abonnementen ibood.com bol.com
pi_169966612
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen. Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren. Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla kan het aantal electrische voertuigen snel stijgen. Ook de electrische fiets is bezig met een flinke opmars. De toename van elektromobiliteit kan op termijn flinke geopolitieke veranderingen te weeg brengen. Immers de afhankelijkheid van aardolie zal verder afnemen waardoor olielanden in de problemen kunnen geraken. Hoe snel en op welke wijze zal de transitie verlopen en wat voor gevolgen heeft het op diverse raakvlakken?
quote:
Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017

De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.

Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.

Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.

Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:
Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar

De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.

E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
q9kuBXv.png
Be3hbOP.png

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 07-04-2017 23:01:43 (OP aangepast) ]
We can't afford the illusion anymore
pi_169966654
Graag voor de elektrische fiets verplicht! een jaarlijkse test invoeren op reactiesnelheid en anticipatie op andere verkeersdeelnemers!

* Ja bejaarden kopen vaak zo'n ding en gaan als ongeleide projectielen door het verkeer ....
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Moderator maandag 3 april 2017 @ 11:10:46 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_169966722
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 3 april 2017 @ 11:15:23 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169966840
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert _O_
pi_169966941
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen om behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
We can't afford the illusion anymore
  Moderator maandag 3 april 2017 @ 11:21:33 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_169967010
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert _O_
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen en behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
Een opgeschoten knaap op een opgevoerde brommer is net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan een grijze duif op een e-bike, maar desondanks is het beide niet al te best. Het is alleen wel touwtyfuskrom dat BjŲrn met zijn Piaggio Zip 124 euro kan aftikken (en zijn brommer naar het RDW kan brengen om deze compleet te laten herkeuren met de strenge eisen die daar bij horen) als zijn brommertje ook maar 1 kilometer per uur te hard loopt. Vind je het gek dat die knapen er vandoor vliegen als ze de politie zien? Dat heeft toch niets meer met handhaving of veiligheid te maken man :{ oh je kan je rijbewijs (die tegenwoordig voor de brommer ook al ruim 500+ kost) ook zo kwijtraken.

Ik herken het wel, want ik heb zelf ook een snorbrommer. Die loopt net iets over de 30 en dat is dus te hard, maar ik heb er een begrenzer ingebouwd. Ja, dat lees je goed. Een begrenzertje die ik aan en uit kan zetten zodat hij op de rollenbank net niet te hard rijdt, want dat kost me 124 euro en een ritje Lelystad (en dan moet de brommer nog in fabriekstaat zijn ook, geen decibel te hard of wat dan ook.)

En dat terwijl oom agent de bekeuring uitschrijft Beppie de buurvrouw zonder kenteken of verzekering met een noodgang voorbij komt blazen op het fietspad. Ja dat is eerlijk zeg.

En ja, helaas wel. Dat is dan nog op de fiets, maar de wilgroei van zilvergrijze pantoffel opels valt wel op. Net als de toenemende files en ongelukken trouwens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 3 april 2017 @ 12:09:32 #7
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_169968320
Woohoo... *wachtend op de Model 3 :)
N/A
pi_169969208
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 12:09 schreef nils7 het volgende:
Woohoo... *wachtend op de Model 3 :)
Gepreorderd?
  maandag 3 april 2017 @ 13:57:16 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_169970393
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 12:51 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Gepreorderd?
nog niet
N/A
pi_169970496
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:05 schreef Digi2 het volgende:
Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren.
is en beetje een domme instelling...

vrijwel alle energie die opgewekt moet worden heeft een hoge koste aan energie en luid ook tot extra vervuiling en vermoedelijk de uitstoot van gassen die invloed op klimatologische ontwikkelingen hebben.

Of auto's nu op benzine rijden of op electriciteit is daarin geen groot verschil;
electrische auto's zijn wat dat betreft zeker niet opeens 'milieu-vriendelijker'

Het grootste verschil bij een rbedere toepassing van electriciteit is dat het automobielen onafhankelijk maakt vane en specifieke brandstof...
mogelijk dat nog steds veel olie gebruikt zal worden voor energieopwekking, maar deze dan meer gebruikt wordt om electriciteit op te wekken...

wel daalt hierdoor het monopolie-effect dat nu optreed omdat er bv en vaste 'basisbehoefte per dag is aan een bepaalde hoeveelheid olie, waardoor de schaarsheid van olie altijd makkelijk uitgenut kan worden voor prijs-opdrijvende effecten...
Electrische voertuigen kunnen gewoon de goedkoopste stroom tappen, los ervan op welke manier deze opgewekt is
Der der den Wind der Veršnderung spŁrt, sollte keinen Windschutz sondern eine WindmŁhle bauen.
pi_169971957
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 14:04 schreef RM-rf het volgende:

[..]

is en beetje een domme instelling...

vrijwel alle energie die opgewekt moet worden heeft een hoge koste aan energie en luid ook tot extra vervuiling en vermoedelijk de uitstoot van gassen die invloed op klimatologische ontwikkelingen hebben.

Of auto's nu op benzine rijden of op electriciteit is daarin geen groot verschil;
electrische auto's zijn wat dat betreft zeker niet opeens 'milieu-vriendelijker'

Het grootste verschil bij een rbedere toepassing van electriciteit is dat het automobielen onafhankelijk maakt vane en specifieke brandstof...
mogelijk dat nog steds veel olie gebruikt zal worden voor energieopwekking, maar deze dan meer gebruikt wordt om electriciteit op te wekken...

wel daalt hierdoor het monopolie-effect dat nu optreed omdat er bv en vaste 'basisbehoefte per dag is aan een bepaalde hoeveelheid olie, waardoor de schaarsheid van olie altijd makkelijk uitgenut kan worden voor prijs-opdrijvende effecten...
Electrische voertuigen kunnen gewoon de goedkoopste stroom tappen, los ervan op welke manier deze opgewekt is
Een moderne electrische motor kan de energie van de batterij 3 tot 4x efficienter in beweging omzetten dan een brandstofmotor de brandstof in beweging. Het is echter zo dat een groot deel van de energie om electriciteit op te wekken verloren gaat tijdens de generatie en het transport. Naar mijn weten minstens 30%. De meest gebruikte brandstoffen om electriciteit op te wekken zijn steenkool en aardgas. Tussen die 2 zit een wereld van verschil qua broeikasgas uitstoot. Vanwege het hoge gehalte aan waterstof van aardgas is het een brandstof met een lage CO2 uitstoot terwijl steenkool grotendeels uit koolstof bestaat en een hoge CO2 uitstoot veroorzaakt. Naar mate er meer electriciteit met aardgas en renewables wordt opgewekt waarop de autos rijden veroorzaken ze minder Global warming. De globalisering van aardgas dmv LNG technologie gaat hier een flinke bijdrage aan leveren omdat tegelijkertijd veel overheden het gebruik van steenkool ontmoedigen. De VS met Trump aan het roer wil echter het gebruik van steenkool in de VS stimuleren :')
We can't afford the illusion anymore
  maandag 3 april 2017 @ 15:21:55 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169972251
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 11:05 schreef Digi2 het volgende:
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen.

Ondanks alle keiharde subsidie. Waarom? Elektrische aandrijving is simpelweg te inefficiŽnt. Batterijtechnologie is duur en nauwelijks schaalbaar.

Het is een hype, gevoed door de succesvolle integratie van elektrische voertuigen in een aantal niches. Maar daar zal het bij blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169972666
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ondanks alle keiharde subsidie. Waarom? Elektrische aandrijving is simpelweg te inefficiŽnt. Batterijtechnologie is duur en nauwelijks schaalbaar.

Het is een hype, gevoed door de succesvolle integratie van elektrische voertuigen in een aantal niches. Maar daar zal het bij blijven.
Electrische aandrijving op zich is hoogst efficiŽnt. Moderne electromotoren halen meer dan 90%. De batterijtechnologie is duur maar kent een dalende trend. Wat je precies bedoelt met nauwelijks schaalbaar ontgaat me. Er bestaan kleine batterijen voor bijv smartphones maar ook accuspacks met 8000 cellen voor een Tesla model S. Ik ben ervan overtuigt dat electromobiliteit geen niche zal blijven maar mainstream wordt.

We can't afford the illusion anymore
  maandag 3 april 2017 @ 15:46:44 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169972917
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 15:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Electrische aandrijving op zich is hoogst efficiŽnt. Moderne electromotoren halen meer dan 90%.
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.

quote:
De batterijtechnologie is duur maar kent een dalende trend. Wat je precies bedoelt met nauwelijks schaalbaar ontgaat me.
Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169973066
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu :W terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.

Nederland :')
Als de trapondersteuning niet stopt bij 25km/h, dan zouden ze wel kenteken, helm en verzekering moeten hebben, toch?
pi_169973324
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort
Dit is voor mij onbekend. heb je bronnen hiervoor?
We can't afford the illusion anymore
pi_169974273
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.

[..]

Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
50%? Een moderne benzinemotor haalt iets van 25 tot 30%
Relatieve energie? Nog nooit van gehoord. Wat is het verschil met absolute energie?
Elektrische aandrijving uiterst inefficiŽnt? Integendeel, efficiŽnter kan haast niet. Veel minder bewegende delen.

Ik krijg niet het idee dat je veel van deze materie begrijpt.
  maandag 3 april 2017 @ 16:58:28 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974448
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 16:48 schreef grimselman het volgende:

[..]

50%? Een moderne benzinemotor haalt iets van 25 tot 30%
De Prius haalt al 40%. Toyota bouwt nu racemotoren die de 45 halen. Het doel is 61%.
quote:
Relatieve energie? Nog nooit van gehoord. Wat is het verschil met absolute energie?
Procentueel, ooit van gehoord?
quote:
Elektrische aandrijving uiterst inefficiŽnt? Integendeel, efficiŽnter kan haast niet. Veel minder bewegende delen.
Dat is niet relevant. De elektromotor heeft een hoge thermale efficiŽntie (die heel hard minder wordt bij veranderende weersomstandigheden) maar de aandrijving als geheel is vele malen minder efficient dan een verbrandingsmotor en brandstof. Vergelijk een kilo brandstof met een kilo batterij.

quote:
Ik krijg niet het idee dat je veel van deze materie begrijpt.
Omdat je niet zelf nadenkt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169974685
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
De Tesla gebruikt ook andere batterijen dan andere elektrische auto's, waardoor het bij andere elektrische auto's mogelijk wat compacter (en lichter?) kan.

Verder ben ik het met je eens.
  maandag 3 april 2017 @ 17:17:57 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974795
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

De Tesla gebruikt ook andere batterijen dan andere elektrische auto's, waardoor het bij andere elektrische auto's mogelijk wat compacter (en lichter?) kan.
Maar die kunnen dan ook maar een kilometer of 40 (80 als je heel langzaam rijdt) voordat je weer moet opladen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169974815
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 17:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar die kunnen dan ook maar een kilometer of 40 (80 als je heel langzaam rijdt) voordat je weer moet opladen.
De nieuwste modellen komen steeds dichter in de buurt van de actieradius van de Tesla, voorheen was het de moeite (en het geld) niet waard.
  maandag 3 april 2017 @ 17:19:54 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974818
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 17:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

De nieuwste modellen komen steeds dichter in de buurt van de actieradius van de Tesla, voorheen was het de moeite (en het geld) niet waard.
Dat claimt men ja.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169974895
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 16:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De Prius haalt al 40%. Toyota bouwt nu racemotoren die de 45 halen. Het doel is 61%.
40% dat is knap maar nog geen 50% waar jij het over had. Van racemotoren weet ik dat ze een hoog rendement hebben. De motor moet wel na een paar wedstrijden vervangen worden.
quote:
Procentueel, ooit van gehoord?

Ja maar niet in dit verband. De zin wordt dan:
"Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer procentuele energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid"
Nog steeds bullshit

quote:
Dat is niet relevant. De elektromotor heeft een hoge thermale efficiŽntie (die heel hard minder wordt bij veranderende weersomstandigheden) maar de aandrijving als geheel is vele malen minder efficient dan een verbrandingsmotor en brandstof. Vergelijk een kilo brandstof met een kilo batterij.

Je bent nu thermale efficiency aan het vergelijken met efficiency per kilogram. Dat is appels met peren vergelijken
  maandag 3 april 2017 @ 17:26:17 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169974938
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 17:23 schreef grimselman het volgende:

[..]

40% dat is knap maar nog geen 50% waar jij het over had. Van racemotoren weet ik dat ze een hoog rendement hebben. De motor moet wel na een paar wedstrijden vervangen worden.

61% is het doel. Het is in ontwikkeling.

quote:
Ja maar niet in dit verband. De zin wordt dan:
"Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer procentuele energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid"
Nog steeds bullshit
Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?

quote:
Je bent nu thermale efficiency aan het vergelijken met efficiency per kilogram. Dat is appels met peren vergelijken
Dat komt omdat mensen altijd het eerste noemen maar het tweede gemakshalve vergeten. Terwijl het eerste dus totaal niet relevant is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169975217
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiŽnt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiŽntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.

[..]

Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...

En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
40% bij een Atkinson cycle zoals in de Prius. Nog lager bij een gewone (turbo-benzine), en dat getal wordt alleen maar lager als we de momenten meetellen dat de motor nutteloos stationair draait, niet in de ideale toerenrange draait, remenergie die niet teruggewonnen wordt, enz enz. Uiteindelijk is een handgeschakelde benzinebak 15-20% efficient en een automaat nog lager.

Een electrowagen verliest 60% bij omzetting vanuit de centrale+transport en dan nog wat verlies in het opladen/accu/electromotor proces, maar eind van de rit is het vrijwel gelijk en wordt alleen maar beter door met lokaal opgewekte of groene (zonne) energie te werken.

Daarnaast vind ik 250km range tanken in 30m niet slecht.
.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')