quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendertquote:Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.
Nederland
Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen om behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.quote:Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.
Nederland
quote:Op maandag 3 april 2017 11:15 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Tante Bep die zonder helm en met 30 km/u een rotonde over dendert
Een opgeschoten knaap op een opgevoerde brommer is net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan een grijze duif op een e-bike, maar desondanks is het beide niet al te best. Het is alleen wel touwtyfuskrom dat Björn met zijn Piaggio Zip 124 euro kan aftikken (en zijn brommer naar het RDW kan brengen om deze compleet te laten herkeuren met de strenge eisen die daar bij horen) als zijn brommertje ook maar 1 kilometer per uur te hard loopt. Vind je het gek dat die knapen er vandoor vliegen als ze de politie zien? Dat heeft toch niets meer met handhaving of veiligheid te maken man oh je kan je rijbewijs (die tegenwoordig voor de brommer ook al ruim 500+ kost) ook zo kwijtraken.quote:Op maandag 3 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Handhaving lijkt me wel van belang, een elektrische fiets zou begrenst moeten zijn tot 25 kmh. De politie lijkt hieraan geen prioriteit te stellen en behalve scooters en brommers ook elektrische fietsen te controleren. Het probleem van seniele bejaarden is dat er op puur demografishe gronden steeds meer van komen.
nog nietquote:
is en beetje een domme instelling...quote:Op maandag 3 april 2017 11:05 schreef Digi2 het volgende:
Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren.
Een moderne electrische motor kan de energie van de batterij 3 tot 4x efficienter in beweging omzetten dan een brandstofmotor de brandstof in beweging. Het is echter zo dat een groot deel van de energie om electriciteit op te wekken verloren gaat tijdens de generatie en het transport. Naar mijn weten minstens 30%. De meest gebruikte brandstoffen om electriciteit op te wekken zijn steenkool en aardgas. Tussen die 2 zit een wereld van verschil qua broeikasgas uitstoot. Vanwege het hoge gehalte aan waterstof van aardgas is het een brandstof met een lage CO2 uitstoot terwijl steenkool grotendeels uit koolstof bestaat en een hoge CO2 uitstoot veroorzaakt. Naar mate er meer electriciteit met aardgas en renewables wordt opgewekt waarop de autos rijden veroorzaken ze minder Global warming. De globalisering van aardgas dmv LNG technologie gaat hier een flinke bijdrage aan leveren omdat tegelijkertijd veel overheden het gebruik van steenkool ontmoedigen. De VS met Trump aan het roer wil echter het gebruik van steenkool in de VS stimulerenquote:Op maandag 3 april 2017 14:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
is en beetje een domme instelling...
vrijwel alle energie die opgewekt moet worden heeft een hoge koste aan energie en luid ook tot extra vervuiling en vermoedelijk de uitstoot van gassen die invloed op klimatologische ontwikkelingen hebben.
Of auto's nu op benzine rijden of op electriciteit is daarin geen groot verschil;
electrische auto's zijn wat dat betreft zeker niet opeens 'milieu-vriendelijker'
Het grootste verschil bij een rbedere toepassing van electriciteit is dat het automobielen onafhankelijk maakt vane en specifieke brandstof...
mogelijk dat nog steds veel olie gebruikt zal worden voor energieopwekking, maar deze dan meer gebruikt wordt om electriciteit op te wekken...
wel daalt hierdoor het monopolie-effect dat nu optreed omdat er bv en vaste 'basisbehoefte per dag is aan een bepaalde hoeveelheid olie, waardoor de schaarsheid van olie altijd makkelijk uitgenut kan worden voor prijs-opdrijvende effecten...
Electrische voertuigen kunnen gewoon de goedkoopste stroom tappen, los ervan op welke manier deze opgewekt is
Ondanks alle keiharde subsidie. Waarom? Elektrische aandrijving is simpelweg te inefficiënt. Batterijtechnologie is duur en nauwelijks schaalbaar.quote:Op maandag 3 april 2017 11:05 schreef Digi2 het volgende:
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen.
Electrische aandrijving op zich is hoogst efficiënt. Moderne electromotoren halen meer dan 90%. De batterijtechnologie is duur maar kent een dalende trend. Wat je precies bedoelt met nauwelijks schaalbaar ontgaat me. Er bestaan kleine batterijen voor bijv smartphones maar ook accuspacks met 8000 cellen voor een Tesla model S. Ik ben ervan overtuigt dat electromobiliteit geen niche zal blijven maar mainstream wordt.quote:Op maandag 3 april 2017 15:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ondanks alle keiharde subsidie. Waarom? Elektrische aandrijving is simpelweg te inefficiënt. Batterijtechnologie is duur en nauwelijks schaalbaar.
Het is een hype, gevoed door de succesvolle integratie van elektrische voertuigen in een aantal niches. Maar daar zal het bij blijven.
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiënt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiëntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.quote:Op maandag 3 april 2017 15:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Electrische aandrijving op zich is hoogst efficiënt. Moderne electromotoren halen meer dan 90%.
Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...quote:De batterijtechnologie is duur maar kent een dalende trend. Wat je precies bedoelt met nauwelijks schaalbaar ontgaat me.
Als de trapondersteuning niet stopt bij 25km/h, dan zouden ze wel kenteken, helm en verzekering moeten hebben, toch?quote:Op maandag 3 april 2017 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is natuurlijk lachwekkend dat ik met mijn snorbrommer een WOK melding en bekeuring krijg als deze met 1 km/u de de constructiesnelheid overschrijdt . WOK is 64 euro, 1 km/u overschrijding is 60. 124 eu terwijl ik aan de andere kant ingehaald word door seniele bejaarden op een E-bike die diezelfde consequenties niet dragen, ondanks dat vrijwel al die kutdingen een stuk harder dan 25 gaan, daarnaast hebben ze geen kenteken of verzekeringsplicht.
Nederland
Dit is voor mij onbekend. heb je bronnen hiervoor?quote:Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiënt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiëntie binnenkort
50%? Een moderne benzinemotor haalt iets van 25 tot 30%quote:Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiënt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiëntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.
[..]
Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...
En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
De Prius haalt al 40%. Toyota bouwt nu racemotoren die de 45 halen. Het doel is 61%.quote:Op maandag 3 april 2017 16:48 schreef grimselman het volgende:
[..]
50%? Een moderne benzinemotor haalt iets van 25 tot 30%
Procentueel, ooit van gehoord?quote:Relatieve energie? Nog nooit van gehoord. Wat is het verschil met absolute energie?
Dat is niet relevant. De elektromotor heeft een hoge thermale efficiëntie (die heel hard minder wordt bij veranderende weersomstandigheden) maar de aandrijving als geheel is vele malen minder efficient dan een verbrandingsmotor en brandstof. Vergelijk een kilo brandstof met een kilo batterij.quote:Elektrische aandrijving uiterst inefficiënt? Integendeel, efficiënter kan haast niet. Veel minder bewegende delen.
Omdat je niet zelf nadenkt.quote:Ik krijg niet het idee dat je veel van deze materie begrijpt.
De Tesla gebruikt ook andere batterijen dan andere elektrische auto's, waardoor het bij andere elektrische auto's mogelijk wat compacter (en lichter?) kan.quote:Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...
En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
Maar die kunnen dan ook maar een kilometer of 40 (80 als je heel langzaam rijdt) voordat je weer moet opladen.quote:Op maandag 3 april 2017 17:12 schreef Physsic het volgende:
[..]
De Tesla gebruikt ook andere batterijen dan andere elektrische auto's, waardoor het bij andere elektrische auto's mogelijk wat compacter (en lichter?) kan.
De nieuwste modellen komen steeds dichter in de buurt van de actieradius van de Tesla, voorheen was het de moeite (en het geld) niet waard.quote:Op maandag 3 april 2017 17:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar die kunnen dan ook maar een kilometer of 40 (80 als je heel langzaam rijdt) voordat je weer moet opladen.
Dat claimt men ja.quote:Op maandag 3 april 2017 17:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
De nieuwste modellen komen steeds dichter in de buurt van de actieradius van de Tesla, voorheen was het de moeite (en het geld) niet waard.
40% dat is knap maar nog geen 50% waar jij het over had. Van racemotoren weet ik dat ze een hoog rendement hebben. De motor moet wel na een paar wedstrijden vervangen worden.quote:Op maandag 3 april 2017 16:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De Prius haalt al 40%. Toyota bouwt nu racemotoren die de 45 halen. Het doel is 61%.
Ja maar niet in dit verband. De zin wordt dan:quote:Procentueel, ooit van gehoord?
Je bent nu thermale efficiency aan het vergelijken met efficiency per kilogram. Dat is appels met peren vergelijkenquote:Dat is niet relevant. De elektromotor heeft een hoge thermale efficiëntie (die heel hard minder wordt bij veranderende weersomstandigheden) maar de aandrijving als geheel is vele malen minder efficient dan een verbrandingsmotor en brandstof. Vergelijk een kilo brandstof met een kilo batterij.
61% is het doel. Het is in ontwikkeling.quote:Op maandag 3 april 2017 17:23 schreef grimselman het volgende:
[..]
40% dat is knap maar nog geen 50% waar jij het over had. Van racemotoren weet ik dat ze een hoog rendement hebben. De motor moet wel na een paar wedstrijden vervangen worden.
Nope. Rijdt 50 kilometer met 100km/h gemiddeld. Auto's met hetzelfde gewicht en aerodynamica. Verbrandingsmotor versus elektrisch. Welke auto heeft het meeste van zijn beschikbare energie gebruikt?quote:Ja maar niet in dit verband. De zin wordt dan:
"Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer procentuele energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid"
Nog steeds bullshit
Dat komt omdat mensen altijd het eerste noemen maar het tweede gemakshalve vergeten. Terwijl het eerste dus totaal niet relevant is.quote:Je bent nu thermale efficiency aan het vergelijken met efficiency per kilogram. Dat is appels met peren vergelijken
40% bij een Atkinson cycle zoals in de Prius. Nog lager bij een gewone (turbo-benzine), en dat getal wordt alleen maar lager als we de momenten meetellen dat de motor nutteloos stationair draait, niet in de ideale toerenrange draait, remenergie die niet teruggewonnen wordt, enz enz. Uiteindelijk is een handgeschakelde benzinebak 15-20% efficient en een automaat nog lager.quote:Op maandag 3 april 2017 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De motor, ja. Maar de aandrijving is uiterst inefficiënt. Een elektrische aandrijving heeft vele malen meer relatieve energie nodig om een zelfde afstand af te leggen als een moderne verbrandingsmotor, op dezelfde snelheid. En dat gat wordt alsmaar groter, verbrandingsmotoren zelf gaan al over de 50% thermale efficiëntie binnenkort. Bovendien heeft een elektrische aandrijving het grote nadeel dat hoe langer men rijdt hoe minder efficient het voertuig wordt omdat het al het dode gewicht van lege batterijen moet meeslepen. Een verbrandingsmotor wordt juist steeds zuiniger omdat het voertuig gewicht verliest.
[..]
Het chassis van de Tesla bestaat vrijwel volledig uit batterijen. Daar zit een harde limiet aan, de auto is enorm zwaar daardoor. Om nog maar te zwijgen over de prestaties in de kou en hitte...
En natuurlijk de laadtijden. Dat zal altijd een probleem blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |