Omdat het 99/100 van de mensen aan hun reet zal roesten of ze een 10 of 8.5 hebben en voorderest ook wat van hun studietijd willen maken.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 23:38 schreef Emzorq het volgende:
Maar krijgen jullie nooit tentamens waarin je niet iets hoeft uit te leggen, maar alleen hoeft uit te rekenen (zodat er dus alleen exacte antwoorden zijn, en het dus in theorie mogelijk is om een 10 te halen)? En zo ja, wat maakt het dan dat het nauwelijks gebeurt?
Ik heb zelf wel een keer een multiple choice toets scheikunde gehad, op de universiteit. Wel mogelijke antwoorden A t/m P maar als je gewoon elke berekening goed had kreeg je een 10.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 23:38 schreef Emzorq het volgende:
Maar krijgen jullie nooit tentamens waarin je niet iets hoeft uit te leggen, maar alleen hoeft uit te rekenen (zodat er dus alleen exacte antwoorden zijn, en het dus in theorie mogelijk is om een 10 te halen)? En zo ja, wat maakt het dan dat het nauwelijks gebeurt?
Bedankt voor je uitgebreide reactie.quote:Op zaterdag 1 april 2017 00:18 schreef Pandarus het volgende:
Mijn professor vertelde dat hij als AIO zijn eerste student een 10 gaf voor zijn afstudeerproject. Zijn student kon iets dat hij zelf niet kon, dus dat was een 10 waard, vertelde hij mij. Die student is uiteindelijk zelf ook professor geworden.
Vakgebied fysiche chemie/statistische thermodynamica.
Ligt er echt aan wie je tegen komt. Heb zelf ook ooit een 9.8 van iemand gekregen. Wat niet een hele grote opdracht. Maar wel zo een opdracht waarbij het makkelijk is om iedereen tussen de 6 en de 8 te geven. Je moet echt iemand tegen komen die bij het becijferen best 'sterk' wil beoordelen. Dus iemand die voor onvoldoende werk ook echt een onvoldoende zal geven. Iemand die echt weet wat prutswerk is en wat echt goed is.
Met een toets met rekenvragen, daar krijg je automatisch al een sterke polarisatie. Als je alles goed hebt heb je automatisch een 10. Komt best wel voor. Er zijn echt hele geniale mensen die echt hun best doen.
En dat een 8.5 of 10 niet uit maakt, dat is natuurlijk onzin. De PIs/professoren weten heel goed dat er ook een groot verschil aan kwaliteit zit tussen een student die een 8.5 en een student die een 10 haalt zit. En met wat ervaring kunnen ze ook nog inschatten hoe dicht iemand aan zijn of haar maximum zit, qua energie erin steken.
Trouwens is het verschil tussen landen ook sterk. In Nederland zijn cijfers sowieso strenger. In sommige landen haalt altijd 10% een 'tien'.
In het buitenland, denk met name aan landen die hun onderwijs op Anglosaxische leest hebben geschoeid, zijn tienen in betaopleidingen idd heel normaal. Dan krijg je een A, en cijferlijsten met louter A's komen voor.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 23:09 schreef Emzorq het volgende:
Goedenavond,
Ik had even een vraagje over de de manier van becijfering in het hoger onderwijs bij exacte studies.
Ik heb zelf rechten gestudeerd, en het was praktisch gezien onmogelijk om een 10 te halen voor een tentamen, essay of praktische opdracht. Meestal lag dat eraan dat een antwoord op een juridische vraag vaak afhangt van de omstandigheden en je eigen zienswijzen/formulering. Er zat dus altijd een 'vage' factor in de beantwoording van vragen en becijfering van antwoorden. Ook had ik ook altijd het idee dat een 10 (of eigenlijk alles boven een 9) als een utopisch iets werd gezien door docenten (en dus ook studenten).
Mijn vriend studeert Computer Science in Brazilië en daar is het behalen van een 10 absoluut niet abnormaal. Ik vraag mij dus af hoe dat in Nederland zit. Zien jullie (exacte studenten) in de statistieken na jullie tentamen regelmatig een 10 langskomen? Of zal dit groot en deels aan het verschil per land/universiteit liggen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Lol jij denkt dat zo al onze tentamens eruit zien? Naast sommen zitten er ook wel eens uitleg/inzichtsvragen tussen.quote:Op vrijdag 31 maart 2017 23:38 schreef Emzorq het volgende:
Maar krijgen jullie nooit tentamens waarin je niet iets hoeft uit te leggen, maar alleen hoeft uit te rekenen (zodat er dus alleen exacte antwoorden zijn, en het dus in theorie mogelijk is om een 10 te halen)? En zo ja, wat maakt het dan dat het nauwelijks gebeurt?
Nou, dat weet ik dus niet, daarom vraag ik het :pquote:Op zaterdag 1 april 2017 08:20 schreef Seastem het volgende:
[..]
Lol jij denkt dat zo al onze tentamens eruit zien? Naast sommen zitten er ook wel eens uitleg/inzichtsvragen tussen.
Een 10 halen ligt zeker ver onder de 10%, ik denk dat dit eerder richting de 2% gaat of lager.
Ik zie trouwens op diverse websites van universiteiten en internationale websites dat een Nederlandse 8,5 al gelijk zo beetje staat aan een Amerikaanse A+ als je kijkt hoevaak ze voorkomen. Moet zeggen dat de internationale studenten tijdens mijn master vaak maar een 6 of 7 halen hier.
Zowat alle mastervakken zijn in de vorm van projecten en verslagen/opdrachten + presentatie of mondeling ipv alleen tentamens (of je moet een tentamen en een verslag maken).
Dankjewel! Verhelderend verhaal. Dit bevestigt wel wat ik dacht inderdaad.quote:Op zaterdag 1 april 2017 13:58 schreef SaskiaR het volgende:
https://www.studyinhollan(...)e-united-kingdom.pdf
Dit stuk legt het verschil tussen Nederland en andere landen goed uit.
Waarom zou het creëren van "onzekerheid" iets slechts zijn? Op de universiteit mag toch wel verwacht worden dat er simpelweg geen kant-en-klare antwoorden zijn en dat juist de onzekerheid iets is waar je als academicus je hele leven lang mee gaat worstelen? Dat lijkt me een veel duurzamer perspectief dan het 'teaching to the test'-model in Amerika.quote:Op zaterdag 1 april 2017 07:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daarnaast is het onderwijs er veel schoolser. Er wordt veel geoefend, en als je veel oefent, dan scoor je beter. In Nederland worden (werden) studenten veel meer aan hun lot overgelaten. Daar zit volgens mij een filosofie achter, dat je daar zelfstandig van zou worden. BS als je het mij vraagt, het creëert onzekerheid.
Inderdaad, in het echte leven gaat toch van ze verwacht worden dat ze zelf met iets komen en dingen bedenken en uitwerken op manieren die niet altijd stap voor stap in boeken staan uitgelegd. Het durven 'te spelen' en combineren van je opgedane kennis om zo tot nieuwe ingevingen te komen is een behoorlijk belangrijke skill vind ik.quote:Op zaterdag 1 april 2017 22:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom zou het creëren van "onzekerheid" iets slechts zijn? Op de universiteit mag toch wel verwacht worden dat er simpelweg geen kant-en-klare antwoorden zijn en dat juist de onzekerheid iets is waar je als academicus je hele leven lang mee gaat worstelen? Dat lijkt me een veel duurzamer perspectief dan het 'teaching to the test'-model in Amerika.
Een gezonde dosis onzekerheid is iets dat iedere onderzoeker zou moeten hebben.quote:Op zaterdag 1 april 2017 22:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom zou het creëren van "onzekerheid" iets slechts zijn? Op de universiteit mag toch wel verwacht worden dat er simpelweg geen kant-en-klare antwoorden zijn en dat juist de onzekerheid iets is waar je als academicus je hele leven lang mee gaat worstelen? Dat lijkt me een veel duurzamer perspectief dan het 'teaching to the test'-model in Amerika.
Idd. Maar het gekke is dat dit kwartje maar niet lijkt te willen vallen bij mensen die er voor gestudeerd hebben.quote:Op zondag 2 april 2017 01:08 schreef Pandarus het volgende:
Ben het wel met Lyrebird eens. Zeker als het gaat om beta-dingen. Op je bek gaan en dingen durven, dat doe je niet terwijl je het ambacht van het zijn van een wetenschapper leert.
Je laat niet iemand eerst alle fouten maken die je kunt maken. Je moet het namelijk in 1x goed aanleren, anders gaat het fout.
Het doorgronden van de natuur is al lastig genoeg. Je moet iemand alle houvast bieden die er is. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon een minder goed eindproduct.
Inzicht of creativiteit krijg je niet door op je bek te gaan of door verwarring te scheppen. Hoe meer 'schoolse opgaves' je maakt en hoe moeilijker je de opgaves kunt maken terwijl ze voor de student nog steeds goed te doen zijn, hoe meer inzicht de student krijgt.
En zegt dat wat over de lesmethoden (geen gedegen basiskennis) of over de manier waarop zij opgeleid zijn (opeens moesten ze zelf gaan nadeken)? Uiteraard moet er een balans zijn tussen de twee, maar ik ben echt van mening dat de zelfredzaamheid van de gemiddelde student echt belabberd is. Wellicht is het in de bèta-faculteit anders, maar ook daar krijgen ze te maken met hedendaagse, complexe problematiek die simpel geen "standaardrecepten" heeft, verre van. Sterker nog, we hebben behoefte aan mensen die eens verder kijken dan wat al bedacht is. In die zin ga ik volledig met je eens v.w.b. je opmerking over de publicatiecultuur/-structuur. Het eindeloos (marginaal) herkauwen van onderzoeken is een groot manco aan de wetenschap, imho. Iets wat volgens mij juist komt, doordat men alleen geleerd wordt een standaardrecept af te draaien.quote:Op maandag 3 april 2017 03:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb daar medecursisten met een PhD in huilen uit zien barsten, omdat ze niet wisten hoe ze een probleem aan moesten pakken.
Je wordt in het diepe wordt gegooid. En alleen als je 'ballen' hebt, blijf je in zo'n geval drijven. Ik kan me nog herinneren dat ik me bedacht dat ik verdomme een PhD in een naburig vakgebied had, en dat als er iemand was die dat probleem op kon lossen, ik dat was. Wat gelukkig ook lukte. Maar ik bedacht me toen ook dat als ik ook maar ietsje minder sterk in mijn schoenen had gestaan, dat het dan faliekant mislukt was.quote:Op maandag 3 april 2017 10:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En zegt dat wat over de lesmethoden (geen gedegen basiskennis) of over de manier waarop zij opgeleid zijn (opeens moesten ze zelf gaan nadeken)?
Mijn ervaring is dat zelfredzaamheid toeneemt als studenten sterk in hun schoenen staan, en van zichzelf overtuigd zijn. Of beter, als studenten/afgestudeerden een enorm ego hebben. Je kunt pas aan iets nieuws bouwen, als de fundamenten goed zijn gelegd. Of misschien is het beter om te stellen dat je veel meer gedaan krijgt, als je er van overtuigd bent dat je het kunt doen.quote:Uiteraard moet er een balans zijn tussen de twee, maar ik ben echt van mening dat de zelfredzaamheid van de gemiddelde student echt belabberd is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |