abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 april 2017 @ 06:49:48 #1
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170012521
Een topic waar we verder kunnen kletsen over het opvoeden van 1-jarigen.. voor zover opvoeden mogelijk is :P


Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 5 april 2017 @ 07:36:02 #2
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170012647
Nog mee leuke verhalen?

Ik begin even met de standaard beterschap voor de zieken en sterkte met de nachten :*

Hier alles goed, N kletst lekker verder. Gister bij een speeltuin waren er een paar vijfjarige meisjes, die vonden het geweldig om met N te spelen, en andersom. De jongens klaagden alleen dat ze niet konden voetballen omdat N in de weg liep :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170013186
In het kader leuke verhalen;

Gisteren was W. mee wandelen met mij, opa en oma en de hond van opa en oma. Hond is een mega eigenwijs portret dat echt nooit luistert, dus tijdens de wandelingen wordt regelmatig geschreeuw "Nee! Foei! Hierr!" Etc. De hond in kwestie heet Joy.
Dus W. stapte heel dapper eerst tussen in mee, maar toen 'ie moe werd ging hij in de buggy. Op dat moment gaat net de hond er weer van door, dus opa geeft een brul als "NEE JOY! HIER!". Ik schrok er van (mijn vader kan goed brullen), maar W. vond het mega grappig en lag in een deuk. En dat bleef zo, W. had elke keer de slappe lach als de hond op dr kop kreeg. En uiteindelijk ging ie mee zitten doen: "NEENEENEE Djoi!" Grootste lol had 'ie.
Dat belooft nog wat voor later 8)7 .
pi_170013389
Over dat artikeltje nog, ik vond het wel herkenbaar. Het is niet alleen het oordelen als moeders over een ander. Ik denk eerlijk gezegd dat dat iets van alle tijden is. Het is ook het mega aanbod tegenwoordig. Mijn moeder kon naar de bieb en kon daar boeken huren variërend van Ria Blok tot dr Spock, het cb gaf info en ze had een zwik vriendinnen met kinderen maar dan had je het wel ongeveer gehad. Tegenwoordig kun je over 800 verschillende opvoedstijlen het hele internet afzoeken qua info. Het teveel aanbod aan info maakt het niet per se gemakkelijker. Ik heb de indruk dat er nu soms meer onzekerheid is onder ouders want ja als je A doet dan doe je niet B en de ouders van methode B vinden dat superslecht, enz. Je blijft bezig.
En dat geldt naar mijn idee ook voor het medische aanbod online. Iedereen heeft tegenwoordig gestudeerd aan de google school of medicine, alles wordt in twijfel getrokken en als je zoon een keer zn dag niet heeft staat de kassadame bij de ah klaar met een diagnose uit de dsm, en wilt u daar dan zegeltjes bij?

Maar goed, het is ook iets van alle tijden die veranderende tijdsgeest en hoe daar mee om te gaan. Ik vond het een fijn nuancerend stuk iig. Qua oordelen over anderen, dat doet iedereen wel. Ik probeer het bij mezelf te houden in gedachten, zo van voor mij/mijn kinderen zou dat niet werken. Verder spreek ik me alleen uit als ik oprechte vermoedens heb van verwaarlozing of mishandeling oid.
Niemand zit enorm te wachten op opvoedgestapo, ook niet als het verpakt is als "goh geven jullie smeerworst? Ja ik doe dat liever niet ivm smeltzouten." Disclaimer, ongevraagd dus. Als het in een gesprek aan bod komt of je mening wordt gevraagd, ander verhaal. Ik ben niet zo van de bemoeizorg en heb ook niet erg de behoefte om mijn manier te evangeliseren. Dit werkt voor ons en wij worden er gelukkig van. Een ander wellicht niet, ieder zn ding.
:)
pi_170013482
Goedemorgen zwaai

:)
Schudden voor gebruik
pi_170013490
Oh en autostoeltje zag ik snel iets over in t vorige topic. A. zit nog in de cosi. Bedacht me van de week dat we wellicht maar eens uit moeten gaan kijken naar een gewone autostoel. Hij is 17 mnd nu.
Gister bij cb geweest 79cm en 10.4 kg prikken gehad en in juni terugkomen want dan houden we een oogje in t zeil qua groei. *flashbacks wegstopt*

Ik ga eerdaags nog even een ringsling scoren want hij loopt veel zelf maar soms is dat net niet handig. Als k zware tassen boodschappen heb ofzo. En dan is iets wat sneller is dan mn doek of ergobaby wel fijn denk ik.

Niet quoten want haal em zo weer weg maar kijk mijn lieve dondersteen nou ♡

*weg*

[ Bericht 26% gewijzigd door mignonne op 05-04-2017 21:04:52 ]
:)
  woensdag 5 april 2017 @ 09:29:53 #7
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170013573
Omg O+ wat een straal O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_170013643
Wat een vrolijke foto mignonne O+
  woensdag 5 april 2017 @ 09:37:56 #9
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170013680
Awww Mignonne! Zo klein is ie toch niet? N was bij 18 maanden 81 cm en 11 kilo.

Verder heb je helemaal gelijk over opvoeden en het overschot aan informatie. Ik trek me sowieso weinig aan van wat anderen vinden, dat komt me nu goed van pas ;) Voor experts heb ik dan wel weer veel respect (ben zelf ook wetenschapper), dus daar luister ik dan wel naar, al blijf ik dan ook kritisch.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170013733
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:37 schreef SaskiaR het volgende:
Awww Mignonne! Zo klein is ie toch niet? N was bij 18 maanden 81 cm en 11 kilo.

Verder heb je helemaal gelijk over opvoeden en het overschot aan informatie. Ik trek me sowieso weinig aan van wat anderen vinden, dat komt me nu goed van pas ;) Voor experts heb ik dan wel weer veel respect (ben zelf ook wetenschapper), dus daar luister ik dan wel naar, al blijf ik dan ook kritisch.
Nee niet klein maar buigt af. Was bij E. ook. Het lastige is dat B. niet groot is en dat een kleinere lengte en dus nu afbuiging naar eigen lijn gerust genetisch kan zijn. Maar het kan ook een voorteken zijn van de ellende die we met E. hebben gehad.
Ik wil hem alleen nog niet laten prikken op antistoffen omdat die bij E. ook pas na 19 mnd positief waren. Ik zit er niet op te wachten om meermaals te gaan prikken met t arme schaap.

Ik heb hetzelfde wat jij zegt, trek me doorgaans niet zoveel aan van wat een ander doet of zegt eigenlijk :D dat was vroeger wel eens lastig maar is nu een zegen.
:)
pi_170013786
Wat een leuke foto en wat veel tanden al!

Een tijdje geleden hoorde ik iemand zeggen dat haar zoon (ik gok 2 jaar) zo goed had gegeten die middag. Hij had wel 2 frikandellen op. Toen moest ik best gniffelen :D
pi_170013789
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:22 schreef mignonne het volgende:
Oh en autostoeltje zag ik snel iets over in t vorige topic. A. zit nog in de cosi. Bedacht me van de week dat we wellicht maar eens uit moeten gaan kijken naar een gewone autostoel. Hij is 17 mnd nu.
Gister bij cb geweest 79cm en 10.4 kg prikken gehad en in juni terugkomen want dan houden we een oogje in t zeil qua groei. *flashbacks wegstopt*

Ik ga eerdaags nog even een ringsling scoren want hij loopt veel zelf maar soms is dat net niet handig. Als k zware tassen boodschappen heb ofzo. En dan is iets wat sneller is dan mn doek of ergobaby wel fijn denk ik.

Niet quoten want haal em zo weer weg maar kijk mijn lieve dondersteen nou ♡
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat een lekker ding! En wat een boel tandjes, zeg!

[ Bericht 8% gewijzigd door Jagärtrut op 05-04-2017 09:52:50 ]
pi_170013828
Oh, ik heb me laatst zo geergerd. Bij vrienden afgesproken die ook allemaal kinderen in dezelfde leeftijd hebben. Daar was ook iemand die ik niet kende, die eerst maar even vroeg hoe oud T was, en daarna heel blij constateerde dat haar kind 2 weken jonger was. 'Ja, hij zegt het al als hij gepoept heeft, en doet X en Y en Z'. Daarop hintend dat T dat nog niet kon.

Op een gegeven moment vertelde ik dat we T's haar geknipt hadden. In z'n eetstoel, voor de TV. Zij: "Ja, wij hebben z'n haar ook zelf geknipt. Toen hebben we een boekje gelezen'. Want de TV is natuurlijk evil, en boekjes zijn veel beter. Man, ik vond het zo sneu voor haar hoe ze punten moest scoren over mijn rug heen.
pi_170013895
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:46 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

wat een lekker ding! En wat een boel tandjes, zeg!
Wil je ajb de foto uit je quote weghalen? :* thnx

En ja die tanden manman... hij heeft alles al behalve zn 2e set kiezen. Maar snijtanden, hoektanden en een set kiezen is al een poosje door.
:)
pi_170013953
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:52 schreef mignonne het volgende:

[..]

Wil je ajb de foto uit je quote weghalen? :* thnx

En ja die tanden manman... hij heeft alles al behalve zn 2e set kiezen. Maar snijtanden, hoektanden en een set kiezen is al een poosje door.
done.
pi_170013963
Mignonne, wat een heerlijk ventje! :D
Kan me voorstellen dat je er alert op bent qua groei nu ja!
Ik speel af en toe ook met de gedachte om onze Minion toch maar eens te checken op antistoffen, maar merk dat ik het lastig vind. Ze is juist vrij lang en zeker niet de magerste ( :') ), maar tegelijkertijd wil je er juist op tijd bij zijn natuurlijk...

En dat overschot aan informatie is zeker waar ja, dat merk je inderdaad bij veel dingen. Vroeger deed je het met de 2-3 meningen die je in je eigen omgeving tegen kwam, nu is er veel meer 'beschikbaar'. Soms heel fijn, maar als je er gevoelig voor bent inderdaad regelrechte aanleiding voor nog meer onzekerheid.
En het oordelen over elkaar is misschien inderdaad wel van alle tijden, maar elk van die ouders in je directe omgeving heeft ķķk weer toegang tot internet, helaas :')

Saskia, je toevoeging dat je ook bij 'experts' kritisch blijft vind ik wel een goeie ja! Wat dat is tegenwoordig ook nogal een rekbaar begrip ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_170013983
En jaaaa dat bedoel ik idd jagar! Zo van die subtiele-maar-stiekem-heul-niet-subtiele opmerkingen die erop gericht zijn om ns fijntjes duidelijk te maken dat jouw kind achterloopt of ten minste het hare voor. Of dat jij het helemaal verkeerd doet, of tenminste dat zij het beter doen. Dat bedoel ik dus ook met mn smeerworst voorbeeld. Oh geef je dat? Wij doen dat niet want er zitten smeltzouten in.

Euh? Gefeliciteerd? Je neemt voor het gemak dus aan dat ik dat niet weet? En dat ik dus een informatiebehoefte heb die jij voor mij op gaat vullen? Tsja.
En heus ik maak me er ook wel ns schuldig aan. Maar probeer het toch echt te beperken. Ben overigens ook gestopt met dan in de verdediging schieten (hij krijgt sporadisch, misschien 1x pm smeerworst) of juist in de overdrijving zo van haha kijk mij ns een loedermoeder zijn. Meestal zeg ik dan heel simpel 'dat weet ik'. En dan mag de andere partij zelf de conclusies trekken. Als ze gewoon een mededeling deden dan is het daarmee klaar. Als ze hun ongenoegen duidelijk wilden maken dan ook :Y) Ik ben niemand verklaring schuldig over wat ik wel of niet doe en waarom. Dit soort gesprekken worden daar een stuk eenvoudiger van :+
:)
pi_170013996
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:56 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

done.
Fijn, dankjewel! :)
:)
pi_170014030
Het staat er wat bouder dan hoe het in de praktijk is hoor! Maar echt, het scheelt om zelf je schouders op te halen over opmerkingen van een ander en om daarbij om je eigen meningen ook bij jezelf te houden.
:)
  woensdag 5 april 2017 @ 10:12:10 #20
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170014129
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:56 schreef twist02 het volgende:
Mignonne, wat een heerlijk ventje! :D
Kan me voorstellen dat je er alert op bent qua groei nu ja!
Ik speel af en toe ook met de gedachte om onze Minion toch maar eens te checken op antistoffen, maar merk dat ik het lastig vind. Ze is juist vrij lang en zeker niet de magerste ( :') ), maar tegelijkertijd wil je er juist op tijd bij zijn natuurlijk...

En dat overschot aan informatie is zeker waar ja, dat merk je inderdaad bij veel dingen. Vroeger deed je het met de 2-3 meningen die je in je eigen omgeving tegen kwam, nu is er veel meer 'beschikbaar'. Soms heel fijn, maar als je er gevoelig voor bent inderdaad regelrechte aanleiding voor nog meer onzekerheid.
En het oordelen over elkaar is misschien inderdaad wel van alle tijden, maar elk van die ouders in je directe omgeving heeft ķķk weer toegang tot internet, helaas :')

Saskia, je toevoeging dat je ook bij 'experts' kritisch blijft vind ik wel een goeie ja! Wat dat is tegenwoordig ook nogal een rekbaar begrip ;)
Nou, ik kan dus totaal niet tegen dat expert-bashing van de laatste tijd, daar word ik echt boos om. 'Klimaatverandering is maar een mening hoor', 'Nee, als ik vind dat vaccineren gevaarlijk is, dan is dat zo'. Aaaaarggh..., daar heb je dan 20 jaar voor gestudeerd.
Ik bedoel alleen dat je zelf ook wat vooronderzoek kan doen, met betrouwbare bronnen uiteraard, zodat je met een expert (zoals een arts) een zinnige discussie kan hebben.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170014982
Wat vinden jullie dan laatst van dat onderzoek waaruit blijkt dat peuters te weinig voedingsstoffen als vitamine D binnenkrijgen omdat ze te snel overgaan op gewone halfvolle melk en geen opvolgmelk krijgen? http://www.ad.nl/binnenla(...)-voorkomen~a3c46195/ Ik las het en las ook dat het onderzoek gefinancierd is door Nutricia. Ik twijfel dan meteen aan de objectiviteit van de onderzoekers, maar misschien is dat onterecht ?

Mignone, wat een knappert heb je daar. Mijnes heeft precies dezelfde stats qua gewicht en is iets minder lang. Maar afbuigen is inderdaad wel iets spannender.

Jager, ik erger me ook aan dat soort types. Hier in het dorp loopt er ook een rond. Voordat we twee dagen na elkaar bevallen zijn heeft ze me altijd genegeerd, maar nu moet ze af en toe dingen tegen mij zeggen om inderdaad over mijn rug punten te scoren. Prima. Ik sta er boven.
pi_170015202
Ik heb ook zo'n vriendin. :{ Laatst was ze op bezoek met haar kindje en had Ketel net twee dagen daarvoor zijn eerste losse stapjes genomen. Dus ik begin daar helemaal blij over te vertellen... en het eerste (eerste!) wat ze zegt, is "september vorig jaar" terwijl ze op haar eigen kind wijst. Joh, laat me even blij zijn voor mijn kind ofzo.

En ja, zo'n Nutricia-onderzoek neem ik met een flinke korrel zout. Kijken naar wie het financiert en wat daar de belangen van zijn vind ik wel onderdeel van kritisch zijn over je informatie.
  woensdag 5 april 2017 @ 11:15:53 #23
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170015253
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 11:04 schreef Adrian4 het volgende:
Wat vinden jullie dan laatst van dat onderzoek waaruit blijkt dat peuters te weinig voedingsstoffen als vitamine D binnenkrijgen omdat ze te snel overgaan op gewone halfvolle melk en geen opvolgmelk krijgen? http://www.ad.nl/binnenla(...)-voorkomen~a3c46195/ Ik las het en las ook dat het onderzoek gefinancierd is door Nutricia. Ik twijfel dan meteen aan de objectiviteit van de onderzoekers, maar misschien is dat onterecht ?

Mignone, wat een knappert heb je daar. Mijnes heeft precies dezelfde stats qua gewicht en is iets minder lang. Maar afbuigen is inderdaad wel iets spannender.

Jager, ik erger me ook aan dat soort types. Hier in het dorp loopt er ook een rond. Voordat we twee dagen na elkaar bevallen zijn heeft ze me altijd genegeerd, maar nu moet ze af en toe dingen tegen mij zeggen om inderdaad over mijn rug punten te scoren. Prima. Ik sta er boven.
Ik geloof best dat veel peuters vitamine D-tekort hebben. En dat je dat kan oplossen door losse vitamines te geven, of door verrijkte poedermelk. De poedermelk in het onderzoek werd geleverd door Nutricia (dat is iets anders dan het hele onderzoek financieren). Dus ja, op basis van dit onderzoek kun je bewijzen dat deze melk van Nutricia vitamine D-tekorten kan verminderen. Of dat ook voor andere poedermelk geldt, moet nog bewezen worden. En uiteraard kan het ook op andere manieren opgelost worden. Maar de onderzoeksvraag: 'kan deze melk van Nutricia vitamine D-tekort oplossen?' Kun je dus met 'ja' beantwoorden. Zo werkt wetenschap.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 5 april 2017 @ 11:23:39 #24
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170015474
Je kan natuurlijk ook je kind lekker mee naar buiten nemen zonder watvoormelkdanook :P
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_170015481
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 10:12 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Nou, ik kan dus totaal niet tegen dat expert-bashing van de laatste tijd, daar word ik echt boos om. 'Klimaatverandering is maar een mening hoor', 'Nee, als ik vind dat vaccineren gevaarlijk is, dan is dat zo'. Aaaaarggh..., daar heb je dan 20 jaar voor gestudeerd.
Ik bedoel alleen dat je zelf ook wat vooronderzoek kan doen, met betrouwbare bronnen uiteraard, zodat je met een expert (zoals een arts) een zinnige discussie kan hebben.
Oh, maar ik bedoel juist dat ik moeite heb met al die 'self-proclaimed' experts ;)
Zelf ook wetenschappelijk geschoold, dus inderdaad redelijk allergisch voor argumenten van het kaliber "Jaaa, dat kan zo'n onderzoek wel zeggen, maar ik weet wel beter!" :')

quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 11:15 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik geloof best dat veel peuters vitamine D-tekort hebben. En dat je dat kan oplossen door losse vitamines te geven, of door verrijkte poedermelk. De poedermelk in het onderzoek werd geleverd door Nutricia (dat is iets anders dan het hele onderzoek financieren). Dus ja, op basis van dit onderzoek kun je bewijzen dat deze melk van Nutricia vitamine D-tekorten kan verminderen. Of dat ook voor andere poedermelk geldt, moet nog bewezen worden. En uiteraard kan het ook op andere manieren opgelost worden. Maar de onderzoeksvraag: 'kan deze melk van Nutricia vitamine D-tekort oplossen?' Kun je dus met 'ja' beantwoorden. Zo werkt wetenschap.
En dit ja :Y
Maar als jij dat zegt, wordt dat vast serieuzer genomen dan wanneer ik het zeg ;) _O-
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  woensdag 5 april 2017 @ 11:26:14 #26
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170015542
Maargoed, ik ben misschien iets te makkelijk met wat wel een wat niet en als mijn kind niet om de haverklap ziek is, zal het wel goed zijn. Verder wordt er om mij heen gelukkig niet zo veel met meningen en adviezen gestrooid, toch nog een voordeel aan het hebben van vrienden zonder kinderen :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 5 april 2017 @ 11:29:45 #27
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170015638
Dat poedermelkonderzoek is idd een goed voorbeeld van wat ik bedoel: wetenschappelijk gezien klopt het allemaal, maar dat betekent niet dat je dus nu allemaal Nutricia peutermelk moet gaan kopen. Je moet je even verdiepen in hoe het onderzoek heeft plaatsgevonden, dan kan je beoordelen of het advies dat gegeven wordt iets voor jou is. Stel dat je kind idd wel vaak buiten komt, je kind wel elke dag vit D krijgt, of 8-) je kind gezond eet ;( dan kan je dit onderzoek gewoon negeren.

En trouwens, zelfs als je kind de hele dag binnen zit, alleen patat eet en nooit vit D druppels krijgt, kan je het onderzoek nog steeds negeren, dat is je goed recht natuurlijk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170015978
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 11:29 schreef SaskiaR het volgende:
Dat poedermelkonderzoek is idd een goed voorbeeld van wat ik bedoel: wetenschappelijk gezien klopt het allemaal, maar dat betekent niet dat je dus nu allemaal Nutricia peutermelk moet gaan kopen.
Nee, dat laatste bedoel ik ook zeker niet te zeggen! :D
Maar ik vind het wel typisch dat alleen hierboven al 2x dat onderzoek in twijfel getrokken wordt, puur door de naam Nutricia die erbij staat ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  woensdag 5 april 2017 @ 11:49:42 #29
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170016078
Het geld moet ergens vandaan komen, het lijkt mij alleen maar goed als het bedrijfsleven in onderzoek investeert. Zolang het onderzoek maar volgens strikte wetenschappelijke methodes verloopt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170016203
Dat sowieso :Y

Overigens schrik ik niet eens zo heel erg van dat onderzoek. Ik ken meerdere mensen in mijn directe omgeving die het belang van vitamine D extra geven (bijv. druppels) de grootst mogelijke onzin vinden. Hun kinderen eten naar eigen zeggen gezond en komen voldoende buiten, dus "dat zit wel goed".

Tsja, dat geldt m.i. ook voor mijn kind, maar als ik kijk wat de gevolgen van een vitamine D tekort kunnen zijn, vind ik die paar druppeltjes per dag toch een prettig idee :)

Maar leven en laten leven uiteraard, zoals we hierboven al zeiden ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_170016326
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 11:57 schreef twist02 het volgende:
Dat sowieso :Y

Overigens schrik ik niet eens zo heel erg van dat onderzoek. Ik ken meerdere mensen in mijn directe omgeving die het belang van vitamine D extra geven (bijv. druppels) de grootst mogelijke onzin vinden. Hun kinderen eten naar eigen zeggen gezond en komen voldoende buiten, dus "dat zit wel goed".

Tsja, dat geldt m.i. ook voor mijn kind, maar als ik kijk wat de gevolgen van een vitamine D tekort kunnen zijn, vind ik die paar druppeltjes per dag toch een prettig idee :)

Maar leven en laten leven uiteraard, zoals we hierboven al zeiden ;)
Gold ook voor mijn kinderen. Dus ik was er laks mee. Ze kregen wel, maar niet dagelijks.
Tot ze beiden een evident fors tekort bleken te hebben. Bij E. waarschijnlijk veroorzaakt door de coeliakie. Maar de oudste heeft geen coeliakie en had wel een tekort aan vit D én vit A (halloooo oogontwikkeling, haar/nagel/tand-groei en ontwikkeling en oh hoi weerstand en immuunsysteem.) Was eenvoudig op te lossen door dubbele dosis te suppleteren van vit D/A van davitamon. Maar ik schrok er wel van toen.

Verder eens met Saskia, het gaat er niet zo om of je die vit D ook op andere wijze kan binnenkrijgen. Dat was niet de hypothese van het onderzoek. Het probleem zit veel vaker in de vertaal-ruis naar bijvoorbeeld een krantenartikel. Daar wordt nog wel eens een nuance weggelaten of een stapje te stellig geconcludeerd. Lekkere catchy kop er boven (die worden vaak door andere afdeling gemaakt dan degene die t artikel schrijft) en voila.
:)
  woensdag 5 april 2017 @ 12:12:52 #32
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170016462
En gebrek aan vit D in de puberteit wordt geassocieerd met grotere kans op MS op latere leeftijd... yay vit D, dus :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 5 april 2017 @ 13:02:52 #33
409579 LuDann
All the way
pi_170017332
Ik vind het lastige aan de vele verschillende meningen en discussies dat dingen zo ongenuanceerd moeten vaak.

