abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169918224


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reėle grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieėn:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

Hell To The Liars
pi_169918630
Ten eerste wil ik degenen die op mijn laatste post hebben gereageerd erg bedanken voor hun antwoorden.

Ik probeer de afgelopen dagen goede stappen te maken wanneer het gaat om zelfverzorging. In mijn vorige post heb ik gezegd dat ik mezelf erg verwaarloos en maar zelden douche, tot en met vorige week heb ik in 2017 waarschijnlijk maar 3 keer gedoucht, dat is nog minder dan 1 keer per maand. Deze week heb ik al 2 keer gedoucht, wat voor mij eigenlijk een flinke stap is. Ik heb zojuist ook de verleiding weerstaan om Thuisbezorgd te bestellen, puur omdat ik trek heb.

Toch voel ik me nog steeds bagger. Het is zo klote dat het allemaal op deze manier moet gaan. Het leven is momenteel uitzichtloos en ik weet bij God niet waar ik me over een jaar zal bevinden. Ik ben waarschijnlijk van plan om vroegtijdig met deze opleiding te stoppen en maar met een niveau 3 diploma van school te gaan, want de opleiding die ik momenteel doe (assistent-accountant) bevalt me gewoon niet. Ik wil liever de ICT kant op gaan, richting website developer etc.

De Wellbutrin lijkt zijn werk ook nog steeds niet te doen, echter zijn er een hoop mensen die beweren dat het soms wel maanden kan duren voordat het volledige effect er pas is. Ik ben nu al bijna 3 weken bezig en ik merk er nog helemaal niks van. Wel fijn dat mijn libido hetzelfde is, want fluoxetine zorgde ervoor dat ik nog maar 1x in de week behoeftes had i.p.v. 1-2 keer per dag. Als iemand anders hier ervaringen heeft met Wellbutrin dan hoor ik dat heel graag.

Volgende week heb ik een gesprek op mijn school waar ik verder ga bespreken hoe we de rest van mijn opleiding aan gaan pakken, en ook heb ik een afspraak staan bij de GGZ. Hier ga ik duidelijk uitleggen dat ik er op het moment heel slecht aan toe ben zodat ik (hopelijk) intensievere hulp krijg.

Depressie is kut, een angststoornis is kut, maar ik heb het tegelijkertijd, en dat maakt alles tien keer erger. Momenteel heb ik totaal geen toekomstperspectief, en iedere dag spookt de gedachte in me rond ''Wat doe ik hier nog? Ik kijk nergens meer naar uit..'', maar tegelijkertijd ben ik enorm bang voor de dood en weet ik dat ik mezelf nooit van kant zou maken. Het is een lastige situatie.

Ook de derealisatie/depersonalisatie die ik heb is zoooo klote. Ik voel me 24/7 alsof ik in mijn eigen hoofd leef, en er een grote mist zit tussen mij en de echte wereld. Alles lijkt op de automatische piloot te gaan en de wereld is maar wazig. Ik weet dat het slechts een verdedigingsmechanisme is van mijn hersenen maar het is zo eng en versterkt mijn angst/depressie alleen maar.

Edit: Ik heb nog nooit mijn exacte diagnoses vermeld, dus bij deze. De GGZ hebben bij mij ADHD, clinische depressie, een angststoornis, een eetstoornis en persoonlijkheidsproblematiek gesteld. Ik laat me hier niet al te gek door maken, ik hou er namelijk niet van om labeltjes op elkaar te plakken, maar hierdoor krijgt men een beetje het idee wat voor problemen ik heb.
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:36:19 #3
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169918683
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:07 schreef meeleez het volgende:

[..]

Nee hoor, niet mijn vak.
Je hoeft het niet als vak te hebben om mensen te kunnen helpen. Wel moet je kunnen luisteren, kunnen begrijpen en simpelweg capabel genoeg zijn om constructief met de gegeven informatie om te kunnen gaan. Het is niet zo simpel als het lijkt, maar ik word er tenminste wel steeds beter in. Ik vind dit dermate belangrijk dat ik er nooit mee ga stoppen.

Er staat zelfs in m'n dossier "dat ik ongezonde relaties zou aangaan" :'), man ik maak zelf wel uit waar ik m'n energie in wil steken en wat ik belangrijk vind :')

Ik heb trouwens officieel niet een vak, maar ik ben er al een tijdje mee bezig en zelfs m'n eigen hulp"verleners" kunnen me daar niet bij stoppen.
quote:
[..]

[..]

[..]

Jawel. En dan nog is een afspraak spannend, want wie weet moet hij iets.
Oftewel de situatie met je partner heeft helemaal geen raakvlak met het mijne, want de oorzaak van die drempel ligt ergens anders.

Bij mij is het teleurstelling omdat ze niet betrouwbaar bleken te zijn en bij je partner is het simpelweg angst voor zelfconfrontatie. Ik neem aan dat deze angst een relatief veelvoorkomende is, daar veel mensen hier zelf over beginnen.

Aanname is het gevolg van projectie en projectie doe je vanuit jezelf. De aanname zegt iets over jezelf, het is eigenlijk een heel eenvoudig concept, maar dan "easy to learn, difficult to master".
quote:
[..]

Wat fijn voor je! Ik hoop dat je progressie doorzet.
Mijn probleem zit hem vooral in de mensen waarmee ik te maken heb. Zijn die uit m'n weg, dan *ineens* BLOEI ik weer op! Dus dat is wat ik ga doen, maar dan nog beter dan ik al deed.

Ik maakte een kostbare inschattingsfout door me toch weer te laten verlijden (ja met lange ij) dit soort mensen in vertrouwen te nemen, denken dat ze -echt- het beste met me voor hadden. En die fout wil ik niet nog een keer maken. Volgende keer zal ik het slimmer aanpakken.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169918725
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je hoeft het niet als vak te hebben om mensen te kunnen helpen. Wel moet je kunnen luisteren, kunnen begrijpen en simpelweg capabel genoeg zijn om constructief met de gegeven informatie om te kunnen gaan. Het is niet zo simpel als het lijkt, maar ik word er tenminste wel steeds beter in. Ik vind dit dermate belangrijk dat ik er nooit mee ga stoppen.

Er staat zelfs in m'n dossier "dat ik ongezonde relaties zou aangaan" :'), man ik maak zelf wel uit waar ik m'n energie in wil steken en wat ik belangrijk vind :')

Ik heb trouwens officieel niet een vak, maar ik ben er al een tijdje mee bezig en zelfs m'n eigen hulp"verleners" kunnen me daar niet bij stoppen.

[..]

Oftewel de situatie met je partner heeft helemaal geen raakvlak met het mijne, want de oorzaak van die drempel ligt ergens anders.

Bij mij is het teleurstelling omdat ze niet betrouwbaar bleken te zijn en bij je partner is het simpelweg angst voor zelfconfrontatie. Ik neem aan dat deze angst een relatief veelvoorkomende is, daar veel mensen hier zelf over beginnen.

Aanname is het gevolg van projectie en projectie doe je vanuit jezelf. De aanname zegt iets over jezelf, het is eigenlijk een heel eenvoudig concept, maar dan "easy to learn, difficult to master".

[..]

Mijn probleem zit hem vooral in de mensen waarmee ik te maken heb. Zijn die uit m'n weg, dan *ineens* BLOEI ik weer op! Dus dat is wat ik ga doen, maar dan nog beter dan ik al deed.

Ik maakte een kostbare inschattingsfout door me toch weer te laten verlijden (ja met lange ij) dit soort mensen in vertrouwen te nemen, denken dat ze -echt- het beste met me voor hadden. En die fout wil ik niet nog een keer maken. Volgende keer zal ik het slimmer aanpakken.
Juist.
Succes.
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:39:12 #5
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169918736
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:38 schreef meeleez het volgende:

[..]

Juist.
Succes.
Je kunt me niet helpen, maar evengoed bedankt.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:50:43 #6
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169918932
Ik vind 't trouwens wrang wat er allemaal in dat dossier staat.

Ze beweren dat ik ongezonde relaties aanga terwijl ze nota bene zelf een ongezonde relatie voor me zijn. Sterker nog, ze hebben nota bene zelf bijgedragen aan het verval binnen m'n sociale kring...alsof ik hun dan meer zou gaan vertrouwen ofzo :')

Als ik alleen al denk aan de fouten en misconcepties die daarin staan, dan heb ik er gelijk al geen zin meer in dit met ze te gaan fixen. Dan begin ik liever elders opnieuw.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169919097
Ik wilde je een pm sturen maar helaas had ik nog niet genoeg berichten verstuurd ;)
Wie weet zijn er meer mensen die het interessant vinden. Het mooie om te zien vind ik ook hoe ze na zo'n trip vaak kunnen vertellen wat er nou precies is mis gegaan en waarom ze bijvoorbeeld depressief zijn.

Een leuke en gelijk een objectieve visie van een Engelse onderzoeker die op dit moment bezig is met psilocybine.
Dit is een mooie over de geschiedenis van psychedelica. In de jaren 60 zijn er in totaal 40.000 mensen getest met aandoeningen die variėren van, depressies, alcoholverslaving, angsten, autisme en ga zo maar door.
En over ayahuasca
Misschien sluit deze ook wel mooi aan, dit gaat over een bepaalde mediteer sessie in een gevangenis in India.


[ Bericht 13% gewijzigd door Droopie op 01-04-2017 01:37:07 ]
pi_169919190
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik vind 't trouwens wrang wat er allemaal in dat dossier staat.

Ze beweren dat ik ongezonde relaties aanga terwijl ze nota bene zelf een ongezonde relatie voor me zijn. Sterker nog, ze hebben nota bene zelf bijgedragen aan het verval binnen m'n sociale kring...alsof ik hun dan meer zou gaan vertrouwen ofzo :')

Als ik alleen al denk aan de fouten en misconcepties die daarin staan, dan heb ik er gelijk al geen zin meer in dit met ze te gaan fixen. Dan begin ik liever elders opnieuw.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:36 schreef magnetronkoffie het volgende:


Mijn probleem zit hem vooral in de mensen waarmee ik te maken heb. Zijn die uit m'n weg, dan *ineens* BLOEI ik weer op! Dus dat is wat ik ga doen, maar dan nog beter dan ik al deed.

Ik maakte een kostbare inschattingsfout door me toch weer te laten verlijden (ja met lange ij) dit soort mensen in vertrouwen te nemen, denken dat ze -echt- het beste met me voor hadden. En die fout wil ik niet nog een keer maken. Volgende keer zal ik het slimmer aanpakken.
  zaterdag 1 april 2017 @ 01:18:59 #9
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169919321
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 22:07 schreef madam-april het volgende:
gewoon
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2016 22:34 schreef madam-april het volgende:
zeggen wat
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 21:29 schreef madam-april het volgende:
je bedoelt
Bij voorbaat dank.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169919472
Ik lees uit Madam-April haar reactie.

Dat in het zwart gedrukte er staat dat je ongezonde relaties aangaat.

En in de 2e quote staat je eigen omschrijving wat de psycholoog uit de eerste quote bevestigd.

Dus eigenlijk bevestig je zelf wat de psycholoog aangeeft :)

[ Bericht 26% gewijzigd door Droopie op 01-04-2017 01:38:15 ]
Hell To The Liars
pi_169919726
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:32 schreef iPancakeMix het volgende:
Als iemand anders hier ervaringen heeft met Wellbutrin dan hoor ik dat heel graag.

Ik heb ook Welbutrin gehad en bij mij werkte het allemaal wat sneller qua proces..
Na 3 weken kreeg ik opeens last van hyperfocus, maar ook derealisatie heb ik daarvoor gehad..

T was niet leuk, maar ik herkende het wel.
Misschien omdat jouw situatie heftiger lijkt dan die van mij en duurt het ook wat langer.

Achteraf had ik nooit Welbutrin moeten hebben, want het was met groot geschut schieten op een "klein" probleem.

Dus voor jou kan het prima gaan werken.


Maar waar zijn jouw ouders in deze situatie en kunnen zij de situatie nog wel handelen.. Je woont thuis toch?

Wat doe je als ze zeggen dat je moet douchen bv.
Is het misschien een idee dat je je geld door ze laat beheren en zodoende gaat beginnen met gezond te eten met slechts 1x per week ongezond te eten.

Nou ja, je gaat het aangeven dat je serieuze hulp wil. Dat is al een stap :) Wel doen he, en accepteer het
Hell To The Liars
  zaterdag 1 april 2017 @ 02:31:14 #12
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169919876
laat maar

[ Bericht 21% gewijzigd door magnetronkoffie op 01-04-2017 02:57:40 ]
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  zaterdag 1 april 2017 @ 03:32:15 #13
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_169920001
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:32 schreef iPancakeMix het volgende:
Als iemand anders hier ervaringen heeft met Wellbutrin dan hoor ik dat heel graag.
Duurde bij mij 2 maanden voordat ie ging werken en toen werkte het vooral heel activerend, zin om dingen te ondernemen, vol energie.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_169922314
Bij mij kolkt er weer wat.

Er is de laatste tijd een hele hoop veranderd. Positief allemaal. Erg positief eigenlijk. Een nieuwe balans vinden is echter moeilijk. Ook omdat de veranderingen nog in volle gang zijn en het mij best veel energie kost allemaal.

En natuurlijk vind mijn innerlijke stampvoeter dat ik het allemaal tegelijk moet kunnen, met 2 vingers in de neus. En daarbij ook en sociale wervelwind moet zijn die er altijd bij is en altijd het licht u it doet :')

In dat laatste heb ik al heel veel stappen gemaakt. Ik ga vaak gewoon weg wanneer het me verstandig lijkt of ik het gevoel heb dat het leuk geweest is. Door alle veranderingen die spelen staat sociaal nu echter op de waakvlam. En dat doet me niet alleen goed.

Ik heb maar weer wat noodrem stappen genomen. In elke tas medicatie zodat ik niet gelijk een dag mis wanneer ik ze bij het opstaan vergeet. Ongegeneerd voor mezelf zorgen met zowel gezonde als pamperdingen. Lijstjes maken zodat iig inzichtelijk is wat er allemaal "moet" gebeuren en het niet allemaal in mijn hoofd rondkalkt.

Binnenkort een afspraak met mn psycholoog. We waren eigenlijk aan het afronden :')
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_169923844
Gister mn laatste sessie bij de psycholoog gehad *O* Therapie heeft voor mij niets gedaan, wat ik van tevoren ook al dacht. Misschien dat het daarom niets gedaan, maar dat maakt niets uit. Met de vragenlijsten is heel goed te zien dat ik er super op vooruit ben gegaan en heb dinsdag mn laatste sessie bij de psychiater en dan gaat mijn huisarts de medicatie overnemen. Ben er echt enorm blij mee. Voel me al een heel ander persoon dan een halfjaar geleden en heb echt het gevoel dat het weer helemaal de goede kant op gaat. Zal altijd wel bepaalde signalen van mn geest en lichaam in de gaten moeten houden, maar ik denk niet dat ik me ooit weer zo ga voelen als op mn dieptepunt. Ik heb dus een depressie en angststoornis ontwikkeld door een burnout, en dat hele proces heeft ongeveer 2 jaar geduurd waarbij het geleidelijk aan steeds slechter ging. Maar het heeft mij uiteindelijk ook veel gebracht want weet nu wat mn grenzen zijn en wat de consequenties zijn als ik mezelf steeds wegcijfer en alleen maar met werk bezig ben. Ik ben zeer dankbaar voor de medicijnen en blij dat ik me zoveel beter voel. O+
pi_169929973
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 01:18 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]


[..]


[..]

Bij voorbaat dank.
Wat droopie al zei:
Je bevestigt eigenlijk wat de psycholoog zei over dat je ongezonde relaties aangaat.
pi_169930151
Ik postte hier al een hele tijd geleden en denk ook niet dat jullie mij nog kennen.

Maar goed, geweldig gaat het nog niet. Ik heb elke dag minimaal een paniekaanvallen waarbij ik alleen maar kan huilen.
Woensdag bestond de hele dag bijna uit alleen maar huilen.

Elke ochtend ben ik duizelig sinds een half weekje. Om de halve minuut een duizelig gevoel van twee seconden en verstoort zicht.
Meestal is dat rond het middaguur weer weg.

Wss heeft het gewoon te maken met mijn medicatie. Cymbalta is eraf en Strattera verhoogd naar 100 mg

Bijna elke dag gebruik ik 0.5 tot 2 mg lorazepam om het huilen te stoppen.

Das nu een half weekje allemaal zo. 4 dagen nu.

Stom.
Twiddel
pi_169931101
Wat voor een hulp heb je verder birdie?

Sterkte.
  zondag 2 april 2017 @ 00:36:35 #19
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169938199
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 18:17 schreef summer2bird het volgende:
Ik postte hier al een hele tijd geleden en denk ook niet dat jullie mij nog kennen.

Maar goed, geweldig gaat het nog niet. Ik heb elke dag minimaal een paniekaanvallen waarbij ik alleen maar kan huilen.
Woensdag bestond de hele dag bijna uit alleen maar huilen.

Elke ochtend ben ik duizelig sinds een half weekje. Om de halve minuut een duizelig gevoel van twee seconden en verstoort zicht.
Meestal is dat rond het middaguur weer weg.

Wss heeft het gewoon te maken met mijn medicatie. Cymbalta is eraf en Strattera verhoogd naar 100 mg

Bijna elke dag gebruik ik 0.5 tot 2 mg lorazepam om het huilen te stoppen.

Das nu een half weekje allemaal zo. 4 dagen nu.

Stom.
Dat klinkt heel heftig.

Ik begin het idee te krijgen dat die aanvallen zich op verschillende manieren kan uiten. het zou best kunnen dat je medicatie een rol speelt, maar ik neem aan dat er in jouw geval misschien ook een psychisch aspect is?

Duizelig gevoel dat maar 2 seconden duurt, die vind ik wel apart. Een paniekaanval duurt meestal toch ook langer? Hoe uit zich dat verstoorde zicht bij jou? Is het eerder een soort mist of beweegt alles?

Fijn je weer te zien :)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169940847
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 19:20 schreef scrupuleus het volgende:
Wat voor een hulp heb je verder birdie?

Sterkte.
Ik woon beschermd, dus hulp zat. :)
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 00:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat klinkt heel heftig.

Ik begin het idee te krijgen dat die aanvallen zich op verschillende manieren kan uiten. het zou best kunnen dat je medicatie een rol speelt, maar ik neem aan dat er in jouw geval misschien ook een psychisch aspect is?

Duizelig gevoel dat maar 2 seconden duurt, die vind ik wel apart. Een paniekaanval duurt meestal toch ook langer? Hoe uit zich dat verstoorde zicht bij jou? Is het eerder een soort mist of beweegt alles?

Fijn je weer te zien :)
Ik denk ook dat mijn paniekaanvallen door de medicatie komen. Ze zijn ook net begonnen sinds ik gewisseld ben van medicatie.
De dingen waar ik dan van in paniek raak zijn idd wel psychisch maar ik denk dat de oorsprong bij de medicatie ligt (hoop ik dan)

Dat duizelige heb ik nu ook weer. Het is geen paniekaaval want die duren idd langer en meer consistent. Het is meer alsof alles even heen en weer schud. Ik denk eerder dat de strattera wellicht een rare uitwerking heeft op mijn hart oid gezien dat het enige orgaan is dat ik kan bedenken dat met tussenpozen werkt.
Maar dan nog apart dat het pas weggaat als ik inspanning heb geleverd, zo rond het middaguur.

Ach ja, dinsdag zie ik de arts weer en hopelijk weet die er wat op.
:)
Twiddel
  zondag 2 april 2017 @ 11:39:53 #21
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_169942328
quote:
99s.gif Op zondag 2 april 2017 09:57 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik denk ook dat mijn paniekaanvallen door de medicatie komen. Ze zijn ook net begonnen sinds ik gewisseld ben van medicatie.
De dingen waar ik dan van in paniek raak zijn idd wel psychisch maar ik denk dat de oorsprong bij de medicatie ligt (hoop ik dan)

Dat duizelige heb ik nu ook weer. Het is geen paniekaaval want die duren idd langer en meer consistent. Het is meer alsof alles even heen en weer schud. Ik denk eerder dat de strattera wellicht een rare uitwerking heeft op mijn hart oid gezien dat het enige orgaan is dat ik kan bedenken dat met tussenpozen werkt.
Maar dan nog apart dat het pas weggaat als ik inspanning heb geleverd, zo rond het middaguur.

Ach ja, dinsdag zie ik de arts weer en hopelijk weet die er wat op.
:)
Heb je dat duizelige in het verleden al vaker gehad? Schudt alles dan heel snel links rechts links rechts? Ik heb dit in 't verleden vaker gehad, maar kon eigenlijk nooit ontdekken waarmee dit te maken heeft. Ben benieuwd wat je arts hiervan weet. Ik kon er niet echt een patroon in ontdekken en kan me niet precies herinneren wanneer ik dit voor het laatst heb gehad (tis ook niet iets waar ik echt op let ofzo), wel dat het maar af en toe is en soms meerdere malen per dag, zoiets? Laatste keer had ik het terwijl ik in de tuin zat.

Als 't effect heeft op het hart, dan zou het ook iets met spanning te maken kunnen hebben?

't gekke is dat het me een tijd terug al deed denken aan dezelfde oogbewegingen die men lijkt te maken bij EMDR.

Bij mij is het niet zo dat ik me dan echt duizelig voel, het is meer gewoon raar.
Komt misschien ook omdat ik niet weet wat het is. Ik had 't in m'n kindertijd al. Wel heb ik 't denk ik weleens ook bij iemand anders gezien, maar dit weet ik niet zeker.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_169962939
Ik ga vanaf vandaag maar eens stap voor stap verbeteringen brengen in mijn leven :) Ik drink over het algemeen vrij veel cafeine en ik ben nieuwsgierig of mijn angst/dissociatieve gevoelens verminderen wanneer ik compleet stop met het drinken van frisdranken. Ik ga dus de komende week leven op alleen water en thee en kijk aan het einde van de week of het resultaat heeft opgeleverd. Zo ja, dan ga ik er gewoon mee door.

Het komt allemaal wel goed.. ook al lijkt het momenteel niet zo.
pi_169996931
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 11:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Heb je dat duizelige in het verleden al vaker gehad? Schudt alles dan heel snel links rechts links rechts? Ik heb dit in 't verleden vaker gehad, maar kon eigenlijk nooit ontdekken waarmee dit te maken heeft. Ben benieuwd wat je arts hiervan weet. Ik kon er niet echt een patroon in ontdekken en kan me niet precies herinneren wanneer ik dit voor het laatst heb gehad (tis ook niet iets waar ik echt op let ofzo), wel dat het maar af en toe is en soms meerdere malen per dag, zoiets? Laatste keer had ik het terwijl ik in de tuin zat.

Als 't effect heeft op het hart, dan zou het ook iets met spanning te maken kunnen hebben?

't gekke is dat het me een tijd terug al deed denken aan dezelfde oogbewegingen die men lijkt te maken bij EMDR.

Bij mij is het niet zo dat ik me dan echt duizelig voel, het is meer gewoon raar.
Komt misschien ook omdat ik niet weet wat het is. Ik had 't in m'n kindertijd al. Wel heb ik 't denk ik weleens ook bij iemand anders gezien, maar dit weet ik niet zeker.
Heb je het over nystagmus?



Dat kan een bijwerking zijn van een hoop verschillende antidepressiva, kalmeringsmiddelen en stimulantia.
pi_170000812
Ik heb me hier al even niet meer laten horen, maar vind dat het ook wel handig kan zijn voor anderen om even een wat positievere noot te horen. Ik ben sinds een paar weken op de prozac overgestapt en daar gaat het nu echt zo veel beter op, zou willen dat ik niet eerst 2 jaar had vergooid met sertraline, citalopram en wellbutrin. Nooit gedacht dat ik me zo energiek kon voelen, bijna alsof ik gewoon een normaal persoon ben. Voor iedereen die dus twijfelt over zijn medicatie: zoek door tot je de juiste te pakken hebt, neem geen genoegen met een kleine verbetering. Het kan echt zo ontzettend veel doen voor je.
pi_170000824
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 18:21 schreef Franknfurter het volgende:
Ik heb me hier al even niet meer laten horen, maar vind dat het ook wel handig kan zijn voor anderen om even een wat positievere noot te horen. Ik ben sinds een paar weken op de prozac overgestapt en daar gaat het nu echt zo veel beter op, zou willen dat ik niet eerst 2 jaar had vergooid met sertraline, citalopram en wellbutrin. Nooit gedacht dat ik me zo energiek kon voelen, bijna alsof ik gewoon een normaal persoon ben. Voor iedereen die dus twijfelt over zijn medicatie: zoek door tot je de juiste te pakken hebt, neem geen genoegen met een kleine verbetering. Het kan echt zo ontzettend veel doen voor je.
Eens! :)
Ja doei.
pi_170002056
Vandaag het traject bij de psychiater officieel afgesloten *O* Recept gekregen voor 2 maanden Sertraline en daarna gewoon bij huisarts. Voel me zoooveel beter. Snap niet dat ik heb gewacht tot mn dieptepunt voordat ik hulp ging zoeken. :P
pi_170002411
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 18:21 schreef Franknfurter het volgende:
Ik heb me hier al even niet meer laten horen, maar vind dat het ook wel handig kan zijn voor anderen om even een wat positievere noot te horen. Ik ben sinds een paar weken op de prozac overgestapt en daar gaat het nu echt zo veel beter op, zou willen dat ik niet eerst 2 jaar had vergooid met sertraline, citalopram en wellbutrin. Nooit gedacht dat ik me zo energiek kon voelen, bijna alsof ik gewoon een normaal persoon ben. Voor iedereen die dus twijfelt over zijn medicatie: zoek door tot je de juiste te pakken hebt, neem geen genoegen met een kleine verbetering. Het kan echt zo ontzettend veel doen voor je.
Dit.

Prozac was ook mijn levensredder, trouwens. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_170002926
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:10 schreef SLP_ het volgende:
Vandaag het traject bij de psychiater officieel afgesloten *O* Recept gekregen voor 2 maanden Sertraline en daarna gewoon bij huisarts. Voel me zoooveel beter. Snap niet dat ik heb gewacht tot mn dieptepunt voordat ik hulp ging zoeken. :P
het kon wellicht nog dieper.

Goed bezig *O*
  dinsdag 4 april 2017 @ 20:57:53 #29
47102 Elvi
miemkwien
pi_170004861
Vraag voor de vrouwen; hebben jullie nou ook dat als je ongesteld moet worden je depressie op de 1 of andere manier 'dieper' wordt? Ik merk zelf dat ik onder invloed van hormonen in mijn stopweek echt elk sprankje hoop en wil om te leven verlies, terwijl het in de weken daaromheen prima gaat. Nog niet volledig 100% gelukkig, maar niet meer zo ernstig als een paar jaar terug of tot vorig jaar nog zelfs.
Behale die ene week -O- Dan lijkt het wel alsof alles in 1 klap terug komt en pas later als ik ook buikpijn ofzo krijg denk ik "ohja :') Dat was het dus :') "

Iemand anders die het herkend? En dan bedoel ik niet de normale PMS waarbij je een beetje chagrijnig wordt, ik bedoel echt de PMS waarbij je denkt aan zelfmoord en die voelt als de diepste dalen van je depressie.
pi_170004969
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 20:57 schreef Elvi het volgende:
Vraag voor de vrouwen; hebben jullie nou ook dat als je ongesteld moet worden je depressie op de 1 of andere manier 'dieper' wordt? Ik merk zelf dat ik onder invloed van hormonen in mijn stopweek echt elk sprankje hoop en wil om te leven verlies, terwijl het in de weken daaromheen prima gaat. Nog niet volledig 100% gelukkig, maar niet meer zo ernstig als een paar jaar terug of tot vorig jaar nog zelfs.
Behale die ene week -O- Dan lijkt het wel alsof alles in 1 klap terug komt en pas later als ik ook buikpijn ofzo krijg denk ik "ohja :') Dat was het dus :') "

Iemand anders die het herkend? En dan bedoel ik niet de normale PMS waarbij je een beetje chagrijnig wordt, ik bedoel echt de PMS waarbij je denkt aan zelfmoord en die voelt als de diepste dalen van je depressie.
Ik herken het wel van vroeger, als ik ongesteld was. Alles was dan erger, zwaarder, ellendiger :r

Bij mij kwam het ook omdat mijn menstruatie dodelijk zwaar en vermoeiend was. Gelukkig geen last meer van *O*

Wat me wel hielp was om er dus juist wel bewust van te zijn. Niet door laten overvallen maar denken "dit is vast mijn ongesteldheid". Dat beseffen deed het er al minder uitzichtloos uitzien allemaal.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 4 april 2017 @ 21:43:29 #31
399061 kuolema
vermaledijd
pi_170006373
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 18:21 schreef Franknfurter het volgende:
Ik heb me hier al even niet meer laten horen, maar vind dat het ook wel handig kan zijn voor anderen om even een wat positievere noot te horen. Ik ben sinds een paar weken op de prozac overgestapt en daar gaat het nu echt zo veel beter op, zou willen dat ik niet eerst 2 jaar had vergooid met sertraline, citalopram en wellbutrin. Nooit gedacht dat ik me zo energiek kon voelen, bijna alsof ik gewoon een normaal persoon ben. Voor iedereen die dus twijfelt over zijn medicatie: zoek door tot je de juiste te pakken hebt, neem geen genoegen met een kleine verbetering. Het kan echt zo ontzettend veel doen voor je.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:10 schreef SLP_ het volgende:
Vandaag het traject bij de psychiater officieel afgesloten *O* Recept gekregen voor 2 maanden Sertraline en daarna gewoon bij huisarts. Voel me zoooveel beter. Snap niet dat ik heb gewacht tot mn dieptepunt voordat ik hulp ging zoeken. :P
Fijn dat het goed met jullie gaat :). Ik vind ook dat het belangrijk is dat mensen hun positieve ervaringen hier delen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 20:57 schreef Elvi het volgende:
Vraag voor de vrouwen; hebben jullie nou ook dat als je ongesteld moet worden je depressie op de 1 of andere manier 'dieper' wordt? Ik merk zelf dat ik onder invloed van hormonen in mijn stopweek echt elk sprankje hoop en wil om te leven verlies, terwijl het in de weken daaromheen prima gaat. Nog niet volledig 100% gelukkig, maar niet meer zo ernstig als een paar jaar terug of tot vorig jaar nog zelfs.
Behale die ene week -O- Dan lijkt het wel alsof alles in 1 klap terug komt en pas later als ik ook buikpijn ofzo krijg denk ik "ohja :') Dat was het dus :') "

Iemand anders die het herkend? En dan bedoel ik niet de normale PMS waarbij je een beetje chagrijnig wordt, ik bedoel echt de PMS waarbij je denkt aan zelfmoord en die voelt als de diepste dalen van je depressie.
Ik merk geen verband tussen mijn stemming en mijn menstruatiecyclus.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_170008739
Ik ga denk ik stoppen met Wellbutrin, het is nu al ruim 3 weken en ik ben echt bang om het nog een paar weken uit te houden want ik word helemaal paranoia van die medicijnen. Vannacht heb ik zo veel realistische nachtmerries gehad dat ik om 6 uur vanochtend helemaal doorweekt van het zweten wakker werd, en heel mijn kussen ook nat was van het zweten. Ik had het hartstikke benauwd en de nachtmerries waren zo realistisch dat ik mezelf gewoon afvroeg of ik op dat moment wakker was of nog aan het dromen was. Ik kreeg opeens allemaal rare suicidale gedachten en had bijna een paniekaanval.

Het is best klote, want Prozac werkte bij mij vrij goed, echter verpestte het mijn libido helemaal. Vandaar de switch naar Wellbutrin. Zou ik nog een paar weken volhouden met Wellbutrin of is het het niet waard?
pi_170008845
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 22:50 schreef iPancakeMix het volgende:
Ik ga denk ik stoppen met Wellbutrin, het is nu al ruim 3 weken en ik ben echt bang om het nog een paar weken uit te houden want ik word helemaal paranoia van die medicijnen. Vannacht heb ik zo veel realistische nachtmerries gehad dat ik om 6 uur vanochtend helemaal doorweekt van het zweten wakker werd, en heel mijn kussen ook nat was van het zweten. Ik had het hartstikke benauwd en de nachtmerries waren zo realistisch dat ik mezelf gewoon afvroeg of ik op dat moment wakker was of nog aan het dromen was. Ik kreeg opeens allemaal rare suicidale gedachten en had bijna een paniekaanval.

Het is best klote, want Prozac werkte bij mij vrij goed, echter verpestte het mijn libido helemaal. Vandaar de switch naar Wellbutrin. Zou ik nog een paar weken volhouden met Wellbutrin of is het het niet waard?
De zure appel was bij mij ook zuur hoor, zeker in het begin.

Maar na 2 weken ging het beter en werd het rustiger.
Ik zou het aankijken maar bij twijfel met je psych bespreken
Zomaar stoppen is ook geen garantie dat je morgen beter slaapt.
Hell To The Liars
pi_170008876
https://allesgoed.org

Kwam deze site tegen, wou hem jullie niet onthouden.
Hell To The Liars
  donderdag 6 april 2017 @ 12:47:32 #35
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170039473
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 16:09 schreef Adsumnonabsum het volgende:

[..]

Heb je het over nystagmus?

[ afbeelding ]

Dat kan een bijwerking zijn van een hoop verschillende antidepressiva, kalmeringsmiddelen en stimulantia.
Ik had hier al eens over gelezen, want ik herinner me door jouw post dat ik deze vraag al eens eerder had gesteld want toen kwam iemand ook al met dit...wat ik toen ben gaan uitzoeken :P
Bij mij gaat het 1 kant niet sneller dan de andere en voor de rest herkende ik me niet echt in de overige symptomen.

Misschien is 't 't wel, misschien niet. Ik ga dit later wel uitzoeken, vandaag even niet :P
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  donderdag 6 april 2017 @ 13:01:33 #36
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170039731
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 21:43 schreef kuolema het volgende:
Fijn dat het goed met jullie gaat :). Ik vind ook dat het belangrijk is dat mensen hun positieve ervaringen hier delen.
Klopt. Het is ook beter dan dat mensen hier na een tijdje 'zomaar' verdwijnen zodra het weer goed met ze gaat

Even kijken...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
't lijstje is wel langer dan ik vooraf had gedacht.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  donderdag 6 april 2017 @ 16:19:27 #37
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170043760
Nog iets anders positiefs (en misschien kan ik er ook andere mensen mee helpen).

Veel vaste gasten in deze reeks weten wel dat ik bekend ben met burn-outs. Ondertussen ken ik zo goed als letterlijk alle trucjes en weetjes hoe je met een burn-out om moet gaan en het leek me wel een goed idee deze met jullie te delen (dan hoeft niemand het wiel steeds zelf uit te vinden) :)

Dit is uiteraard mijn variant, maar misschien dat iemand er wat aan heeft :)
Dit is mijn verhaal.

Hier komen m'n tips:
- Eet supergezond!
Concentreer je op het eten van vooral zoveel mogelijk groente. Eet daarnaast zoveel mogelijk vers fruit (liefst onbewerkt). Ik wok nu elke ochtend 450g groente en dat is dan m'n ontbijt. Kook liefst meestal zonder vlees of vis (maar een aantal keer vlees/vis in de week is natuurlijk wel prima).

Bij burn-out is energieloosheid vaak een probleem. Schroom niet om standaard een portie diepvriesgroente of een diepvries-kant-en-klaar maaltijd te eten (zeker als ontbijt, omdat het lekker en laagdrempelig is). Discipline kan je omzeilen door er een gewoonte van te maken in de ochtend warm te eten. Ander ontbijtmateriaal krijg ik met moeite door m'n keel, dus dit was voor mij wel een uitkomst. Krijg ik later weer trek? Dan kook ik gewoon nog een portie :).

- Eet verder zoveel mogelijk onbewerkt fruit! Als je de energie niet hebt, neem dan the-next-best-thing (dit is een persoonlijke afweging, het gaat erom om met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk gezonde troep te consumeren om je maag mee te vullen. Je zal er later geen spijt van krijgen :) ).

- Beperk ander minder-gezond etensmateriaal zoveel mogelijk, maar draaf er niet in door. Ik ben op een gegeven moment nauwelijks nog brood gaan eten, want als ik dat had liggen kwam ik toch vaker in de verleiding om gewoon een broodje te smeren in plaats van een diepvriesmaaltijd te bereiden (het is de groente die het hem doet!).

- Bij twijfel, kies standaard voor de gezondste optie!
Als ik in de supermarkt loop en ik heb trek in wat zoets, maar het is me om 't even of ik kies voor een pak speculaaskoekjes (uiteraard zijn dit van die familieverpakkingen) of een tros bananen, dan kies ik altijd voor de bananen. Ben ik eenmaal thuis en krijg ik echt een vreetkick, dan heb ik liever dat ik mezelf volprop met bananen dan met koek (scheelt ook in het schuldgevoel achteraf).

- Bij twijfel tussen wel of helemaal niet ongezonde snacks kopen/eten, doe het dan niet!
Soms loop ik bijvoorbeeld aan het bierschap voorbij en ik ben een echte fan van zwaar blond bier. Op een mooie dag kan het erg verleidelijk zijn om dan toch een paar flesjes te halen. Maar als ik twijfel, dan doe ik het gewoon niet. Desnoods koop ik bijvoorbeeld een bak van die roomyoghurt, dit scheelt ook meteen in die zoete vreetkicks :P.

- Vergeet niet dat het bijkomen van burn-out eigenlijk gezien kan worden als een simpel kosten-baten plaatje. Twijfel je tussen kant-en-klaar-diepvriesmaaltijd + een bakje aardbeien/meloe of vers gesneden groente + potje fruit op-sterk-water (ja ik weet niet hoe dat heet (spoileralert :P )) en wil je absoluut 1 van deze 2 dingen wel "100% verantwoord" doen, kies dan voor datgene wat de minste energie kost. In mijn geval snij ik liever in 10 minuten vers fruit in een bakje dan dat ik een uur bezig ben groente te snijden, dus kies ik voor de diepvriesmaaltijd en het verse fruit.

- Doe je bovenstaande, maak je dan niet te druk over dingen als zout en kunstmatige toevoegingen. Je zit in een burn-out en dat komt vaak mede juist omdat je te controlerend bent en je teveel van jezelf vraagt (of als je teveel door anderen overvraagd wordt en moeite hebt om "nee" te zeggen (waaronder bepaalde 'vervelende/energieslurpende' familieleden of die ene vriend/vriendin die keer op keer weer met je wil gaan chatten urenlang en waar je elke keer van schikt als je weereens een berichtje binnenkrijgt)). Doe gewoon lekker die diepvriesgroente, want die diepvriesgroente bevat tenminste wel groente en is altijd nog gezonder dan een paar uur later een zak chips leegvreten. bedenk je ook dat zoute en romige producten een voldaan gevoel geven, dus als je dat kunt mixen met gezonde troep dan heb je meer een soort win-win situatie :Y

- Ben je in goed gezelschap? Dan mag je rustig "van god los" gaan. Ik heb in principe helemaal gestopt met blowen en met drinken, maar ben ik op pad en heb ik zin om mezelf voor de verandering eens "met mate limietloos" te gaan, gun jezelf dat dan.
Ik ben de laatste maanden geregeld bij een oude vri9endin van me en samen gaan we dan "Bieren en Blowen". Als ik op bezoek ga, ga ik altijd na of ik er ook gelijk kan overnachten. Dit scheelt weer de stress van "ik moet wel die laatste trein nog halen" en je kunt jezelf dan makkerlijker meer laten gaan (scheelt weer stress + gedoe).

- Ben je op pad en krijg je toch trek, dan is het oké als je toch even een patatje haalt. Het is veel makkelijker dan om ter plette een gaspitje en camping-kokgerij te halen en op straat je diepvriesgroente te garen. En patat is dermate goedkoop dat je de volgende ochtend best wel die aardbeien kunt bekostigen :P

Is aan bovenstaande voldaan, kom ik op het volgende gedeelte:

- Gun jezelf wat! Maar doe het op een slimme manier. Gun jezelf een pleziertje, gun jezelf wel dat Duveltje als je er eeeecht zin in hebt gekregen en je het gevoel hebt dat je wat te vieren hebt en als je verder 'consumptie-braaf' geweest bent :)
Verder herkennen denk ik veel mensen hier ook wel de situatie dat je boodschappen aan het doen bent en dan langs een actieschap loopt "Hey, stroopwafels zijn in de aanbieding...zal ik een pakje halen?". Als een product in de aanbieding is, dan is dat alleen voor mij niet voldoende reden om het dan ook aan te schaffen. Is het een product dat ik nog niet ken en lijkt het me wel heel interessant (zoals die appeltaart-roomijs deze week), gun jezefl af en toe eens wat.

- Wees slim en bekijk jezelf ook rationeel als het om je zonden gaat.
Zelf merk ik dat het me meer voldoening geeft om 1x/2weken bij bekenden 3 Duvels te drinken dan om om de dag thuis 1 Duvel te drinken en bovendien krijg ik op de 1e manier minder bier binnen. M'n weegschaal is me dankbaar :)
en m'n lever ook :P
En zo krijg ik toch dat voldane gevoel.

Burn-out is een soort energieprobleem en problemen met de energie kunnen worden gevat als problemen met input en output. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is wat je eet, maar het is lastig hier conclrete informatie over te vinden (buiten dan het cliché dat je je van alcohol depressiever gaat voelen).

Dit was hoofdzakelijk de input. Nu kom ik met de output (en dan met name het contact buiten met de rest van de wereld).

- Geen extra stress!!!
Beperk je verplichtingen en alles wat als een verplichting aanvoelt en wat je niet voldoende oplevert. Oordeel wel rationeel hierbij.
Stop met die klusjes die je wekelijks voor je buurman doet als je dit eigenlijk vooral doet omdat je je bezwaard voelt om "nee" te zeggen. Als je het gevoel hebt dat je twijfelt, zeg dan standaard "ik wil er eerst even een nachtje over slapen" en laat desnoods daarna niks meer van je horen. Als het zo belangrijk voor ze is, laat ze dan zelf moeite doen want jij kan niet meer.
Kom desnoods met ellenlange verhalen over hoe kut je weer geslapen hebt ofzo en als die ander dan nog steeds doorgaat, reageer dan gewoon niet meer, hang op, ik heb zelfs een aantal keer zo'n kleppende praatpaalwil-maniak gehad en dan legde ik gewoon de hoorn vlakbij m'n speakers terwijl ik een enkel nummer op repeat had en ben toen even in de tuin een joint gaan roken. Fuck ze. Als ze je echt mogen dan zullen ze daar heus wel chill op reageren.

Beperk sociaal contact waar je voor je gevoel niks aan hebt en focus je op die contacten waar je de minste last van hebt, maar die je wel de meeste voldoening geven. Nogmaals, het is een kwestie van energie-balans, van rendement. Van kosten en baten. Het lastige hieraan is, is om te bedenken in hoeverre iets verstandig is om op te bezuinigen. Lastige contacten gaan er dan bij mij als 1e uit en verder zet ik lossere contacten zoveel mogelijk in de ijskast (dat kan allemaal later wel weer gefixt worden maar maak je daar nu niet druk om).
Beperk ook je contacten waarbij de ander de neiging heeft (vaak indirect en met een vleugje emotionele chantage etc) je om een wederdienst te vragen en ga meer om met de mensen waarbij je weet dat die er niet zo'n punt van maken een periode met deze onbalans om te gaan (mijn zus heeft er bijvoorbeeld een handje van om elke keer als ik haar om hulp vraag (waarbij ik ook nog eens om de hulp moet gaan 'onderhandelen' (vreselijk...), me een maand later om een wederdienst kan vragen waarbij een "maar toen heb ik je toch ook geholpen?" tussen neus en lippen door vermeld wordt (wat uiteraard niet als een lading gezien zou moeten worden, maar wel zo bij je binnenkomt (dat het lastiger wordt om "nee" te zeggen))).

- Geef dingen die je uit handen kunt geven uit handen.
Laat die lastige administratie aan iemand over als dit veel makkelijker is dan het zelf doen.
Vraag anderen om hulp en kap je hulpvraag af op het moment dat je merkt dat de ander moeilijk begint te doen (dit merk je wanneer je aanvoelt dat de ander juist van je zwakte gebruik probeert te maken om iets van je gedaan te krijgen of om meer invloed over je te krijgen. Vervelend gezuig is het laatste wat je nodig hebt tijdens een burn-out dus weg daarmee.

Nu even niet!
punt

Ik denk dat ik later eventueel een 2e deel doe? Ik kijk wel. Maar dit is verder wel een goed beginnetje en ook lastiger om informatie over te vinden. Er zijn nog meer facetten zoals het slapen en het werk, maar die schrijf ik later wel (nu even iets anders).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_170044777
Nog een deel 2?
Zou bijna zeggen open een (extra) topic over Burnout :Y

Ik vind hem prima en tof dat je goed in je vel zit :)
Hell To The Liars
  donderdag 6 april 2017 @ 17:22:26 #39
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170045011
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 17:10 schreef Droopie het volgende:
Nog een deel 2?
Zou bijna zeggen open een (extra) topic over Burnout :Y

Ik vind hem prima en tof dat je goed in je vel zit :)
Ja, ik wilde meer schrijven en mensen vertellen hoe ik in 2 maanden tijd van bijna PAAZ-opname richting een full-blown recovery ben gegaan. Alleen heb ik gister een heel zware dag gehad waarbij ik ver over m'n grenzen ben gegaan en merkte ik halverwege dat m'n accu alweer leeg was. Dus volgde ik m'n eigen tip op en ga ik mezelf niet pushen :)

Wel wilde ik dit toch vandaag even doen, daar ik de positieve inspiratie wel had en (ondanks m'n uitbrakdag vandaag) wilde ik die inspiratie wel even verzilveren.

Verder ben ik van mening dat er al genoeg gezeik en destructie online is, dus een stukje recovery van iemand die hier veel ervaring mee heeft, leek me wel een iets wat eerder aangemoedigd zou mogen worden, toch? En burn-out en depressieklachten gaan vaak hand-in-hand.

Ik heb mezelf nu voldoende uitgeput en wilde net op bed gaan liggen :W
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_170045051
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
Nog iets anders positiefs (en misschien kan ik er ook andere mensen mee helpen).

Veel vaste gasten in deze reeks weten wel dat ik bekend ben met burn-outs. Ondertussen ken ik zo goed als letterlijk alle trucjes en weetjes hoe je met een burn-out om moet gaan en het leek me wel een goed idee deze met jullie te delen (dan hoeft niemand het wiel steeds zelf uit te vinden) :)

Dit is uiteraard mijn variant, maar misschien dat iemand er wat aan heeft :)
Dit is mijn verhaal.

Hier komen m'n tips:
- Eet supergezond!
Concentreer je op het eten van vooral zoveel mogelijk groente. Eet daarnaast zoveel mogelijk vers fruit (liefst onbewerkt). Ik wok nu elke ochtend 450g groente en dat is dan m'n ontbijt. Kook liefst meestal zonder vlees of vis (maar een aantal keer vlees/vis in de week is natuurlijk wel prima).

Bij burn-out is energieloosheid vaak een probleem. Schroom niet om standaard een portie diepvriesgroente of een diepvries-kant-en-klaar maaltijd te eten (zeker als ontbijt, omdat het lekker en laagdrempelig is). Discipline kan je omzeilen door er een gewoonte van te maken in de ochtend warm te eten. Ander ontbijtmateriaal krijg ik met moeite door m'n keel, dus dit was voor mij wel een uitkomst. Krijg ik later weer trek? Dan kook ik gewoon nog een portie :).

- Eet verder zoveel mogelijk onbewerkt fruit! Als je de energie niet hebt, neem dan the-next-best-thing (dit is een persoonlijke afweging, het gaat erom om met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk gezonde troep te consumeren om je maag mee te vullen. Je zal er later geen spijt van krijgen :) ).

- Beperk ander minder-gezond etensmateriaal zoveel mogelijk, maar draaf er niet in door. Ik ben op een gegeven moment nauwelijks nog brood gaan eten, want als ik dat had liggen kwam ik toch vaker in de verleiding om gewoon een broodje te smeren in plaats van een diepvriesmaaltijd te bereiden (het is de groente die het hem doet!).

- Bij twijfel, kies standaard voor de gezondste optie!
Als ik in de supermarkt loop en ik heb trek in wat zoets, maar het is me om 't even of ik kies voor een pak speculaaskoekjes (uiteraard zijn dit van die familieverpakkingen) of een tros bananen, dan kies ik altijd voor de bananen. Ben ik eenmaal thuis en krijg ik echt een vreetkick, dan heb ik liever dat ik mezelf volprop met bananen dan met koek (scheelt ook in het schuldgevoel achteraf).

- Bij twijfel tussen wel of helemaal niet ongezonde snacks kopen/eten, doe het dan niet!
Soms loop ik bijvoorbeeld aan het bierschap voorbij en ik ben een echte fan van zwaar blond bier. Op een mooie dag kan het erg verleidelijk zijn om dan toch een paar flesjes te halen. Maar als ik twijfel, dan doe ik het gewoon niet. Desnoods koop ik bijvoorbeeld een bak van die roomyoghurt, dit scheelt ook meteen in die zoete vreetkicks :P.

- Vergeet niet dat het bijkomen van burn-out eigenlijk gezien kan worden als een simpel kosten-baten plaatje. Twijfel je tussen kant-en-klaar-diepvriesmaaltijd + een bakje aardbeien/meloe of vers gesneden groente + potje fruit op-sterk-water (ja ik weet niet hoe dat heet (spoileralert :P )) en wil je absoluut 1 van deze 2 dingen wel "100% verantwoord" doen, kies dan voor datgene wat de minste energie kost. In mijn geval snij ik liever in 10 minuten vers fruit in een bakje dan dat ik een uur bezig ben groente te snijden, dus kies ik voor de diepvriesmaaltijd en het verse fruit.

- Doe je bovenstaande, maak je dan niet te druk over dingen als zout en kunstmatige toevoegingen. Je zit in een burn-out en dat komt vaak mede juist omdat je te controlerend bent en je teveel van jezelf vraagt (of als je teveel door anderen overvraagd wordt en moeite hebt om "nee" te zeggen (waaronder bepaalde 'vervelende/energieslurpende' familieleden of die ene vriend/vriendin die keer op keer weer met je wil gaan chatten urenlang en waar je elke keer van schikt als je weereens een berichtje binnenkrijgt)). Doe gewoon lekker die diepvriesgroente, want die diepvriesgroente bevat tenminste wel groente en is altijd nog gezonder dan een paar uur later een zak chips leegvreten. bedenk je ook dat zoute en romige producten een voldaan gevoel geven, dus als je dat kunt mixen met gezonde troep dan heb je meer een soort win-win situatie :Y

- Ben je in goed gezelschap? Dan mag je rustig "van god los" gaan. Ik heb in principe helemaal gestopt met blowen en met drinken, maar ben ik op pad en heb ik zin om mezelf voor de verandering eens "met mate limietloos" te gaan, gun jezelf dat dan.
Ik ben de laatste maanden geregeld bij een oude vri9endin van me en samen gaan we dan "Bieren en Blowen". Als ik op bezoek ga, ga ik altijd na of ik er ook gelijk kan overnachten. Dit scheelt weer de stress van "ik moet wel die laatste trein nog halen" en je kunt jezelf dan makkerlijker meer laten gaan (scheelt weer stress + gedoe).

- Ben je op pad en krijg je toch trek, dan is het oké als je toch even een patatje haalt. Het is veel makkelijker dan om ter plette een gaspitje en camping-kokgerij te halen en op straat je diepvriesgroente te garen. En patat is dermate goedkoop dat je de volgende ochtend best wel die aardbeien kunt bekostigen :P

Is aan bovenstaande voldaan, kom ik op het volgende gedeelte:

- Gun jezelf wat! Maar doe het op een slimme manier. Gun jezelf een pleziertje, gun jezelf wel dat Duveltje als je er eeeecht zin in hebt gekregen en je het gevoel hebt dat je wat te vieren hebt en als je verder 'consumptie-braaf' geweest bent :)
Verder herkennen denk ik veel mensen hier ook wel de situatie dat je boodschappen aan het doen bent en dan langs een actieschap loopt "Hey, stroopwafels zijn in de aanbieding...zal ik een pakje halen?". Als een product in de aanbieding is, dan is dat alleen voor mij niet voldoende reden om het dan ook aan te schaffen. Is het een product dat ik nog niet ken en lijkt het me wel heel interessant (zoals die appeltaart-roomijs deze week), gun jezefl af en toe eens wat.

- Wees slim en bekijk jezelf ook rationeel als het om je zonden gaat.
Zelf merk ik dat het me meer voldoening geeft om 1x/2weken bij bekenden 3 Duvels te drinken dan om om de dag thuis 1 Duvel te drinken en bovendien krijg ik op de 1e manier minder bier binnen. M'n weegschaal is me dankbaar :)
en m'n lever ook :P
En zo krijg ik toch dat voldane gevoel.

Burn-out is een soort energieprobleem en problemen met de energie kunnen worden gevat als problemen met input en output. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is wat je eet, maar het is lastig hier conclrete informatie over te vinden (buiten dan het cliché dat je je van alcohol depressiever gaat voelen).

Dit was hoofdzakelijk de input. Nu kom ik met de output (en dan met name het contact buiten met de rest van de wereld).

- Geen extra stress!!!
Beperk je verplichtingen en alles wat als een verplichting aanvoelt en wat je niet voldoende oplevert. Oordeel wel rationeel hierbij.
Stop met die klusjes die je wekelijks voor je buurman doet als je dit eigenlijk vooral doet omdat je je bezwaard voelt om "nee" te zeggen. Als je het gevoel hebt dat je twijfelt, zeg dan standaard "ik wil er eerst even een nachtje over slapen" en laat desnoods daarna niks meer van je horen. Als het zo belangrijk voor ze is, laat ze dan zelf moeite doen want jij kan niet meer.
Kom desnoods met ellenlange verhalen over hoe kut je weer geslapen hebt ofzo en als die ander dan nog steeds doorgaat, reageer dan gewoon niet meer, hang op, ik heb zelfs een aantal keer zo'n kleppende praatpaalwil-maniak gehad en dan legde ik gewoon de hoorn vlakbij m'n speakers terwijl ik een enkel nummer op repeat had en ben toen even in de tuin een joint gaan roken. Fuck ze. Als ze je echt mogen dan zullen ze daar heus wel chill op reageren.

Beperk sociaal contact waar je voor je gevoel niks aan hebt en focus je op die contacten waar je de minste last van hebt, maar die je wel de meeste voldoening geven. Nogmaals, het is een kwestie van energie-balans, van rendement. Van kosten en baten. Het lastige hieraan is, is om te bedenken in hoeverre iets verstandig is om op te bezuinigen. Lastige contacten gaan er dan bij mij als 1e uit en verder zet ik lossere contacten zoveel mogelijk in de ijskast (dat kan allemaal later wel weer gefixt worden maar maak je daar nu niet druk om).
Beperk ook je contacten waarbij de ander de neiging heeft (vaak indirect en met een vleugje emotionele chantage etc) je om een wederdienst te vragen en ga meer om met de mensen waarbij je weet dat die er niet zo'n punt van maken een periode met deze onbalans om te gaan (mijn zus heeft er bijvoorbeeld een handje van om elke keer als ik haar om hulp vraag (waarbij ik ook nog eens om de hulp moet gaan 'onderhandelen' (vreselijk...), me een maand later om een wederdienst kan vragen waarbij een "maar toen heb ik je toch ook geholpen?" tussen neus en lippen door vermeld wordt (wat uiteraard niet als een lading gezien zou moeten worden, maar wel zo bij je binnenkomt (dat het lastiger wordt om "nee" te zeggen))).

- Geef dingen die je uit handen kunt geven uit handen.
Laat die lastige administratie aan iemand over als dit veel makkelijker is dan het zelf doen.
Vraag anderen om hulp en kap je hulpvraag af op het moment dat je merkt dat de ander moeilijk begint te doen (dit merk je wanneer je aanvoelt dat de ander juist van je zwakte gebruik probeert te maken om iets van je gedaan te krijgen of om meer invloed over je te krijgen. Vervelend gezuig is het laatste wat je nodig hebt tijdens een burn-out dus weg daarmee.

Nu even niet!
punt

Ik denk dat ik later eventueel een 2e deel doe? Ik kijk wel. Maar dit is verder wel een goed beginnetje en ook lastiger om informatie over te vinden. Er zijn nog meer facetten zoals het slapen en het werk, maar die schrijf ik later wel (nu even iets anders).
Goed lijstje zeg, conclusie...gezond eten is heel belangrijk en ook van invloed op je gemoedstoestand dus.

Slik je ook vitamines?
  donderdag 6 april 2017 @ 19:35:31 #41
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170047977
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 17:25 schreef radeloosje1987 het volgende:

[..]

Goed lijstje zeg, conclusie...gezond eten is heel belangrijk en ook van invloed op je gemoedstoestand dus.

Slik je ook vitamines?
Alleen vitamine D.

Wel een belangrijke, daar een tekort daaraan depressieve klachten kan geven. Ik merkte zelf wel een verbetering van m'n stemming in de zin dat ik minder diep en minder snel weer dat depressieve gat in terug viel.

[ Bericht 13% gewijzigd door magnetronkoffie op 06-04-2017 20:24:20 ]
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_170048793
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2017 19:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Alleen vitamine D.

Wel een belangrijke.
Omega 3 niet? Schijnt dat veel mensen daar een tekort van hebben.
  donderdag 6 april 2017 @ 22:44:28 #43
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170054280
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 16:09 schreef Adsumnonabsum het volgende:

[..]

Heb je het over nystagmus?

[ afbeelding ]

Dat kan een bijwerking zijn van een hoop verschillende antidepressiva, kalmeringsmiddelen en stimulantia.
O wacht even! Ik bedacht me net, koffie is toch ook een stimulantia? Misschien heb je gewoon gelijk en is dat het inderdaad wel! Ik dronk vroeger een tijdje teveel koffie, ook omdat ik niet concreet genoeg benoemd had gekregen dat spanning ook door koffie kon komen en hoe spanning voor me voelde.

Ik heb het de laatste tijd eigenlijk niet meer gehad, maar ik drink dan ook bijna helemaal geen koffie meer.

Thanks!
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_170056673
Weer een beetje goed nieuws! :)

Ik gaf laatst aan dat mijn stage op de klippen is gelopen vanwege mijn mentale problematiek. Vandaag ben ik op school langs geweest om een gesprek te voeren met mijn mentor en de leerplichtambtenaar (mijn ouders waren er ook bij).

We hebben besloten dat ik, aangezien ik aan alle eisen voldoe, tijdelijk van school af ga met een mbo niveau 3 diploma. De leerplichtambtenaar gaat voor mij vrijstelling aanvragen en ik kreeg twee opties voorgeschoteld:

1) Ik doe in september heel het jaar opnieuw
2) Ik kom pas in december terug, maak die maand de toetsen die ik nog moet halen voor niveau 4, en loop van januari tot en met juni stage

Ik ga vanzelfsprekend voor optie 2. Ik vind het wel een grote zorg die van mijn schouders af valt; even geen verplichtingen m.b.t. school, werk, stage. Gewoon even een jaartje mijn rust pakken, de therapie krijgen die ik nodig heb en mijn leven weer oppakken. Ik voel me hierdoor erg goed en ben ook erg gemotiveerd om er het beste van te maken. Mijn mentale gezondheid gaat nu voor, en dit had ik eigenlijk veel eerder moeten doen. Beter laat dan nooit I guess.

Angstgevoelens waren vandaag ook totaal niet aanwezig.. heb er eigenlijk totaal niet aan gedacht. Misschien begint de Wellbutrin eindelijk aan te slaan? :9

^O^
pi_170058195
Nooit gedacht dat ik op een vrije dag om kwart voor 8 m'n nest uit zou komen, ging douchen, een lekker ontbijt klaar zou maken en mezelf voor de rest zou verzorgen (tandenpoetsen, nagels knippen, scheren) :D

Dit voelt echt goed. Ben alleen niet van plan om weer meteen te hard van stapel te lopen, want ik heb weleens vaker momenten gehad dat ik drie dagen helemaal euforisch was en daarna weer compleet instortte.

One step at a time. :7
pi_170059576
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 08:42 schreef iPancakeMix het volgende:
Nooit gedacht dat ik op een vrije dag om kwart voor 8 m'n nest uit zou komen, ging douchen, een lekker ontbijt klaar zou maken en mezelf voor de rest zou verzorgen (tandenpoetsen, nagels knippen, scheren) :D

Dit voelt echt goed. Ben alleen niet van plan om weer meteen te hard van stapel te lopen, want ik heb weleens vaker momenten gehad dat ik drie dagen helemaal euforisch was en daarna weer compleet instortte.

One step at a time. :7
Goed bezig!

De zon doet me ook goed. Ik heb in een vlaag van voorjaarsopgewektheid gereageerd op wat woningbouwhuizen (waar we al acht jaar op de wachtlijst stonden) en ben nu ineens uitgenodigd voor een bezichtiging. Dus grote kans dat we gaan verhuizen, terug naar Den Bosch. Veel goedkoper huis -> minder geldzorgen -> minder stress -> minder paniekaanvallen..

Maar voor nu ben ik compleet over de floss. Ik vind verhuizen verschrikkelijk! ;(
Mon 'en!
pi_170174179
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2017 19:10 schreef SLP_ het volgende:
Vandaag het traject bij de psychiater officieel afgesloten *O* Recept gekregen voor 2 maanden Sertraline en daarna gewoon bij huisarts. Voel me zoooveel beter. Snap niet dat ik heb gewacht tot mn dieptepunt voordat ik hulp ging zoeken. :P
Herkenbaar, mss ook wel menselijk.. Je wil het zelf doen totdat het echt niet meer kan en je zo wanhopig bent dat je wel hulp moet accepteren.

Ik heb zelf ook lang gewacht (te lang) voordat ik medicatie nam (mede door alle horror verhalen). Totdat ik zoiets had van: "Erger kan het niet worden". Voor zelfmoord (bijwerking) was ik niet bang meer. Was toch al suļcidaal en zat in een kliniek waar ze toch wel op me lette.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_170178507
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 20:00 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook lang gewacht (te lang) voordat ik medicatie nam (mede door alle horror verhalen). Totdat ik zoiets had van: "Erger kan het niet worden".
+1
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_170180938
Ik ben weer terug bij af... en opnieuw moet er gezocht wordennaar wat er mis is met mij.
Eigenlijk wil ik gewoon werken in mijn beroep en het liefst zonder gezeik. (Zeiken in de zin van de collega's het kut vinden, dat het altijd zo druk is op de weg) en dit elke dag aanhoren.

Wat een kutzooi zeg.
  zaterdag 15 april 2017 @ 08:31:46 #50
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_170232082
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2017 10:15 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Goed bezig!

De zon doet me ook goed. Ik heb in een vlaag van voorjaarsopgewektheid gereageerd op wat woningbouwhuizen (waar we al acht jaar op de wachtlijst stonden) en ben nu ineens uitgenodigd voor een bezichtiging. Dus grote kans dat we gaan verhuizen, terug naar Den Bosch. Veel goedkoper huis -> minder geldzorgen -> minder stress -> minder paniekaanvallen..

Maar voor nu ben ik compleet over de floss. Ik vind verhuizen verschrikkelijk! ;(
Ben je al wezen kijken?

Ik zou willen dat ik me beter voelde. Ik ben vorige maand begonnen met het zeventiende medicijn maar we kunnen concluderen dat het geen effect heeft.
Ik voel me vaak machteloos. Mijn leven is niet fijn vanuit deze kamer. De mensen die hier werken kunnen er niks aan doen. Kunnen er ook niks mee waarschijnlijk. Ik voel me warrig en ongeconcentreerd. Niks lukt. Vanuit dit hoofd is het niet fijn. Dit hoofd in deze kamer. Stom. Sorry. Maar het is echt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Luchtbel op 15-04-2017 10:31:49 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')