Ken ik niet! Nooit eerder van gehoord icm de 1.4 Tu motor, dus vraag het me af!quote:Op woensdag 5 april 2017 15:10 schreef PascalDutch het volgende:
Stationair toerentalmeter? Overigens geen idee of jouw auto dit heeft, misschien kunnen de pro's dit bevestigen of ontkrachten
Nee, dat is geen probleem! Als ie uitvalt kan ik 'm direct weer starten en bromt ie vrolijk verder, of ik nog doorrol of stilsta maakt daarbij niet uit.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Heeft 'ie ook moeite met een warme start, gewoon in stilstand?
Bobine kun je trouwens zo meten als je die uit wilt sluiten door de weerstand van de spoelen te meten met een multimeter.
Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op woensdag 5 april 2017 20:42 schreef halfway het volgende:
Bij een franse auto begin je eerst met de massa te controleren.
Die stappenmotor heb ik nieuw gefixt, en gasklephuis dus ook al zo goed mogelijk gereinigd. Waar zou ik evt nog meer valse lucht kunnen hebben?quote:Op woensdag 5 april 2017 19:24 schreef Hendroit het volgende:
Zeer waarschijnlijk de stappenmotor, zag inderdaad dat je deze al vervangen hebt. Was dit een nieuwe of 2e hands?
Ze gaan heel vaak stuk.
Probeer anders een compleet gasklephuis van de sloperij (incl stappenmotor)
Als dit niet werkt is er waarschijnlijk valse lucht ergens
Jep, gewoon op gelijkspanning zetten. De nominale laadspanning moet 14.2 Volt zijn. Wijkt 'ie daar heel erg van af, dan zou daar wel eens een probleem in kunnen zitten.quote:Op donderdag 6 april 2017 16:17 schreef mpc007 het volgende:
Nee als ie koud is heb ik nooit problemen, echt nooit. Je kunt zien dat het toerental dan hoger is door de automatische choke en het rijker draaien van de motor waarschijnlijk voorkomt dat het probleem ook deels.
Het probleem doet zich dus inderdaad voor zodra je de koppeling intrapt, dan zakt toerenteller natuurlijk terug naar stationair waarbij hij soms te laag duikt en uitvalt. Of gaat wiebelen, en dan uitvalt.
Overigens vandaag even multimeter gehaald, ik hoorde dat je daar via je accu ook je dynamo mee kunt testen? Dan kan ik dat uitsluiten!
Heel veel problemen komen door een slechte massa.quote:
Carter ontluchting, afzuiging kleppendeksel, anderen vacuumslangen, zoals van de rembekrachtiger of de tank afzuigingquote:Op woensdag 5 april 2017 23:31 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Die stappenmotor heb ik nieuw gefixt, en gasklephuis dus ook al zo goed mogelijk gereinigd. Waar zou ik evt nog meer valse lucht kunnen hebben?
Hmm, interessant! Waar heb je dat gevonden? Ik zal dat slangetje morgen eens dichtstoppen en kijken wat t uitmaaktquote:Op vrijdag 7 april 2017 01:39 schreef Fer het volgende:
[..]
Carter ontluchting, afzuiging kleppendeksel, anderen vacuumslangen, zoals van de rembekrachtiger of de tank afzuiging
Roestvorming onder de massa-aansluiting naar chassis komt nog wel eens voor en kan tot zeer interessante en moeilijk te diagnostiseren klachten leiden, omdat het vaak tot onregelmatig optredende klachten leidt.quote:
Je bedoelt de massa die van minpool accu naar veerpoot loopt? Of een andere?quote:Op vrijdag 7 april 2017 05:33 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Roestvorming onder de massa-aansluiting naar chassis komt nog wel eens voor en kan tot zeer interessante en moeilijk te diagnostiseren klachten leiden, omdat het vaak tot onregelmatig optredende klachten leidt.
Die ja. Losmaken en kijken of het echt wel metaal op metaal is en niet metaal op roest. Zodra daar teveel overgangsweerstand is kan je boordcomputer helemaal gek worden. Dat uit zich vaak als onregelmatig stationair lopen (zoeken), soms in de noodloop springen met een veel hoger verbruik en meer van dat soort fraais. Is voor garages vaak moeilijk te vinden omdat ze domweg de OBD2 uitlezen en die registreert geen fouten omdat er feitelijk geen fouten zijn.quote:Op vrijdag 7 april 2017 06:29 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Je bedoelt de massa die van minpool accu naar veerpoot loopt? Of een andere?
NEE, dat slangetje hoort aangesloten op het spruitstuk. Als op die aansluiting nu niks zit, zuigt de motor daar valse lucht aan.quote:Op vrijdag 7 april 2017 02:27 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hmm, interessant! Waar heb je dat gevonden? Ik zal dat slangetje morgen eens dichtstoppen en kijken wat t uitmaakt
Oke, ga ik doen! Is niet zo dat dat losse massadraadje op de bobine toch nog bijdraagt?quote:Op vrijdag 7 april 2017 07:31 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Die ja. Losmaken en kijken of het echt wel metaal op metaal is en niet metaal op roest. Zodra daar teveel overgangsweerstand is kan je boordcomputer helemaal gek worden. Dat uit zich vaak als onregelmatig stationair lopen (zoeken), soms in de noodloop springen met een veel hoger verbruik en meer van dat soort fraais. Is voor garages vaak moeilijk te vinden omdat ze domweg de OBD2 uitlezen en die registreert geen fouten omdat er feitelijk geen fouten zijn.
Hm, heeft al los gezeten zolang ik de auto heb! Waar op het spruitstuk zit dat aangesloten??quote:Op vrijdag 7 april 2017 07:48 schreef Fer het volgende:
[..]
NEE, dat slangetje hoort aangesloten op het spruitstuk. Als op die aansluiting nu niks zit, zuigt de motor daar valse lucht aan.
Je moet dat slangetje weer aansluiten.
Die kabel is je hoofdaansluiting van de massa, als daar rottigheid is gaat je boordcomputer gek doen. En die boordcomputer stuurt weer je ontsteking, luchtmassameter, stappenmotor etc. aan. Dat massadraadje aan de bobine is meer bedoeld voor ontstoring. Bovendien is dat alleen de massa van de bobine, niet van de rest van de elektronica.quote:Op vrijdag 7 april 2017 15:21 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Oke, ga ik doen! Is niet zo dat dat losse massadraadje op de bobine toch nog bijdraagt?
Oké, dus dat draadje aan de bobine is minder boeiend. Ik zal kijken of ik nog wat ijzer of koperdraad heb om het toch opnieuw vast te zetten, maar m'n aandacht dan vooral richten op die hoofd massa aansluiting. Op de foto's zie je dat er wel wat corrossie op die veerpoot lijkt te zitten, dus ben benieuwd.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:00 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Die kabel is je hoofdaansluiting van de massa, als daar rottigheid is gaat je boordcomputer gek doen. En die boordcomputer stuurt weer je ontsteking, luchtmassameter, stappenmotor etc. aan. Dat massadraadje aan de bobine is meer bedoeld voor ontstoring. Bovendien is dat alleen de massa van de bobine, niet van de rest van de elektronica.
Nee, ben helaas niet zo op de hoogte van wat Peugeot allemaal onder de motorkap bedenkt. Weet wel dat bij mijn vroegere Saab diverse losse connectoren hingen voor uitbreiding (alarm, APC, etc) Als daar echt niets bij in de buurt hangt waar het op zou moeten passen zou het iets dergelijks kunnen zijn. Kijk of die stekkertjes er bij de contacten vuil of schoon uitzien: vuil, dan hangt het al lange tijd los, schoon, dan zijn ze recentelijk ergens vanaf gekomen en moet er dus binnen de rijkwijdte een passende contraconnector zijn die ook schoon is.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:04 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Oké, dus dat draadje aan de bobine is minder boeiend. Ik zal kijken of ik nog wat ijzer of koperdraad heb om het toch opnieuw vast te zetten, maar m'n aandacht dan vooral richten op die hoofd massa aansluiting. Op de foto's zie je dat er wel wat corrossie op die veerpoot lijkt te zitten, dus ben benieuwd.
Weet je toevallig ook waar die andere twee draden in foto 3 en 4 van zijn? Lijken ook vanuit ECU te komen,de ene is die geelwitte en die andere die met de bruine stekker, en ze hangen allebei compleet los.
hm, snap het. als iemand het wel weet: hoor het graag! zal het volgende week bij de Peugeot garage ook even vragen.quote:Op vrijdag 7 april 2017 16:09 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Nee, ben helaas niet zo op de hoogte van wat Peugeot allemaal onder de motorkap bedenkt. Weet wel dat bij mijn vroegere Saab diverse losse connectoren hingen voor uitbreiding (alarm, APC, etc) Als daar echt niets bij in de buurt hangt waar het op zou moeten passen zou het iets dergelijks kunnen zijn. Kijk of die stekkertjes er bij de contacten vuil of schoon uitzien: vuil, dan hangt het al lange tijd los, schoon, dan zijn ze recentelijk ergens vanaf gekomen en moet er dus binnen de rijkwijdte een passende contraconnector zijn die ook schoon is.
Nee, eerder zo'n tuutje waar je de slang op duwt. Meestal op het spruitstuk of ergens onder het gasklephuis. Bedenk me nog iets, dat gasklephuis heeft ook een throttle positie sensor, meestal een potmeter die van weerstand veranderd als de gasklep wordt bedient. Als je dexe vervangt, moet hij vaak ook ingeregeld, ingeleerd worden.quote:Op vrijdag 7 april 2017 20:22 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb dit holletje in mm blok gevonden, zou die slang daar in horen? Hij past bijna, zal stukje af moeten snijden om m er goed in te krijgen
[ afbeelding ]
http://imgur.com/a/Mb4nG
Je ziet op die plaatjes hoeveel lengte slang ik heb, dit is echt het enige in de beurt waar ie op zou kunnen. Gasklephuis zit veel te ver weg. En waar zou dat gaatje anders voor zijn? Qua diameter is het wel precies dezelfde maat.quote:Op vrijdag 7 april 2017 21:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee, eerder zo'n tuutje waar je de slang op duwt. Meestal op het spruitstuk of ergens onder het gasklephuis. Bedenk me nog iets, dat gasklephuis heeft ook een throttle positie sensor, meestal een potmeter die van weerstand veranderd als de gasklep wordt bedient. Als je dexe vervangt, moet hij vaak ook ingeregeld, ingeleerd worden.
Waar zie jij dat tuutje dan? Bedoel je met dampafzuiging de luchtinlaat?quote:Op zaterdag 8 april 2017 02:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
Waar komt dat slangetje vandaan. Volgens mij, als ik het goed zie, heb je op je dampafzuiging een vrij tuutje waarin wel een slangetje hoort te zitten. Een google beurtje bevestigd dit. Je catch tankje kan in je rechter voorscherm zitten, zitten ze bij PSA vaker.
[ afbeelding ]
En hier een repo van een 98er 1.4 met ook zo'n slang naar voren... http://www.autoweek.nl/autoreview/36605/peugeot-106-sport-14
Nadeel aan de TUtjes is dat bij een D riem wissel eigenlijk de halve motor los moet. Kleppendeksel wil je eraf hebben, de bovenste motorsteun moet los om bij je kappen te komen, dus vaak haal je ook de luchtinlaat en filters los. Kan dus wel eens zijn dat een bepaald slangetje niet goed teruggezet is.
Overigens krijg ik jeuk van die losse kabeltjes die ingetapet zijn, maar dat ter zijde.
Ik weet niet of het goed is, die slang zal toch ergens op moeten maar ik weet nog niet waar. Dat verhaal dat er dus ergens valse lucht gezogen wordt is best aannemelijk.quote:Op zaterdag 8 april 2017 21:46 schreef Fer het volgende:
Als je zeker weten dat de vacuüm goed is. Moet je een andere gasklep sensor, gasklephuis of stationair regelaar proberen.
Rare manier van ontluchten. Nog nooit gezien.quote:Op zaterdag 8 april 2017 20:34 schreef mpc007 het volgende:
De twee tuutjes die je links van het inlaatgedeelte ziet zijn ontluchtingsventielen waar niks op hoort.
Hm, dat klinkt wel geloofwaardig ja. Dus normaliter komt ie uit op de plek waar die Torx tuut met die twee klemmetjes zit? Dat is iig wel dicht, dus valse lucht zal ie daar niet trekken. Wat kan ik t beste met andere eind doen, open laten of ook dicht maken?quote:Op zaterdag 8 april 2017 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
En toch komt die slang daarvandaan. Heb het idee dat ie lek is geraakt, het lekke stuk eruit is gesneden en met een kleiner slangetje weer gekoppeld is. En wtf. Een dikke torqx parker in de andere kant.
Maar even serieus kerel, wat is er met je wagen gebeurt? Ik zie nog veel meer dode eindjes, ik zie losse en afgeknipte kabels, open slangen.
[..]
Rare manier van ontluchten. Nog nooit gezien.
Google eens op afbeeldingen van hetzelfde type motorblok, denk dat er dan al eea duidelijk(er) zal worden.quote:Op zaterdag 8 april 2017 21:55 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het goed is, die slang zal toch ergens op moeten maar ik weet nog niet waar. Dat verhaal dat er dus ergens valse lucht gezogen wordt is best aannemelijk.
Welke sensoren zouden het kunnen zijn? Ik ken MAP, Luchtmassa, temperatuur, en gaskleppositie. Volgens mijn klusgids zouden die wel een ECU code geven als daar iets mis mee is, dus hopelijk weet ik daar dinsdag meer overquote:Op zondag 9 april 2017 09:55 schreef Fer het volgende:
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
Kee, mee eens.quote:Op zondag 9 april 2017 09:55 schreef Fer het volgende:
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
We zijn er inmiddels wel achter dat het van de tankafzuiging moet zijn. Nu komen die dampen terecht in de open lucht en normaal worden ze opnieuw gebruikt via het inlaattraject. De vraag is of ik dat open slangetje dus eigenlijk beter dicht kan maken of dat dit ook niet goed is omdat het dan niet meer weg kan.quote:Op zondag 9 april 2017 13:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kee, mee eens.
Maar oorspronkelijk was die slang ergens mee verbonden en misschien wel met een essentieel iets.
Wat is je argumentatie?quote:Op zondag 9 april 2017 22:06 schreef Scale het volgende:
Hoi,
Ik ga voor een defecte gaskleppositiesensor.
Dat snap ik maar de sensoren zijn in ieder geval niet helemaal kapot. Dat is gewoon wat hier uit komt. Ik kan de auto geen uur aan de apparatuur hangen om te hopen dat het probleem zich dan voor doet, dat snap je ook wel. Andere suggesties behalve massa of valse lucht die niet uit de uitleesprocedure komen?quote:Op dinsdag 11 april 2017 21:42 schreef Scale het volgende:
Niet elke fout hoeft per definitie een dtc te zetten. Als de waarde binnen de ECM's software-parameters valt dan is er nog steeds geen dtc, maar wel degelijk is er sprake van een storing. Je zult de live-data moeten interpreteren ten tijde van de storing en eventueel zelf meten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |