abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 april 2017 @ 14:50:43 #1
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170019480
Ha!

Ben al tijdje met dit probleem bezig maar ben er nog steeds niet vanaf. Wil graag weten wat ik nog meer kan doen om het te laten verdwijnen. Punt is dus dat mijn 106 1.4 uit '98 bij warme motor wel eens afslaat als je de koppeling intrapt bij aanrijden op stoplicht oid. Soms gaat er dan een soort vreemd gewiebel van de toerenteller aan vooraf, soms herstelt zich dat en blijft hij gewoon netjes stationair lopen rond 900 toeren. Het is een bekend probleem maar er worden zo ontzettend veel oplossingen voorgedragen dat ik hoop de zoektocht wat specifieker te kunnen maken. Als het buiten koud is doet het probleem zich veel minder voor, want dan draait de motor met hoger toerental stationair waardoor het probleem minder voor lijkt e komen.

Al gedaan:
- Gasklephuis schoonpoetsen (zelf)
- Vervangen stappenmotor
- Vervangen lucht / brandstoffilter

Mogelijke oorzaken op internet genoemd:
- lek of lucht in brandstofleiding
- pakking gasklephuis / luchtinlaat (ga ik binnenkort preventief vervangen)
- luchtmassameter
- temp sensor
- bobine
- lambda sonde / sensor

Overigens valt de motor NOOIT uit als de motor gewoon gekoppeld loopt, enkel als 'ie dus ontkoppeld terugvalt naar stationair toerental.

[ Bericht 1% gewijzigd door mpc007 op 05-04-2017 17:17:25 ]
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170019846
Stationair toerentalmeter? Overigens geen idee of jouw auto dit heeft, misschien kunnen de pro's dit bevestigen of ontkrachten
IT'er in hart en nieren
pi_170021710
Heeft 'ie ook moeite met een warme start, gewoon in stilstand?

Bobine kun je trouwens zo meten als je die uit wilt sluiten door de weerstand van de spoelen te meten met een multimeter.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 5 april 2017 @ 17:18:07 #4
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170022507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 15:10 schreef PascalDutch het volgende:
Stationair toerentalmeter? Overigens geen idee of jouw auto dit heeft, misschien kunnen de pro's dit bevestigen of ontkrachten
Ken ik niet! Nooit eerder van gehoord icm de 1.4 Tu motor, dus vraag het me af!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  woensdag 5 april 2017 @ 17:23:29 #5
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170022635
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 16:43 schreef Ridocar het volgende:
Heeft 'ie ook moeite met een warme start, gewoon in stilstand?

Bobine kun je trouwens zo meten als je die uit wilt sluiten door de weerstand van de spoelen te meten met een multimeter.
Nee, dat is geen probleem! Als ie uitvalt kan ik 'm direct weer starten en bromt ie vrolijk verder, of ik nog doorrol of stilsta maakt daarbij niet uit.

Overigens ga ik morgen een nieuwe gasklephuispakking (soort eivormige ring) halen bij de Peugeot dealer, is de moeite niet voor die 4 euro en als het probleem dan niet verholpen is kan ik valse lucht zo goed als uitsluiten denk ik.

Direct ook even gevraagd wat uitlezen van de ECU kost, en dat viel erg mee. Las dat dat soms zo 50-100 euro kost voor een rapportje, maar de Peugeot dealer hier gaf aan dat het voor mijn auto slechts 30 euro is. Dus daar ook direct even afspraak voor gemaakt voor volgende week dinsdag. Hopelijk heb ik dan wat meer richting aan het probleem (neem aan dat als bobine niet goed is dat eruit komt bij zo'n uitleesbeurt)! Vervangen van paar sensoren enzo kan ik prima zelf (stappenmotor en injector ook al eens gedaan) maar omdat mijn auto nog geen OBD2 ondersteunt kon ik 'm niet zelf uitlezen. :)

Hoor graag nog meer ideeën over wat het zou kunnen zijn!
Nogmaals:
- Probleem doet zich NIET voor bij koude motor
- Starten na uitval is GEEN probleem
- Komt vooral voor bij veel optrekken, ontkoppelen, en afremmen zoals in de rij voor het stoplicht of in de file. Motor valt niet altijd helemaal uit, maar toerenteller vertoont wel op en neer geschommel tussen de 500-1000 toeren op zo'n moment. Alsof 'ie moeite heeft na ontkoppelen het juiste stationaire getal weer op te pakken en vast te houden.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170025194
Zeer waarschijnlijk de stappenmotor, zag inderdaad dat je deze al vervangen hebt. Was dit een nieuwe of 2e hands?
Ze gaan heel vaak stuk.
Probeer anders een compleet gasklephuis van de sloperij (incl stappenmotor)
Als dit niet werkt is er waarschijnlijk valse lucht ergens
My dials are pupillated.
pi_170027598
Bij een franse auto begin je eerst met de massa te controleren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 5 april 2017 @ 23:29:37 #8
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170032766
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 20:42 schreef halfway het volgende:
Bij een franse auto begin je eerst met de massa te controleren.
Wat bedoel je daar precies mee?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  woensdag 5 april 2017 @ 23:31:34 #9
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170032803
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 19:24 schreef Hendroit het volgende:
Zeer waarschijnlijk de stappenmotor, zag inderdaad dat je deze al vervangen hebt. Was dit een nieuwe of 2e hands?
Ze gaan heel vaak stuk.
Probeer anders een compleet gasklephuis van de sloperij (incl stappenmotor)
Als dit niet werkt is er waarschijnlijk valse lucht ergens
Die stappenmotor heb ik nieuw gefixt, en gasklephuis dus ook al zo goed mogelijk gereinigd. Waar zou ik evt nog meer valse lucht kunnen hebben?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  donderdag 6 april 2017 @ 11:25:38 #10
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_170037911
Valt je motor ook uit als hij nog koud is, of alleen als hij al warm is?

En alleen tijdens het indrukken van je koppeling?
  donderdag 6 april 2017 @ 16:17:49 #11
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170043729
Nee als ie koud is heb ik nooit problemen, echt nooit. Je kunt zien dat het toerental dan hoger is door de automatische choke en het rijker draaien van de motor waarschijnlijk voorkomt dat het probleem ook deels.

Het probleem doet zich dus inderdaad voor zodra je de koppeling intrapt, dan zakt toerenteller natuurlijk terug naar stationair waarbij hij soms te laag duikt en uitvalt. Of gaat wiebelen, en dan uitvalt.

Overigens vandaag even multimeter gehaald, ik hoorde dat je daar via je accu ook je dynamo mee kunt testen? Dan kan ik dat uitsluiten!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170044359
quote:
2s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:17 schreef mpc007 het volgende:
Nee als ie koud is heb ik nooit problemen, echt nooit. Je kunt zien dat het toerental dan hoger is door de automatische choke en het rijker draaien van de motor waarschijnlijk voorkomt dat het probleem ook deels.

Het probleem doet zich dus inderdaad voor zodra je de koppeling intrapt, dan zakt toerenteller natuurlijk terug naar stationair waarbij hij soms te laag duikt en uitvalt. Of gaat wiebelen, en dan uitvalt.

Overigens vandaag even multimeter gehaald, ik hoorde dat je daar via je accu ook je dynamo mee kunt testen? Dan kan ik dat uitsluiten!
Jep, gewoon op gelijkspanning zetten. De nominale laadspanning moet 14.2 Volt zijn. Wijkt 'ie daar heel erg van af, dan zou daar wel eens een probleem in kunnen zitten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 6 april 2017 @ 18:16:27 #13
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_170046071
Heb je de auto al laten uitlezen bij de dealer voor eventuele (opgeslagen) storingen?
pi_170046600
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 23:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Heel veel problemen komen door een slechte massa.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 6 april 2017 @ 19:53:12 #15
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170048450
Zo, accu lijkt wel oke. Ca 12.1 volt in rust, tussen de 13.8 en 14.4 bij draaiende motor met zoveel mogelijk verbruik aan (groot licht, mist licht, radio, verwarming). Of de startstroom onder 9.6v komt kan ik niet testen, door de trilling bij starten schiet ie wat heen en weer dus kan ik geen nauwkeurig getal aflezen omdat de pennen dan even geen contact maken. Kan ik ook zeggen dat mijn dynamo goed is doordat ie boven de 14v zit bij draaiend en dus oplaadt?

En kan ik die multimeter ook gebruiken om massaprobleem te vinden? Ik weet daar niet zoveel van maar wil het graag uitsluiten.. volgende week dinsdag wordt ie uitgelezen bij de Peugeot dealer!
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  donderdag 6 april 2017 @ 21:13:17 #16
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170051210
Overigens hing er na onderzoek nogal wat los in de motor, weten jullie waarvan dat is?

Nr 1 al eens gevraagd, daar zeiden ze dat het een slangetje voor de dampen in de benzinetank was, maar dat niet erg is dat het nu nergens op uitkomt.



Nr 2 is volgens mij een soort massadraadje van de bobine, wat eerst op de linkermoer van de bobine zat maar daarna een keer losgeraakt is. Lijkt geen verband te hebben met probleem want was daarvoor ook al



Nummer 3 en 4 weet ik niet, komen ergens rond de zekeringenkast / ECU vandaan. De ene is enkel een soort draad met koper vanbinnen, de andere een bruine stekker



...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170056955
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 23:31 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Die stappenmotor heb ik nieuw gefixt, en gasklephuis dus ook al zo goed mogelijk gereinigd. Waar zou ik evt nog meer valse lucht kunnen hebben?
Carter ontluchting, afzuiging kleppendeksel, anderen vacuumslangen, zoals van de rembekrachtiger of de tank afzuiging
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 02:27:38 #18
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170057223
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 01:39 schreef Fer het volgende:

[..]

Carter ontluchting, afzuiging kleppendeksel, anderen vacuumslangen, zoals van de rembekrachtiger of de tank afzuiging
Hmm, interessant! Waar heb je dat gevonden? Ik zal dat slangetje morgen eens dichtstoppen en kijken wat t uitmaakt :O
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170057552
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 23:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Roestvorming onder de massa-aansluiting naar chassis komt nog wel eens voor en kan tot zeer interessante en moeilijk te diagnostiseren klachten leiden, omdat het vaak tot onregelmatig optredende klachten leidt.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  vrijdag 7 april 2017 @ 06:29:09 #20
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170057632
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 05:33 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Roestvorming onder de massa-aansluiting naar chassis komt nog wel eens voor en kan tot zeer interessante en moeilijk te diagnostiseren klachten leiden, omdat het vaak tot onregelmatig optredende klachten leidt.
Je bedoelt de massa die van minpool accu naar veerpoot loopt? Of een andere?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170057759
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 06:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Je bedoelt de massa die van minpool accu naar veerpoot loopt? Of een andere?
Die ja. Losmaken en kijken of het echt wel metaal op metaal is en niet metaal op roest. Zodra daar teveel overgangsweerstand is kan je boordcomputer helemaal gek worden. Dat uit zich vaak als onregelmatig stationair lopen (zoeken), soms in de noodloop springen met een veel hoger verbruik en meer van dat soort fraais. Is voor garages vaak moeilijk te vinden omdat ze domweg de OBD2 uitlezen en die registreert geen fouten omdat er feitelijk geen fouten zijn.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_170057826
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 02:27 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Hmm, interessant! Waar heb je dat gevonden? Ik zal dat slangetje morgen eens dichtstoppen en kijken wat t uitmaakt :O
NEE, dat slangetje hoort aangesloten op het spruitstuk. Als op die aansluiting nu niks zit, zuigt de motor daar valse lucht aan.

Je moet dat slangetje weer aansluiten.
.
  vrijdag 7 april 2017 @ 15:21:04 #23
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170064918
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:31 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Die ja. Losmaken en kijken of het echt wel metaal op metaal is en niet metaal op roest. Zodra daar teveel overgangsweerstand is kan je boordcomputer helemaal gek worden. Dat uit zich vaak als onregelmatig stationair lopen (zoeken), soms in de noodloop springen met een veel hoger verbruik en meer van dat soort fraais. Is voor garages vaak moeilijk te vinden omdat ze domweg de OBD2 uitlezen en die registreert geen fouten omdat er feitelijk geen fouten zijn.
Oke, ga ik doen! Is niet zo dat dat losse massadraadje op de bobine toch nog bijdraagt?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 7 april 2017 @ 15:21:41 #24
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_170064928
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 07:48 schreef Fer het volgende:

[..]

NEE, dat slangetje hoort aangesloten op het spruitstuk. Als op die aansluiting nu niks zit, zuigt de motor daar valse lucht aan.

Je moet dat slangetje weer aansluiten.
Hm, heeft al los gezeten zolang ik de auto heb! Waar op het spruitstuk zit dat aangesloten??
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_170065762
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 april 2017 15:21 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Oke, ga ik doen! Is niet zo dat dat losse massadraadje op de bobine toch nog bijdraagt?
Die kabel is je hoofdaansluiting van de massa, als daar rottigheid is gaat je boordcomputer gek doen. En die boordcomputer stuurt weer je ontsteking, luchtmassameter, stappenmotor etc. aan. Dat massadraadje aan de bobine is meer bedoeld voor ontstoring. Bovendien is dat alleen de massa van de bobine, niet van de rest van de elektronica.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')