abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171578607
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 18:20 schreef daNpy het volgende:

[..]

Een eerlijk en vergelijkbaar plaatje. Geen plaatje waarin de elektro motor als beste overkomt omdat dat het doel is van het plaatje.

Maar die maken ze niet, want dan wordt het te moeilijk of blijkt elektro rijden helemaal niet zo best voor het milieu als men wil voor houden.
Dus in principe wel je gewoon een technische tekening van een motor controller?

De elektromotor is niks anders dan spoelen met eventueel magneten. De bedoeling van de tekening is lijkt mij om te laten zien dat er veel meer componenten nodig zijn om een verbrandingsmotor te laten werken. Bij een elektromotor is dat simpelweg niet nodig.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  vrijdag 9 juni 2017 @ 18:41:08 #257
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171578832
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 18:25 schreef Waffle het volgende:

[..]

Dus in principe wel je gewoon een technische tekening van een motor controller?

De elektromotor is niks anders dan spoelen met eventueel magneten. De bedoeling van de tekening is lijkt mij om te laten zien dat er veel meer componenten nodig zijn om een verbrandingsmotor te laten werken. Bij een elektromotor is dat simpelweg niet nodig.
Bullshit. De randapparaten van de brandstofmotor zijn wel getekend, die (sommige dezelfde) van de elektromotor niet. Die plaatjes hebben maar 1 doel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171660357
quote:
Platinum Drop Fires Social Unrest as Villagers Turn on Mines

It’s been a difficult few years for platinum producers and the people who live near the mines. In 2012, 34 protesters were killed by police near Marikana in the deadliest state shooting since white minority rule ended in 1994. Three years ago, about 70,000 mineworkers went on a five-month strike that stifled economic growth and led to job losses.

As platinum prices fell and industry costs rose over the past decade, dividends paid to local community trusts dried up and many pledges to improve living conditions went unfulfilled. Frustration is now bubbling over in mining communities, which typically include a mix of mineworkers, job-seeking migrants and rural populations who have been living there since before mining started. Platinum is down almost 60 percent from its 2008 peak.

So far, protests have had little real impact on platinum output or prices, and global platinum supply is expected to exceed demand this year. However, the disruptions are inflating costs that may mean more cuts in output and jobs. More than half of the industry's production already is losing money, according to top producer Anglo American Platinum Ltd.
De platinaprijs schommelt rond de $1000 per ounce en is al 3 jaar op dit niveau. Elektrische voertuigen hebben geen platina-katalysator nodig. De markt voor platina kan ten gevolge van elektromobiliteit behoorlijk krimpen. Ondertussen komen er steeds meer sloopwagens ter beschikking die over een katalysator beschikken waarvan het platina gerecyled kan worden. Het valt dan ook te verwachten dat de prijs van platina kan gaan dalen komende jaren, toenemende sociale onrust in delen van Zuid Afrika zal het gevolg zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 13-06-2017 10:10:19 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_171725507
Een "prikkelend" artikel op FTM:

https://www.ftm.nl/artike(...)eslavrienden?share=1

Het artikel van Gooskens deed het nodige stof opwaaien. De kern van het artikel loog er ook niet om: elektrisch rijden is vooral een subsidie-fuif die voor mensen met een goed gevulde portemonnee. 'Een feestje voor VIPs', zo twitterde ik.

De reacties mochten er wezen. Bij het schrijven over EV-gerelateerde onderwerpen manoeuvreren de staande legers aan beide zijden van het automotive-spectrum naar het digitale slagveld toe. De Petrolheads vs de Elektroheads. Aanmoedigingen uit de CO2-minnende hoek (‘Topartikel!’) werden daarnaast afgewisseld door kreten van ontzetting uit de flank van de transitiefreaks (‘Hoe kan FTM deze troep nou publiceren?’).
:)

Gooskens drukte de vinger op een gevoelige plek, zoveel was duidelijk. Hij liet zien dat er het nodige op subsidies op elektrische auto's valt aan te merken. Met de honderden miljoenen die aan hybride auto's zijn besteed, werd niet bijzonder veel CO2 minder uitgestoten; het kwam vooral de portemonnee van de zakelijke rijder ten goede. Nu de subsidie weg is gevallen, stort de markt totaal in en verdwijnen de hybride auto's in grote getale over de grens.

