quote:
Op zondag 16 april 2017 13:58 schreef Bordeel_Sluipers het volgende:[..]
Het verhaal is echter een beetje anders dan je doet voorkomen. Google verkoopt geen gegevens in de trend van Pietje woont op adres X, heeft een kleine piemel en trekt zich af op colaflessen. Google verkoopt een onherkenbaar profiel zodat daar advertenties op gepersonaliseerd worden, maar het is niet terug te leiden op de persoon. logisch ook wel, want data is hun business en als ze hier verkeerd mee omgingen, was het binnen twee jaar gedaan met Google.
Ik heb zelf ook een iPhone en een Macbook, maar ik kan wel objectief over Google vertellen. De meeste Apple fanboys op deze site, inclusief jij, kunnen dat echter niet. Daarom moet je eigenlijk alles wat jij zegt over concurrenten van Apple met een hele grote zak zout nemen
Je hebt de klok horen slaan, maar geen idee waar de klepel hangt.
Google verkoopt die data inderdaad op basis van cookie of advertiser id, wat geen persoonlijk identificeerbare data is. Google heeft jou data wel identificeerbaar, laat ik echter voor het gemak eerst Google Customer Match maar even buiten beschouwing en het uitleggen aan de hand van de 'traditionele' customer matching.
Na de verkoop van jou data is het namelijk een koud kunstje om je anonieme profiel te identificeren. Stel ik ben coca cola en ik wil mensen die Pietje heten, op adres x wonen, een kleine piemel hebben en zich aftrekken op cola flessen beter leren kennen. Dan ga ik naar Google en koop ik een segment met deze eigenschappen. Ik ontwerp een bannertje voor deze mensen en neem daarin mijn tracking pixel op. Vervolgens gaat Google deze banner anoniem laten zien aan mensen met het juiste profiel. Iedere keer dat ze dat doen laden ze de tracking pixel en heb ik mijn eigen cookie voor deze user. De website die de banner plaatst krijgt het profiel cadeau. Als de user ooit data bij mij (als coca cola) heeft achtergelaten (code uit een flesje cola ingevuld om te kijken of ze daarmee een prijs hebben gewonnen, geklikt op een social media posting) dan kan ik mensen uit dit segment koppelen aan mijn eigen klantendatabase. Als coca cola kan ik dan zeggen dat Bordeel_Sluipers zich graag op cola flessen aftrekt en eigenlijk pietje heet.
Coca Cola heeft dus nu je voorkeur (zoals google het verwacht) in zijn eigen klanten database bij jouw persoonlijk identificeerbaar profiel. De juistheid hiervan kun jij niet beïnvloeden en coca cola kan op basis daarvan beslissingen nemen die jou privé aantasten. Een verzekering kan bijvoorbeeld jouw aanvraag voor een doorlopende reisverzekering afwijzen als jij in het google segment extreme sports zit.
Gebruikt coca cola echter in plaats van een eigen tracking pixel die van een dmp (google het maar) dan gaat de data de hele wereld rond en heeft niet alleen coca cola die data, maar iedere klant van dezelfde dmp plus de plaatsen waar de dmp het verkoopt (al dan niet identificeerbaar).
Dus het identificeerbaar in de google database, het is anoniem op het moment dat google je profiel over de schutting flikkert en het is direct weer geidentificeerd als de koper een halve hersencel heeft.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"