nee de garage had het over een multiriem ofso, vroeger ook wel V-snaar genoemd. Zaten wat kleine scheurtjes in.quote:Op maandag 3 april 2017 20:26 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ken de auto verder niet maar de koppeling versleten bij 131.000 lijkt mij niet echt normaal.
Bij de kosten voor groot onderhoud staat multiriem, moet dat niet distributieriem zijn?
waarom was die apk zo duur?
Nou in januari heb ik al 2 nieuwe banden erop laten zetten i.v.m. de APK. En nu opeens adviseert hij om de andere 2 ook te doen.quote:Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
Huh, ik rij er zeker 40-50.000 mee.quote:Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
klopt. Als ik er nu nog een jaar mee kan rijden zonder kosten, dan valt het gezien over 2 jaar wel mee toch?quote:Op maandag 3 april 2017 20:40 schreef Fer het volgende:
Klinkt als een Aygo, die zijn wat minder degelijk. Sowieso worden auto's vaak ingeruild als er nogal wat werk aan zit te komen.
Linksom of rechtsom, autorijden kost gewoon geld als je kilometers maakt. Als je meerdere jaren achter elkaar hoge onderhoudskosten hebt dan zou ik wat anders zoeken.quote:Op maandag 3 april 2017 20:44 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
klopt. Als ik er nu nog een jaar mee kan rijden zonder kosten, dan valt het gezien over 2 jaar wel mee toch?
Het voelt nu alleen als heel veel geld in korte tijd. Alleen het grote onderhoud nu is ook deels preventief. Ik rij er gewoon heel veel mee.
Wat moet ik onder hoge onderhoudskosten beschouwen? Ik heb nu in 1 jaar meer dan 50% van de aankoopprijs erin gestoken.quote:Op maandag 3 april 2017 20:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom, autorijden kost gewoon geld als je kilometers maakt. Als je meerdere jaren achter elkaar hoge onderhoudskosten hebt dan zou ik wat anders zoeken.
Ligt eraan wat je budget was en of je huidige auto een sluitende onderhoudshistorie had toen je hem kocht. Meestal kan je beter iets meer uitgeven voor een auto die aantoonbaar onderhouden is en niet aan de onderkant van de markt zit. Je kan ook geluk hebben.quote:Op maandag 3 april 2017 20:49 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
Wat moet ik onder hoge onderhoudskosten beschouwen? Ik heb nu in 1 jaar meer dan 50% van de aankoopprijs erin gestoken.
Had ik niet beter een betere auto voor 4500 kunnen kopen? Of is dat achteraf kijken? Het is voor mij ook een leerproces, omdat het mijn eerste auto was en ik er helemaal niks vanaf wist.
Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.quote:Op maandag 3 april 2017 20:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je budget was en of je huidige auto een sluitende onderhoudshistorie had toen je hem kocht.
Klinkt als pech inderdaad, je weet pas of je auto duur is geworden als je hem verkoopt. Als je nu een paar jaar voor weinig kosten rijdt dan rij je goedkoop.quote:Op maandag 3 april 2017 20:52 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.
Maar deze auto reed prima, had een sluitende onderhoudshistorie. Koppeling was gewoon pech.
Alleen al met al is het een dure grap geworden deze auto.
Koppeling kan inderdaad een zwak punt zijn bij Aygo/C1/107.quote:Op maandag 3 april 2017 20:44 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
klopt. Als ik er nu nog een jaar mee kan rijden zonder kosten, dan valt het gezien over 2 jaar wel mee toch?
Het voelt nu alleen als heel veel geld in korte tijd. Alleen het grote onderhoud nu is ook deels preventief. Ik rij er gewoon heel veel mee.
Misschien een paar euro meer uitgeven voor banden met kwaliteit.quote:Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
En dan had het ook kunnen gebeuren. Wat je nog wel enige mate van zekerheid kan bieden is een ANWB-keuring. Maar ook de keurmeesters kunnen niet door een auto heen kijken.quote:Op maandag 3 april 2017 20:52 schreef Jonassen08 het volgende:
Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.
Zelfs met mijn R doe ik minimaal 30dkm met de voorbanden.quote:Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
Het is de compound die bepalend is of een band lang of kort mee gaat. Een zachte compound is beter (meer grip), maar slijt eerder.quote:Op maandag 3 april 2017 21:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Misschien een paar euro meer uitgeven voor banden met kwaliteit.
Ik dacht ooit een nakomeling van Albert E. te zijn toen ik kekke nieuwe zomerbandjes van vier tientjes vond want dat scheelde veel geld...
Zijn genoeg Chinese banden die geen grip hebben en toch niet lang meegaan.quote:Op maandag 3 april 2017 21:35 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Het is de compound die bepalend is of een band lang of kort mee gaat. Een zachte compound is beter (meer grip), maar slijt eerder.
Een Chinese band zal dus langer meegaan, dan een dure sportieve band van een A-merk.
Nee breng hem naar een locale garage, die zogenaamd goedkoop is. Ze gebruiken onderdelen van Bosch, misschien dat dat er mee te maken heeft.quote:Op maandag 3 april 2017 21:33 schreef Fer het volgende:
Klinkt trouwens ook alsof je hem naar een dealer brengt, een goede universeel kan zo 40% schelen.
Ik heb weleens Landsailers op mijn Williams gehad, die waren van zwart plastic en gingen maar niet op!quote:Op maandag 3 april 2017 21:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zijn genoeg Chinese banden die geen grip hebben en toch niet lang meegaan.
Best of both worlds.
Ja.quote:Op maandag 3 april 2017 20:21 schreef Jonassen08 het volgende:
Of kan je dit verwachten met een 8 jaar oude auto die niet supergoed onderhouden is geweest?
Hoe was de remweg?quote:Op maandag 3 april 2017 21:44 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Ik heb weleens Landsailers op mijn Williams gehad, die waren van zwart plastic en gingen maar niet op!
Newsflash:quote:Op maandag 3 april 2017 20:52 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.
Maar deze auto reed prima, had een sluitende onderhoudshistorie. Koppeling was gewoon pech.
Alleen al met al is het een dure grap geworden deze auto.
Volgens mij kosten de banden 40 euro per stuk, dus 80 euro en dan komt er nog 40 euro arbeid en btw bij geloof ik.quote:Op maandag 3 april 2017 22:45 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Newsflash:
Een auto is niet goedkoop, alhoewel een Aygo wel zo'n beetje het goedkoopst is.
Al vind ik het onderhoud dat jij noemt wel belachelijk duur.
2 bandjes voor een Aygo, ¤100 inclusief omleggen?
Wat heb jij betaald?
Kuch..
http://www.topbanden.com/(...).html?affilie=161232
¤36 per band, ¤72.
15 per band voor omleggen
Is ¤102
20eur per band exclusief BTW?quote:Op maandag 3 april 2017 22:52 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
Volgens mij kosten de banden 40 euro per stuk, dus 80 euro en dan komt er nog 40 euro arbeid en btw bij geloof ik.
Ik heb hem zo verkocht, maar wel eerlijk erbij gezegd dat er gevaarlijke banden op zaten.quote:Op maandag 3 april 2017 23:04 schreef vaduz het volgende:
[..]
Hoop dat ze je vervangen hebt, voordat ze op waren dan.
ik zal de bon er is bijzoeken. Maar was iets met carosie aan de remschijven / kabels. 2 banden.en nog wat andere dingen, ik zal even de bon erbij zoeken.quote:Op maandag 3 april 2017 23:04 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
20eur per band exclusief BTW?
Dat is een dure garage dan.
Zeker als over de banden ook nog BTW komt..
En die APK is wel echt een toppunt..
Apk'tje betaal je als je een garage hebt die er niet op verliest en 'wint' met afkeur zo'n ¤35 a ¤40 voor.
Die twee bandjes die ik je liet zien ¤105.
Samen ~¤150. Blijft er ¤300 onverklaarbaar voor mij. Remmen schoonspuiten geloof ik niet in.
Niks mis met wat roest op Remschijven. Dat is gewoon even hard remmen, en het is er af.quote:Op maandag 3 april 2017 23:10 schreef Jonassen08 het volgende:
[..]
ik zal de bon er is bijzoeken. Maar was iets met carosie aan de remschijven / kabels. 2 banden.en nog wat andere dingen, ik zal even de bon erbij zoeken.
Ik betaal nog minder dan ¤300 voor 205/55/16 winterbanden, en mijn zomerbanden 205/50/17 gaan wel over de 400 heen.quote:4 banden inclusief montage 300-400 euro
Hangt ook een beetje af van het merk hoor.quote:Op dinsdag 4 april 2017 10:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik betaal nog minder dan ¤300 voor 205/55/16 winterbanden, en mijn zomerbanden 205/50/17 gaan wel over de 400 heen.
Zo'n Aygo heeft 155/65/14 oid, en die zijn spotgoedkoop.
Als daar voor 4 banden meer dan 250 neerlegt inclusief omleggen, ben je genaaid..
Cross climate is een vrij dure band in vergelijking met de rest.quote:Op dinsdag 4 april 2017 13:33 schreef Pinda555 het volgende:
[..]
Hangt ook een beetje af van het merk hoor.
Heb laatst 4x Michelin crossclimates laten opzetten in 185/65/15 en kosten waren iets van 300. Hoe kom jij onder de 300?
Maarja feit is dat TS sowieso genaaid is niet alleen met de banden.
Mijn ervaring met de Toyota specialist (geen officiële dealer) is juist dat die behoorlijk goedkoop is, de gemiddelde universele garage is duurder. Ik betaal daar in elk geval per beurt minder dan de genoemde bedragen van TS met een bijna 18 jaar oude Lexus.quote:Op maandag 3 april 2017 21:33 schreef Fer het volgende:
Klinkt trouwens ook alsof je hem naar een dealer brengt, een goede universeel kan zo 40% schelen.
Toyo s954 winterband was nogal in de aanbieding voor ¤53 per band. Bij andere sites was hij een stuk duurder.quote:Op dinsdag 4 april 2017 13:33 schreef Pinda555 het volgende:
[..]
Hangt ook een beetje af van het merk hoor.
Heb laatst 4x Michelin crossclimates laten opzetten in 185/65/15 en kosten waren iets van 300. Hoe kom jij onder de 300?
Maarja feit is dat TS sowieso genaaid is niet alleen met de banden.
Ain't that the truth.....quote:Op dinsdag 4 april 2017 22:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Blijft staan dat het wel mee valt met 'genaaid zijn'.
Groot deel van de kosten die genoemd worden zijn regulier onderhoud. En dat kost nu eenmaal een hoop geld als je het niet zelf doet.
Alleen de koppeling is 'domme pech'.
Maar los van deze auto geldt dat heel veel tweedehands auto's worden weggedaan als er een dure onderhoudsbeurt aan zit te komen. Zaken die niet perse meteen hersteld hoeven worden stelt men graag even uit als er plannen zijn om de auto te verkopen. Denk aan een multiriem, een accu die wat slechter begint te worden....
Tenzij je de auto bij een aankoopkeuring volledig binnenstebuiten laat keren, weet je dat er bij het kopen van een tweedehands auto in het eerste jaar extra onderhoudskosten bij kunnen komen, bovenop de reguliere onderhoudskosten.
TS heeft er 3 tot 4 maanden in gereden voordat de koppeling op was. TS heeft de ballen verstand van auto's, dus of de koppeling echt op was? Het is de eerste auto van TS, wellicht heeft TS zelf wat moeite met schakelen gehad? En 130k in 8 jaar is niet overdreven veel, als het dingetje als boodschappenkarretje in de stad gebruikt is, heeft de koppeling best op zijn donder gehad.quote:Op dinsdag 4 april 2017 14:08 schreef Metalfreak het volgende:
Vind het overigens ook niet normaal dat een koppeling bij 130.000km al op is, maar goed, daarmee kun je pech hebben als je auto voorheen van een of andere idioot is geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |