abonnement Unibet Coolblue
pi_169964656
De wens van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan om te komen tot een nieuw presidentieel systeem, waarbij hij meer macht krijgt, is weer een stapje dichterbij gekomen. Een meerderheid van het Turkse parlement besloot in de nacht van maandag op dinsdag een debat over de voorwaarden voor deze constitutionele hervormingen toe te staan.

170110_112339_rDceER1LN2rQC4dpf3IWYh93lAGNaiDP_yH3DvAWGMVIdzQHnnqaXWbEI1rOqLXdNN31KUBifJohA5at9Fbes1024_800_546.jpeg

Van de 480 afgevaardigden stemden volgens staatsperbureau Anadolu 338 voor. Ten minste 330 stemmen waren nodig voor het openen van de discussie.

Bij de invoering van het nieuwe presidentieel systeem krijgt de president behoorlijk meer macht ten koste van het parlement. Erdogan en zijn aanhang beweren dat Turkije een sterk uitvoerend presidentschap nodig heeft om een terugkeer naar de fragiele coalitieregeringen van het verleden te voorkomen.

In het kader van de hervorming zou Erdogan ministers mogen ontslaan en benoemen, de leiding van de regerende partij mogen overnemen en tot 2029 blijven regeren.

Uitbreiding macht Erdogan weer wat dichterbij
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_169964700
overmorgen is het eindelijk zo ver in nederland, dan kunnen namelijk de turkse nationals stemmen voor het referendum, er zijn alleen maar twee smaakjes, EVET en HAYIR. je stem kan je uitbrengen in amsterdam, den haag en deventer, van 0900 tot 2100 uur tot en met zondag ;)

ik ga zelf een JA stem uitbrengen overigens :Y
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 3 april 2017 @ 09:30:58 #3
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169964715
Ga je ook nog wat Koerden prikken?
  maandag 3 april 2017 @ 09:32:05 #4
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_169964728
quote:
11s.gif Op maandag 3 april 2017 09:30 schreef Twiitch het volgende:
Ga je ook nog wat Koerden prikken?
Dat is deel van de folklore.
pi_169964742
quote:
11s.gif Op maandag 3 april 2017 09:30 schreef Twiitch het volgende:
Ga je ook nog wat Koerden prikken?
nee die stemmen net als mij gewoon EVET :Y :Y :Y

alle koerden in mijn omgeving zijn fervente erdo aanhangers :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_169964796
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 3 april 2017 @ 09:41:55 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169964871
Gewoon de doodstraf invoeren en de toetredingsgesprekken definitief staken, hou op met die poppenkast. Niemand geloofd nog in een Turks lidmaatschap.
pi_169964952
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 09:41 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon de doodstraf invoeren en de toetredingsgesprekken definitief staken, hou op met die poppenkast. Niemand geloofd nog in een Turks lidmaatschap.
wie mag als eerst hangen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 3 april 2017 @ 09:50:24 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169964996
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 09:47 schreef Slayage het volgende:

[..]

wie mag als eerst hangen?
Iedere terrorist denk ik? Al is dat begrip nogal breed in Turkije.
pi_169965037
quote:
11s.gif Op maandag 3 april 2017 09:50 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Iedere terrorist denk ik? Al is dat begrip nogal breed in Turkije.
jammer dat ebru umar niert meer vast zit :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 3 april 2017 @ 09:54:13 #11
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_169965057
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 09:41 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon de doodstraf invoeren en de toetredingsgesprekken definitief staken, hou op met die poppenkast. Niemand geloofd nog in een Turks lidmaatschap.
De EU zou gewoon moeten zeggen dat de toetredingsgesprekken gestaakt worden. Laat dat niet verder afhangen van Turkije, maar hou de eer aan jezelf...niet dat politici in het algemeen en de EU leiders in het bijzonder iets van eer hebben, maar zo gaat het gezegde nou eenmaal.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 3 april 2017 @ 09:58:11 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169965120
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 09:54 schreef nixxx het volgende:

[..]

De EU zou gewoon moeten zeggen dat de toetredingsgesprekken gestaakt worden. Laat dat niet verder afhangen van Turkije, maar hou de eer aan jezelf.
Eens. Maar zulke daadkracht hoeven we uit Brussel niet te verwachten natuurlijk.
  maandag 3 april 2017 @ 10:00:17 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_169965148
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 09:54 schreef nixxx het volgende:

[..]

De EU zou gewoon moeten zeggen dat de toetredingsgesprekken gestaakt worden. Laat dat niet verder afhangen van Turkije, maar hou de eer aan jezelf...niet dat politici in het algemeen en de EU leiders in het bijzonder iets van eer hebben, maar zo gaat het gezegde nou eenmaal.
Turkije kan de EU echt wel vergeten.

Maar ze zullen officieel nooit de gesprekken afkappen. Gewoon om een onderhandelingspositie te houden. Is niet heel gek natuurlijk, dat ze het zo spelen.
pi_169965151
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 09:58 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Eens. Maar zulke daadkracht hoeven we uit Brussel niet te verwachten natuurlijk.
Omdat Erdogan zich als een klein kind gedraagt en iets roept tegen de afspraken in, moeten wij dat ook doen?
  maandag 3 april 2017 @ 10:04:00 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169965228
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 10:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Omdat Erdogan zich als een klein kind gedraagt en iets roept tegen de afspraken in, moeten wij dat ook doen?
Als iemand komt solliciteren en na een tijdje op jouw bureau schijt, laat je hem dan nog z'n verhaal afmaken?
pi_169965327
quote:
11s.gif Op maandag 3 april 2017 10:04 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Als iemand komt solliciteren en na een tijdje op jouw bureau schijt, laat je hem dan nog z'n verhaal afmaken?
:D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 3 april 2017 @ 10:28:18 #17
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_169965794
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 10:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Omdat Erdogan zich als een klein kind gedraagt en iets roept tegen de afspraken in, moeten wij dat ook doen?
Als je nu de hele situatie met Turkije bekijkt kun je toch moeilijk volhouden dat er een reële kans op lidmaatschap is? Onafhankelijk van wat erdo op een zeker moment roept.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 3 april 2017 @ 10:28:34 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_169965799
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 09:58 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Eens. Maar zulke daadkracht hoeven we uit Brussel niet te verwachten natuurlijk.
jawel , de EU gaat niet met een dictator in zee, dan is de EU gelijk zijn bestaansrecht kwijt

Stel je voor dat die zotteklap dan ook tijdelijk voorzitter van de EU zou worden net als Barosso
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 3 april 2017 @ 10:32:52 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169965902
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jawel , de EU gaat niet met een dictator in zee, dan is de EU gelijk zijn bestaansrecht kwijt

Stel je voor dat die zotteklap dan ook tijdelijk voorzitter van de EU zou worden net als Barosso
Dat verwacht ik dan ook niet (meer). Ik denk echter niet dat het initiatief om de toetredingsgesprekken definitief te stoppen vanuit Brussel zal komen, en dat vind ik zwak.
pi_169965904
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jawel , de EU gaat niet met een dictator in zee, dan is de EU gelijk zijn bestaansrecht kwijt

Stel je voor dat die zotteklap dan ook tijdelijk voorzitter van de EU zou worden net als Barosso
"hongarije en polen glijden reeds af" en de "servische putin", die juist pro europa is, wordt steeds machtiger. ik denk dat "het probleem" breder is dan alleen erdo
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 3 april 2017 @ 10:42:13 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_169966125
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 10:33 schreef Slayage het volgende:

[..]

"hongarije en polen glijden reeds af" en de "servische putin", die juist pro europa is, wordt steeds machtiger. ik denk dat "het probleem" breder is dan alleen erdo
klopt die Hongaarse Orbas is net zo gek als Erdogan

Die wil nu de Soros universiteit sluiten, om tegenspraak op te ruimen
Met Poetin en Assad erbij is het een rare wereld aan het worden

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 03-04-2017 12:20:17 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_169966339
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 10:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klopt die Hongaarse Orbas is net zo gek als Erdogan

Die wil nu de Soros universiteit sluiten
Met Poetin en Assad erbij is het een rare wereld aan het worden
brexiteers, le pen, AfD, trump, Wilders, noem ze allemaal op w/

brave new world :B
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_169966947
quote:
11s.gif Op maandag 3 april 2017 10:04 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Als iemand komt solliciteren en na een tijdje op jouw bureau schijt, laat je hem dan nog z'n verhaal afmaken?
Ik ga in ieder geval niet op zijn bureau schijten.

Waar dat bureau in dit voorbeeld dan ook mogen zijn
  maandag 3 april 2017 @ 13:56:18 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_169970385
laten we hopen dat die mesjokke persoon niet de absolute macht gaat krijgen daar naast Assad

dan zijn er twee gekken daar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_169979782
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2017 09:41 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon de doodstraf invoeren en de toetredingsgesprekken definitief staken, hou op met die poppenkast. Niemand geloofd nog in een Turks lidmaatschap.
Je zou toch denken dat de EU idd gewoon ballen genoeg heeft om een definitieve afwijzing te geven. Bizar gewoon.
  maandag 3 april 2017 @ 21:02:57 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_169980489
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 20:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je zou toch denken dat de EU idd gewoon ballen genoeg heeft om een definitieve afwijzing te geven. Bizar gewoon.
dan zal hij wel weer gaan roepen dat Europa allemaal fascisten en Nazi's zijn , dus dat is niet verstandig

|Het heeft geen zin om met een gestoorde dictator te discussiëren

Het beste is te hopen dat de Turken hem niet de volledige macht gaan geven, mocht dat wel gebeuren, dan is het vroeg zat om Turkije te isoleren en de grens naar Europa volledig dicht te gooien

De EU is nu ook groot genoeg overigens

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 03-04-2017 21:09:27 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_169981320
Waar in Den Haag kan ik stemmen?

Gevonden: http://rotterdam.bk.mfa.gov.tr/ShowAnnouncement.aspx?ID=329514

Geen tijden?
pi_169993641
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 21:22 schreef xaban06 het volgende:
Waar in Den Haag kan ik stemmen?

Gevonden: http://rotterdam.bk.mfa.gov.tr/ShowAnnouncement.aspx?ID=329514

Geen tijden?
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 09:29 schreef Slayage het volgende:
overmorgen is het eindelijk zo ver in nederland, dan kunnen namelijk de turkse nationals stemmen voor het referendum, er zijn alleen maar twee smaakjes, EVET en HAYIR. je stem kan je uitbrengen in amsterdam, den haag en deventer, van 0900 tot 2100 uur tot en met zondag ;)

ik ga zelf een JA stem uitbrengen overigens :Y
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 4 april 2017 @ 15:21:40 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_169995839
quote:
10s.gif Op maandag 3 april 2017 09:29 schreef Slayage het volgende:
overmorgen is het eindelijk zo ver in nederland, dan kunnen namelijk de turkse nationals stemmen voor het referendum, er zijn alleen maar twee smaakjes, EVET en HAYIR. je stem kan je uitbrengen in amsterdam, den haag en deventer, van 0900 tot 2100 uur tot en met zondag ;)

ik ga zelf een JA stem uitbrengen overigens :Y
jij wil wel een dictator
nou succes ermee, ASSAD strooit gifgas over de eigen bevolking he

sukkel
over tien jaar dan ga je dood gemaakt worden door de speciale prive troepen van erdogan


ik geloof er niks van dat jij JA stemt

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 04-04-2017 16:45:23 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170001617
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jij wil wel een dictator
nou succes ermee, ASSAD strooit gifgas over de eigen bevolking he

sukkel
over tien jaar dan ga je dood gemaakt worden door de speciale prive troepen van erdogan

ik geloof er niks van dat jij JA stemt
ik wil tuuuteren abi!

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 4 april 2017 @ 19:05:06 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170001917
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 18:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

ik wil tuuuteren abi!

[ afbeelding ]
ja de supporters van chavez hadden nu ook spijt

en de trouwe stemmers op Assad zijn zonder huis

kortom de volgende dictator wordt gekozen
gefeliciteerd met die gek
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170001927
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:21 schreef michaelmoore het volgende:

over tien jaar dan ga je dood gemaakt worden door de speciale prive troepen van erdogan
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 4 april 2017 @ 19:10:15 #34
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_170002040
Slayage brur wrm stem je ja, had ik niet verwacht van je.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_170002090
grote praatjes over vrijheid en wat niet, maar uiteindelijk zelf niet eens gaan stemmen. praatjes vullen geen gaatjes en alles...

als je iets zo vreselijk iets vindt dan zou ik toch alles op alles doen om het te verhinderen of moet ik dat anders zien?


Keklik Yücel over het Turkse referendum en waarom ze tegen is

“Ik woon in Nederland en ben hier politiek gevormd. Ik heb wel heel duidelijk opvattingen over dingen in andere delen van de wereld, waaronder ook Turkije.”
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170002519
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:12 schreef Slayage het volgende:
grote praatjes over vrijheid en wat niet, maar uiteindelijk zelf niet eens gaan stemmen. praatjes vullen geen gaatjes en alles...

als je iets zo vreselijk iets vindt dan zou ik toch alles op alles doen om het te verhinderen of moet ik dat anders zien?


Keklik Yücel over het Turkse referendum en waarom ze tegen is

“Ik woon in Nederland en ben hier politiek gevormd. Ik heb wel heel duidelijk opvattingen over dingen in andere delen van de wereld, waaronder ook Turkije.”

Waarom zou je voor zijn? Wat zijn de aangehaalde redenen in kort om ja te stemmen?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170003979
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:10 schreef Straatcommando. het volgende:
Slayage brur wrm stem je ja, had ik niet verwacht van je.
echt? ik sta bekend als een "erdoganisten" bij sommigen op dit forum, kennelijk is dat langs je heen gegaan? ik ben geen aanbidder/blinde volgeling van de man, sterker nog ik ben echt niet blij met hem de laatste jaren, maar okay here is why een paar punten wat me zo te binnen schiet

- erdogan/akp is atm de enige serieuze vertegenwoordiger van mijn sociale groep in turkije, zoals de meeste turken/koerden, ben ik conservatief/soennitisch, er is voor mij simpelweg geen ander alternatief. ik ben geen wolf, niet seculier en ook geen koerd om ff de andere serieuze partijen op te noemen.

-ik ben volwassen geworden in de jaren 90, waar ik getuige was van de ene politieke crisis na de andere, van de ene economische crisis na de andere, tot dat erdo met de akp zijn intrede deed, de akp liet zien wat er mogelijk was, wanneer er politieke stabiliteit was, namelijk 1 partij aan het roer en geen onderling gekibbel en om het jaar voorverkiezingen. dit leidde tot een enorme sprong voorwaarts in de levensstandaarden van de turken. turkije heeft sinds erdo aan de macht is geen recessie gekend bv, dat is ondenkbaar in het pre akp tijdperk. in mijn ervaring is in turkije 1 partij aan het roer politieke stabiliteit, wat automatisch leidt tot economische welvaart enz. enz. coalities staan gelijk aan veel te grote egos die niet in staat zijn om de taart te delen, zoals je wellicht is opgevallen hebben de meeste turken VEEEEEELLLL te grote egos. en erdo heeft de grootste ego uiteraard, dat is ook 1 van de redenen waarom veel turken helemaal weg zijn van hem, een grote ego wil alleen geleid worden door een nog grotere ego.

-ik zag in de jaren 90 ook oa dat de zogenaamde onafhankelijke justitie in turkije niet alleen meerdere koerdische partijen illegaal verklaarden, maar ook de welvaartspartij van erbakan, de groep waaruit de akp is gekomen en waar erdogan burgemeester onder was in istanbul, die in die periode de grootste partij in het parlement was. moet je voorstellen dat de VVD nu opeens gesloten zou worden omdat "the powers that be" dat zo blieven. in het geval van turkije dus de seculiere elite in justitie en het leger, die sinds de stichting van de republiek hun wil dicteerden aan het volk, iets waar erdo en co. een einde aan heeft gebracht.

-de turkse cultuur heeft geen basis als de polder cultuur hier in nederland. in nederland hebben we zojuist verkiezingen gehad en we zullen vroeg of laat het resultaat zien van het polderen, van de consensus, die eigenlijk passend is bij elke volwassen democratie. je gaat aan tafel en je praat het uit, niemand krijgt zijn zin en ergens in het midden tref je elkaar. en daar schort het em aan dus in turkije. er is geen basis voor het polderen, voor de consensus, voor democratische waarden, de turkse maatschappij is een patriarchale maatschappij waarin het hoofd van de familie dicteert wat er gebeurt, waarin de hoofd van een organisatie dicteert wat er gebeurt en waarin de hoofd van een partij dicteert wat er gebeurt. zo is turkije eigenlijk dus nooit echt democratisch geweest in de zuiver zin van het woord. de turken, alle turken, zien democratie eigenlijk als niet meer dan verkiezingen. das alles. niet het opkomen voor minderheden, laat staan dat je opkomt voor de mening van andersdenkenden. democratie in turkije is puur verkiezingen, wie krijgt de macht? als erdo zegt dat hij strijd voor de democratie, dan meent hij dat ook, maar dan heeft hij het dus over wat hij en het turkse volk verstaat onder democratie.

-wie krijgt bv de macht om justitie als machtsmiddel te gebruiken tegen zijn tegenstanders? zo komen we bij een onafhankelijke justitie, die is er namelijk nooit geweest, die is altijd een tool geweest voor de machthebbers, de akp heeft die structuren geerfd en doet ermee wat ze willen en is sinds de coup zijn ze helemaal losgeslagen met de noodtoestand dat nu geldt, wat weer een erfenis van de grondwet uit 1980 van van de militaire junta. komen we bij het punt van een nieuwe grondwet, waar het turkse volk sinds dag 1 van de akp op wacht, al jaaaaaren kunnen de politieke partijen het er niet over eens worden om een fatsoenlijke grondwet op te zetten, al jaaaaaren zijn ze op zoek naar de consensus en al jaaaaaren zitten alle oppositie partijen alle commissies die er zijn geweest te torpederen. zijn we weer bij de grote egos die niet in staat zijn om tot een compromis te komen. een nieuwe democratsich systeem met checks and balances bleek een utopie voor turkije.

-het lot besliste, er komt een coup, dit zorgde ervoor dat de AKP en MHP nader tot elkaar kwamen, de AKP zei tegen de wolfjes van de MHP, als jullie ons steunen in een aantal grondwetswijzigingen dan gaan wij justitie inzetten om de HDP (pkk koerden) aan te pakken. zo geschiedde. zo is er een basis ontstaan voor de grondwetswijzigingen, waarover nu dus gestemd wordt. is het een goede grondwetswijziging in de zin van wordt turkije democratischer? NEE, is het een grondwetswijziging waarmee turkije makkelijker bestuurbaar wordt JA. leidt het theoretisch tot een 1 partij systeem met 1 man aan het stuurt JA, is het democratisch gezien wenselijk NEE, maar als je systeem wat democratische waarden en scheiding der machten toch al op het niveau zat van een "bananen republiek". hoe rouwig zal je zijn als het systeem minder democratisch maar wel beter bestuurbaar wordt?

-de turken zeggen "ezilmemek icin ezeceksin", "om niet onderdrukt te worden moet je onderdrukken". deze mentaliteit is verre van democratisch, maar toont wel de realiteit van de turkse psyche en die is niet democratisch en patriarchaal tot en met.

ik ga dus JA stemmen omdat ik graag politieke stabiliteit wil voor het land en politieke stabiliteit zal wanneer erdo weg is en de AKP uitelkaar gevallen is, nooit een werkelijkheid worden, omdat we dan zullen teurgkeren naar de instabiele coalitie structuren waar de turken simpelweg geen raad mee weten. deze grondwetswijziging zal ervoor zorgen dat we niet gaan vervallen in de oude taferelen van politieke crisis na politieke crisis na politieke crisis, wat feitelijk ingebakken is in het systeem wanneer er geen grote bindende leider als erdo aanwezig is.

is het een gok? JA. zijn er risicos? JA.

heb ik vertrouwen in erdo dat hij weer dat kan laten zien wat hij in de eerste jaren van de AKP heeft laten zien, namelijk dat hij een grootse hervormer kan zijn? JA dat vertrouwen heb ik. is het misschien wishfull thinking vanuit mijn kant? wellicht. we gaan het zien. op hoop van zegen ;)

daarnaast is een JA verre van gegarandeerd, dus no spang, Sultan Erdo is nog geen feit ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170004033
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:33 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Waarom zou je voor zijn? Wat zijn de aangehaalde redenen in kort om ja te stemmen?
hierboven. volledig geredeneerd vanuit de turkse realiteit en niet vanuit idealen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170004167
Turkse logica. :')
pi_170004251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 20:35 schreef Stabiel het volgende:
Turkse logica. :')
Khodawandighaar Erdogan :7
pi_170004253
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 20:35 schreef Stabiel het volgende:
Turkse logica. :')
het is bekeken vanuit de turkse realiteit, iets wat de meeste nederlanders simpelweg niet kunnen, omdat ze geen enkele kaas hebben gegeten van de turkse realiteit.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 4 april 2017 @ 21:09:20 #42
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170005229
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 20:37 schreef Slayage het volgende:

[..]

het is bekeken vanuit de turkse realiteit, iets wat de meeste nederlanders simpelweg niet kunnen, omdat ze geen enkele kaas hebben gegeten van de turkse realiteit.
Als Turken een dictator willen , en geen democratie, dan gaan ze de gang maar

Mooi, dan hoeven ze nooit meer te stemmen hierna, lekker makkelijk
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170005828
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 15:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jij wil wel een dictator
nou succes ermee, ASSAD strooit gifgas over de eigen bevolking he

sukkel
over tien jaar dan ga je dood gemaakt worden door de speciale prive troepen van erdogan


ik geloof er niks van dat jij JA stemt
Slayage gaat echt niet in Turkije wonen.
pi_170006073
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als Turken een dictator willen , en geen democratie, dan gaan ze de gang maar

Mooi, dan hoeven ze nooit meer te stemmen hierna, lekker makkelijk

Juist, zo denk ik er ook over
pi_170006259
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Slayage gaat echt niet in Turkije wonen.
Nee, natuurlijk niet. Zo laf zijn Erdoganisten dan ook wel weer.