En ook vind ik het lastig om de grens te bepalen. Zo at ik laatst bij iemand mee wiens dreumes niet wilde eten. Toen dwong zij met haar lepel zijn mond open om hem te dwingen tot eten. Het werd dus een hele strijd, het kind MOEST eten. Ik heb toen wel gevraagd waarom ze het zo belangrijk vond dat hij perse moest eten. Ja, daar zit een oordeel in, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik vond het zo sneu.
pi_170017817
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 11:15 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik geloof best dat veel peuters vitamine D-tekort hebben. En dat je dat kan oplossen door losse vitamines te geven, of door verrijkte poedermelk. De poedermelk in het onderzoek werd geleverd door Nutricia (dat is iets anders dan het hele onderzoek financieren). Dus ja, op basis van dit onderzoek kun je bewijzen dat deze melk van Nutricia vitamine D-tekorten kan verminderen. Of dat ook voor andere poedermelk geldt, moet nog bewezen worden. En uiteraard kan het ook op andere manieren opgelost worden. Maar de onderzoeksvraag: 'kan deze melk van Nutricia vitamine D-tekort oplossen?' Kun je dus met 'ja' beantwoorden. Zo werkt wetenschap.
Ik ben het helemaal met je eens hoor! En je hebt gelijk dat het onderzoek leveren iets anders is dan volledig financieren, mijn excuus. Ik geloof alleen ook dat media dat soort berichten op een dusdanige manier kunnen brengen dat mensen het op een andere manier kunnen opvatten. I.p.v. "melk van Nutricia kan een vitamine D tekort oplossen" leest men "Ik moet poedermelk geven anders krijgt mijn kind een Vitamine D tekort" Beetje zwart-wit gesteld uiteraard.

Ik ben zelf een wetenschappelijk opgeleide levensmiddelentechnoloog. Ik doe alleen helemaal niets meer met het wetenschappelijke en ook vrij weinig met levensmiddelen. Wij waren altijd een van de rijkste departementen van de uni, omdat veel onderzoek in opdracht van de industrie gedaan werd. Is toen ook nog een hele discussie geweest of een universiteit dit wel mag doen. Maar goed, off-topic dit ;)

Ik blijf het eng vinden om dit soort discussies aan te zwengelen / bij te dragen hier op FOK! omdat ik zo bang ben dat ik dom over kom :D :') :') :') Ik bedoel het echt niet verkeerd! Maar dat is mijn fout
pi_170017832
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 12:12 schreef SaskiaR het volgende:
En gebrek aan vit D in de puberteit wordt geassocieerd met grotere kans op MS op latere leeftijd... yay vit D, dus :)
Ik krijg hier altijd een schuldgevoel als het over vitd gaat want ik vergeet dat dus altijd. :@
pi_170018606
Wat een dropje Mignonne! O+ Heerlijk! En zijn stats klinken prima, maar logisch dat je het graag wat in de gaten houdt.

Vitamine D gaat hier standaard elke dag door de pap. En mijn kind wil altijd "buihu". Buiten dus. Ik hoop dat dat voldoende is.

Oordelen over anderen. Ik word er verdrietig van als mensen dat doen. Wij zijn gemakkelijker geworden in wat Twix wel en niet eet. Doordat zijn allergie laat is vastgesteld heeft/had hij aversie tegen eten. Alles wat hij eet is meegenomen. Wel bieden we goede dingen aan (dus geen snoep bijvoorbeeld).

Ik lunchte met vriendin met onze zonen. Haar zoontje kreeg geen stukje kaas want hij had zijn boterham niet op. Twix mag dat wel van mij, want die eet zijn boterham haast nooit op maar geniet enorm van een stukje geitenkaas. Natuurlijk krijgt hij eerst brood maar hij geeft heel duidelijk aan als hij genoeg heeft gehad. Dan krijgt hij altijd nog een stukje geitenkaas en dan is het klaar.
"Ja, zo gaat hij die boterham nooit leren eten natuurlijk."

Prima dat zij een andere keuze maakt, maar laat mij de mijne maken zonder elkaar te veroordelen.
  woensdag 5 april 2017 @ 14:37:15 #37
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170019218
Alex z'n schoenen worden te klein, en ik ben al weken op zoek naar iets nieuws dat ik leuk vind+betaalbaar is, maar kon gewoon niks vinden :{ tot ik ineens zie dat de schoentjes die hij nu heeft gewoon nog op de website van scapino te bestellen zijn :D voor :') 17,50 O+ O+ yaaay, ik hou ervan :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 5 april 2017 @ 14:57:25 #38
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170019607
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 13:28 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik krijg hier altijd een schuldgevoel als het over vitd gaat want ik vergeet dat dus altijd. :@
Puberteit he, niet nu al...

En ja, met eten ben ik ook wel makkelijker geworden. Ik dacht ook eerst dat ik nooit suiker enzo zou geven, maar N krijgt regelmatig taart of een koekje. En als ze geen avondeten wil, krijgt ze wat anders (meestal bv). Soms vind ik dat zelf nog wel jammer, liever willen we natuurlijk allemaal dat onze kinderen netjes gezond eten... Maarja, ik eet zelf ook wel eens ongezond. Dan moet ik zelf maar een beter voorbeeld zijn.... Maar ja he, taart :Y)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170026574
Ik ben het zeker met jullie eens dat lopen pochen met je kind om een ander minder of jezelf beter te laten lijken niet tof is. Soms is het alleen vast niet zo bedoeld.
Een vriendin en ik huilen samen om onze beide dreumeszoontjes die iedere nacht tussen ons in eindigen en de mama's uit bed schoppen. Gedeelde smart enzo..
Gisteren appte ze dat haar zoon een hele nacht in zijn eigen bed had geslapen. Ik zie dat dan weer niet als opscheppen, maar jompel even hard met haar mee!

Vandaag aten we sperziebonen en shoarma, meneer vindt sperziebonen normaal gesproken heel lekker, maar hij vond de shoarma zo heerlijk dat hij het er vakkundig tussenuit gepeuterd heeft :') gelukkig at hij daarna ook nog wat boontjes :)

Mignonne, wat een knappie! En een boel tanden :D ik hoop zo voor je dat de groei deze keer uiteindelijk niet weer voortkomt uit coeliakie. Het lijkt me voor jezelf als ouder, maar ook zeker voor het kind super lastig ;(
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 5 april 2017 @ 20:16:11 #40
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_170026749
Oh ja, die vitamine D druppels. Die vergat ik dus altijd. We zijn nu over op multivitaminen kauwtabletten voor kinderen. Kleuter vindt die dus lekker, dus zorgt die er voor dat ik er elke ochtend aan denk ze te geven, en dan krijgt F ook.

Ik stond trouwens met F op de weegschaal voor het bad. 12 kg :o Vandaar dat ik m opeens zo zwaar vond aanvoelen....
pi_170028278
Dit topic gaat vandaag hard!

Ik dek altijd 's avonds de ontbijttafel en leg dan het lepeltje voor de vitamines op J's bord. Dat vind ik een handige reminder.
pi_170031087
O heeft vanavond pizza en mona pudding gegeten als avondeten! Maar wel netjes zn vitamine D druppels gekregen en het was bananenpudding en pizza met oa champignon en paprika, dus dat compenseert weer, toch? ;)

Pinquit, zo'n post vraagt om een linkje!

We zijn hier nu in de nee-fase beland. Alles is nee (behalve eten), en verschonen is nog het allerstomst. Net als kleding aan- of uittrekken. Maar stiekem moet ik er wel om lachen als ik vraag of hij mee gaat een schone luier aandoen en hij dan in de deuropening "nee" zegt en met zn hoofd staat te schudden. Het nadeel is dat hij dan gewoon pech heeft en we een krijsfestijn krijgen, en dat is wat minder leuk.
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
pi_170031355
De ontbijttafel savonds dekken- ha dat is een goed idee! Scheelt ochtendstress :)
Vit D doe ik ook altijd bij het ontbijt: even een lepeltje laten happen.
Mijn dreumes miste me blijkbaar nogal vanavond (overwerken). Mijn kerel haalde hem op bij het kdv ipv ikzelf en hij bleef jengelen tot ik thuiskwam rond half zeven. Ik merk sowieso de laatste tijd dat hij savonds het liefste tegen me aangeplakt zit (want moe en zo). Krijg bijna de neiging de draagdoek weer tevoorschijn te halen, maar hij is zo groot en zwaar en ik heb al heel lang niet meer gedragen.
pi_170031394
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:37 schreef pinquit het volgende:
Alex z'n schoenen worden te klein, en ik ben al weken op zoek naar iets nieuws dat ik leuk vind+betaalbaar is, maar kon gewoon niks vinden :{ tot ik ineens zie dat de schoentjes die hij nu heeft gewoon nog op de website van scapino te bestellen zijn :D voor :') 17,50 O+ O+ yaaay, ik hou ervan :)
Oh zo balen dan he?
Ik heb laatst bij hema hele drollige gekocht voor erbij canvas met zo'n soort T bandje. Beetje ouderwets ♡
En voor de zomer twijfel ik nog ff over teva's voor hem. Vindt ze altijd zo raar vallen qua maat...
:)
pi_170036936
Teva's hadden we vorig jaar voor peuter in de opvolgende maat op haar eerdere gekocht: veel te groot! Best apart. Ben benieuwd of ze dit jaar dan wel passen of dat ze er inmiddels alweer uit is :P
  donderdag 6 april 2017 @ 12:40:07 #46
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170039340
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 22:31 schreef mignonne het volgende:

[..]

Oh zo balen dan he?
Ik heb laatst bij hema hele drollige gekocht voor erbij canvas met zo'n soort T bandje. Beetje ouderwets ♡
En voor de zomer twijfel ik nog ff over teva's voor hem. Vindt ze altijd zo raar vallen qua maat...
Ja, die van Hema wil ik ook voor de zomer erbij! Te leuk O+
Wil je dan van die bandjestevas, of die met die neuzen?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 6 april 2017 @ 12:42:05 #47
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170039373
Hm, die met die neuzen bestaan niet meer geloof ik.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 6 april 2017 @ 12:44:01 #48
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170039416
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
O heeft vanavond pizza en mona pudding gegeten als avondeten! Maar wel netjes zn vitamine D druppels gekregen en het was bananenpudding en pizza met oa champignon en paprika, dus dat compenseert weer, toch? ;)

Pinquit, zo'n post vraagt om een linkje!

We zijn hier nu in de nee-fase beland. Alles is nee (behalve eten), en verschonen is nog het allerstomst. Net als kleding aan- of uittrekken. Maar stiekem moet ik er wel om lachen als ik vraag of hij mee gaat een schone luier aandoen en hij dan in de deuropening "nee" zegt en met zn hoofd staat te schudden. Het nadeel is dat hij dan gewoon pech heeft en we een krijsfestijn krijgen, en dat is wat minder leuk.
https://www.scapino.nl/stapp-leren-jongensschoenen-1009962664200
Deze zijn 't :) simpel, leer, soepel genoeg, klittenband :P
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 6 april 2017 @ 12:59:49 #49
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_170039686
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 12:44 schreef pinquit het volgende:

[..]

https://www.scapino.nl/stapp-leren-jongensschoenen-1009962664200
Deze zijn 't :) simpel, leer, soepel genoeg, klittenband :P
Die heeft kleuter hier ook in de 'grote-jongens-variant'. Fijne schoenen idd :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 12:42 schreef pinquit het volgende:
Hm, die met die neuzen bestaan niet meer geloof ik.
Ik heb ze van Teva nooit gehad/ gezien, maar vriend zweert bij de dichte-neuzen sandalen van Keen, ook in baby en kindermaten:

https://www.zalando.nl/ke(...)009-k13.html?size=23

of met een printje: https://www.zalando.nl/ke(...)n-ke543b00a-q11.html

Als F de oude Teva's van J deze zomer niet past, dan krijgt ie een paar van deze. En J ook, als ie ten minste sandalen wil. Afgelopen zomer wilde die alleen crocs, maar helaas voor hem mogen die niet naar school aan.

O, ik vond ook nog een ander merk, ook leuk: https://www.zalando.nl/ka(...)n-ka643b007-m11.html

[ Bericht 19% gewijzigd door mousemicky op 06-04-2017 13:06:03 ]
  donderdag 6 april 2017 @ 13:33:52 #50
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170040447
Waarom mogen ze geen crocs op school? :D
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_170040469
Haha, mogen die van mij ook niet, van mij niet :+ , net zoals badslippers trouwens.
  donderdag 6 april 2017 @ 13:39:14 #52
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_170040531
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 13:33 schreef pinquit het volgende:
Waarom mogen ze geen crocs op school? :D
Dat mag van mij niet. Hij verliest die dingen steeds als ie rent, en bovendien is het geen gezicht, want het liefst draagt ie ze met zn favoriete cars sokken ;( :X

Naar school (of kdv in geval van F) moeten (van mij dus, evil moeder die ik ben) schoenen aan die aan je voeten blijven zitten als je tegen een bal schopt of rent.
pi_170046013
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 12:59 schreef mousemicky het volgende:

Ik heb ze van Teva nooit gehad/ gezien, maar vriend zweert bij de dichte-neuzen sandalen van Keen, ook in baby en kindermaten:

Die heeft Thijs ook, en ga ik ook voor Koen kopen :) Hele fijne sandalen!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_170077179
Zijn jullie dreumessen ook van die acteurs? Ik heb het dan niet over stervende zwaan of half hysterische krokodillentranen in een winkelgangpad.

Mijn dreumes kan nog geen miljoenmiljard woorden en met enkel vogelgeluiden kom je ook niet ver. Hij gebaart heel veel, maar gebruikt ook veel handgebaren die hij oppikt her en der. Soms gebruikt hij heel zijn lijfje om iets uit te beelden om duidelijk te maken wat hij bedoelt.

Zoals vanavond ging hij duidelijk maken dat de deur van de slaapkamer niet helemaal dicht zat en hij zijn konijnenknuffellapje nog niet had gevonden. Hoop schouder ophalen en handpalmen omhoog. Zijn neusje aanwijzen en bewegen. En de deur aanwijzen en zijn handen open en dicht doen.

Hij is dan zo enorm aan het vertellen in het babygebrabbel taal ter ondersteuning en super blij als ik dan net als bij hints roep wat ik begrijp :D ik vind dat zo knap!

Maar ik vroeg mij af, omdat ik hier eigenlijk veel lees dat ze al tig woorden gebruiken, of er ook nog andere dreumessen zijn die hele verhalen uitbeelden.
Schudden voor gebruik
pi_170078119
Die van mij beeldt vooral op, kwijt en weg uit. En hij kan goed zwaaien...

Qua schoenen ga ik ook voor de teva's binnenkort. Vorig jaar had ik goedkope op Koningsdag gescoord, en daar hoop ik dit jaar weer op. Ik baal er stiekem wel een beetje van dat zijn toffe Puma's te klein worden en dat hij geen broertje krijgt die ze nog aan kan...

Wij hadden vandaag weer een mooie actie btw. Momenteel is alles met omkleden en verschonen DRAMA! Toen O's luier gedaan moest worden ging dat ook met veel gedoe stapje voor stapje tot hij in z'n romper rondliep en de wc deur open wilde maken. Ik die open doen maar toen weigerde hij er nog in de buurt te komen. Ik z'n luier losgetrokken en uiteraard rent hij gelijk weg. Terwijl ik met zijn nieuwe luier aan kom zie ik nattigheid liggen, heeft meneer in die halve minuut zonder luier achter z'n bed geplast. Dus ik denk ik maak dat eerst even schoon doe daarna z'n luier wel (want de loshangende romper was ook nat dus alles moest uit, extra drama dus). Ben ik bijna klaar, zie ik hem zo een nieuwe plas maken. En dat terwijl die eerste echt al flink was dus ik dacht dat hij wel uitgeplast was. Ik dat weer schoonmaken, en toen wéér een flinke plas. Geen idee waar hij het vandaan haalde, maar handig was anders. Maar ik ben erg blij dat we laminaat hebben dus... daarna toch maar eerst snel even luier aan en omgekleed :')

Om de een of andere manier heeft hij er geen problemen mee om met een bomvolle of vieze luier rond te lopen, maar die ene keer dat hij even zonder is, is het wel gelijk raak (tot nu toe). Ergens is hij dus toch wel toe aan zindelijkheid ofzo.
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
  zaterdag 8 april 2017 @ 06:50:58 #56
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170080743
N is niet van de gebaren, maar die praat ook al best veel. Dat zou iets worden als 'konijn weggg, zoeken! Deur open, ojeeeee, oneeeee'. Op dramatische toon :D
Wel knap van Wurm dat ie dat zo allemaal duidelijk kan maken!

Zindelijk is ze nog helemaal niet, ze geeft het soms wel aan als ze gepoept heeft. We lezen er wel vaak een boekje over, maar zelf toepassen nog niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170081031
Mijn dreumes van bijna 22 maanden praat en gebaart niet. Daarom ben ik een beetje stil hier, ik heb het gevoel dat hij er niet helemaal bij hoort.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zaterdag 8 april 2017 @ 09:34:02 #58
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170081930
Mijn baby was gisteren voor 't eerst zonder papa of mij ergens anders :') :o
Hij was bij oma en wij waren een kleine anderhalf uur in het theater tegenover oma's huis :')
En we hebben 't allemaal overleefd! Yay :P
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_170082451
Hoezo dat, Laura? Het maakt toch niets uit of je dreumes precies hetzelfde doet als andere dreumessen?
Maak je je er ook echt zorgen om?

Drama's zijn er hier ook wel, zonder spraak nog. Alleen dat vingertje met 'DIE!' En dan 'huilen' totdat je hetgeen hij wil pakt, dan is het meteen over. Showmannetje is het. O+
Ik ben er wel steeds bewuster mee bezig dat het soms ook gewoon 'nee' is en dat huilen dan prima is. Ik ben bang dat hij anders over een paar maanden over ons heen walst, want karakter heeft hij wel.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_170083745
McLaura, natuurlijk hoort jouw dreumes erbij! Ik kan me je gevoel wel voorstellen hoor. Ondanks, of dankzij, het gevoel af en toe doordat ouders het vaak hebben over wat hun kindjes allemaal al kunnen (en het liefst zo vroeg mogelijk) denk ik dat iedere ouder het zijn kind toewenst zo 'normaal' mogelijk te zijn. Een beetje gelijk oplopen met leeftijdsgenootjes bij ontwikkelingsdingetjes zoals praten en zo voelt dan prettig.
Nee is hier ook een goed vertegenwoordigd woord. Inclusief heftig nee schudden door dreumes zelf. Het is een vrolijke Frans, maar er zit ook voldoende pit in om ons bezig te houden zeg maar :+

[ Bericht 11% gewijzigd door Vosje6 op 08-04-2017 12:07:10 ]
pi_170084036
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 10:08 schreef LeSage het volgende:
Hoezo dat, Laura? Het maakt toch niets uit of je dreumes precies hetzelfde doet als andere dreumessen?
Maak je je er ook echt zorgen om?

Neuh, dat niet. De oudste was qua communiceren ook een "slow starter".

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 11:41 schreef Vosje6 het volgende:
McLaura, natuurlijk hoort jouw dreumes erbij! Ik kan me je gevoel wel voorstellen hoor. Ondanks, of dankzij, het gevoel af en toe doordat ouders het vaak hebben over wat hun kindjes allemaal al kunnen denk ik dat iedere ouder het hun kind toewenst zo 'normaal' mogelijk te zijn.

Ik denk dat 'normaal' hier gewoon niet past. De oudste is het niet, en de jongste misschien ook wel niet. Thijs is nu 7, doet het nu prima in groep 4 en heeft vriendjes en hobby's, maar normaal..... :D
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_170084060
Joh, mijn dreumes (oké, bijna peuter) praat alsof ze 3-4 is, maar is motorisch compleet gestoord :')
Ze kunnen niet allemaal overal even snel in zijn toch? ;)

For the record: als ik hier vertel over m'n dreumes, is dat geenszins bedoeld om op te scheppen of iemand onzeker te maken hč?
En schat dat dat voor iedereen hier geldt :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_170084090
Nee Twist, tuurlijk niet, en zo wordt het ook niet opgevat! Als ik vertel dat mijn dreumes zichzelf heel goed kan vermaken en graag speelt met alles wat hij tegenkomt, bedoel ik dat evenmin anders dan gewoon trots!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_170084241
Dan is het goed! ;)

Over trots gesproken: mijn dreumes kan sinds een week of 2 zelf op een stoeprandje stappen, en ook er vanaf! :o

Om een idee te geven van d'r motorische skills :')
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_170084457
McLaura, ik hoop niet dat dat je ervan weerhoudt om hier te posten.

Whoa pinq nu pas voor het eerst ja? Wel fijn even met N tweetjes weg? :)

Eva lijkt nu de gele bijbel kalender te volgen, enerzijds wel fijn want nu waren we er mentaal al enigszins op voorbereid dat we weer een sprongetje krijgen incl. Drama :+. Om 22u wakker worden om weer te willen eten en drinken, vervolgens niet meer slapen, dan maar bij ons beneden spelen en met ons mee naar bed om 23u, en bij papa en mama slapen want eigen bed is krijsen. "Het gaat over.." is iets wat we heel vaak op een dag tegen elkaar zeggen nu.. :P. En "ik ben doodop", haha.

Gelukkig komt het sprongetje wel met updates, ze staat nu soms een paar sec los :o en spraak is ook merkbaar vooruit gegaan ^^.
pi_170084594
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 12:40 schreef hetzusjevan het volgende:
McLaura, ik hoop niet dat dat je ervan weerhoudt om hier te posten.

Nee hoor, ik verbaas me alleen over het verschil!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_170084689
Ja zeker met taalontwikkeling springen die verschillen nogal in het oog net zoals met het lopen. Andere dingen zijn vaak niet zo duidelijk (sociaal-emotioneel of fijne motoriek). Mijn eerste liep pas echt met 14 maanden (dus helemaal niet laat) maar om me heen leek het net of ieder kind voor zijn eerste verjaardag stapjes zette. Hoor ik van een collega dat die van hem simpelweg bleef zitten waar hij werd neergezet tot 2 jaar (toen ineens een ik-sta-op-en-loop moment en haske beweeglijk kind geworden). De spreiding is vaak veel groter dan wat je meestal hoort
  zaterdag 8 april 2017 @ 13:00:21 #68
56471 pinquit
oh my lama!
pi_170084697
Ja met z'n tweetjes weg betekende eigenlijk alleen even naar de schoolvoorstelling van oudste :P maar 't is een begin!
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_170087765
Ha Pinq, goed gedaan. :D

Als ik hier kom vertellen over wat N. kan bedoel ik dat ook nooit opschepperig, maar gewoon oprecht trots. Ik vind het ook leuk om te lezen wat haar bijna-leeftijdsgenootjes kunnen. :)

Vanochtend realiseerde ik me dat ze over iets meer dan een maand gewoon jarig is. :o Alweer. :o Dit jaar was wel echt ontzettend leuk. O+

Nog even over dat gezonde eten waar we het laatst over hadden:

Man kwam net thuis met loempia's van de markt en N. dacht dat het patat was (zelfde zakje), maar dat hadden wij nog niet door. Toen ik vroeg of ze een hapje wilde stuiterde ze naar ons toe, maar kwam ze er dus achter dat er geen patat in de zak zat. Na 2 minuten hartverscheurend brullen kon ik haar eindelijk overtuigen dat loempia's heus ook heel lekker zijn en smikkelde ze een halve op. _O-
pi_170088295
Ik zat ook net te rekenen Selvaria, bizar hč? :o Gewoon al bijna 2! O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_170088559
Ik vind dit jaar zo mogelijk nog harder gaan dan het eerste!
pi_170088665
Ja, eens. Geen lastige dingen als krampjes, flesweigeren e.d., maar gewoon genieten van alle enorme ontwikkelingen en (stiekem) lachen om dreumesbuien. O+
pi_170091379
McLaura, gewoon fijn posten hier hoor als je dat leuk vindt! Veel te leuk.
De een praat vlug, de ander ontwikkelt motorisch snel en een derde doet het allebei. Juist ook mooi om die verschillen te zien/lezen.

Twix is dus klein. Maar zijn dreumesgedrag is groots ;).
Ik durfde straks de post van de mat te rapen. :o Maar jeetje, waar ik toch al dat lef vandaan haalde....? Want het was zijn taak.
En toen ik hem net in bad deed, haalde ik de stop uit het bad. :N I was wrong!

Maar ik kreeg wel 87 open mond kusjes inclusief zever en zoute snottebel O+ . Dat dan weer wel.
pi_170091719
Hehehe, klinkt bekend Malteser! Ons mannetje wordt nu witheet bij bijvoorbeeld: het terugclaimen van het stofdoekje, poetsen van de handjes, het wegleggen of juist aangeven van zijn knuffeltje in bed (schijnbaar is dat de ene keer reden tot het uitschateren en de andere keer een huilbui :+ ). Gelukkig hier ook compensatie in de vorm van zich op je storten voor knuffels en je aaien onder gegil van 'Aai! Aaaaai!' O+
pi_170091764
Invloed van zuslief wordt hier nu aardig duidelijk: nieuw onderdeel van de vocabulaire is nu 'Mijn!' Inclusief verongelijkt toontje en woeste gebaren _O-
pi_170093742
Ik lig al in bed, nadat vriend vanaf 8 uur al in bed lag, want dreumes gaat NIET alleen slapen :{ ik vermoed weer tandjesleed, want nog niet alle kiezen zijn ook echt door en hij zevert als een dolle.
Hij komt wel steeds een kusje geven nu O+

De wondere wereld van de eigen wil. Extra 'hard' gaan spelen als ik zeg dat we uit bad gaan. Boos worden als ik de laatste rozijntjes uit het doosje aan hem geef (terwijl het hem zelf niet lukt). Eerst keihard lachen als ik hem ondersteboven laat vliegen, en dan ineens heel hard brullen daarom.
Iedere dag leer ik iets nieuws en iedere dag moet ik weer iets afleren :s)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_170097243
Gewoon mee blijven posten hoor McLaura! Elk kind is anders, vind ik altijd zo leuk om te zien. Herken het ook wel, Q kletst wel, maar is motorisch vrij traag en wordt nu ook regelmatig ingehaald met kletsen. Ik zie dat hij steeds nieuwe dingen leert en meer kan, maar als ik dan op een verjaardag andere kindjes van rond zijn leeftijd zie, oogt hij altijd een stukje jonger en kan nog wat minder. Ben zelf ontiegelijk onzeker, dus ga al te snel vergelijken en me zorgen maken :@ Waardoor bijlezen soms wat lastig is, omdat ik me zo snel druk maak, maar het ook weer leuk vind jullie verhalen te lezen, lastig :')

Maargoed, wij horen hier dus al niet meer :o Maar had nog beloofd foto's te posten, dus hier zijn ze dan eindelijk!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170099240
Wat een kerel, Gevalletje O+

En qua ontwikkeling zie je denk ik vooral wat je eigen kind nog niet kan tov andere kinderen. Terwijl jouw kind dan waarschijnlijk weer dingen kan die de ander niet kan.
En anders kun je gewoon iets langer genieten van een jong kindje. Praten gaan ze nog genoeg, en bewegen ook ;)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_170100578
Halleluja! Hier is sinds gister hoektand 4 door. Hij heeft moet nu alleen zijn achterste set kiezen nog, dan is zijn melkgebit compleet. Hopelijk is het nu even rustig op tandvlak, want ik vind de vrolijke dreumes die ik nu heb een stuk leuker dan het jammerige exemplaar van de laatste maand. Maarja, 4 hoektanden direct na elkaar krijgen, wat wil je.. :'(
pi_170100807
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 13:02 schreef LuDann het volgende:
Ik vind het lastige aan de vele verschillende meningen en discussies dat dingen zo ongenuanceerd moeten vaak.

En ook vind ik het lastig om de grens te bepalen. Zo at ik laatst bij iemand mee wiens dreumes niet wilde eten. Toen dwong zij met haar lepel zijn mond open om hem te dwingen tot eten. Het werd dus een hele strijd, het kind MOEST eten. Ik heb toen wel gevraagd waarom ze het zo belangrijk vond dat hij perse moest eten. Ja, daar zit een oordeel in, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik vond het zo sneu.
Dat IS ook sneu. Het enige waar een kind controle over heeft, is of hij eet. Ik krijg een heel naar gevoel van het "binnendringen" van een weigerend kind, maar misschien ben ik wat overgevoelig op dat vlak. Ik denk dat een kind, hoe jong ook, al het recht heeft om "nee" te zeggen of iets te weigeren. Koen bepaalt ōf hij eet, niet ik.

Het oordelen uit de omgeving en het zelf oordelen over een ander ligt natuurlijk altijd op de loer. Het vergelijken ook. Wat ik wel vreselijk irritant vind, is zo'n situatie die Jägartrut omschrijft. Niet afwachten wat het verhaal is, of vertellen hoe leuk je iets voor de ander vindt, maar gelijk benoemen hoe dat bij je eigen kind is/was.

Mijn beste vriendin is in het bezit van een enorm ondernemende dreumes die overal op klimt en klautert, en zelfs dan vind ik het lastig om niet gelijk te roepen:"Gelukkig doet de mijne dat niet!". Zij heeft er meer aan dat ik in elk geval begin met:"Jeetje, je zult je af en toe wel rotschrikken!".

En ja, ik vind het wel eens lastig dat Koen niet praat. Niks, ook geen "mama". Bij Thijs lag de oorzaak bij de oren, en die begon pas met 2,5 echt te praten. Koen is misschien gewoon een "slow starter", die ook nog eens erg hypermobiel is en veel tijd nodig heeft (gehad) om zich lichamelijk te ontwikkelen. Hij loopt nu eindelijk een beetje normaal, dat wil zeggen, normaal voor een kind dat net loopt (en hij loopt sinds oktober....).
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_170101116
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 08:11 schreef McLaura het volgende:
Mijn dreumes van bijna 22 maanden praat en gebaart niet. Daarom ben ik een beetje stil hier, ik heb het gevoel dat hij er niet helemaal bij hoort.
Begrijp je hem wel? En hij jou?
Hoe maakt je dreumes nu duidelijk waar de behoefte ligt of wat er speelt? (oprechte vragen. Het lijkt mij dan nog lastiger)

Het is ook niet dat hij een miljoen gebaren heeft hoor ;) Hij is fysiek verder dan communicatie. En de ene week iets meer dan de andere keer en de volgende keer weer terug bij af ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Stippelrientje op 09-04-2017 10:13:38 ]
Schudden voor gebruik
pi_170101148
ach, praten gaan ze nog genoeg doen. Ik vind dat onbegrijpelijke brabbelen wat O doet juist wel leuk! Het is alleen jammer dat dat voor hem soms wat frustrerend is. Heb je ook niet het idee dat hij dingen duidelijk probeer te maken en oefent met klanken? Hier bleek ook pas later dat hij best wat dingen aangeeft, maar je moet het wel kunnen ontcijferen. Dat z'n Bumba knuffel 'Ba' heet heeft toch wel even geduurd, net als dat 'Kre' cracker is. En z'n waterfles is nog steeds wijzen en gillen :') en de twee keer mama was blijkbaar een toevalstreffer...
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
pi_170101153
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 12:09 schreef McLaura het volgende:
Nee Twist, tuurlijk niet, en zo wordt het ook niet opgevat! Als ik vertel dat mijn dreumes zichzelf heel goed kan vermaken en graag speelt met alles wat hij tegenkomt, bedoel ik dat evenmin anders dan gewoon trots!
Deed de mijne dat maar eens zonder mij in dezelfde m2 ruimte

*jaloers*

hahaha
Schudden voor gebruik
pi_170101159
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met eten wel probeer te sturen op het moment. Ik geef eerst groenten en daarna vlees. Hij lust groente heel graag, maar als hij eenmaal vlees heeft gehad valt groente sowieso in het niet.
Maar als er geen groente naar binnen gaan krijgt hij alsnog een stukje vlees. En zonder eten is ook prima, gebeurt alleen nooit echt, onze smulpaap O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_170101187
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 12:20 schreef twist02 het volgende:
Dan is het goed! ;)

Over trots gesproken: mijn dreumes kan sinds een week of 2 zelf op een stoeprandje stappen, en ook er vanaf! :o

Om een idee te geven van d'r motorische skills :')
Hier stopt hij soms voor een 2 cm hoge stoeprand, bukt en gaat all 4 de stoep op om weer verder te kunnen lopen. :') Hij stapt dan wel weer zonder moeite op hogere stoepranden :?

