abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170057705
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn meer steden met lotingen, alleen niet zo extreem als in Amsterdam. Voor zover ik weet is het ook de enige plek waar alle leerlingen in n ton gaan, dat versterkt de extreme uitkomst volgens mij nog eens.
Het is gewoon logisch dat niet iedereen naar de school van zijn 1e keuze kan. Dat is toch niet bijzonder? En die loting in "1 ton" lijkt een eerlijk systeem. Het alternatief is dat de plaats van jouw keuze bij opbod gekocht kan worden. :) En die kant zou ik niet op willen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:11:15 #27
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170057707
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is niet altijd te voorkomen. Als er op een school meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, dan vallen er toch een paar af.
Dat is iets anders als elk jaar structureel op meerdere scholen.
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:13:16 #28
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170057710
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is gewoon logisch dat niet iedereen naar de school van zijn 1e keuze kan. Dat is toch niet bijzonder? En die loting in "1 ton" lijkt een eerlijk systeem. Het alternatief is dat de plaats van jouw keuze bij opbod gekocht kan worden. :) En die kant zou ik niet op willen.
Er zijn heel veel steden met goed onderwijs waar dat helemaal niet logisch is, hoor. Waar je kind gewoon naar de school kan waar hij goed onderwijs krijgt en waar zijn basisschool vrienden heen gaan.

Moet je alleen wel weg uit dat tyfus Amsterdam.
pi_170057717
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:13 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Er zijn heel veel steden met goed onderwijs waar dat helemaal niet logisch is, hoor. Waar je kind gewoon naar de school kan waar hij goed onderwijs krijgt en waar zijn basisschool vrienden heen gaan.

Jij maakt er een iets ander onderwerp van lijkt me. Het bericht gaat erover dat niet iedereen naar de school van zijn 1e keuze kan. Meer is het niet. Dat is niet alleen in 020 zo. Post #18 zet hier de toon. (en #6) :) :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:29:17 #30
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170057749
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Jij maakt er een iets ander onderwerp van lijkt me. Het bericht gaat erover dat niet iedereen naar de school van zijn 1e keuze kan. Meer is het niet. Dat is niet alleen in 020 zo. Post #18 zet hier de toon. (en #6) :) :)
Post 1 gaat ook puur over Amsterdam. Daarbij is het een symptoom van pleurissteden.

Er is namelijk een reden waarom iedereen naar dezelfde scholen wil in deze steden...
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:30:42 #31
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170057756
Gaat het alleen om openbaar onderwijs?

Verder lees ik dat er 20% meer plaatsen dan leerlingen zijn. Kunnen best wat scholen dicht dan :')
pi_170057813
Kan ieder kind wel naar het niveau van het schooladvies? In het voorbeeld van het artikel heeft Eloise zich bij alle categorale gymnasia ingeschreven 'en nog een reeks andere scholen' maar het lijkt me niet dat dit meisje met gymnasiumadvies op een vmbo-school terecht gaat komen toch?
Gaat het vooral om verder fietsen/met de auto gebracht, om zwarte scholen of om elitaire scholen?
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:48:30 #33
78680 Nielsch
Al 40 jaar op FOK!
pi_170057824
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:47 schreef MevrouwPuff het volgende:
Kan ieder kind wel naar het niveau van het schooladvies? In het voorbeeld van het artikel heeft Eloise zich bij alle categorale gymnasia ingeschreven 'en nog een reeks andere scholen' maar het lijkt me niet dat dit meisje met gymnasiumadvies op een vmbo-school terecht gaat komen toch?
Gaat het vooral om verder fietsen/met de auto gebracht, om zwarte scholen of om elitaire scholen?
Het gaat volgens mij vooral om kinderen die gymnasium willen doen. Dat zie je in Utrecht ook. Christelijk en Stedelijk hebben allebei loting. Van de overige colleges hebben Rietveld en Boni loting op Havo maar t Gregorius in de binnenstad heeft helemaal geen loting. Tijd dat er een havo/vwo/gymnasium in Leidsche Rijn komt, ben je volgens mij van al t gezeik af.
Op zaterdag 8 oktober 2016 23:29 schreef Braindead2000 het volgende: Als je een vrouw vooraf gaat vragen of je haar bij haar kutje mag grijpen dan ben je wel een enorme sukkel.
  Redactie Frontpage vrijdag 7 april 2017 @ 07:50:26 #34
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_170057841
quote:
Er is meer dan alleen categorale gymnasia en vmbo-scholen h. Er bestaat ook nog zoiets als een scholengemeenschap met alle niveau's.

Van de hogere niveau's is normaalgesproken altijd een overschot aan plaatsen, omdat ze financieel en PR-technisch interessant zijn voor scholen. Je gaat met je vwo-advies dus echt niet op het vmbo-t eindigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_170057843
Fucking Amsterdam en het gezeik daar. Er zijn daar tenminste scholen om uit te kiezen.
Whatever...
pi_170057852
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het gaat volgens mij vooral om kinderen die gymnasium willen doen. Dat zie je in Utrecht ook.
Nee juist niet. Daar zijn vaak net voldoende plekken. En het Hyperion in Noord en het 4e heeft de druk ook aardig verlicht.

Het zijn nu vooral havo leerlingen die een school in oud west of zuid willen. Scholen als Cartesius en St.Nicolaas.
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:52:00 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170057853
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het gaat volgens mij vooral om kinderen die gymnasium willen doen. Dat zie je in Utrecht ook.
Maar kom je dan met een VWO advies op het gymnasium, of moet je genoegen nemen met Atheneum, of word je onder je niveau op havo of vmbo geplaatst?
  vrijdag 7 april 2017 @ 07:56:49 #38
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170057876
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:50 schreef Spanky78 het volgende:
Fucking Amsterdam en het gezeik daar. Er zijn daar tenminste scholen om uit te kiezen.
Ja echt h? Hier alleen de keuzes openbaar, christelijk, 15 km fietsen. Wat op zich al luxe is.
pi_170057906
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:52 schreef Fer het volgende:

[..]

Nee juist niet. Daar zijn vaak net voldoende plekken. En het Hyperion in Noord en het 4e heeft de druk ook aardig verlicht.

Het zijn nu vooral havo leerlingen die een school in oud west of zuid willen. Scholen als Cartesius en St.Nicolaas.
En ook vmbo/mavo heeft dat probleem, ook als je vanuit Noord naar een prettige school wil.

Er wonen meer dan 800.000 mensen in Amsterdam, die wonen echt niet allemaal in de grachtengordel.
Scholen verschillen van elkaar door meer dan alleen zwart of wit, elitair of niet. Er zijn scholen met meer opties voor sport of juist cultuur, techniek of juist talen, grotere en kleine scholen, meerdere niveaus of maar een niveau, tweetalig, etc.
Een van de weinige goede dingen aan dit systeem is nu juist dat de rijke ouders geen plaats voor hun kind kunnen lopen, maar gewoon mee moeten loten. Verder kan ik eigenlijk weinig goeds aan het systeem ontdekken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 april 2017 @ 08:00:39 #40
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170057910
quote:
Dat laatste natuurlijk. Grachtenmoeders willen Sterre en Vlinder niet tussen de Ahmed en Hassan. Hoewel ze dat nooit zullen toegeven, want GroenLinks stemmers.
  vrijdag 7 april 2017 @ 10:28:44 #41
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170059792
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 01:20 schreef Glazenmaker het volgende:
Jammer, nu moeten Bloem en Sterre naar de school met veel unieke culturen. Je moet wat over hebben voor het grachtengordel leventje.
1 dominante unieke cultuur vaak.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 7 april 2017 @ 10:35:07 #42
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_170059883
Kan iemand mij vertellen waarom dit in andere steden niet of ik veel mindere mate voorkomt. Hier in de buurt zijn echt veel middelbare scholen maar geen 1 springt er echt uit als "populaire" school.
BAM dit is 3KB
  vrijdag 7 april 2017 @ 11:54:36 #43
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170061216
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 10:35 schreef Loll het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom dit in andere steden niet of ik veel mindere mate voorkomt. Hier in de buurt zijn echt veel middelbare scholen maar geen 1 springt er echt uit als "populaire" school.
Waarschijnlijk omdat de mensen met geld bij elkaar wonen in en rondom het centrum. In andere steden zal je wel minder last hebben van segregatie.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 7 april 2017 @ 11:57:23 #44
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170061279
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 11:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat de mensen met geld bij elkaar wonen in en rondom het centrum. In andere steden zal je wel minder last hebben van segregatie.
De segregatie is overal in grotere steden, maar de afstanden zijn dan wat kleiner. Ik woon in een buitenwijk in een grote stad, maar toch zitten in een straal van 5 kilometer zeer verschillende scholen. Van scholen vol kansenpareltjes (ook VWO) tot regelrechte 100% hockeykak. Het kan allemaal en nergens loting.
  vrijdag 7 april 2017 @ 11:59:10 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_170061312
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:13 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Weglopen naar een leegloop school? Voor hoger onderwijs zal je kind uiteindelijk naar een tyfus stad moeten en daar zijn er meer van dan alleen Amsterdam. Wat trouwens een prima stad is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_170061496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 10:35 schreef Loll het volgende:
Misschien minder segregratie.
Misschien minder niveauverschil tussen de scholen.
Misschien gelijkmatiger verdeelde inschrijvingen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_170061565
't is een redelijk bagger systeem. Zorgt ervoor dat groepjes van vrienden uit elkaar getrokken wordt, dat leerlingen op scholen terecht komen waar ze eigenlijk niet naartoe willen en die soms flink ver van huis zijn. Het hele idee erachter is dat je hierdoor iedereen dezelfde kans geeft, maar het resultaat is vooral dat het niveau van het onderwijs naar beneden gaat omdat sommige groepen leerlingen niet bepaald makkelijk zijn in de klas. Vroeger had je die allemaal bij elkaar in hun eigen wijk, maar nu verspreiden ze zich wat meer. Niet bepaald een positieve ontwikkeling.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_170062175
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is meer dan alleen categorale gymnasia en vmbo-scholen h. Er bestaat ook nog zoiets als een scholengemeenschap met alle niveau's.

Van de hogere niveau's is normaalgesproken altijd een overschot aan plaatsen, omdat ze financieel en PR-technisch interessant zijn voor scholen. Je gaat met je vwo-advies dus echt niet op het vmbo-t eindigen.
Weet ik, ik zat zelf op een scholengemeenschap. Ik ging er -mogelijk onterecht - vanuit dat ze met een SG geen probleem zou hebben.
  vrijdag 7 april 2017 @ 14:37:07 #49
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_170064214
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 00:15 schreef Klopkoek het volgende:
Postcodebeleid is pure apartheid en segregatie
Nou ja, die gebieden zijn heel groot hier, en onze school is heel gemengd, net als de wijk. Bovendien hoeven veel scholen niet te loten zelfs.
  vrijdag 7 april 2017 @ 14:43:24 #50
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_170064335
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 11:59 schreef Megumi het volgende:

[..]

Weglopen naar een leegloop school? Voor hoger onderwijs zal je kind uiteindelijk naar een tyfus stad moeten en daar zijn er meer van dan alleen Amsterdam. Wat trouwens een prima stad is.
Niet elke stad met fatsoenlijk onderwijs is een Tyfusstad.

Maar Amsterdam wel.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')