Gisteren was het zulks mooi weer dat zelfs ik me gewaagd heb in zowel de solo ICM-III'tjes als Abellio, maar uiteindelijk toch zeven leuke platen kunnen maken:
Door werkzaamheden bij Viersen werd op zondagmorgen 9 april 2017 de containertrein naar Nürnberg Rbf omgeleid via de Betuweroute en Emmerich. Helaas zat niet de gehoopte 189 997, maar de gele 189 989 van TX Logistik voor de trein.
Met een vol beladen trein 41757 passeert het geheel hier als eerste tijdens een korte optocht van 3 leuke treinen het tussen Emmerich en Wesel in aanbouw zijnde viaduct bij Praest.
De van Alpazähmer voorziene 189 284 mocht op zondag 9 april 2017 samen met de 189 996 dubbeltractie verlenen aan de fraai beladen Gallarate/Busto-shuttle 40153.
Het geheel heeft zojuist nonstop Emmerich gepasseerd en is hier onderweg ter hoogte van het dorpje Praest op weg richting Keulen. Daar zou de 189 284 worden afgekoppeld en een andere trein retour Nederland meenemen.
Rheincargo is in 2012 ontstaan nadat Hafen- und Güterverkehr Köln (HGK) en de Neusser Eisenbahn (NE) hun krachten hebben gebundeld. Rheincargo rijdt 8 keer per week een containertrein tussen de Noordelijke Maasvlakte Yangtzehaven en de havens van Düsseldorf en Köln-Niehl.
Het meerendeel van deze treinen rijdt 's nachts, maar op zondagochtend wordt al sinds jaar- en dag, ook in de HGK-tijd, bij daglicht vertrokken vanaf Kijfhoek en via de Betuweroute naar Emmerich gereden.
Op zondag 9 april 2017 is dieseltraxx DE805 onderweg met een vol beladen en kleurrijke trein 41775 naar Köln Niehl-hafen en passeert hier het dorpje Praest.
Sinds 11 december 2016 verzorgt Abellio Rail NRW het regionale treinverkeer tussen Emmerich en Düsseldorf Hbf als RE19. De voormalige RE5 Emmerich-Koblenz is ingekort en start nu in Wesel.
Sinds 6 april 2017 is de treindienst naar Arnhem verlengd waarmee voor reiziger en overheid een langgekoesterde wens is uitgekomen.
Na een roerige start met flink wat treinuitval was de treindienst op zondag 9 april vrij stabiel. Strak op tijd is Abellio Flirt stel ET25 2304 onderweg als trein 20019 van Arnhem Centraal naar Düsseldorf Hbf en heeft het zojuist het stationnetje van Praest verlaten en is op weg naar de volgende stap in Millingen.
Omdat er na de DuKo geen boeiende treinen meer onderweg waren en het nog uren zou duren voor er zontechnisch iets mogelijk was vanuit Duitsland besloot ik terug te gaan naar Nederland en de middag/avondoptocht vanuit Bentheim mee te pakken. Mede vanwege het wegblijven van de Van Gogh-Melzo bleek dit achteraf een goede keus.
Nadat op zondag 9 april de 1619 van Captrain/Raillogix een lege autotrein van Lage Zwaluwe naar Bad Bentheim heeft gereden kwam de fraaie lok aan het begin van de avond terug met de beladen trein uit het Slowaakse Trnava. De 1619 trekt GEFCO autotrein 46268 beladen met Citroen C4 Cactus'sen hier voorbij Zenderen op weg naar de Kijfhoek. De trein wordt na aankomst aldaar op een later tijdstip doorgevoerd via Roosendaal naar Zeebrugge.
Ongeveer eenmaal per week rijdt Rheincargo een trein beladen met vuile grond vanuit Zwitserland via Köln Eifeltor naar Veendam. De vuile grond wordt vervoerd in gele Bauer containers en worden in Veendam overgeladen op vrachtwagens die ze naar de Eemshaven brengen. Nadat ik vorige week maandag tevergeefs heb gewacht op de trein bij Zuidbroek lukte het nu wel, ware het niet nu wel met een groene lok.
Op zondag 9 april 2017 mocht de DE 676 van Rheincargo de trein tussen Keulen en Veendam trekken. Ondanks de kortere en snellere route via Emmerich wordt er binnendoor via het Ruhrgebied, Münster en Rheine naar Bad Bentheim gereden.
Na een korte stop in het grensstation mocht de trein al snel zijn weg vervolgen naar Veendam en komt hier in prachtig avondlicht door het open veld ter hoogte van Zenderen gereden.
Omdat het nog maar begin april is, gaat het licht 's avonds toch wel vrij hard achteruit. Een half uur na de Bauer kon in het laatste zonlicht van de dag nog een plaat gemaakt worden.
DB Cargo rijdt tweemaal per week een trein met aluminiumoxide tussen de Rotterdamse Botlek en het Slowaakse ´iar nad Hronom. Op zondagavond 9 april 2017 is de 189 084 strak op tijd vertrokken uit Bad Bentheim met 22 lege VTG Uacns'n als trein 46604 en passeert hier in de laatste zonnestralen van de dag bij Zenderen op weg naar de Botlek.