abonnementen ibood.com bol.com
pi_169975244
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:26 schreef Fir3fly het volgende:

Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?
Onzinnige vraag want het zegt niets over de efficientie van het systeem. Het zegt iets over de ratio van de efficientie en de maximale energieopslag in het systeem.
quote:
Dat komt omdat mensen altijd het eerste noemen maar het tweede gemakshalve vergeten. Terwijl het eerste dus totaal niet relevant is.
Als de thermische efficiente geen rol speelt dan zal een motor met een thermische efficiente van 0 geen probleem zijn om mee te rijden. In werkelijkheid kun je zo'n systeem beter als kachel gebruiken.
  maandag 3 april 2017 @ 17:47:50 #27
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169975405
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:40 schreef Fer het volgende:

[..]

40% bij een Atkinson cycle zoals in de Prius. Nog lager bij een gewone (turbo-benzine), en dat getal wordt alleen maar lager als we de momenten meetellen dat de motor nutteloos stationair draait, niet in de ideale toerenrange draait, remenergie die niet teruggewonnen wordt, enz enz. Uiteindelijk is een handgeschakelde benzinebak 15-20% efficient en een automaat nog lager.
Ja heel leuk allemaal maar we hebben het over de ontwikkeling. Van de verbrandingsmotor. Die dus keihard gaat. Helemaal als je hybride technologie neemt. Je moet niet net doen alsof die dingen die je opnoemt geen oplossingen hebben die al toegepast worden en waar ook aan gewerkt wordt.

quote:
Een electrowagen verliest 60% bij omzetting vanuit de centrale+transport en dan nog wat verlies in het opladen/accu/electromotor proces, maar eind van de rit is het vrijwel gelijk en wordt alleen maar beter door met lokaal opgewekte of groene (zonne) energie te werken.
En flink wat verlies als het warm is. Of koud. Of als je hard rijdt. Etcetera.

quote:
Daarnaast vind ik 250km range tanken in 30m niet slecht.
Of je kunt 400km tanken in 2 minuten. Het is maar wat je wil.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169975484
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja heel leuk allemaal maar we hebben het over de ontwikkeling. Van de verbrandingsmotor. Die dus keihard gaat. Helemaal als je hybride technologie neemt.

[..]

En flink wat verlies als het warm is. Of koud. Of als je hard rijdt. Etcetera.

[..]

Of je kunt 400km tanken in 2 minuten. Het is maar wat je wil.
De levensduur van de gemiddelde verbrandingsmotor is ook wat langer dan de levensduur van een batterij.
  maandag 3 april 2017 @ 17:54:03 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169975540
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 17:41 schreef grimselman het volgende:

[..]

Onzinnige vraag want het zegt niets over de efficientie van het systeem. Het zegt iets over de ratio van de efficientie en de maximale energieopslag in het systeem.

Tja, en wat is belangrijk denk je voor de gebruiker? En waarom geef je niet gewoon antwoord?

quote:
Als de thermische efficiente geen rol speelt dan zal een motor met een thermische efficiente van 0 geen probleem zijn om mee te rijden. In werkelijkheid kun je zo'n systeem beter als kachel gebruiken.
Dom antwoord. De thermische efficientie is niet relevant als het gaat om het hele systeem in gebruik. Het punt is dat mensen altijd roepen dat elektrische auto's zo efficient zijn en dan vervolgens niet verder komen dan 'thermische efficientie van elektromotoren is hoog'. Dat is dus niet de bepalende factor maar men doet net alsof dat wel zo is. Misleidend.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 3 april 2017 @ 17:54:55 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169975559
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:51 schreef Physsic het volgende:

[..]

De levensduur van de gemiddelde verbrandingsmotor is ook wat langer dan de levensduur van een batterij.
Dat weet ik niet zo eigenlijk, volgens mij zijn batterijen vrij robuust. Het zit hem er meer in dat er nogal wat gevaar is voor oververhitting.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169975626
Als op termijn de elektromobiliteit substancieel is toegenomen hebben ook de brandstofvoertuig gebruikers er voordeel van. Immers de vraag naar aardolie zal afnemen wat een rem zet op de olieprijs. De olieprijs kan door 3 trends onder druk komen:
1. Toenemend gebruik van aardgas ipv aardolie vanwege de globalisering van de aardgasmarkt dmv LNG technologie.
2. Opkomst van elektromobiliteit
3. Productiestijging van schalie-olie
We can't afford the illusion anymore
pi_169975859
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Tja, en wat is belangrijk denk je voor de gebruiker? En waarom geef je niet gewoon antwoord?
Omdat de vraag slecht geformuleerd is en er variabelen ontbreken om de vraag te beantwoorden. En ik heb geen behoefte om vragen te beantwoorden waarvan de vragensteller het antwoord al weet.
quote:
Dom antwoord. De thermische efficientie is niet relevant als het gaat om het hele systeem in gebruik. Het punt is dat mensen altijd roepen dat elektrische auto's zo efficient zijn en dan vervolgens niet verder komen dan 'thermische efficientie van elektromotoren is hoog'. Dat is dus niet de bepalende factor maar men doet net alsof dat wel zo is. Misleidend.
Je kraamt hier onzin uit. Thermische efficiente is wel degelijk van belang voor het systeem. Het is alleen niet het enige dat effect heeft op de efficiente van het totale systeem. Als het niet relevant zou zijn dan zou de autoindustrie ook niet werken aan efficientere motoren.
pi_169975992
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:26 schreef Fir3fly het volgende:

Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?
Oh wacht ik snap waar je naar toe wil. De elektrische auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt. Die is dan het minst efficient.
Kun je ook toepassen op verbrandingsmotoren onderling.
Auto A: rijdt 1:10 en heeft een tank van 50 liter
Auto B: rijdt 1:20 en heeft een tank van 20 liter.

Auto A verbruikt 5 liter en heeft dus 5/50 = 10% van de beschikbare energie gebruikt
Auto B verbruikt 2,5 liter en heeft dus 2,5/20 = 12,5 van de beschikbare energie gebruikt.

Auto A is dus efficienter dan auto B
pi_169976287
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zo eigenlijk, volgens mij zijn batterijen vrij robuust. Het zit hem er meer in dat er nogal wat gevaar is voor oververhitting.
De capaciteit neemt af, vooral bij o.a. extreme temperaturen (koud/warm) en vaak snelladen.

Ik weet dat veel van de eerste Nissan Leafs binnen twee of drie jaar al niet meer de helft van de opgegeven actieradius haalden. Als de actieradius nog slechts 50 km is, terwijl de afstand naar je werk 55km is, dan heb je er dus niets meer aan. Gelukkig is de Nissan Leaf wel een uitzondering daarin. :P
pi_169977488
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 18:28 schreef Physsic het volgende:

[..]

De capaciteit neemt af, vooral bij o.a. extreme temperaturen (koud/warm) en vaak snelladen.

Ik weet dat veel van de eerste Nissan Leafs binnen twee of drie jaar al niet meer de helft van de opgegeven actieradius haalden. Als de actieradius nog slechts 50 km is, terwijl de afstand naar je werk 55km is, dan heb je er dus niets meer aan. Gelukkig is de Nissan Leaf wel een uitzondering daarin. :P
De nissan leaf was dan ook niet de beste koop.
een nieuw accupack kwam al gauw neer op zo'n 3000 euries.
pi_169977751
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:21 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

De nissan leaf was dan ook niet de beste koop.
een nieuw accupack kwam al gauw neer op zo'n 3000 euries.
Ja, maar dat was alleen onder een speciale garantieregeling. Anders betaal je al gauw meer dan 15.000euro voor een nieuwe accu.
Je hebt wel minder kosten aan onderhoud.
pi_169977829
ING had pas geleden een setje vragen m.b.t. elektrisch rijden.
Kwam in het kort hierop neer dat mensen op zich best ge´nteresseerd zouden zijn als de actieradius fors omhoog ging (500km) de laadtijd fors omlaag ging naar 30 min en de accu's langer meegingen.

Voor zover ik ge´nformeerd ben is men ook druk bezig met deze punten, hoelang het gaat duren voordat we zover zijn weet ik niet, problemen die vorige posters naar voren brachten m.b.t. temp. en weersomstandigheden waren ook ooit eens de problemen van verbrqndingsmotoren en daar vind men dus ook wel wat op.

Wat ik storender vind m.b.t. b.v. elektrische fietsen en dat soort voertuigen is de wetgeving hier in europa waar het motortje niet meer mag zijn dan 250watt terwijl de rest van de wereld dat allang heeft losgelaten en fors hogere /betere motoren gebruikt die beginnen bij 500 tot 2000watt.
Het blijft apart dat alles al helemaal gereguleerd is terwijl de ontwikkeling nog gaande is.

Ik ben zelf best een voorstander van elektrische mobiliteit en zie de ontwikkelingen positief tegemoet. Ook wat betreft de waterstof mogelijkheden kijk ik geintereseerd toe.

Zolang olie de hoofdmoot blijft , steunen we achterlijke regiems en terrorisme, maar vooral de petrodollar.
pi_169977842
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 19:33 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, maar dat was alleen onder een speciale garantieregeling. Anders betaal je al gauw meer dan 15.000euro voor een nieuwe accu.
Je hebt wel minder kosten aan onderhoud.
Dat bedoel ik dus, dat zet geen zoden aan de dijk.
pi_169977886
Het motortje mag wel meer zijn dan 250W, maar dan heb je wel een kenteken, helm en WA-verzekering nodig. Ook moet je dan op de weg op plaatsen waar bromfietsen dat ook moeten.
pi_169977986
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:39 schreef Physsic het volgende:
Het motortje mag wel meer zijn dan 250W, maar dan heb je wel een kenteken, helm en WA-verzekering nodig. Ook moet je dan op de weg op plaatsen waar bromfietsen dat ook moeten.
Ja maar men doet moeilijk , als je in 50km/h verkeer wil meekomen moet je 50km/h kunnen rijden anders ben je gewoon een vervelend opstakel op de weg.(in geval van een elektrische brommer)

Er zijn al diverse elektrisch aangedreven voertuigen maar de actieradius en de oplaadtijden zijn het grootste struikelblok op dit moment.(plus de hoge kosten voor accu's)
pi_169978287
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ja maar men doet moeilijk , als je in 50km/h verkeer wil meekomen moet je 50km/h kunnen rijden anders ben je gewoon een vervelend opstakel op de weg.(in geval van een elektrische brommer)

Er zijn al diverse elektrisch aangedreven voertuigen maar de actieradius en de oplaadtijden zijn het grootste struikelblok op dit moment.(plus de hoge kosten voor accu's)
Ja, dat is inderdaad een probleem. Aan de andere kant is het ook niet ideaal om voertuigen waarmee een snelheid van 45km/h kan worden gehaald op het fietspad te laten, zonder helm- en verzekeringsplicht. "Want waarom moeten bromfietsers dat dan wel?"

Niet echt een goede oplossing voor, volgens mij.

Hier een videootje waar ze bij Kassa met zo'n speedpedelec de weg op gaan. :P Zijn de automobilisten uiteraard ook niet gewend..
http://deorkaan.nl/levensgevaarlijk-snelfietsen-door-wormerveer/
pi_169978788
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 19:54 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad een probleem. Aan de andere kant is het ook niet ideaal om voertuigen waarmee een snelheid van 45km/h kan worden gehaald op het fietspad te laten, zonder helm- en verzekeringsplicht. "Want waarom moeten bromfietsers dat dan wel?"

Niet echt een goede oplossing voor, volgens mij.

Hier een videootje waar ze bij Kassa met zo'n speedpedelec de weg op gaan. :P Zijn de automobilisten uiteraard ook niet gewend..
http://deorkaan.nl/levensgevaarlijk-snelfietsen-door-wormerveer/
bedankt voor de info, zeer leerzaam en ja het probleem is zo erg duidelijk.
:|W
pi_169979558
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja heel leuk allemaal maar we hebben het over de ontwikkeling. Van de verbrandingsmotor. Die dus keihard gaat. Helemaal als je hybride technologie neemt. Je moet niet net doen alsof die dingen die je opnoemt geen oplossingen hebben die al toegepast worden en waar ook aan gewerkt wordt.

[..]

En flink wat verlies als het warm is. Of koud. Of als je hard rijdt. Etcetera.

[..]

Of je kunt 400km tanken in 2 minuten. Het is maar wat je wil.
Tegen de tijd dat brandstof op 40% van tank tot wiel zit, incl stoppen remmen stilstaan enz, zal electrisch op 500-800km echte range en 400km snelladen in 30m of sneller zitten.

Laten we eerlijk zijn, diesel is uitontwikkeld. Hcci zijn ze al meer dan 10 jaar mee bezig, komt niet tot een werkend model. Alleen Toyota is bezig met de laatste beetjes eruit te persen.
.
  maandag 3 april 2017 @ 20:46:17 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169979819
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 20:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Tegen de tijd dat brandstof op 40% van tank tot wiel zit, incl stoppen remmen stilstaan enz, zal electrisch op 500-800km echte range en 400km snelladen in 30m of sneller zitten.
Dat is natuurlijk pure onzin.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169983249
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 19:43 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Er zijn al diverse elektrisch aangedreven voertuigen maar de actieradius en de oplaadtijden zijn het grootste struikelblok op dit moment.(plus de hoge kosten voor accu's)
Wat ik overigens wel een mooi initiatief vind is elektrische stadsbussen. Komt ook in steeds meer gemeenten.

