abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 juni 2017 @ 15:07:34 #251
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171573929
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 12:57 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ze zijn behoorlijk versimpeld.
Ook al is een elektrische auto veel eenvoudiger is het wel iets complexer dan dat.
Nogal ja, en het plaatje voor de verbrandingsmotor is enorm uitgebreid.
Als je het plaatje van elektro kopieert naar de verbrandingsmotor krijg je
benzinepomp - tank - gaspedaal - motor en zijn ze dus zo goed als hetzelfde. Maar hey, dat is natuurlijk niet in het voordeel van de elektro.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 15:23:06 #252
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_171574284
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 15:07 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nogal ja, en het plaatje voor de verbrandingsmotor is enorm uitgebreid.
Als je het plaatje van elektro kopieert naar de verbrandingsmotor krijg je
benzinepomp - tank - gaspedaal - motor en zijn ze dus zo goed als hetzelfde. Maar hey, dat is natuurlijk niet in het voordeel van de elektro.
Nou een ICE heeft wel een stuk meer ondersteunende componenten om te kunnen werken tov een EV dus dat klopt wel maar er komt wel iets meer bij kijken dan een het plaatje.

Maarja het is niet heel anders dan een golfkarretje qua vorm van de aandrijflijn
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 9 juni 2017 @ 18:06:30 #253
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171578351
Ja en een auto is niet veel anders als een brommer. Dus dat soort plaatjes waar halve waarheden in staan kunnen ze ook gewoon achterwege laten wat mij betreft.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171578452
Wat zou je dan willen toevoegen?

Oké het is wel iets ingewikkelder maar de verbrandingsmotor mist ook best veel stappen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  vrijdag 9 juni 2017 @ 18:20:39 #255
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171578536
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 18:15 schreef Waffle het volgende:
Wat zou je dan willen toevoegen?
Een eerlijk en vergelijkbaar plaatje. Geen plaatje waarin de elektro motor als beste overkomt omdat dat het doel is van het plaatje.

Maar die maken ze niet, want dan wordt het te moeilijk of blijkt elektro rijden helemaal niet zo best voor het milieu als men wil voor houden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171578607
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 18:20 schreef daNpy het volgende:

[..]

Een eerlijk en vergelijkbaar plaatje. Geen plaatje waarin de elektro motor als beste overkomt omdat dat het doel is van het plaatje.

Maar die maken ze niet, want dan wordt het te moeilijk of blijkt elektro rijden helemaal niet zo best voor het milieu als men wil voor houden.
Dus in principe wel je gewoon een technische tekening van een motor controller?

De elektromotor is niks anders dan spoelen met eventueel magneten. De bedoeling van de tekening is lijkt mij om te laten zien dat er veel meer componenten nodig zijn om een verbrandingsmotor te laten werken. Bij een elektromotor is dat simpelweg niet nodig.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  vrijdag 9 juni 2017 @ 18:41:08 #257
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171578832
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 18:25 schreef Waffle het volgende:

[..]

Dus in principe wel je gewoon een technische tekening van een motor controller?

De elektromotor is niks anders dan spoelen met eventueel magneten. De bedoeling van de tekening is lijkt mij om te laten zien dat er veel meer componenten nodig zijn om een verbrandingsmotor te laten werken. Bij een elektromotor is dat simpelweg niet nodig.
Bullshit. De randapparaten van de brandstofmotor zijn wel getekend, die (sommige dezelfde) van de elektromotor niet. Die plaatjes hebben maar 1 doel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171660357
quote:
Platinum Drop Fires Social Unrest as Villagers Turn on Mines

It’s been a difficult few years for platinum producers and the people who live near the mines. In 2012, 34 protesters were killed by police near Marikana in the deadliest state shooting since white minority rule ended in 1994. Three years ago, about 70,000 mineworkers went on a five-month strike that stifled economic growth and led to job losses.

As platinum prices fell and industry costs rose over the past decade, dividends paid to local community trusts dried up and many pledges to improve living conditions went unfulfilled. Frustration is now bubbling over in mining communities, which typically include a mix of mineworkers, job-seeking migrants and rural populations who have been living there since before mining started. Platinum is down almost 60 percent from its 2008 peak.

So far, protests have had little real impact on platinum output or prices, and global platinum supply is expected to exceed demand this year. However, the disruptions are inflating costs that may mean more cuts in output and jobs. More than half of the industry's production already is losing money, according to top producer Anglo American Platinum Ltd.
De platinaprijs schommelt rond de $1000 per ounce en is al 3 jaar op dit niveau. Elektrische voertuigen hebben geen platina-katalysator nodig. De markt voor platina kan ten gevolge van elektromobiliteit behoorlijk krimpen. Ondertussen komen er steeds meer sloopwagens ter beschikking die over een katalysator beschikken waarvan het platina gerecyled kan worden. Het valt dan ook te verwachten dat de prijs van platina kan gaan dalen komende jaren, toenemende sociale onrust in delen van Zuid Afrika zal het gevolg zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 13-06-2017 10:10:19 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_171725507
Een "prikkelend" artikel op FTM:

https://www.ftm.nl/artike(...)eslavrienden?share=1

Het artikel van Gooskens deed het nodige stof opwaaien. De kern van het artikel loog er ook niet om: elektrisch rijden is vooral een subsidie-fuif die voor mensen met een goed gevulde portemonnee. 'Een feestje voor VIPs', zo twitterde ik.

De reacties mochten er wezen. Bij het schrijven over EV-gerelateerde onderwerpen manoeuvreren de staande legers aan beide zijden van het automotive-spectrum naar het digitale slagveld toe. De Petrolheads vs de Elektroheads. Aanmoedigingen uit de CO2-minnende hoek (‘Topartikel!’) werden daarnaast afgewisseld door kreten van ontzetting uit de flank van de transitiefreaks (‘Hoe kan FTM deze troep nou publiceren?’).
:)

Gooskens drukte de vinger op een gevoelige plek, zoveel was duidelijk. Hij liet zien dat er het nodige op subsidies op elektrische auto's valt aan te merken. Met de honderden miljoenen die aan hybride auto's zijn besteed, werd niet bijzonder veel CO2 minder uitgestoten; het kwam vooral de portemonnee van de zakelijke rijder ten goede. Nu de subsidie weg is gevallen, stort de markt totaal in en verdwijnen de hybride auto's in grote getale over de grens.

En een belangrijke waar ik het erg mee eens ben:

We kunnen het dan ook overwegen om de fiscale stimulantia eerlijker onder de mensen te distribueren. Want waarom profiteren vrijwel alleen de mensen met de hoge inkomens van die rijkelijke subsidies op (gedeeltelijk of volledig) elektrische auto's? Omdat transities 'nu eenmaal zo werken'? Dat kan zijn, ik ben zelf geen expert op dit gebied. Het antwoord klinkt mij in elk geval klote in de oren. Hoezo werkt iets 'nu eenmaal zo' en wie neemt daar nou genoegen mee?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 08:58:19 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171726316
Op zich een goede insteek, maar als je het fiscaal aantrekkelijk maken subsideren noemt ben je niet goed snik, dat is net zo iets als lastenverzwaring bezuinigingen noemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171731199
Raar idee om te denken dat ZZP'ers tot de hogere inkomens behoren.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_171736079
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:

https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 17:38:33 #263
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171736182
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:

https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
Alleen jammer dat men het over subsidie heeft als het gewoon een lagere bijtelling is. Dan ben je of aan het dreinen, of je bent gewoon dom.
En laten we wel zijn, het beleid heeft er wel voor gezorgd dat NL redelijk vol staat met laadpalen, kon beter zijn maar het is veel meer en genormeerd, itt hier in D waar je voor iedere stad weer een ander pasje nodig hebt van de lokale energieaanbieder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171736270
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen jammer dat men het over subsidie heeft als het gewoon een lagere bijtelling is. Dan ben je of aan het dreinen, of je bent gewoon dom.
Nou ja, onder de streep komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje benoemt. En bijtelling gaat enkel over de "zakelijke" berijder, dat is nu juist ook een bezwaar.

En de infrastructuur zit heel aardig in elkaar inderdaad. Maar als je dan leest dat de verkoop na het stoppen van de "subsidie" niet geheel onverwacht stagneert / is ingezakt:

https://www.trouw.nl/home(...)gehalveerd~a48bfb94/

Dan kun je je afvragen welk nut die infrastructuur straks nog heeft. Er moet een grote slag geslagen worden om het ding aantrekkelijker te maken qua mogelijkheden en goedkoper. Dat zal niet meevallen.

De (zeer optimistische) woorden van Steinbuch maar even onthouden en maar zien tegen die tijd.

Maar daar ziet Steinbuch over een paar jaar een kentering in komen. Sterker nog: hij is ervan overtuigd dat we die doelstellingen ruimschoots zullen halen. "De ingestorte verkoop is tijdelijk. Ik denk dat in 2025 niet de helft, maar 85 procent van de nieuw verkochte auto's een stekker heeft en dat het merendeel volledig elektrisch is."

Over een tot drie jaar is de elektrische auto goedkoper en kan hij een stuk verder rijden, zegt Steinbuch. De twee grootste bezwaren tegen de groene bolide - de kostprijs en reikwijdte - komen daarmee te vervallen. "In 2018 komen er allerlei nieuwe modellen op de markt. In 2021 heeft je elektrische auto een range van 300 kilometer en is de infrastructuur zodanig dat je zonder problemen naar Zuid-Frankrijk kunt rijden. Waarom zou je dan nog een benzineauto kopen?"

Geen idee waar hij dit laatste vandaan haalt... de man is een rasoptimist. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 17:49:16 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171736342
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja, onder de streep komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Het maakt niet zoveel uit hoe je het beestje benoemt. En bijtelling gaat enkel over de "zakelijke" berijder, dat is nu juist ook een bezwaar.

Dan krijgt een benzine auto zeker ook subsidie omdat de BPM op een diesel hoger is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171736392
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Bart2002 het volgende:
Dit was het artikel waar het allemaal om te doen was. M.i. een goed doortimmerd stuk wat niet veel heel laat van het ongebreidelde optimisme op dit gebied:

https://www.ftm.nl/artike(...)n-profiteren?share=1
Doet me denken aan die subsidieregeling voor elektrische auto's, waardoor de auto's in andere landen op een gegeven moment zo'n 8000euro goedkoper waren dan in Nederland, omdat Nederlanders toch subsidie kregen.
http://m.telegraaf.nl/aut(...)ampera-in-buitenland
Subsidie voor de verkoper dus..
pi_171736598
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:52 schreef Physsic het volgende:

[..]

Doet me denken aan die subsidieregeling voor elektrische auto's, waardoor de auto's in andere landen op een gegeven moment zo'n 8000euro goedkoper waren dan in Nederland, omdat Nederlanders toch subsidie kregen.
http://m.telegraaf.nl/aut(...)ampera-in-buitenland
Subsidie voor de verkoper dus..
Inderdaad. Kun je nagaan dat daar nog best veel winst op gemaakt wordt als er zomaar 8.000 euro van de prijs afkan. Die Ampera is trouwens de risee onder de stekkerauto's. Net als de Mitsubishi Outlander. Het gros van deze auto's ziet nimmer een stopcontact. De elektrische prestaties zijn zeer zwak. Dit zijn modellen zuiver gericht op "subsidie". Daar waar dat niet is trapt men er niet in. Ook niet na zo'n prijsverlaging. Met dit soort auto's gaat de transitie niet lukken i.i.g. En die prijzen voor de niet-zakelijke berijder: 100.000 oude guldens en meer voor zo'n schertsbolide. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 19:18:46 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171738037
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 18:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Inderdaad. Kun je nagaan dat daar nog best veel winst op gemaakt wordt als er zomaar 8.000 euro van de prijs afkan. Die Ampera is trouwens de risee onder de stekkerauto's. Net als de Mitsubishi Outlander. Het gros van deze auto's ziet nimmer een stopcontact. De elektrische prestaties zijn zeer zwak. Dit zijn modellen zuiver gericht op "subsidie". Daar waar dat niet is trapt men er niet in. Ook niet na zo'n prijsverlaging. Met dit soort auto's gaat de transitie niet lukken i.i.g. En die prijzen voor de niet-zakelijke berijder: 100.000 oude guldens en meer voor zo'n schertsbolide. ;)
De Foutlander en andere pluginhybrides hebben ook nauwelijks nog een bijtellingsvoordeel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171743863
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Foutlander en andere pluginhybrides hebben ook nauwelijks nog een bijtellingsvoordeel.
Dat is terecht. Als we het werkelijk serieus zouden willen aanpakken dan zouden dit soort fopautomobielen verboden moeten worden. Een bepaalde serieuze benadering zou een vereiste moeten zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 00:28:04 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171744220
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is terecht. Als we het werkelijk serieus zouden willen aanpakken dan zouden dit soort fopautomobielen verboden moeten worden. Een bepaalde serieuze benadering zou een vereiste moeten zijn.
Verbieden is onzin, dat is de assumtie maken dat je de kennis in pacht hebt. Plugin hybides is een concept wat getest is en hoe dat in de realiteit werkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171744404
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verbieden is onzin, dat is de assumtie maken dat je de kennis in pacht hebt. Plugin hybides is een concept wat getest is en hoe dat in de realiteit werkt.
Als die dingen aangeschaft wegens fiscaalvriendelijke redenen met een doel maar er gaat nooit een stekker in want dan werkt het ook zodat het doel nooit nagestreefd wordt en derhalve nimmer bereikt wordt dan houden we ons bezig met onzin met een verlengsnoer. Dat dient vermeden te worden. Hetzij door een verbod of door het belachelijk te maken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 00:40:29 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171744460
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 00:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als die dingen aangeschaft wegens fiscaalvriendelijke redenen met een doel maar er gaat nooit een stekker in want dan werkt het ook zodat het doel nooit nagestreefd wordt en derhalve nimmer bereikt wordt dan houden we ons bezig met onzin met een verlengsnoer. Dat dient vermeden te worden. Hetzij door een verbod of door het belachelijk te maken.
Lekker onderbuik aan het spuien? Bij mij op het werk is het eerder een probleem dat je de auto niet kan opladen omdat alle laadplaatsen bezet zijn.
Je kan lekker goedkoop lopen ageren knul, maar ik heb regelmatig het probleem, vaker wel dan niet, een vrije stekkerplek te vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171746373
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 13:18 schreef hottentot het volgende:
Raar idee om te denken dat ZZP'ers tot de hogere inkomens behoren.
De ZZP'ers die elektrische auto's kopen vaak wel. Je profiteert maximaal van de lagere bijtelling als je in de hoogste belastingschijf zit.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 08:33:43 #274
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_171746375
Maar 1 Piet verdriet maakt nog geen gemiddelde. De subsidie op elektro auto's is gewoon belachelijk, niemand gaat van zijn eigen portemonnee in een veel te dure auto zitten die het gewoon net niet is en dat is het probleem wat hier aangestipt wordt.
En nog steeds is er geen reëel onderzoek naar wat er beter is voor het milieu omdat er altijd wel wat weggelaten wordt (voorbeeld; die plaatjes in de OP die maar halve waarheden laten zien).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_171746382
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 09:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De platinaprijs schommelt rond de $1000 per ounce en is al 3 jaar op dit niveau. Elektrische voertuigen hebben geen platina-katalysator nodig. De markt voor platina kan ten gevolge van elektromobiliteit behoorlijk krimpen. Ondertussen komen er steeds meer sloopwagens ter beschikking die over een katalysator beschikken waarvan het platina gerecyled kan worden. Het valt dan ook te verwachten dat de prijs van platina kan gaan dalen komende jaren, toenemende sociale onrust in delen van Zuid Afrika zal het gevolg zijn.
Platina wordt ook gebruikt in brandstofcellen. Als de brandstofcel doorbreekt kan dat wel eens tot een stijging leiden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')