Dus in principe wel je gewoon een technische tekening van een motor controller?quote:Op vrijdag 9 juni 2017 18:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een eerlijk en vergelijkbaar plaatje. Geen plaatje waarin de elektro motor als beste overkomt omdat dat het doel is van het plaatje.
Maar die maken ze niet, want dan wordt het te moeilijk of blijkt elektro rijden helemaal niet zo best voor het milieu als men wil voor houden.
Bullshit. De randapparaten van de brandstofmotor zijn wel getekend, die (sommige dezelfde) van de elektromotor niet. Die plaatjes hebben maar 1 doel.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 18:25 schreef Waffle het volgende:
[..]
Dus in principe wel je gewoon een technische tekening van een motor controller?
De elektromotor is niks anders dan spoelen met eventueel magneten. De bedoeling van de tekening is lijkt mij om te laten zien dat er veel meer componenten nodig zijn om een verbrandingsmotor te laten werken. Bij een elektromotor is dat simpelweg niet nodig.
De platinaprijs schommelt rond de $1000 per ounce en is al 3 jaar op dit niveau. Elektrische voertuigen hebben geen platina-katalysator nodig. De markt voor platina kan ten gevolge van elektromobiliteit behoorlijk krimpen. Ondertussen komen er steeds meer sloopwagens ter beschikking die over een katalysator beschikken waarvan het platina gerecyled kan worden. Het valt dan ook te verwachten dat de prijs van platina kan gaan dalen komende jaren, toenemende sociale onrust in delen van Zuid Afrika zal het gevolg zijn.quote:Platinum Drop Fires Social Unrest as Villagers Turn on Mines
It’s been a difficult few years for platinum producers and the people who live near the mines. In 2012, 34 protesters were killed by police near Marikana in the deadliest state shooting since white minority rule ended in 1994. Three years ago, about 70,000 mineworkers went on a five-month strike that stifled economic growth and led to job losses.
As platinum prices fell and industry costs rose over the past decade, dividends paid to local community trusts dried up and many pledges to improve living conditions went unfulfilled. Frustration is now bubbling over in mining communities, which typically include a mix of mineworkers, job-seeking migrants and rural populations who have been living there since before mining started. Platinum is down almost 60 percent from its 2008 peak.
So far, protests have had little real impact on platinum output or prices, and global platinum supply is expected to exceed demand this year. However, the disruptions are inflating costs that may mean more cuts in output and jobs. More than half of the industry's production already is losing money, according to top producer Anglo American Platinum Ltd.
Alleen jammer dat men het over subsidie heeft als het gewoon een lagere bijtelling is. Dan ben je of aan het dreinen, of je bent gewoon dom.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:
https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
Nou ja, onder de streep komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje benoemt. En bijtelling gaat enkel over de "zakelijke" berijder, dat is nu juist ook een bezwaar.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen jammer dat men het over subsidie heeft als het gewoon een lagere bijtelling is. Dan ben je of aan het dreinen, of je bent gewoon dom.
Dan krijgt een benzine auto zeker ook subsidie omdat de BPM op een diesel hoger is?quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja, onder de streep komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje benoemt. En bijtelling gaat enkel over de "zakelijke" berijder, dat is nu juist ook een bezwaar.
Doet me denken aan die subsidieregeling voor elektrische auto's, waardoor de auto's in andere landen op een gegeven moment zo'n 8000euro goedkoper waren dan in Nederland, omdat Nederlanders toch subsidie kregen.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:
https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
Inderdaad. Kun je nagaan dat daar nog best veel winst op gemaakt wordt als er zomaar 8.000 euro van de prijs afkan. Die Ampera is trouwens de risee onder de stekkerauto's. Net als de Mitsubishi Outlander. Het gros van deze auto's ziet nimmer een stopcontact. De elektrische prestaties zijn zeer zwak. Dit zijn modellen zuiver gericht op "subsidie". Daar waar dat niet is trapt men er niet in. Ook niet na zo'n prijsverlaging. Met dit soort auto's gaat de transitie niet lukken i.i.g. En die prijzen voor de niet-zakelijke berijder: 100.000 oude guldens en meer voor zo'n schertsbolide.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:52 schreef Physsic het volgende:
[..]
Doet me denken aan die subsidieregeling voor elektrische auto's, waardoor de auto's in andere landen op een gegeven moment zo'n 8000euro goedkoper waren dan in Nederland, omdat Nederlanders toch subsidie kregen.
http://m.telegraaf.nl/aut(...)ampera-in-buitenland
Subsidie voor de verkoper dus..
De Foutlander en andere pluginhybrides hebben ook nauwelijks nog een bijtellingsvoordeel.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 18:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Inderdaad. Kun je nagaan dat daar nog best veel winst op gemaakt wordt als er zomaar 8.000 euro van de prijs afkan. Die Ampera is trouwens de risee onder de stekkerauto's. Net als de Mitsubishi Outlander. Het gros van deze auto's ziet nimmer een stopcontact. De elektrische prestaties zijn zeer zwak. Dit zijn modellen zuiver gericht op "subsidie". Daar waar dat niet is trapt men er niet in. Ook niet na zo'n prijsverlaging. Met dit soort auto's gaat de transitie niet lukken i.i.g. En die prijzen voor de niet-zakelijke berijder: 100.000 oude guldens en meer voor zo'n schertsbolide.
Dat is terecht. Als we het werkelijk serieus zouden willen aanpakken dan zouden dit soort fopautomobielen verboden moeten worden. Een bepaalde serieuze benadering zou een vereiste moeten zijn.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Foutlander en andere pluginhybrides hebben ook nauwelijks nog een bijtellingsvoordeel.
Verbieden is onzin, dat is de assumtie maken dat je de kennis in pacht hebt. Plugin hybides is een concept wat getest is en hoe dat in de realiteit werkt.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 00:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is terecht. Als we het werkelijk serieus zouden willen aanpakken dan zouden dit soort fopautomobielen verboden moeten worden. Een bepaalde serieuze benadering zou een vereiste moeten zijn.
Als die dingen aangeschaft wegens fiscaalvriendelijke redenen met een doel maar er gaat nooit een stekker in want dan werkt het ook zodat het doel nooit nagestreefd wordt en derhalve nimmer bereikt wordt dan houden we ons bezig met onzin met een verlengsnoer. Dat dient vermeden te worden. Hetzij door een verbod of door het belachelijk te maken.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verbieden is onzin, dat is de assumtie maken dat je de kennis in pacht hebt. Plugin hybides is een concept wat getest is en hoe dat in de realiteit werkt.
Lekker onderbuik aan het spuien? Bij mij op het werk is het eerder een probleem dat je de auto niet kan opladen omdat alle laadplaatsen bezet zijn.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 00:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als die dingen aangeschaft wegens fiscaalvriendelijke redenen met een doel maar er gaat nooit een stekker in want dan werkt het ook zodat het doel nooit nagestreefd wordt en derhalve nimmer bereikt wordt dan houden we ons bezig met onzin met een verlengsnoer. Dat dient vermeden te worden. Hetzij door een verbod of door het belachelijk te maken.
De ZZP'ers die elektrische auto's kopen vaak wel. Je profiteert maximaal van de lagere bijtelling als je in de hoogste belastingschijf zit.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 13:18 schreef hottentot het volgende:
Raar idee om te denken dat ZZP'ers tot de hogere inkomens behoren.
Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 09:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De platinaprijs schommelt rond de $1000 per ounce en is al 3 jaar op dit niveau. Elektrische voertuigen hebben geen platina-katalysator nodig. De markt voor platina kan ten gevolge van elektromobiliteit behoorlijk krimpen. Ondertussen komen er steeds meer sloopwagens ter beschikking die over een katalysator beschikken waarvan het platina gerecyled kan worden. Het valt dan ook te verwachten dat de prijs van platina kan gaan dalen komende jaren, toenemende sociale onrust in delen van Zuid Afrika zal het gevolg zijn.
Volgens mij is dat nu juist het probleem van brandstofcellen. Platina is veel te duur en de zoektocht is naar alternatieven.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 08:35 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cellquote:Many companies are working on techniques to reduce cost in a variety of ways including reducing the amount of platinum needed in each individual cell. Ballard Power Systems has experimented with a catalyst enhanced with carbon silk, which allows a 30% reduction (1 mg/cm² to 0.7 mg/cm²) in platinum usage without reduction in performance.[26] Monash University, Melbourne uses PEDOT as a cathode.[27] A 2011 published study doi: 10.1021/ja1112904[28] documented the first metal-free electrocatalyst using relatively inexpensive doped carbon nanotubes, which are less than 1% the cost of platinum and are of equal or superior performance. A recently published article demonstrated how the environmental burdens change when using carbon nanotubes as carbon substrate for platinum.[29]
Ja, er wordt gezocht naar alternatieven. Eén van de voorbeelden die je quote beperkt het gebruik van platina, maar het blijft dan nog wel nodig.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 08:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nu juist het probleem van brandstofcellen. Platina is veel te duur en de zoektocht is naar alternatieven.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
Vanwege de beperkte beschikbaarheid in de aardkorst zal de prijs dientengevolge dan enorm stijgen en alsnog dit type brandstofcel te kostbaar maken. Voor een echte doorbraak zijn platinavrije katalysatoren nodig als je wilt opschalen naar een groot aantal brandstofcellen.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 08:49 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Dan heb je dus 10x zo veel vraag naar platina.
quote:Op woensdag 31 mei 2017 05:56 schreef Bart2002 het volgende:
Zijn "visie" is blijkbaar dat het zo moet, via model S en zo lager. Het is wel een puntje van aandacht dat model S in principe een cadeautje is aan "zakelijke" rijders (en aan Musk) van de Nederlandse belastingbetaler. Als die laatste niet zo welwillend was dan zou het succesverhaal lang niet zo groot zijn geweest als het nu is.... Hoe het zit met subsidie elders in de wereld weet ik niet. Dus of men elders wel zelf de volle mep betaalt voor die prachtige bolide.
Klopt er is zeker een te kort aan laadpunten, ik kan het zien in de backend systemen, maar kom ook vaak mensen tegen die erover klagen.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 00:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker onderbuik aan het spuien? Bij mij op het werk is het eerder een probleem dat je de auto niet kan opladen omdat alle laadplaatsen bezet zijn.
Je kan lekker goedkoop lopen ageren knul, maar ik heb regelmatig het probleem, vaker wel dan niet, een vrije stekkerplek te vinden.
Zie boven je. Al zwaar verwend worden met subsidie en dan nog klagen ook. Je kan ook te ver gaan.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 18:38 schreef kree het volgende:
[..]
Klopt er is zeker een te kort aan laadpunten, ik kan het zien in de backend systemen, maar kom ook vaak mensen tegen die erover klagen.
Echter er worden er toch wel steeds meer neer gezet, maar het is nog niet genoeg.
Mjaah klagers heb ik niks mee. Maar dit is wel het vervoer van de toekomst.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 18:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie boven je. Al zwaar verwend worden met subsidie en dan nog klagen ook. Je kan ook te ver gaan.
Heeft weinig zin om brandstofcellen te gebruiken, batterijen zijn veel efficienter dan elektriciteit omzetten in brandstof en daarna weer in elektriciteit.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 08:35 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.
Heb je een bron?quote:Op zaterdag 17 juni 2017 11:14 schreef Bart2002 het volgende:
Dit stukje nog even citeren. Een "ongemakkelijke waarheid" dit:
De Nederlandse overheid subsidieert de onderneming Tesla van de immens populaire Amerikaanse ondernemer Elon Musk bovengemiddeld, met een zeer ruimhartig fiscaal stimuleringspakket. Tesla slurpt in de praktijk indirect jaarlijks ruim 145 miljoen euro subsidie op om momenteel 7500 elektrische auto’s in Nederland te kunnen laten rondrijden. Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten.
En laat die kortingen nu net ten goede komen aan rijke goedverdienende ondernemers die 82.500 tot 168.800 euro hebben liggen om de aanschaf van een Model S of Model X (zonder accessoires) te financieren — of aan zij die genoeg winst maken om een Tesla te kunnen leasen. Met andere woorden: de rijkste ondernemers rijden lachend rond in zwaar gesubsidieerde wagens. Er is dus veel ruimte voor verbetering in het huidige overheidsbeleid, want door de huidige stekker-ambities de-nivelleert het inkomen.
[..]
En wederom weet je het verschil niet tussen fiscaal aantrekkelijker maken en subsidie. Een auto met ottomotor krijgt ook geen subsidie omdat je op een diesel méér BPM betaald.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 18:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie boven je. Al zwaar verwend worden met subsidie en dan nog klagen ook. Je kan ook te ver gaan.
Brandstofcellen hebben wel het voordeel dat je erg snel een volle lading hebt, gewoon tanken, itt accu'squote:Op zondag 18 juni 2017 09:21 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heeft weinig zin om brandstofcellen te gebruiken, batterijen zijn veel efficienter dan elektriciteit omzetten in brandstof en daarna weer in elektriciteit.
Dat zal altijd een probleem blijven bij accu's. Maar er zijn ook voordelen, laadpunten kan je haast eender waar plaatsen, ze zijn goedkoop en nemen nauwelijks ruimte in beslag. Voor fuel cells heb je waterstof nodig, een tankstation is een veel grotere investering. Bovendien wordt waterstof momenteel uit aardgas gemaakt omdat elektrolyse niet rendabel is. Dan heeft het weinig zin om over te stappen op fuel cells op waterstof, rijden op LPG of LNG is goedkoper.quote:Op zondag 18 juni 2017 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Brandstofcellen hebben wel het voordeel dat je erg snel een volle lading hebt, gewoon tanken, itt accu's
Er wordt wel gewerkt aan accu's die veel langer meekunnen en veel sneller opgeladen kunnen worden. Volgens mij is China ook groot in aan het zitten op elektrisch rijden, dan kan het zomaar snel gaan.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:08 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat zal altijd een probleem blijven bij accu's. Maar er zijn ook voordelen, laadpunten kan je haast eender waar plaatsen, ze zijn goedkoop en nemen nauwelijks ruimte in beslag. Voor fuel cells heb je waterstof nodig, een tankstation is een veel grotere investering. Bovendien wordt waterstof momenteel uit aardgas gemaakt omdat elektrolyse niet rendabel is. Dan heeft het weinig zin om over te stappen op fuel cells op waterstof, rijden op LPG of LNG is goedkoper.
Fuel cells op bio-ethanol of methanol zijn een optie, maar heeft het zin om landbouwgrond daarvoor te gebruiken, als zonnecellen veel meer energie per m² opleveren?
Maar ik dacht vroeger ook dat elektrische wagens nooit rendabel zouden zijn, dus who knows...
Ethanol heeft een koolstofbrug en is daarom niet geschikt omdat je dan inefficiente brandstofcellen gebruikt, methanol kan prima, en is ook van bv snoeiafval te maken (houtsnippers, stro, maisvezel) maar is weer erg giftig.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:08 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat zal altijd een probleem blijven bij accu's. Maar er zijn ook voordelen, laadpunten kan je haast eender waar plaatsen, ze zijn goedkoop en nemen nauwelijks ruimte in beslag. Voor fuel cells heb je waterstof nodig, een tankstation is een veel grotere investering. Bovendien wordt waterstof momenteel uit aardgas gemaakt omdat elektrolyse niet rendabel is. Dan heeft het weinig zin om over te stappen op fuel cells op waterstof, rijden op LPG of LNG is goedkoper.
Fuel cells op bio-ethanol of methanol zijn een optie, maar heeft het zin om landbouwgrond daarvoor te gebruiken, als zonnecellen veel meer energie per m² opleveren?
Maar ik dacht vroeger ook dat elektrische wagens nooit rendabel zouden zijn, dus who knows...
Hebben we hier in arnhem al jaren. Trolleybussenquote:Op maandag 3 april 2017 22:04 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wat ik overigens wel een mooi initiatief vind is elektrische stadsbussen. Komt ook in steeds meer gemeenten.
[..]
https://www.ovmagazine.nl(...)n-belofte-waar-1652/
Dat is met bovenleiding toch?quote:Op zondag 18 juni 2017 13:40 schreef fathank het volgende:
[..]
Hebben we hier in arnhem al jaren. Trolleybussen
Yep.quote:
En toen hebben ze een bus omgebouwd tot elektrisch? Inventief.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Yep.
(met dank aan de oorlog waarbij in '44 de tramremise in zijn geheel werd verwoest)
Versnelde invoering van een reeds liggend planquote:Op zondag 18 juni 2017 14:30 schreef Bart2002 het volgende:
En toen hebben ze een bus omgebouwd tot elektrisch? Inventief.
Ik weet nog dat we in de 80's aan het klooien waren met oplaadbare NiCad batterijen.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Er wordt wel gewerkt aan accu's die veel langer meekunnen en veel sneller opgeladen kunnen worden. Volgens mij is China ook groot in aan het zitten op elektrisch rijden, dan kan het zomaar snel gaan.
Soit, het eerste vliegtuig maakte een sprongetje in December 1903, jaar of 12-13 later werd er flink oorlog mee gevoerd. De eerste computers waren in de tweede wereldoorlog, eigenlijk net daarvoor, 1938, conrad suse en werden in de UK direct gebruikt om de oorlog mee te winnen.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik weet nog dat we in de 80's aan het klooien waren met oplaadbare NiCad batterijen.
Als je ziet hoever we inmiddels al zijn dan zie ik de toekomst van de accu wel zonnig in.
Het heeft wat tijd nodig, de eerste auto's, vliegtuigen, spaarlampen en computers waren ook niet direct iets waarvan je zei "goh, dat gaat de toekomst worden".
Het onderzoek naar nieuwe accu technieken heeft nog nooit zoveel aandacht gehad als op dit moment, het vinden van de "ultieme" accu is als het aanboren van een goudmijn.
https://tweakers.net/nieu(...)verd.html#r_10196689quote:Eerste productiemodellen Tesla Model 3 worden eind deze maand geleverd
Tesla-ceo Elon Musk heeft bekendgemaakt dat het eerste productie-exemplaar van de Tesla Model 3 deze vrijdag uit de fabriek rolt. Tijdens een evenement op 28 juli worden de eerste dertig exemplaren overhandigd. De productie moet daarna 'exponentieel groeien'.
Musk maakt het nieuws bekend in een serie tweets. Hij zegt dat er in augustus zo'n honderd Model 3's geproduceerd zullen worden en in september moet het aantal oplopen tot meer dan 1500. Hij verwacht dat de productie in december uitkomt op 20.000 exemplaren per maand.
De productie loopt iets voor op schema. Volgens Musk zijn alle goedkeuringen eerder binnengekomen dan verwacht, waardoor de productie twee weken eerder van start kan gaan. Bij de introductie van de Model 3 zei Tesla dat de auto vanaf het eind van dit jaar geleverd zou worden.
Tesla heeft al meer dan 400.000 vooruitbestellingen voor de Model 3 ontvangen. Een precies aantal is niet bekend. Bij de aankondiging van de goedkoopste Tesla-auto in april vorig jaar, bleek al dat het zeker is dat het nieuwe model daardoor niet in 2017 uitkomt in de Benelux. In de VS krijgt de Model 3 een vanafprijs van 35.000 dollar. Wat de prijs gaat worden in Nederland en België, is nog niet bekend.
The Verge merkt op dat Tesla de kopers van de Model 3 aanvankelijk weinig aanpassingen laat maken aan de auto. Zij kunnen enkel de kleur en de wielen uitkiezen. Door het beperken van de opties moet de productiesnelheid omhooggaan. Bij de verkoop van de Model X zou een te grote keuze aan opties een belemmering zijn geweest voor de productie.
quote:Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'
De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.
Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.
Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.
Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |