Oké, dus dat draadje aan de bobine is minder boeiend. Ik zal kijken of ik nog wat ijzer of koperdraad heb om het toch opnieuw vast te zetten, maar m'n aandacht dan vooral richten op die hoofd massa aansluiting. Op de foto's zie je dat er wel wat corrossie op die veerpoot lijkt te zitten, dus ben benieuwd.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:00 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Die kabel is je hoofdaansluiting van de massa, als daar rottigheid is gaat je boordcomputer gek doen. En die boordcomputer stuurt weer je ontsteking, luchtmassameter, stappenmotor etc. aan. Dat massadraadje aan de bobine is meer bedoeld voor ontstoring. Bovendien is dat alleen de massa van de bobine, niet van de rest van de elektronica.
Nee, ben helaas niet zo op de hoogte van wat Peugeot allemaal onder de motorkap bedenkt. Weet wel dat bij mijn vroegere Saab diverse losse connectoren hingen voor uitbreiding (alarm, APC, etc) Als daar echt niets bij in de buurt hangt waar het op zou moeten passen zou het iets dergelijks kunnen zijn. Kijk of die stekkertjes er bij de contacten vuil of schoon uitzien: vuil, dan hangt het al lange tijd los, schoon, dan zijn ze recentelijk ergens vanaf gekomen en moet er dus binnen de rijkwijdte een passende contraconnector zijn die ook schoon is.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:04 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Oké, dus dat draadje aan de bobine is minder boeiend. Ik zal kijken of ik nog wat ijzer of koperdraad heb om het toch opnieuw vast te zetten, maar m'n aandacht dan vooral richten op die hoofd massa aansluiting. Op de foto's zie je dat er wel wat corrossie op die veerpoot lijkt te zitten, dus ben benieuwd.
Weet je toevallig ook waar die andere twee draden in foto 3 en 4 van zijn? Lijken ook vanuit ECU te komen,de ene is die geelwitte en die andere die met de bruine stekker, en ze hangen allebei compleet los.
hm, snap het. als iemand het wel weet: hoor het graag! zal het volgende week bij de Peugeot garage ook even vragen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:09 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Nee, ben helaas niet zo op de hoogte van wat Peugeot allemaal onder de motorkap bedenkt. Weet wel dat bij mijn vroegere Saab diverse losse connectoren hingen voor uitbreiding (alarm, APC, etc) Als daar echt niets bij in de buurt hangt waar het op zou moeten passen zou het iets dergelijks kunnen zijn. Kijk of die stekkertjes er bij de contacten vuil of schoon uitzien: vuil, dan hangt het al lange tijd los, schoon, dan zijn ze recentelijk ergens vanaf gekomen en moet er dus binnen de rijkwijdte een passende contraconnector zijn die ook schoon is.
Nee, eerder zo'n tuutje waar je de slang op duwt. Meestal op het spruitstuk of ergens onder het gasklephuis. Bedenk me nog iets, dat gasklephuis heeft ook een throttle positie sensor, meestal een potmeter die van weerstand veranderd als de gasklep wordt bedient. Als je dexe vervangt, moet hij vaak ook ingeregeld, ingeleerd worden.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:22 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb dit holletje in mm blok gevonden, zou die slang daar in horen? Hij past bijna, zal stukje af moeten snijden om m er goed in te krijgen
[ afbeelding ]
http://imgur.com/a/Mb4nG
Je ziet op die plaatjes hoeveel lengte slang ik heb, dit is echt het enige in de beurt waar ie op zou kunnen. Gasklephuis zit veel te ver weg. En waar zou dat gaatje anders voor zijn? Qua diameter is het wel precies dezelfde maat.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee, eerder zo'n tuutje waar je de slang op duwt. Meestal op het spruitstuk of ergens onder het gasklephuis. Bedenk me nog iets, dat gasklephuis heeft ook een throttle positie sensor, meestal een potmeter die van weerstand veranderd als de gasklep wordt bedient. Als je dexe vervangt, moet hij vaak ook ingeregeld, ingeleerd worden.