En een belangrijke waar ik het erg mee eens ben:

We kunnen het dan ook overwegen om de fiscale stimulantia eerlijker onder de mensen te distribueren. Want waarom profiteren vrijwel alleen de mensen met de hoge inkomens van die rijkelijke subsidies op (gedeeltelijk of volledig) elektrische auto's? Omdat transities 'nu eenmaal zo werken'? Dat kan zijn, ik ben zelf geen expert op dit gebied. Het antwoord klinkt mij in elk geval klote in de oren. Hoezo werkt iets 'nu eenmaal zo' en wie neemt daar nou genoegen mee?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 08:58:19 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171726316
Op zich een goede insteek, maar als je het fiscaal aantrekkelijk maken subsideren noemt ben je niet goed snik, dat is net zo iets als lastenverzwaring bezuinigingen noemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171731199
Raar idee om te denken dat ZZP'ers tot de hogere inkomens behoren.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_171736079
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:

https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 17:38:33 #263
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171736182
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:

https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
Alleen jammer dat men het over subsidie heeft als het gewoon een lagere bijtelling is. Dan ben je of aan het dreinen, of je bent gewoon dom.
En laten we wel zijn, het beleid heeft er wel voor gezorgd dat NL redelijk vol staat met laadpalen, kon beter zijn maar het is veel meer en genormeerd, itt hier in D waar je voor iedere stad weer een ander pasje nodig hebt van de lokale energieaanbieder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171736270
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen jammer dat men het over subsidie heeft als het gewoon een lagere bijtelling is. Dan ben je of aan het dreinen, of je bent gewoon dom.
Nou ja, onder de streep komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje benoemt. En bijtelling gaat enkel over de "zakelijke" berijder, dat is nu juist ook een bezwaar.

En de infrastructuur zit heel aardig in elkaar inderdaad. Maar als je dan leest dat de verkoop na het stoppen van de "subsidie" niet geheel onverwacht stagneert / is ingezakt:

https://www.trouw.nl/home(...)gehalveerd~a48bfb94/

Dan kun je je afvragen welk nut die infrastructuur straks nog heeft. Er moet een grote slag geslagen worden om het ding aantrekkelijker te maken qua mogelijkheden en goedkoper. Dat zal niet meevallen.

De (zeer optimistische) woorden van Steinbuch maar even onthouden en maar zien tegen die tijd.

Maar daar ziet Steinbuch over een paar jaar een kentering in komen. Sterker nog: hij is ervan overtuigd dat we die doelstellingen ruimschoots zullen halen. "De ingestorte verkoop is tijdelijk. Ik denk dat in 2025 niet de helft, maar 85 procent van de nieuw verkochte auto's een stekker heeft en dat het merendeel volledig elektrisch is."

Over een tot drie jaar is de elektrische auto goedkoper en kan hij een stuk verder rijden, zegt Steinbuch. De twee grootste bezwaren tegen de groene bolide - de kostprijs en reikwijdte - komen daarmee te vervallen. "In 2018 komen er allerlei nieuwe modellen op de markt. In 2021 heeft je elektrische auto een range van 300 kilometer en is de infrastructuur zodanig dat je zonder problemen naar Zuid-Frankrijk kunt rijden. Waarom zou je dan nog een benzineauto kopen?"

Geen idee waar hij dit laatste vandaan haalt... de man is een rasoptimist. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 17:49:16 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171736342
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja, onder de streep komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje benoemt. En bijtelling gaat enkel over de "zakelijke" berijder, dat is nu juist ook een bezwaar.

Dan krijgt een benzine auto zeker ook subsidie omdat de BPM op een diesel hoger is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171736392
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:

https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
Doet me denken aan die subsidieregeling voor elektrische auto's, waardoor de auto's in andere landen op een gegeven moment zo'n 8000euro goedkoper waren dan in Nederland, omdat Nederlanders toch subsidie kregen.
http://m.telegraaf.nl/aut(...)ampera-in-buitenland
Subsidie voor de verkoper dus..
pi_171736598
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:52 schreef Physsic het volgende:

[..]