Zich wel voordoen als conservatieve gelovige, maar over corruptie geen woord natuurlijk. Het sjiisme zit er goed in.
pi_170006655
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 20:30 schreef Slayage het volgende:
hierboven. volledig geredeneerd vanuit de turkse realiteit en niet vanuit idealen.
Ik snap het niet helemaal. Je erkent dat een JA juist minder democratie oplevert, maar meer Erdoğan en autocratischer en dus meer stabiliteit. Je hebt geen enkel vertrouwen in een ander alternatief. Maar je verbindt juist het lot van het nieuwe systeem waarvan je erkent dat het autocratischer is aan erdogan. Over 20 jaar is Erdoğan dood aan kanker of uitgespeeld. En de AKP gaat ook weer weg zoals het ooit kwam. Wellicht hangt dat samen met het moment dat Erdoğan geheel weg is. De tijd en de regeervorm zorgt er dan voor dat de nieuwe partij zich ook zo gedraagt en jij als "klasse" de lul kan zijn. Als je het mij vraagt breng je juist het land in onrustiger vaarwater.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170007061
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:51 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ik snap het niet helemaal. Je erkent dat een JA juist minder democratie oplevert, maar meer Erdoğan en autocratischer en dus meer stabiliteit. Je hebt geen enkel vertrouwen in een ander alternatief. Maar je verbindt juist het lot van het nieuwe systeem waarvan je erkent dat het autocratischer is aan erdogan. Over 20 jaar is Erdoğan dood aan kanker of uitgespeeld. En de AKP gaat ook weer weg zoals het ooit kwam. Wellicht hangt dat samen met het moment dat Erdoğan geheel weg is. De tijd en de regeervorm zorgt er dan voor dat de nieuwe partij zich ook zo gedraagt en jij als "klasse" de lul kan zijn. Als je het mij vraagt breng je juist het land in onrustiger vaarwater.

Erdoganisten staan er niet bij stil dat Erdogan ieder een moment een kogel kan koppen. Ze staan er niet bij stil dat de macht die ze de president willen toekennen zomaar in handen van, noem maar een zijstraat, Perincek of een willekeurige andere idioot kan vallen. Want hé, Erdogan heeft alle eigenschappen van God en is als een tweede profeet, niet waar? Althans, volgens Erdoganisten.
pi_170007482
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:51 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt breng je juist het land in onrustiger vaarwater.
omdat het minder democratisch is, wordt het automatisch onrustiger?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170007505
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Slayage gaat echt niet in Turkije wonen.
no way! nooit in me opgekomen ook, misschien als pensionado ooit.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170007575
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als Turken een dictator willen , en geen democratie, dan gaan ze de gang maar

Mooi, dan hoeven ze nooit meer te stemmen hierna, lekker makkelijk

klopt elk volk krijgt de leiders die het verdient. hier verdienen we rutte en in turkije de laatste 15 jaar dus erdo.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170007758
quote:
‘Recordopkomst Turkse Nederlanders verwacht’

Nu ook 250.000 Turkse Nederlanders vanaf 5 tot en met 9 april kunnen gaan stemmen voor het Turkse referendum, wordt van hun een wereldrecord verwacht als het gaat om de opkomst.

Dat zei het Turkse parlementslid van de regeringspartij Mustafa Yeneroğlu in Rotterdam tegen de Turkse en Nederlandse pers.

“We verwachten een opkomst van meer dan 60 procent van Turkse Nederlanders, wat een wereldrecord zou betekenen”, sprak Yeneroğlu, die tevens voorzitter is van de Turkse parlementaire onderzoekscommissie voor mensenrechten.

De Turkse parlementariër gaf ook informatie over hoeveel Turken in Europa inmiddels hun stem hebben uitgebracht. “Tot nu toe hebben van de 2,2 miljoen stemgerechtigden 602.000 Europese Turken gestemd. Aangezien 60 procent pas tegen het einde hun stem uitbrengt met nog zes dagen te gaan, kunnen we een buitenlandse opkomst van meer dan 1,3 miljoen Turken verwachten.”

Turkse Nederlanders kunnen tussen 5 en 9 april in Den Haag, Deventer en Amsterdam hun ja- of nee-stem uitbrengen.
http://turksemedia.nl/recordopkomst-turkse-nederlanders-verwacht/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170009603
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 22:12 schreef Slayage het volgende:
omdat het minder democratisch is, wordt het automatisch onrustiger?
Tuurlijk. Geen hogere wiskunde dit toch? De diverse gespleten samenleving wordt niet opeens "minder divers" door meer autocratisch en autoritair gedrag. De voedingsbodem blijft. Een NEE is juist het beste tegen Erdogan dat die moet leren accepteren dat zijn rol over is als LEIDEND figuur volgens de constitutie. En niet opeens de regels zo veranderen dan die nog 20 jaar veel macht in handen houdt. Die man heeft sowieso niet het eeuwige leven en grote kans dat die over 20 jaar er niet meer is of halfdood rondloopt. Hoe is die eigenlijk?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170009773
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:19 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Tuurlijk. Geen hogere wiskunde dit toch? De diverse gespleten samenleving wordt niet opeens "minder divers" door meer autocratisch en autoritair gedrag. De voedingsbodem blijft. Een NEE is juist het beste tegen Erdogan dat die moet leren accepteren dat zijn rol over is als LEIDEND figuur volgens de constitutie. En niet opeens de regels zo veranderen dan die nog 20 jaar veel macht in handen houdt. Die man heeft sowieso niet het eeuwige leven en grote kans dat die over 20 jaar er niet meer is of halfdood rondloopt. Hoe is die eigenlijk?
Erdogan is een trotse leider en denk dat hij eerder de veranderingen wil doorvoeren om herinnerd te worden als een tweede Ataturk, de Ataturk van de Islamisten, eentje die Turkije naar de 21e eeuw heeft gebracht dan nog meer macht naar zich toe te trekken en bezig te houden met of hij 10 jaar later nog steeds Turkije aan het besturen is. Erdogan heeft de door het volk verkozen premier Davutoglu weggebonjoured en iemand aangewezen die hem in alles aan het gehoorzamen is, Erdogan zal niet machtiger worden na het referendum. Heeft hij niet nodig, de macht heeft hij namelijk al via de AKP.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2017 23:24:55 ]
pi_170010053
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:24 schreef Triggershot het volgende:
Erdogan is een trotse leider en denk dat hij eerder de veranderingen wil doorvoeren om herinnerd te worden als een tweede Ataturk, de Ataturk van de Islamisten, eentje die Turkije naar de 21e eeuw heeft gebracht dan nog meer macht naar zich toe te trekken en bezig te houden met of hij 10 jaar later nog steeds Turkije aan het besturen is.
Macht corrumpeert bij alle mensen. Ook Erdo. Er is een reden waarom er een limiet zit op die positie van macht als premier. Bij verstandige staatsvormen. Iemand die dan opeens de regels wil aanpassen zodat die weer die macht nog in weet-ik-hoeveel-termijnen volledig kan pakken moet je echt eerder extreem wantrouwen dan vertrouwen. Erdogan heeft alles voor de islamisten al gedaan en teruggedraaid in Turkije, de religieuzen hebben alle vrijheden nu toch? Wat kan hij nog meer doen enkel als president wat zijn partij niet in het huidige systeem kan doen als het de grootste blijft en meerderheid in parlement behaalt?

quote:
Erdogan heeft de door het volk verkozen premier Davutoglu weggebonjoured en iemand aangewezen die hem in alles aan het gehoorzamen is, Erdogan zal niet machtiger worden na het referendum. Heeft hij niet nodig, de macht heeft hij namelijk al via de AKP.
Directe macht als president regerend per decreten of indirect via partij is niet een op een geheel hetzelfde. Ik snap dus niet dat je JA kan stemmen. Echt wel dat je Turkije niet met NL moet vergelijken maar als je verder kijkt dan je neus lang is denk je ook "na Erdogan, wat dan?". Die man heeft geen eeuwig leven. En dan zie je dat het systeem niet gunstig is na Erdogan. En de weg open blijft liggen voor meer autoritair gedrag van een volgende president, die toevallig een verkiezing wint. En ook alles kan consolideren.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170010230
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:32 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Macht corrumpeert bij alle mensen. Ook Erdo. Er is een reden waarom er een limiet zit op die positie van macht als premier. Bij verstandige staatsvormen. Iemand die dan opeens de regels wil aanpassen zodat die weer die macht nog in weet-ik-hoeveel-termijnen volledig kan pakken moet je echt eerder extreem wantrouwen dan vertrouwen. Erdogan heeft alles voor de islamisten al gedaan en teruggedraaid in Turkije, de religieuzen hebben alle vrijheden nu toch? Wat kan hij nog meer doen enkel als president wat zijn partij niet in het huidige systeem kan doen als het de grootste blijft en meerderheid in parlement behaalt?

[..]

Directe macht als president regerend per decreten of indirect via partij is niet een op een geheel hetzelfde. Ik snap dus niet dat je JA kan stemmen. Echt wel dat je Turkije niet met NL moet vergelijken maar als je verder kijkt dan je neus lang is denk je ook "na Erdogan, wat dan?". Die man heeft geen eeuwig leven. En dan zie je dat het systeem niet gunstig is na Erdogan. En de weg open blijft liggen voor meer autoritair gedrag van een volgende president, die toevallig een verkiezing wint. En ook alles kan consolideren.
De consensus onder de Erdoganisten is dat het huidige systeem een rampzalig systeem is wat het land in moeilijke situaties heeft gebracht, niet alleen tijdens Erdogan, maar hij verwijst ook naar periode voor zijn tijd. Erdogan is zeker niet de eerste die met het idee komt om naar een presidentieel systeem te gaan, seculiere leiders zoals Demirel en Ozal (beiden president geweest) hebben geprobeerd het in te voeren om zo de 'problemen' met het huidige Turkse systeem op te lossen.

En precies wat je zegt, er is niets wat Erdogan niet onder het nieuwe systeem kan doen wat hij nu al niet zou kunnen, zij het zelf via een kabinet als president, zij het via de AKP als proxy in het huidige systeem.
pi_170010384
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:38 schreef Triggershot het volgende:
De consensus onder de Erdoganisten is dat het huidige systeem een rampzalig systeem is wat het land in moeilijke situaties heeft gebracht, niet alleen tijdens Erdogan, maar hij verwijst ook naar periode voor zijn tijd.
Waarom dan? Voorbeelden?

quote:
Erdogan is zeker niet de eerste die met het idee komt om naar een presidentieel systeem te gaan, seculiere leiders zoals Demirel en Ozal (beiden president geweest) hebben geprobeerd het in te voeren om zo de 'problemen' met het huidige Turkse systeem op te lossen.
Dat vind ik eerder zorgwekkend dat geruststellend. Aannemende dat die vorige presidenten ook geen voorbeelddemocraten waren. Maar ken ze niet Demirel en Ozal.

quote:
En precies wat je zegt, er is niets wat Erdogan niet onder het nieuwe systeem kan doen wat hij nu al niet zou kunnen, zij het zelf via een kabinet als president, zij het via de AKP als proxy in het huidige systeem.
Okee....dus wat is dan het probleem met het huidige systeem?
Er moeten toch duidelijke argumenten zijn waarom Erdogan en co. zeggen DAAROM moeten we het systeem aanpassen zodat we A kunnen bewerkstelligen wat niet met het nu bestaande systeem kan?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170010701
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:32 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Macht corrumpeert bij alle mensen. Ook Erdo. Er is een reden waarom er een limiet zit op die positie van macht als premier. Bij verstandige staatsvormen. Iemand die dan opeens de regels wil aanpassen zodat die weer die macht nog in weet-ik-hoeveel-termijnen volledig kan pakken moet je echt eerder extreem wantrouwen dan vertrouwen. Erdogan heeft alles voor de islamisten al gedaan en teruggedraaid in Turkije, de religieuzen hebben alle vrijheden nu toch? Wat kan hij nog meer doen enkel als president wat zijn partij niet in het huidige systeem kan doen als het de grootste blijft en meerderheid in parlement behaalt?

[..]

Directe macht als president regerend per decreten of indirect via partij is niet een op een geheel hetzelfde. Ik snap dus niet dat je JA kan stemmen. Echt wel dat je Turkije niet met NL moet vergelijken maar als je verder kijkt dan je neus lang is denk je ook "na Erdogan, wat dan?". Die man heeft geen eeuwig leven. En dan zie je dat het systeem niet gunstig is na Erdogan. En de weg open blijft liggen voor meer autoritair gedrag van een volgende president, die toevallig een verkiezing wint. En ook alles kan consolideren.
De huidige Turkse (grond)wet stelt geen limiet op het aantal keren dat een persoon premier kan worden. Slechts in de interne reglementen van de AK Partij werd dat beperkt (tot 3 termijnen), maar deze interne reglementen stellen qua rechtskracht niets voor en Erdogan kan de interne reglementen eenvoudig veranderen.

Als het Turkse volk de constitutionele hervorming goedkeurt, wordt in de grondwet verankerd dat een president maximaal 2 termijnen mag dienen.
pi_170010712
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:43 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Waarom dan? Voorbeelden?

Conflict tussen de Turkse premier en de president, de laatste regering voor Erdogan aan de macht kwam was uitgedraaid in een grote crisis.
The Chronology of disputes between President Sezer and Ecevit government
Turkish political crisis deepens
Turkse aandelenmarkt stort in elkaar
Demirel and Erbakan at Odds over Police Chief Post
Turkse premier Erbakan treedt af

quote:
Dat vind ik eerder zorgwekkend dat geruststellend. Aannemende dat die vorige presidenten ook geen voorbeelddemocraten waren. Maar ken ze niet Demirel en Ozal.
Demirel is niet geliefd en wordt gezien als een man van twee gezichten. Maar Ozal is geliefd, zowel door de seculieren als de Islamisten. Onlangs is nog bewezen middels autopsie dat Ozal is vergiftigd terwijl hij nog president was.

quote:
Okee....dus wat is dan het probleem met het huidige systeem?
Er moeten toch duidelijke argumenten zijn waarom Erdogan en co. zeggen DAAROM moeten we het systeem aanpassen zodat we A kunnen bewerkstelligen wat niet met het nu bestaande systeem kan?
De Turkse media en pro-Erdogan campagne zit vol met 'argumenten' om ja te stemmen, constant wijzend naar de problemen die regeringen hebben gehad in het verleden en de conflicten die Erdogan heeft gehad met het leger en de voormalige president Sezer. En dat de hetze tegen het referendum en nieuw systeem vooral is ontstaan omdat ze tegen de persoon Erdogan zijn. Niet alleen de AKP is een fervente voorstander van het referendum en de wijzingen, maar ook de nationalistische MHP, met diens goedkeuring zijn de voorstellen aangenomen in het parlement en zij doen het zeker niet om Erdogan machtiger te maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2017 23:57:33 ]
pi_170010739
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:53 schreef Bilge het volgende:
Als het Turkse volk de constitutionele hervorming goedkeurt, wordt in de grondwet verankerd dat een president maximaal 2 termijnen mag dienen.
Dat is momenteel al opgenomen, Erdogan heeft wel de schijn tegen omdat het met het referendum zijn eerste ambt niet meetelt.
pi_170010938
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat is momenteel al opgenomen, Erdogan heeft wel de schijn tegen omdat het met het referendum zijn eerste ambt niet meetelt.
De huidige president heeft (op papier) een louter ceremoniële functie; de beperking om maximaal 2 maal president te mogen worden stelt daarom niet zo veel voor. Als de president straks de bevoegdheden van de premier krijgt, maar toch de beperking behoudt om maximaal 2 maal president te worden, moet je concluderen dat dankzij de constitutionele hervorming de uitvoerende macht wordt beperkt.
pi_170011043
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 00:02 schreef Bilge het volgende:

[..]

De huidige president heeft (op papier) een louter ceremoniële functie; de beperking om maximaal 2 maal president te mogen worden stelt daarom niet zo veel voor. Als de president straks de bevoegdheden van de premier krijgt, maar toch de beperking behoudt om maximaal 2 maal president te worden, moet je concluderen dat dankzij de constitutionele hervorming de uitvoerende macht wordt beperkt.
Tuurlijk, zijn hele concrete voorstellen in het referendum om te concluderen dat de uitvoerende macht wordt beperkt, alleen is de 2x presidentieel termijn geen inhoudelijke wijziging tov het huidige systeem. De ceremoniële functie daarentegen wel natuurlijk.
pi_170011272
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 00:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tuurlijk, zijn hele concrete voorstellen in het referendum om te concluderen dat de uitvoerende macht wordt beperkt, alleen is de 2x presidentieel termijn geen inhoudelijke wijziging tov het huidige systeem. De ceremoniële functie daarentegen wel natuurlijk.
Of formeel bezien de regel hetzelfde blijft is discutabel, maar inhoudelijk gezien wordt de ongebreidelde zittingsduur van de grootste machthebber van Turkije dankzij de hervorming in ieder geval beperkt.
pi_170011408
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 00:02 schreef Bilge het volgende:
De huidige president heeft (op papier) een louter ceremoniële functie; de beperking om maximaal 2 maal president te mogen worden stelt daarom niet zo veel voor. Als de president straks de bevoegdheden van de premier krijgt, maar toch de beperking behoudt om maximaal 2 maal president te worden, moet je concluderen dat dankzij de constitutionele hervorming de uitvoerende macht wordt beperkt.
Ik bekijk het nu voor het eerst maar in het voorgestelde systeem zijn de checks & balances wel afgenomen. De president Erdogan die ook blijkbaar meer rechters benoemt en zaken kan veto-en of vroegtijdige verkiezingen uitschrijven kan met de huidige zetels in het parlement makkelijk een nieuwe wet binnenloodsen die de termijn van een president van 2 aanpast naar bijv 3 indien hij dat wilt. Daarnaast zie ik dat hij op dit moment aan zijn eerste termijn als ceremoniele president bezig is, en hierna aan zijn laatste termijn zou beginnen bij herverkiezingen. Dat is heel wat anders als dat zijn termijn nu niet meetelt (5 jaar), en bij een JA-referendum hij nog tweemaal herkozen kan worden (= in totaal 15 jaar circa nog regeren met nog meer macht).

Dit voorgestelde systeem zou in een land als Frankrijk met een rijke democratische traditie minder risicovol zijn dan een Turkije waar alle spanningen op scherp staan en Erdogan op zijn minst kan je zeggen hier en daar wel autoritaire trekken vertoont.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170011462
quote:
Belangrijke opmerking en tegenargument hier; in die tijd werd de president gekozen door het parlement. In 2007 is dat blijkbaar (AKP al aan de macht) veranderd naar directe verkiezingen van de president waarna Gul aankwam. Feitelijk gezien heb je dan dus deze problemen al weggewerkt toen. Want als je als AKP het parlementair gezien zo goed doet win je ook die directe presidentiele verkiezing natuurlijk. Het is dus vals om dit als argument voor verandering van het systeem aan te halen zonder te benoemen dat er in de situatie toendertijd (niet direct verkozen president) een fundamentele verandering in 2007 heeft plaatsgevonden; direct verkozen president en daarmee werden het enkel AKP-presidenten. En toen waren die grote problemen tussen premier en president ook verholpen.

Dus blifjt mijn vraag eigenlijk staan. Halen de AKP-ers niet nog meer steekhoudende argumenten aan? Waarom de verandering van het systeem zo belangrijk is en wat je dus dan WEL kan wat je met het huidige niet kan en van belangrijke waarde is.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_170011873
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 00:31 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ik bekijk het nu voor het eerst maar in het voorgestelde systeem zijn de checks & balances wel afgenomen. De president Erdogan die ook blijkbaar meer rechters benoemt en zaken kan veto-en of vroegtijdige verkiezingen uitschrijven kan met de huidige zetels in het parlement makkelijk een nieuwe wet binnenloodsen die de termijn van een president van 2 aanpast naar bijv 3 indien hij dat wilt. Daarnaast zie ik dat hij op dit moment aan zijn eerste termijn als ceremoniele president bezig is, en hierna aan zijn laatste termijn zou beginnen bij herverkiezingen. Dat is heel wat anders als dat zijn termijn nu niet meetelt (5 jaar), en bij een JA-referendum hij nog tweemaal herkozen kan worden (= in totaal 15 jaar circa nog regeren met nog meer macht).

Het vetorecht van de president is niet zo krachtig, als je bedenkt dat het parlement met 301 (van de 600) zetels het gevetode wetsvoorstel alsnog erdoorheen kan rammen.

De president kan nieuwe verkiezingen uitschrijven, maar dan moet hij zelf ook zien te worden herkozen en bovendien verbruikt hij daarmee 1 van zijn 2 termijnen... Dit is dus echt een paardenmiddel.

Het aantal zittingstermijnen is vastegelegd in de grondwet, waardoor je dat niet zo eenvoudig kunt aanpassen. Wat de procedure precies wordt weet ik eerlijk gezegd niet, maar die zal sowieso verzwaard zijn.

in de VS worden allle rechters door de president benoemd. Het Turkse systeem gunt het parlement ook wat benoemingen.

Ik denk dat de checks en balances juist toenemen. Voorbeeld: de president kan door 2/3e deel van het parlement worden afgezet (momenteel heeft het parlement 3/4e deel van de zetels nodig om de premier af te zetten) en bovendien zijn de afzettingsgronden verruimd tot allerlei misdrijven (ipv enkel landsverraad). Met een meerderheid van 301 zetels kan het parlement al een afzettingsonderzoek starten jegens de president.

quote:
Dit voorgestelde systeem zou in een land als Frankrijk met een rijke democratische traditie minder risicovol zijn dan een Turkije waar alle spanningen op scherp staan en Erdogan op zijn minst kan je zeggen hier en daar wel autoritaire trekken vertoont.
Hier maak ik mij ook zorgen om. Het presidentiële systeem is - als ik het goed begrijp - een 'winner takes it all' systeem. Gezien de Turkse demografie, waarin Soennieten en Turken dominant zijn, zullen zij het meest gebaat zijn bij dit systeem. Het kan ertoe leiden dat minderheden (zoals Alewieten en Koerden) hun vertrouwen in de democratie verliezen (wij winnen toch nooit) en hierdoor op non-democratische wijze (bijvoorbeeld aanslagen en opstanden) alsnog zichzelf zeggenschap zullen proberen te verschaffen. Internationaal gezien zouden ze daar ook alle steun voor krijgen. Dit baart mij zorgen. Dit zou juist tot instabiliteit leiden.

Maar als de Koerden en Alevieten wel een respectabele plek in het presidentiële systeem weten te bemachtigen, zal het presidentiële systeem juist tot stabiliteit en daadkracht leiden, gok ik.
pi_170012254
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 01:13 schreef Bilge het volgende:
Het vetorecht van de president is niet zo krachtig, als je bedenkt dat het parlement met 301 (van de 600) zetels het gevetode wetsvoorstel alsnog erdoorheen kan rammen.
Kijk en hier gaat het erom hoe je ernaar kijkt. Neem je bijv. de huidige zetelverdeling en die van de afgelopen jaren na verkiezingen in ogenschouw als je naar dit soort zaken kijkt of niet? Dus kijk je er ipv dat puur "feitelijk" naar zonder de Turkse realiteit van de afgelopen decennia mee te nemen?

De huidige (2016) zetelverdeling is dat de AKP 317 van de 550 zetels in het parlement heeft.
In 2015: 258 van de 550
2011: 327 van de 550
2007: 341 van de 550
2002: 363 van de 555

Dus maar eenmaal had men geen meerderheid in 15 jaar, en toen was er (tada) binnen een jaar alweer herverkiezing. Als je zo naar die veto van de president kijkt met een meerderheid in het nieuwe parlement ziet het er toch iets anders uit. Die meerderheid behoort tot de AKP de afgelopen 12 jaar pakweg. En dat is op basis van de afgelopen 15 jaar dan dus en daarom weldegelijk zeer belangrijk om als realist zijnde in ogenschouw te nemen. Overigens worden het nu 600 ipv 550 zetels, en de 5% kiesdrempel zie ik blijft staan. Voor bepaalde partijen wordt het nog net iets moeilijker in het parlement te komen. En mijn vermoeden is dat binnen het kiesdistrictenstelsel de AKP er qua zetelaantal in het parlement niet slechter af komt daarmee in het geheel gezien.

quote:
De president kan nieuwe verkiezingen uitschrijven, maar dan moet hij zelf ook zien te worden herkozen en bovendien verbruikt hij daarmee 1 van zijn 2 termijnen... Dit is dus echt een paardenmiddel.
Klopt.

quote:
Het aantal zittingstermijnen is vastegelegd in de grondwet, waardoor je dat niet zo eenvoudig kunt aanpassen. Wat de procedure precies wordt weet ik eerlijk gezegd niet, maar die zal sowieso verzwaard zijn.
Ik kan ook niet echt boven water krijgen wat nu de procedure is.

quote:
in de VS worden allle rechters door de president benoemd. Het Turkse systeem gunt het parlement ook wat benoemingen.
3 van de 15 dacht ik. De rest de president. Maar het verschil is wel relevant tussen de VS en Turkije. In de VS zijn er genoeg voorbeelden van de republikeinen die bijv. een democraat als rechter aanstelden in het verleden, of andersom. Daar is en zal in Turkije geen sprake van zijn. Je moet juist in dit belangrijke referendum dit soort zaken wel meenemen wat betreft politieke cultuur van het land en/of democratische traditie. Daarom gaf ik het voorbeeld van Frankrijk eerder als verschil. Het parlement zal met een beetje "pech" ook AKP gedomineerd zijn en daarmee die 3 laatste rechters ook een flinke stempel van hen dragen.

quote:
Ik denk dat de checks en balances juist toenemen. Voorbeeld: de president kan door 2/3e deel van het parlement worden afgezet (momenteel heeft het parlement 3/4e deel van de zetels nodig om de premier af te zetten) en bovendien zijn de afzettingsgronden verruimd tot allerlei misdrijven (ipv enkel landsverraad). Met een meerderheid van 301 zetels kan het parlement al een afzettingsonderzoek starten jegens de president.

Hier maak ik mij ook zorgen om. Het presidentiële systeem is - als ik het goed begrijp - een 'winner takes it all' systeem. Gezien de Turkse demografie, waarin Soennieten en Turken dominant zijn, zullen zij het meest gebaat zijn bij dit systeem. Het kan ertoe leiden dat minderheden (zoals Alewieten en Koerden) hun vertrouwen in de democratie verliezen (wij winnen toch nooit) en hierdoor op non-democratische wijze (bijvoorbeeld aanslagen en opstanden) alsnog zichzelf zeggenschap zullen proberen te verschaffen. Internationaal gezien zouden ze daar ook alle steun voor krijgen. Dit baart mij zorgen. Dit zou juist tot instabiliteit leiden.
Het ideale systeem in een diverse en enigszins "verzuilde" maatschappij als Turkije met ook nog gevoeligheden als alawieten of koerden is een parlementair systeem waarin de winnaar gedwongen wordt een coalitie aan te gaan. Dan heb je dus een premier. En vaak daarboven nog een president of bij koninkrijken de koning die de onafhankelijke staat symboliseren. Al dan niet direct gekozen als het een president is. Een winner takes it all systeem met een hele sterke president moet je gewoon niet doen in een land dat allerlei democratische mankementen vertoont, wat al decennia sterk gepolariseerd is en geen sterke democratische traditie waar men langs staatsinstituten werkt ongeacht partijkleur. Je zet de deur wagenwijd open dan naar een verdere centralisatie van macht door de heersende partij en daarmee nieuwe elite, en daarmee creeer je op de langere termijn weldegelijk (grote) onrust.

Ik zou zeggen laat het huidige systeem intact. Ik heb ook nog geen voor mij overtuigende argumenten gezien waarom je het systeem zou veranderen; welke concrete voordelen levert het op die je nu niet kan verwezenlijken? Daarnaast is het juist erg goed voor Turkije als Erdogan's rol minder wordt, want ook de regerende partij moet langer mee en je mag hopen dat niet alles om Erdogan draait. Die man legt namelijk ook het loodje een keer, en zou ellende zijn als dan de hele zooi langzaam in elkaar stort (zijn partij en daarmee Turkije enigszins). En ook zou het juist heel gezond zijn als door het parlementaire systeem de AKP na 15 jaar wat meer stemmen verliest en uiteindelijk een coalitie moet gaan vormen ipv alleen te regeren. Zoals eigenlijk in 2015. Erdogan heeft zijn sporen verdiend, hij krijgt zijn mausoleum, hij kan gerust na 10 jaar presidentschap enigszins terugtreden en als grote man op de achtergrond zijn partij verder uitbouwen zodat die nog lang een belangrijke rol kan vervullen. Nog een paar keer op hajj gaan en met een tasbih in zijn hand zijn laatste dagen slijten. Niets mis mee. Gewoon iets lager pitje en ook voor de toekomst van Turkije heel gezond. Zijn mausoleum en heldenstatus heeft ie al lang verdiend de beste man.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  woensdag 5 april 2017 @ 10:33:48 #67
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170014459
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:51 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ik snap het niet helemaal. Je erkent dat een JA juist minder democratie oplevert, maar meer Erdoğan en autocratischer en dus meer stabiliteit. Je hebt geen enkel vertrouwen in een ander alternatief. Maar je verbindt juist het lot van het nieuwe systeem waarvan je erkent dat het autocratischer is aan erdogan. Over 20 jaar is Erdoğan dood aan kanker of uitgespeeld. En de AKP gaat ook weer weg zoals het ooit kwam. Wellicht hangt dat samen met het moment dat Erdoğan geheel weg is. De tijd en de regeervorm zorgt er dan voor dat de nieuwe partij zich ook zo gedraagt en jij als "klasse" de lul kan zijn. Als je het mij vraagt breng je juist het land in onrustiger vaarwater.

heel stabiel , net als in Syrie
en in Rusland en stabiel als in venezuela en stabiel , heel stabiel zonder verkiezingen en vrijheid en vrije media en heel stabiel met afgesloten internetmedia , net als in China
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2017 @ 10:35:04 #68
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170014477
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 22:12 schreef Slayage het volgende:

[..]

omdat het minder democratisch is, wordt het automatisch onrustiger?
ja als men in opstand komt omdat er men een ander wil kiezen, dan wordt het zeer onrustig
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2017 @ 10:35:43 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170014485
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 april 2017 22:14 schreef Slayage het volgende:

[..]

klopt elk volk krijgt de leiders die het verdient. hier verdienen we rutte en in turkije de laatste 15 jaar dus erdo.
maar over vier jaar kunnen wij een ander kiezen in Turkije dan NOOIT meer

hij blijft dan minimaal tot 2029 aan de macht en tegen die tijd zijn er ook geen verkiezingen meer.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170018348
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 00:31 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ik bekijk het nu voor het eerst maar in het voorgestelde systeem zijn de checks & balances wel afgenomen. De president Erdogan die ook blijkbaar meer rechters benoemt en zaken kan veto-en of vroegtijdige verkiezingen uitschrijven kan met de huidige zetels in het parlement makkelijk een nieuwe wet binnenloodsen die de termijn van een president van 2 aanpast naar bijv 3 indien hij dat wilt. Daarnaast zie ik dat hij op dit moment aan zijn eerste termijn als ceremoniele president bezig is, en hierna aan zijn laatste termijn zou beginnen bij herverkiezingen. Dat is heel wat anders als dat zijn termijn nu niet meetelt (5 jaar), en bij een JA-referendum hij nog tweemaal herkozen kan worden (= in totaal 15 jaar circa nog regeren met nog meer macht).

Dit voorgestelde systeem zou in een land als Frankrijk met een rijke democratische traditie minder risicovol zijn dan een Turkije waar alle spanningen op scherp staan en Erdogan op zijn minst kan je zeggen hier en daar wel autoritaire trekken vertoont.
Tel daar zijn geestelijke gesteldheid nog bij op. Hij is de jongste niet meer en als dat binnen 15 jaar dementeert dan krijg je dat een heel land straks onder de knoppen hangt van een verstrooide leider met een voorliefde voor t ottomaanse rijk. Daarom zijn kortere houdbaarheidsdata wel gewenst.
pi_170018570
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 13:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Tel daar zijn geestelijke gesteldheid nog bij op. Hij is de jongste niet meer en als dat binnen 15 jaar dementeert dan krijg je dat een heel land straks onder de knoppen hangt van een verstrooide leider met een voorliefde voor t ottomaanse rijk. Daarom zijn kortere houdbaarheidsdata wel gewenst.
De enige liefde die hij kent is de liefde voor goud en dollars voor hem en zijn gezin. Elk middel daarvoor is geoorloofd, dus ook misbruik van religieuze en historische gevoelens van de relatief laagopgeleide aanhangers.
pi_170018918
sorry jongens, ik heb toch gestemd om door te gaan met de Tsaar, als het ff kan tot 2029 :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170018956
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 13:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Tel daar zijn geestelijke gesteldheid nog bij op
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 5 april 2017 @ 15:57:27 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170020840
quote:
10s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:21 schreef Slayage het volgende:
sorry jongens, ik heb toch gestemd om door te gaan met de Tsaar, als het ff kan tot 2029 :P
en nog 100 jaar daarna

want ook in 2029 gaat ie niet weg hoor
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170021077
quote:
10s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:23 schreef Slayage het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dit zijn dan geen autistische kinderen, maar een lerares die met autistische kinderen werkte vertelde me dat ze geen subsidie kregen omdat de Akp inspecteur vroeg of ze de kinderen in Allah konden laten geloven. Toen hij te horen kreeg dat het met autistische kinderen zo goed als onmogelijk was verliet hij de tent. De docenten hebben toen zelf maar wat spullen aangeschaft. Dus de kwaliteit van t speciaal onderwijs is flink omlaag gegaan.

Vermoedelijk kun je kinderen met het down syndroom prima laten geloven dus die zullen er misschien wel beter vanaf komen.
pi_170021191
quote:
10s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:21 schreef Slayage het volgende:
sorry jongens, ik heb toch gestemd om door te gaan met de Tsaar, als het ff kan tot 2029 :P
Had je hem ook kunnen wegstemmen dan
  woensdag 5 april 2017 @ 16:50:34 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170021833
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 16:15 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Had je hem ook kunnen wegstemmen dan
2029 gaat er niet meer gestemd worden dus is nu je laatste kans om van een dictator af te komen


Je zou maar journalist zijn in Turkije of meewillen doen aan de verkiezingen, daar

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 05-04-2017 17:42:21 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2017 @ 17:44:22 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170022979
quote:
10s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:21 schreef Slayage het volgende:
sorry jongens, ik heb toch gestemd om door te gaan met de Tsaar, als het ff kan tot 2029 :P
2033 en daarna nog langer
quote:
- De president kan decreten uitvaardigen die de kracht van wet hebben. Toestemming van het parlement voor de inwerkingtreding is niet nodig. De werking van het decreet vervalt echter, wanneer het parlement tot een wet besluit over de zaken waar het decreet over gaat.

- De president krijgt veel invloed op de magistratuur door zijn benoeming van vier van de dertien leden van de toekomstige raad van toezicht op justitie.

- De plaatsvervanger(s) van het staatshoofd wordt of worden een of meer vicepresidenten, die de president benoemt. Nu is de plaatsvervanger van het staatshoofd de parlementsvoorzitter.

- Parlement en president worden vanaf 3 november 2019 op dezelfde dag voor een ambtstermijn van vijf jaar gekozen. Een president mag hooguit twee keer in die functie aantreden.

- Parlement en president kunnen allebei nieuwe verkiezingen laten houden. De president kan dat op eigen houtje, in het parlement moet daar drie vijfde van de zeshonderd parlementariërs voor zijn. In de nieuwe verkiezingen worden weer een president en een parlement gekozen, ongeacht welke partij tot de stembusgang heeft aangezet. Als er vervroegde verkiezingen zijn in de tweede ambtstermijn van de president mag hij toch voor een derde keer meedoen. Erdogan kan eventueel uiterlijk tot circa 2033 aanblijven als zijn eerste ambtstermijn van het nieuwe stelsel eind 2019 begint.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2017 @ 18:04:32 #79
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170023342
Ik denk dat heel veel Tujken stiekem NEE hebben gestemd
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2017 @ 22:02:22 #80
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170030330
quote:
10s.gif Op woensdag 5 april 2017 14:21 schreef Slayage het volgende:
sorry jongens, ik heb toch gestemd om door te gaan met de Tsaar, als het ff kan tot 2029 :P
Tsaar

met de Mugabe van Turkije bedoel je sukkel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 6 april 2017 @ 12:25:41 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170039124
Het voorland van de Turken

http://www.telegraaf.nl/b(...)clown__Poetin__.html

quote:
Poetin is de laatste jaren bezig om het vrije internetgebruik van Russen aan banden te leggen.
Veel websites – zoals YouPorn en Linkedin- zijn in Rusland reeds afgesloten. De vrees is groot dat ook Facebook, Twitter en Youtube op termijn op zwart gaan.

Vorig jaar kwam naar buiten dat Rusland al tijden intensief samenwerkt met China om een eigen firewall op te zetten, waarbij het Kremlin alle onwelgevallige sites kan blokkeren.

Volgens de overheid zijn de blokkades bedoeld om Russen te beschermen tegen hackers.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170050996
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 02:38 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Kijk en hier gaat het erom hoe je ernaar kijkt. Neem je bijv. de huidige zetelverdeling en die van de afgelopen jaren na verkiezingen in ogenschouw als je naar dit soort zaken kijkt of niet? Dus kijk je er ipv dat puur "feitelijk" naar zonder de Turkse realiteit van de afgelopen decennia mee te nemen?

De huidige (2016) zetelverdeling is dat de AKP 317 van de 550 zetels in het parlement heeft.
In 2015: 258 van de 550
2011: 327 van de 550
2007: 341 van de 550
2002: 363 van de 555

Dus maar eenmaal had men geen meerderheid in 15 jaar, en toen was er (tada) binnen een jaar alweer herverkiezing. Als je zo naar die veto van de president kijkt met een meerderheid in het nieuwe parlement ziet het er toch iets anders uit. Die meerderheid behoort tot de AKP de afgelopen 12 jaar pakweg. En dat is op basis van de afgelopen 15 jaar dan dus en daarom weldegelijk zeer belangrijk om als realist zijnde in ogenschouw te nemen. Overigens worden het nu 600 ipv 550 zetels, en de 5% kiesdrempel zie ik blijft staan. Voor bepaalde partijen wordt het nog net iets moeilijker in het parlement te komen. En mijn vermoeden is dat binnen het kiesdistrictenstelsel de AKP er qua zetelaantal in het parlement niet slechter af komt daarmee in het geheel gezien.
Ik vind het fijn om met jou te discussieren, omdat je je goed verdiept in de materie. Dat is een unieke eigenschap. Niettemin ben ik het oneens met al je stellingen.

De scheiding der machten is een belangrijke waarde, maar er zijn ook andere waarden die van belang zijn voor een staatsinrichting: democratische legitimiteit, de bescherming van mensenrechten, politieke stabiliteit en de snelheid om adequaat op problemen/ kansen te kunnen reageren/ praktische uitvoerbaarheid. Deze waarden botsen met elkaar; je kunt ze niet allemaal volledig realiseren; daarom moet je een goed evenwicht zoeken. De scheiding der machten is dus beslist geen absoluut overheersende waarde.

Dat de president en het parlement tegelijkertijd worden gekozen, bevordert de eensgezindheid tussen beiden. Dit gaat ten koste van de scheiding der machten, akkoord. Maar het is gunstig voor de snelheid waarmee beleid kan worden gerealiseerd en voor de politieke stabiliteit.

Wereldwijd komen steeds meer nationalistische partijen aan de macht. Zij verhogen hun defensiebudget en voeren een protectionistisch beleid. Het is geen wilde gok om aan te nemen dat we in de nabije toekomst meer oorlogen zullen meemaken. Het is dan van belang om intern de gelederen te sluiten. Daarom vind ik het verstandig dat de checks en balances niet uit de hand lopen.
---
Overigens heeft Turkije een kiesdrempel van 10%. Erdogan en co hebben gehint dat deze drempel na het referendum verlaagd zal worden, maar we afwachten of dat zal gebeuren.

Dat het aantal politici naar 600 gaat bevoordeelt Erdogan niet. Het is meer bedoeld om de verhouding tussen politici en burgers in overeenstemming te brengen met de rest van de wereld. Turkije telt 80 miljoen burgers. Gedeeld door 550 politici is dit 1 politicus per 145.000 mensen. Duitsland heeft evenveel inwoners, maar 631 politici in de Bondsdag. Frankrijk heeft 62 miljoen inwoners tegenover 925 volksvertegenwoordigers, etc.
quote:
3 van de 15 dacht ik. De rest de president. Maar het verschil is wel relevant tussen de VS en Turkije. In de VS zijn er genoeg voorbeelden van de republikeinen die bijv. een democraat als rechter aanstelden in het verleden, of andersom. Daar is en zal in Turkije geen sprake van zijn. Je moet juist in dit belangrijke referendum dit soort zaken wel meenemen wat betreft politieke cultuur van het land en/of democratische traditie. Daarom gaf ik het voorbeeld van Frankrijk eerder als verschil. Het parlement zal met een beetje "pech" ook AKP gedomineerd zijn en daarmee die 3 laatste rechters ook een flinke stempel van hen dragen.
De HSYK (een orgaan dat bepaalt welke rechters worden toegelaten/ geroyeerd/ gepromoveerd) zal voortaan 13 leden hebben, van wie er 7 met 3/5e meerderheid van het parlement worden gekozen (wat dwingt tot samenwerking tussen meerdere partijen).

Voor de Anayasa Mahkemesi (hoogste rechter) geldt inderdaad dat de president 12 rechters benoemt, tegenover 3 in het parlement. In de VS worden ze allemaal door de president gekozen. En ook in dat land zijn deze benoemingen zeer controversieel.
quote:
Het ideale systeem in een diverse en enigszins "verzuilde" maatschappij als Turkije met ook nog gevoeligheden als alawieten of koerden is een parlementair systeem waarin de winnaar gedwongen wordt een coalitie aan te gaan. Dan heb je dus een premier. En vaak daarboven nog een president of bij koninkrijken de koning die de onafhankelijke staat symboliseren. Al dan niet direct gekozen als het een president is. Een winner takes it all systeem met een hele sterke president moet je gewoon niet doen in een land dat allerlei democratische mankementen vertoont, wat al decennia sterk gepolariseerd is en geen sterke democratische traditie waar men langs staatsinstituten werkt ongeacht partijkleur. Je zet de deur wagenwijd open dan naar een verdere centralisatie van macht door de heersende partij en daarmee nieuwe elite, en daarmee creeer je op de langere termijn weldegelijk (grote) onrust.
In hoeverre zijn de verschillen tussen Soennieten (anti-Assad, pro-geloof, pro sterke eenheidsstaat), Alawieten (pro-Assad, anti-geloof, pro sterke eenheidsstaat) en Pankoerden (anti-geloof, pro-Koerdistan overbrugbaar middels coalitievorming? Ik denk dat een regering tussen de PVV en DENK realistischer is.

Het is technisch gezien niet mogelijk om alle maatschappelijke/ politieke problemen met een grondwet op te lossen. Een grondwet is bedoeld om de mensenrechten en de machtsverhouding tussen rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht vast te leggen. Meer niet. Het is geen wondermiddel voor diepgewortelde sociale problemen.
quote:
Ik zou zeggen laat het huidige systeem intact. Ik heb ook nog geen voor mij overtuigende argumenten gezien waarom je het systeem zou veranderen; welke concrete voordelen levert het op die je nu niet kan verwezenlijken? Daarnaast is het juist erg goed voor Turkije als Erdogan's rol minder wordt, want ook de regerende partij moet langer mee en je mag hopen dat niet alles om Erdogan draait. Die man legt namelijk ook het loodje een keer, en zou ellende zijn als dan de hele zooi langzaam in elkaar stort (zijn partij en daarmee Turkije enigszins). En ook zou het juist heel gezond zijn als door het parlementaire systeem de AKP na 15 jaar wat meer stemmen verliest en uiteindelijk een coalitie moet gaan vormen ipv alleen te regeren. Zoals eigenlijk in 2015. Erdogan heeft zijn sporen verdiend, hij krijgt zijn mausoleum, hij kan gerust na 10 jaar presidentschap enigszins terugtreden en als grote man op de achtergrond zijn partij verder uitbouwen zodat die nog lang een belangrijke rol kan vervullen. Nog een paar keer op hajj gaan en met een tasbih in zijn hand zijn laatste dagen slijten. Niets mis mee. Gewoon iets lager pitje en ook voor de toekomst van Turkije heel gezond. Zijn mausoleum en heldenstatus heeft ie al lang verdiend de beste man.
Ik denk dat je Erdogans motieven verkeerd inschat. Hij is al onsterfelijk. Het gaat hem meer om de creatie van een stabiele, daadkrachtige staatsinrichting voor zijn opvolgers.
pi_170051515
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 00:35 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Belangrijke opmerking en tegenargument hier; in die tijd werd de president gekozen door het parlement. In 2007 is dat blijkbaar (AKP al aan de macht) veranderd naar directe verkiezingen van de president waarna Gul aankwam. Feitelijk gezien heb je dan dus deze problemen al weggewerkt toen. Want als je als AKP het parlementair gezien zo goed doet win je ook die directe presidentiele verkiezing natuurlijk. Het is dus vals om dit als argument voor verandering van het systeem aan te halen zonder te benoemen dat er in de situatie toendertijd (niet direct verkozen president) een fundamentele verandering in 2007 heeft plaatsgevonden; direct verkozen president en daarmee werden het enkel AKP-presidenten. En toen waren die grote problemen tussen premier en president ook verholpen.

Dus blifjt mijn vraag eigenlijk staan. Halen de AKP-ers niet nog meer steekhoudende argumenten aan? Waarom de verandering van het systeem zo belangrijk is en wat je dus dan WEL kan wat je met het huidige niet kan en van belangrijke waarde is.
Gul, de voorganger van Erdogan is nog steeds aangewezen door het parlement, niet als gevolg van directe verkiezingen. De AKP heeft toen meerdere rondes met ellende moeten doorstaan om uiteindelijk toch Gul naar voren te dragen, oorspronkelijk was het de bedoeling dat Erdogan president zou worden, niet Gul. Na hevig verzet van de oppositie schoof de AKP Gul naar voren en besloot Erdogan zich verkiesbaar te stellen met mandaat van het volk, Erdogan is de eerste door het volk verkozen president. Verder kan je natuurlijk niet per definitie stellen dat daarmee de problemen zijn opgelost, Davutoglu (AKP leider en premier) is opgestapt onder druk van Erdogan omdat ze beiden een verschillende koers wilden varen. We weten hoe het is afgelopen met Davutoglu, van AKP prominent naar een nobody vandaag in de Turkse politiek.

Het belangrijkste argument wat ik vooral hoor is dat er 4 handen aan een stuur zitten bij het huidige systeem en dat niet alleen potentieel maar ook constant praktisch beperkingen en stilstand levert.
pi_170053472
De lange arm in Duitsland

http://www.volkskrant.nl/(...)or-erdogan~a4483937/

quote:
Duitse justitie onderzoekt twintig imams vanwege spionage voor Erdogan

Het Openbaar Ministerie in Duitsland doet onderzoek naar ten minste twintig Turkse imams die worden verdacht van spionage in opdracht van de regering Erdogan en het doorspelen van gegevens over vermeende aanhangers van Gülen. De zaak kwam aan het licht na Kamervragen van parlementariër Sevim Dagdelen van Die Linke, die al jaren waarschuwt voor de spionagepraktijken.

Het gaat om imams uit Turkije die de afgelopen jaren door de religieuze organisatie Ditib naar Duitsland zijn gehaald om te prediken. Ditib beheert in Duitsland ongeveer achthonderd moskeeën en is daarnaast actief in allerlei culturele adviesraden.

De onderzoeken illustreren steeds openlijker argwaan bij de Duitse overheid jegens Turkse instanties. Deze week precies een jaar geleden wrong Angela Merkel zich nog in bochten om Erdogan te paaien, toornig als de Turkse president toen was over het gedicht van komiek Jan Böhmermann. Maar de ondemocratische represailles na de couppoging, het verbod van Duitse politici om militairen aan de Syrische grens te bezoeken en recent de arrestatie van de journalist Deniz Yücel, hebben Berlijn van koers doen veranderen.

Vorige week werd bekend dat de Duitse justitie ook onderzoek doet naar een onbekend aantal spionnen van de Turkse geheime dienst MIT. De aanleiding daarvoor was een lijst die de chef van de MIT in februari, op de veiligheidsconferentie in München, had overhandigd aan de chef van de Duitse veiligheidsdienst BND, Bruno Kahl.

Op die lijst, 68 pagina's lang, stonden de namen, adressen en telefoonnummers van 358 personen en instanties in die volgens de Turkse overheid handlangers van Gülen in Duitsland waren. Van sommige verdachten had de Turkse dienst zelfs foto's toegevoegd.

Volgens Duitse media ging de MIT ervan uit dat de Duitse dienst de Turken zou helpen met het in de gaten houden en wellicht uitleveren van deze personen. Dat bleek een gigantische inschattingsfout. Want in plaats daarvan werd de MIT in Duitsland zelf onderwerp van onderzoek. Volgens veiligheidsexperts heeft de dienst in Duitsland een netwerk van zo'n zesduizend informanten. De kans is dus groot dat het aantal verdachten nog oploopt.

AK-partij van Erdogan

Kritiek op nauwe banden die Ditib onderhoudt met de AK-partij van president Erdogan was er ook al voor het verslechteren van de betrekkingen tussen de twee landen. De afgelopen jaren kwam het op regionaal niveau steeds weer tot opstootjes.

Zo beëindigde de overheid van de deelstaat Noordrijn-Westfalen vorige zomer de samenwerking met Ditib na een rel over een striptekening die het martelaarschap zou verheerlijken. Het plaatje dook op in het lesmateriaal van een programma dat islamitische jongeren er juist van moest weerhouden naar Syrië af te reizen.

Maar de nationale overheid in Berlijn achtte deze en andere kwesties niet groot genoeg om Ditib in de ban te doen. In tegendeel: sinds 2011 is het aantal Ditib-imams dat een visum kreeg om naar Duitsland te komen gestegen van 160 tot 345 per jaar.

Het onderzoek naar de imams markeert dus een kantelpunt. Voor het eerst bevestigde een voorlichter van de regering woensdag Ditib 'structureel en personeel' nauw verbonden is met de partij van Erdogan. Parlementariër Dagdelen is blij met dat inzicht, zegt ze in die Welt, al komt het volgens haar eigenlijk te laat omdat veel imams die zich schuldig zouden hebben gemaakt aan spionage, inmiddels alweer naar Turkije zijn teruggekeerd.
Ik zou het niet meer aandurven om een door een Diyanet-imam geleid gebed te volgen.
pi_170053547
Ik heb (op TV) al een aantal Europese Turken horen zeggen dat ze 'ja' gaan stemmen, omdat ze graag willen dat de relatie tussen Turkije en de EU verbetert en dat Erdogan daar dan voor gaat zorgen.

Kan iemand dat onderbouwen, want die gedachtegang snap ik niet.
pi_170053713
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:25 schreef Physsic het volgende:
Ik heb (op TV) al een aantal Europese Turken horen zeggen dat ze 'ja' gaan stemmen, omdat ze graag willen dat de relatie tussen Turkije en de EU verbetert en dat Erdogan daar dan voor gaat zorgen.

Kan iemand dat onderbouwen, want die gedachtegang snap ik niet.
Zo moeilijk is dat niet. Erdogan is hun God en zijn wil is in hun ogen wet. Dat de wereld dat anders ziet, doet daar niets aan af.

Als je logica zoekt achter de gedachtegang van Erdoganisten, dan kom je van een koude kermis thuis.
pi_170054016
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:25 schreef Physsic het volgende:
Ik heb (op TV) al een aantal Europese Turken horen zeggen dat ze 'ja' gaan stemmen, omdat ze graag willen dat de relatie tussen Turkije en de EU verbetert en dat Erdogan daar dan voor gaat zorgen.

Kan iemand dat onderbouwen, want die gedachtegang snap ik niet.
waar was dat ?
pi_170054258
Goed bezig Diyanet

quote:
"Imam in Beringen hoort bij geheime dienst van Turkije"

Het was erg moeilijk om in de Turkse gemeenschap van Beringen reacties te sprokkelen over het al dan niet sluiten van de Fateh Camii-moskee, maar onze reporter Khalid Sellam heeft toch een Beringenaar gevonden die -zij het anoniem- kritiek wou uiten op de leiding van de moskee. Volgens hem verzamelt die informatie over aanhangers van Gülen of de PKK in de gemeente.
In de moskee van Beringen is iedereen van alle gezindheden vrij om te komen bidden, dat is geen probleem, aldus de getuige. Wel heeft hij ernstige klachten over de imam van de moskee.

De imam verzamelt volgens hem de namen van aanhangers van de Koerdische PKK of de beweging van de in de VS wonende prediker Gülen, die volgens de Turkse president Tayyip Erdogan achter de mislukte staatsgreep van vorig jaar zou zitten. "Wij vinden dat de iam van de moskee in Beringen hoort bij de geheime dienst van Turkije", klinkt het.

De getuige zegt ook dat hij problemen heeft met de manier waarop het bestuur van de moskee met geld omgaat. Zo zouden er bussen zijn gehuurd om mensen vanuit Beringen naar Antwerpen te brengen om daar voor de Turkse president Erdogan te stemmen.

Nog een punt van kritiek is dat in alle moskeeën van de Turkse dienst Diyanet tijdens het vrijdaggebed hetzelfde gebed wordt voorgelezen, dat opgesteld en verzonden wordt vanuit Turkije. Meer nodig: indirect zouden de mensen daar worden aangezet om voor Erdogan te stemmen.

Diyanet, een Turkse overheidsdienst achter de moskeeën

De organisatie waar het vandaag over te doen was, is Diyanet of het presidium voor godsdienstzaken. Dat is een overheidsdienst die in de jaren 20 was opgezet na het afschaffen van het kalifaat door de Turkse regering. Die dienst staat onder toezicht van de premier en controleert en betaalt tienduizenden moskeeën, niet enkel in Turkije, maar ook in het buitenland.

In ons land zouden er meer dan tien Turkse moskeeën onder Diyanet vallen. De imams die er werken, worden beschouwd als staatsambtenaren. Dat hun vrijdagpreek overal dezelfde is, is geen geheim, want die staat uitgeschreven in het Engels op de website van Diyanet.

Overigens staat niet enkel minister Homans kritisch tegenover Diyanet. Eerder riepen ook Vlaams Belang en onlangs nog senator Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) in Knack op om de erkenning van de moskeeën van Diyanet in te trekken omdat die "imams de spreekbuis van een buitenlands regime" zouden zijn.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2944231

Het houdt niet op, niet vanzelf.
pi_170054278
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

waar was dat ?
Verschillende uitzendingen van de NPO. Eén was toen een journalist Duitsland bezocht op het moment dat de stembussen daar open gingen en aan een Turkse Duitser vroeg waarom ze 'ja' gaat stemmen.
De andere momenten weet ik niet meer, maar het viel me in ieder geval op. Daardoor was ik benieuwd naar waarom zij dat denken.
  donderdag 6 april 2017 @ 22:45:52 #90
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_170054328
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Verschillende uitzendingen van de NPO. Eén was toen een journalist Duitsland bezocht op het moment dat de stembussen daar open gingen en aan een Turkse Duitser vroeg waarom ze 'ja' gaat stemmen.
De andere momenten weet ik niet meer, maar het viel me in ieder geval op. Daardoor was ik benieuwd naar waarom zij dat denken.
Omdat ze niet al te snugger zijn, is het juiste antwoord.
pi_170054433
http://www.hln.be/hln/nl/(...)ee-droogleggen.dhtml

quote:
Homans wil haatzaaiende moskee droogleggen

De Staatsveiligheid heeft minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) informatie bezorgd die erop wijst dat er ongeoorloofde praktijken plaatsvinden in de grote Fatih-moskee in Beringen. Ze wil de erkenning - en dus de subsidies - intrekken.

"De documenten van de Staatsveiligheid wijzen ons op zaken die niet door de beugel kunnen", zegt Homans. Het is pas de tweede keer dat in Vlaanderen een procedure wordt gestart om een erkenning in te trekken.

Politieke situatie in Turkije
Alles heeft te maken met de politieke situatie in Turkije en de pogingen van president Erdogan om zijn gedachtegoed ook in ons land ingang te laten vinden. Daarvoor doet hij een beroep op de Diyanet-moskeeën, een netwerk waar die van Beringen toe behoort. Erdogan heeft de Belgische imams van Diyanet in de zomer gevraagd om informatie over aanhangers van zijn politieke tegenstander Fethullah Gülen door te geven.

Er zijn ook berichten over het feit dat in de moskee in Beringen vergaderingen van Erdogans AKP-partij plaatsvinden en gisteren bevestigde een bron in deze krant nog dat de plaatselijke imam "haatzaaiende boodschappen" meegeeft aan de gelovigen.

De Staatsveiligheid onderzoekt nog twaalf andere moskeeën.

Fatih-moskee in Beringen valt uit de lucht
Het nieuws dat minister Homans de procedure start voor het intrekken van de erkenning van de Fatih Camii-moskee in Beringen komt heel onverwacht voor zowel de moskee zelf, voor burgemeester Maurice Webers (sp.a) als voor de Moslimexecutieve. De drie instanties ontvingen geen officieel bericht van de minister, maar vernamen het nieuws via de pers.

"Als minister Homans start met de procedure tot de intrekking van de erkenning, zouden wij een brief moeten ontvangen waarin gevraagd wordt naar een antwoord van zowel de Executieve als van de Fatih Camii-moskee", zegt de Moslimexecutieve. "Maar wij hebben nog geen brief ontvangen. Wij hebben dus geen enkel idee waarom de minister de erkenning wil intrekken."

De Moslimexecutieve nam bij het vernemen van het nieuws meteen contact op met de Fatih Camii-moskee. "Daar vielen ze van hun stoel toen ze het nieuws lazen in de krant. Ze wensen niet te reageren, aangezien ze niet weten waar het over gaat."

Burgemeester: "Zelfs korpschef wist van niets. Schande"
Ook burgemeester van Beringen, Maurice Webers, vindt de situatie eigenaardig. "Ik heb het kabinet van minister Homans al gebeld, maar daar kon niemand me te woord staan. De burgemeester zou toch op zijn minst in kennis gesteld mogen worden als de minister zo'n beslissing maakt? Ik vind het een heel raar verhaal. Zelfs mijn korpschef wist van niets. Dat wij dat via de kranten moeten vernemen, vind ik een schande."

De Moslimexecutieve hoopt dat er snel duidelijkheid komt van minister Homans, zodat ze zo snel mogelijk een antwoord kunnen geven op de aantijgingen. "We hopen alvast niet dat de erkenning van de Fatih Camii-moskee wordt ingetrokken", zegt de Executieve.

Homans: "Procedure gevolgd"
Homans vindt echter niet dat ze Webers of de korpschef eerder had moeten inlichten. Dat zegt ze in een reactie op kritiek van Webers.

"De procedure is wat ze is, ik heb die gewoon gevolgd", reageert ze. "De brieven naar de burgemeester, de moslimexecutieve, de provincie... zijn op weg. Bovendien heeft mijn kabinetschef vanmorgen redelijk vroeg al telefonisch contact gehad met de burgemeester en hem uitvoerig de problemen geschetst."

De N-VA-minister noemt het bovendien "nogal vreemd dat de burgemeester nu uit de lucht valt". "De geruchten over Turkse inmenging en het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen klinken al maanden. Heeft hij dat dan allemaal niet gehoord en gelezen?"
CD&V: "Gecoördineerde aanpak was aangewezen"
CD&V is alvast toch niet tevreden met de manier waarop Homans de zaak rond de moskee in Beringen heeft aangepakt. "Uit de reacties blijkt dat hierover geen voorafgaand overleg of contacten zijn geweest met het Executief van de Moslims van België, de lokale overheden, de moskee zelf of de federale overheid. Het gaat nochtans over een uitzonderlijke en zwaarwichtige beslissing. Een gecoördineerde aanpak met alle betrokkenen is dan ook aangewezen", vindt Vlaams parlementslid Ward Kennes.

CD&V wil niet dat buitenlandse conflicten onze samenleving onder druk zetten, maar kiest naar eigen zeggen voor overleg en dialoog om met meningsverschillen om te gaan. "Ook met zeer fundamentele meningsverschillen", stelt Ward Kennes.

Hij vraagt de minister om snel duidelijkheid te scheppen over het dossier van de Staatsveiligheid. "Zijn er andere concrete en bewezen elementen die de beslissing van de minister onderbouwen? Heeft zij van andere instanties of lokale actoren ook verontrustende informatie ontvangen? Het is noodzakelijk om hierover snel duidelijkheid te scheppen", aldus Kennes.

Homans reageert dat het om een vertrouwelijk rapport gaat en dat ze niets kwijt kan over de inhoud. "In principe mogen we zelfs de oorsprong (Staatsveiligheid) niet bekend maken zonder toestemming van Staatsveiligheid." Ze benadrukt dat in de brief aan de Moslimexecutieve, de lokale geloofsgemeenschap en de lokale besturen wel de redenen worden aangegeven. "De erkenning van de moskeeën en de intrekking ervan is een Vlaamse bevoegdheid. Het is uiteindelijk de minister die beslist", besluit ze.

België is al veel verder met het aanpakken van de buitenlandse spionagedienst van Erdogan (nieuwe Diyanet). Ben benieuwd wanneer Nederland stappen gaat ondernemen.
pi_170054579
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 22:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Verschillende uitzendingen van de NPO. Eén was toen een journalist Duitsland bezocht op het moment dat de stembussen daar open gingen en aan een Turkse Duitser vroeg waarom ze 'ja' gaat stemmen.
De andere momenten weet ik niet meer, maar het viel me in ieder geval op. Daardoor was ik benieuwd naar waarom zij dat denken.
De heilige overtuiging dat Erdogan democratisering van het land verder bevordert en daarmee het land op Westerse standaarden brengt? Erdo-media zit nu wel flink te kotsen op Nederland en Duitsland, maar Frankrijk en Engeland en een tal van andere Europese landen zijn vooralsnog wel "lief".
  donderdag 6 april 2017 @ 23:07:19 #93
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170054906
uitreis verbod voor kritische turken, nou die gaan de gevang in voor eeuwig
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 7 april 2017 @ 12:16:04 #95
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170064856
quote:
Staatsveiligheid: "Diyanet is de lange arm van Erdogan"

Het rapport van de Staatsveiligheid van 3 april maakt slechts zijdelings gewag van de Beringse Fatih-moskee. Het rapport levert bovendien geen nieuwe informatie aan over de moskee of oud-imam Adil Sahin die nog niet opdook in een eerste rapport van januari, dat expliciet geadresseerd was aan Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA). Dat blijkt uit de rapporten die Belga kon inkijken.

Homans kwam donderdagavond onder vuur te liggen nadat ze een rapport van de Staatsveiligheid als basis had aangewezen voor haar beslissing om de erkenning de Fatih-moskee in te trekken. In een uitzonderlijke demarche liet de inlichtingendienst weten dat "elementen van haar rapport aanleiding geven tot conclusies die door de dienst zelf nooit werden getrokken".

Belga kon het rapport - over mogelijke spionageactiviteiten van het Diyanet-netwerk van de Turkse overheid in België - intussen inkijken. De naam van de Fatih-moskee duikt twee keer op. De eerste keer is dat echter slechts bij de vermelding van de huidige 'musavir ad interim', Adil Sahin, die vroeger imam was van de moskee.

De tweede keer is wat minder onschuldig, met name in de paragraaf die stilstaat bij de "dreiging die uitgaat van Diyanet". "Diyanet is trouw aan de AKP van Turks president Erdogan en draagt in die hoedanigheid bij aan de polarisering binnen de Turkse gemeenschap. (...) Ook het bezoek van ex-minister van Energie voor de AKP, Taner Yildiz, aan de Fatih moskee in Beringen in bijzijn van Adil Sahin (...) duidt erop dat Diyanet een belangrijke rol speelt als verlengstuk van de AKP in België en Europa", luidt het daar.

Maar meer staat er ook niet. De doortocht van Yildiz in Beringen is op zich trouwens geen nieuws. Verschillende Vlaamse media hebben er de voorbije weken over bericht.

Voor de rest bevat het nieuwe rapport van 3 april geen informatie over de Fatih-moskee of oud-imam Adil Sahin die nog niet vermeld werd in een eerder rapport, van 11 januari 2017. Ook dat rapport werd naar minister Homans gestuurd.

Concreet duidt de Staatsveiligheid Sahin nog aan als de man die in september een rapport naar Ankara stuurde met informatie over de organisaties van de Gülen-beweging in België. Fethullah Gülen is de aartsrivaal van Erdogan en wordt er door de Turkse president van verdacht achter de mislukte staatsgreep te zitten. Ook Diyanet-afdelingen elders in Europa stuurden dergelijke rapporten na de mislukte staatsgreep in Turkije. En dat Sahin dat rapport verstuurde, stond dus ook al in het eerste rapport.

"De lange arm van Turks president Erdogan"

Bovendien plaatst de Staatsveiligheid daar nog een belangrijke kanttekening bij. "Er is momenteel geen bewijs dat de informatie vergaard werd door imams in Belgische Diyanet-moskeeën. Het is niet bekend wie het rapport heeft opgesteld. De inhoud ervan is volledig afkomstig uit open bronnen." Of nogmaals: "Hoewel het rapport opgestuurd werd door Adil Sahin, is het niet duidelijk door wie het opgesteld werd en door wie de informatie vergaard werd."

Niettemin noemt de Staatsveiligheid Diyanet wel "de lange arm van Turks president Erdogan" in het buitenland. Het Turkse staatsorgaan is volgens de Belgische inlichtingendienst ook "actief betrokken in inlichtingenactiviteiten met betrekking tot de Gülen-beweging".

Meer algemeen bevestigt de Staatsveiligheid tot slot dat "de belangrijkste dreiging voor België" die uitgaat van Diyanet "het bijdragen (is) aan de polarisering van de Turkse gemeenschap en het uitdragen van de AKP-propaganda". Maar meer dan het gekende bezoek van oud-minister Yildiz vermeldt het rapport in dat verband dus niet over de Fatih-moskee.

Geld van staat is niet nodig

Opvallend in het rapport is voorts de passage over de erkenning van Diyanet-moskeeën in België. Zo beklemtoont de Staatsveiligheid weliswaar dat Diyanet "voldoende kapitaalkrachtig" is om het eigen moskeeënnetwerk in stand te houden. Zelfs met het intrekken van erkenningen en het afnemen van subsidies zou het voor de Belgische overheid dus "moeilijk zijn om dergelijk parallel systeem te voorkomen/verbieden".

Niettemin vreest Diyanet controle te verliezen op imams die door ons land erkend en betaald worden, stelt de Staatsveiligheid: "Door het niet meer uitreiken van visa aan imams van niet-erkende moskeeën, die door het buitenland betaald worden, wordt Diyanet verplicht om zijn moskeeën te laten erkennen. Doch doordat erkende imams betaald worden door de Belgische staat, vreest Diyanet verlies van controle."

Discussies over erkenningen

Over de erkenning van moskeeën is de voorbije maanden al heel wat inkt gevloeid. Sommigen vinden dat ons land net zo veel mogelijk moskeeën zou moeten erkennen, om zo meer controle te kunnen uitoefenen op hun activiteiten en geldstromen. Bevoegd Vlaams minister Homans wil met het intrekken van de erkenning van de Diyanet-moskee in Beringen dan weer net het signaal geven dat het niet door de beugel kan om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten, te polariseren en buitenlandse conflicten te importeren.

http://www.demorgen.be/bi(...)an-erdogan-b977c9fc/
pi_170068656
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 12:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Erdogan zal wel frauderen dan hebben jullie je dictator

Net als Venezuela, Syrie, Rusland , enz enz
allemaal nooit meer lastige coalitie besprekingen , gewoon gifgas en waardeloze munteenheden

Want geen multinational heeft vertrouwen in zo een dictatuur waar alle maatschappijen worden "genationaliseerd" ofwel afgepikt
Triggershot noemde een Coca Cola. Dat bedrijf opent zelfs fabrieken Somalie en andere 3e wereldlanden. Maar dat doen ze hoofdzakelijk om in de regio gemakkelijk hun suikerwater te kunnen leveren en omdat er vaak belangrijke natuurlijke drinkwaterbronnen aanwezig zijn die voor een prikje worden gekocht en in het proces worden leeggemolken. Oftewel voor een kleine hoeveelheid aan cola op de markt te krijgen wordt er een enorme hoeveelheid water erdoorheen gepompt, wat vervolgens weg is en niet meer door de bevolking geconsumeerd kan worden.

En Turkije heeft recent de natuurlijke bronnen van Isparta in de uitverkoop gedaan. Dus om de glaasjes cola bij bv de Arabische toeristen op tafel te krijgen gaat het land delen van zn eigen drinkwater naar de kloten helpen.
  vrijdag 7 april 2017 @ 23:56:29 #98
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_170078173
wtf stupid famers like erdogan

stomme turken, stomme debielen

[ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 08-04-2017 00:04:50 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_170079423
Ik heb post ontvangen van de Turkse premier of ik alsjeblieft ja wil stemmen :p
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_170079457
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 april 2017 01:08 schreef Slayage het volgende:
Ik heb post ontvangen van de Turkse premier of ik alsjeblieft ja wil stemmen :p
upload?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')