silenthill | vrijdag 31 maart 2017 @ 19:52 |
Waarom geen 2-takt meer? Vroeger had je de Yamaha RF 500cc 2-takt motor. Veel vermogen voor cilinder inhoud. Top van over de 200 km en behoorlijke acceleratie. Of de 180cc Runners. Lichte scooters met een hogere top en acceleratie dan de 4-takt motorscooters. Stel je voor dat ze een doorontwikkelde 750cc motor hadden gemaakt. Of een 1000cc 2-takt, dat zou echt vlammen. :-) Voordelen: veel meer vermogen dan 4-takt. Lichter in gewicht. Geen kleppen stellen. Nadelen: Vermogen komt alleen bij hogere toeren vrij. Benzineverbruik. Meer slijtage. Geen echt motor geluid. Stank van 2-takt geur. Slechter voor milieu. :-( | |
PascalDutch | vrijdag 31 maart 2017 @ 19:54 |
Daarom dus | |
leeell | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:03 |
wat.... er bestaat niks beters dan 2takt lucht En terechte klacht 4takt | |
silenthill | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:07 |
Als we dat milieu even wegdenken. De Yamaha RD 500 had 90 pk bij 9000 toeren. Dan zit je met 1000 cc in de buurt van 200 pk bij doorontwikkeling. De RD komt immers uit 1984. Toch jammer. Stomme milieu ook altijd :-) | |
nogeenoudebekende | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:08 |
3.6 liter V8 noem ik redelijk doorontwikkeld..... . | |
silenthill | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:12 |
Auto of motor? | |
Fer | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:14 |
Omdat ze techniek toch al hebben, is het goedkoper om een reeds ontwikkelde 1000cc 4takt aan te passen voor een motorfiets, dan een 2takt injectiemotor van 1000cc te ontwikkelen. Daarnaast emissie en verbruik. En volgens mij komt die tweetakt ook niet boven de 10000 toeren, een viertakt wel, als je wil. | |
nogeenoudebekende | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:14 |
Boot. . | |
yosander | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:17 |
2-takt Maarja, smeerolie verbranden is wel een groot nadeel. | |
silenthill | vrijdag 31 maart 2017 @ 20:25 |
Ach. Heb voor de hobby nog een 50 cc Honda MT staan. Paris Dakar uitvoering. Ben van plan om er de bekende 70cc Zeta onder te hangen. Hoge druk kop. Powerbox op spruitstuk. En om het af te ronden een 18 mm carb. 80cc bocht en einddemper. Is leuk voor de binnendoor weggetjes. En snel langs file naar het strand. | |
-niemand- | vrijdag 31 maart 2017 @ 21:14 |
Een tweetakt kan veeeeel meer toeren draaien door het ontbreken van het kleppenmechanisme. De echte race motoren draaiden wel over de 20.000 toeren. 2 takt zal helaas nooit echt iets worden voor de wegmotoren, aangezien bij crossmotoren al om de 30 uur het bigend van de krukas vervangen moet worden. dat is om de 10 dagen op de weg rijden ofzo | |
Ivo1985 | vrijdag 31 maart 2017 @ 21:15 |
Je noemt de redenen zelf al. Hogere kosten ivm slijtage en brandstofverbruik. Slecht voor het milieu ivm brandstofverbruik en verbranden van tweetakt olie. Daarbij komt dat dat toeren janken in het dagelijks verkeer niet bepaald comfortabel rijdt. | |
Pajanus | vrijdag 31 maart 2017 @ 23:28 |
kan wel, maar de meeste grote 2 takten draaien iets van 12, werkt t best. | |
Pajanus | vrijdag 31 maart 2017 @ 23:29 |
de snelste 50cc's met roterende inlaten konden dat wel draaien in neutraal ja, ze hadden alleen 0.0 vermogen op dat punt. na de 16k zit er niet veel meer in. | |
leeell | vrijdag 31 maart 2017 @ 23:49 |
< Honda NSR70, powerband van 13k tot 18k. Comfortabel? Misschien niet, maar wel een stuk leuker dan zo'n stofzuiger 4takt 2 takt | |
-Richard- | zaterdag 1 april 2017 @ 00:45 |
| |
Revolution-NL | zaterdag 1 april 2017 @ 00:56 |
Ik weet niet of gewicht tegenwoordig nog zo'n issue is. Kijk naar de moderne motoren, zouden die heel veel lichter zijn in 2-takt uitvoering en zouden ze net zo robuust zijn als een 4-takt. Een Kawasaki h2r haalt uit 998cc 310pk en weeg 210kg. Uitstoot is overigens geen issue meer voor 2-takt. KTM komt zelfs met een 2-takt die voldoet aan de Euro4 normering. Envinrude heeft met de E-TEC G2 ook een zeer zuinig en schone 2-takt buitenboordmotor die voldoet aan de strenge emissie eisen, ze claimen zelfs dat ze schoner zijn dan een 4-takt. [ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 01-04-2017 01:08:10 ] | |
Revolution-NL | zaterdag 1 april 2017 @ 00:58 |
Ik weet niet wat de powerband is van moderne 2 takts, maar vroeger was het gewoon helemaal ruk. Een plofmotor moet gewoon lekker constant koppel leveren over het hele toerengebied. Dat gejengel en geschakel constant bij een 2 takt Ik heb ooit een RGV 250 gehad als circuitbakkie gehad , het ruikt en stuurt lekker maar de vermogensafgifte was om te huilen Ik kan er wel van genieten [ Bericht 6% gewijzigd door Revolution-NL op 01-04-2017 01:14:08 ] | |
derLudolf | zaterdag 1 april 2017 @ 03:22 |
Poeh Poeh, vrachtwagens voldoen al zeker twee jaar aan euro 6, euro 4 is best oud. De Class 66 locomotieven die ook in NL rijden hebben trouwens tweetakt motoren. Zijn nog best nieuw Nu moesten motoren boven de 800pk (geloof ik, zoiets) niet aan emissieeisen te voldoen tot voorkort en zo'n loc heeft 1500pk | |
yosander | zaterdag 1 april 2017 @ 04:33 |
Nee joh, had vroeger een brommer met een 50cc am6 blok (redelijk modern denk ik). Tot 7000 toeren gebeurde er niet veel maar daarna was het blazen en met juist schakelen bleef je in die powerband. Heerlijk | |
Pajanus | zaterdag 1 april 2017 @ 08:39 |
eerder van 9 tot 13 me dunkt, een 2 takt zonder roterende inlaat gaat moeilijk boven de 14k | |
Fer | zaterdag 1 april 2017 @ 09:18 |
Persoonlijk vind ik het maar klinken alsof die dingen een plastic uitlaat hebben. Verder denk ik dat omdat nu een motorinhoud van 3 colablikjes voldoende is om een half voetbalteam naar de uitwedstrijd te brengen (C-Max 1.0) en de toekomst electrischer aan het worden is, er weinig behoefte zal zijn om nog met twewtakt verder te gaan. [ Bericht 62% gewijzigd door Fer op 01-04-2017 09:31:04 ] | |
Stokken_en_stenen | zaterdag 1 april 2017 @ 09:36 |
Waarom niet meer wankelmotoren? Die zijn nog gaver! | |
Revolution-NL | zaterdag 1 april 2017 @ 11:47 |
Euro 4 is pas sinds Januari 2017 verplicht voor nieuwe motoren en is dus lang geen vanzelfsprekendheid. Sterker nog, er zijn best wat modellen die per 2017 uit de showroom zijn gehaald omdat ze niet voldoen. | |
Pajanus | zaterdag 1 april 2017 @ 12:43 |
tja als je zo denkt, waarom geen turbine? | |
Stokken_en_stenen | zaterdag 1 april 2017 @ 12:52 |
Leuk maar wat lawaaiig en inefficiënt met brandstof | |
Zolderkamer | zaterdag 1 april 2017 @ 12:55 |
Die zijn er gewoon... En ook wel meer dan dat.. een 1300cc twin bijv.. etc.. | |
BMWK111RS | zondag 2 april 2017 @ 08:11 |
De 500cc 2-takt motoren liepen tegen het einde van hun ontwikkleing tegen de 13000 toeren, dus jouw veronderstelling klopt niet. Geloof wel dat ze niet veel hoger meer konden, aangezien ze al enige jaren op dat maximum toerental bleven hangen. | |
Mano_ | zondag 2 april 2017 @ 17:29 |
Inderdaad, waarom niet? | |
silenthill | zondag 2 april 2017 @ 17:50 |
Dat geluid van die turbine. :-) Top van 260 mph. | |
Straatcommando. | zondag 2 april 2017 @ 18:35 |
Er zijn schepen met 2 takt motoren, maar ik ken daar het fijne niet van. Dat zijn iig totaal geen toerenbeukers. Daarnaast is een 2 takt minder slijtvast, is de koppelkromme doorgaans niet geschikt voor straatgebruik en is het verbruik slechter. Ze leveren wel meer vermogen per CC in de meeste situaties. Dat is waarom je zo veel in de racerij en scooters zag. | |
Stokken_en_stenen | zondag 2 april 2017 @ 19:18 |
Of een V-1 Pulse Jet zo gaaf klinken die | |
bluemoon23 | zondag 2 april 2017 @ 21:20 |
De hijskraan op het platform waar ik werk heeft een 2 takt Detroit Diesel motor, met blower (mechanische compressor) erop. Zit op zich wel een mooi geluid in, maar wel errug veel lawaai. | |
matig | maandag 3 april 2017 @ 11:32 |
Er zijn natuurlijk ook grote 2 takt diesels in vrachtwagens gezet. Wat te denken van de Detroit Diesel 71 en 92 series: Of deze mooie Evinrude V8 buitenboordmotor: die overigens in deze Volvo Amazon gepropt is: Mooie geluidjes hoor | |
matig | maandag 3 april 2017 @ 11:35 |
Jay Leno heeft ook de Chrysler Turbine car: Als je een keer een half uurtje over hebt moet je het filmpje helemaal kijken, wordt mooi in uitgelegd wat de uitdagingen met betrekking tot de productie en marketing waren en waarom het geen succes is geworden. | |
derLudolf | maandag 3 april 2017 @ 11:47 |
Die 71 serie noemen ze toch ook wel screaming jimmies? | |
matig | maandag 3 april 2017 @ 11:51 |
Nog wel meer namen blijkbaar:
| |
derLudolf | maandag 3 april 2017 @ 11:53 |
Driptroit Diesel Vind het wel een gaaf geluid, die 71 series | |
Pajanus | maandag 3 april 2017 @ 13:40 |
denk dat er ook heel veel autos getuned zouden worden enzo, 1500cc 2 takt gaat wel redelijk hard... | |
fathank | maandag 3 april 2017 @ 14:29 |
Evinrude maakt nog steeds tweetakt buitenboordmotoren. Die zijn behoorlijk zuining, en schijnen nog schoon te zijn ook. | |
BMWK111RS | maandag 3 april 2017 @ 18:13 |
Die Detroit Diesel x71 series worden inderdaad screamers genoemd. Dingen leveren vergeleken met een 4-takt vrijwel geen koppel, je schakelt je letterlijk het leplazarus. De bruikbare koppelband is maar enkele honderden toeren maar zoals gezegd is zelfs in dat gebied het koppel bedroevend laag. | |
PluggieOD | maandag 3 april 2017 @ 18:19 |
Omdat je olie in de brandstof moet stoppen, of zeg ik nu iets stoms??? Ik heb nog wel zo'n Cita Gilera..... | |
#ANONIEM | maandag 3 april 2017 @ 18:31 |
Omdat levensvatbaarheid van een powerunit van meer afhankelijk is dan enkel de topologie. Er zijn meer ontwerpen die levensvatbaar zijn. Maar de faalkans wanneer bestaande technieken overboord worden gekieperd om volledig bij 0 te beginnen is geen risico dat welke branche dan ook wil nemen. Volgens mij heeft Mazda het ook opgegeven met zijn rotary. En dat is niet omdat het niet voldoende werkte. | |
PluggieOD | maandag 3 april 2017 @ 19:03 |
Rotary had een gigantisch probleem. Elke RX8 haalde de 80.000 km niet. Net zoiets als de THP motoren nu. De VAG/BMW/etc 1.4 motoren waren ook kansloos qua kettingen. Die haalden de 60.000 niet eens. | |
Juup© | maandag 3 april 2017 @ 19:06 |
Niet gewoon zelf een bouwen | |
PluggieOD | maandag 3 april 2017 @ 19:07 |
Laten we dat trouwens gewoon wankelmotoren noemen. | |
Fer | maandag 3 april 2017 @ 19:12 |
Dat van die powerband, zou weleens verholpen kunnen worden door de roots-blower te vervangen met een electrische of electrisch geassisteerde turbo, zoals ze nu in de f1 gebruiken. | |
PluggieOD | maandag 3 april 2017 @ 19:25 |
2001 belde: TeKno in 2001: Dit is een stuk leuker in 2001: http://pnpzone.com/010535_kensteward/dj_ken_steward.htm | |
Pajanus | dinsdag 4 april 2017 @ 18:28 |
maar ts heeft wel gelijk, in bijvoorbeeld sportauto's zou het echt leuk zijn. Mazda mx5 bijv | |
#ANONIEM | dinsdag 4 april 2017 @ 18:57 |
Op het gevaar af dat ik vloek in de kerk: is de doorontwikkeling van de 2-takt niet gewoon de 4-takt ? Oprechte vraag, hoor. Ik ben niet bepaald bekend met de historie van beide typen motoren. | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 4 april 2017 @ 19:07 |
Ja dat kan maar dan wel een goed design ja een 180 graden bocht erin slaat nergens op | |
Ridocar | woensdag 5 april 2017 @ 13:52 |
er worden nog steeds tweetakt diesels gebouwd. Gewoon omdat er geen extra olie voor de smering nodig is en diesel toch wordt verbrand. Meestal bij toepassingen die hoge bedrijfszekerheid vereist, zoals mobiele kranen en (kleine) noodaggregaten. | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2017 @ 14:05 |
ftfy. | |
PluggieOD | woensdag 5 april 2017 @ 17:54 |
Jij gaat me niet vertellen dat er ook maar een RX8 is met meer dan 100.000 op de originele motor. Als je refereert naar de milieuvriendelijke 1.4 VAG en bv de milieuvriendelijke Franse THP 1.6 motoren. Dat is echt het toppunt van millieuvervuiling. Loopt in no time in puin. Hybriden zijn op een andere manier dodelijk voor millieu. | |
Fer | woensdag 5 april 2017 @ 18:18 |
Niet alles geloven wat op internet staat. Zover ik weet hebben alle TSI's in mijn omgeving het einde van de leasetermijn gehaald zonder grote problemen. Een setje bougies of een nieuwe bobine hier en daar. Het zal geen BMW M10 blokkie zijn, maar doe nou niet alsof ze allemaal na 5 jaar uit elkaar vallen. | |
Pajanus | woensdag 5 april 2017 @ 23:58 |
die zijn er wel, alleen met veel minder compressie dan gereviseerde. | |
Pajanus | woensdag 5 april 2017 @ 23:59 |
deels ja, deels nee. zoek de verschillen eens op zou ik zeggen (kijk naar de racerij). | |
Stokken_en_stenen | donderdag 6 april 2017 @ 01:15 |
Dat is dan de RX7 niet de RX8 | |
BMWK111RS | donderdag 6 april 2017 @ 10:22 |
Moeilijk, de bruikbare powerband van een 2-takt diesel is zeer beperkt en ligt tegen de redline van de motor, daar verander je in mijn ogen weinig mee door een andere turbo of blower te plaatsen.Een blower gebruik je juist om ook onder de powerband nog wat vermogen te hebben, een turbo gebruik je om het hoogtoeren vermogen op te krikken. De blower vervangen door een turbo zal dus volgens mij juist een negatief effect hebben. |