abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 april 2017 @ 14:50:43 #1
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170019480
Ha!

Ben al tijdje met dit probleem bezig maar ben er nog steeds niet vanaf. Wil graag weten wat ik nog meer kan doen om het te laten verdwijnen. Punt is dus dat mijn 106 1.4 uit '98 bij warme motor wel eens afslaat als je de koppeling intrapt bij aanrijden op stoplicht oid. Soms gaat er dan een soort vreemd gewiebel van de toerenteller aan vooraf, soms herstelt zich dat en blijft hij gewoon netjes stationair lopen rond 900 toeren. Het is een bekend probleem maar er worden zo ontzettend veel oplossingen voorgedragen dat ik hoop de zoektocht wat specifieker te kunnen maken. Als het buiten koud is doet het probleem zich veel minder voor, want dan draait de motor met hoger toerental stationair waardoor het probleem minder voor lijkt e komen.

Al gedaan:
- Gasklephuis schoonpoetsen (zelf)
- Vervangen stappenmotor
- Vervangen lucht / brandstoffilter

Mogelijke oorzaken op internet genoemd:
- lek of lucht in brandstofleiding
- pakking gasklephuis / luchtinlaat (ga ik binnenkort preventief vervangen)
- luchtmassameter
- temp sensor
- bobine
- lambda sonde / sensor

Overigens valt de motor NOOIT uit als de motor gewoon gekoppeld loopt, enkel als 'ie dus ontkoppeld terugvalt naar stationair toerental.

[ Bericht 1% gewijzigd door mpc007 op 05-04-2017 17:17:25 ]
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170019846
Stationair toerentalmeter? Overigens geen idee of jouw auto dit heeft, misschien kunnen de pro's dit bevestigen of ontkrachten
IT'er in hart en nieren
pi_170021710
Heeft 'ie ook moeite met een warme start, gewoon in stilstand?

Bobine kun je trouwens zo meten als je die uit wilt sluiten door de weerstand van de spoelen te meten met een multimeter.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 5 april 2017 @ 17:18:07 #4
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170022507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 15:10 schreef PascalDutch het volgende:
Stationair toerentalmeter? Overigens geen idee of jouw auto dit heeft, misschien kunnen de pro's dit bevestigen of ontkrachten
Ken ik niet! Nooit eerder van gehoord icm de 1.4 Tu motor, dus vraag het me af!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  woensdag 5 april 2017 @ 17:23:29 #5
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170022635
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Heeft 'ie ook moeite met een warme start, gewoon in stilstand?

Bobine kun je trouwens zo meten als je die uit wilt sluiten door de weerstand van de spoelen te meten met een multimeter.
Nee, dat is geen probleem! Als ie uitvalt kan ik 'm direct weer starten en bromt ie vrolijk verder, of ik nog doorrol of stilsta maakt daarbij niet uit.

Overigens ga ik morgen een nieuwe gasklephuispakking (soort eivormige ring) halen bij de Peugeot dealer, is de moeite niet voor die 4 euro en als het probleem dan niet verholpen is kan ik valse lucht zo goed als uitsluiten denk ik.

Direct ook even gevraagd wat uitlezen van de ECU kost, en dat viel erg mee. Las dat dat soms zo 50-100 euro kost voor een rapportje, maar de Peugeot dealer hier gaf aan dat het voor mijn auto slechts 30 euro is. Dus daar ook direct even afspraak voor gemaakt voor volgende week dinsdag. Hopelijk heb ik dan wat meer richting aan het probleem (neem aan dat als bobine niet goed is dat eruit komt bij zo'n uitleesbeurt)! Vervangen van paar sensoren enzo kan ik prima zelf (stappenmotor en injector ook al eens gedaan) maar omdat mijn auto nog geen OBD2 ondersteunt kon ik 'm niet zelf uitlezen. :)

Hoor graag nog meer ideeën over wat het zou kunnen zijn!
Nogmaals:
- Probleem doet zich NIET voor bij koude motor
- Starten na uitval is GEEN probleem
- Komt vooral voor bij veel optrekken, ontkoppelen, en afremmen zoals in de rij voor het stoplicht of in de file. Motor valt niet altijd helemaal uit, maar toerenteller vertoont wel op en neer geschommel tussen de 500-1000 toeren op zo'n moment. Alsof 'ie moeite heeft na ontkoppelen het juiste stationaire getal weer op te pakken en vast te houden.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170025194
Zeer waarschijnlijk de stappenmotor, zag inderdaad dat je deze al vervangen hebt. Was dit een nieuwe of 2e hands?
Ze gaan heel vaak stuk.
Probeer anders een compleet gasklephuis van de sloperij (incl stappenmotor)
Als dit niet werkt is er waarschijnlijk valse lucht ergens
My dials are pupillated.
pi_170027598
Bij een franse auto begin je eerst met de massa te controleren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 5 april 2017 @ 23:29:37 #8
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170032766
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 20:42 schreef halfway het volgende:
Bij een franse auto begin je eerst met de massa te controleren.
Wat bedoel je daar precies mee?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  woensdag 5 april 2017 @ 23:31:34 #9
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170032803
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 19:24 schreef Hendroit het volgende:
Zeer waarschijnlijk de stappenmotor, zag inderdaad dat je deze al vervangen hebt. Was dit een nieuwe of 2e hands?
Ze gaan heel vaak stuk.
Probeer anders een compleet gasklephuis van de sloperij (incl stappenmotor)
Als dit niet werkt is er waarschijnlijk valse lucht ergens
Die stappenmotor heb ik nieuw gefixt, en gasklephuis dus ook al zo goed mogelijk gereinigd. Waar zou ik evt nog meer valse lucht kunnen hebben?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  donderdag 6 april 2017 @ 11:25:38 #10
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_170037911
Valt je motor ook uit als hij nog koud is, of alleen als hij al warm is?

En alleen tijdens het indrukken van je koppeling?
  donderdag 6 april 2017 @ 16:17:49 #11
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170043729
Nee als ie koud is heb ik nooit problemen, echt nooit. Je kunt zien dat het toerental dan hoger is door de automatische choke en het rijker draaien van de motor waarschijnlijk voorkomt dat het probleem ook deels.

Het probleem doet zich dus inderdaad voor zodra je de koppeling intrapt, dan zakt toerenteller natuurlijk terug naar stationair waarbij hij soms te laag duikt en uitvalt. Of gaat wiebelen, en dan uitvalt.

Overigens vandaag even multimeter gehaald, ik hoorde dat je daar via je accu ook je dynamo mee kunt testen? Dan kan ik dat uitsluiten!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170044359
quote:
2s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:17 schreef mpc007 het volgende:
Nee als ie koud is heb ik nooit problemen, echt nooit. Je kunt zien dat het toerental dan hoger is door de automatische choke en het rijker draaien van de motor waarschijnlijk voorkomt dat het probleem ook deels.

Het probleem doet zich dus inderdaad voor zodra je de koppeling intrapt, dan zakt toerenteller natuurlijk terug naar stationair waarbij hij soms te laag duikt en uitvalt. Of gaat wiebelen, en dan uitvalt.

Overigens vandaag even multimeter gehaald, ik hoorde dat je daar via je accu ook je dynamo mee kunt testen? Dan kan ik dat uitsluiten!
Jep, gewoon op gelijkspanning zetten. De nominale laadspanning moet 14.2 Volt zijn. Wijkt 'ie daar heel erg van af, dan zou daar wel eens een probleem in kunnen zitten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 6 april 2017 @ 18:16:27 #13
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_170046071
Heb je de auto al laten uitlezen bij de dealer voor eventuele (opgeslagen) storingen?
pi_170046600
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 23:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Heel veel problemen komen door een slechte massa.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 6 april 2017 @ 19:53:12 #15
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170048450
Zo, accu lijkt wel oke. Ca 12.1 volt in rust, tussen de 13.8 en 14.4 bij draaiende motor met zoveel mogelijk verbruik aan (groot licht, mist licht, radio, verwarming). Of de startstroom onder 9.6v komt kan ik niet testen, door de trilling bij starten schiet ie wat heen en weer dus kan ik geen nauwkeurig getal aflezen omdat de pennen dan even geen contact maken. Kan ik ook zeggen dat mijn dynamo goed is doordat ie boven de 14v zit bij draaiend en dus oplaadt?

En kan ik die multimeter ook gebruiken om massaprobleem te vinden? Ik weet daar niet zoveel van maar wil het graag uitsluiten.. volgende week dinsdag wordt ie uitgelezen bij de Peugeot dealer!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  donderdag 6 april 2017 @ 21:13:17 #16
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170051210
Overigens hing er na onderzoek nogal wat los in de motor, weten jullie waarvan dat is?

Nr 1 al eens gevraagd, daar zeiden ze dat het een slangetje voor de dampen in de benzinetank was, maar dat niet erg is dat het nu nergens op uitkomt.



Nr 2 is volgens mij een soort massadraadje van de bobine, wat eerst op de linkermoer van de bobine zat maar daarna een keer losgeraakt is. Lijkt geen verband te hebben met probleem want was daarvoor ook al



Nummer 3 en 4 weet ik niet, komen ergens rond de zekeringenkast / ECU vandaan. De ene is enkel een soort draad met koper vanbinnen, de andere een bruine stekker



...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170056955
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 23:31 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Die stappenmotor heb ik nieuw gefixt, en gasklephuis dus ook al zo goed mogelijk gereinigd. Waar zou ik evt nog meer valse lucht kunnen hebben?
Carter ontluchting, afzuiging kleppendeksel, anderen vacuumslangen, zoals van de rembekrachtiger of de tank afzuiging
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 02:27:38 #18
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170057223
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 01:39 schreef Fer het volgende:

[..]

Carter ontluchting, afzuiging kleppendeksel, anderen vacuumslangen, zoals van de rembekrachtiger of de tank afzuiging
Hmm, interessant! Waar heb je dat gevonden? Ik zal dat slangetje morgen eens dichtstoppen en kijken wat t uitmaakt :O
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170057552
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 23:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Roestvorming onder de massa-aansluiting naar chassis komt nog wel eens voor en kan tot zeer interessante en moeilijk te diagnostiseren klachten leiden, omdat het vaak tot onregelmatig optredende klachten leidt.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  vrijdag 7 april 2017 @ 06:29:09 #20
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170057632
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 05:33 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Roestvorming onder de massa-aansluiting naar chassis komt nog wel eens voor en kan tot zeer interessante en moeilijk te diagnostiseren klachten leiden, omdat het vaak tot onregelmatig optredende klachten leidt.
Je bedoelt de massa die van minpool accu naar veerpoot loopt? Of een andere?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170057759
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 06:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Je bedoelt de massa die van minpool accu naar veerpoot loopt? Of een andere?
Die ja. Losmaken en kijken of het echt wel metaal op metaal is en niet metaal op roest. Zodra daar teveel overgangsweerstand is kan je boordcomputer helemaal gek worden. Dat uit zich vaak als onregelmatig stationair lopen (zoeken), soms in de noodloop springen met een veel hoger verbruik en meer van dat soort fraais. Is voor garages vaak moeilijk te vinden omdat ze domweg de OBD2 uitlezen en die registreert geen fouten omdat er feitelijk geen fouten zijn.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_170057826
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 02:27 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Hmm, interessant! Waar heb je dat gevonden? Ik zal dat slangetje morgen eens dichtstoppen en kijken wat t uitmaakt :O
NEE, dat slangetje hoort aangesloten op het spruitstuk. Als op die aansluiting nu niks zit, zuigt de motor daar valse lucht aan.

Je moet dat slangetje weer aansluiten.
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 15:21:04 #23
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170064918
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:31 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Die ja. Losmaken en kijken of het echt wel metaal op metaal is en niet metaal op roest. Zodra daar teveel overgangsweerstand is kan je boordcomputer helemaal gek worden. Dat uit zich vaak als onregelmatig stationair lopen (zoeken), soms in de noodloop springen met een veel hoger verbruik en meer van dat soort fraais. Is voor garages vaak moeilijk te vinden omdat ze domweg de OBD2 uitlezen en die registreert geen fouten omdat er feitelijk geen fouten zijn.
Oke, ga ik doen! Is niet zo dat dat losse massadraadje op de bobine toch nog bijdraagt?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 7 april 2017 @ 15:21:41 #24
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170064928
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:48 schreef Fer het volgende:

[..]

NEE, dat slangetje hoort aangesloten op het spruitstuk. Als op die aansluiting nu niks zit, zuigt de motor daar valse lucht aan.

Je moet dat slangetje weer aansluiten.
Hm, heeft al los gezeten zolang ik de auto heb! Waar op het spruitstuk zit dat aangesloten??
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170065762
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 april 2017 15:21 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Oke, ga ik doen! Is niet zo dat dat losse massadraadje op de bobine toch nog bijdraagt?
Die kabel is je hoofdaansluiting van de massa, als daar rottigheid is gaat je boordcomputer gek doen. En die boordcomputer stuurt weer je ontsteking, luchtmassameter, stappenmotor etc. aan. Dat massadraadje aan de bobine is meer bedoeld voor ontstoring. Bovendien is dat alleen de massa van de bobine, niet van de rest van de elektronica.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  vrijdag 7 april 2017 @ 16:04:40 #26
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170065865
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 16:00 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Die kabel is je hoofdaansluiting van de massa, als daar rottigheid is gaat je boordcomputer gek doen. En die boordcomputer stuurt weer je ontsteking, luchtmassameter, stappenmotor etc. aan. Dat massadraadje aan de bobine is meer bedoeld voor ontstoring. Bovendien is dat alleen de massa van de bobine, niet van de rest van de elektronica.
Oké, dus dat draadje aan de bobine is minder boeiend. Ik zal kijken of ik nog wat ijzer of koperdraad heb om het toch opnieuw vast te zetten, maar m'n aandacht dan vooral richten op die hoofd massa aansluiting. Op de foto's zie je dat er wel wat corrossie op die veerpoot lijkt te zitten, dus ben benieuwd.

Weet je toevallig ook waar die andere twee draden in foto 3 en 4 van zijn? Lijken ook vanuit ECU te komen,de ene is die geelwitte en die andere die met de bruine stekker, en ze hangen allebei compleet los.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170065992
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 april 2017 16:04 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Oké, dus dat draadje aan de bobine is minder boeiend. Ik zal kijken of ik nog wat ijzer of koperdraad heb om het toch opnieuw vast te zetten, maar m'n aandacht dan vooral richten op die hoofd massa aansluiting. Op de foto's zie je dat er wel wat corrossie op die veerpoot lijkt te zitten, dus ben benieuwd.

Weet je toevallig ook waar die andere twee draden in foto 3 en 4 van zijn? Lijken ook vanuit ECU te komen,de ene is die geelwitte en die andere die met de bruine stekker, en ze hangen allebei compleet los.
Nee, ben helaas niet zo op de hoogte van wat Peugeot allemaal onder de motorkap bedenkt. Weet wel dat bij mijn vroegere Saab diverse losse connectoren hingen voor uitbreiding (alarm, APC, etc) Als daar echt niets bij in de buurt hangt waar het op zou moeten passen zou het iets dergelijks kunnen zijn. Kijk of die stekkertjes er bij de contacten vuil of schoon uitzien: vuil, dan hangt het al lange tijd los, schoon, dan zijn ze recentelijk ergens vanaf gekomen en moet er dus binnen de rijkwijdte een passende contraconnector zijn die ook schoon is.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  vrijdag 7 april 2017 @ 16:24:25 #28
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170066396
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 16:09 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Nee, ben helaas niet zo op de hoogte van wat Peugeot allemaal onder de motorkap bedenkt. Weet wel dat bij mijn vroegere Saab diverse losse connectoren hingen voor uitbreiding (alarm, APC, etc) Als daar echt niets bij in de buurt hangt waar het op zou moeten passen zou het iets dergelijks kunnen zijn. Kijk of die stekkertjes er bij de contacten vuil of schoon uitzien: vuil, dan hangt het al lange tijd los, schoon, dan zijn ze recentelijk ergens vanaf gekomen en moet er dus binnen de rijkwijdte een passende contraconnector zijn die ook schoon is.
hm, snap het. als iemand het wel weet: hoor het graag! zal het volgende week bij de Peugeot garage ook even vragen.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 7 april 2017 @ 20:22:10 #29
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170072023
Ik heb dit holletje in mm blok gevonden, zou die slang daar in horen? Hij past bijna, zal stukje af moeten snijden om m er goed in te krijgen



http://imgur.com/a/Mb4nG
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170074226
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 april 2017 20:22 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb dit holletje in mm blok gevonden, zou die slang daar in horen? Hij past bijna, zal stukje af moeten snijden om m er goed in te krijgen

[ afbeelding ]

http://imgur.com/a/Mb4nG
Nee, eerder zo'n tuutje waar je de slang op duwt. Meestal op het spruitstuk of ergens onder het gasklephuis. Bedenk me nog iets, dat gasklephuis heeft ook een throttle positie sensor, meestal een potmeter die van weerstand veranderd als de gasklep wordt bedient. Als je dexe vervangt, moet hij vaak ook ingeregeld, ingeleerd worden.
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 21:49:09 #31
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170074771
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 21:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Nee, eerder zo'n tuutje waar je de slang op duwt. Meestal op het spruitstuk of ergens onder het gasklephuis. Bedenk me nog iets, dat gasklephuis heeft ook een throttle positie sensor, meestal een potmeter die van weerstand veranderd als de gasklep wordt bedient. Als je dexe vervangt, moet hij vaak ook ingeregeld, ingeleerd worden.
Je ziet op die plaatjes hoeveel lengte slang ik heb, dit is echt het enige in de beurt waar ie op zou kunnen. Gasklephuis zit veel te ver weg. En waar zou dat gaatje anders voor zijn? Qua diameter is het wel precies dezelfde maat.

Gaskleppositiesensor heb ik nooit veranderd, bij schoonmaken heb ik die onderdelen erop laten zitten, enkel stappenmotor is eraf geweest en opnieuw ingeleerd.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  FOK!fotograaf zaterdag 8 april 2017 @ 02:37:45 #32
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_170080120
Waar komt dat slangetje vandaan. Volgens mij, als ik het goed zie, heb je op je dampafzuiging een vrij tuutje waarin wel een slangetje hoort te zitten. Een google beurtje bevestigd dit. Je catch tankje kan in je rechter voorscherm zitten, zitten ze bij PSA vaker.



En hier een repo van een 98er 1.4 met ook zo'n slang naar voren... http://www.autoweek.nl/autoreview/36605/peugeot-106-sport-14

Nadeel aan de TUtjes is dat bij een D riem wissel eigenlijk de halve motor los moet. Kleppendeksel wil je eraf hebben, de bovenste motorsteun moet los om bij je kappen te komen, dus vaak haal je ook de luchtinlaat en filters los. Kan dus wel eens zijn dat een bepaald slangetje niet goed teruggezet is.

Overigens krijg ik jeuk van die losse kabeltjes die ingetapet zijn, maar dat ter zijde.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 8 april 2017 @ 02:53:56 #33
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170080213
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 02:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
Waar komt dat slangetje vandaan. Volgens mij, als ik het goed zie, heb je op je dampafzuiging een vrij tuutje waarin wel een slangetje hoort te zitten. Een google beurtje bevestigd dit. Je catch tankje kan in je rechter voorscherm zitten, zitten ze bij PSA vaker.

[ afbeelding ]

En hier een repo van een 98er 1.4 met ook zo'n slang naar voren... http://www.autoweek.nl/autoreview/36605/peugeot-106-sport-14

Nadeel aan de TUtjes is dat bij een D riem wissel eigenlijk de halve motor los moet. Kleppendeksel wil je eraf hebben, de bovenste motorsteun moet los om bij je kappen te komen, dus vaak haal je ook de luchtinlaat en filters los. Kan dus wel eens zijn dat een bepaald slangetje niet goed teruggezet is.

Overigens krijg ik jeuk van die losse kabeltjes die ingetapet zijn, maar dat ter zijde.
Waar zie jij dat tuutje dan? Bedoel je met dampafzuiging de luchtinlaat?

Met ingetapet kabeltje bedoel je wellicht die gele uit foto 3? Zelf nooit ingetapet, daarmee zat ie ooit ergens vast. Heb inmiddels vermoeden waar die hoort, helemaal onder in het chassis ong recht onder zekeringenkast zit een oogje waar ie vermoedelijk op zat. Was dus ook een massakabeltje blijkbaar, want leidt nergens naar verder. Misschien van de airco ofzo.. eigenlijk heb ik gewoon een plattegrond nodig van die verdraaide motorruimte want ik weet amper de helft.. en in mijn 106 vraagbaak staat t enkel schematisch weergegeven.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170080310
Controleer de luchtinlaatslang eens op scheuren.
pi_170084222


richting inlaatspruitstuk en dan met een 90 graden bocht ergens waar de andere vacuumslangen zitten.

Niet op het rode cirkeltje letten, dat is niet van mij.
.
  zaterdag 8 april 2017 @ 20:34:18 #36
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170091950
Mijn mororruimte ziet er toch iets anders uit. Bij deze een plaatje. Zoals je ziet is het slangetje nooit lang genoeg daar in de buurt te komen, zit onder ECU ook vast met klemmetje. De twee tuutjes die je links van het inlaatgedeelte ziet zijn ontluchtingsventielen waar niks op hoort.

http://imgur.com/a/3Oc0R
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170093813
Als je zeker weten dat de vacuüm goed is. Moet je een andere gasklep sensor, gasklephuis of stationair regelaar proberen.
.
  zaterdag 8 april 2017 @ 21:55:23 #38
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170094039
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 21:46 schreef Fer het volgende:
Als je zeker weten dat de vacuüm goed is. Moet je een andere gasklep sensor, gasklephuis of stationair regelaar proberen.
Ik weet niet of het goed is, die slang zal toch ergens op moeten maar ik weet nog niet waar. Dat verhaal dat er dus ergens valse lucht gezogen wordt is best aannemelijk.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  FOK!fotograaf zaterdag 8 april 2017 @ 21:59:37 #39
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_170094149
En toch komt die slang daarvandaan. Heb het idee dat ie lek is geraakt, het lekke stuk eruit is gesneden en met een kleiner slangetje weer gekoppeld is. En wtf. Een dikke torqx parker in de andere kant.

Maar even serieus kerel, wat is er met je wagen gebeurt? Ik zie nog veel meer dode eindjes, ik zie losse en afgeknipte kabels, open slangen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 20:34 schreef mpc007 het volgende:
De twee tuutjes die je links van het inlaatgedeelte ziet zijn ontluchtingsventielen waar niks op hoort.
Rare manier van ontluchten. Nog nooit gezien.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 8 april 2017 @ 23:27:06 #40
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170096316
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
En toch komt die slang daarvandaan. Heb het idee dat ie lek is geraakt, het lekke stuk eruit is gesneden en met een kleiner slangetje weer gekoppeld is. En wtf. Een dikke torqx parker in de andere kant.

Maar even serieus kerel, wat is er met je wagen gebeurt? Ik zie nog veel meer dode eindjes, ik zie losse en afgeknipte kabels, open slangen.

[..]

Rare manier van ontluchten. Nog nooit gezien.
Hm, dat klinkt wel geloofwaardig ja. Dus normaliter komt ie uit op de plek waar die Torx tuut met die twee klemmetjes zit? Dat is iig wel dicht, dus valse lucht zal ie daar niet trekken. Wat kan ik t beste met andere eind doen, open laten of ook dicht maken?

Wat bedoel je met andere dode eindjes? Afgeknipte kabels? Behalve de nrs 1-4 die ik al eerder aanwees vind ik niks. Dat op sommige plekken de kabelhuls wat weggesleten is zal door de hoge km stand komen. De vorige eigenaar was automonteur dus vermoedelijk is hij verantwoordelijk voor de meeste 'creatieve' oplossingen. Het enige wat ik zelf heb gedaan qua kabels is de slangen die echt bloot leggen gerepareerd met alu tape, maar die zitten vooral aan de andere kant van het blok. T is ook Mn eerste auto, toen ik m bezichtigde vielen die dingen daardoor niet direct op. Overigens loopt ie erg goed, afgezien van het probleem waar ik mee opende.

Die ontluchting bedoel ik verwarming mee..
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zaterdag 8 april 2017 @ 23:33:42 #41
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170096451
Overigens heel erg bedankt voor jullie adviezen en hulp tot nu toe, waardeer het enorm!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170098598
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 21:55 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Ik weet niet of het goed is, die slang zal toch ergens op moeten maar ik weet nog niet waar. Dat verhaal dat er dus ergens valse lucht gezogen wordt is best aannemelijk.
Google eens op afbeeldingen van hetzelfde type motorblok, denk dat er dan al eea duidelijk(er) zal worden.
Pizza Boom heeft wel gelijk dat er nogal wat losse eindjes zijn.
Er is op een aantal plaatsen geknipt en afgedopt en dan is de vraag waarom?
Wellicht dat je met een originele afbeelding een idee kunt krijgen?

Ik hoop dat je er achter komt en het kunt verhelpen. :Y
pi_170100971
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
.
pi_170101088
Valse lucht checken door lekker remmenreiniger te sprayen op en rond de luchtslangen. Als je stationair dan hoger gaat heb je valse lucht
  zondag 9 april 2017 @ 12:07:48 #45
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170103244
Hetzelfde blok (psa 1.4 8v Tu3JP) ziet er niet in iedere auto hetzelfde uit, dat compliceert de boel enigszins. Daarnaast hoor ik graag welke losse eindjes je dan nog meer bedoelt? Dat van die remmenreiniger ga ik proberen.

Wat kan ik nu het beste doen met dat open einde van die tank afzuigslang? Zo laten of toch dicht maken?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zondag 9 april 2017 @ 13:10:33 #46
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170104237
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 09:55 schreef Fer het volgende:
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
Welke sensoren zouden het kunnen zijn? Ik ken MAP, Luchtmassa, temperatuur, en gaskleppositie. Volgens mijn klusgids zouden die wel een ECU code geven als daar iets mis mee is, dus hopelijk weet ik daar dinsdag meer over
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170104503
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 09:55 schreef Fer het volgende:
Punt is wel dat met het schroefje erin, hij daar in principe geen valse lucht trekt. Misschien toch een sensor probleem.
Kee, mee eens.
Maar oorspronkelijk was die slang ergens mee verbonden en misschien wel met een essentieel iets.
  zondag 9 april 2017 @ 14:52:12 #48
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170106107
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 13:28 schreef vannelle het volgende:

[..]

Kee, mee eens.
Maar oorspronkelijk was die slang ergens mee verbonden en misschien wel met een essentieel iets.
We zijn er inmiddels wel achter dat het van de tankafzuiging moet zijn. Nu komen die dampen terecht in de open lucht en normaal worden ze opnieuw gebruikt via het inlaattraject. De vraag is of ik dat open slangetje dus eigenlijk beter dicht kan maken of dat dit ook niet goed is omdat het dan niet meer weg kan.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170117767
Hoi,

Ik ga voor een defecte gaskleppositiesensor.
  maandag 10 april 2017 @ 01:00:08 #50
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170121093
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 22:06 schreef Scale het volgende:
Hoi,

Ik ga voor een defecte gaskleppositiesensor.
Wat is je argumentatie? :D
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170131548
Vrij simpel, de ECM stuurt de IAV aan opbasis van het singaal welke de gaskleppositiesensor aanlevert. Wijkt dit singaal af (waarde iets boven de nul waarde), dan wordt de IAV niet aangestuurd en slaat de motor af. Waarschijnlijk vervormt de potmeter iets op het moment dat deze warm is. Een snelle check hier op is de motor goed warm rijden, de gaskleppositiesensor even koud maken met stikstof (spuitbus perslucht op de kophouden) en kijken als het probleem weg is.
pi_170133323
Gaskleppositie moet ook detecteren dat jij je gas los hebt, zodat de stationair regelaar iets moet gaan doen. Als de ECU "denkt" dat jij nog het gas intrapt, zal die de stationair regelaar helemaal niet aansturen.
.
  dinsdag 11 april 2017 @ 20:20:27 #53
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170153338
Nou goed, alle theoriëen over rotte sensoren kunnen de prullenmand in want de auto is keurig uitgelezen door de Peugeot dealer en het ENIGE dat er naar boven kwam was een enkele pingelfout bij 5000 toeren. That's it. De dealer heeft dus daarbij ook direct toegegeven dat het dus niet heel zinvol is MAP, temp, stappenmotor (al keer gedaan) en dergelijke te vervangen, maar dat het probleem eerder toch ergens anders zit.

Blijft dus over:
- Toch massa
- Toch valse lucht

Of zijn er nog meer mogelijkheden die niet via een ECU uitleesbeurt naar boven komen? Overigens ben ik ook niet heel ontevreden met het resultaat, want als ik de auto deze zomer verkoop (volgens planning) heb ik wel een fraai zwart op wit rapportje dat de auto geheel storingsvrij is :)
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170156211
Niet elke fout hoeft per definitie een dtc te zetten. Als de waarde binnen de ECM's software-parameters valt dan is er nog steeds geen dtc, maar wel degelijk is er sprake van een storing. Je zult de live-data moeten interpreteren ten tijde van de storing en eventueel zelf meten.
  dinsdag 18 april 2017 @ 17:45:44 #55
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170310970
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 april 2017 21:42 schreef Scale het volgende:
Niet elke fout hoeft per definitie een dtc te zetten. Als de waarde binnen de ECM's software-parameters valt dan is er nog steeds geen dtc, maar wel degelijk is er sprake van een storing. Je zult de live-data moeten interpreteren ten tijde van de storing en eventueel zelf meten.
Dat snap ik maar de sensoren zijn in ieder geval niet helemaal kapot. Dat is gewoon wat hier uit komt. Ik kan de auto geen uur aan de apparatuur hangen om te hopen dat het probleem zich dan voor doet, dat snap je ook wel. Andere suggesties behalve massa of valse lucht die niet uit de uitleesprocedure komen?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')