abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169979057
registreer om deze reclame te verbergen
Vorig jaar juli een 2e hands Toyota uit 2008 gekocht voor 2800 euro. 131.000 op de teller.

We zijn nu 9 maanden verder verder en ik heb de volgende kosten gehad:

October 2016: koppeling vervangen :450 euro.
Januari 2017: APK + onderdelen vervangen voor herkeuring: 460 euro.
April 2017: Groot onderhoud, accu vervangen, multiriem vervangen, 2 bandjes vervangen en nog een paar dingetjes: 725 euro.

Samengevat: 1615 euro aan kosten binnen 9 maanden.

Groot onderhoud was niet noodzakelijk nu, maar doe ik omdat de auto in 9 maanden 20.000 gereden heeft en een tijd geen onderhoud heeft gehad.

Het was mijn 1e auto en volgens mij een zware miskoop. 1600 euro aan kosten in 9 maanden.

Voordeel is wel dat ik als het goed is komend jaar of met geluk komende 2 jaar niet veel aan onderhoud kwijt ben.

Ben ik genaaid / heb ik een slechte aankoop gedaan? Of kan je dit verwachten met een 8 jaar oude auto die niet supergoed onderhouden is geweest?
pi_169979098
Is gewoon pech, je weet het nooit met een tweedehands :)
pi_169979186
ik ken de auto verder niet maar de koppeling versleten bij 131.000 lijkt mij niet echt normaal.
Bij de kosten voor groot onderhoud staat multiriem, moet dat niet distributieriem zijn?
waarom was die apk zo duur?
pi_169979236
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:26 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ken de auto verder niet maar de koppeling versleten bij 131.000 lijkt mij niet echt normaal.
Bij de kosten voor groot onderhoud staat multiriem, moet dat niet distributieriem zijn?
waarom was die apk zo duur?
nee de garage had het over een multiriem ofso, vroeger ook wel V-snaar genoemd. Zaten wat kleine scheurtjes in.

APK was zo duur omdat er 2 nieuwe banden opmoesten, remmen moesten schoongespoten worden en nog wat dingen. Samen was dat 460 euro.
pi_169979258
Gevalletje goedkoop is duurkoop.
Op maandag 9 oktober 2017 20:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid.
pi_169979404
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
pi_169979503
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
99s.gif Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
Nou in januari heb ik al 2 nieuwe banden erop laten zetten i.v.m. de APK. En nu opeens adviseert hij om de andere 2 ook te doen.

Ik zei, waarom heb je dat 2 maanden geleden bij de APK niet gezegd. Zegt hij, dat ze nog wel 1.6mm profiel hadden en wettelijk nog wel waren toegestaan.

Ik heb een beetje het gevoel dat ze mij een beetje naaien omdat ik 0 verstand heb van auto's. Maar goed, dat hoor je wel vaker van garages. Je kan het nooit controleren.

1600 euro aan onderhoud & reparaties, volgens mij is dat niet normaal.
pi_169979538
Ik denk niet dat je extreem genaaid bent, maar als je wat beter onderzoek had gedaan, had je wellicht een betere kar kunnen vinden. Hoewel het bij dit soort budgetten altijd een gok blijft. Misschien kun je nog een iets goedkopere garage vinden voor onderhoud.
  maandag 3 april 2017 @ 20:38:04 #9
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169979546
Lijkt mij niet heel exorbitant voor een auto in deze prijsklasse. Bij een oudere auto heb je soms wat extra onderhoud. Bij een nieuwe auto heb je weinig onderhoud maar gegarandeerd een zeer hoge afschrijving.
pi_169979549
quote:
99s.gif Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
Huh, ik rij er zeker 40-50.000 mee.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169979635
Klinkt als een Aygo, die zijn wat minder degelijk. Sowieso worden auto's vaak ingeruild als er nogal wat werk aan zit te komen.
.
pi_169979752
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 20:40 schreef Fer het volgende:
Klinkt als een Aygo, die zijn wat minder degelijk. Sowieso worden auto's vaak ingeruild als er nogal wat werk aan zit te komen.
klopt. Als ik er nu nog een jaar mee kan rijden zonder kosten, dan valt het gezien over 2 jaar wel mee toch?

Het voelt nu alleen als heel veel geld in korte tijd. Alleen het grote onderhoud nu is ook deels preventief. Ik rij er gewoon heel veel mee.
  maandag 3 april 2017 @ 20:46:55 #13
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169979835
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:44 schreef Jonassen08 het volgende:

[..]

klopt. Als ik er nu nog een jaar mee kan rijden zonder kosten, dan valt het gezien over 2 jaar wel mee toch?

Het voelt nu alleen als heel veel geld in korte tijd. Alleen het grote onderhoud nu is ook deels preventief. Ik rij er gewoon heel veel mee.
Linksom of rechtsom, autorijden kost gewoon geld als je kilometers maakt. Als je meerdere jaren achter elkaar hoge onderhoudskosten hebt dan zou ik wat anders zoeken.
pi_169979902
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Linksom of rechtsom, autorijden kost gewoon geld als je kilometers maakt. Als je meerdere jaren achter elkaar hoge onderhoudskosten hebt dan zou ik wat anders zoeken.
Wat moet ik onder hoge onderhoudskosten beschouwen? Ik heb nu in 1 jaar meer dan 50% van de aankoopprijs erin gestoken.

Had ik niet beter een betere auto voor 4500 kunnen kopen? Of is dat achteraf kijken? Het is voor mij ook een leerproces, omdat het mijn eerste auto was en ik er helemaal niks vanaf wist.
  maandag 3 april 2017 @ 20:50:29 #15
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169979950
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:49 schreef Jonassen08 het volgende:

[..]

Wat moet ik onder hoge onderhoudskosten beschouwen? Ik heb nu in 1 jaar meer dan 50% van de aankoopprijs erin gestoken.

Had ik niet beter een betere auto voor 4500 kunnen kopen? Of is dat achteraf kijken? Het is voor mij ook een leerproces, omdat het mijn eerste auto was en ik er helemaal niks vanaf wist.
Ligt eraan wat je budget was en of je huidige auto een sluitende onderhoudshistorie had toen je hem kocht. Meestal kan je beter iets meer uitgeven voor een auto die aantoonbaar onderhouden is en niet aan de onderkant van de markt zit. Je kan ook geluk hebben.
pi_169980043
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je budget was en of je huidige auto een sluitende onderhoudshistorie had toen je hem kocht.
Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.

Maar deze auto reed prima, had een sluitende onderhoudshistorie. Koppeling was gewoon pech.

Alleen al met al is het een dure grap geworden deze auto.
  maandag 3 april 2017 @ 20:55:53 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169980173
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:52 schreef Jonassen08 het volgende:

[..]

Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.

Maar deze auto reed prima, had een sluitende onderhoudshistorie. Koppeling was gewoon pech.

Alleen al met al is het een dure grap geworden deze auto.
Klinkt als pech inderdaad, je weet pas of je auto duur is geworden als je hem verkoopt. Als je nu een paar jaar voor weinig kosten rijdt dan rij je goedkoop.

Bij een tweedehands auto is dat part of the deal. Bij een nieuwe auto is het de afschrijving alleen is dat niet incidenteel dus wordt het niet zo gevoelt.
pi_169980638
Welkom in de autobizz, waar een heeeeele boel mensen kortzichtig genoeg zijn om hun auto te verkopen/in te ruilen zodra er kosten aankomen.. jij hebt er dus net eentje gekocht..

voordeel; je auto staat nu op nieuwe bandjes, de remmen zijn rondom OK , heeft een frisse a
k en hij heeft een grote beurt met distributieriem gehad.. karren met die handel.

Remmen schoonblazen is overigens wel dikke bullshit, maar ok, je kunt niet alles weten.

Niet klakkeloos alles geloven wat een garagist roept en af en toe effe googelen of een topicje openen kan soms wat geld schelen, maar ik denk ook niet dat je echt heel erg genaaid bent.. je hebt nu gewoon een aantal dure onderhouds dingen gehad die voorlopig niet terug gaan komen als het goed is..
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 3 april 2017 @ 21:13:32 #19
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_169980900
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:44 schreef Jonassen08 het volgende:

[..]

klopt. Als ik er nu nog een jaar mee kan rijden zonder kosten, dan valt het gezien over 2 jaar wel mee toch?

Het voelt nu alleen als heel veel geld in korte tijd. Alleen het grote onderhoud nu is ook deels preventief. Ik rij er gewoon heel veel mee.
Koppeling kan inderdaad een zwak punt zijn bij Aygo/C1/107.
Heb zelf een 2007 C1, destijds gekocht voor een X bedrag.
Tellerstand is nu bijna 3 ton, heb er ooit een 2ehands accu ingezet voor 15 euro.
Recent de kat vervangen voor 150 euro ( nieuwe Ebay, 2 uurtjes werk).
En de afgelopen jaren 3 lampjes bij de APK. Je moet er even geluk mee hebben soms.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  maandag 3 april 2017 @ 21:14:08 #20
152519 opgebaarde
met de handen gevouwen
pi_169980933
quote:
99s.gif Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
Misschien een paar euro meer uitgeven voor banden met kwaliteit.
Ik dacht ooit een nakomeling van Albert E. te zijn toen ik kekke nieuwe zomerbandjes van vier tientjes vond want dat scheelde veel geld...
pi_169981050
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 20:52 schreef Jonassen08 het volgende:

Mijn budget was tussen de 3.000 en 4.000 destijds. Maar als ik dit geweten had, dan had ik ook 5.000 neergelegd voor een betere auto.

En dan had het ook kunnen gebeuren. Wat je nog wel enige mate van zekerheid kan bieden is een ANWB-keuring. Maar ook de keurmeesters kunnen niet door een auto heen kijken.

Grappen zoals bandenslijtage kun je natuurlijk wel zien aankomen, maar dat is meestal niet een hoge kostenpost bij een Aygo.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169981159
quote:
99s.gif Op maandag 3 april 2017 20:33 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus je hebt 20.000 kilometer gereden en nu heb je onverwacht nieuwe banden kopen?
Ik wou dat ik zolang met een setje kon rijden.
Zelfs met mijn R doe ik minimaal 30dkm met de voorbanden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169981228
Ben benieuwd wat je moest betalen voor de remmen schoon te laten blazen...
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  maandag 3 april 2017 @ 21:22:21 #24
2629 Juup©
Zelden serieus, soms wel.
pi_169981295
PTA / Slot aygo werkt niet meer
Misschien kunnen jullie overleggen?
Het is zoals het is, en zo niet dan toch.
pi_169981730
Koppeling, gevalletje pech
APK en de rest, zo niks zinnig over te zeggen
Groot onderhoud, hoort erbij na 20k kilometers, alle andere zaken had je kunnen weten (slijtage delen)

Als je zo doorkachelt met bijna 30k per jaar komt er sowiezo nog een setje banden aan, 2x kleine beurt, 1x grote beurt, 2x apk, nieuwe bougies. Daarnaast geheit 2 setjes remblokken, en reken ook maar op de schijven, keertje airco onderhoud etc... wat hebben we verder nog, deurrubbers, vloeistoffen (rem en koel) vervangen.

Autorijden kost nu eenmaal geld...
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')