Tja. Off-grid. Dat willen we allemaal wel. . Het probleem daarmee is dat we dat tevens willen met alle behoud van "comfort". Dus hetzelfde als nu maar dan los van het net. Het is nu wel te doen alleen moet je je ambities dan ver naar beneden bijstellen. Maar dat wil men liever niet. In Nederland hou je altijd dat je de donkere maanden moet overbruggen, dat is het lastigste aspect.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:04 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Je zult altijd de aanschaf van panelen, opslag en een auto hebben lijkt me. Maar dat wordt steeds goedkoper. Bovendien lijkt het me gewoon heerlijk om onafhankelijk te zijn van de Nuon's e.d.
Daarom is het ook wachten op een nieuwe generatie superbatterijen. Dat zal niet op korte termijn zijn, maar ik verwacht wel dat die er komt...quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Off-grid. Dat willen we allemaal wel. . Het probleem daarmee is dat we dat tevens willen met alle behoud van "comfort". Dus hetzelfde als nu maar dan los van het net. Het is nu wel te doen alleen moet je je ambities dan ver naar beneden bijstellen. Maar dat wil men liever niet. In Nederland hou je altijd dat je de donkere maanden moet overbruggen, dat is het lastigste aspect.
Onafhankelijk zijn van netbeheer is nog wel een tijdje weg.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:04 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Je zult altijd de aanschaf van panelen, opslag en een auto hebben lijkt me. Maar dat wordt steeds goedkoper. Bovendien lijkt het me gewoon heerlijk om onafhankelijk te zijn van de Nuon's e.d.
Ik weet niet hoe oud je bent maar de meesten hier zullen dat niet meer meemaken. Als het al ooit gebeurd. Er van uitgaande dat het betaalbaar moet zijn (voor de massa) en op moet wegen tegen de stroomprijs. Dat is best een lastig probleem.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:08 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Daarom is het ook wachten op een nieuwe generatie superbatterijen. Dat zal niet op korte termijn zijn, maar ik verwacht wel dat die er komt...
Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande in accu technologie, deze vind ik zelf een hele interessantequote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je bent maar de meesten hier zullen dat niet meer meemaken. Als het al ooit gebeurd. Er van uitgaande dat het betaalbaar moet zijn (voor de massa) en op moet wegen tegen de stroomprijs. Dat is best een lastig probleem.
Dat lijkt op de heilige graal inderdaad.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande in accu technologie, deze vind ik zelf een hele interessante
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flow_battery
http://nos.nl/artikel/217(...)nog-niet-zitten.htmlquote:De grootste vrachtwagenbouwer van ons land, DAF Trucks, durft niet te voorspellen wanneer volledig elektrische trucks voor lange afstanden van de productieband rollen.
"Op dit moment is het voor de transportsector economisch nog onaantrekkelijk om over te stappen. Accu's zijn duur, groot en zwaar, de oplaadtijd is lang, de actieradius beperkt en de oplaad-infrastructuur nog niet aanwezig", aldus een woordvoerder. DAF ziet meer kansen voor hybride technologie, waarbij het voertuig gebruik maakt van een elektromotor en een dieselmotor.
Hoge kosten, weinig vraag
Ook voor trucks die worden gebruikt voor distributie in binnensteden, bijvoorbeeld voor bevoorrading van cafés en supermarkten, blijft volgens DAF een gezonde business case nog lastig: "De kosten van een dergelijke truck zijn hoog."
De vraag naar trucks met een stekker is nu nog te beperkt en dus niet rendabel. "Maar als er een serieuze marktvraag zou ontstaan, kunnen we relatief snel schakelen omdat we door de hybride technologie zelf ervaring opbouwen met elektrisch rijden", aldus DAF.
Diesel ombouwen
Om aan de kleine vraag te voldoen, worden momenteel dieseltrucks omgebouwd tot elektrische voertuigen bij onder meer Ginaf in Veenendaal. Niet dat dat hard gaat: zo'n 15 vrachtwagens per jaar. Transportbedrijven met klanten als Heineken, Albert Heijn en de Technische Unie maken in stadscentra gebruik van deze elektrotrucks. "Allemaal bedrijven die duurzaamheid ook hoog in het vaandel hebben staan", aldus Ginaf-directeur Lambert Berends.
"Met zo'n voertuig kun je in de binnenstad van bijvoorbeeld Amsterdam zo'n 130 kilometer rijden. Nou, dan kun je heel wat cafés bevoorraden."
Een truck met een stekker hoor je nauwelijks
Verslaggever Jeroen Schutijser bij Ginaf Trucks in Veenendaal en bij Boonstra Transport in Groningen.
Dag en nacht
Groot voordeel van een elektrotruck is dat je die 24 uur per etmaal kunt gebruiken. Berends: "Voor dieselauto's gelden venstertijden in binnensteden; dan mag je supers alleen bevoorraden van bijvoorbeeld 07.00 tot 10.00 uur. Met de stille elektrotruck, zonder lawaai en zonder uitlaatgassen, mag ik ook 's avonds en 's nachts rijden."
De Ginaf-baas denkt dat het nog wel twee tot drie jaar duurt voordat de grote vrachtwagenmerken met zware elektrische voertuigen komen. "Tot die tijd zitten wij in een lucratieve markt. En komen DAF en Volvo met een elektrische trekker, dan zoeken wij een andere niche van de markt. Voor ons blijft altijd plek."
'Wereldprimeur'
Boonstra Transport uit het Friese Haulerwijk beleefde onlangs een, naar eigen zeggen, 'wereldprimeur': een 44-tons elektrische truck. "Nog nooit eerder gebouwd", zegt directeur Willem Boonstra. De vrachtwagen gaat gebruikt worden voor lokaal vervoer.
De afgelopen jaren heeft het bedrijf heel veel geïnvesteerd in duurzaamheid. "Je kunt dit niet vergelijken met een vrachtauto. Dit is een computer op wielen. D'r zit zoveel techniek in, zoveel software. Dit is de toekomst."
Vandaar dat Boonstra de 44-tonner wel als vlaggenschip ziet: "Winst? Nee, winst is er niet direct mee te behalen. Maar je hoeft ook niet alleen dingen te doen die winst maken. Zo'n elektrische truck is drie keer zo duur als een dieselvoertuig. Het duurt zes jaar voordat je de kosten eruit hebt."
quote:Tweakers: 'Nederland staat op tweede plaats bij marktaandelen elektrische auto's'
Uit een rapport van het Internationaal Energieagentschap blijkt dat Nederland wereldwijd op de tweede plaats staat als het gaat om het marktaandeel van elektrische auto's in het desbetreffende land. Noorwegen staat op de eerste plaats.
Het rapport van het IEA, dat uitgaat van de situatie in 2016, becijfert het aandeel in Noorwegen op 29 procent. Daarbij is het marktaandeel berekend als het aandeel van nieuwe registraties van elektrische voertuigen binnen alle voertuigregistraties. In Nederland komt het marktaandeel neer op 6,4 procent, gevolgd door Zweden met 3,4 procent. In andere landen, waaronder China, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, hebben elektrische auto's een aandeel van 1,5 procent.
Als gekeken wordt naar de totale markt voor elektrische auto's, waaronder in het rapport volledig elektrische auto's en plug-in hybrids vallen, blijkt dat de markt in China veruit het grootste is. Volgens het IEA wordt in dat land veertig procent van alle elektrische auto's wereldwijd verkocht. Dat is twee keer zoveel als de verkopen in de Verenigde Staten. Het wereldwijde aantal nieuwe registraties van elektrische auto's kwam neer op 750.000 en de mondiale voorraad steeg naar 2 miljoen auto's. Binnen die twee gebieden neemt de groei wel af; 2016 was dan ook het eerste jaar sinds 2010 waarin de toename van het aantal verkopen onder de 50 procent dook.
Ondanks de groei is het aandeel van de voorraad elektrische auto's binnen het totale aantal passagiersvoertuigen slechts 0,2 procent, becijfert het IEA. Het is de verwachting dat de voorraad groeit naar 9 tot 20 miljoen elektrische auto's in 2020 en naar 40 tot 70 miljoen in 2025. Deze ontwikkeling wordt onder meer sterk beïnvloed door het beleid dat verschillende landen en steden op dit gebied hanteren.
De Europese Autofabrikantenbond ACEA maakte onlangs bekend dat de verkoopaantallen van elektrische auto's in Europa snel stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar was er een stijging van 50 procent te zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. In Nederland werd een percentage van bijna 85 gehaald.
Dat werkt "goed" met je tandenborstel of telefoon. Dit is echt van een heel andere orde. "Men" verwacht dat het over 15 jaar kan. 15 jaar is ook altijd de tijdspanne die je hoort bij kernfusie. Betekent dat men niet weet of het ooit gaat gebeuren.quote:Op maandag 29 mei 2017 23:49 schreef Fer het volgende:
Wireless snelladen op de laad/los parkeerplaatsen?
Van Elon Musk heb ik begrepen dat het 'nooit' gaat worden. Hij vertelde dat het niet zo zeer niet kan, maar dat de verliezen te hoog zullen zijn.quote:Op donderdag 8 juni 2017 09:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat werkt "goed" met je tandenborstel of telefoon. Dit is echt van een heel andere orde. "Men" verwacht dat het over 15 jaar kan. 15 jaar is ook altijd de tijdspanne die je hoort bij kernfusie. Betekent dat men niet weet of het ooit gaat gebeuren.
quote:Indien will ab dem Jahr 2030 nur noch Neuwagen mit Elektroantrieb erlauben
Lange Zeit gehörte Indien zu den Gegnern eines weltweiten Klimaabkommens. Das Land argumentierte, dass die Kosten für den Kampf gegen den Klimawandel in erster Linie von den Industriestaaten getragen werden müssten – immerhin haben diese historisch betrachtet auch die meisten Emissionen verursacht. Inzwischen ist die indische Regierung aber zu einem eifrigen Verfechter des Weltklimavertrags von Paris geworden. So wurde die Entscheidung von Donald Trump, die USA aus dem Vertragswerk aussteigen zu lassen, in Neu Delhi sehr kritisch kommentiert. Die eigenen Anstrengungen im Bereich des Klimaschutzes laufen zudem unbeirrt weiter. Nun wurde ein besonders drastischer Plan bekannt: Ab dem Jahr 2030 sollen auf dem Subkontinent keine Autos mit Verbrennungsmotor mehr neu zugelassen werden.
De grootste marges halen ze (nog) binnen met de verkoop van brandstofwagens. Zoals de ontwikkelingen eruit zien verkleint het margeverschil tussen brandstofautos en elektrisch in rap tempo. Dientengevolge zullen ze hun focus wel moeten verleggen anders gaan ze de weg van de dodo.quote:Op donderdag 8 juni 2017 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb sterk het idee dat de D auto-industrie dit nog steeds aan het verslapen is.
Dat is precies waar ik het over hebquote:Op donderdag 8 juni 2017 10:27 schreef Digi2 het volgende:
Dientengevolge zullen ze hun focus wel moeten verleggen anders gaan ze de weg van de dodo.
Daar zijn momenteel al verschillende automerken mee bezig. Er is ook al een internationale standaard voor, om te zorgen dat verschillende auto's dezelfde laadplek kunnen gebruiken. Ze zijn goed opweg, 15 jaar lijkt me te lang.quote:Op donderdag 8 juni 2017 09:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat werkt "goed" met je tandenborstel of telefoon. Dit is echt van een heel andere orde. "Men" verwacht dat het over 15 jaar kan. 15 jaar is ook altijd de tijdspanne die je hoort bij kernfusie. Betekent dat men niet weet of het ooit gaat gebeuren.
Mwah. Ik zie enkel berichten dat men aan het testen is uit 2012, 2013, 2014. Verder niets. Het principe levert behoorlijk veel verlies op. Gekoppelde spoelen dienen zo dicht mogelijk bij elkaar te zijn. Beter nog: in elkaar. En dat gaat niet. Veel warmteontwikkeling derhalve. Zoals VEM schreef ziet de visionair Musk er niets in.quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
Daar zijn momenteel al verschillende automerken mee bezig. Er is ook al een internationale standaard voor, om te zorgen dat verschillende auto's dezelfde laadplek kunnen gebruiken. Ze zijn goed opweg, 15 jaar lijkt me te lang.
Ik baseer het ook niet op nieuwsberichten.quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mwah. Ik zie enkel berichten dat men aan het testen is uit 2012, 2013, 2014. Verder niets. Het principe levert behoorlijk veel verlies op. Gekoppelde spoelen dienen zo dicht mogelijk bij elkaar te zijn. Beter nog: in elkaar. En dat gaat niet. Veel warmteontwikkeling derhalve. Zoals VEM schreef ziet de visionair Musk er niets in.
Mooi.quote:Op donderdag 8 juni 2017 10:09 schreef Digi2 het volgende:
India wil vanaf 2030 de verkoop van nieuwe brandstofautos verbieden. Om te voorkomen dat vuile 2e hands brandstofautos geimporteerd worden zullen daar dan wel een flinke importheffing tegenover moeten zetten wil dat slagen. Omdat India evenals China zo afhankelijk is van olie-import zetten zij vol in op elektrisch. Dit zijn 2 flink groeiende automarkten met het grootst aantal inwoners ter wereld, er is daarom een flinke drijvende kracht achter elektrische mobiliteit.
[..]
http://datanews.knack.be/(...)e-normal-851483.htmlquote:China geeft elektrische auto een boost met enorm productiepark
De Chinese autoproducent GAC Motor gaat een gigantisch park bouwen waar jaarlijks duizenden elektrische auto's ontwikkeld en geproduceerd zullen worden. Het productiepark voor elektrische auto's komt in de zuidelijke provincie Guangdong waar onder meer twee van de grootste en snelst groeiende steden van China gelegen zijn.
De industriële site wordt in totaal vijf vierkante kilometer groot. De financiering wordt gedragen door GAC Motor, een van de grootste autoproducenten van het land, samen met nog enkele andere partijen die mee zullen werken in de productieketen.
Made in China 2025
De fabriek zal alles samen meer dan 6,5 miljard dollar kosten en moet eind 2018 operationeel zijn. Op dat moment zal ze in staat zijn om 200.000 elektrische auto's per jaar te produceren.
Het industriepark focust op slimme technieken en innovatieve ontwikkelingen en wil op die manier een modern, open en groen centrum worden voor de productie van elektrische en intelligente voertuigen.
"De planning en constructie van deze site is een concrete stap in de ontwikkeling van de door de Chinese overheid gevraagde groene ontwikkelingsdoelstellingen voor Guangdong en de nationale strategie 'Made in China 2025'", zegt Yu Jun, general manager van GAC Motor (IPS) Zo hebben China en India hun doelstellingen voor de overstap naar elektrische auto's versneld. China wil dat het wagenpark in het land in 2025 voor 20 procent bestaat uit elektrische-, plug-in hybrids- en brandstofcelauto's. Een brandstofcelauto is een elektrische auto waarin de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door een brandstofcel.
https://www.taxipro.nl/in(...)n-elektrische-taxis/quote:Beijing gaat voor tienduizenden elektrische taxi's
De Chinese stad Beijing wil af van taxi's die op diesel en benzine rijden. De komende jaren moeten deze circa 67.000 voertuigen allemaal worden vervangen door elektrische taxi's of auto's die rijden op niet fossiele brandstoffen. De maatregel maakt deel uit van een bredere aanpak van de luchtvervuiling in Beijing en andere steden. Maar uiteraard hebben de plannen ook een belangrijke economische component,
In totaal telt Beijing zo'n 73.000 taxi's, waarvan slecht een klein deel niet op benzine of diesel rijdt. Ongeveer 67.000 taxi's doen dat wel. Het zou enorm in luchtvervuiling kunnen schelen als deze voertuigen zouden worden aangestuurd door een elektrische motor, of door een duurzamere variant van brandstof dan nu het geval is. Uiteraard zullen niet alle taxi's in één klap vervangen worden. Maar elke nieuwe taxi moet al wel aan de nieuwe eisen voldoen. En dat geldt ook als een taxi uit de roulatie wordt gehaald: het vervangende voertuig mag niet op diesel of benzine rijden.
Overstap kost geld
Aan deze aanpak kleven voordelen en nadelen. Het is becijferd dat de nieuwe eisen een markt ter waarde van zo'n 1,3 miljard euro zal helpen creëren. Dat zit hem dan vooral in de boost die de productie van elektrische voertuigen zou krijgen. daarbij zou de reductie in milieuvervuiling aanzienlijk zijn, en met de slechte luchtkwaliteit in Chinese steden zou dat geen overbodige luxe zijn.
Maar anderzijds zijn er voor taxibedrijven ook kosten verbonden aan het maken van de overstap naar andere voertuigen. Elektrische auto's zijn gemiddeld een heel stuk duurder dan taxi's die op benzine diesel rijden, al zullen die kosten wel dalen al ze in grote getale worden geproduceerd en verkocht. Maar het is ook nog eens lastig concurreren met die 'traditionele' voertuigen zolang ze nog rondrijden. Een elektrische auto moet nu eenmaal vaker en langer opladen dan een voertuig op benzine of diesel bijgetankt moet worden. Bovendien is de laadinfrastructuur over het algemeen nog beperkt, evenals de actieradius van elektrische voertuigen.
Fabrieken voor elektrische auto's
Anderzijds begint met in Beijing niet op nul met dit initiatief. In 2016 verdubbelde het land de omvang van zijn elektrische vloot naar 600.000 voertuigen - meer dan er in de Verenigde Staten en Europa bij elkaar opgeteld rondrijden. En daarbij komt dat China de productie van elektrische auto's wil stimuleren en faciliteren. Het land heeft hier een leidende positie in verworven. Om die te behouden, werd onlangs voorgesteld dat de regels, bedoeld om de eigen economie te beschermen, worden versoepeld op producenten van elektrische voertuigen te verleiden tot het openen van een fabriek in China. In het licht van dat alles bezien, is het elektrificeren van de taxivloot in Beijing in potentie zowel goed voor het milieu als voor de economie.
De transitie wordt al dit jaar in gang gezet, melden Chinese media. Dat betekent dat er alleen nieuwe taxi's geregistreerd kunnen worden als ze elektrisch zijn. Het kan dus nog wel een jaar of tien duren voordat alle taxi's vervangen zijn door schonere modellen.
De transitie wordt al dit jaar in gang gezet, melden Chinese media. Dat betekent dat er alleen nieuwe taxi's geregistreerd kunnen worden als ze elektrisch zijn. Het kan dus nog wel een jaar of tien duren voordat alle taxi's vervangen zijn door schonere modellen. Met de transitie van de taxivloot is naar schatting ongeveer 9 miljard yuan (1,2 miljard euro) gemoeid. Peking is niet de eerste Chinese stad die elektrische taxi's verplicht stelt. Shenzhen en Taiyuan deden dit al eerder.
Dusquote:Op donderdag 8 juni 2017 15:23 schreef Pateena het volgende:
[..]
Mooi.
[..]
http://datanews.knack.be/(...)e-normal-851483.html
[..]
https://www.taxipro.nl/in(...)n-elektrische-taxis/
China pakt eigenlijk in alles gewoon veel meer door. Ik vraag me af hoeveel mensen nu al zonnepanelen op hun dak zouden hebben als de importheffingen voor Chinese panelen er niet waren.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus
Binnen nu en een jaar of tien komen er massaal geproduceerde en goedkope electrische autos uit China.
Gaat een probleem worden voor de Europese autoindustrie die er nog eens een studie en een conceptmodel tegenaan gooit.
De Elektrische Mercedes komt bij Tesla vandaan, alleen de carrosserie is van Mercedes zelf, de Elektrische PSA is een Opel van GM. VAG modellen zijn brandstofautos waar een electromotor ingepropt is en de accus daar waar ze ze kwijt konden, zodat ze op hun productielijn gewoon tussen de andere autos gemaakt worden en niet van grond af aan ervoor ontworpen.
Vertel, wat klopt er niet?quote:Op vrijdag 9 juni 2017 10:40 schreef daNpy het volgende:
Die plaatjes in de OP
Complete onzin weer in het voordeel van de elektro motor, rara hoe kan dat.
Ze zijn behoorlijk versimpeld.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |