abonnement Unibet Coolblue
pi_169928555
Hallo,

Ik ben een Nederlander met een permanente verblijfsvergunning in België. Volgend academisch jaar zal ik een niet-Nederlandse universitaire studie beginnen. Aangezien ik niet in aanmerking kom voor een Vlaamse studietoelage, wend ik mij tot de DUO.

Tussen het moment van mijn geboorte en de aanvang van mijn opleiding, zal ik in totaal meer dan drie jaar legaal in Nederland gewoond hebben. Hiermee is "mijn band met Nederland" aangetoond en dus voldoe ik aan alle voorwaarden voor een Nederlandse studiefinanciering in het buitenland. [1][2]

Mijn moeder komt (namens mij) in aanmerking voor een Belgische kinderbijslag. Op de website van de DUO staat dat studiefinanciering van een buitenlandse overheid ontvangen reden is om geen Nederlandse studiefinanciering te mogen ontvangen. [2] Puntje 3.1 van het aanvraagformulier voor Nederlandse studiefinanciering van een buitenlandse studie [3] zegt echter dat ik niet in aanmerking kom voor een Nederlandse studiefinanciering, indien ik direct of indirect vergoed wordt voor de kosten van mijn opleiding of levensonderhoud door een andere overheid dan de Nederlandse.

Aangezien het niet duidelijk is of het ontvangen van een Belgische kinderbijslag mijn recht op een Nederlandse studiefinanciering tenietdoet, is mijn vraag nu of de DUO mij kan weigeren een studiefinanciering te geven, als mijn moeder een Belgische kinderbijslag aanvraagt. Dit zou namelijk in strijd zijn met een arrest van het Hof van Justitie (Grote Kamer) van de Europese Unie. [4]

Alvast bedankt,
Riemann

[1] https://duo.nl/particulie(...)en-hoe-het-werkt.jsp
[2] https://duo.nl/particulie(...)arden-buitenland.jsp
[3] https://duo.nl/particulie(...)n-het-buitenland.pdf
[4] Zaak C-352/06, Bosmann, ECLI:EU:C:2008:290
  zaterdag 1 april 2017 @ 17:10:42 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169928888
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 16:58 schreef riemann het volgende:
Aangezien het niet duidelijk is of het ontvangen van een Belgische kinderbijslag mijn recht op een Nederlandse studiefinanciering tenietdoet, is mijn vraag nu of de DUO mij kan weigeren een studiefinanciering te geven, als mijn moeder een Belgische kinderbijslag aanvraagt. Dit zou namelijk in strijd zijn met een arrest van het Hof van Justitie (Grote Kamer) van de Europese Unie. [4]
Dat zou volgens mij andersom zijn. Als je recht hebt op studiefinanciering dan vervalt het recht op kinderbijslag (en kindgebonden budget)
pi_169929020
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 17:10 schreef hugecooll het volgende:
Dat zou volgens mij andersom zijn. Als je recht hebt op studiefinanciering dan vervalt het recht op kinderbijslag (en kindgebonden budget)
Misschien is dat zo voor de Nederlandse kinderbijslag, maar daar gaat het hier niet over. Ik kom gewoon in aanmerking voor een Belgische kinderbijslag.

Zie: http://startpuntgrensarbe(...)gische-kinderbijslag en
http://www.kids.partena.b(...)19&languagecode=NL#g
pi_169929064
Jeetje, kinderbijslag mogelijk tot je 25ste :o
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_169929102
Daar staan dan ook hoge belastingen tegenover :)
pi_169935435
Kortom, je bent de facto een Belg die in België gaat studeren, maar wilt in Nederland studiefinanciering ontvangen, omdat je een Nederlands paspoort hebt?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_169935618
Dat is niet het onderwerp van dit draadje: het staat reeds vast dat ik voor beide regelingen in aanmerking kom. De hamvraag is of het ontvangen van Belgische kinderbijslag een effect zal hebben op mijn studiefinanciering.
pi_169935779
Dat snap ik, maar ik ben gewoon verbaasd dat er hiervoor überhaupt regelingen zijn. Iemand die overduidelijk een inwoner van een ander land is, maar wel hier studiefinanciering zou krijgen. Ik vind het maar vreemd. That's all. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_169963559
Ik heb een dubbele nationaliteit en kreeg zowel Nederlandse studiefinanciering als Belgische kinderbijslag. De Belgische kinderbijslag gaat namelijk via de Belgische moeder en is eigenlijk bedoeld als ondersteuning voor de ouders die het studerende kind sponsoren. Wel uitkijken met bijbaantjes, als je teveel werkt dan kun je de Belgische kinderbijslag verliezen.
pi_169968259
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 02:27 schreef Daeneris het volgende:
Ik heb een dubbele nationaliteit en kreeg zowel Nederlandse studiefinanciering als Belgische kinderbijslag. De Belgische kinderbijslag gaat namelijk via de Belgische moeder en is eigenlijk bedoeld als ondersteuning voor de ouders die het studerende kind sponsoren. Wel uitkijken met bijbaantjes, als je teveel werkt dan kun je de Belgische kinderbijslag verliezen.
Dat klinkt goed, binnenkort zal ik dan maar met het papierwerk beginnen.

Als ik vragen mag: in welk land werkten jouw ouders en werkten ze in loondienst?
pi_169969851
Studiefinanciering bestaat niet meer, je vraagt je dus eigenlijk af of je in aanmerking komt voor een lening bij DUO?
pi_169970702
Nee, dat vraag ik niet; dat weet ik al.
pi_170133127
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 12:07 schreef riemann het volgende:

[..]

Dat klinkt goed, binnenkort zal ik dan maar met het papierwerk beginnen.

Als ik vragen mag: in welk land werkten jouw ouders en werkten ze in loondienst?
Beiden in loondienst. Vader in Nederland, moeder in België :)
  woensdag 12 april 2017 @ 10:49:37 #14
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_170163028
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 16:58 schreef riemann het volgende:
Hallo,

Ik ben een Nederlander met een permanente verblijfsvergunning in België. Volgend academisch jaar zal ik een niet-Nederlandse universitaire studie beginnen. Aangezien ik niet in aanmerking kom voor een Vlaamse studietoelage, wend ik mij tot de DUO.

Tussen het moment van mijn geboorte en de aanvang van mijn opleiding, zal ik in totaal meer dan drie jaar legaal in Nederland gewoond hebben. Hiermee is "mijn band met Nederland" aangetoond en dus voldoe ik aan alle voorwaarden voor een Nederlandse studiefinanciering in het buitenland. [1][2]

Mijn moeder komt (namens mij) in aanmerking voor een Belgische kinderbijslag. Op de website van de DUO staat dat studiefinanciering van een buitenlandse overheid ontvangen reden is om geen Nederlandse studiefinanciering te mogen ontvangen. [2] Puntje 3.1 van het aanvraagformulier voor Nederlandse studiefinanciering van een buitenlandse studie [3] zegt echter dat ik niet in aanmerking kom voor een Nederlandse studiefinanciering, indien ik direct of indirect vergoed wordt voor de kosten van mijn opleiding of levensonderhoud door een andere overheid dan de Nederlandse.

Aangezien het niet duidelijk is of het ontvangen van een Belgische kinderbijslag mijn recht op een Nederlandse studiefinanciering tenietdoet, is mijn vraag nu of de DUO mij kan weigeren een studiefinanciering te geven, als mijn moeder een Belgische kinderbijslag aanvraagt. Dit zou namelijk in strijd zijn met een arrest van het Hof van Justitie (Grote Kamer) van de Europese Unie. [4]

Alvast bedankt,
Riemann

[1] https://duo.nl/particulie(...)en-hoe-het-werkt.jsp
[2] https://duo.nl/particulie(...)arden-buitenland.jsp
[3] https://duo.nl/particulie(...)n-het-buitenland.pdf
[4] Zaak C-352/06, Bosmann, ECLI:EU:C:2008:290
Hoi Riemann,

De Belgische kinderbijslag aan de ouder(s) heeft geen invloed op de studiefinanciering van DUO. Echter; DUO kan niet bepalen of de Belgische instelling die de kinderbijslag uitbetaalt, het oké vindt als het kind ook Nederlandse studiefinanciering krijgt. Dit moet je navragen bij de betreffende instantie.

^CN
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
pi_170229477
Bedankt voor het antwoord! De stufi-aanvraag is inmiddels ingediend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')