quote:
Voor het opladen houdt Hermes een strak schema aan. Na 1 tot 4 ritten, afhankelijk van de lengte van de rit, moet de bus worden opgeladen. Zodra de reizigers op eindpunt busstation Neckerspoel zijn uitgestapt, rijdt de bus naar de stalling. Een andere bus staat dan al klaar om de dienst over te nemen. Op maximaal 33 elektrische Citea’s die tegelijkertijd de hov-lijnen van Eindhoven bedienen, zijn 7 bussen uit de roulatie voor het opladen. Dat duurt 10 tot 20 minuten. ’s Nachts worden alle bussen in 5 tot 7 uur opgeladen. Op het terrein zijn er in totaal 42 contacthoedjes voor zowel snel als langzaam laden.
https://www.ovmagazine.nl(...)n-belofte-waar-1652/
  maandag 3 april 2017 @ 22:10:45 #46
39367 NgInE
Als je wist dan je weet
pi_169983493
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert _O_
E-bikes zijn echt de bom. Ik weet zeker dat er minder files zouden bestaan als die dingen goedkoper waren en iets sneller konden.
pi_169983722
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 22:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat ik overigens wel een mooi initiatief vind is elektrische stadsbussen. Komt ook in steeds meer gemeenten.

[..]

https://www.ovmagazine.nl(...)n-belofte-waar-1652/
Helemaal top. Die vervuilende stink bussen is niks, als je erin zit tril je helemaal weg door die gore dieselmotor. Ze zouden ze moeten verbieden omwille de volksgezondheid.
pi_170053149
quote:
The Model 3s are coming

Two weeks after Tesla CEO Elon Musk teased the first 6-second video of a newly minted, almost-final version of the $35,000 car, prototypes have begun to appear in the wild. The following images of two Model 3s were taken outside the company’s headquarters in Palo Alto, California, on Wednesday.

With about 400,000 reservations at $1,000 a piece, this is arguably the most anticipated new car in automotive history—one that’s already changing the trajectory of electric-vehicle development.

Tesla’s production ramp for the Model 3 is extremely aggressive. In order for Musk to hit all of his production targets, the company would need to build about 430,000 Model 3s by the end of next year. He would need to massively outsell the car’s biggest competitor, the BMW 3 Series.

Here’s a photograph of the Model 3 and the BMW side-by-side. This is the second time Tesla has been spotted testing the Model 3 alongside a BMW, suggesting engineers may be benchmarking or tuning the car to match the competition.
600x-1.jpg
One of the biggest mysteries remaining for the Model 3 is how the interior will look and feel, and how far will Tesla go with autonomous-driving features at launch. The automaker has already begun selling a $3,000 “Full Self-Driving Capability” option for its other models, and Musk told me on Twitter in January that the features will begin to appear around the time of the Model 3 launch.

Here’s a grainy photo of the interior of the “release candidate,” with a mysterious red button near the passenger side of the 15-inch touchscreen display. Is this an emergency override? Does this activate maximum plaid mode? An eject button? So many possibilities

Love it or hate it, the stiff-lipped front end of the Model 3 is one of its most distinctive features. The car doesn’t have a grill, because unlike a gasoline-powered car, it doesn’t need one. After the initial unveiling of the Model 3, Musk said there was still “some tweaking underway” for the nose. “Edge and contour refinement are ongoing.”

Now we see the results. The edge seems a bit smoother and lower, and the corners of the mouth slightly stretched to the sides. It’s less stark, and suggests a shadow of a Mustang grill combined with the hood swoop of a Porsche 911.
Last year, Musk also said the company was working on expanding the opening of the rear trunk from what was initially unveiled (the car also has a front trunk where a gasoline engine would go). If any changes were made to the exterior opening, they appear to be very subtle.
Tesla plans to deliver the final Model 3 in July. The first several thousand will go to employees holding reservations, and then the rollout will start in California and move eastward as production picks up.
De introductie van de Model 3 zal een echte game-changer worden voor de auto-industrie is mijn inschatting.
We can't afford the illusion anymore
pi_170055726
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen om behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
Hoe wil jij een fiets begrenzen?
pi_170055811
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2017 23:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hoe wil jij een fiets begrenzen?
Ik heb zelf een electrische fiets en zodra ik boven de 25 kmh kom moet ik dat toch echt op eigen kracht doen want de motor ondersteunt dan niet meer. Blijkbaar zijn er ook electrische fietsen zonder dergelijk begrenzing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 06-04-2017 23:54:54 ]
We can't afford the illusion anymore
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')