hoeft niet weg te gaan, maar de optie is er. En dat is een sterke troef tijdens een onderhandeling.

Wel zeg ik er bij dat als er financiële problemen in het bedrijf zijn, dat de aandacht van het management elders ligt. Dan zijn jouw problemen ineens niet meer belangrijk. Zelf heb ik ook zoiets gehad; ik werkte bij een bedrijf en kwam er achter dat het oorspronkelijke aanbod (d.w.z. op basis waarvan ik in dienst trad) niet klopte met de werkelijkheid. Echter er was sprake van een mogelijke overname want financieel ging het slecht. Ik kon hoog en laag springen, maar zonder rechtszaak was men niet bereid om me tegemoet te komen; ze hadden grotere problemen aan hun hoofd. Toen ben ik weggegaan daar.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170063303
Ten eerste: bedankt voor alle informatie! Het helpt mij enorm. Het zoeken naar een andere baan is ook zeker iets wat door mij hoofd spookt. Misschien nog wat extra informatie: ik will later dit jaar / begin volgend jaar misschien een langere (backpack)reis maken. En wellicht daarna iets anders zoeken. Dus in dat opzicht kan het makkelijker zijn om nog een paar maanden hier uit te zitten en waarom ik er nog niet voor kies om weg te gaan. Maar ik ga wel zeker kijken naar de alternatieven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:08 schreef Roces18 het volgende:
Waarom zou je bij een bedrijf willen werken van 5 man waar het financieel er slecht voor staat?
Zoek lekker buiten de deur en laat je niet aan het lijntje houden.
Omdat wat hierboven staat, plus ik vind het werk en de collega's wel leuk. Maar ik denk er zeker over na. Thanks voor de reactie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:12 schreef Spanky78 het volgende:
Mijn advies : ga op zoek naar een bedrijfsmaatschappelijk ze wel normaal met hun personeel omgaan.

Als je echt zoveel hart voor de zaak hebt en een goede extra cursus hebt gedaan is er vast ergens wel een plekje.
Ik hou het in mijn achterhoofd! :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:09 schreef Eix het volgende:

[..]

Is je huidig contract nu verlopen? Of wil men jou een nieuw contract aanbieden naar aanleiding van het afronden van je opleiding en die cursus? Als je oorspronkelijk contract nog niet is afgelopen dan is het vrij simpel: als daarin heldere afspraken staan over loonsverhoging bij het behalen van je diploma dan kun je nakoming van die afspraken vragen. Als dat contract nu inderdaad eindigt van rechtswege (jaarcontract dat bijvoorbeeld afloopt) dan houdt het op. In dat geval zul je opnieuw moeten onderhandelen.
Mijn vorige parttime contract is destijds beëindigd, mijn huidige ("stage")contract verloopt later deze maand. Je hebt denk ik gelijk dat ik daar opnieuw voor zou moeten onderhandelen.

Ik heb de indruk dat je als werknemer zeer betrokken bent bij deze firma. Nu is betrokken zijn niet direct verkeerd. Maar bij contracten gaat het vrij simpel gezegd om zakelijke afspraken die je met elkaar maakt. Niets meer, niets minder. Mogelijk dat je er verstandiger aan doet om nu met je diploma en de nodige werkervaring op zak elders te gaan kijken. Ik heb namelijk de indruk dat je al op 1-0 achterstand staat in de onderhandeling, juist doordat men jou zo goed kent van toen je nog studeerde. Als starter mag je wel iets andere eisen stellen dan als student.

Klopt zeker. En dat realiseer ik me nu ook, dat het nu in mijn nadeel werkt.


Voor wat de 0-urencontract-optie betreft: als je voor je inkomen sterk afhankelijk bent van deze werkgever dan zou ik dat overwegen. Anders niet. Immers kun je slechts een beperkt aantal contracten krijgen voordat een vast contract moet volgen ( https://www.rijksoverheid(...)in-een-vast-contract ). Als men nu met een 0-urencontract op de proppen komt voor slechts een maand dan verwacht ik niet dat men hierna een vast contract gaat aanbieden. Een 0-urencontract voor een langere periode dan een maand is ook discutabel, op enig moment ontstaat er ' rechtsvermoeden van arbeidsomvang', en kun je dus een contract met 'x' uren afdwingen. Maar dat levert waarschijnlijk vooral gezeik op tussen jou en je baas. Beter maak je gewoon gelijk goede afspraken.

Thanks voor de info!
[..]

Alle opgebouwde vakantierechten moeten worden uitbetaald door je werkgever. Tenzij je contractverlenging krijgt. Opnemen kan belastingtechnisch wel voordeliger zijn dan uitbetalen.
Thanks voor de info!
[..]

Laat je niet piepelen. Je moet dit in de eerste plaats zakelijk bekijken. Als het verder een fijne firma is dan snap ik dat je er graag wil blijven werken. Maar ik heb echt de indruk dat je beter elders een frisse start kan maken op basis van je cv. Althans, ik verwacht niet dat je hier de hoofdprijs gaat verdienen. Dit simpelweg vanwege het feit dat men je blijkbaar toch vooral ziet als hulpkracht/student. Althans, zakelijk qua contractonderhandeling.
Thanks voor de info!
Succes!
Bedankt voor dit zeer uitgebreide antwoord!
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:13 schreef Hallmark het volgende:

[..]

En hiermee laat je natuurlijk je sterkste troef varen :Y

Zelf ben ik ook geen onderhandelingsdeskundige, maar ik weet wel wat m'n BATNA is, Best Alternative To Negotiated Agreement. Zorg ervoor dat je een BATNA hebt. Dat is helaas in 9 van de 10 gevallen een ander aanbod. Je hoeft niet weg te gaan, maar de optie is er. En dat is een sterke troef tijdens een onderhandeling.

Wel zeg ik er bij dat als er financiële problemen in het bedrijf zijn, dat de aandacht van het management elders ligt. Dan zijn jouw problemen ineens niet meer belangrijk. Zelf heb ik ook zoiets gehad; ik werkte bij een bedrijf en kwam er achter dat het oorspronkelijke aanbod (d.w.z. op basis waarvan ik in dienst trad) niet klopte met de werkelijkheid. Echter er was sprake van een mogelijke overname want financieel ging het slecht. Ik kon hoog en laag springen, maar zonder rechtszaak was men niet bereid om me tegemoet te komen; ze hadden grotere problemen aan hun hoofd. Toen ben ik weggegaan daar.
Helder, misschien inderdaad wel een soort van wake-up call voor mezelf dit. Thanks!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')