Waar zie jij dat tuutje dan? Bedoel je met dampafzuiging de luchtinlaat?quote:Op zaterdag 8 april 2017 02:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
Waar komt dat slangetje vandaan. Volgens mij, als ik het goed zie, heb je op je dampafzuiging een vrij tuutje waarin wel een slangetje hoort te zitten. Een google beurtje bevestigd dit. Je catch tankje kan in je rechter voorscherm zitten, zitten ze bij PSA vaker.
[ afbeelding ]
En hier een repo van een 98er 1.4 met ook zo'n slang naar voren... http://www.autoweek.nl/autoreview/36605/peugeot-106-sport-14
Nadeel aan de TUtjes is dat bij een D riem wissel eigenlijk de halve motor los moet. Kleppendeksel wil je eraf hebben, de bovenste motorsteun moet los om bij je kappen te komen, dus vaak haal je ook de luchtinlaat en filters los. Kan dus wel eens zijn dat een bepaald slangetje niet goed teruggezet is.
Overigens krijg ik jeuk van die losse kabeltjes die ingetapet zijn, maar dat ter zijde.
Ik weet niet of het goed is, die slang zal toch ergens op moeten maar ik weet nog niet waar. Dat verhaal dat er dus ergens valse lucht gezogen wordt is best aannemelijk.quote:Op zaterdag 8 april 2017 21:46 schreef Fer het volgende:
Als je zeker weten dat de vacuüm goed is. Moet je een andere gasklep sensor, gasklephuis of stationair regelaar proberen.
Rare manier van ontluchten. Nog nooit gezien.quote:Op zaterdag 8 april 2017 20:34 schreef mpc007 het volgende:
De twee tuutjes die je links van het inlaatgedeelte ziet zijn ontluchtingsventielen waar niks op hoort.
Hm, dat klinkt wel geloofwaardig ja. Dus normaliter komt ie uit op de plek waar die Torx tuut met die twee klemmetjes zit? Dat is iig wel dicht, dus valse lucht zal ie daar niet trekken. Wat kan ik t beste met andere eind doen, open laten of ook dicht maken?quote:Op zaterdag 8 april 2017 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
En toch komt die slang daarvandaan. Heb het idee dat ie lek is geraakt, het lekke stuk eruit is gesneden en met een kleiner slangetje weer gekoppeld is. En wtf. Een dikke torqx parker in de andere kant.
Maar even serieus kerel, wat is er met je wagen gebeurt? Ik zie nog veel meer dode eindjes, ik zie losse en afgeknipte kabels, open slangen.
[..]
Rare manier van ontluchten. Nog nooit gezien.
Google eens op afbeeldingen van hetzelfde type motorblok, denk dat er dan al eea duidelijk(er) zal worden.quote:Op zaterdag 8 april 2017 21:55 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het goed is, die slang zal toch ergens op moeten maar ik weet nog niet waar. Dat verhaal dat er dus ergens valse lucht gezogen wordt is best aannemelijk.
Welke sensoren zouden het kunnen zijn? Ik ken MAP, Luchtmassa, temperatuur, en gaskleppositie. Volgens mijn klusgids zouden die wel een ECU code geven als daar iets mis mee is, dus hopelijk weet ik daar dinsdag meer overquote:Op zondag 9 april 2017 09:55 schreef Fer het volgende:
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
Kee, mee eens.quote:Op zondag 9 april 2017 09:55 schreef Fer het volgende:
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
We zijn er inmiddels wel achter dat het van de tankafzuiging moet zijn. Nu komen die dampen terecht in de open lucht en normaal worden ze opnieuw gebruikt via het inlaattraject. De vraag is of ik dat open slangetje dus eigenlijk beter dicht kan maken of dat dit ook niet goed is omdat het dan niet meer weg kan.quote:Op zondag 9 april 2017 13:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kee, mee eens.
Maar oorspronkelijk was die slang ergens mee verbonden en misschien wel met een essentieel iets.
Wat is je argumentatie?quote:Op zondag 9 april 2017 22:06 schreef Scale het volgende:
Hoi,
Ik ga voor een defecte gaskleppositiesensor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |