Robotisering gaat enorm veel banen kosten in de toekomst, niet alleen in deze sector. Dat zag je al met diens voorloper, automatisering.quote:Op maandag 3 april 2017 12:34 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Waarom zou ProRail als beheerder geen proeven mogen doen met zelfrijdende treinen op haar spoorwegnet?
Rijkswaterstaat doet toch ook proeven met zelfrijdende auto's? Daar hoor je ook niemand over klagen.
Die paniekreacties en behoudendheid onder spoorpersoneel gaat een keer tegen werken. Bij alles wat nieuw is wordt direct geroepen: "onveilig!" "onverantwoord!" "Er gaan doden vallen!"
Rondje rond de kerk: "gevaarlijk!" Hofplein en Zoetermeerstadslijn zijn over naar metro en tram, met rondje rond de kerk. En we leven allemaal nog...
Dit soort ontwikkelingen houd je niet tegen. Je er tegen verzetten levert je hooguit WW op, er in mee gaan geeft je ook weer nieuwe kansen. Die zelfrijdende treinen zullen door iemand in de gaten gehouden moeten worden en voor het fijne afstellen is kennis nodig van ervaren machinisten. En je kan wel raden wie eerder in aanmerking komt: de machinist die vanaf begin af aan mee werkt of de machinist die zijn poot stijf houdt?
De NS (en andere spoorvervoerders) zij commerciële bedrijven en als het echt goedkoper (en toegestaan) wordt om zonder machinist te rijden, dan zullen ze vast wel iets verzinnen om "lastig" personeel te lozen.
Ik zeg toch duidelijk dat het ongetwijfeld bepaalde voordelen met zich mee zal brengen. Met name de werkgevers gaan hier erg blij van worden. Echter gaan deze voordelen niet opwegen tegen de nadelen in het maatschappelijk oogpunt. Of moet ik er soms blij mee zijn dat ik straks weer tig jaar (onbetaald) naar school toe moet om mezelf om te laten scholen voor nieuw soort werk (welk 'nieuw' werk zou dit dan moeten worden volgens jou?) ?quote:Op dinsdag 4 april 2017 09:28 schreef b2py het volgende:
En de voordelen van robotisering maar gelijk afschuiven en het feit dat robotisering ook banen oplevert? Weliswaar in een andere sector maar zo zwart-wit als je hem nu schetst is het niet
Lees je maar eens in dan in de vroege industriële revolutie, wat voor een ellende dat allemaal met zich meebracht voor de mensen die er de dupe van zijn geworden. De mensen die hun banen zijn verloren en opeens een totaal andere manier van leven moesten gaan aanhangen. Die mensen dat zijn jij en ik nu ook hoor. Wij zijn nou eenmaal niet de mensen die over 100 jaar in een op en top gerobotiseerde wereld leven waarin alles op rolletjes loopt en tot in de puntjes perfect verzorgd is. Wij zijn die mensen die straks hun werk kwijt zijn en moeten happen naar lucht omdat we op een andere manier moeten gaan leven.quote:Op dinsdag 4 april 2017 09:45 schreef b2py het volgende:
We hebben de vorige industriële revoluties ook overleefd als maatschappij, je kan je kont wel tegen de krib gooien maar daar ga je het niet mee redden. De argumenten die je aandraagt zijn ongetwijfeld dezelfde die ze in de 19e eeuw ook gebruikten. Zijn we er slechter van geworden?
Nee joh, de vakbonden zullen instemmen met robotmachinisten op treinen op voorwaarde dat ze dezelfde CAO-eisen krijgen als echte machinisten, met als argumente dat het anders niet veilig zou zijn...quote:Op dinsdag 4 april 2017 10:09 schreef Kansenjongere het volgende:
Als die robots wel in staat zijn een rondje om de kerk te rijden zonder dat de veiligheid zogenaamd in het geding is, ben ik voor.
Sinds de start van de automatisering na de tweede wereldoorlog zijn is de bevolking bijna verdubbeld. Die mensen zitten niet massaal thuis.quote:Op dinsdag 4 april 2017 09:03 schreef GlenSpey het volgende:
Robotisering gaat enorm veel banen kosten in de toekomst, niet alleen in deze sector. Dat zag je al met diens voorloper, automatisering.
Ik snap dat het zuur is om het werk waar je met veel plezier naar toe gaat dreigt te verdwijnen, maar ik ben bang dat het een ontwikkeling is die je niet tegen kan houden.quote:Ik juich dit soort ontwikkelingen dan ook niet toe. Het zal ongetwijfeld bepaalde voordelen met zich mee brengen maar uiteindelijk zijn de enigen die er beter van worden de personen die deze rotzooi aan het ontwikkelen zijn, en de personen die er in hun eigen werkende leven nog geen last van ondervinden.
In de ICT is werk zat, die systemen zullen ook beheerd, vervangen, gerepareerd, geëvalueerd, uitgebreid en geïnstalleerd moeten worden.quote:Op dinsdag 4 april 2017 09:37 schreef GlenSpey het volgende:
Ik zeg toch duidelijk dat het ongetwijfeld bepaalde voordelen met zich mee zal brengen. Met name de werkgevers gaan hier erg blij van worden. Echter gaan deze voordelen niet opwegen tegen de nadelen in het maatschappelijk oogpunt. Of moet ik er soms blij mee zijn dat ik straks weer tig jaar (onbetaald) naar school toe moet om mezelf om te laten scholen voor nieuw soort werk (welk 'nieuw' werk zou dit dan moeten worden volgens jou?) ?
waarom zou ik dat niet willen? Ik heb er alleen niet zoveel aannals mijn standplaats geen ritten krijgt toegewezen door logistiekquote:Op dinsdag 4 april 2017 19:13 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat is wel heel curieus. Wil jij de FLIRT-cursus?
Er zullen ook machinisten betrokken moeten worden bij de ontwikkeling gok ik en als je actief meedenkt ipv kont tegen de krib heb je vast ook mogelijkhedenquote:Op dinsdag 4 april 2017 19:35 schreef dennistd het volgende:
Het probleem is ook dat de huidige generatie machinisten er waarschijnlijk niks aan heeft: de systemen worden allemaal ontworpen door huidige IT'ers. Tegen de tijd dat een machinist vijf jaar nadat hij overbodig is geworden eindelijk omgeschoold is zitten er ook al anderen die het systeem onderhouden, waardoor hij alsnog moet hopen dat hij ergens anders werk kan vinden.
Zei je dit eerder vandaag of gisteren niet ook al?quote:Op dinsdag 4 april 2017 19:41 schreef b2py het volgende:
[..]
Er zullen ook machinisten betrokken moeten worden bij de ontwikkeling gok ik en als je actief meedenkt ipv kont tegen de krib heb je vast ook mogelijkheden
Kunnen ze gelijk in Spoorzone Delft gaan rijden, dat gaat dan ook richting voltooiingquote:Op dinsdag 4 april 2017 20:03 schreef Adrie072 het volgende:
Je kunt een weddenschap/voorspelling organiseren over wanneer de eerste reguliere zelf rijdende trein, robot mag rijden. Weet niet of Fok tegen die tijd nog bestaat, maar ik ben ook benieuwd naar wat we denken en het wordt.
December 2024.
Kloptquote:Op dinsdag 4 april 2017 20:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zei je dit eerder vandaag of gisteren niet ook al?
Ik ga richting 2030quote:Op dinsdag 4 april 2017 20:03 schreef Adrie072 het volgende:
Je kunt een weddenschap/voorspelling organiseren over wanneer de eerste reguliere zelf rijdende trein, robot mag rijden. Weet niet of Fok tegen die tijd nog bestaat, maar ik ben ook benieuwd naar wat we denken en het wordt.
December 2024.
en Eindhoven heeft een tekortquote:Op dinsdag 4 april 2017 18:57 schreef Salatrel het volgende:
Ondertussen heeft Rotterdam al maanden mensen over bij de machinisten maarja wij zaten niet in het clubje standplaatsen die op Flirtcursus gingen terwijl we wel gewoon in het inzetgebied rijden maar nu dus alleen de ic's
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |