abonnement Unibet Coolblue
pi_169923235
Iemand hier ervaring met regels omtrent rookkanalen voor een houtkachel? De buurvrouw moppert over mijn situatie, snap ik, het is niet mooi. Maar als ik boven de slaapkamers uit moet komen moet ik ook 2,5 meter pijp boven plat dak hebben. Dus tuibeugel en tuidraden. En daar moppert ze over. En ook over de afstand tot de erfgrens. Weten jullie of ze recht van spreken heeft? Wat zijn exact de regels?
pi_169923328
Regels weet ik niet maar foto's zijn altijd handig in zo een topic...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_169923540
Foto:



Waarbij ik nog wil zeggen dat er nog een hek komt op de rand van het dak. En ik eigenlijk de laatste paal hoger wil maken en hem zo met een beugel aan de paal wil gaan vast zetten. Maar of dat voldoende houd weet ik niet, dus vandaar nu wel de draden en beugel.
pi_169923820
Maar het is toch een kachel voor onder je overkapping/terras ?
Dat ding brandt toch niet continu ?

Ik zou er een lengte pijp tussen uit halen.
En dan eens kijken hoe het dan gaat met de rookoverlast.
Tenslotte zit er bij een buitenkachel die je koopt bij de bouwmarkt ook geen pijp van 5m hoog ;)
pi_169923899
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 12:54 schreef Puala het volgende:
En ook over de afstand tot de erfgrens. Weten jullie of ze recht van spreken heeft? Wat zijn exact de regels?
Hier staat enerzijds dat voor een rookgasafvoer in een plat dak, geen regels, o.b.v. het bouwbesluit 2012, gelden: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/511

Anderzijds heb je wel met het BW te maken die overlast tussen buren verbiedt. Maar dat is voor je buurvrouw een stuk moeilijker aan te tonen, laat staan juridisch gelijk te krijgen.

Gaat het btw om een buiten(tuin)kachel of om een huiskamerkachel???

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 01-04-2017 13:47:57 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169923981
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:21 schreef bluemoon23 het volgende:
Maar het is toch een kachel voor onder je overkapping/terras ?
Dat ding brandt toch niet continu ?

Ik zou er een lengte pijp tussen uit halen.
En dan eens kijken hoe het dan gaat met de rookoverlast.
Tenslotte zit er bij een buitenkachel die je koopt bij de bouwmarkt ook geen pijp van 5m hoog ;)
Dit ding brand zo'n 1x per week. Toen ik de kachel aanschafte stond ze gelijk op de stoep. Haar kinderen hebben problemen met hun longen, dus of ik zeker wilde zorgen dat ik boven de slaapkamers uit kom met mijn rook.

Prima, dat wil ik altijd :Y

Maar dan is deze constructie wel de consequentie...
pi_169924003
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier staat enerzijds dat voor en rookgasafvoer in een plat dak, geen regels, o.b.v. het bouwbesluit 2012, gelden: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/511

Anderzijds heb je wel met het BW te maken die overlast tussen buren verbiedt. Maar dat is voor je buurvrouw een stuk moeilijker aan te tonen, laat staan juridisch gelijk te krijge.

Gaat het btw om een buiten(tuin)kachel of om een huiskamerkachel???
Een kachel onder een overkapping. Dus stoken voor de sfeer ipv warmte in huis.

BW? En dat is?

Haar man kent veel regeltjes, want die is iets van een engineer bij een installatiebedrijf. Maar ik heb geen zin om mij zo te laten overdonderen daar door. Dus daarom ook dit topic.
pi_169924106
Blomke is ook engineer, kent ook veel regeltjes.
Woont hij naast jou ? :D
pi_169924223
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:30 schreef Puala het volgende:
BW? En dat is?
Burgerlijk Wetboek. Dus als de rijdende rechter van TV (Tele Visie) erbij komt om de zaak te regelen. In jouw geval zou overlast door je buitenkachel te stoken, gelijk staan aan de overlast door een barbecue .

Maar ik denk dat je qua bouwbesluit niets te vrezen hebt (bouwbesluit gaat niet over je tuinmeubels e.d.), maar ook niet zo'n hoge schoorsteen erop hoeft te hebben

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-04-2017 13:48:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169924250
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:36 schreef bluemoon23 het volgende:
Blomke is ook engineer, kent ook veel regeltjes.
Vooral veel formules. Zelfs om de trek in een schoorsteen te berekenen o.b.v. soortelijke massa en hoogte. Je staat er versteld van hoe die dingen worden overgedimensioneerd.

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:36 schreef bluemoon23 het volgende:
Woont hij naast jou ? :D
Lijkt me niet, ik woon enige tientallen meters bij m'n buren vandaan, goddank.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169928862
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:09 schreef Puala het volgende:
Foto:

[ link | afbeelding ]

Waarbij ik nog wil zeggen dat er nog een hek komt op de rand van het dak. En ik eigenlijk de laatste paal hoger wil maken en hem zo met een beugel aan de paal wil gaan vast zetten. Maar of dat voldoende houd weet ik niet, dus vandaar nu wel de draden en beugel.
en wat nu als er een forse wind van links komt?
pi_169928991
Die draden hangen ook wel een beetje slap volgens mij.
Zitter er geen spanners op ? https://www.staalkabelstunter.com/tags/draadspanner/
pi_169930517
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 17:14 schreef bluemoon23 het volgende:
Die draden hangen ook wel een beetje slap volgens mij.
Zitter er geen spanners op ? https://www.staalkabelstunter.com/tags/draadspanner/
een beetje beweging kan geen kwaad, is vaak zelfs beter en steviger.
pi_169930519
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 17:09 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

en wat nu als er een forse wind van links komt?
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:09 schreef Puala het volgende:
Waarbij ik nog wil zeggen dat er nog een hek komt op de rand van het dak. En ik eigenlijk de laatste paal hoger wil maken en hem zo met een beugel aan de paal wil gaan vast zetten. Maar of dat voldoende houd weet ik niet, dus vandaar nu wel de draden en beugel.
+ de draden vangen dit nog op is al gebleken.
pi_169930530
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 17:14 schreef bluemoon23 het volgende:
Die draden hangen ook wel een beetje slap volgens mij.
Zitter er geen spanners op ? https://www.staalkabelstunter.com/tags/draadspanner/
Nee de ijzerhandel hier vond dat niet nodig. Maar ik hoop eigenlijk dat als hij vast zit aan het hek dat het al voldoende is en de draden niet meer nodig zijn. Ik heb alleen even mijn vakantiegeld nodig voor dat hek :+
  zondag 2 april 2017 @ 19:24:26 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169954118
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 13:30 schreef Puala het volgende:
Haar kinderen hebben problemen met hun longen, dus of ik zeker wilde zorgen dat ik boven de slaapkamers uit kom met mijn rook.
Dat van die kinderen is vooral haar probleem in niet de jouwe. Ook flauw trouwens om het gelijk op kinderen te gooien. Maar volgens mij voldoet de schoorsteen helemaal aan haar verzoek.

Hoe zou je ze anders boven haar raam uit laten komen? En het is toch ook jouw erf, dus hoe je het doet is jouw pakkie aan. Ik zie soms wel snackbarren met aan de achterkant van het pand een afvoer van wel 40cm breed. Mooi is het niet, maar daamee nog niet verboden.
Tot nooit .......
pi_169963925
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 19:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat van die kinderen is vooral haar probleem in niet de jouwe. Ook flauw trouwens om het gelijk op kinderen te gooien. Maar volgens mij voldoet de schoorsteen helemaal aan haar verzoek.

Hoe zou je ze anders boven haar raam uit laten komen? En het is toch ook jouw erf, dus hoe je het doet is jouw pakkie aan. Ik zie soms wel snackbarren met aan de achterkant van het pand een afvoer van wel 40cm breed. Mooi is het niet, maar daamee nog niet verboden.
Ach weet je, ik ben sociaal genoeg dat ik niet wil dat haar kinderen aan de prednison moeten als ik een keer met de kachel heb gestookt. Dus boven de slaapkamers uitkomen, prima doen we. Kostte flink wat geld, dus dat ze nu begint te zeuren stoot mij wel tegen de borst ja. Ben ik heel eerlijk in. Vooral ook, omdat ze direct hoog van de toren blaast met alle regeltjes die ik dan wel niet gevolgd zou hebben.

Ze wilt dat ik 1 meter uit de erfgrens blijf. Geen idee wat dat het minder lelijk maakt hoor. Maar ze moppert daar over. Maar de regels zijn duidelijk genoemd in het linkje van Blomke. Ze heeft zelf aangegeven dat ze er niets van ruiken, dus geen overlast :7
pi_169964238
Bouwbesluit artikel 3.51
Lid 3.
quote:
(Woonfunctie, Bijeenkomstfunctie, Celfunctie, Gezondheidszorgfunctie, Industriefunctie, Kantoorfunctie, Logiesfunctie, Onderwijsfunctie, Sportfunctie, Winkelfunctie, Overige gebruiksfunctie)
Een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas ligt, gemeten langszij aan een uitwendige scheidingsconstructie van een gebruiksfunctie, niet zijnde het dak, op een afstand van ten minste 1 m van de perceelsgrens.
Ik denk dat je iets moet opschuiven..
pi_169964288
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 08:35 schreef Randy_S het volgende:
Bouwbesluit artikel 3.51
Lid 3.

[..]

Ik denk dat je iets moet opschuiven..
En waarom zegt dit dan wat anders: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/511 ?
  maandag 3 april 2017 @ 09:30:39 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169964710
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 08:35 schreef Randy_S het volgende:
Bouwbesluit artikel 3.51
Lid 3.
Ik denk dat je iets moet opschuiven..
WIKI:
quote:
Het Bouwbesluit is een verzameling bouwtechnische voorschriften waaraan alle bouwwerken in Nederland, zoals woningen, kantoren, winkels, ziekenhuizen etc. minimaal moeten voldoen. Verbouwingen vallen ook onder het Bouwbesluit.
Je stookketel is geen woning, winkel, kantoor of ziekenhuis maar een los object.

Ik denk dat het bouwbesluit er niet toe doet, hooguit de schoorsteen zelf. Het is een los object en geen gebouw. Als je het bouwbesluit zou volgen dan moet zijn ketel ook een deur, ramen en een lichtpunt hebben.

Als iets onderdeel van het bouwbesluit zou zijn dan is het de schoorsteen. Als je die weghaalt heeft de stookketel op zeker niets met het bouwbesluit te maken.

Ik heb het gevoel dat je je buren vooral duidelijk moet maken dat ze niet veel te vertellen hebben over wat er aan de andere kant van de erfgrens gebeurt. En dan vooral dat je al meer dan nodig hebt gedaan. Morgen vinden ze de kleur van je boeiborden niet mooi en gaan ze daar weer over mopperen.

(en zie ik nou op de foto dat je buren het balkon hebben dichtgemaakt en er een slaapkamer van hebben gemaakt? Dus eigenlijjk moet jij rekening houden met een slaapkamer die ze zelf hebben verzonnen.)

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 03-04-2017 09:52:55 ]
Tot nooit .......
pi_169965140
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 09:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

WIKI:

[..]

Je stookketel is geen woning, winkel, kantoor of ziekenhuis maar een los object.

Ik denk dat het bouwbesluit er niet toe doet, hooguit de schoorsteen zelf. Het is een los object en geen gebouw. Als je het bouwbesluit zou volgen dan moet zijn ketel ook een deur, ramen en een lichtpunt hebben.

Als iets onderdeel van het bouwbesluit zou zijn dan is het de schoorsteen. Als je die weghaalt heeft de stookketel op zeker niets met het bouwbesluit te maken.

Ik heb het gevoel dat je je buren vooral duidelijk moet maken dat ze niet veel te vertellen hebben over wat er aan de andere kant van de erfgrens gebeurt. En dan vooral dat je al meer dan nodig hebt gedaan. Morgen vinden ze de kleur van je boeiborden niet mooi en gaan ze daar weer over mopperen.

(en zie ik nou op de foto dat je buren het balkon hebben dichtgemaakt en er een slaapkamer van hebben gemaakt? Dus eigenlijjk moet jij rekening houden met een slaapkamer die ze zelf hebben verzonnen.)
Hmm lastig dus.

Wat bij mij overkapping is is bij hun bij het huis bij getrokken en dicht gemaakt. Maar het gaat om boven het dak, dus er onder maakt mij weinig uit. Zie alleen dat ik van boven het dak geen foto heb die duidelijk maakt hoe het daar zit. Zal die vanavond nog even maken :Y
  maandag 3 april 2017 @ 10:01:29 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169965169
De foto doet er wat mij betreft niet toe hoor.

Je hebt nu een (volgens) je buren geen mooie schoorsteen.
Je kan ze de keuze geven: weghalen of laten zitten.

Een derde keuze (schoorsteen zoals de buren willen) zou bij mij geen optie zijn.

Er is geen enkele juridische reden voor die schoorsteen, dus als hij niet bevalt dan haal je hem weg.
Tot nooit .......
pi_169965215
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 10:01 schreef Speekselklier het volgende:
De foto doet er wat mij betreft niet toe hoor.

Je hebt nu een (volgens) je buren geen mooie schoorsteen.
Je kan ze de keuze geven: weghalen of laten zitten.

Een derde keuze (schoorsteen zoals de buren willen) zou bij mij geen optie zijn.

Er is geen enkele juridische reden voor die schoorsteen, dus als hij niet bevalt dan haal je hem weg.
Weghalen is wmb geen optie :+
  maandag 3 april 2017 @ 10:05:34 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169965262
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 10:03 schreef Puala het volgende:

[..]

Weghalen is wmb geen optie :+
lekker laten zitten dan.
Als ze een ander willen dan kan je ze de vrijheid geven dat zelf te regelen en betalen.
Tot nooit .......
pi_169965303
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 10:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

lekker laten zitten dan.
Als ze een ander willen dan kan je ze de vrijheid geven dat zelf te regelen en betalen.
Ze willen de pijp midden onder mijn overkapping laten uitkomen dan. Dan zit je met een afvoer die een 90 graden bocht gaat maken. Dat gaat met een houtkachel niet. Dus als ik hun de optie geef kan ik alsnog niet meer stoken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')