Hij kan sinds 3,5 week een soort van rennen _O- Dat gaat niet veel harder dan lopen, maar het ziet eruit alsof hij op zijn plek rent en draait meer met zijn kont en zwaait zijn armen langs zijn lijf als flash :7
Schudden voor gebruik
pi_170101200
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 10:05 schreef FlyingFish het volgende:
ach, praten gaan ze nog genoeg doen. Ik vind dat onbegrijpelijke brabbelen wat O doet juist wel leuk! Het is alleen jammer dat dat voor hem soms wat frustrerend is. Heb je ook niet het idee dat hij dingen duidelijk probeer te maken en oefent met klanken? Hier bleek ook pas later dat hij best wat dingen aangeeft, maar je moet het wel kunnen ontcijferen. Dat z'n Bumba knuffel 'Ba' heet heeft toch wel even geduurd, net als dat 'Kre' cracker is. En z'n waterfles is nog steeds wijzen en gillen :') en de twee keer mama was blijkbaar een toevalstreffer...
Herkenbaar. S. heeft denk ik best een uitgebreid vocabulaire, maar zie maar eens te ontdekken welke variatie op 'kra' wat betekent.

Trouwens, volgens een vriendin die logopedist is, is het heel knap als zo'n kleintjes 'kre' of 'kra' kunnen zeggen, omdat de 'k' en 'r' de laatste letters zijn die ze kunnen zeggen vaak :+
Uiteraard was ik trots, want 'kra' is ongeveer het enige dat eruit komt :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_170101291
Echt? De K lastig?

Misschien dat zijn voorliefde voor geitenkaas hier dan helpt? "Kaaaaaa!"
Of de "Ka ka - ka ka" (vogelgeluid)

de s is nog erg lastig.
Schudden voor gebruik
pi_170101764
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 10:03 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

Begrijp je hem wel? En hij jou?
Hoe maakt je dreumes nu duidelijk waar de behoefte ligt of wat er speelt? (oprechte vragen. Het lijkt mij dan nog lastiger)

Hij doet "buhbuhbuh" en kleeft aan mijn been. Als hij drinken wil, pakt hij zijn beker en doet "buhbuhbuh". Als hij honger heeft, gaat hij bij het keukenhek staan en doet... vul maar in.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zondag 9 april 2017 @ 10:45:55 #89
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_170101771
De k en kr gaat hier ook prima :?
De S is wel lastig, vooral SL. Maar het gaat wel steeds beter :) Dus slaapzak was eerst 'nepkak' en nu 'slaapslak'.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_170101986
Wat een knappe kerel Gevalletje! Goed haar heeft ie O+
De k is bij mijn peuter van 3 nog steeds een t! Af en toe hoor ik een hybride t/k komen nu. Dreumes houdt het nog bij aai, papa, mama, mij (mijn), ba (bal), da (dag). Kopie van zijn zus vooralsnog qua hoeveelheid woordjes met 14 mnd en die kletst nu oneindig. 'Huhuhuuuuuu' voldoet voor hem ook nog bij van alles wat hij wil/niet wil eventueel begeleid met wijzen. Klinkt alsof jouw kerel prima duidelijk maakt wat hij wil McLaura ;)
pi_170101993
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 10:09 schreef LeSage het volgende:

[..]

Herkenbaar. S. heeft denk ik best een uitgebreid vocabulaire, maar zie maar eens te ontdekken welke variatie op 'kra' wat betekent.

Trouwens, volgens een vriendin die logopedist is, is het heel knap als zo'n kleintjes 'kre' of 'kra' kunnen zeggen, omdat de 'k' en 'r' de laatste letters zijn die ze kunnen zeggen vaak :+
Uiteraard was ik trots, want 'kra' is ongeveer het enige dat eruit komt :')
Echt ja?
Auto is krakra
Vrachtauto is krakrakra
Graafmachine is krakrakrrrrrr
Tractor is krakro

En aangezien Twix een echte jongen is, horen wij dit de hele dag!
pi_170102058
:D wat grappig die verschillende variaties op kra voor verwante voertuigen
pi_170102115
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 10:44 schreef McLaura het volgende:

[..]

Hij doet "buhbuhbuh" en kleeft aan mijn been. Als hij drinken wil, pakt hij zijn beker en doet "buhbuhbuh". Als hij honger heeft, gaat hij bij het keukenhek staan en doet... vul maar in.

Maar toch vaste dingen om duidelijk te maken.
Hier is het vooral ook wijzen :D Beker vastpakken, wijzen naar de gang, wijzen naar de keuken (want dat is de route..), wijzen naar de kraan.
Schudden voor gebruik
pi_170102132
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 11:00 schreef Malteser het volgende:

[..]

Echt ja?
Auto is krakra
Vrachtauto is krakrakra
Graafmachine is krakrakrrrrrr
Tractor is krakro

En aangezien Twix een echte jongen is, horen wij dit de hele dag!
Hahah tof!
Schudden voor gebruik
pi_170102207
Oe: ik was 'Di!'(dicht) nog vergeten. Zeer belangrijk woord ivm onze fantastische prullenbak :)
Vind het vooral fijn dat kleine opdrachtjes nu worden begrepen: dan weet je dat er iig geen heel ernstige gehoorproblemen zijn (altijd een beetje bezorgd om geweest ivm veelvuldige en vooral heftige oorontstekingen)
pi_170102246
Wijzen en dan kwaad worden omdat ouders het verkeerde doen/voor je pakken is hier zwaar populair :')
pi_170103069
Haha! De k en de r gaan hier ook nog niet echt. In sommige woorden wel. "Kijken" wordt bijvoorbeeld tijten", maar de kerstman is wel gewoon "kesman". Verder noemt ze zichzelf nu Nowa ipv Noja, zo langzaamaan komen we er wel.

Verder kletst ze elke dag meer en maakt ze langere zinnen, die ook steeds vaker correct zijn. Gisteren lag ze met haar zusje in de box en zei ze ineens "Jenne lekkuh sapuh onde deten. Tusten Jenne!"

O ja, en ze kent nu ook onze namen: mij noemt ze Tessie. :D O+
pi_170103183
'Di' is hier ook favoriet! Vooral lades opendoen en dan steeds 'di!'

En alles met wielen is O+ En dan 'brrrrrrrrr'. Wel herkenbaar, Malteser, echt jongensgedrag dat ik bij mezelf totaal niet herken, die voorliefde voor voertuigen.

En dat wijzen O+ Ik hou van dat vingertje, beetje dwingend, en dolgelukkig als ik weet wat hij bedoelde!
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_170104097
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 11:00 schreef Malteser het volgende:

[..]

Echt ja?
Auto is krakra
Vrachtauto is krakrakra
Graafmachine is krakrakrrrrrr
Tractor is krakro

En aangezien Twix een echte jongen is, horen wij dit de hele dag!
Oh er zijn er dus meer die dat zo doen O+
J zei eerst kra tegen traktor, daarna werd kra alles met wielen en krakra was traktor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')