Doet me denken aan die subsidieregeling voor elektrische auto's, waardoor de auto's in andere landen op een gegeven moment zo'n 8000euro goedkoper waren dan in Nederland, omdat Nederlanders toch subsidie kregen.
http://m.telegraaf.nl/aut(...)ampera-in-buitenland
Subsidie voor de verkoper dus..
Inderdaad. Kun je nagaan dat daar nog best veel winst op gemaakt wordt als er zomaar 8.000 euro van de prijs afkan. Die Ampera is trouwens de risee onder de stekkerauto's. Net als de Mitsubishi Outlander. Het gros van deze auto's ziet nimmer een stopcontact. De elektrische prestaties zijn zeer zwak. Dit zijn modellen zuiver gericht op "subsidie". Daar waar dat niet is trapt men er niet in. Ook niet na zo'n prijsverlaging. Met dit soort auto's gaat de transitie niet lukken i.i.g. En die prijzen voor de niet-zakelijke berijder: 100.000 oude guldens en meer voor zo'n schertsbolide. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 19:18:46 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171738037
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 18:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Inderdaad. Kun je nagaan dat daar nog best veel winst op gemaakt wordt als er zomaar 8.000 euro van de prijs afkan. Die Ampera is trouwens de risee onder de stekkerauto's. Net als de Mitsubishi Outlander. Het gros van deze auto's ziet nimmer een stopcontact. De elektrische prestaties zijn zeer zwak. Dit zijn modellen zuiver gericht op "subsidie". Daar waar dat niet is trapt men er niet in. Ook niet na zo'n prijsverlaging. Met dit soort auto's gaat de transitie niet lukken i.i.g. En die prijzen voor de niet-zakelijke berijder: 100.000 oude guldens en meer voor zo'n schertsbolide. ;)
De Foutlander en andere pluginhybrides hebben ook nauwelijks nog een bijtellingsvoordeel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171743863
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Foutlander en andere pluginhybrides hebben ook nauwelijks nog een bijtellingsvoordeel.
Dat is terecht. Als we het werkelijk serieus zouden willen aanpakken dan zouden dit soort fopautomobielen verboden moeten worden. Een bepaalde serieuze benadering zou een vereiste moeten zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 00:28:04 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171744220
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is terecht. Als we het werkelijk serieus zouden willen aanpakken dan zouden dit soort fopautomobielen verboden moeten worden. Een bepaalde serieuze benadering zou een vereiste moeten zijn.
Verbieden is onzin, dat is de assumtie maken dat je de kennis in pacht hebt. Plugin hybides is een concept wat getest is en hoe dat in de realiteit werkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171744404
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verbieden is onzin, dat is de assumtie maken dat je de kennis in pacht hebt. Plugin hybides is een concept wat getest is en hoe dat in de realiteit werkt.
Als die dingen aangeschaft wegens fiscaalvriendelijke redenen met een doel maar er gaat nooit een stekker in want dan werkt het ook zodat het doel nooit nagestreefd wordt en derhalve nimmer bereikt wordt dan houden we ons bezig met onzin met een verlengsnoer. Dat dient vermeden te worden. Hetzij door een verbod of door het belachelijk te maken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 00:40:29 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171744460
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als die dingen aangeschaft wegens fiscaalvriendelijke redenen met een doel maar er gaat nooit een stekker in want dan werkt het ook zodat het doel nooit nagestreefd wordt en derhalve nimmer bereikt wordt dan houden we ons bezig met onzin met een verlengsnoer. Dat dient vermeden te worden. Hetzij door een verbod of door het belachelijk te maken.
Lekker onderbuik aan het spuien? Bij mij op het werk is het eerder een probleem dat je de auto niet kan opladen omdat alle laadplaatsen bezet zijn.
Je kan lekker goedkoop lopen ageren knul, maar ik heb regelmatig het probleem, vaker wel dan niet, een vrije stekkerplek te vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171746373
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 13:18 schreef hottentot het volgende:
Raar idee om te denken dat ZZP'ers tot de hogere inkomens behoren.
De ZZP'ers die elektrische auto's kopen vaak wel. Je profiteert maximaal van de lagere bijtelling als je in de hoogste belastingschijf zit.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 08:33:43 #274
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171746375
Maar 1 Piet verdriet maakt nog geen gemiddelde. De subsidie op elektro auto's is gewoon belachelijk, niemand gaat van zijn eigen portemonnee in een veel te dure auto zitten die het gewoon net niet is en dat is het probleem wat hier aangestipt wordt.
En nog steeds is er geen reëel onderzoek naar wat er beter is voor het milieu omdat er altijd wel wat weggelaten wordt (voorbeeld; die plaatjes in de OP die maar halve waarheden laten zien).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171746382
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De platinaprijs schommelt rond de $1000 per ounce en is al 3 jaar op dit niveau. Elektrische voertuigen hebben geen platina-katalysator nodig. De markt voor platina kan ten gevolge van elektromobiliteit behoorlijk krimpen. Ondertussen komen er steeds meer sloopwagens ter beschikking die over een katalysator beschikken waarvan het platina gerecyled kan worden. Het valt dan ook te verwachten dat de prijs van platina kan gaan dalen komende jaren, toenemende sociale onrust in delen van Zuid Afrika zal het gevolg zijn.
Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.
pi_171746450
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 08:35 schreef Benger2 het volgende:

[..]

Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.
Volgens mij is dat nu juist het probleem van brandstofcellen. Platina is veel te duur en de zoektocht is naar alternatieven.

quote:
Many companies are working on techniques to reduce cost in a variety of ways including reducing the amount of platinum needed in each individual cell. Ballard Power Systems has experimented with a catalyst enhanced with carbon silk, which allows a 30% reduction (1 mg/cm² to 0.7 mg/cm²) in platinum usage without reduction in performance.[26] Monash University, Melbourne uses PEDOT as a cathode.[27] A 2011 published study doi: 10.1021/ja1112904[28] documented the first metal-free electrocatalyst using relatively inexpensive doped carbon nanotubes, which are less than 1% the cost of platinum and are of equal or superior performance. A recently published article demonstrated how the environmental burdens change when using carbon nanotubes as carbon substrate for platinum.[29]
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_171746487
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 08:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nu juist het probleem van brandstofcellen. Platina is veel te duur en de zoektocht is naar alternatieven.

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
Ja, er wordt gezocht naar alternatieven. Eén van de voorbeelden die je quote beperkt het gebruik van platina, maar het blijft dan nog wel nodig.
Dat platina te duur is, is relatief. Voor katalysatoren is het blijkbaar niet te duur. Dat heeft dus vooral met de benodigde hoeveelheid te maken. Als er zo veel nodig blijft als nu, zal dat resulteren in minder vraag naar brandstofcellen door de hoge prijs. Als het lukt om de benodigde hoeveelheid flink te verlagen tot bijvoorbeeld 10x zo veel als in een katalysator, kan de brandstofcel wel doorbreken. Dan heb je dus 10x zo veel vraag naar platina.
pi_171746556
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 08:49 schreef Benger2 het volgende:

[..]

Dan heb je dus 10x zo veel vraag naar platina.
Vanwege de beperkte beschikbaarheid in de aardkorst zal de prijs dientengevolge dan enorm stijgen en alsnog dit type brandstofcel te kostbaar maken. Voor een echte doorbraak zijn platinavrije katalysatoren nodig als je wilt opschalen naar een groot aantal brandstofcellen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_171748058
Dit stukje nog even citeren. Een "ongemakkelijke waarheid" dit:

De Nederlandse overheid subsidieert de onderneming Tesla van de immens populaire Amerikaanse ondernemer Elon Musk bovengemiddeld, met een zeer ruimhartig fiscaal stimuleringspakket. Tesla slurpt in de praktijk indirect jaarlijks ruim 145 miljoen euro subsidie op om momenteel 7500 elektrische auto’s in Nederland te kunnen laten rondrijden. Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten.

En laat die kortingen nu net ten goede komen aan rijke goedverdienende ondernemers die 82.500 tot 168.800 euro hebben liggen om de aanschaf van een Model S of Model X (zonder accessoires) te financieren — of aan zij die genoeg winst maken om een Tesla te kunnen leasen. Met andere woorden: de rijkste ondernemers rijden lachend rond in zwaar gesubsidieerde wagens. Er is dus veel ruimte voor verbetering in het huidige overheidsbeleid, want door de huidige stekker-ambities de-nivelleert het inkomen.


quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 05:56 schreef Bart2002 het volgende:
Zijn "visie" is blijkbaar dat het zo moet, via model S en zo lager. Het is wel een puntje van aandacht dat model S in principe een cadeautje is aan "zakelijke" rijders (en aan Musk) van de Nederlandse belastingbetaler. :) Als die laatste niet zo welwillend was dan zou het succesverhaal lang niet zo groot zijn geweest als het nu is.... Hoe het zit met subsidie elders in de wereld weet ik niet. Dus of men elders wel zelf de volle mep betaalt voor die prachtige bolide.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171754508
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker onderbuik aan het spuien? Bij mij op het werk is het eerder een probleem dat je de auto niet kan opladen omdat alle laadplaatsen bezet zijn.
Je kan lekker goedkoop lopen ageren knul, maar ik heb regelmatig het probleem, vaker wel dan niet, een vrije stekkerplek te vinden.
Klopt er is zeker een te kort aan laadpunten, ik kan het zien in de backend systemen, maar kom ook vaak mensen tegen die erover klagen.

Echter er worden er toch wel steeds meer neer gezet, maar het is nog niet genoeg.
Do what you love, love what you do!
pi_171754550
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:38 schreef kree het volgende:

[..]

Klopt er is zeker een te kort aan laadpunten, ik kan het zien in de backend systemen, maar kom ook vaak mensen tegen die erover klagen.

Echter er worden er toch wel steeds meer neer gezet, maar het is nog niet genoeg.
Zie boven je. Al zwaar verwend worden met subsidie en dan nog klagen ook. Je kan ook te ver gaan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171764444
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie boven je. Al zwaar verwend worden met subsidie en dan nog klagen ook. Je kan ook te ver gaan.
Mjaah klagers heb ik niks mee. Maar dit is wel het vervoer van de toekomst.

Wil wel ff noteren. Dan moet die energie op een duurzame manier opgewekt worden.
Do what you love, love what you do!
pi_171764538
Uit eindelijk gaat dit toch over op elektrisch hoor. Subsidie of niet.


Maar het gaat wel vrij hard met deze dingen en oplaadpunten. Neem dat maar van me aan want zie ze niet weg gaan.
Do what you love, love what you do!
pi_171765917
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 08:35 schreef Benger2 het volgende:

[..]

Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.
Heeft weinig zin om brandstofcellen te gebruiken, batterijen zijn veel efficienter dan elektriciteit omzetten in brandstof en daarna weer in elektriciteit.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 18 juni 2017 @ 09:29:34 #285
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171766002
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 11:14 schreef Bart2002 het volgende:
Dit stukje nog even citeren. Een "ongemakkelijke waarheid" dit:

De Nederlandse overheid subsidieert de onderneming Tesla van de immens populaire Amerikaanse ondernemer Elon Musk bovengemiddeld, met een zeer ruimhartig fiscaal stimuleringspakket. Tesla slurpt in de praktijk indirect jaarlijks ruim 145 miljoen euro subsidie op om momenteel 7500 elektrische auto’s in Nederland te kunnen laten rondrijden. Zonder deze stimulering zou Tesla in Nederland vrijwel geen enkele auto kunnen slijten.

En laat die kortingen nu net ten goede komen aan rijke goedverdienende ondernemers die 82.500 tot 168.800 euro hebben liggen om de aanschaf van een Model S of Model X (zonder accessoires) te financieren — of aan zij die genoeg winst maken om een Tesla te kunnen leasen. Met andere woorden: de rijkste ondernemers rijden lachend rond in zwaar gesubsidieerde wagens. Er is dus veel ruimte voor verbetering in het huidige overheidsbeleid, want door de huidige stekker-ambities de-nivelleert het inkomen.


[..]

Heb je een bron? :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171766044
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:29 schreef daNpy het volgende:

[..]

Heb je een bron? :)
https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 18 juni 2017 @ 09:35:50 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171766045
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie boven je. Al zwaar verwend worden met subsidie en dan nog klagen ook. Je kan ook te ver gaan.
En wederom weet je het verschil niet tussen fiscaal aantrekkelijker maken en subsidie. Een auto met ottomotor krijgt ook geen subsidie omdat je op een diesel méér BPM betaald.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 18 juni 2017 @ 09:37:26 #288
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171766060
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:21 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Heeft weinig zin om brandstofcellen te gebruiken, batterijen zijn veel efficienter dan elektriciteit omzetten in brandstof en daarna weer in elektriciteit.
Brandstofcellen hebben wel het voordeel dat je erg snel een volle lading hebt, gewoon tanken, itt accu's
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171767147
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Brandstofcellen hebben wel het voordeel dat je erg snel een volle lading hebt, gewoon tanken, itt accu's
Dat zal altijd een probleem blijven bij accu's. Maar er zijn ook voordelen, laadpunten kan je haast eender waar plaatsen, ze zijn goedkoop en nemen nauwelijks ruimte in beslag. Voor fuel cells heb je waterstof nodig, een tankstation is een veel grotere investering. Bovendien wordt waterstof momenteel uit aardgas gemaakt omdat elektrolyse niet rendabel is. Dan heeft het weinig zin om over te stappen op fuel cells op waterstof, rijden op LPG of LNG is goedkoper.

Fuel cells op bio-ethanol of methanol zijn een optie, maar heeft het zin om landbouwgrond daarvoor te gebruiken, als zonnecellen veel meer energie per m² opleveren?

Maar ik dacht vroeger ook dat elektrische wagens nooit rendabel zouden zijn, dus who knows...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_171767418
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:08 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dat zal altijd een probleem blijven bij accu's. Maar er zijn ook voordelen, laadpunten kan je haast eender waar plaatsen, ze zijn goedkoop en nemen nauwelijks ruimte in beslag. Voor fuel cells heb je waterstof nodig, een tankstation is een veel grotere investering. Bovendien wordt waterstof momenteel uit aardgas gemaakt omdat elektrolyse niet rendabel is. Dan heeft het weinig zin om over te stappen op fuel cells op waterstof, rijden op LPG of LNG is goedkoper.

Fuel cells op bio-ethanol of methanol zijn een optie, maar heeft het zin om landbouwgrond daarvoor te gebruiken, als zonnecellen veel meer energie per m² opleveren?

Maar ik dacht vroeger ook dat elektrische wagens nooit rendabel zouden zijn, dus who knows...
Er wordt wel gewerkt aan accu's die veel langer meekunnen en veel sneller opgeladen kunnen worden. Volgens mij is China ook groot in aan het zitten op elektrisch rijden, dan kan het zomaar snel gaan.
  zondag 18 juni 2017 @ 13:29:42 #291
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171769489
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:08 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dat zal altijd een probleem blijven bij accu's. Maar er zijn ook voordelen, laadpunten kan je haast eender waar plaatsen, ze zijn goedkoop en nemen nauwelijks ruimte in beslag. Voor fuel cells heb je waterstof nodig, een tankstation is een veel grotere investering. Bovendien wordt waterstof momenteel uit aardgas gemaakt omdat elektrolyse niet rendabel is. Dan heeft het weinig zin om over te stappen op fuel cells op waterstof, rijden op LPG of LNG is goedkoper.

Fuel cells op bio-ethanol of methanol zijn een optie, maar heeft het zin om landbouwgrond daarvoor te gebruiken, als zonnecellen veel meer energie per m² opleveren?

Maar ik dacht vroeger ook dat elektrische wagens nooit rendabel zouden zijn, dus who knows...
Ethanol heeft een koolstofbrug en is daarom niet geschikt omdat je dan inefficiente brandstofcellen gebruikt, methanol kan prima, en is ook van bv snoeiafval te maken (houtsnippers, stro, maisvezel) maar is weer erg giftig.
Batterijen zijn idd waarschijnlijk toch de toekomst.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 18 juni 2017 @ 13:40:52 #292
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_171769700
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 22:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat ik overigens wel een mooi initiatief vind is elektrische stadsbussen. Komt ook in steeds meer gemeenten.

[..]

https://www.ovmagazine.nl(...)n-belofte-waar-1652/
Hebben we hier in arnhem al jaren. Trolleybussen _O_
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_171770386
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 13:40 schreef fathank het volgende:

[..]

Hebben we hier in arnhem al jaren. Trolleybussen _O_
Dat is met bovenleiding toch?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171770437
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is met bovenleiding toch?
Yep.

(met dank aan de oorlog waarbij in '44 de tramremise in zijn geheel werd verwoest)

In Zwitserland zie je die dingen trouwens in zo goed als elke stad. (tot aan bussen die 200 passagiers kunnen vervoeren :P )
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_171770485
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:25 schreef hottentot het volgende:

[..]

Yep.

(met dank aan de oorlog waarbij in '44 de tramremise in zijn geheel werd verwoest)
En toen hebben ze een bus omgebouwd tot elektrisch? Inventief.

