abonnement Unibet Coolblue
pi_169910836
Waarom geen 2-takt meer?

Vroeger had je de Yamaha RF 500cc 2-takt motor. Veel vermogen voor cilinder inhoud. Top van over de 200 km en behoorlijke acceleratie.

Of de 180cc Runners. Lichte scooters met een hogere top en acceleratie dan de 4-takt motorscooters.

Stel je voor dat ze een doorontwikkelde 750cc motor hadden gemaakt.
Of een 1000cc 2-takt, dat zou echt vlammen. :-)

Voordelen: veel meer vermogen dan 4-takt.
Lichter in gewicht.
Geen kleppen stellen.

Nadelen:
Vermogen komt alleen bij hogere toeren vrij.
Benzineverbruik.
Meer slijtage.
Geen echt motor geluid.
Stank van 2-takt geur.
Slechter voor milieu. :-(
pi_169910882
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 19:52 schreef silenthill het volgende:
Waarom geen 2-takt meer?

......

Slechter voor milieu. :-(
Daarom dus
IT'er in hart en nieren
  vrijdag 31 maart 2017 @ 20:03:46 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_169911105
quote:
Stank van 2-takt geur
wat....

er bestaat niks beters dan 2takt lucht

En terechte klacht

4takt :')
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_169911163
Als we dat milieu even wegdenken.

De Yamaha RD 500 had 90 pk bij 9000 toeren.

Dan zit je met 1000 cc in de buurt van 200 pk bij doorontwikkeling. De RD komt immers uit 1984.

Toch jammer. Stomme milieu ook altijd :-)
  vrijdag 31 maart 2017 @ 20:08:54 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169911204
3.6 liter V8 noem ik redelijk doorontwikkeld..... :D.
And so is the past
pi_169911284
Auto of motor?
pi_169911339
Omdat ze techniek toch al hebben, is het goedkoper om een reeds ontwikkelde 1000cc 4takt aan te passen voor een motorfiets, dan een 2takt injectiemotor van 1000cc te ontwikkelen. Daarnaast emissie en verbruik.

En volgens mij komt die tweetakt ook niet boven de 10000 toeren, een viertakt wel, als je wil.
.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 20:14:46 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169911357
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 20:12 schreef silenthill het volgende:
Auto of motor?
Boot. ;).
And so is the past
pi_169911426
2-takt _O_

Maarja, smeerolie verbranden is wel een groot nadeel.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_169911648
Ach. Heb voor de hobby nog een 50 cc Honda MT staan. Paris Dakar uitvoering.

Ben van plan om er de bekende 70cc Zeta onder te hangen. Hoge druk kop.
Powerbox op spruitstuk. En om het af te ronden een 18 mm carb. 80cc bocht en einddemper.

Is leuk voor de binnendoor weggetjes. En snel langs file naar het strand.
pi_169913098
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 20:14 schreef Fer het volgende:
Omdat ze techniek toch al hebben, is het goedkoper om een reeds ontwikkelde 1000cc 4takt aan te passen voor een motorfiets, dan een 2takt injectiemotor van 1000cc te ontwikkelen. Daarnaast emissie en verbruik.

En volgens mij komt die tweetakt ook niet boven de 10000 toeren, een viertakt wel, als je wil.
Een tweetakt kan veeeeel meer toeren draaien door het ontbreken van het kleppenmechanisme.

De echte race motoren draaiden wel over de 20.000 toeren.

2 takt zal helaas nooit echt iets worden voor de wegmotoren, aangezien bij crossmotoren al om de 30 uur het bigend van de krukas vervangen moet worden. dat is om de 10 dagen op de weg rijden ofzo :') :')
pi_169913127
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 19:52 schreef silenthill het volgende:
Waarom geen 2-takt meer?

Vroeger had je de Yamaha RF 500cc 2-takt motor. Veel vermogen voor cilinder inhoud. Top van over de 200 km en behoorlijke acceleratie.

Of de 180cc Runners. Lichte scooters met een hogere top en acceleratie dan de 4-takt motorscooters.

Stel je voor dat ze een doorontwikkelde 750cc motor hadden gemaakt.
Of een 1000cc 2-takt, dat zou echt vlammen. :-)

Voordelen: veel meer vermogen dan 4-takt.
Lichter in gewicht.
Geen kleppen stellen.

Nadelen:
Vermogen komt alleen bij hogere toeren vrij.
Benzineverbruik.
Meer slijtage.
Geen echt motor geluid.
Stank van 2-takt geur.
Slechter voor milieu. :-(
Je noemt de redenen zelf al.

Hogere kosten ivm slijtage en brandstofverbruik.
Slecht voor het milieu ivm brandstofverbruik en verbranden van tweetakt olie.

Daarbij komt dat dat toeren janken in het dagelijks verkeer niet bepaald comfortabel rijdt.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:28:29 #13
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_169917036
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 20:14 schreef Fer het volgende:
Omdat ze techniek toch al hebben, is het goedkoper om een reeds ontwikkelde 1000cc 4takt aan te passen voor een motorfiets, dan een 2takt injectiemotor van 1000cc te ontwikkelen. Daarnaast emissie en verbruik.

En volgens mij komt die tweetakt ook niet boven de 10000 toeren, een viertakt wel, als je wil.
kan wel, maar de meeste grote 2 takten draaien iets van 12, werkt t best.
Lachen joh.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:29:55 #14
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_169917078
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 21:14 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Een tweetakt kan veeeeel meer toeren draaien door het ontbreken van het kleppenmechanisme.

De echte race motoren draaiden wel over de 20.000 toeren.

2 takt zal helaas nooit echt iets worden voor de wegmotoren, aangezien bij crossmotoren al om de 30 uur het bigend van de krukas vervangen moet worden. dat is om de 10 dagen op de weg rijden ofzo :') :')
de snelste 50cc's met roterende inlaten konden dat wel draaien in neutraal ja, ze hadden alleen 0.0 vermogen op dat punt. na de 16k zit er niet veel meer in.
Lachen joh.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 23:49:10 #15
256666 leeell
I know you're lonely
pi_169917586
< Honda NSR70, powerband van 13k tot 18k.

Comfortabel? Misschien niet, maar wel een stuk leuker dan zo'n stofzuiger 4takt :r

2 takt *O*
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:45:03 #16
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_169918840
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:56:31 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169919010
Ik weet niet of gewicht tegenwoordig nog zo'n issue is. Kijk naar de moderne motoren, zouden die heel veel lichter zijn in 2-takt uitvoering en zouden ze net zo robuust zijn als een 4-takt.

Een Kawasaki h2r haalt uit 998cc 310pk en weeg 210kg.

Uitstoot is overigens geen issue meer voor 2-takt. KTM komt zelfs met een 2-takt die voldoet aan de Euro4 normering. Envinrude heeft met de E-TEC G2 ook een zeer zuinig en schone 2-takt buitenboordmotor die voldoet aan de strenge emissie eisen, ze claimen zelfs dat ze schoner zijn dan een 4-takt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 01-04-2017 01:08:10 ]
  zaterdag 1 april 2017 @ 00:58:13 #18
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169919035
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 23:49 schreef leeell het volgende:
< Honda NSR70, powerband van 13k tot 18k.

Comfortabel? Misschien niet, maar wel een stuk leuker dan zo'n stofzuiger 4takt :r

2 takt *O*
Ik weet niet wat de powerband is van moderne 2 takts, maar vroeger was het gewoon helemaal ruk. Een plofmotor moet gewoon lekker constant koppel leveren over het hele toerengebied.

Dat gejengel en geschakel constant bij een 2 takt :|W

Ik heb ooit een RGV 250 gehad als circuitbakkie gehad , het ruikt en stuurt lekker maar de vermogensafgifte was om te huilen :{

Ik kan er wel van genieten _O_ :9~


[ Bericht 6% gewijzigd door Revolution-NL op 01-04-2017 01:14:08 ]
  Moderator zaterdag 1 april 2017 @ 03:22:30 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169919984
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:56 schreef Revolution-NL het volgende:
zelfs met een 2-takt die voldoet aan de Euro4 normering.
Poeh Poeh, vrachtwagens voldoen al zeker twee jaar aan euro 6, euro 4 is best oud.

De Class 66 locomotieven die ook in NL rijden hebben trouwens tweetakt motoren. Zijn nog best nieuw :Y

Nu moesten motoren boven de 800pk (geloof ik, zoiets) niet aan emissieeisen te voldoen tot voorkort en zo'n loc heeft 1500pk :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169920049
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 00:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de powerband is van moderne 2 takts, maar vroeger was het gewoon helemaal ruk. Een plofmotor moet gewoon lekker constant koppel leveren over het hele toerengebied.

Dat gejengel en geschakel constant bij een 2 takt :|W

Ik heb ooit een RGV 250 gehad als circuitbakkie gehad , het ruikt en stuurt lekker maar de vermogensafgifte was om te huilen :{

Ik kan er wel van genieten _O_ :9~

Nee joh, had vroeger een brommer met een 50cc am6 blok (redelijk modern denk ik). Tot 7000 toeren gebeurde er niet veel maar daarna was het blazen en met juist schakelen bleef je in die powerband. Heerlijk :9~
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  zaterdag 1 april 2017 @ 08:39:35 #21
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_169920345
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 23:49 schreef leeell het volgende:
< Honda NSR70, powerband van 13k tot 18k.

Comfortabel? Misschien niet, maar wel een stuk leuker dan zo'n stofzuiger 4takt :r

2 takt *O*
eerder van 9 tot 13 me dunkt, een 2 takt zonder roterende inlaat gaat moeilijk boven de 14k
Lachen joh.
pi_169920530
Persoonlijk vind ik het maar klinken alsof die dingen een plastic uitlaat hebben.


Verder denk ik dat omdat nu een motorinhoud van 3 colablikjes voldoende is om een half voetbalteam naar de uitwedstrijd te brengen (C-Max 1.0) en de toekomst electrischer aan het worden is, er weinig behoefte zal zijn om nog met twewtakt verder te gaan.

[ Bericht 62% gewijzigd door Fer op 01-04-2017 09:31:04 ]
.
pi_169920665
Waarom niet meer wankelmotoren?

Die zijn nog gaver!

Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zaterdag 1 april 2017 @ 11:47:54 #24
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169922232
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 03:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Poeh Poeh, vrachtwagens voldoen al zeker twee jaar aan euro 6, euro 4 is best oud.

De Class 66 locomotieven die ook in NL rijden hebben trouwens tweetakt motoren. Zijn nog best nieuw :Y

Nu moesten motoren boven de 800pk (geloof ik, zoiets) niet aan emissieeisen te voldoen tot voorkort en zo'n loc heeft 1500pk :+
Euro 4 is pas sinds Januari 2017 verplicht voor nieuwe motoren en is dus lang geen vanzelfsprekendheid. Sterker nog, er zijn best wat modellen die per 2017 uit de showroom zijn gehaald omdat ze niet voldoen.
  zaterdag 1 april 2017 @ 12:43:29 #25
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_169923077
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2017 09:36 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Waarom niet meer wankelmotoren?

Die zijn nog gaver!

[ afbeelding ]
tja als je zo denkt, waarom geen turbine?
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')