abonnement Unibet Coolblue
pi_170061709
Econoom Cor Boonstra kwam jaren geleden aan de macht bij Philips. Hij besloot het hoofdkantoor te verplaatsen naar Amsterdam. Ook besloot hij halfgeleiderdivisie af te stoten. NXP werd verkocht en de aandelen TSMC werden van de hand gedaan. Dit is een hele domme beslissing geweest

Philips had 28% van TSMC in handen. De aandelen werden in stappen van de hand gedaan. Uitendelijk verkochten ze de laatste 16% voor $8,5 miljard. Een schijntje als je naar de huidige marktwaarde kijkt.

TSMC $10 miljard winst
Marktwaarde $160 mld
Totale waarde voor Philips als ze de aandelen niet hadden verkocht: $45 mld

Philips verkocht NXP destijds voor $7,4 mld
Qualcomm kocht NXP voor $47 mld aan

Ook ASML, een voormalige dochter van Philips, is nu $41 mld waard.
Meer dan de beurswaarde van Philips

De Philips dochters zijn samen nu $133 mld waard

Meer dan 3x de waarde van Philips.

Ik vind dat Philips weer geleid moet worden door techneuten. Dus hoofdkantoor weer terug naar Eindhoven, de technologische hoofdstad van Nederland.
  vrijdag 7 april 2017 @ 12:26:44 #2
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170061792


Unilever is de volgende.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170061921
quote:
8s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:26 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Unilever is de volgende.
Door het overnamebod van the Kraft Heinz company zit de angst er nu goed in bij Unilever. Ze spelen paniekvoetbal. Ze willen gelijk divisies verkopen, zoals de margarine producten, om snel waarde te creeeren voor de aandeelhouders.
Is dat wel verstandig?
Misschien kan Unilever zelf wel beter op overnamepad gaan door of extra aandelen uit te geven, of extra obligaties uit te geven.
Koop een bedrijf, verbeter de bedrijfsvoering en winstgevendheid met je expertise. Met de extra inkomsten die je genereert koop je een volgend bedrijf etc.
  vrijdag 7 april 2017 @ 12:48:52 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170062150
bekend verhaal, sukkels aan de macht. ze hebben geen idee wat de producten & productieproces van a t/m z inhouden. laat staan dat ze de waarde begrijpen.

[ Bericht 6% gewijzigd door sturmpie op 07-04-2017 13:08:02 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170062411
Wat moeten we met al die technische rotzooi? Financiele producten zijn de toekomst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:09:34 #6
180174 Diemux
People vs Me
pi_170062504
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:21 schreef polderturk het volgende:
Econoom Cor Boonstra kwam jaren geleden aan de macht bij Philips. Hij besloot het hoofdkantoor te verplaatsen naar Amsterdam. Ook besloot hij halfgeleiderdivisie af te stoten. NXP werd verkocht en de aandelen TSMC werden van de hand gedaan. Dit is een hele domme beslissing geweest

Philips had 28% van TSMC in handen. De aandelen werden in stappen van de hand gedaan. Uitendelijk verkochten ze de laatste 16% voor $8,5 miljard. Een schijntje als je naar de huidige marktwaarde kijkt.

TSMC $10 miljard winst
Marktwaarde $160 mld
Totale waarde voor Philips als ze de aandelen niet hadden verkocht: $45 mld

Philips verkocht NXP destijds voor $7,4 mld
Qualcomm kocht NXP voor $47 mld aan

Ook ASML, een voormalige dochter van Philips, is nu $41 mld waard.
Meer dan de beurswaarde van Philips

De Philips dochters zijn samen nu $133 mld waard

Meer dan 3x de waarde van Philips.

Ik vind dat Philips weer geleid moet worden door techneuten. Dus hoofdkantoor weer terug naar Eindhoven, de technologische hoofdstad van Nederland.
Bewijst eerder dat de Philips directie niet capabel genoeg is om uberhaubt een bedrijf waardevoller te maken. Ze verkopen iets en dat wordt, onder leiding van een ander, aanzienlijk meer waard.
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:11:33 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170062532
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:09 schreef Diemux het volgende:

[..]

Bewijst eerder dat de Philips directie niet capabel genoeg is om uberhaubt een bedrijf waardevoller te maken. Ze verkopen iets en dat wordt, onder leiding van een ander, aanzienlijk meer waard.
die philips directie snapt de core-business niet. als je de core van 'n bedrijf niet snapt begrijp je ook niet wat je er mee kunt doen, al heb je professor drs. in de economie en kan je heel goed hoofdrekenen, techniek is geen nijenrode.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:13:16 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170062553
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat moeten we met al die technische rotzooi? Financiele producten zijn de toekomst.
financiele producten is een "vrouwen-markt". hoeveel vrouwen werken er in de financiele sector ? die houden die bubbel in stand met zuigen, bukken, buigen, liggen en lief lachen. financiele sector is jodenkoek, de bagger.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170062567
Een techneut met een MBA.
In de VS zie je dat wel meer.
pi_170062609
Als Philips de boel niet had afgestoten was het waarschijnlijk nooit succesvol geworden.

Maar eens dat ze best een aantal miskleunen hebben begaan. Met name het verkopen van alle aandelen in afgestoten onderdelen vind ik niet slim. Maargoed, ze zullen er wel gaten mee hebben moeten vullen...
Whatever...
pi_170063702
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat moeten we met al die technische rotzooi? Financiele producten zijn de toekomst.
Nee joh gebakken lucht!
pi_170063718
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:16 schreef Spanky78 het volgende:
Als Philips de boel niet had afgestoten was het waarschijnlijk nooit succesvol geworden.

Dit dus, terug zou betekenen meer afdragen hier in het land.
  vrijdag 7 april 2017 @ 14:20:52 #13
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170063903
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:16 schreef Spanky78 het volgende:
Als Philips de boel niet had afgestoten was het waarschijnlijk nooit succesvol geworden.
Net zoals hun gloeilampen divisie?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170063992
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:16 schreef Spanky78 het volgende:
Als Philips de boel niet had afgestoten was het waarschijnlijk nooit succesvol geworden.

Maar eens dat ze best een aantal miskleunen hebben begaan. Met name het verkopen van alle aandelen in afgestoten onderdelen vind ik niet slim. Maargoed, ze zullen er wel gaten mee hebben moeten vullen...
Philips had de bedrijven zelf opgericht en ze waren al succesvol toen ze verkocht werden. Het succes is echter doorgezet.
Ze hadden inderdaad ook 75% per verkocht onderdeel kunnen verkopen en 25% kunnen behouden. Dan was het bedrijf nu ook veel meer waard geweest.

Ik vind dat het hoofdkantoor terug moet naar Eindhoven en dat het bedrijf meer door techneuten geleid moet worden. Sinds het hoofdkantoor is verhuisd, is het alleen maar bergafwaarts gegaan met het bedrijf.
pi_170064063
1891-1899: Frederik Philips - oprichter
1899-1922: Gerard Philips - technicus (familie)
1922-1939: Anton Philips - geen technicus (familie)
1939-1961: Frans Otten - technicus (familie aangetrouwd)
1961-1971: Frits Philips - technicus (familie)
1971-1977: Henk van Riemsdijk - geen technicus
1977-1981: Nico Rodenburg - technicus
1982-1986: Wisse Dekker - geen technicus
1986-1990: Cor van der Klugt - geen technicus
1990-1996: Jan Timmer - geen technicus
1996-2001: Cor Boonstra - geen technicus
2001-2011: Gerard Kleisterlee - technicus
2011-heden: Frans van Houten - geen technicus

Het is altijd een beetje stuivertje verwisselen geweest, volgens mij, bij Philips.
Al onder Wisse Dekker werd de neergang ingezet trouwens.
Jan Timmer ging saneren operatie centurion, toen ging het even de goede kant op, maar veel ontslagen.
Bekend schisma bij Philips, wrs ook bij andere multinationals uiteraard, die tussen verkoper en technicus.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 07-04-2017 14:55:24 ]
I´m back.
  vrijdag 7 april 2017 @ 14:43:06 #16
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170064330
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 14:28 schreef Ryan3 het volgende:
Al onder Wisse Dekker werd de neergang ingezet trouwens.
Ook een architect achter het zorgstelsel, de single European act van 1985, de EU oprichting, het mediabestel (RTL, sport7) trouwens.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170064440
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 14:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ook een architect achter het zorgstelsel, de single European act van 1985, de EU oprichting, het mediabestel (RTL, sport7) trouwens.
Ja, klopt idd. Toch was Marcel Metze wel redelijk kritisch over hem en helemaal over zijn opvolger Van der Klugt, meen ik me te herinneren. Twee aardige boekjes heeft-ie geschreven over Philips, die overigens niet werden gebruikt bij het lemma over Philips in de wikipedia, zie ik.
I´m back.
  vrijdag 7 april 2017 @ 16:00:46 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_170065773
Philips is al lang vergane glorie dus dat is het verhuizen niet waard eigenlijk
pi_170078391
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 16:00 schreef Hexagon het volgende:
Philips is al lang vergane glorie dus dat is het verhuizen niet waard eigenlijk
Wie het dubbeltje niet eert is het kwartje niet weerd.

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2017 00:09:43 ]
pi_170142441
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:21 schreef polderturk het volgende:
Ik vind dat Philips weer geleid moet worden door techneuten. Dus hoofdkantoor weer terug naar Eindhoven, de technologische hoofdstad van Nederland.
Mee eens. Er zijn veel te weinig techneuten in de top van het bedrijfsleven, in de politiek en in de zorg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 11 april 2017 @ 10:04:52 #21
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_170142880
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 00:07 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wie het dubbeltje niet eert is het kwartje niet weerd.

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd
Wie het kleine niet eert is het grote niet bekend.
pi_170160556
Ik heb met erg veel plezier bij Philips gewerkt, eind jaren 90, maar het was toen al een aflopende zaak. Er was iets heel erg mis in de cultuur bij dat bedrijf. Timmer heeft nog gepoogd om de cultuur te veranderen - zet de klant centraal, maar de rot zat erg diep. Ook met een technicus aan het hoofd was het volgens mij niet anders gelopen. Misschien wel tekenend: wat je toen al zag, was dat de meest getalenteerde technici naar ASML gingen.

Om terug te komen op de OP. Iets dat me erg is bijgebleven, was de verkoop van Philips Optoelectronics aan Uniphase, een Amerikaans bedrijf. Dat Optoelectronics zat in een gebouwtje op het Natlab terrein, waar ze diodelasers maakten. Daar heeft Philips indertijd wat aandeeltjes Uniphase aan overgehouden, die later voor ettelijke miljarden van de hand zijn gedaan. Er schijnen ook een aantal operators geweest te zijn, mensen in de fabricage, die ook aandelen hadden, en die konden al snel met pensioen of in een hele dikke Mercedes rijden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_170161449
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 04:52 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb met erg veel plezier bij Philips gewerkt, eind jaren 90, maar het was toen al een aflopende zaak. Er was iets heel erg mis in de cultuur bij dat bedrijf. Timmer heeft nog gepoogd om de cultuur te veranderen - zet de klant centraal, maar de rot zat erg diep. Ook met een technicus aan het hoofd was het volgens mij niet anders gelopen. Misschien wel tekenend: wat je toen al zag, was dat de meest getalenteerde technici naar ASML gingen.
Interessant. Iets dergelijks heb ik ook bij mijn eerste werkgever meegemaakt.....je zag aan ht personeelsverloop, het management en de omzetdaling, dat de zaak finaal verkeerd ging....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 14 april 2017 @ 12:20:07 #24
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170211954
Vroegâh was een bedrijf nog een omgeving waar het totaal aan werknemers een groter geheel konden vormen. Dus 1+1=3. Dat werd gewaardeerd. In het geval Philips werd er een Philipswijk ontwikkeld, sportverenigingen, studiebeurzen voor de kinderen van medewerkers, goede pensioenplannen enz. Het was one happy family. Er was ruimte voor experimenteren, de ene tak was succesvoller dan de andere maar niemand die er om maalde. Een bedrijf als Philips kon zich aan de ene kant richten op consumer electronics en aan de andere kant op grote machines voor bedrijven of healthcare.

Helaas is met de financiële revolutie de focus van het willen ondernemen en iets bijdragen aan de wereld volledig verdwenen en vervangen door korte termijn visie waarbij het tevreden stellen en houden van aandeelhouders het grootste goed is geworden.

Uiteraard gaan dingen nou eenmaal zo, maar dat neemt niet weg dat het jammer is dat de charme van een Philips en ook vele soortgelijke bedrijven hiermee volledig verdwenen is.
pi_170214187
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 12:20 schreef Coelho het volgende:
Helaas is met de financiële revolutie de focus van het willen ondernemen en iets bijdragen aan de wereld volledig verdwenen en vervangen door korte termijn visie waarbij het tevreden stellen en houden van aandeelhouders het grootste goed is geworden.

Uiteraard gaan dingen nou eenmaal zo, maar dat neemt niet weg dat het jammer is dat de charme van een Philips en ook vele soortgelijke bedrijven hiermee volledig verdwenen is.
Bij mijn eerste werkgever werd veel aan Research en Development gedaan waardoor vele interessante meetmethoden en processen werden ontwikkeld t/m een experimentele kernreactor aan toe. Helaas viel de focus op de technische ontwikkeling weg, toen het management de kreet "commercieel" van de nieuwe CEO ging nagalmen om hun managementfuncties te behouden.

Resultaat: klanten hadden geen trek in het managementgebral, projecten werden beëindigd, hele gebouwen met dure laboratoria bleven ongebruikt en ten slotte afgebroken, afdelingen gesaneerd en het personeel kon of vertrekken of kreeg een "nieuwe" functie...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170217360
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat moeten we met al die technische rotzooi? Financiele producten zijn de toekomst.
Het is nu idd een verzekerings- en patentenbureau geworden.
Zo jammer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_170234378
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 16:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is nu idd een verzekerings- en patentenbureau geworden.
Zo jammer.
Philips? Da's toch een medisch technologie concern aan het worden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170239281
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 12:20 schreef Coelho het volgende:
Vroegâh was een bedrijf nog een omgeving waar het totaal aan werknemers een groter geheel konden vormen. Dus 1+1=3. Dat werd gewaardeerd. In het geval Philips werd er een Philipswijk ontwikkeld, sportverenigingen, studiebeurzen voor de kinderen van medewerkers, goede pensioenplannen enz. Het was one happy family. Er was ruimte voor experimenteren, de ene tak was succesvoller dan de andere maar niemand die er om maalde. Een bedrijf als Philips kon zich aan de ene kant richten op consumer electronics en aan de andere kant op grote machines voor bedrijven of healthcare.

Helaas is met de financiële revolutie de focus van het willen ondernemen en iets bijdragen aan de wereld volledig verdwenen en vervangen door korte termijn visie waarbij het tevreden stellen en houden van aandeelhouders het grootste goed is geworden.

Uiteraard gaan dingen nou eenmaal zo, maar dat neemt niet weg dat het jammer is dat de charme van een Philips en ook vele soortgelijke bedrijven hiermee volledig verdwenen is.
En de Philips politie.
Toen ik er werkte was de bewaking goeddeels al geoutsourced, maar er zaten wel nog van die oude knakkers van Philips zelf bij, met een bijna operette-achtige pet op. En die gasten waren tough hoor. :D.
I´m back.
pi_170248199
Als de onderdelen niet meer komen is de firma toch dood, waar komen de meeste onderdeeltjes ook weer vandaan?
pi_170256030
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat moeten we met al die technische rotzooi? Financiele producten zijn de toekomst.
:)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')