Maar goed, dingen met bovenleiding zijn natuurlijk niet echt spannend voor het onderwerp. Dat werkt dus al heel lang onproblematisch. De elektriciteit zelf vervoeren dat is de uitdaging waar wij voor staan. Als China zich daarmee gaat bemoeien kon dat weleens een doorbraak worden naar betaalbaar en efficiënt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171770700
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:30 schreef Bart2002 het volgende:
En toen hebben ze een bus omgebouwd tot elektrisch? Inventief.
Versnelde invoering van een reeds liggend plan ;)

En neuh, bussen ombouwen was niet nodig ze hadden de tijd, het duurde nog een paar jaar voor de eerste trolleybussen reden, en de fossiel aangedreven bussen konden gewoon rijden in de tussentijd.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_171770791
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Er wordt wel gewerkt aan accu's die veel langer meekunnen en veel sneller opgeladen kunnen worden. Volgens mij is China ook groot in aan het zitten op elektrisch rijden, dan kan het zomaar snel gaan.
Ik weet nog dat we in de 80's aan het klooien waren met oplaadbare NiCad batterijen.
Als je ziet hoever we inmiddels al zijn dan zie ik de toekomst van de accu wel zonnig in.
Het heeft wat tijd nodig, de eerste auto's, vliegtuigen, spaarlampen en computers waren ook niet direct iets waarvan je zei "goh, dat gaat de toekomst worden".

Het onderzoek naar nieuwe accu technieken heeft nog nooit zoveel aandacht gehad als op dit moment, het vinden van de "ultieme" accu is als het aanboren van een goudmijn.
  zondag 18 juni 2017 @ 18:49:00 #298
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171774929
De eerste elektrische auto bestond dan ook al begin 1900, dus zo snel is het allemaal niet :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 18 juni 2017 @ 19:00:16 #299
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171775101
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 14:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik weet nog dat we in de 80's aan het klooien waren met oplaadbare NiCad batterijen.
Als je ziet hoever we inmiddels al zijn dan zie ik de toekomst van de accu wel zonnig in.
Het heeft wat tijd nodig, de eerste auto's, vliegtuigen, spaarlampen en computers waren ook niet direct iets waarvan je zei "goh, dat gaat de toekomst worden".

Het onderzoek naar nieuwe accu technieken heeft nog nooit zoveel aandacht gehad als op dit moment, het vinden van de "ultieme" accu is als het aanboren van een goudmijn.
Soit, het eerste vliegtuig maakte een sprongetje in December 1903, jaar of 12-13 later werd er flink oorlog mee gevoerd. De eerste computers waren in de tweede wereldoorlog, eigenlijk net daarvoor, 1938, conrad suse en werden in de UK direct gebruikt om de oorlog mee te winnen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 3 juli 2017 @ 11:08:35 #300
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172134092
quote:
Eerste productiemodellen Tesla Model 3 worden eind deze maand geleverd

Tesla-ceo Elon Musk heeft bekendgemaakt dat het eerste productie-exemplaar van de Tesla Model 3 deze vrijdag uit de fabriek rolt. Tijdens een evenement op 28 juli worden de eerste dertig exemplaren overhandigd. De productie moet daarna 'exponentieel groeien'.

Musk maakt het nieuws bekend in een serie tweets. Hij zegt dat er in augustus zo'n honderd Model 3's geproduceerd zullen worden en in september moet het aantal oplopen tot meer dan 1500. Hij verwacht dat de productie in december uitkomt op 20.000 exemplaren per maand.

De productie loopt iets voor op schema. Volgens Musk zijn alle goedkeuringen eerder binnengekomen dan verwacht, waardoor de productie twee weken eerder van start kan gaan. Bij de introductie van de Model 3 zei Tesla dat de auto vanaf het eind van dit jaar geleverd zou worden.

Tesla heeft al meer dan 400.000 vooruitbestellingen voor de Model 3 ontvangen. Een precies aantal is niet bekend. Bij de aankondiging van de goedkoopste Tesla-auto in april vorig jaar, bleek al dat het zeker is dat het nieuwe model daardoor niet in 2017 uitkomt in de Benelux. In de VS krijgt de Model 3 een vanafprijs van 35.000 dollar. Wat de prijs gaat worden in Nederland en België, is nog niet bekend.

The Verge merkt op dat Tesla de kopers van de Model 3 aanvankelijk weinig aanpassingen laat maken aan de auto. Zij kunnen enkel de kleur en de wielen uitkiezen. Door het beperken van de opties moet de productiesnelheid omhooggaan. Bij de verkoop van de Model X zou een te grote keuze aan opties een belemmering zijn geweest voor de productie.
https://tweakers.net/nieu(...)verd.html#r_10196689
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_172380445
quote:
Frontpage: 'Europa mist de boot bij elektrisch rijden'

De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.

Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.

Ook vertrouwen makers van elektrische auto's veel meer op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu's voor elektrische auto's buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu's komt uit Azië.

Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')