abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 april 2017 @ 10:24:35 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170059727
Vrouw heeft bedacht dat we een nieuwe lamp boven de eettafel nodig hebben. Tot nu toe hadden we gloeilampen met bijpassende dimmers (Gira 60-600Watt) die zowel voor halogeen als gloeilamp gebruikt kunnen worden.

Nu echter is er gekozen voor LED. Specificaties van de lampen (2 stuks die op dezelfde dimmer zitten): 4Watt, 350Lm. van 0-100% dimbaar. Nu begrijp ik dat het geen succes is om deze op de oude dimmer te zetten. De vraag is nu welke dimmer ik dan moet nemen?

Ik dacht eerlijk gezegd even op LED dimmer te googlen en er dan een te kopen, maar het schijnt dat er verschillende soorten in omloop zijn, iets met aansnijding en iets met afsnijding. Nou heb ik geen verstand van elektriciteit dus hier de simpele vraag wat ik moet kopen om deze LED lampen te dimmen. Dit mag van mij best weer Gira zijn als dat een goed merk is, omdat we daar alles van hebben.
pi_170060085
Ik heb een eltako, deze kun je met een pulsdrukker bedienen. Ze zijn ook wat goedkoper dan een reguliere dimmer.
pi_170061749
Philips U lights een optie, zit meteen een dimmer in en kan je nog een hoerenkiet van je huis maken ook :-)
I am a Koala who Stretches :P
  Moderator vrijdag 7 april 2017 @ 12:30:47 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170061847
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 10:44 schreef adder77 het volgende:
Ik heb een eltako, deze kun je met een pulsdrukker bedienen. Ze zijn ook wat goedkoper dan een reguliere dimmer.
Ik heb ook zoiets, een pulsdrukker en een losse dim module.

Werkt prima en je kunt je bestaande serie schakelmateriaal vaak behouden. Wel moet je een pulsdrukker met knop kopen. Maar bijna alle merken hebben die wel :)

https://www.sandervunderi(...)led-lampen-125w.html
  vrijdag 7 april 2017 @ 12:57:29 #5
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170062286
Deze komt in een raam waar al 2 meer ronde knoppen op zitten. Een pulsdrukker past daar niet echt tussen, esthetisch gezien. Daarom zoek ik dus zoiets:



Echter, welke moet ik hebben omdat er blijkbaar verschillende onderliggende technieken zijn. En met 2 lampen van 4 Watt elk, is het dan voldoende als de range waartussen gedimd kan worden start met 3 Watt of kun je dan maar een kwart van het totale vermogen dimmen en moet je dus idealiter een dimmer hebben die tussen 0 en X Watt kan dimmen?
pi_170062321
Gewoon fatsoenlijke LED lichtbron kopen die met een gloeilamp dimmer te dimmen is. Philips Dimtone bijvoorbeeld.

Dat is een veel goedkopere oplossing dan 'goedkope' LED lampen kopen en vervolgens een dure dimmer aanschaffen.
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:06:19 #7
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170062461
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Gewoon fatsoenlijke LED lichtbron kopen die met een gloeilamp dimmer te dimmen is. Philips Dimtone bijvoorbeeld.

Dat is een veel goedkopere oplossing dan 'goedkope' LED lampen kopen en vervolgens een dure dimmer aanschaffen.
Die lampen heb ik al. Zo goedkoop waren ze overigens niet :) Het zijn zgn Globe lampen die een functioneel uiterlijk hebben.

Overigens zit de beperking in de bestaande dimmers, die ondersteunen geen LED, alleen gloeilamp en halogeen. Dat heeft dus niks met de LED te maken.
pi_170062600
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:06 schreef Coelho het volgende:

[..]

Die lampen heb ik al. Zo goedkoop waren ze overigens niet :) Het zijn zgn Globe lampen die een functioneel uiterlijk hebben.

Overigens zit de beperking in de bestaande dimmers, die ondersteunen geen LED, alleen gloeilamp en halogeen. Dat heeft dus niks met de LED te maken.
Het heeft alles met het type lamp te maken.

De meeste A-merken hebben een lijn LED lampen die gewoon met een ouderwetse gloeilampdimmer probleemloos te dimmen zijn.

Speciale dimmers zijn echt niet meer nodig voor de meeste toepassingen als de LED maar wordt uitgezocht bij het type dimmer wat is geïnstalleerd.
  vrijdag 7 april 2017 @ 13:48:48 #9
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170063298
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het heeft alles met het type lamp te maken.

De meeste A-merken hebben een lijn LED lampen die gewoon met een ouderwetse gloeilampdimmer probleemloos te dimmen zijn.

Speciale dimmers zijn echt niet meer nodig voor de meeste toepassingen als de LED maar wordt uitgezocht bij het type dimmer wat is geïnstalleerd.
Oké, dan neem ik dat van je aan :)

Waar moet ik dan kijken als ik een LED lamp wil die bij mijn dimmer past en die voldoet aan de eisen 4Watt/350Lm/2300K/E27 Globe met diameter 80mm en lengte 120mm?
pi_170067247
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:57 schreef Coelho het volgende:
Deze komt in een raam waar al 2 meer ronde knoppen op zitten. Een pulsdrukker past daar niet echt tussen, esthetisch gezien. Daarom zoek ik dus zoiets:

[ afbeelding ]

Echter, welke moet ik hebben omdat er blijkbaar verschillende onderliggende technieken zijn. En met 2 lampen van 4 Watt elk, is het dan voldoende als de range waartussen gedimd kan worden start met 3 Watt of kun je dan maar een kwart van het totale vermogen dimmen en moet je dus idealiter een dimmer hebben die tussen 0 en X Watt kan dimmen?
Ik ben toen ik op zoek was naar een LED dimmer, geen dimmers tegengekomen die lager dan 2W gaan (Busch Jaeger). Als een dimmer geschikt is voor LED, staat er vaak een aparte range vermeld voor LED lampen a la "LED 2-100W, gloeilamp 10-100W"

Handigst is een dimmer te kiezen van hetzelfde merk als je raamwerk, want bijvoorbeeld mijn Peha dimmer past eigenlijk niet met het dimmerafdekraam van Jung, het 'gat' in het raamwerk was te breed, dus daar heb ik zelf een extra ringetje in moeten zetten :+. Destijds had Jung nog geen LED dimmer die lager dan 6W kon.
pi_170068211
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 13:48 schreef Coelho het volgende:

[..]

Oké, dan neem ik dat van je aan :)

Waar moet ik dan kijken als ik een LED lamp wil die bij mijn dimmer past en die voldoet aan de eisen 4Watt/350Lm/2300K/E27 Globe met diameter 80mm en lengte 120mm?
Dat is wel een lastiger geval.

In dat model met die kleurtemperatuur vind ik alleen fabrikanten die enkeke specifieke LED/tropic dimmers adviseren.

Dan is mijn tip: vraag de verkoper/fabrikant welke dimmers ze als goed werkend adviseren in combinatie met jouw lampen.

Liefst natuurlijk een typenummer van Gira, maar ook een typenummer van Jung of Peha is prima. Deze drie merken halen hun dimmers allemaal uit dezelfde fabriek alleen hebben ze een ander typenummer en iets andere pasvorm voor de afdekplaat. Ik kan dan wel het Jung of Peha nummer vertalen naar de juiste Gira dimmer.
pi_170070075
Ik lees even mee, want dit issue heb ik ook
  zaterdag 8 april 2017 @ 21:33:21 #13
101809 BObNL
Je bent top!
pi_170093520
Ik heb deze dingen. Die kan ik in iedergeval afraden. Dimbare led lampen verschillende merken, flikkeren continue als de dimmer volledig open wordt gedraaid en op lagere standen flikkeren de lampen random of gaan spontaan harder of zachter branden.
Leuter mee!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')