quote:Op zondag 2 april 2017 17:36 schreef Geerd het volgende:
Wat is nou het verschil tussen je kozijnen in de beits zetten en verven ?
Wat zijn de voor en nadelen eigenlijk ?
quote:Op zondag 2 april 2017 18:07 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Over het algemeen is beits ademend en geen gesloten systeem. Lak daarentegen is een gesloten systeem.
quote:Op zondag 2 april 2017 18:58 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Mompelt iets over dekkende beits..
Beits heeft mindere levensduur en als er al een laag lak op zit heeft beits geen zin meer.
en hier kan die newbe het wel goed doen, in PTA maakt ie alleen bagger OP'squote:
Ja gunst, 'open nieuw deel' en klaar.. dat kan elke boer/tukker/klomp-O-loog, duh.quote:Op dinsdag 4 april 2017 22:32 schreef lipje het volgende:
[..]
en hier kan die newbe het wel goed doen, in PTA maakt ie alleen bagger OP's
sorry geen klusvragenquote:Op woensdag 5 april 2017 19:57 schreef derLudolf het volgende:
Jongens zullen we even ontopic blijven?
Moeten niet alle twee de rubbers eronder ?quote:Op zaterdag 8 april 2017 12:43 schreef Gieliovd het volgende:
Wit boven je spoelbak en grijs eronder.
Nee, die witte is een "pletring" en komt tussen de bak en het afvoertje. Dan draai je dat onderste deel aan met die andere rubberring er tussen en dan plet je die witte, zo dicht je de metaal-keramiek aansluiting waterdicht af.quote:Op zaterdag 8 april 2017 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Moeten niet alle twee de rubbers eronder ?
Bij buitenmuren en daken gebruik je altijd dampdichte folie zodat het vocht uit je leefruimtes niet door het gips je isolatie in kan.quote:Op woensdag 12 april 2017 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Is dampdichte folie een goed idee? Lijkt mij dat je ademende muren wilt hebben ivm verdampen van vocht
Krijg je dan geen schimmelvorming?quote:Op woensdag 12 april 2017 15:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bij buitenmuren en daken gebruik je altijd dampdichte folie zodat het vocht uit je leefruimtes niet door het gips je isolatie in kan.
Dat is niet de bedoeling nee.quote:Op woensdag 12 april 2017 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Krijg je dan geen schimmelvorming?
Ik ben geen deskundige maar ik wil er wel een redenering op loslaten.quote:Op woensdag 12 april 2017 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Krijg je dan geen schimmelvorming?
Hier heb je een warm-warm grens en is dampdicht niet nodig.quote:Op woensdag 12 april 2017 15:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
We zijn het hele huis aan het isoleren. Daken en muren uiteraard met dampdichte folie. Maar we twijfelen of dat bij het plafond (van woonkamer/gang/toilet/badkamer) ook nodig is. De ruimte er boven is de slaapkamer en die is ook volledig geïsoleerd.
Folie altijd aan de warme kant van de isolatie en nooit aan de koude kant. Sluit isolatie ook nooit op tussen 2 dampdichte folies, want dan krijg je onherroepelijk schimmelvorming en rot.quote:Ik had vorige week nog een discussie met een vriend van ons die ons veel helpt met klussen. Een van onze binnenmuren wordt aan beide kanten geïsoleerd. Hij beweert dat er dan geen folie tussen de isolatie en de gipsplaat hoeft omdat het een binnenmuur is en er weinig temperatuurverschil is. Uiteindelijk had de isolatie voor die muur toevallig folie en dat heb ik toch maar dichtgeplakt met tape.
Pot losschroeven en van de plek halen, zeil leggen en pot terugzetten, over het zeil heen. Wel een sparing bij de riolering makenquote:Op woensdag 12 april 2017 15:40 schreef nectarientje het volgende:
Ik wil een zeiltje op de vloer in ons toilet leggen. Iemand een gouden tip hoe ik dat handig kan doen met uitsnijden rondom pot en afvoer?
Ik heb 10 minuten geleden nog wat gegoogled en besloten om geen folie te gebruiken tegen de plafonds. Bedankt voor de bevestiging.quote:Op donderdag 13 april 2017 15:22 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Hier heb je een warm-warm grens en is dampdicht niet nodig.
[..]
Folie altijd aan de warme kant van de isolatie en nooit aan de koude kant. Sluit isolatie ook nooit op tussen 2 dampdichte folies, want dan krijg je onherroepelijk schimmelvorming en rot.
Succes met de klus.quote:Op donderdag 13 april 2017 15:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb 10 minuten geleden nog wat gegoogled en besloten om geen folie te gebruiken tegen de plafonds. Bedankt voor de bevestiging.
ligt er nogal aan wat er op die balk rustquote:Op donderdag 13 april 2017 21:48 schreef Harveo het volgende:
Kan het kwaad om in een houten dwarsbalk een kleine inkeping te maken om een pvc pijp weg te werken?
Eigenlijk niks, maar ik heb het al gevonden. Ik zal de pvc moeten verleggen, iets meer werk maar dan geen geprutsquote:Op donderdag 13 april 2017 21:58 schreef MrDrako het volgende:
[..]
ligt er nogal aan wat er op die balk rust
Het extra zand en het inwateren daarvan... Klinkers iets hoger terug leggen dan de rest van de klinkers en ze ff een tik met een rubber hamer nageven... (je te dikke buurvrouw mag er ook een paar keer op springen)quote:Op donderdag 13 april 2017 22:37 schreef Redcoon het volgende:
Korte vraag. Een flinke boomwortel duwt een aantal klinkers in mijn tuin omhoog.
Ben van plan om ze uit te graven,wortel af te zagen (boom is al gekapt) en terug te plaatsen.
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee met houden?
Ik ben niet bekend met terrazzo en het werken eraan, maar wat zou de specialist doen om dit op te knappen? Kwestie van opschuren en dan opnieuw in de lak zetten?quote:Op vrijdag 14 april 2017 13:52 schreef Minarosa het volgende:
Onlangs heb ik een laag laminaat, ondervloer, zeil en daaronder nog gelijmde spaanplaat ( ) verwijderd uit onze gang en tot mijn geluk bevond zich daaronder de originele terrazzovloer. Helaas zijn de lijmresten zichtbaar (lijm zelf is verwijderd, maar er zijn wat verkleuringen) en is de vloer wat dof geworden. Ik weet dat we hem kunnen laten opknappen etc door een professional maar dat past even niet in the greater scheme of things, financieel gezien, aangezien we nog meer verbouwd hebben en dit een cosmetisch issue is. Vandaar mijn vraag: zijn er manieren om zelf het terrazzo weer wat frisser te laten worden?
Polijsten en impregneren. Dat willen we ooit wel laten doen (er zitten ook twee scheurtjes in) maar niet nuquote:Op vrijdag 14 april 2017 13:58 schreef Sjoerdfoto het volgende:
[..]
Ik ben niet bekend met terrazzo en het werken eraan, maar wat zou de specialist doen om dit op te knappen? Kwestie van opschuren en dan opnieuw in de lak zetten?
Wat bedoel je met een lijstje? Maten die je veel gebruikt?quote:Op maandag 17 april 2017 17:06 schreef Piles het volgende:
Niet echt een klusvraag, maar ik word gek van alle verschillende schroefjes (vooral restjes) die ik heb (en heb ook nooit de goede)...
Ik heb nu 2 mooie ladenkasten, maar die moeten gevuld worden.
Nu kan ik de hele middag gaan zitten klikken op Ecotools, maar is er niet ergens een lijstje met een mooi assortiment? Een goedkope spaanplaatschroef (10 - 60mm lengte, verschillende diktes) is voor mij voldoende.
Ja, de meest gebruikte maten zeg maar, die je (minimaal) nodig hebt als klusserquote:Op maandag 17 april 2017 17:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat bedoel je met een lijstje? Maten die je veel gebruikt?
Ligt er ook aan wat je veel doetquote:Op maandag 17 april 2017 17:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, de meest gebruikte maten zeg maar, die je (minimaal) nodig hebt als klusser
Zoiets? http://www.toolstation.nl/shop/p87100quote:Op maandag 17 april 2017 17:06 schreef Piles het volgende:
Niet echt een klusvraag, maar ik word gek van alle verschillende schroefjes (vooral restjes) die ik heb (en heb ook nooit de goede)...
Ik heb nu 2 mooie ladenkasten, maar die moeten gevuld worden.
Nu kan ik de hele middag gaan zitten klikken op Ecotools, maar is er niet ergens een lijstje met een mooi assortiment? Een goedkope spaanplaatschroef (10 - 60mm lengte, verschillende diktes) is voor mij voldoende.
Denk wel als je om dergelijk bedrag bij ecotools zou bestellen een grote assortiment zou hebben. Hangt er ook van af wat je allemaal nodig hebt natuurlijk.quote:Op maandag 17 april 2017 17:52 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Zoiets? http://www.toolstation.nl/shop/p87100
Bevat de maten:
• 200x3,5x25mm
• 200x3,5x30mm
• 200x3,5x40mm
• 200x4,0x30mm
• 200x4,0x40mm
• 200x4,0x50mm
• 200x5,0x50mm
• 100x5,0x60mm
• 100x5,0x70mm
• 100x5,0x80mm
• 100x5,0x100mm
• Inclusief bijbehorende bits
• Geel verzinkt.
Anders even op ebay (de duitse) kijken, vind je ook veel gasten die dit soort pakketten aanbieden. Deze bv: http://www.ebay.de/sch/gr(...)armrs=1&_ipg=&_from=
Klopt, maar de kwaliteit van hun schroeven schijnt wel discutabel te zijnquote:Op maandag 17 april 2017 19:22 schreef ridsel het volgende:
[..]
Denk wel als je om dergelijk bedrag bij ecotools zou bestellen een grote assortiment zou hebben. Hangt er ook van af wat je allemaal nodig hebt natuurlijk.
Ik doe vooral kleine / hobby klussen, dus die gok heb ik genomenquote:Op maandag 17 april 2017 19:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Klopt, maar de kwaliteit van hun schroeven schijnt wel discutabel te zijn
Blijft ongelooflijk klote als je bij het minste & het geringste de kop eraf draait. Of je nu kleine / hobby klussen doet of niet .quote:Op dinsdag 18 april 2017 10:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik doe vooral kleine / hobby klussen, dus die gok heb ik genomen
Het zijn kozijnen van hout?quote:Op dinsdag 18 april 2017 10:00 schreef Vinty het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.. ik wil mijn kozijnen verven, maar wat is nu goede verf. En welke kwasten zijn fijn in het gebruik.
Iemand die me hier wat advies in kan geven?
Naar de verfspeciaalzaak, advies vragen over welke Sikkens en ronde kwasten met synthetische haren (pro-merk). Natuurlijk je kozijnen wel eerst heel goed schoonmaken, ontvetten en licht opschuren.quote:Op dinsdag 18 april 2017 10:00 schreef Vinty het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.. ik wil mijn kozijnen verven, maar wat is nu goede verf. En welke kwasten zijn fijn in het gebruik.
Iemand die me hier wat advies in kan geven?
Sikkens Rubbol en Sigma S2U zijn veelgebruikte verfmerken door prof's waarbij ik zelf van dat laatste merk de urethaanversie heb gebruikt.. Verder gebruik ik kwasten van Goudtop en rollers idem. Zodra een oppervlak breed genoeg is voor een (smalle of brede) roller, rol ik ip.v. kwasten (behalve de randjes, die doe ik vooraf met de kwast). Het resultaat van rollen is bij mij een stuk gladder en strakker dan van een (goede) kwast.quote:Op dinsdag 18 april 2017 10:00 schreef Vinty het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.. ik wil mijn kozijnen verven, maar wat is nu goede verf. En welke kwasten zijn fijn in het gebruik.
Iemand die me hier wat advies in kan geven?
1) oude verflagen verwijderen indien slecht,quote:Op woensdag 19 april 2017 12:21 schreef Vonkenboer het volgende:
De voorbereidingen voor het schilderen zijn zeker net zo belangrijk dan het werken met goede verf en materialen !
Check check en check..quote:Op woensdag 19 april 2017 13:32 schreef blomke het volgende:
[..]
1) oude verflagen verwijderen indien slecht,
2) ontvetten met een schuurspons
3) schoonmaken met warm water
4) opschuren P120 schuurgaas
5) Stofvrij maken met perslucht of stoffer/kleefdoekje
6) Slecht hout verwijderen en gaten & oneffenheden opvullen met een 2 comp. epoxysysteem
6) Grondverf aanbrengen
7) Na droging, opschuren, stofvrij maken (zie 5)) en lak laag aanbrengen.
Oh? Wij zijn inmiddels een paar duizend schroeven verder en hebben nog nergens last van.quote:Op maandag 17 april 2017 19:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Klopt, maar de kwaliteit van hun schroeven schijnt wel discutabel te zijn
Oh dan hebben ze inmiddels allicht een andere leverancier. Ik heb ooit gelezen dat het niet zo denderend was, vooral wat langere schroeven niet.quote:Op woensdag 19 april 2017 18:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Oh? Wij zijn inmiddels een paar duizend schroeven verder en hebben nog nergens last van.
Thanks!quote:Op vrijdag 14 april 2017 00:12 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het extra zand en het inwateren daarvan... Klinkers iets hoger terug leggen dan de rest van de klinkers en ze ff een tik met een rubber hamer nageven... (je te dikke buurvrouw mag er ook een paar keer op springen)
Verder moet je altijd rekening houden met vallende sterren en overstekend wild..
Wij hebben nu alleen maar 2,5*16 en 5,0*40 in gebruik van hen. Dit weekend gaan we ook de gipsplaatschroeven testen.quote:Op woensdag 19 april 2017 18:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh dan hebben ze inmiddels allicht een andere leverancier. Ik heb ooit gelezen dat het niet zo denderend was, vooral wat langere schroeven niet.
5*40 is ook best wel dik.quote:Op woensdag 19 april 2017 18:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wij hebben nu alleen maar 2,5*16 en 5,0*40 in gebruik van hen. Dit weekend gaan we ook de gipsplaatschroeven testen.
Perfecte verf!quote:Op woensdag 19 april 2017 18:21 schreef Vinty het volgende:
Ik heb sikkens verf gekocht. Dat werd me aangeraden
Ik haal soms zelfs spullen bij de Action. Scheelt ongeveer 800% met de vakzaak. Een stalen hoekje, is een stalen hoekje, denk ik danquote:Op woensdag 19 april 2017 18:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh dan hebben ze inmiddels allicht een andere leverancier. Ik heb ooit gelezen dat het niet zo denderend was, vooral wat langere schroeven niet.
Denk ik ook. En weten wat je waar voor gebruikt. Maar niet alles hoeft steeds van het duurste en beste kwaliteit te zijn.quote:Op donderdag 20 april 2017 12:54 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Ik haal soms zelfs spullen bij de Action. Scheelt ongeveer 800% met de vakzaak. Een stalen hoekje, is een stalen hoekje, denk ik dan
Ik haal daar steeds schroeven van Fisher, die zijn me ook nog niet tegengevallen.quote:Op donderdag 20 april 2017 12:54 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Ik haal soms zelfs spullen bij de Action. Scheelt ongeveer 800% met de vakzaak. Een stalen hoekje, is een stalen hoekje, denk ik dan
Ja, zelfde als bij Breur of Gamma, van die 4x4 cm dingen. Soms hebben ze ook wat groter. 1,50 voor 10 hoekjes.quote:Op donderdag 20 april 2017 13:58 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Ik haal daar steeds schroeven van Fisher, die zijn me ook nog niet tegengevallen.
Die hoekjes e.d. heb ik nog niet, zijn "aan te raden" voor wat knutselwerk?
quote:Op zaterdag 22 april 2017 21:00 schreef Gieliovd het volgende:
http://isolatiehal.nl/ heeft Puala volgens mij goede ervaringen mee. Niet in het oosten.
Ik heb daar ook een offerte van gekregen. 150 Euro verzendkostenquote:Op zondag 23 april 2017 10:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Denk dat het qua verzendkosten toch wel wat prijzig is. Maar bedankt !
Mes en groef heeft voor mij ook geen toegevoegde waarde; de pir platen worden geplaatst tussen de sporen van de kap.quote:Op zondag 23 april 2017 16:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Koop bij B-keus pir een variant zonder mes en groef. Als je pakken hebt waarbij de platen niet gelijk van maat zijn, werkt dat zeer irritant.
Dat had het bij ons ook niet maar het was wel wat we kochten. Het was geen keuze bij dit bedrijf blijkbaar. Of afhankelijk van de partij die ze aangekocht hebben.quote:Op zondag 23 april 2017 16:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mes en groef heeft voor mij ook geen toegevoegde waarde; de pir platen worden geplaatst tussen de sporen van de kap.
Ik heb hier kimband van eurocol ism Akkit "kimpasta" gebruikt voor de wasruimte.quote:Op zondag 23 april 2017 16:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zou het wat uitmaken om kimband van merk A in combinatie met kimpasta van merk B te gebruiken?
Ik editte toevallig netquote:Op zondag 23 april 2017 16:54 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Ik heb hier kimband van eurocol ism Akkit "kimpasta" gebruikt voor de wasruimte.
Simpelweg omdat ik nog een hoop kimband had liggen en een nieuw emmertje kimpasta nodig had.
Je kan er natuurlijk niet veel over zeggen aangezien je er overheen tegelt maar ik ben geen problemen tegen gekomen. Verwerking ging ook precies hetzelfde.
Dan zou ik dat patroontje ook nog achterwege laten wat in die groeven hoopt zich ook voedingsbodem voor grassen op. Je kan die groeven ook nog afdekken met epoxy natuurlijk.quote:Op maandag 24 april 2017 11:07 schreef bleiblei het volgende:
Als je echt geen onkruid wil, kan je beter de tuin volstorten met beton en daar een klinkerpatroontje in drukken (doen ze tegenwoordig ook bij vluchtheuvels). Met de oplossing die jij voorstelt kan je alsnog gaan onkruid wieden na een jaar.
Ho ho, voordat ik bestempeld wordt als groenhater, er komt een klein pleintje in m'n voortuin zodat ik kan genieten van mijn groen in mijn tuin op een bankjequote:Op maandag 24 april 2017 11:29 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dan zou ik dat patroontje ook nog achterwege laten wat in die groeven hoopt zich ook voedingsbodem voor grassen op. Je kan die groeven ook nog afdekken met epoxy natuurlijk.
De bedoeling van een tuin was om wat groen om het huis te hebben. Dat schijnt niet meer te mogen lijkt wel.
(schaam)quote:Op maandag 24 april 2017 11:37 schreef whY... het volgende:
[..]
Ho ho, voordat ik bestempeld wordt als groenhater, er komt een klein pleintje in m'n voortuin zodat ik kan genieten van mijn groen in mijn tuin op een bankje
Ik vind het fijn als ik een mooi gevoegd pleintje heb thats all.
Perfect! Wat ik nogal eens doe, is strooizout over de steentjes strooien en met een bezem verdelen. Bij een bui, watert het pekel in de voegen hetgeen het onkruid molt. De borders trouwens ook. Verder is het voordeel van een zand/cement mengsel, dat de steentjes veel steviger liggen in het bed.quote:Op maandag 24 april 2017 11:07 schreef bleiblei het volgende:
Als je echt geen onkruid wil, kan je beter de tuin volstorten met beton en daar een klinkerpatroontje in drukken (doen ze tegenwoordig ook bij vluchtheuvels). Met de oplossing die jij voorstelt kan je alsnog gaan onkruid wieden na een jaar.
Je moet het patroontje natuurlijk niet door de laag beton drukken .quote:Op maandag 24 april 2017 11:29 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dan zou ik dat patroontje ook nog achterwege laten wat in die groeven hoopt zich ook voedingsbodem voor grassen op. Je kan die groeven ook nog afdekken met epoxy natuurlijk.
De bedoeling van een tuin was om wat groen om het huis te hebben. Dat schijnt niet meer te mogen lijkt wel.
Deden ze dat hier maar. Ik vindt al dat steen zo tokkie.quote:Op maandag 24 april 2017 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je tuin volgooien met beton kan nog duur worden als je gemeente besluit je te laten betalen voor vierkante meter verzegelde grond ivm de hoeveelheid water die je in het riool doet komen. Hier doen ze dat, is best prijzig
Meen je dat? Zotter moet het niet worden; welke kulgemeente is dat dan? En als je betegelde oppervlak nou afwatert in de naastgelegen border, hoe zit dat dan met de "heffing"?quote:Op maandag 24 april 2017 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je tuin volgooien met beton kan nog duur worden als je gemeente besluit je te laten betalen voor vierkante meter verzegelde grond ivm de hoeveelheid water die je in het riool doet komen. Hier doen ze dat, is best prijzig
Jep, In de UK doen al die mensen dat ook, hun voortuin volgooien met asfalt en dan hun auto en rolcontainers een plek geven. Achtertuin ook verzegelen, en maar janken dat rivieren buiten hun overs treden als het hard regentquote:Op maandag 24 april 2017 14:30 schreef nanuk het volgende:
[..]
Deden ze dat hier maar. Ik vindt al dat steen zo tokkie.
Lezen is ook een vak. In die 5mm blijft zand liggen waar vanzelf onkruid in gaat groeien. Om nog maar te zwijgen van algen die dol zijn op ruw beton, patroontje of niet...quote:Op maandag 24 april 2017 14:18 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Je moet het patroontje natuurlijk niet door de laag beton drukken .
Gewoon 5cm beton met een patroon van 5mm diep.
Algen krijg je alleen als je niet voor goed afschot zorgt en in de schaduw. En je wil toch niet zeggen dat je dat incidentele grassprietje dat in zo een groefje vestigt er niet ff uitgeveegd krijgt? . Ik heb in ieder geval nog nooit onkruid zien staan op zo een betonnen vluchtheuvel .quote:Op maandag 24 april 2017 15:26 schreef Barrah het volgende:
[..]
Lezen is ook een vak. In die 5mm blijft zand liggen waar vanzelf onkruid in gaat groeien. Om nog maar te zwijgen van algen die dol zijn op ruw beton, patroontje of niet...
Goede maatregelquote:Op maandag 24 april 2017 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Je tuin volgooien met beton kan nog duur worden als je gemeente besluit je te laten betalen voor vierkante meter verzegelde grond ivm de hoeveelheid water die je in het riool doet komen. Hier doen ze dat, is best prijzig
D3 is geen bruislijm en tevens niet watervast maar waterbestendigquote:Op dinsdag 25 april 2017 20:56 schreef Glider76 het volgende:
Ik ga van watervast multiplex een keukenblad maken wat ik daarna ga stuccen met beton cire.
Het schijnt dat de schroefgaten en dergelijke ook met lijm vastgezet moeten worden.
Bruislijm. Maar welke lijm is geschikt?
Ik zie bijv. bij Gamma een bison D4 watervaste lijm voor 21 euro.
Bij Ecotools een watervaste lijm D3 voor 6 euro. Den Braven woodfix super.
Ok. Maar bij de D4 lijm zie ik dat 1 van de te lijmen delen vochtdoorlatend moet zijn en dat de lijm juist uithard onder invloed van vocht.quote:Op dinsdag 25 april 2017 21:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
D3 is geen bruislijm en tevens niet watervast maar waterbestendig
Naast het verschil tussen watervast en waterbestendig moet je weten dat "watervast multiplex" niet bestaat. Wat jij bedoelt is watervast verlijmd multiplex. Hout blijft gewoon hout. Het oppervlak van de plaat is niet waterdicht of waterafstotend.quote:Op dinsdag 25 april 2017 21:47 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ok. Maar bij de D4 lijm zie ik dat 1 van de te lijmen delen vochtdoorlatend moet zijn en dat de lijm juist uithard onder invloed van vocht.
Is de D4 dan wel of niet geschikt om 2 platen multiplex aan elkaar te lijmen welke enkel binnen in huis zullen blijven?
Ja dat klopt. Dus ik heb D4 lijm nodig?quote:Op dinsdag 25 april 2017 21:56 schreef Barrah het volgende:
[..]
Naast het verschil tussen watervast en waterbestendig moet je weten dat "watervast multiplex" niet bestaat. Wat jij bedoelt is watervast verlijmd multiplex. Hout blijft gewoon hout. Het oppervlak van de plaat is niet waterdicht of waterafstotend.
240 is misschien wat aan de hoge kant, maar ik zou zeker voor 220 gaan.quote:Op donderdag 4 mei 2017 11:26 schreef Ralphmeister het volgende:
In mijn tuin wil ik een simpele overkapping maken. Achterin staat een loungeset maar in de zon kan het daar heel heet worden. Plan is nu vier palen te verbinden met steigerbuis en daar boven dan schaduwdoek te spannen. Ik twijfel nu alleen nog over de hoogte. Ik zat zelf te denken aan 250cm of hebben jullie hier andere ideeën over? Met 250cm bedoel ik de lengte van de palen. Het doek zal dan dus ongeveer op 240cm komen.
Beetje beton om de palen storten doet wonderen.quote:Op donderdag 4 mei 2017 11:43 schreef Barrah het volgende:
[..]
240 is misschien wat aan de hoge kant, maar ik zou zeker voor 220 gaan.
Denk je eraan dat de palen (tenzij ze bijvoorbeeld aan een gevel bevestigd kunnen worden) voldoende diep in de grond moeten komen? 2/3 boven de grond en 1/3 onder de grond is een veel toegepaste stelregel.
Proberen kan altijd. Slot vasthouden met grote waterpomptang (of zo) en de ander zaagt met de decoupeerzaag. Zo heb ik wel 22 mm stalen CV buizen doorgezaagd.quote:Op donderdag 4 mei 2017 14:46 schreef Minarosa het volgende:
Er hangt een klein hangslot aan een deurtje in ons huis en we hebben daar de sleutel niet van (overblijfsel van oud-bewoners, we kunnen de sleutel ook niet via hen krijgen). Kan ik met de decoupeerzaag (met het ijzerzaagje erin) het slotje openzagen of is dat heel onverstandig? Met een kleine handijzerzaag lukt het niet.
Of met een drempel mocht je die tot je beschikking hebben. Decoupeerzaag lijkt me te onhandig.quote:Op donderdag 4 mei 2017 14:46 schreef Minarosa het volgende:
Er hangt een klein hangslot aan een deurtje in ons huis en we hebben daar de sleutel niet van (overblijfsel van oud-bewoners, we kunnen de sleutel ook niet via hen krijgen). Kan ik met de decoupeerzaag (met het ijzerzaagje erin) het slotje openzagen of is dat heel onverstandig? Met een kleine handijzerzaag lukt het niet.
slijptol met doorslijpschijfquote:Op donderdag 4 mei 2017 14:46 schreef Minarosa het volgende:
Er hangt een klein hangslot aan een deurtje in ons huis en we hebben daar de sleutel niet van (overblijfsel van oud-bewoners, we kunnen de sleutel ook niet via hen krijgen). Kan ik met de decoupeerzaag (met het ijzerzaagje erin) het slotje openzagen of is dat heel onverstandig? Met een kleine handijzerzaag lukt het niet.
Ehhhhh even doek of touw er door halen en een goede ruk geven........... klaar.quote:Op donderdag 4 mei 2017 14:46 schreef Minarosa het volgende:
Er hangt een klein hangslot aan een deurtje in ons huis en we hebben daar de sleutel niet van (overblijfsel van oud-bewoners, we kunnen de sleutel ook niet via hen krijgen). Kan ik met de decoupeerzaag (met het ijzerzaagje erin) het slotje openzagen of is dat heel onverstandig? Met een kleine handijzerzaag lukt het niet.
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik.quote:Op donderdag 4 mei 2017 21:47 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ehhhhh even doek of touw er door halen en een goede ruk geven........... klaar.
Kleine slotjes kunnen met een gewone boutenschaar geknipt. In plaats van huren kan je beter een simpele doorslijpschijf kopen.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 09:35 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik.
Dank voor de tips, ga nu een slijper huren.
als het in de buurt van Rotterdam is kan je de mijne lenenquote:Op vrijdag 5 mei 2017 09:35 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik.
Dank voor de tips, ga nu een slijper huren.
In de buurt van Amsterdam: de mijnequote:Op vrijdag 5 mei 2017 09:35 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik.
Dank voor de tips, ga nu een slijper huren.
In de buurt van Zwolle kom ik even langs en fix het wel even,quote:Op vrijdag 5 mei 2017 09:35 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik.
Dank voor de tips, ga nu een slijper huren.
En een hoop gevloek. Punt is, dat dat schroefdraad soms vol zit met kit, waardoor ie te weinig retentie heeft. Na elke spuitbeurt, tuit eraf halen en schroefdraad schoonvegen. Bij volgende spuitbeurt: evt. nieuw tuitje als je voelt dat ie niet lekker loopt. Bovendien kan je aan de bolling al zien dat ie tte veel druk moet opbouwen..quote:Op donderdag 4 mei 2017 21:12 schreef Sjoerdfoto het volgende:
zijn er nog meer mensen die altijd ruziemaken met hun kitpistool/spuit?
Of ik nou siliconen, acrylaat of high-tack kit kit, het is altijd hommeles: de tuut zit er niet lekker op waardoor deze door de druk weer eraf klapt. Terwijl de tuut wel lekker doorloopt...
Resultaat :vieze handen, vies werkstuk en een hoop frustratie.
In buurt v den haag kan ik wel even knippen of doorslijpenquote:Op vrijdag 5 mei 2017 09:35 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik.
Dank voor de tips, ga nu een slijper huren.
Thanks voor de tips. Ik kit best incidenteel, elke maand een keertje, dus wat dat betreft is het wel een goed idee om het steeds ff schoon te maken.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 11:29 schreef blomke het volgende:
[..]
En een hoop gevloek. Punt is, dat dat schroefdraad soms vol zit met kit, waardoor ie te weinig retentie heeft. Na elke spuitbeurt, tuit eraf halen en schroefdraad schoonvegen. Bij volgende spuitbeurt: evt. nieuw tuitje als je voelt dat ie niet lekker loopt. Bovendien kan je aan de bolling al zien dat ie tte veel druk moet opbouwen..
Het meest voorkomende euvel is dat de kit in het spuitmondje uithardt. Dan kan je met deze losse dingen, het tuitje vervangen i.p.v. de hele spuit weggooien. Overigens heb ik wel eens een idee gepatenteerd (althans een poging) on het tot één geheel te versmelten en de tuit luchtdicht af te sluiten, zoals de rest van de koker.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 14:09 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Vraag me af waarom ze die spuitmond er niet gewoon aangieten :-)
Neem een 3 2 mm RVS plaat (evt. PB staal) als afwerking. Dat werkt zoveel prettiger en is 100% schoon te houden.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 15:20 schreef Harveo het volgende:
Ik had zelf het idee om hier een dunne triplex stroken op te verlijmen om het hoogte verschil te compenseren. Ben alleen bang dat dit op termijn gaat bobbelen. Hebben jullie misschien een tip hiervoor? Werkbank is trouwens 380cm lang en 80cm diep (ongeveer).
Ben zelf niet zo'n fan van een metalen ondergrond. Puur gevoel hoor, heb er geen ervaring mee.quote:Op vrijdag 5 mei 2017 15:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Neem een 3 2 mm RVS plaat (evt. PB staal) als afwerking. Dat werkt zoveel prettiger en is 100% schoon te houden.
Dan zou je i.dd. triplex vol kunnen verlijmen (lijm met een kam verdelen over oppervlak) en vastnieten met een 103 nietjes uit een nietpistool (om de 5 a 6 cm). Lijkt me dat dat niet gaat bobbelenquote:Op vrijdag 5 mei 2017 15:54 schreef Harveo het volgende:
Ben zelf niet zo'n fan van een metalen ondergrond. Puur gevoel hoor, heb er geen ervaring mee.
of je draait het om, eerst 2 a 3 mm staal en dan het houtquote:Op vrijdag 5 mei 2017 16:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zou je i.dd. triplex vol kunnen verlijmen (lijm met een kam verdelen over oppervlak) en vastnieten met een 103 nietjes uit een nietpistool (om de 5 a 6 cm). Lijkt me dat dat niet gaat bobbelen
Dat ligt er ook aan wat voor plafond het is, gipsplaat of ander materiaalquote:Op vrijdag 5 mei 2017 18:37 schreef Peejtur het volgende:
Hoeveel gewicht kunnen die parachutepluggen hebben? Die holle wand dingen. Ze hangen aan een plafond die bestaat uit dun plaat materiaal en ze zitten dus los. Ze hangen aan de uitsteeksels. Hoeveel kunnen die uitsteeksels hebben?
Dit soort bedoel ik: http://www.ijzerwebshop.n(...)zonder-schroef-10700
Je hebt ook gewoon witte D4 lijm hoor.quote:Op dinsdag 25 april 2017 22:37 schreef bleiblei het volgende:
Jup. D3 is gewone pvac houtlijm. D4 constructielijm. Smerig spul ook, dus handschoenen gebruiken.
Dat is misschien wat overdreven, maar dat zal zeker genoeg zijn.quote:Op maandag 8 mei 2017 13:36 schreef MrDrako het volgende:
Ik heb een vijver leeggehaald, en nu bleek daar nog een betonnen rand in gestort te zijn. Nogal overkill maar goed, ik wil hem er nu dus uit.
Rand is +-15x15cm, en dit rondom een vijver van 4mx2m.
Hij ligt niet diep, ik kan er onder door graven (makkelijker dus te slopen).
Maar met mijn brave kleine boorhamer op de hamer stand krijg ik er alleen een klein putje in. als ik het kort probeer.Maar goed, die heeft 1,9j slagkracht.
Dus iets huren, maar hoeveel J is er nodig? Ik voel er weinig voor een op lucht te huren, kost ruim 150 euro voor de boor en compressor.
Ze hebben bij boels ook een hilti met 22J slachkracht, daar kom ik er toch wel mee doorheen?
Grote slijptol met diamantschijf en een lat tegen de muur schroevenquote:Op zondag 14 mei 2017 10:59 schreef Legwieh het volgende:
Waarvan is deze muur gemaakt?
[ afbeelding ]
en wat is de beste manier om hier een gat in te zagen (deurgat)
Met natuurlijke het gebruik van de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen.quote:Op zondag 14 mei 2017 11:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Grote slijptol met diamantschijf en een lat tegen de muur schroeven
Uiteraard maar dat spreekt vanzelf toch?quote:Op maandag 15 mei 2017 12:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Met natuurlijke het gebruik van de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen.
korte broek en slippers toch?quote:Op maandag 15 mei 2017 12:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Uiteraard maar dat spreekt vanzelf toch?
je vergeet de zonnebril en de advertentie op werkspotquote:
Mooi hè.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 00:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik heb laatst een WCD opgehangen en heb wat probleempjes met de aardlekschakelaar. Zijn er ook afdekkapjes te krijgen die spat waterdicht zijn?
[ afbeelding ]
Probleem allen is dat het een hoek muurtje is. dus ik denk dat alleen de vloer en muur (is er namelijk maar 1 ) te weinig is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:58 schreef Barrah het volgende:
Ik zou osb nemen. Goedkoop en vrij stevig.
Bevestigen op een regelwerk dat je vastmaakt aan de vloer en de muur (plafond zou mooi zijn maar dat wil je dus niet).
Hoe hoog is de ruimte? Uitgaande van handelsmaten (61, 122, 244) zou je de want 244 hoog kunnen maken en zo net vrij van je plafond kunnen blijven. Dan hoef je ook minder te zagen.
Omdat je het regelwerk niet aan het plafond wilt vastmaken zou ik de platen voor de stevigheid liggend en in halfsteens verband verwerken.
ik weet dat hoeken normaal gezien steviger zijn maar mijn gevoel zegt dat het niet echt stevig is als het alleen aan de muur en aan de vloer vast zit. Maarja we zullen wel zien. Desnoods nog wat extra bevestigingshoeken ofzo.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:26 schreef Barrah het volgende:
Dat het een hoek is, is alleen maar gunstig.
Als je de constructie stijf genoeg maakt wordt het daardoor des te stevig.
Een staander bij die doorgang, helemaal tot het plafond door laten lopen? KAn dat? DAn staat het voor eeuwig, in principequote:Op donderdag 18 mei 2017 13:50 schreef Legwieh het volgende:
[..]
ik weet dat hoeken normaal gezien steviger zijn maar mijn gevoel zegt dat het niet echt stevig is als het alleen aan de muur en aan de vloer vast zit. Maarja we zullen wel zien. Desnoods nog wat extra bevestigingshoeken ofzo.
Al zegt de vriendin nu weer dat ze geen afscheiding wil. We zien het wel
Ja daar zit ik inderdaad ook aan te denken. Om daar iets tot aan het plafond te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Een staander bij die doorgang, helemaal tot het plafond door laten lopen? KAn dat? DAn staat het voor eeuwig, in principe
1 of twee gaatjes in het plafond vind ik niet erg. Uiteindelijk wordt deze ruimte namelijk toch mijn kantoor. Ik ga jullie op de hoogte houden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 14:09 schreef blomke het volgende:
Desnoods met een wigje klemmen, dan hoef je het plafond-stucwerk niet te beschadigen.
Als 't tijdelijk is en goedkoop moet zou ik spaanplaat nemen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:50 schreef Legwieh het volgende:
Klein klusvraagje.
Ik wil straks een klein (tijdelijk) afscheidingsmuurtje maken in de woonkamer. Dit omdat wij gedurende de verbouwing in 1 ruimte gaan wonen en slapen. Nu is de ruimte beperkt, dus lijkt het me handig als ik desgewenst ook het 1 en ander kan ophangen aan die wand (een plank om wat spullen op te leggen. Wat haken inschroeven om kleding, rotzooi of andere zooi aan te kunnen hangen.
Vanwege de draagkracht valt gipsplaat af. maar wat zal ik nu wel nemen.
Het moet uiteraard zo goedkoop mogelijk aangezien het een tijdelijk muurtje is.
het muurtje komt in een hoekvorm.
OSB of MDF? en bij mdf welke dikte? Het komt gewoon op een houten regelwerk wat onder op de vloer komt. en boven het liefst zo min mogelijk vast gezet wordt tegen het plafond (omdat die gestucd en we daar in deze ruimte eigenlijk niets aan willen doen.
Nog minder kluswerk; een hoge (kleding)kast als afscheiding; bergruimte en afscheiding in een. Of zo'n kallax vakkenkast, die zijn niet voor niets zo populair in studio's waar studenten wonen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:50 schreef Legwieh het volgende:
Klein klusvraagje.
Ik wil straks een klein (tijdelijk) afscheidingsmuurtje maken in de woonkamer. Dit omdat wij gedurende de verbouwing in 1 ruimte gaan wonen en slapen. Nu is de ruimte beperkt, dus lijkt het me handig als ik desgewenst ook het 1 en ander kan ophangen aan die wand (een plank om wat spullen op te leggen. Wat haken inschroeven om kleding, rotzooi of andere zooi aan te kunnen hangen.
Vanwege de draagkracht valt gipsplaat af. maar wat zal ik nu wel nemen.
Het moet uiteraard zo goedkoop mogelijk aangezien het een tijdelijk muurtje is.
het muurtje komt in een hoekvorm.
OSB of MDF? en bij mdf welke dikte? Het komt gewoon op een houten regelwerk wat onder op de vloer komt. en boven het liefst zo min mogelijk vast gezet wordt tegen het plafond (omdat die gestucd en we daar in deze ruimte eigenlijk niets aan willen doen.
Moet je alleen wel een kast hebben ;-)quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:51 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Nog minder kluswerk; een hoge (kleding)kast als afscheiding; bergruimte en afscheiding in een. Of zo'n kallax vakkenkast, die zijn niet voor niets zo populair in studio's waar studenten wonen.
Naja, zo een kallax valt qua kosten wel mee. Ik denk zelfs dat je goedkoper uit bent dan wanneer je van wat vurenbalken en platen OSB een wandje maakt dat vrij staat en waar je spullen aan kan hangen. Dus eigenlijk is dat idee zo slecht niet. Zeker niet voor een tijdelijke situatie.quote:Op donderdag 18 mei 2017 22:03 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Moet je alleen wel een kast hebben ;-)
Heb alleen maar inbouwkasten en die komen ook weer terug, ooit ;-)
als je een balk maakt van halverwege de ene muur naar halverwege de andere muur, en dan bovenaan de muur vlak onder het plafond blijft ie geheid staan zonder de muur aan het plafond te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:02 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Probleem allen is dat het een hoek muurtje is. dus ik denk dat alleen de vloer en muur (is er namelijk maar 1 ) te weinig is.
Daarom misschien toch ergens een beugel aan het plafond maken. (maarja hoe ga ik een beugel aan een gipsplafond maken, dat hij ook nog enigszins iets kan houden. Holle wand pluggen gaat denk ik niet echt heel veel sterkte opleveren) en net ergens op een regelwerk uitkomen is ook meer geluk dan wijsheid vrees ik.
Dat gele is eventueel nieuw te creeren.
[ afbeelding ]
Nou dan nee je een strook underlaument en of een vuren plank en drukt die tegen het plafond waar tegen je de stelvoetjes draait.quote:Die stelvoetjes draaien dwars door mijn plafond want het zijn gipsplaten en ik weet niet waar de rachels zitten.
Het simpelste neem een oude fiets binnen band en knip die in de lengte open en schuif die er tussen. Zo krijg je op een goedkope manier frictie tussen het plafond en je frame.quote:De hele boel gaat schuiven en blijft niet vast zitten
https://www.bax-shop.nl/2(...)Fm511k8ELhoCcC3w_wcBquote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb een viervoudige opbouw wandcontactdoos nodig waarbij de stekkeringangen 90 graden gedraaid zitten t.o.v. de doos. Weet niet of ik het goed zeg maar we willen alle stopcontacten kunnen gebruiken in geval van grote stekkers zoals die van een modem en dergelijke. Iemand een idee waar ik dat kan vinden?
Dus niet zoiets want hier kan een stekker voor het volgende stopcontact komen:
[ afbeelding ]
45 Graden zou eventueel ook kunnen. Maar wat jij noemt is een stekkerdoos, geen stopcontact.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:05 schreef Sjoerdfoto het volgende:
[..]
https://www.bax-shop.nl/2(...)Fm511k8ELhoCcC3w_wcB
Niet zoiets? Gedraaide stekkers, niet 90 graden maar 45 graden dus ze kunnen wel allemaal naast elkaar. Zelf goede ervaringen mee met grote stekkers en adapters naast elkaar.
Die kwam ik net ook tegen bij Hornbach. Eigenlijk hebben we viervoudig nodig.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:20 schreef jpajs het volgende:
LEGRAND Forix Opbouw wandcontactdoos (wcd) RA 3-voudig RA wit H*****H
[ afbeelding ]
Kan je in één van de gaten niet een splitter zetten.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die kwam ik net ook tegen bij Hornbach. Eigenlijk hebben we viervoudig nodig.
Hmm, true. Maar ik schroef stekkerdozen ook nog wel eens vast, of ben ik dan een beunhaasquote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
45 Graden zou eventueel ook kunnen. Maar wat jij noemt is een stekkerdoos, geen stopcontact.
Ik heb gewoon 18mm MDF gebruikt. In combinatie met 18mm underlayment voor de "bakjes".quote:Op dinsdag 23 mei 2017 14:24 schreef ridsel het volgende:
Welke dikte van planken en welk matriaal kan ik best gebruiken om een gereedschapswand te maken met french cleat systeem?
Deden wij ook wel eens. Maar toch wil ik dat liever niet in onze hagelnieuwe meterkast. Jammer dat er geen inbouw mogelijk is.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 14:19 schreef Sjoerdfoto het volgende:
[..]
Hmm, true. Maar ik schroef stekkerdozen ook nog wel eens vast, of ben ik dan een beunhaas
Ik denk dat dit het wordt ja. Dan kunnen we altijd nog twee stekkers/snoeren naar onder en twee naar boven doen.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 15:20 schreef kovenant het volgende:
de ABB HAF opbouw doos met 4 voudig deksel is dat niks?
ik weet niet zeker of deze er ook zijn in gedraaide versie maar voor in een meterkast vind ik dit wel netjes staan.
http://www.elektro-kopen.(...)udige-wcd-grijs.html
goeie zaakquote:Op dinsdag 23 mei 2017 15:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik denk dat dit het wordt ja. Dan kunnen we altijd nog twee stekkers/snoeren naar onder en twee naar boven doen.
Ik ga Sander Vunderink maar weer eens wat rijker maken voor 17.00 zodat hij morgen levert.
Ik ken die site ook van Fok ja. Inmiddels zijn we 1000 euro armer, alleen voor die ene webshop. Goede kwaliteit, goede prijs en een uitgebreid assortiment.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 15:56 schreef kovenant het volgende:
[..]
goeie zaak
werd me eens geadviseerd door Vonkenboer, sindsdien bestel ik altijd daar.
Bedankt voor deze tip trouwens. Altijd handig om te weten dat zoiets bestaat.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:29 schreef jpajs het volgende:
[..]
Kan je in één van de gaten niet een splitter zetten.
[ afbeelding ]
Wat je ook kunt doen (of had kunnen doen) als je de ruimte hebt is een lege opbouwdoos plaatsen waar je zelf de stopcontacten in kunt plaatsen. Je kunt dan zelf de oriëntatie kiezen.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 15:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik denk dat dit het wordt ja. Dan kunnen we altijd nog twee stekkers/snoeren naar onder en twee naar boven doen.
Ik ga Sander Vunderink maar weer eens wat rijker maken voor 17.00 zodat hij morgen levert.
Ik kom toevallig net die mogelijkheid tegen. Alleen is het ontzettend duur dus dat doe ik maar niet. Een opbouwraam 2 voudig is 12,50, daar komt dan nog je raam en stopcontacten bij. Mooie optie wel.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 16:17 schreef Barrah het volgende:
[..]
Wat je ook kunt doen (of had kunnen doen) als je de ruimte hebt is een lege opbouwdoos plaatsen waar je zelf de stopcontacten in kunt plaatsen. Je kunt dan zelf de oriëntatie kiezen.
Spullen die hij in het standaard assortiment heeft zitten, zijn prima geprijsd.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 15:56 schreef kovenant het volgende:
[..]
goeie zaak
werd me eens geadviseerd door Vonkenboer, sindsdien bestel ik altijd daar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En als je nu eens wat vet aan de schroefdraad smeert. Bij hardhout knappen altijd wat schroeven als je niet voorboort of de schroefdraad wat vettig maakt. Kan met vaseline, waxinelichtje, handzeep, spuug, WD40...........................quote:Op donderdag 25 mei 2017 23:02 schreef Barrah het volgende:
Heeft iemand een tip voor zo sterk mogelijke vlonderschroeven met lenskop?
Ik heb schroeven van het merk Conteq gebruikt (5x50), welke volgens de verkoper niet zouden knappen. Dat is bij enkele toch gebeurd. Die zou ik graag willen vervangen, het liefst betere exemplaren met dezelfde kop. Dikker of iets langer mag eventueel ook.
Bedankt voor je reactie.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 07:26 schreef jpajs het volgende:
[..]
En als je nu eens wat vet aan de schroefdraad smeert. Bij hardhout knappen altijd wat schroeven als je niet voorboort of de schroefdraad wat vettig maakt. Kan met vaseline, waxinelichtje, handzeep, spuug, WD40...........................
Als ze naderhand knappen heb je ze met te veel geweld er in gedraaid. Dus schroefmachine op een lager toerental. En dan in een keer doordraaien tot net na de oppervlakte. Elke keer dat je er kracht op zet komt er een moment aan krachten vrij die de schroef verzwakken en doen torderen om hun as.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 07:36 schreef Barrah het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.
Meeste heb ik wel gewoon voorgeboord (hoewel dat niet per se hoeft zeggen ze).
De schroeven knappen ruime tijd na het plaatsen dus ze zijn bij het schroeven hooguit verzwakt.
De schroeven zijn nu op, dus ik moet sowieso nieuwe kopen. Vandaar dat ik om me heen kijk voor een alternatief.
Dank.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 07:51 schreef jpajs het volgende:
[..]
Als ze naderhand knappen heb je ze met te veel geweld er in gedraaid. Dus schroefmachine op een lager toerental. En dan in een keer doordraaien tot net na de oppervlakte. Elke keer dat je er kracht op zet komt er een moment aan krachten vrij die de schroef verzwakken en doen torderen om hun as.
Dus lager toerental, smeermiddel en voorboren. Anders gebeurt het weer met elk type merkschroef.
Spax:quote:Op vrijdag 26 mei 2017 08:14 schreef Barrah het volgende:
Iemand nog tips voor merken vlonderschroeven met lenskop?
Deze hebben wij destijds gebruikt. Niet goedkoop, wel goed. Je kunt vast ergens een goedkoper adres vinden.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 08:14 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dank.
Iemand nog tips voor merken vlonderschroeven met lenskop?
Wat komt er aan te hangen? De elasiteitsmodus van staal is anders dan die van aluminium, die van staal is 3× zo hoog.quote:Op zondag 28 mei 2017 11:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Een 90 cm aluminium as van 18mm dik, is dat ongeveer / vergelijkbaar stevig als een 90 cm stalen as van 18mm dikte ?
Welke?quote:Op zondag 28 mei 2017 12:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Deze hebben wij destijds gebruikt. Niet goedkoop, wel goed. Je kunt vast ergens een goedkoper adres vinden.
Eerder een kracht die er op drukt, het wordt een onderbed van een soort van cnc-achtige machine.quote:Op zondag 28 mei 2017 12:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat komt er aan te hangen? De elasiteitsmodus van staal is anders dan die van aluminium, die van staal is 3× zo hoog.
90cm is best lang als er nog iets aan komt te hangen ook. Maar das meer gevoel, kan er niet veel zinnigs over zeggenquote:Op zondag 28 mei 2017 12:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Eerder een kracht die er op drukt, het wordt een onderbed van een soort van cnc-achtige machine.
In het midden komt simpel gezegd een draadstang die heen en weer loopt met behulp van een stappenmotortje, en twee lange staven aan de zijkant om het bed van de machine te ondersteunen.
Twijfel of aluminium voldoende is, of dat het toch echt staal moet zijn
Ik kan hem moeilijk in het midden ergens gaan ondersteunen, denk dat ik eerst maar eens voor een massief stalen buis ga. Bij twijfel beter over-dimensionerenquote:Op zondag 28 mei 2017 12:25 schreef derLudolf het volgende:
[..]
90cm is best lang als er nog iets aan komt te hangen ook. Maar das meer gevoel, kan er niet veel zinnigs over zeggen
het zal in dit geval gedimensioneerd zijn op doorbuiging, niet op sterkte.quote:Op zondag 28 mei 2017 12:43 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik kan hem moeilijk in het midden ergens gaan ondersteunen, denk dat ik eerst maar eens voor een massief stalen buis ga. Bij twijfel beter over-dimensioneren
Ik zou in elk geval geen multiplex nemen, maar hardhout. Volgens mij noemen ze dat spouwlatenquote:Op maandag 29 mei 2017 10:21 schreef Nald het volgende:
Ook een klein vraagje
Ik heb een garage met een doorgang van 254 x 213, nu heb ik hier een kozijn voor gekocht van 250x205.
Hoe kozijn is dus iets te klein. Hoe kan ik dit het er beste inzetten? Met multiplex het oorspronkelijke kozijn verkleinen?
Of gewoon het kozijn erin plaatsen en dan opvullen met kleine afstandhoudertjes (lees stuk of 10 blokjes) en een omlijsting om het kozijn plaatsen.
Voor deze ruimte is isolatie niet van belang.
De staaf dient als ondersteuning van een bewegend werkvlak, op dat vlak wordt een cnc achtige bewerking uitgevoerd. Het moet dus vooral niet doorbuigen.quote:Op maandag 29 mei 2017 07:30 schreef lipje het volgende:
[..]
het zal in dit geval gedimensioneerd zijn op doorbuiging, niet op sterkte.
Werktuigbouwertip: let op de toleranties, de staaf die je gaat kopen zal wel +/- 1mm zijn, terwijl de vrije ruimte 1mm is, loopt ie in het ergste geval alsnog vast
Watergedragen lak is niet echt geschikt voor buiten, wel voor binnen. Daarbij is het niet echt een aanbeveling omdat je er dan niet meer zomaar lak op terpetinebasis overheen kan schilderen, wat toch wel de standaard is voor buiten. Dan zou je alles er weer af moeten schuren, een hels karwei. Kan je beter nu gewoon een nieuw potje halen, bijvoorbeeld Rubbol XD of S2U.quote:Op woensdag 31 mei 2017 23:59 schreef Radegast het volgende:
Waterdragende verf over alkydverf op de buitendeur en kozijnen, kan dat? De verflaag is in prima conditie, kleur staat me alleen nogal tegen als de volle zon d'r op staat.
Heb echter nog twee ongeopende verfblikken op waterbasis staan waarvan ik zeker weet dat de kleur me wel bevalt.
Beetje opschuren, en smeren maar? Of is het een no-go?
Zoiets?quote:Op maandag 5 juni 2017 16:14 schreef Makrolon het volgende:
Met welke lijm zouden jullie teakhout aan multiplex verlijmen? Het is een luik voor een boot dus komt wel veel vocht bij.
Zou hem dan alleen niet in wit nemenquote:Op maandag 5 juni 2017 16:22 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Zoiets?
http://www.nauticgear.nl/(...)2-extra-lijmend.html
Zorg dan wel voor watervast multiplex, gewoon Multiplex doet het erg slecht met vocht.quote:Op maandag 5 juni 2017 16:14 schreef Makrolon het volgende:
Met welke lijm zouden jullie teakhout aan multiplex verlijmen? Het is een luik voor een boot dus komt wel veel vocht bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |